מכתב פתוח לארז אדלשטיין מאחד שחי כדורסל 54 שנה בארה"ב / מנחם לס

ארז, אני לא מכיר אותך. רק שמעתי עליך. שמע, אולי פוסט זה יגיע אליך כי כמה מהבראנז'ה הישראלית קוראים כאן בסתר, ולהם יש את האימייל שלך.

זה לא פוסט מקטרג אע"פ שאני לא הסכמתי עם הצורה שהחלטת לשחק היום נגד צרפת. לקחת על עצמך פריבילגיה שלדעתי לקבוצות כמו ישראל עדיין אין, ואני חושש גם שמגל ה-HIGH שכל השחקנים והמדינה רכבו עליו אחרי הנצחון על פולניה, פתאום כולנו ירדנו למין 'פאנק' שיהיה קשה לטפס כלפי מעלה ממנו.

אבל אולי אני טועה, ואולי מעז ייצא מתוק.

מה כוונתי?

כנראה שאם היית עולה הערב כדי לנצח, שון דאוסון לא היה רואה דקה על הפארקט. בגלל שהחלטת לתת לכוכביך העיקריים לנוח, נתת לדאוסון צ'אנס לשחק את כל המחצית השנייה, וראה זה פלא: הוא היה השחקן הישראלי הטוב ביותר!

הוא קלע 11 ב-5 מ-7, לקח לפחות שלושה ריבאונדים ומסר לפחות 3 אסיסטים. בטבלת המשחק הרשמית כתוב  0 ריב' ו-0 אסיסטים. זוהי שגיאה חמורה. התרכזתי רק בו משך כל המחצית השנייה, וספרתי כל נקודה וכל ריב' או אס'. אגב, היו לו גם שתי חסימות שלא כתובות.

מה ראיתי?

*ראיתי את השחקן האתלט מס' 1 בנבחרת ללא תחרות בכלל.

*ראיתי שחקן עם פוטנציאל ל-NBA.

*ראיתי שחקן שאם סקאוט של NBA היה במשחק – ואולי היה – הוא היחידי מכולם (כולל הצרפתים!) שהיה מושך את עינו.

*ראיתי שחקן עם פוטנציאל אדיר שכל מה שהוא צריך לקבל ממך – כמאמן – זה אוקיי להיות קצת יותר חוצפן ואגואיסט, ורשות ללכת 'אחד-על-אחד' כמעט בכל פעם שהכדור אצלו. יש לו צעד ראשון ארוך ביותר, והוא 1.96 מ' 'ארוך'. מהסוג של קובי בריאנט שהוא 'ארוך' יותר מגובהו.

*ראיתי את המגן מספר אחד בנבחרת. בילבלו לי את המוח שדאוסון לא משחק 'כי אין לו הגנה'. אבל כפי שאתה יודע מארץ הקודש שלנו, שחקן מקבל רפיוטציה ואז כל אחד חוזר על אותו משפט עד שהשקר הופך למין עובדה. הוא ניתר לשחקים משך המחצית השנייה; לקח ריבאונדים; חסם; הפריע לכל זורק; עזר לשחקנים אחרים. מה עוד אפשר היה לבקש ממנו?

*ראיתי את השחקן היחיד בנבחרת עם פוטנציאל להפוך לכוכב, והוא יכול להפוך לכוכב כבר במשחק הבא, למרות שהוא רק בן 21. אבל עליך לקחת אותו לשיחה בארבע עיניים, להכניס בו רשות לאגרסיביות, תעוזה, ובעיקר חוצפה. קצת חוצפה ישראלית לא תזיק לו. השחקנים לא ראו אותו כמעט כי הוא נחבא אל הכלים כזה. עליך לעורר אותו ולהכניס לו פילפל בתחת. יש לו את זה, אבל הוא מרגיש חוסר בטחון כילד בן 21 להתחיל לשחק כמו מייקל ג'ורדן ולנהל את העניינים. שמע לי: רק עם דאוסון מככב על ממש – ולילד יש פוטנציאל של 20, 25 נקודות – יש לנו סכויים נגד הספרדים או האיטלקים של האליפות הזאת. שחקנים כמו אוחיון – עם כל הכבוד – לא ינצחו את האיטלקים או הספרדים. שון דאוסון כזה שפתאום הופך לקיירי אירוינג כן יכול!

אני את שלי אמרתי. בקיצור, אבל אמרתי. אני הייתי פעם מאמן, ואני לקחתי צ'אנס על שחקנים מסוגו (אמנם בכדורגל אבל הרעיון הוא דומה). כשאתה בעמדת נחיתות נגד היריבה הבאה, ויש לך אוצר חבוי בקבוצה עליך לקחת עליו צ'אנס. אבל להסביר לו – ולשחקנים – שהוא לא בא להתחבא בכנף ואיש לו מוסר לו, אלא הוא מגיע להיות כוכב ליד עומרי כספי.

תחת הסל אין לנו כל סכוי. הסכוי היחיד הוא עם סמול פורוורד כמוהו ומין פאור פורוורד כעומרי כספי, ואז כל שאר השחקנים תורמים כל אחד כיכולתו.

זאת לא פעם ראשונה ולא פעם אחרונה ששחקן שנחשב רק ל-'פוטנציאל' לפתע יוצא מהכונכיה והופך לדבר האמיתי. לשון דאוסון יש את זה. עליך למצוא את הדרך לעזור לו לצאת מהכונכיה!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. מנחם שלחתי לך לינק לסטטיסטיקה שלו הערב ובכלל
    http://www.eurobasket2015.org/en/compID_qMRZdYCZI6EoANOrUf9le2.season_2015.roundID_9322.teamID_306.playerID_99666.html

    אדלשטיין מאמן עם רוטציה קצרה מידי והשיקול שלו לא לשתף את דאוסון ורוטבארט ( מספר 16 הגבוה ) מוטעה לדעתי
    לדאוסן פוטנציאל גדול והוא חייב מאמן שיתן לו יסודות כדורסל ובמה לפרוח ( קטש ??? )
    אני צקווה שבאליפות הבאה הוא יהיה בשל יותר , הוא רק בן 21 וחצי

  2. מנחם, קראתי את מכתבך.
    במילה אחת – טוב
    בשתי מילים – לא טוב
    בשלוש- אין לך מושג
    בארבע – לך תאכיל עיזים באחו

  3. לדעתי, אם יש מישהו שבאמת הוכיח שהוא צריך לשחק, זה בר טימור.
    הוביל כדור, קלע, מסר, ושמר.
    וגם לא יזיקו עוד דקות של רות'בארט במקום פישר ובמקום גרין.

  4. מנחם אני מבין את ההתלהבות.
    לדוסון יש פוטנציאל ענק במיוחד בישראל
    הוא יוביל את הנבחרת בשנים הקרובות

    אבל הוא מגן גרוע במיוחד באחד על אחד.

    ואדלשטיין הוא מאמן הגנה , כבר 30 שנה.
    הוא מאמין קודם כל בזה.

    ולכן שון ישאר מחליף ויקבל את הדקות שלו כל עוד ישמור כמו שצריך

  5. האמת שממש הופתעתי לטובה מהספסל הישראלי.
    בעיקר התרשמתי מהגבוה עם הזקן (רותבארט?), לא מבין למה מעדיפים את גרין על פניו כסנטר מחליף, עם קצת יותר אגרסיביות וקילו-שניים של שרירים הוא יכול להיות גם סנטר פותח במקום פישר.

    1. רותברט כבר לא ילד. הוא כבר לא יעלה מאסה וגם לא ילמד לשמור.
      הוא חור בהגנה ולא נותן מאית ממה שיניב גרין נותן בחלק הזה של המגרש.

      אבל

      הוא בהחלט שווה דקות , במיוחד כשצריך התקפה. יש לו יד רכה והוא נותן תרומה יפה. מגיע לו להשתתף יותר

      1. בן כמה הוא? הייתי בטוח שהוא בשנות ה20 המוקדמות…
        בכל מקרה, גרין שחקן שאני לא ממש אוהב, הוא כבד ומגושם, לא גבוה במיוחד (2.05 עם נעליים צבאיות), ובצד ההגנתי מה שהוא יכול לעשות זה בעיקר לשים גוף על שחקנים גדולים.

        לדעתי דווקא גרין זה שצריך לעלות מדי פעם, כשיש ליריבה סנטר כבד שידרוס את פישר ואבו-זקן.

  6. מנחם דוסון כישרון אדיר ואתלט שמזמן לא ראינו במחוזותינו בוודאי לא ישראלי, יחד עם זאת צריך לזכור שהמשחק אתמול הוא לא מדד אמיתי כי שתי הנבחרות הבטיחו את עלייתן, והמשחק נוצל יותר לניסוי כלים מהספסל, ומתן מנוחה לכוכבים הישראלים. בנוסף בטורנירים כאלו לניסיון יש משמעות אדירה, וליוגב אוחיון למשל יש ניסיון עצום ברמות הגבוהבות והמלחיצות של היורוליג ואליפות אירופה. דוסון בעוד שנתיים יהיה שחקן הרבה יותר משמעותי עבור הנבחרת, וטוב שהוא צובר ניסיון ודקות משחק אבל לא בטוח שהוא מספיק בשל כרגע להוביל על כתפיו את הנבחרת, במיוחד כשהנבחרת נראית טוב בסה"כ. דוסון קיבל החלטה נבונה להישאר בראשל"צ ולא להתפתות לחוזה במכבי או ירושלים, שם עלול היה להיקבר על הספסל.

      1. אולי בעוד שנתיים אתה צודק. בכל אופן יוגב עושה מהלכים שלא נספרים בסטטיסטיקהשהם חשובים לא פחות מאשר קליעת ניצחון כגון הגנה טובה, חיפוי, סגירת קווי מסירה ועוד. הוא אחד השחקנים החכמים בנבחרת ושחקן שמחבר קבוצה

  7. אני מסכים עם אלעד, ראשון היא המקום המעולה לדוסון. האליפות הזאת הכניסה אותו לפנקסים של כמה סקאוטים בעולם, ולדעתי היא מפתחת אותו משמעותית למרות שהוא לא מקבל הרבה דקות (9.8 בממוצע למשחק, לא כולל אתמול זה 5.5).

    הוא מקבל ניסיון אירופאי וזה חשוב, וההשתתפות של ראשון במפעל האירופאי החדש של פיב"א גם תתרום לו בקטע הזה. לדעתי הוא יכול להבחר בדראפט שנה הבאה, אבל רק אם הוא ישתתף ב-workouts לפני הדראפט וישיג סוכן של ממש (מישהו מקושר, לא אבא שלו). הוא יכול מבחינת כישרון להבחר באזור מקום 20-40 בדראפט 2016.

    1. אם הבנתי נכון, בגלל שהשנה הוא הלך לדראפט ולא נבחר הוא לא יכול לגשת שוב. מה שכן, הוא יכול ללכת להיבחן אצל קבוצות ולקבל חוזה.
      כשההערכות דיברו על בחירה שלו בסוף הסיבוב הראשון הוא אמר שהוא מעדיף לא להיבחר כדי לא להיות קשור לקבוצה אחת אלא לשמור על גמישות מול כל הקבוצות.

      1. הוא לא נרשם לדראפט, כל שחקן מעל גיל 21 שמשלים עונה מקצועית בליגה כלשהי יכול להבחר בדראפט (חוק מהאייטיז).

        הוא יכול גם שנה הבאה להגיע לדראפט, ונשירה של הרבה שחקנים לפני הדד ליין של השחקנים שיכולים להבחר (כרגיל), בנוסף לזה שהכיתה הצפוייה של 2016 מחזיקה במעט סווינגמנים נכון לעכשיו, מגדילה את הסיכויים שתהיה לו בחירת דראפט גבוהה. אם הוא יתן עונה מעולה אולי אפילו בסיבוב הראשון.

  8. מסכים איתך מנחם! ארז חייב יותר להעיז. דוסון, בר טימור ורותברט חייבים לקבל דקות מול איטליה כדי שנוכל לנצח!

  9. מנחם אין לך מושג. באמת שאין. אתה פנטזיונר וזה חמוד ומתוק אבל בחייאת, ראית את השחקן הזה משחק אחד וכבר יצאת בכל ההכרזות הפומפוזיות האלה? מה גם שעם כל הכבוד לזה שאתה רואה כדורסל כבר 2000 שנה אין לך אפילו עשירית מהבנת הכדורסל של ארז אדלשטיין. אני מציע לך ללכת לחלוב את העיזים חבוב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט