האיש הקטן / תמיר שוסטר

לכל אחד מאיתנו היה פעם את החלום "להיות שחקן כדורסל", כשהיינו ילדים פנטזנו על הרגע הזה, כשהתבגרנו זה הפך לDay Dream בשעות הארבעים וחלקנו עדיין תוהים "מה אם רק היה לי עוד כמה סנטימטרים?". גובה הוא ללא ספק המכשול העיקרי, מגיע השלב בו אנו יודעים שלא נגבה יותר ושם זה נגמר. כשרכזים היום מתנשאים לגובה ממוצע של 2 מטר, מובן לכל שכדי להיות שחקן כדורסל ברמות הגבוהות ביותר צריך בראש ובראשונה להיות גבוה.

אז האם האיש הקטן זונח את חלומו להיות שחקן כדורסל וממשיך הלאה? רבים וטובים הוכיחו וממשיכים להוכיח לנו שלא!

יש לנו חיבה גדולה לקטנים שמצליחים כל כך בגדול: כי הם שונים, הם מלהיבים, הם מלאי אנרגיה ומוטיבציה להוכיח שהגובה אינו קובע והם קצת מייצגים גם אותנו, האנשים הקטנים.

גם אם אנחנו ממש לא אוהבים את הקבוצה בה האיש הקטן משחק, אף פעם לא נוכל שלא להזדהות איתם: להגניב חיוך כשהם חוטפים כדור מהסנטר, לוקחים ריבאונד, קולעים בלי לראות את הסל עם היד של המגן בפרצוף ולעוף איתם כשהם עולים לדאנק שנראה לא אפשרי בכלל.
אז כי אנחנו כל כך אוהבים אותם, מגיע להם שנזכר בהם מדי פעם. נכון שהם לא בולטים בין כל מפלצות הליגה, אבל הם שם יחד איתם, משחקים על אותו פרקט, זוהי כתבת הצדעה לאיש הקטן!

רבים וטובים שלא הצליחו לעבור את ה- 1.80 מטר דווקא כן עברו בליגה הטובה בעולם וחלקם עדיין משחקים בה היום. אולי הבולט ביותר כיום בגובהו המינימאלי הוא נייט רובינסון. כשהוא מתנשא לגובה של 1.79 מטר בלבד נייט רובינסון שבר את אחד השיאים המעניינים של הליגה, הוא זכה 3 פעמים באליפות ההטבעות בשבוע האולסטאר מתוך 4 פעמים שהשתתף (פעם אחת "התפלק" לו והוא הגיע רק למקום השני). בזכייה הראשונה הוא קפץ מעל ספד ווב (אגדה נוספת בז'אנר הנמוכים, הוא יקבל את הכבוד המגיע לו בהמשך), בזכייה השנייה הוא קפץ מעל דיווט הווארד שגבוה ממנו במעל 40 ס"מ ופעם שלישית כבר גלידה. חוץ מלהגיע אחת לשנה לתחרות ההטבעות, רובינסון מניב גם מעל 11 נקודות בממוצע למשחק במהלך הקריירה והיום נותן כתף לשיקאגו בולס.

נייט רובינסון קופץ מעל דיווט הווארד

נשאר בהווה, עוד יותר בולט בחסרון הגובה שלו זהו ארל בויקינס, נכון להיום 1.67 ס"מ וכנראה שגם כך יישאר. סביר להניח שכל מי שקורא את המאמר כעת עבר או נוגע בגובה הזה, אך מה שהבחור הקטן הזה מסוגל לעשות ראוי להערצה. כשהוא מוקף במגדלים מכל כיוון, בויקינס בעונותיו היפות בדנבר רשם ממוצעי נקודות שנעו בין 12-15 נקודות למשחק ו-4.5 אסיסטים. לא רק שאינו גבוה במיוחד, בויקינס גם מחזיק בתואר השחקן "הקל" ביותר בליגה עם משקל נוצה של 60 ק"ג. קל לפספס אותו בין כל ענקי הליגה אבל מר בויקינס כבר משחק 13 עונות בליגה (עם גיחה קטנה לאיטליה) ולא נראה שהגובה מהווה עבורו מכשול.

ננה לצד בויקינס הקטנטן

נמוכים וטובים עברו בליגה הטובה בעולם והוכיחו שלכל חסרון של גובה, יש יתרונות רבים אחרים: שליטה בכדור, זריזות, מהירות, חטיפות ומלא מוטיבציה להוכיח שהם יותר מגימיק. דוגמאות של כוכבים נמוכים שכאלו יש מספר: תחילה אייברי ג'ונסון הנהדר שגם זכה באליפות בשנת 1999 עם סאן אנטוניו, זכה להיות חלק מהיכל התהילה של הספרס ואפילו מבצבץ לנו עד היום על המסך לפני מספר שנים כפרשן והיום חזר לתפקיד המאמן. דרך טרל ברנדון ודמון סטודמאייר שכיכבו בשנות ה-90 המאוחרות והיו לרכזים המובילים בליגה. אבל הקרם האמיתי של ז'אנר הנמוכים הוא ללא ספק ספאד ווב: בגובה 1.70 מטר הוא עד היום אחד השחקנים הכי מזוהים עם אטלנטה הוקס (וממש לא בגלל שהוא בילה שם את מירב זמנו בקריירה). במשך 12 עונות ו-4 קבוצות שונות בליגה (וגם גיחה קצרה לאיטליה, כנראה מקום חביב מאוד לשחקנים הנמוכים) העמיד ממוצעים נאים מאוד של 10 נקודות -5 אסיסטים למשחק, אבל מעבר לסטטיסטיקה ספאד ווב תבע את חותמו בהיסטוריה כשניצח בתחרות ההטבעות של שנת 1986 אז ניצח את ידידו דומיניק ווילקינס והפתיע את התקשורת והעולם כולו כשהיה השחקן הראשון מתחת ל-1.80 מטר שזוכה בתחרות (שיא שהחזיק מעמד 2 עשורים, עד הגיע נייט רובינסון).

ספאד ווב באותה תחרות הטבעות מפורסמת

אם ספאד ווב הוא הקרם, אז בשבילי אישית ובכוונה שמרתי אותו לסוף, הדובדבן שבקצפת הוא ללא ספק טיירון קורטיס באגס, או בכינוי המוכר יותר שלו מאגסי באגס. לא רק שהוא השחקן הנמוך ביותר שדרך אי פעם בליגה הטובה בעולם, בגובה כמעט לא הגיוני של 1.61 מטר (!!), הוא גם רכז נהדר שהוביל את שארלוט הורנטס בשנות ה-90 הנוצצות שלה יחד עם אלונזו מורנינג ולארי ג'ונסון. מאגסי מחזיק בלא מעט שיאים של ההורנטס: אסיסטים, דקות, חטיפות וגם איבודים. הוא היה דמות אהובה ונערצת בשארלוט למרות ממצעיו הצנועים של 7.7 נקודות ו-7.6 אסיסטים למשחק במהלך קריירה של 14 עונות בליגה. למרות גובהו הזעיר מאגסי באגס צבר במהלך הקריירה 39 חסימות. אולי אני נותן לו טיפה יותר קרדיט ממה שמגיע לו, אבל אני זוכר לו חסד נעורים וכמוני כל ילד מעט קטן ונמוך משאר הכתה שראה בבאגס מודל לחיקוי.

כמה קטן – ככה גדול! מאגסי באגס

היום שחלום השחקן מזמן פג לו, אני עומד ומצדיע להם, אותם שחקנים שכנגד כל הסיכויים לא ויתרו על החלום ושברו את כל המוסכמות והוכיחו שוב שכדורסל הוא משחק של כולם, לא רק של גבוהים!

תודה לכם לכל ה1.80 מטר ומטה שהפכתם את המשחק למרגש עוד יותר!

לפוסט הזה יש 71 תגובות

  1. אייברי ג'ונסון לא פרשן. הוא מאמן היום את אחת הקבוצות החזקות ביותר בליגה.
    נחמד להתעדכן מדי פעם ב-NBA, ככה – אם בא לך לכתוב עליו.

  2. אני גם מעריץ את האנשים הפחות גבוהים, אבל המאוד אתלטים. מאמר מעולה, דרך אגב, תמיד קיימת האפשרות של My Player ב-NBA 2K השונים. זה מגיע לסיטואציה שביום יום אני סגן עורך באתר ותלמיד בכיתה ח', אבל אני גם השחקן השישי של הסלטיקס שקולע 19 נקודות למשחק, ויש לו חוזה עם ג'ורדן.

  3. בהמשך לאנשים הקטנים למי ששמע על AQUILLE CARR.
    170 עם שליטה אדירה בכדור וקפיצה אנכית של של 48"!!!
    הוא סיים שנה שעברה את התיכון ועכשיו הוא במכללה לפי מה שידוע לי ,ממליץ לראות סרטון או שניים שלו .
    ולמי שמתמצא קצת יותר ממני במכללות,יש לו סיכויים בדראפט?

    חוץ מזה כתבה נחמדה וכנראה שתמיד נמשיך לפנטז להיות שחקנים,לא משנה באיזה גיל.

    1. הוא כרגע בסיטון הול, מקום 98 בדירוג מאה של אי.אס.פי.אן. אולי עוד כמה שנים יבחר בסיבוב השני. מבחינה שיווקית הוא שווה לא מעט.

  4. להיות מנוט בול לא יותר קל בכדורסל מלהיות ספאד ווב. אגב, בכדורסל של היום אני לא מאמין שווב או ספאד היו מצליחים להחזיק מעמד.

  5. רובינסון הוא אחד האתלטים הכי טובים שאי פעם היו בנבא.
    בטוח שבעשירייה הראשונה, ואולי הרבה למעלה מזה.
    כל הכבוד לו, למרות שאישית השחקנים שאני הכי מעריץ זה אלה שאין להם יכולות אתלטיות יוצאות דופן וגם לא גובה – נאש, סטוקטון, פרייס, וכו'.

    1. אז למה שלא תתחיל להכליל את כריס פאול, ואז תעלה ל-3'6 ותתחיל להכליל קטנים כמו דרון ויליאמס? אז? אז נתחיל עם פוינט גארדים נמוכים כמו דרק רוז. אז?

  6. כתבה מעולה מאוד אהבתי. היה חבר לי בעיקר שחקנם כמו ג'יי ג'יי בראה (לא עולים לי עוד מהסוג הזה) שהם גם נמוכים וגם לבנים.. כל השחקנים שכתבת עליהם הם בעלי יכולת אתלטית מוגזמת שזה מוריד מעט מההזדהות איתם, אבל בראה הוא פשוט שחקן שאתה מסכל עליו בהערצה

  7. בריאה שחקן באמת קטן וראוי..אבל הוא 1.83 ובלי להיות קטנוני הוא פשוט לא נכנס בגלל קו ה1.80 מטר שהצבתי לשחקנים בכתבה…

  8. בס"ד

    ספאד ווב עדיין מחזיק בשיא גם אחרי רובינסון כי הוא נמוך יותר וספאד הוא עדיין השחקן הנמוך ביותר שזכה בתחרות ההטבעות ושחקן הנב"א (ואולי כדורסלן בכלל) אם גובה הניתור הגבוה ביותר ביחס לגובהו עם גובה ניתור של 1.15 מ'.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט