מחאה/מתן גילור

אין אדם שהישגיה של מכבי חיפה רשומים על שמו יותר מאשר יעקב שחר. בעצם, ייתכן מאד ששחר הוא האדם שעל שמו רשומים הכי הרבה הישגים בכדורגל הישראלי לדורותיו.

שחר שימש כספונסר של הקבוצה במהלך זכייה בשלוש אליפויות וגביע, ותחת בעלותו זכתה הקבוצה בשמונה אליפויות נוספות ושלושה גביעים נוספים. לזאת יש להוסיף עוד שתי העפלות לליגת האלופות, העפלה לרבע גמר גביע אירופה למחזיקות גביע, העפלה לשמינית גמר גביע אופ"א ועוד כהנה וכהנה הישגים מרשימים. גם הגידול המסיבי במספר האוהדים, בעניין סביב הקבוצה, בניית המוניטין שלה, שיפור המתקנים, איתנותה הפיננסית ועוד פירוט שקצרה היריעה מלהכיל רשומים בעיקר על שמו.

למעשה, יעקב שחר הוא האדם שסייע לממן את הפיכתה של מכבי מעוד קבוצה לקבוצה גדולה והוא זה שהפך אותה מקבוצה גדולה לאימפרית הכדורגל הבכירה בישראל.

על כל הנזכר לעיל ראוי לתת ליעקב שחר קרדיט גדול, ענק, עצום, כביר, אך לא אינסופי.

וכמו ששחר לקח את מכבי ורומם אותה לגבהים חדשים, כך – במו ידיו – הוא מדרדר אותה במורד הגבעה. אולי אפילו לעבר התהום.

את אותו התהליך שביצע שחר במכבי הוא ביצע בעסקיה של משפחת קז. שחר לקח עסק מוצלח והפך אותו לאימפריה כלכלית מהגדולות בישראל. מה היה קורה אילו שחר היה מרגיש שהאימפריה הכלכלית שלו מתחילה לזייף? ולא שנה או שתיים, אלא משך יותר מארבע שנים? הניחוש שלי הוא שהיה ממנה איש מקצוע שיחזיר את קבוצת החברות לדרך המלך. אך לא כך כשמדובר על קבוצת הכדורגל. פה שחר יודע יותר טוב מכולם. אותו לא ילמדו ואת הרגליו הישנים לא ישנו.

שלא יהיה לכם ספק – כפי ששחר לא מחזיק בקבוצת מאיר בגלל העיניים היפות של עוזי מור, כך הוא לא מחזיק במכבי משום שדרשה זאת ממנו רוח הקודש שהופיעה בחלומו. שחר מחזיק במכבי כי זה עושה לו טוב: זה עושה לו טוב לעסקים, זה עושה לו טוב למוניטין, זה נותן לו כוח ויכולת להשפיע. על פי פרסומים באמצעי התקשורת, שחר השקיע במכבי חיפה סכום של תשע ספרות. אין לי כל צל של ספק שהוא קיבל בחזרה לא פחות ואף יותר. אם בהטבות כלכלית דרך העסקים הפרטיים, אם בהפיכת שמו למותג ועוד דרכים רבות. שחר נכנס למכבי כי זה השתלם לו ונשאר בה כי זה עדיין משתלם לו.

העניין הוא שמה שמשתלם לשחר, מתחיל לא ממש להשתלם למכבי. הכלים, הדרכים והעקרונות שהובילו לשבע אליפויות באחת עשרה שנים, מובילים את המועדון לעבר מדבר. העידית אט-אט הופכת זיבורית, ובאופק, במקום את אירופה ניתן לראות ישימון. בוקה ומבוקה ומבולקה.

רק שבניגוד לחברה עסקית, במכבי אין לקוחות סטנדרטים. יש אוהדים. והאוהדים האלה היו שם לפני שחר ויהיו אחריו. והם לעולם לא יעזבו את הקבוצה. ואוהדים האלה דורשים – הם דורשים לראות את מכבי במקום שהם חושבים שראוי לה: המקום בו היא מתמודדת על תארים; המקום בו היא מצליחה במפעלים האירופאים; המקום בו היא אבן שואבת לכל כוכב ישראלי; המקום בו היא אימפריה! ולאוהדים האלה מותר לדרוש. מותר להם לדרוש כי הם משקיעים לא פחות כסף משחר. מותר להם לדרוש כי הם שותפים לדרך – אמנם לא לקבלת ההחלטות השוטפת, אך הם אקטיבים וגם הם תורמים מכספם, זמנם ומרצם. למעשה, זוהי לא זכותם לדרוש שמכבי תהיה במקום הראוי לה – זו חובתם!

יודעים מה? עזבו מה אני אומר לכם, שימו לב מה אומר על כך כבוד השופט עודד גרשון: "כשלעצמי אני סבור כי למועדון ספורט פופולרי אין זכות קיום אלא כגוף דו-מהותי, היינו גוף פרטי (בשל היותו חברה בע"מ) וגוף בעל חשיבות ציבורית בשל עצם מהותו ועניין שיש לציבור בו. וכי אילו חיים יש למועדון ספורט ללא העניין שיש לציבור הרחב במפעליו הספורטיביים, בהישגיו ובהצלחותיו במישור התחרותי? אמור מעתה: מועדון ספורט, מעצם הגדרתו ככזה, וללא קשר לצורה הפורמאלית של אישיותו המשפטית הינו גוף דו מהותי."

השופט בעצם מכיר בכך שאנו, האוהדים, איננו קהל לקוחות סטנדרטי ויש לנו הזכות המלאה לדרוש בהצלחות ספורטיביות של המועדון. יתרה מזאת, הוא אפילו מציג שאיפה זו כנשמת אפו ולחם חוקו של העניין הציבורי במועדון.

במסגרת הזכות (או החובה) הזו, החלו האוהדים במחאה. אינני רואה זאת כמחאה נגד יעקב שחר, אלא מחאה בעד מכבי חיפה. מטרת המחאה אינה קשורה כלל לבעלים, אלא מטרתה היא טובת הקבוצה ותו לא.

ראשית, אציין שעל המחאה להישאר לגיטימית. פעולות כמו חסימת רכבו של שחר, קל וחומר השלכת חפצים לעברו, לא רק שאינן משרתות את המהלך אלא גורמות נזק, ולא רק שאינן ראויות, אלא שהן אקט אלים על סף הפלילי ויש להימנע מהן לאלתר. ברם, כל ניסיון להציג את המחאה כהתארגנות אלימה או לא לגיטימית נידון לכישלון חרוץ.

מספר אנשי תקשורת – מי מטעם ומי לאו – כבר כינו את אוהדי מכבי "כפויי טובה".

לאותם אנשי תקשורת אני אומר שאם לצפות שקבוצה שמביאה ממוצע של 24,000 צופים למשחקיה הביתיים, מוכרת 18,000 מנויים וסוחפת אחריה אלפים רבים של אוהדים למשחקי חוץ תהיה הישגיות זו כפיות טובה, אז אני כפוי טובה. אם לצפות מקבוצה שהבינה שאינה במאבק האליפות לתכנן לשנים הבאות, במקום לנסות למזער נזקים כדי לסיים במקום החמישי זו כפיות טובה, אז אני כפוי טובה. אם לצפות שבתור מנוי בית ומנוי חוץ המועדון יתייחס אלי כנכס ולא כמטרד זו כפיות טובה, אז אני כפוי טובה. אם לחשוב שמערכת יחסים שבה אתה מתחיל לקחת את הצד השני כמובן מאליו, גם אם השקעת בה רבות בעבר, זו כפיות טובה, אז אני כפוי טובה.

אני כפוי טובה ואני גאה בכך.

ואל תבקשו מאיתנו שקט – קיבלתם המון ממנו עד כה וזה לא ממש הוכיח את עצמו. הגיע הזמן שנשמיע את קולנו.

מכבי היתה קבוצת צמרת לפני שחר ותהיה כזו גם אחריו. אין בליבי כל ספק ששחר רוצה אך ורק בטובתה של מכבי, אבל ייתכן שהרצון כבר לא מספיק. אז אם שחר כבר אינו מסוגל להביא את הקבוצה למקומות שהיא ראויה להם ואם שחר אינו מסוגל לתת לקהל את היחס שהוא ראוי לו, אז שיביא מישהו שכן מסוגל. ואם הוא גם לא מסוגל וגם לא רוצה להביא מישהו כזה, אז ייטב לכל הצדדים אם יתלה שלט נוצץ, באותיות של קידוש לבנה על רקע ירוק: "למכירה".

אני אסיר תודה לשחר על השנים שלו במכבי – הן הטובות והן הרעות. אני אסיר תדוה לשחר על מה שעשה עבור מכבי, עם מכבי ולמען מכבי, אבל מי שחושב שבלעדיו אין מכבי, טועה ובענק.

לפוסט הזה יש 72 תגובות

  1. מתי חיפה הייתה בצמרת ללא שחר ?
    מכבי חיפה לא היה אפילו המועדון המוביל בחיפה
    יעקב שחר הוא אי של שפיות בכדורגל הישראלי מנהל בכל רמ״ח אבריו
    במקום לפרוש לו שטיח אדום אוהדי חיפה מגיבים בצורה ברברית וחוסמים את רכבו , זה נראה לך לגיטימי ?
    זו בושה
    השתן עלה לראש לכמה וכמה אוהדים , אני מאחל לכם ששחר יעזוב את המועדון ואז מה ? יהיה טוב יותר ?
    רק במדינה לא תרבותית כמו ישראל זה יכול לקרות , אתה מעלה על דעתך מחאה של אוהדי הלייקרס נגד משפחת באס ? בגלל 2 עונת גרועות ? מישהו מיושבי הסטיפלססנטר יעלה על הדעת לחסום לג׳יוני את הרכב ? מה שתארת – ישר לכלא ללא עוררין

    האמת הביטוי כפויי טובה באמת מוגזם , מגעילים הרבה יותר הולם

    1. 1. מכבי חיפה היתה אלופה כששחר התחיל לשמש כספונר ועם 4 אליפויות, כולל עונה וחצי אחרי דאבל, כשהוא נהפך לבעלים. לטעון שהיא לא היתה בצמרת בלעדיו או לא הקבוצה הגדולה בחיפה זה לא ממש מסתדר עם המציאות. הטענה שלך מראה על חוסר היכרות עמוק עם המטרייה.
      2. כתוב במפורש שחסימת הרכב אינה לגיטימית, ולכן השאלה קנטרנית ומיותרת.

      1. אתה יודע מתן שאמנם מה שנקרא באופן רשמי אתה צודק אבל באופן מעשי התמיכה של שחר היא מאמצע שנות ה-80 ובתור ספונסר הוא הזרים לא מעט כספים לחיפה שעזרו להם לזכות באליפויות עוד לפני שהוא הפך בעלים

          1. כל הדוגמאות שמנית נכונות והם דווקא מחדדות את הנקודה שלי,מכבי ת"א סביר מאוד להניח שבלי עלית לא הייתה מכבי ,כנ"ל הפועל ירושלים.(לגבי באירן אין לי באמת מושג).אילו דוגמאות שבהן הספונסר התנהג והזרים כספים הרבה מעבר לספונסר רגיל

  2. כתוב מצויין, מתן.
    צריך לזכור ששחר לא משקיע פחות כספים מבעבר ואומנם האיצטדיון החדש מכניס הרבה כסף אבל הכשלון בליגה מונע הכנסה מאירופה.
    אני מסכים שקבוצה שנכשלת שנה אחרי שנה עם 6 מאמנים שונים ועשרות שחקנים שונים, כנראה שמה שרקוב זה הניהול. אני אישית לא מצליח לשים את האצבע על הבעיה באמת. ראו שצוות זר מצליח במכבי תל אביב? הביאו את סטנוייביץ ואיתו צוות זר מלא. התוצאה? כשלון. מאמן מוערך שגם היה שחקן מצליח במועדון וגם מאמן מצליח, כולל בעונה שעברה. התוצאה (נכון לעכשיו)? כשלון. מאמן שהצליח להביא קבוצה קטנה למקום השני שנתיים רצוף והיה אגדה במועדון. התוצאה? כשלון.
    שחקנים שהביאו אליפות למועדון קטן (גבאי, אבוחצירא, עמאשה). התוצאה? כשלון. ליגיונרים שהיו שחקני ליגה מוכחים (שכטר, עטר, קינן). כשלון.
    אז מה רוצים? שיעלו עם הנוער? שההרכב יהיה בנוי על חבשי, גוזלן, ריאן, יוסיפוביץ, ערן ביטון? מישהו באמת מאמין שהם יכולים להיות כוכבים שעוד שנתיים, שלוש יובילו את מכבי חיפה להישגים?

    1. ואני אפילו לא מדבר על הסיכון בהעברת הבעלות לאדם אחר. אפשר לשאול את אוהדי הפועל או ביתר ואפילו מכבי ת״א כמה שנים מתוך ה20 האחרונות הם היו מרוצים מבעלי הקבוצה שלהם וכמה הם חלמו בלילה על תואם יענקלה?

    2. אין כל טענה לסכומים שמשקיע.
      לא היה צוות זר שלם. זו גניבת דעת של התקשורת. היו 2.5 אנשים. זה לא צוות שלם. ובכל מקרה בזה אין לי טענות לשחר.

      ההשוואות לקבוצות האחרות לא קשורות לכלום. למכבי ממוצע צופים משמעותית הכי גבוה בארץ, האצטדיון הטוב ביותר, היא נקייה מחובות, יש לה את המתקנים הטובים ביותר ואת מחלקת הנוער הטובה יותר.
      אם מכבי ת"א בנקודת פתיחה גרועה בהרבה מצאה 2 ואם אצל בית"ר י-ם זה נפל על גזענות, לשחר ייקח בערך חודש למכור מהיום שיבחר לעשות כן.

      בכל מקרה, התרחיש העדיף מבחינתי זה מישהו שינהל בלי העברת בעלות.

  3. יש נקודות שאני מסכים איתך ויש נקודות שלו.
    נתחיל במה שאני מסכים-אני לא חושב שאתם כפוי טובה בזה אתה צודק.
    אני גם מסכים ששחר הרוויח לא מעט בזכות מכבי חיפה .
    הנקודה העיקרית שאני לא מסכים זה המחשבה שאני פשוט לא מבין איך אתה ושאר אוהדי חיפה שאני נתקל בהם לפחות באמת חושבים שאתם יכולים להיות אימפריה ללא בעלים עשיר שמזרים כסף? המחשבה שרק שחר מפרסם שהוא מעמיד את הקבוצה למכירה יעמדו 4-5 אנשים מספיק עשירים שיריבו בינהם מי ייקח את המותג מכבי חיפה היא במקרה הטוב נאיבית בטירוף וחוסר מועדות לאן שהכדורגל הדרדר(בעיקר תדמיתו) לבין פשוט טיפשות.
    אני גם דרך אגב חושב ששחר מזמן עבר את הקו שבו מכבי חיפה עוזרת לו לעסקים זה היה נכון בשנים הראשונות אבל היום המצב ממש לא כזה.אני גם כן חושב שהוא אוהב את מכבי חיפה ורוצה בהצלחתה.
    לדעתי המחאה שלכם אם כבר צריכה להיות באיך הופכים את הקבוצה לטובה יותר (אין לי מושג איך עושים את זה אני כן משוכנע שמנהל מקצועי כמו קרויף לא יביא את הבשורה)מאשר להיכנס ראש בראש עם שחר עד שהוא באמת יעזוב.

  4. אולי תסביר את הציטוט מפסק הדין, שאני די בטוח שלא עוסק בזכויות האוהדים של הקבוצה אלא בחובות שחלות על מכבי חיפה מתוקף היותה גוף דו מהותי (כלומר, חלות על חובות שחלות בדרך כלל על גוף ציבורי כגון מניעת אפליה וכו')
    זה לא הכי רציני לצטט בלי הקשר.
    אם היית מכיר את יעקב שחר, היית מבין שאכפת לו באמת ובתמים מהקבוצה וזה לא מה שמקדם את עסקיו

    1. חובת המועדון היא כלפי הציבור. הציבור הרלוונטי לעניין זה הוא קודם כל אתה ואני בתור משלמי מסים (המועדון מקבל כספי ציבור) ואח"כ כלפי הציבור שמתעניין בדבר, קרי אוהדי הקבוצה הרלוונטית.

  5. מתן קודם כל צריך לאמר : זכותו של אוהד למחות , כל עוד זו מחאה לגיטימית (נניח פעם אוהדי אחת הקבוצות בספרד הניפו דגלים לבנים) .וגם זכותך לטעון שימכור לך את הקבוצה.
    רק אני באמת לא מבין מה רוצים משחר , נכון שיש איזו תקופה נוראית שעוברת על המועדון , אבל מאוהדים רציניים כמוך (לא נספחים) , אני מצפה לדעת שדברים כאלה קורים בספורט ולקצת יותר סבלנות .
    אם היו לך טענות על מהלכים זה הגיוני , אבל סה נראה שסתם בא לכם להעיף אותו ולראות "למי יש יותר גדול" .תראה נניח את מנצ׳סטר יונייטד אחד המועדונים היקרים בעולם , אחרי פרגי קרס לגמרי ושפכו שם ים כסף ובנתיים לא נראה יותר מידי הצלחה .
    נ.ב
    להציג את זה שאת שחר מעניין רק הרווח מהקבוצה זו החטאת האמת ,רק כדי שיהיה לך יותר קל להאשים אותו . אני לא בטוח שיענקלה פחות אוהד חיפה ממך.

    1. אני לא עושה תחרות עם שחר מי יותר אוהד, אבל אני לא הייתי מפסיד משחק אליפות בשביל פיינל-פור של קבוצה אחרת 😉
      אני רוצה את טובתה של מכבי ולענ"ד טובתה היא מינוי הנהלה אחרת בפורמט אחר.
      אני מעדיף ששחר יעשה זאת ויישאר.

  6. קודם כל בעיני זכותו של אוהד למחות איך שבא לו, כל עוד זה חוקי ולא אלים (בעיניי גם לא אלים מילולית).

    אבל בעיניי עדין לא עבר מספיק זמן מהאליפות האחרונה מלבוא בטענות כלפי שחר והדרך שלו, דבר שדורש סבלנות קצת יותר גדולה.

    ומעבר להכל, השאלה המשמעותית היא אם אוהדי חיפה כ"כ לא מרוצים למה הם ממשיכים לבוא בהמוניהם למשחקים?! עד כדי כך משעמם שם בצפון?

    בעיניי, אין מסר שבעלים מבין יותר טוב מאשר פגיעה בכיס שלו, אז למה אתם ממשיכים לבוא למשחקים ועוד שוברים שיאים?

  7. לא קשור לכפיות טובה או לא לכפיות טובה. חשיבה כמו שלך הביאה את הספורט הישראלי לבינוניות הנצחית שלה. לא טוב לך אל תקנה כרטיס. שם נגמרים זכויותך. עזוב את מה שהשופט אמר אתה יודע טוב מאוד עם מה ומי יש לך עסק. מתי בדיוק ראית מחאה לגיטימית בארץ הזאת. לצפות שאתה תמחה את המחאה התרבותית שלך והנער בן ה17 שלידך לא יקח את זה שבע צעדים קדימה זה לטמון את הראש בחול. אם כל הכבוד (ויש כבוד) להצלחה של מכבי חיפה (או כל קבוצה אחרת).

    1. לבחור לא לעשות משהו רק בגלל שמישהו אחר עלול לקחת את זה כמה צעדים קדימה, נשמעת כמו דרך טובה לא לעשות יותר שום דבר אי פעם.

    2. כן, בוא נעזוב את עמדת בית המשפט ונקבע שאתה תחליט איך דברים יתנהלו במדינה.
      וברור, רק אנשים כמוני הרסו את הספורט בישראל…עזוב, לא אנשים כמוני – אני אישית אשם במצבו.

      1. אל תפגע זה לא אישי. אני מעריך אותך מאוד.
        מה שניסיתי להגיד זה שהתרבות בארץ הזאת יותר חשובה מהספורט. כרגע המצב הוא שהספורט פוגע בתרבות. וכן חשיבה של אני צריך לקבל את מה שמגיע לי ועכשיו, לרוב מביאה יותר נזק מתועלת.
        ואני באמת מצטער אם נפגעת

      2. לא נפגעתי 🙂
        אני חושב שאנשים צריכים לפעול למען דברים שחשובים להם.
        אני לא הולך לחסום רכבים, לא לקלל ולא לשרוק ביציע.
        אבל כן, אני לחלוטין מתכוון להמשיך ו"להציק" לצ'יזיק שייתן לי לראות את הדוחות הכספיים ואני לחלוטין מתכוון להמשיך לפעול למען נציג אוהדים (לכל הפחות משקיף) בדירקטוריון ואני מתכוון להמשיך לכתוב על מכבי לחסד ולשבט.
        אם לדעתך אלה דברים שמנציחים בינוניות אני מניח שנאלץ לא להסכים.

  8. הזכות של אוהד למחות היא לא לקנות כרטיס. נשמע פשטני ומנוכר לאהבת הקבוצה והרגשת השייכות אליה אבל משם זה מתחיל. נראה לי מנותק לחבר בין אליפויות בשנות ה-80 ובין זה שחיפה היתה בצמרת גם ללא שחר. הכסף שנדרש כדי לנהל ולהצליח עם קבוצת ספורט הוא שונה לחלוטין וההשקעה הספורטיבית גדולה יותר. עם מסורת בלבד לא הולכים למכולת תראה את הפועל פתח תקווה עם כל המסורת והאוהדים, שאכלה את הליגה אי שם בשנות ה60 זה לא נתן לה כלום בכדורגל המודרני ללא ניהול וכסף.

    אני נגד מחאות לשם מחאה או מתוך כאב כי הם טפשיות ולא מובילות לשום דבר בשום תחום. אם אין למחאה מטרות/ אלטרנטיבות חדות ומוגדרות שמסכימים לגביהם אין לזה שמוחים נגדו מה לעשות חוץ מלברוח מהלחץ. האם זאת השאיפה? אם אתם רוצים להפוך להפועל ת"א כדורגל?
    .
    מה המטרה המשותפת? מאמן זר? האם פספורט זר מבטיח משהו? מנג'ר שמחתים את השחקנים? שיטה אחרת? מה? מזכיר לי את מחאת 2011 או את מחאת הפועל שכולם יודעים מה הם נגד אבל אף אחד לא מעמיד חזית אחידה רעיונית אלטרנטיבית.

    1. המטרה המשותפת היא טובתה של מכבי כמו שהמטרה המשותפת לרוב מפלגות הכנסת היא טובתה של מדינת ישראל (לכאורה…). כמובן שלא כולם מסכימים על הדרך והכלים.

    2. בעקרון אני מסכים איתך, ג'ון. אבל כמתבונן מהצד נראה שיש למחאה מטרה מסוימת. הניהול של שחר במשך שנים הקדים את הזמן בישראל, אך במילותיו של סקינר (גם בעונות החדשות, יש לסימפסונים מה להציע מדי פעם): "בית הספר היה שקוע במשך 50 שנים בשנות ה-60, בואו נעביר את 50 השנים הבאות שקועים בעכשיו". כבר כמה שנים הניהול של שחר תקוע בעבר ולא מקדם את הקבוצה לשום מקום, מלבד לסוללה ענקית של מנודים והתרחקות עקבית מהצמרת. נראה שהאוהדים בסך הכל דורשים הבטחה לשינוי, לראות ששחר מבין שיש בעיות ושהוא מוכן לעשות דברים בצורה שונה ולחשוב באמת על הטווח הארוך. הדבר הכי חשוב הוא ששחר יודה שיש בעיה אמיתית ויפסיק לנסות לזרוק פתרונות של רגע ולזנוח אותם רגע אחרי. אבל נראה שהשנים הטובות הפכו את שחר ליהיר מדי, ואולי רק מחאה תשכנע אותו אחרת.

  9. קראתי והשכלתי מהמגיבים לפני. אני יכול רק לומר שבכדורגל הישראלי אסור בתכלית האיסור להתחיל מחאה בצורה כללית בלי שמציעים כאלטרנטיבה הצעה קונקרטית ומפורטת של מה כן צריך לעשות. אם המחאה היא אמורפית ולא ממוקדת היא הופכת ללא עניינית ואישית ובתרבות הכדורגל שלנו נשארת רק האלימות.

  10. מסכים עגל. סתם להגיד שרוצים את טובת המועדון בלי להגיד מהי אותה טובה – לא יעזור לאף אחד.

    אם לאוהדים יש הצעות – בבקשה בואו נשמע או
    שינהלו את המועדון בעצמם ואז יראו כמו הפועל ת"א …

    התחליף היחידי ליעקב שחר הוא מישהו בקנה המידה שלו , ברמת המחוייבות שלו , ושיהיה יותר צעיר/מודרני. יש לכם מישהו בכיס ??

  11. כל התגובות שמעל הגיוניות.
    מה שאני לא מבין זה למה שחר – שעבורו הצלחת הקבוצה חשובה יותר מאשר לכל אחד אחר – לא מחליט בעצמו לקחת מנהל סופר-מקצועי ולתת לו לנהל את העניינים. הוא הרי לא צריך יותר את הכבוד העצמי של "אני עשיתי; אני בניתי".

  12. לא הבנתי על בסיס מה שחר תקוע בעבר? בניית הסגל לא טובה? תרבות ניהול עתיקה? שיטות האימון לא טובות? הכנות רעות לעונה מבחינת כושר?

    לכאורה יש שם שמות ושחקנים שאמורים פיזית ומקצועית להכנס לשנות השיא שלהם. יש סיבה מקצועית ידועה למה זה לא מתחבר? אם כן מי יכול לנהל את זה טוב יותר? לי יש הרגשה שאם הסגל של חיפה היה עובר כולו כמקשה אחת לקריית שמונה או למכבי פתח תקווה הוא היה לוקח אליפות או מסיים שני. כנראה שהשחקנים לא אוהבים מספיק את המועדון והאוהדים ומוכנים להלחם למענם. אוהדים שיוצאים למחאה במחזור השני…

    והערה קטנה על אוהדי חיפה הנאמנים והסבלנים. לעולם לא ראיתי בחיי מועדון שזוכה באליפות בליגה שלא קל לזכות בה כלל, ומקלל בו בעת את מאמנם (רוני לוי) כי אבוי לבושה לא שיחק אטרקטיבי מספיק, תוך כדי זכייה באליפות.

    הקריאות "יש אליפות, אין מאמן" (זה לא היה קומץ), מראות ממה מורכבים אותם אוהדי פינוקים. אוהדים שלא חוו ירידה לליגת משנה, או עונות רבות במאבקי ירידה ומצפים מעצם קניית כרטיס לקבוצתם שהקבוצה תאבק על תואר כל שנה לא משנה מה. ובו בזמן רוצים לבנות קבוצה בצורה חדישה ומתקדמת…

    1. לקרוא לכמות ממוצעת של 24,000 צופים במשחקי בית בעונה של מקום 5 "מפונקים" זה פשוט הזוי.
      שחר תקוע בעבר כי הוא חושב שאפשר להצליח בלי לשלם לכוכבים יותר (לראייה, אפילו הפועל ת"א גוברת על מכבי במאבק על שחקנים), הוא לא מבין שאיש מקצוע צריך לנהל את התקציב והרכש, הוא לא מבין שלהביא מנהל ולא לתת לו כלים לעבוד לא יביא הצלחות, הוא לא מבין את הפוטנציאל הכלכלי של הקהל (רק תחשוב מה יהיה עם אירופה, כשהכמויות כאלה בעונות פח), הוא חושב שאוטוטו יגיע היעקובו הבא, אוטוטו גדל הבניון הבא במחלקת נוער אחרת ורק מחכה לעבור אליו, הוא מסרב לתת לשחקנים להתקדם כאילו היו עבדים, הוא מקפיא שכר לשחקנים משך חודשים (וכבר הפסיד בבוררות אחת), הוא מתייחס לקהל בזלזול, הוא משחרר הצהרות בלי שחר רק כדי לגרום לאוהדים לקנות מנויים. וכן, להיות במשחק שמתעכב ולראות את שחקני הקבוצה השניה עולים לחימום נוסף ואת שחקני הקבוצה שלך תקועים בחדר ההלבשה ועולים למשחק קרים זה לא רק מביך, אלא חובבני. אני לא מצפה ממנו שישלח אותם להתחמם – אני מצפה ממנו להביא את האנשים שידעו לעשות זאת.

      סלביו ברלוסקוני הביא את מילאן קצת יותר גבוה ממה ששחר הביא את מכבי וגם הוא הבין שכבר אין לו את זה ובשעה טובה הכניס שותף.

      1. מכבי חיפה עם 24,000 אוהדים בקושי שנה וחצי… שנים בקושי 12 אלף נכנסו לאיצטדיון. לאט לאט…

        שאלתי שאלות תם ונתת אחלה תשובות! מעולה!!! אז תבצעו מהלך אוהדים רחב שבו אתם דורשים מנהל מקצועי עם סמכויות מלאות לקבל החלטות ולבנות צוות של מאמנים רחב, סגירה של מחלקת הנוער (אתם לא מאמינים שמשם צומחת איזה ישועה אז למה להחזיק), שישחרר כל שחקן שרוצה לצאת מהקבוצה, ישלם שכר בזמן ללא פשרות ויבנה תקציב X כגודל הכנסות האוהדים, הטלויזיה והמרצ'נדייס וכו' (אשמח לחישוב מתמטי). עד שלא יעשה זאת אתם לא באים למשחקים (גם מי ששילם מנוי). זו כבר מחאה יותר הגיונית. תבנו מסמך מחאה ושימו אותו על שולחנו

        בהצלחה!

        1. כמובן שכל אחד פועל בדרך שנראת לו. חברי ואני בינתיים עומלים על השגת מידע לרבות הדוחות הכספיים והסכם רכישת הקבוצה מהאגודה, יושבים בוועדות עם ח"כ וראשי משטרה ועוד כל מיני דברים שקשורים לזכויות אוהדים.
          כמובן שפועלים גם במישורים אחרים וכבר הצלחנו לא פעם להוריד מחירים לאוהדים של מכבי במשחקי חוץ.
          האן לי שאני עושה יותר מאשר לכתוב באתר ובמקרה שלי זה לא כולל חסימת כלי רכב 🙂

      2. הכל טוב ויפה , אבל לפי הבנתי את הכדורגל העולמי(מודה בעיקר השמות הגדולים) , אין כמעט אף קבוצה עם מנהל מקצועי . נניח מי המנהל של ריאל ? של בארסה ,באיירן ,צ'לסי יונייטד ? הם לכל הפחות עוד בורג במערכת .לפי דעתי חיפה בשוק ההישראלי לא צריכה מנהל מקצועי דומיננטי (שחר עושה את זה מספיק טוב). מה שכן צריך להיות זה או שאתה מחתים מאמן להרבה זמן , או ששחר בוחר את רוב השחקנים . שחר נותן הרבה כח למאמנים שלו , לדעתי זה מהלך מבורך אבל אי אפשר שכל אחד יביא את פילוסופיית המשחק שלו וילך אחרי שנה. (אולי בדבריי אני אומר שכן צריך מנהל מקצועי אבל ממש ממש לא כמו קרויף)

        1. בכדורגל העולמי התפקיד מתחלק בדרך כלל בין שני תפקידים, Director of Football ו- Sporting Director. בברצלונה זוביזארטה פוטר לאחרונה מהתפקיד לאחר כמה פשלות ואלברט סולר מונה במקומו. בליברפול נמצא איאן אייר. בריאל מדריד מחזיק בתפקיד באופן רשמי חוזה אנחל סאנצ'ז, אבל לפלורנטינו פרז יש אמירה חזקה בנושא. בגיריסטיין ממלא את התפקיד במנצ'סטר סיטי, בעוד ביונייטד אד וודוורד מנסה להיכנס לנעליים גדולות במיוחד. בבאיירן קרל-היינץ רומניגה אחראי בין היתר על הרכש.
          כן, בחלק מהמקרים הם רק עוד בורג במערכת (סאנצ'ז, סולר) ובחלק ממש לא (רומניגה בעיקר), אבל כמו שאמרת בסוף, צריך מישהו עם כוח מסוים שיוכל לקבוע מדיניות. שחר כבר לא ממש שם.

      3. בסך הכל דברים מחכימים ונכונים. רק הערה לגבי כמות הקהל. כמות המינויים השנה, בניגוד לשנה שעברה מעידה על הכוח של הקהל של מכבי חיפה אבל לא לעולם חוסן. כמו שחיפה, שאני בטוח שבשנות ה-80 לא היה לה יותר אוהדים מלבאר-שבע למשל, יצרה גרעין מאוד רחב של קהל בעקבות שנים של הצלחות, היא תלך ותאבד אותו מהר מאוד ע"ע מכבי נתניה.

  13. אבי ריקן זו דוגמה קלאסית איך מכבי חיפה איבדה את זה.
    מעוזי מור-צ'יזיק ושחר לא ייצא כלום.
    הם היו טובים עד לפני כמה שנים.
    גולדהאר העלה רמה, חיפה נשארה ולא מסוגלת להעלות מדרגה משלה

    1. שחר לא ניסה כלום. עשה כל כך הרבה טעויות שאין צאנס שיוכל לתקן.
      גם לוני ניסה הכל אבל הוא התאים.
      גם שחר לא מתאים היום

    2. בתאכלס צריך לעשות חריש עמוק מאוד בקבוצה .אולי לחיפה מומלץ לעשות "טנקינג" . גם לפגוע בזרים לא יזיק….
      לדעתי הבעיה זה בעיקר חוסר יציבות ושחקנים לא מחויבים .

  14. להביא שחקן שהיה צריך לפרוש לפני 4 שנים במאות אלפי יורו- טרוף.
    לסגור איתו שעוד שנתיים הוא מנג'ר – טיפשות.
    להמשיך עם אותה הגנה מסננת וסגל כמעט שווה לשנה שעברה – טמטום.
    לא צריך להיות גאון בשביל להבין שמישהו מקבל החלטות מטומטמות.
    צריך להחזיר מושאלים ולהחתים על חוזה ארוך טווח + שחקני נוער (לא רק ממכבי אלא לפתות שחקני נוער מכל הקבוצות) ולהתחיל בבנייה לעוד 3 שנים.
    אין ברירה כי צריך לבנות את הכוכבים הבאים כי אחרת הם ישחקו בתל אביביות.
    הסגל של מכבי תל אביב בשל ומאוזן לעוד 3-4 שנים לפחות ואף קבוצה לא תתחרה איתם.
    ולהפסיק להביא שאריות מבית"ר בבקשה(ורד עזריאל אזולאי) תנו לצעירים לשחק להיבנות ולאוהדים להזדהות!!!

  15. סליחה מתן רק עכשיו קראתי המאמר ולא הספקתי לקרוא את התגובות ואני מתנצל אם אני חוזר על דברים.
    אהיה קצת בוטה ואשאל מתי חיפה הייתה קבוצת צמרת לפני שחר ?
    הרי לפני שהיה לפחות ספונסר אין לחיפה תארים ( לפחות לא אליפויות ).
    נסכם זאת כך בשנים האחרונות להקשות של שחר חיפה סיימה במקום החמישי שזה המקום הנמוך ביותר של חיפה מאז 1989 אם איני טועה.
    ואבקש לשאול אותך שאלה ….לפני עידן שחר כמה אחוז מהענות מכבי חיפה השכילה לסיים במקום זה ומעלה ?.
    לכן בעיני אתם כפויי טובה או לכל הפחות בעלי זיכרון קצר.

    בעיני קבוצה גדולה נמדדת לאו דווקא לפי ההצלחות אלא לפי העונות הגרועות שלה.
    והנה בזמן שבפועל תל אביב ובית"ר נאבקות בשנים קשות נגד הירידה הרי שמכבי חיפה לא נעדרה מהפליאוף העליון גם בשנים הקשות ביותר.
    בנוסף לדעתי שחר הסיק מסקנות ומנוי רוני לוי זו מסקנה חיובית.
    נכון שלא פופולרי לומר זרת עכשיו ונכון שנראה שהיו קשיים ההתנהלות פתיחת העונה מצד לוי.
    אך אני מאמין שחיפה בעידן לוי תחזור לצמרת הגבוהה עוד העונה.

    1. אז אני אהיה גם בוטה ואכתוב שחבל שאתה לא טורח לבדוק את הדברים לפני אתה כותב אותם. שחר נכנס כספונסר לקבוצה אלופה!!! ואת מי מעניין הספונסר? מפרסם כמו ראפלס במכבי ת"א של אמצע שנות ה-90. האם מישהו טוען שיש להם זכות על הדאבל ב-96?
      שוב אתה טועה, מכבי חיפה סיימה במקום ה-9 בעונת 1991/1992 ובמקום ה-6 אצל שפיגל.
      כשהתגובה שלך מתבססת על עובדות שגויות אני לא מוצא טעם להגיב מעבר לזה, בעיקר שכבר התייחסתי אליהן בתגובות לעיל.

  16. מתן ידידי.
    אם פגעתי אני מצטער לא התכוונתי.
    לגוף העניין .
    1. בוא נעשה עסק ולצורך העניין לא נחשיב את הישגי מכבי חיפה של שחר כספונסר לא לטובתו ולא לטובת המועדון.
    ויש הגיון בכך.
    שהרי סוף כל סוף כפי שאמרת הוא היה רק ספונסר מצד שני במועדון לא תראה הישגים גדולים לפני עידן שחר …אם כספונסר רם כבעלים.
    ואז מה שתראה הוא שחיפה לפני שבא שחר לא השיגה דבר ( אולי גביעים …לא בטוח כרגע ).

    2.מקבל את הטעות ובכל זאת 23 שנה ברצף חיפה טופ 5 כולם תחת שחר …כמה בעלים בעולם יכולים להתפאר בכך ?.

    מהזיכרון שלי בלבד.
    ברצלונה לפני 12 שנה לערך סיימה שישית.
    צ'לסי בשנה שלקחה את האלופות סיימה שישית.
    מנצ'סטר יונייטד סיימה שביעית לפני שנתיים ( אצל פרגוסון שקיבל אינספור ביקורות היא לא נפלה ממקום שלישי מאז 91).
    מילאן ואינטר כבר שנתיים ברצף רחוקים מטופ 5 בליגה הנחלשת מאד באיטליה.
    היחידה בליגות הגדולות שאולי עומדת ברף זה היא מינכן.

    סיכומו של דבר לכל מועדון ישנו זכות לעונות פחות טובות.
    בטח אם במועדון לא שוקטים על השמרים ומנסים לעשות הכל בכדי להצליח.
    מותר לא להאמין במנג'ר מקצועי …סוף כל סוף עד לא מזמן לאף אחד כמעט לא היה כזה ….וזה גם נכשל לא פעם אפילו במועדון המקצועני ביותר בישראל מכבי סל.

    שחר ניסה לעשות הרבה …בגזרה המקצועית הוא הלך על מאמן זר בעל שם שאימן וזכה בתארים בליגה יותר נחשבת משלנו.
    במהלך השנים האחרונות הוא הביא שחקנים בכירים .
    כגון עטר ושכטר.
    הוא החזיר את קינן ובניון .
    ורכש שחקנים נחשבים כמו עזרא.
    הוא הביא לכאן זרים שנחשבו לשמות גדולים מאד בליגה …ולא הצליחו כמו החלוץ מקמרון לאחר קריירה מרשימה מאד בגרמניה.

    בדבר אחד אני מאוכזב משחר וזה אח כיבוד הסכמים וההפסד הבוררות.
    שחר מספיק מנוסה להבין שבביזנס הזה עושים נפילות…זה לא מצדיק לא לעמוד בהסכם.

    על דבר נוסף אני תמהה ( וכתבתי לך זאת בעבר).וזה ששחר שפעם השקיע רק בצעירים וכמעט ולא במבוגרים ( ולטעמי זה היה שיקול מרכזי בלא להחזיר את ברקוביץ ).
    והיום הוא עושה עסקים ונופל פעם אחר פעם עם המבוגרים.
    ( החלוץ מקמרון ,תמיר כהן ,ידין קינן ….ובמידה רבה בניון).

    מצטער אם הייתי בוטה מדי .
    הכל בא מהלב וכל הכבוד על הפעילות הציבורית שלך.
    ומכיוון שלא הבנתי עד תום אשמח אם פעם תוכל להסביר את המציאות החוקית במועדון.
    כי אם זה כמו שהבנתי אז למה לא לפנות בשם חוק חופש המידע ולקבל הדוחות ?.

    1. אתה צודק ברוב הדברים.אבל ראוי לציין שהמצב היום לא מאפשר להמר על צעירים הן בגלל היריבות והן בגלל שהשוק לא משהו. עוד בעיה בזרים זה שהמחירים באירופה עלו משמעותית וקשה מאוד לעמוד עם הסכומים של הליגות באירופה.תחשוב שהיום כל אבי ריקן הולך לקבוצה בחול ומרוויח סכומי עתק לעומת פה , דבר זה עושה אינפלציה של כל השוק כלפי מעלה.
      היחידה שמצליחה זו קריית שמונה אבל זה באמת קסם המועדון הזה.

