משחק הרוגבי הגדול בכל הזמנים / עידו מוריה

יש פעמים שהגורל מפגיש אתכם עם משחק שהוא גדול יותר מכל דבר שתראו, וכזה היה הגראנד פיינלס של הרוגבי ליג.

סוף השבוע האחרון היה חג בויקטוריה. המדינה שחררה מעבודה את כל התושבים על מנת שיצאו לרחובות לצפות במצעד הגראנד פיינלס הגדול שעבר ברחובות העיר. 150,000 איש יצאו לעודד את בחורינו הטובים , אבל אני לא בזבזתי זמן על כל זה. שטפונות ספטמבר שוחררו מהסכר הקרוב דרך נהר היארה אל מאגרי המיים המוצלים שבסכר שוגר-לואף, יום עצבני לקיאקים.
היה מאד מוצלח חוץ ממכה קטנה באצבע השנייה של רגל ימין. ביום ראשון, כשאני עדיין צולע, קפצנו לחברים בסיטי וחזרנו דרך המיון. השעה היתה 19:00 והטלויזיה היתה על מיוט ושידרה את גמר הרוגבי ליג בין הקאובויז מצפון קווינסלנד לברונקוס מבריסביין (שבדרום קווינסלנד).

אפשר ללמוד המון מטלויזיה במיוט ביחוד מול משחק על כל הקופה. הברונקוס יצאו מההכנה כשהם מוכנים להרוג. הם לחצו ידיים אחד לשני ורצו למגרש. הקאובוייס ישבו בעיגול על כסאות כשהמאמן מדבר אליהם בשקט ובלי תנועות ידיים גדולות. אחרי השיחה הם קמו עשו האדל והתחבקו אחד עם השני. למגרש הם עלו בהליכה.

המשחק התחיל. קאובוייז עושים טעות ראשונה. חוטפים פנדל ושער שדה. 2:0. התקפה הבאה הברונקוס חוטפים כדור ועושים טריי (כמו טאץ' דאון ברוגבי של אמריקה), הם מכניסים את הבעיטה 8:0.

גניבת כדור וספרינט על 80 מטר לטריי

הרבה אתם יכולים ללמוד על המדינה שלכם מבילוי בחדר מיון במוצאי שבת. בישראל הייתי שליח 5 שנים ופיתחתי מומחיות ב"השלמת הכנסה" שהצריכה שעות מיון… ראיתי המון נפגעי אלימות, נפגעי איילון והיפוכונדרים באיכילוב. כאן היו עמי במיון בחורה שנפלה מסוס. בחור שעשה בוש וולק ונעקץ מאיזה חרק, ועוד ילד ששבר את הרגל בגלל סקייטבורד…

הרופאה מצלמת לי את הרגל, המתמחה אומרת לי שזה לא נרא-ה כמו שבר, ואני הולך לחכות להסעה הבייתה, והקאובוייז מייצרים התקפה ומגיעים עד קו העשר בנסיון החמישי. הם עוצרים את חמשת המהלכים של הברונקוס על קו ה- 40 מתקדמים 20 מטר בשלושה מהלכים ומסיגים 2 נסיונות על קו ה-20. בראשון הם פורצים את החומה אחרי שג'ונתן פרסטון פורץ מימין מושך עליו את כל החומה, ורגע לפני שהוא נופל הוא משחרר כדור אחורה. הרץ קופץ מעל המגן שהרגע הפיל את פרסטון ועושה טריי. פרסטון ממיר את הבעיטה 8:6. ההסעה שלי הבייתההגיע.

כשאני מתפנה להמשך המשחק התוצאה כבר 16:12 לברונקוס. טריי שווה 4 נקודות שער שדה נקודה ובעיטת בונוס גול שווה 2. נשארו 12 דקות לסיום המשחק.

הברונקוס מפורקים, אבל, הם ידועים בזכות ההגנה הקשוחה שלהם. הטקטיקה שלהם פשוטה. חכו שהכדור יגיעה לכוכב הקאובויז ג'ונתן פרסטון, ואז תתקלו אותו הכי חזק שאפשר. מצד שני הקאובויז. הם בפיגור וזה הזמן שאתה מצפה מהכוכב הגדול שלך לעשות נס… ועכשיו.

מגרש הרוגבי מחולק ל-2 החצי שלך והנדל"ן של היריב. ברוגבי ליג יש מרחק של 10 מטר בין הכדור לחומה בתחילת המהלך. כשנכנסים לעומק הנדל"ן ומגיעים פחות מ-20 מטר מהטריי זון, אין יותר מרווח בין החומה לכדור. כיוון שפה זו לא אמריקה ומי שעושה הגנה עושה גם התקפה. הבחורים הגדולים עסוקים בלהתרסק על החומה ולהחליש אותה. כאשר נשארו עוד 5 דקות לסיום ההגנה של הברונקוס לא מראה סימנים של עייפות. להפך, כל פעם שפרסטון נוגע בכדור ודמו מותר לתיקול, הוא מורד לדשא תוך 0.2 שניות.

Sam Thaiday of the Brisbane Broncos
סם פריידי (שמואל של יום שישי) המקרר הסמואי של הברונקוס. בתחרות ראווה הוא הפך אוטובוס…

הקאובוייז הם האנדרדוג. הם מעיירה קטנה בצפון קווינסלנד, מקום קשוח עם אנשים קשוחים. הקייץ חם לוהט. בסתיו מגיעים הוריקנים שמשטחים את יבול הבננות והסוכר ובחורף מגיעים השטפונות. לברונקוס לא אכפת מכל זה. בריסביין היא הבירה של קווינסלנד והמקום שכל איילנדר רוצה לגור בו. ההגנה שלהם לא מאפשרת לקאובויז להכנס לעומק הנדל"ן . 5 דקות לסיום הברונקוספורצים את החומה של הקאובוייז. הרץ עובר 2 מגינים בדרך אל הטריי שיכריע את המשחק. משום מקום מגיע שחקן הגנה בגודל של מקרר שסוחט מעצמו את טיפת הזיעה האחרונה ובזינוק של שוער הוא מתעופף 2 מטר מאחורי הרץ ותופס חצי עקב של הרץ ומוריד אותו לרצפה.

את ההתקפה האחרונה למשחק הקאובויז מתחילים 65 מטר מאזור הטריי…

את הניסיון הראשון הם מבזבזים על החלקת כדור. 5 מטר התקדמות.

בניסיון השני אחד המקררים רץ לתוך החומה ומרים אותה 7 מטר אחורה. 12 מטר התקדמות.

פרסטון מוציא את הניסיון השלישי ימינה ומייד מסירה רחוקה שמאלה. הטעייה קטנה למסירה שלא בוצעה על הקו השמאלי ויש רץ של קאובויז מעבר לחומה (!) קו הרצים האחוריים מאיט אותו והמקררים משטחים אותו. 22 מטר התקדמות. אבל נשארו רק 245 שניות לשחק.

חצי דקה לסיום אחד המקררים רץ לתוך החומה אבל לפני שהוא מופל הוא נותן קטנה לאחור. לג'ונתן פרסטון. פרסטון רץ אחורה לכיון ימין ומושך עליו 3 מגינים. כמו שהם מגיעים אליו הוא משחרר מסירה 15 מטר לצד ימין לרץ שמגיע בריצה מהירה בדיוק למקום שממנו ההגנה יצאה אל פרסטון. חילופי מקום אוטומטים מביאים את החומה לזוז קצת שמאלה כשהרץ מגיע למתקלים הוא מחליף ידיים וזורק בלי להסתכל לרץ קו ימין שרץ במקביל מאחוריו. הוא תופס. המגן הימני מסתובב וקופץ לטאקל. זה לא מספיק. השעון נעצר על 80 דקות.  ה'יצוני ימני כבר היה באוויר ונתן טריי בפינה הימנית של הטריי זון.

NRL Qualifying Final - Broncos v Cowboys
טריי על הבאזר

טריי על הבאזר 16:16. אני נזכר בחידון של זעפני ועל זה שב NBA ב 70 שנות משחק עוד לא היה סל על הבאזר במשחק 7 של הגמר. נשאר לנו לחכות לבעיטת בונוס. זה אומנם ממש על הקו אבל הבועט וכוכב הקבוצה ג'ונתן פרסטון יודע את העבודה. הוא מוריד את מגן הראש (יש לו לסת רופפת וחוליות צוואר חלשות, כתוצאה מעשר שנות קריירה. מגן הראש שומר את כל האיברים ביחד) לוקח שלוק מהמיים ואז עוד אחד. הוא מדבר עם השופט, מניח את הכדור. מתקן קצת. מחזיר את מגן הראש. לו'ח צעד אחורה אחד שמאלה עוד 2 אחורה. מסדר את הידיים להטיית בעיטת הבננה ורץ.

הכדור עף ישר מרחק 30 מטר מהשער, לכיוון ימין. אבל אז הבננה מתחילה לעבוד (כדור רוגבי זה עסק מסובך) הכדור נראה שהולך להכנס לשער. והוא נכנס! רק שבדרך הוא תפס את הקורה.

לא נורא! כולה החטאת בעיטה חופשית על גורל המשחק בגמר גביע…

נכנסים לגול הזהב. הקבוצה הראשונה שתעשה נקודות. אפילו שער שדה, תנצח. ההגרלה כל כך חשובה כי הקבוצה שתתקיף ראשונה ותיכנס לנדל"ן יכולה להשחיל בעיטה מרחוק ולגמור את הסיפור. פרסטון בוחר ראש אבל יוצא פלי! ברונקוס יתקיפו ראשונים, אבל לפני זה הם צריכים לתפוס את הבעיטה מאמצע המגרש לכיוון הנדלן שלהם. זה יקבע מאיפה הם יתחילו. פרסטון נותן בעיטה חזקה באחד הצדדים והכדור מסתובב כמו הליקופטר באוויר. הוא נוחת ישר בתוך הידיים של מגן הברונקוס והרץ המצטיין שלהם. הוא תופס את הכדור ומשמיט אותו קדימה. סם פריידי המקרר הראשי של הברונקוס תופס את הכדור ומתחיל לרוץ. זה אופסייד. השמטת הכדור קדימה ותפיסה על ידי שחקן אחר זה כמו מסירה קדימה, ברוגבי מותר למסור עם היד רק אחורה.

הקאובוייז מקבלים מתנה. כדור 2 מטר מהטריי זון. הטקטיקה ברורה מסירה אחורה לפרסטון ושער שדה. הם מתחילים את המהלך. פרסטון תופס את הכדור ומייד מופל לרצפה.

 

הוא מדמם מהראש ומתקשה לקום. ברונקוס הדפו את ההתקפה לקו ה-20. מהלך שני, אחד המקררים דוחף את החומה קדימה חזרה לקו העשר. מהלך שני ניסיון להגיע לצדדים נכשל. מהלך שלישי, הכדור שוב לפרסון הפעם על קו ה-20 הוא מתקדם ומיורט על ידי 2 מקררים. ניסיון רביעי, פרסטון לוקח בעצמו את הכדור רץ אחורה. 3 מיירטים בעקבותיו הוא נותן צעד קדימה ומשחרר בעיטה שמגרדת את הציפורניים של 2 מגינים. ישר ללב השער.

סוף דבר. ג'ונתן פרסטון הוא ה MVP.  הקאובוייז אלופים לראשונה בהיסטוריה של הליגה. ואני קיבלתי טלפון מהמיון. להפתעתי זה לא היה החשבון, אלא אחראי המשמרת שאמר לי שהם טעו בדיאגנוזה ושכן שברתי את האצבע השנייה של רגל ימין…

 

 

 

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. לא מבין את הטרוף שיש על המשחק המוזר הזה. הכדור נראה גדול מדי, והשחקנים נראים מכוערים מדי. אבל אני יודע שהם גברים אמיתיים – יותר אפילו מאשר בפוטבול. נהניתי מאד מתאור המשחק אם כי אני עדיין לא מבין אותו. ואני שמח שלא טעו בדיאגנוזה ואמרו לך ששברת משהו מוח!
    כל הכבוד עידו! יש לך את זה! נראה לי שאתה ואוסטרליה מתאימים בול אחד לשני.

  2. עידו תודה, זה בהחלט ספורט שלא מקבל מספיק חשיפה כאן.
    אני יודע שיש הבדלים במשחק מהראגבי יוניון. אבל האם אפשרי ששחקנים מהראגבי ליג ישחקו בוורלד קאפ של הראגבי יוניון שמתרחש במקביל או שזה לא יעלה בכלל על הדעת?

    1. זה עניין של כסף. על עונה ב NRL (רוגבי ליג) הם יכולים לקבל בין רבע מליון למליון דולר לעונה.

      אין ליגה ליוניון באוסטרליה. יש ליגה בינלאומית שהערים הראשיות משתתפות בה, אז הפול של השחקנים יותר קטן (מרוויחים קצת פחות)) ועל משחק נבחרת הם מקבלים 20000 דולר למשחק. (יש 10 משחקים בשנה לערך) .

      אז הכוכבים יכולים להגיע לאותו סכום, אבל, התהילה והכבוד הם ברוגבי ליג.

      לכן השחקנים הממש טובים ישחקו ברוגבי ליג. דרג המשנה ישחק ביוניון (אלא עם כן הם ממש פטריוטים של המשחק או אוסטרליה)

    1. כן כל הזמן. יש המון בועטים בפוטבול שבאו באוזי רולס . וכל שנה בסופר בול הם מציינים כמה אוסטרלים שמשחקים בקבוצות.

    1. ממש לא. היה לי ברטר בפאיי תאילנד ל-3 חודשים לגייס מטיילים ישראלים שיורדים מהאוטובוס, אבל זה הכי קרוב שעבדתי עם מטיילים

  3. ובנתיים בAFL (אין שום קשר לפוטבול אמריקאי) הות'ורן זוכים לראשונה בהיסטוריה ב3 גראנד פיינלס ברצף. אפשר להשוות את זה לזכייה ב3 סופרבולים ברצף, אני חושב. הישג מטורף

    GO HAWKS!

  4. שאפו על הכתיבה, הצלחתי לקרוא הכל ולהנות מבלי להבין כלום.
    אולי קצת יותר להבין את פשר הפוסטים הנרגשים של כל החברים האוסטרלים שלי בפייסבוק. ואני לרגע חשבתי שהקאובויס זכו באליפות בלי רומו

  5. עידו ספר קצת על גביע העולם שמתקיים באנגליה, לא הרבה ישראלים מכירים אבל
    זה ספורט ענק עם הרבה אמוציות ויופי..
    משודר בספורט 1+2

כתיבת תגובה

סגירת תפריט