    2. אני לא נפגע, אבל אני לא מבין למה אתה מתעלם לחלוטין ממה שאני כותב ומהעובדות. אני כותב לך ששחר נכנס כספונסר לקבוצה אלופה!!!!!! שוב – הוא החל להיות ספונסר של קבוצה שזה עתה זכתה באליפות!!!!! כלומר האליפות היתה לפני ששחר נכנס למכבי! (מספיק ברור 😉 )
      נמשיך לזה שאותו סגל הוביל את הקבוצה גם לעוד אליפות ואבדן אליפות מנבדל בדקות האחרונות של העונה.
      וגם הנוער שלשחר אין בו חלק הוביל את מכבי לאליפות של 89 ולדאבל (אם כי פה הוא הביא את צ'אנוב).

      החל מפה הוא מתחיל לקבל את הקרדיט.

      שמע, ישבתי אתמול עם עו"ד עד שעות הערב המאוחרות ועוד בתוך האצטדיון במהלך המשחק של הנבחרת, לרבות שליחת דוא"ל לצ'יזיק.
      קשה מאד לקבל מידע. על פניו הפסיקה של קבוצת כדורגל כגוף דו מהותי אכן אמורה להכיל אותו בחוק חופש המידע, אבל אין תקדים ואנחנו רוצים להימנע מהגעה לבית משפט מה שגם יעלה כסף וגם עלול לקחת שנים. מקווים לחקיקה ברורה ומתאימה.

      לבסוף, יודגש כי אני ממש לא נפגע באופן אישי. כל עוד אנחנו דנים באופן מנומס הכל בסדר ולא חייבים להסכים 🙂

  17. זו אגב אחת הבעיות – רוב האנשים לא מכירים את העובדות ומאמינים לתקשורת שגונבת דעת ויוצרת מצג שווא לפיו כל ההישגים של מכבי חיפה צריכים לייחס בעיקר לשחר.

    1. תודה מתן .
      ראשית חידשת לי על האליפולקנהראשונה.
      שנית זה עדיין לא משנה בתמונה הכוללת מכיוון שאליפות בודדת הרבה לקחו ( כפ"ס בני יהודה והפועל חיפה למשל).
      תסכים איתי שבמהות מכבי חיפה לא הייתה בעלת מסורת לאורך זמן לפני כניסת שחר כספונסר ולאחר מכן כבעלים.
      ולכן כשמסתכלים בהסתכלות של שנים ו 20-25 זה מספיק זמן.
      ניתן לראות שחיפה גם בעונות הפחות טובות מתנהל המועדון מקצועי ברמה גבוה מכל הבחינות.
      יתרה מכך אין אצל שחר "הקפאות ,בניה או עונה פיננסית " למרות שאת המושג האחרון הטביע גיורא בהיותו מאמן חיפה .
      כשאתה רואה את המנהלים של הפועל תל אביב ובית"ר לאורך השנים ….לא נותר אלא לקנא בבעלים כמו שחר
      .ושוב זה לא שהוא לא מנסה .
      בכל אופן נסכים שלא להסכים .
      הופתעתי מאד ממה שכתבת לגבי התקדים וחופש המידע.
      מכיוון שאני הצטרכתי לפעמים לקבל אינפורמציה מחברות שלא הייתה שום בעלות בהם ….אבל כן אינטרס .
      כגון מחברת חשמל וממועצה מקומית כל שהיא שהתגוררתי בה וקיבלתי זאת ללא בעיה.
      בכל מקרה שיהיה בהצלחה יש לי הערכה רבה לאנשים איכפתיים שרוצים בחובת הציבור.

      1. חברת חשמל ורשויות מקומיות הן ציבוריות פר-אקסלנס. קשר ספורט (מכבי) היא חברה פרטית. זה יותר בעייתי.
        לגבי שחר – אני לא בא לגרוע מאום ממה שעשה. מכבי היום במקום אחר המון בזכותו. גם מהפועל ת"א ובית"ר י-ם. השאלה היא מה טוב היום למכבי. הניהול הנוכחי לא טוב לה.

  18. כל הישראלים כמעט באותה רמה!!!
    מי שמעל משחק במכבי תל אביב ובאר שבע!!!
    איפה גדיר בן בסט חמד ? זה מה קורה לא בונים חוזה ארוך טווח.
    העברות חופשיות ומימוש פונטציאל בשדות זרים.
    ילד בן 21 אפשר לפתות בקלות ל6 שנים עם סעיף לאחת מ2 הליגות הבכירות.
    יותר מזה – קח את שנתון 2002 ותייעד לאנשי המקצוע שייבנו את הסגל לשנת 2020.
    הרי הפנימייה ישנה, בעלי המקצוע ישנם , מתקנים מצויינים יש גם יש.
    תשקיע שם. במקום להביא 5 זרים. תביא 3 בלבד. בלבד. חסכון
    הקנייה+ המשכורת תממן השקעה מטורפת בשנתון מסויים ותצמיח קבוצה מטורפת.
    הרי היכן נופל השחקן הישראלי? כישרון יש. פיזיות מהירות. השקעה והבנת המשחק. 4 דברים שאפשר וצריך להתמיד בהם.
    בוזגלו מימש את משיש לו ברגליים? מישהו שמע על גולסה?
    סולליך? בן בסט ממש עצמו?
    ועוד נקודה. לעזאזל תשקיעו כבר בשחקני הגנה.
    כחו חלוץ מצויין בגיל נערים תגידו לו את האמת : חבריקו כנראה לא תצליח בא תיהיה מגן. הרי את טכניקת המסירה + מהירות כנראה יש לבחור.

  19. לא חסר כסף, 80 מיליון זה מספיק כדי לקחת אליפות, יותר מהתקציב של ב"ש, פשוט לא מושקע נכון, לדעתי מכבי חיפה תסיים השנה 1-3.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט