מעורב ספורט ליום שני (ב'): פדרר לא ניגמר / מנחם לס

קודם פרטים קרים על המץ':

רוג'ר פדדר השוויצרי הוותיק – יותר וותיק ממים –  גבר על הסרבי הכריזמטי נובאק ג'קוביץ' 0-2 ( 6-7, 3-6) וזכה זו הפעם השנייה ברציפות בטורניר "ווסטרן אנד סאות'רן אופן" – הטורניר האחרון החשוב לפני היו.אס.אופן, ואחד הטורנירים החשובים בכולם שאינו אחד מארבעת ה-MAJORS.

היתה זו נקמה מתוקה של פדרר על ההפסד  לנובאק בגמר וימבלדון. אני לא אתפלא כלל אם השניים ייפגשו שוב בגמר של ה-US OPEN. לרוג'ר – הבן היקיר של אוהיו – זהו הניצחון השביעי בטורניר הזה בו משתתפים טובי הטניסאים בעולם שנה אחרי שנה כחימום אחרון לפני אליפות ארה"ב.

פדרר  הסתדר עם חבטות ההגשה של ג'קוביץ' כמו שמומי מסתדר עם התנועה בר"ג: כמעט ללא בעיות. פה ושם היה פקק או שוטר תנועה, או פקידת-בנק שנתיים לפני הפרישה חוצה במעבר חצייה, אבל בגדול הוא הסתדר טוב מאד, ובסט השני אפילו מצויין. אגב, למעוניינים, פדרר מוביל  עתה 20-21 נגד ג'וקוביץ' בקרבות 'ראש-בראש'.

עכשיו בואו אספר לכם מעט על המץ': פדרר גבר על הסרבי במשחק אלגנטי ויעיל ביותר כשהוא מצהיר קבל ועדה (גיא!): "ניו יורק! איי אם קמינג!". כמו ששיחק היום אני מציע למומי לא להתערב נגד הפנומן בן ה-34 הזה ב-US OPEN. לי, לפחות, הוא אף פעם לא נראה טוב יותר. הוא קלט את חבטות הפתיחה של ג'קוביץ' כמו שמומי קולט תיירות שמנות על רח' הירקון המחפשות מונית ל'עזריאל', והוא לוקח אותן לשם דרך בת-ים. הוא חבט שמאליות ביד אחת בחוזק שחשבתי שעוד שתי זרועות בלתי נראות מחזיקות במחבט. הוא כיוון כדורים לקווים כאילו היה מהנדס העיר. הוא התקיף ללא לאות, והוא חבט הגשות שניות באותה מהירות כמעט כמו הראשונות.

מה שמשגע אותי זה כיצד השוויצרי הזה הרגיל לקור האירופאי לא שופך אגל זיעה מושתן אחד בחום של סינסינטי אחרי שעתיים של משחק. פרצופו רציני ואטום, ולא מביע רחש-לב דפוק אחד, עד סוף המשחק כששתי התאומות הקטנות שלו (אשתו שוב בהריון עם עוד שני תאומים) קפצו אל זרועותיו.

כשג'קוביץ' חבט בקהנד עייף ולא מכוון שנתן לפדרר נצחון ברור, מחלט, ומוצהר, הסרבי נראה כרות ולקוי. הוא חייך וחיבק את רוג'ר כאילו מאומה לא קרה, ואח"כ טען – כשהוא מבקש לא  לקחת זאת כתרוץ כי 'זה לא הפריע לי במיוחד במשחק' – שהוא סבל וסובל מכיווצי שרירי קיבה מאז הנצחון על הרוסי אלכסנדר דולגופולוב, וכן כאבי מרפק מאז ההפסד לאנדי מוריי במונטריאול לפני שבוע.

לא חשוב. מה שחשוב עבורי היא העובדה שמה שאני ראיתי אצל פדרר הוא אביב חדש. פריחה, טריות, ועלומים שמזמן לא ראיתי במשחקו. כאילו שפדרר ההוא שהלך לישון נבט מחדש. אני לא מגזים. ההגשה שלו – זה כמו תמיד – היתה תערובת של מהירות וזווית. לא המהירות הגדולה ביותר, אך לזוויות שלו אין אח ורע. הוא גם הפתיע השבוע את כל יריביו בקרוס-קורט'ים מלאי חיים ועוצמה שבעקבותיהם באה תזוזה מהירה לרשת, וסיום בסמאש מזעזע.

אנא קבלו (ורישמו) את דברי כאחד מממביני הטניס המיוחדים במינם, שהידע וההבנה שלו הם תערובת של נסיון, היגיון, וביומכניקה. משך 35 שנה הייתי כמעט בכל ה-US OPENS – אולי בכולם, מי זוכר? – ואני יודע שחקן המשנה את הטניס שלו כשאני רואה אחד:

נולד רוג'ר פדרר חדש. רוג'ר שהחליט בגיל 34 שהוא הופך לשחקן התקפי הרבה יותר משהיה אי-פעם.

תמיד שליטתו וחבטותיו היו מדוייקות יותר מכולם ולא היה איכפת לו לעמוד על קו החוץ ולחבוט עשרים חבטות לנקודה. ליריב כמעט תמיד נימאס, ואז היריב חבט כדור חוץ או פגז לרשת.

רוג'ר החדש יודע שאין לו את האנרגיה והכוח לעמוד מול צעירים ממנו בעשר שנים (וגבוהים בעשרה סנטימטרים) ולחבוט פגזים מהקווים עד צאת הנשמה. אז הוא החליט לשנות את משחקו. הוא לא עומד וחובט עשרות כדורים, ובמקום הוא מתקיף. אני מקווה שמשחק ההתקפה שלו יימשך כי ככה הוא גבר היום על ג'קוביץ' שעמד מופתע נגד  ה-"HIT AND VOLLEY" של פדרר.

כמובן שהוא יהיה חייב להשתמש במשחק ההתקפה שלו בזהירות, תבונה, שיקול דעת, ודיסקרטיות. היום היריבים טובים מדי ואם אתה לא זהיר ומגיע לרשת בפראות, הם יאכילו אותך בפגז שני סנטימטרים מהקו. הוא אמר: "אני אשחק בדיוק ההיפך משהיריב רוצה שאשחק. אני לא עומד להפוך אף משחק לתחרות א"ק. תחרות א"ק ישנה היום בבייג'ינג. אני אשחק בדיוק ההיפך מאשר יריבי ארצה שאשחק! כמובן שמשטח הטורניר קובע כיצד אני יכול לשחק, אבל המשטח בניו-יורק דומה לזה שבסינסינטי ואין סיבה שלא אשחק אותו דבר!".

 

(הערה של הסופר: אם אינכם מאמינים לי כשאני מדבר על התוקפנות החדשה של רוג'ר פדרר, כל מה שעליכם לעשות זה להסתכל – ולמדוד עם מד מהירות – את חבטת ההגשה השנייה שלו!).

 

כשהכל ניגמר רוג'ר זרק את סרט הראש שלו לקהל, כדרכו אחרי נצחון. כשהגיע לאשתו ולבנותיו, ביתו מיה (אחת משתי התאומות) אמרה, "פפה, אתה צריך כובע. השמש חזקה", והיא הלבישה על ראשו את כובעה הקטן. לא אתפלא כלל אם עוד ארבעה שבועות ישימו על ראשו 'כובע' נוסף: כתר ההכתרה של אלוף ה-US OPEN!.”

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. אמן ואמן. מעבר לפירצות הקטנות שרק רוג'ר יודע לנצל לעלייה. הוא פשוט יודע ליאפה הכדור הולך להגיע. הוא רואה את המשחק 4 חבטות קדימה.

    היום ואתמול זה היה בנוק אאוט על מקום 1-2.
    אגב מאריי נראה יותר טוב מנובאק. ראפא נראה מזעזע

  2. טור מעולה,
    האמת היא שלא ראיתי את הטורניר, אם פדרר התחיל לשחק יותר התקפי זה מצויין!
    אם הוא יגיע לגמר ה usopen הוא יהיה יותר מותש, יותר נרגש ויצטרך לנצח שלוש מערות מתוך חמש. אני מקווה שפדרר יצליח אך לדעתי לנובאק סיכויים טובים בהרבה.

  3. "קבל עם" או "קבל עם ועדה" כמו שמקובל היום.
    (נראה לי שכוונתה ל-"קבל עם ועדה" ובטעות השמטת את ה-"עם")

    המקור הוא הפסוק שמספר על מותו של זכריהו בן ירבעם
    "וַיִּקְשֹׁר עָלָיו שַׁלֻּם בֶּן יָבֵשׁ וַיַּכֵּהוּ קָבָלְ עָם וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו."

    זכריהו הספיק למלוך 6 חודשים. שלם בן יבש, שגדע את שושלת ירבעם, מלך חודש אחד בלבד.

    מסתבר שהכרזות "קבל עם" לא מסתיימות בטוב…

  4. תודה מנחם,
    אאל"ט, התאומים כבר נולדו והתאומות כבר לא כל-כך קטנות.
    פדרר לא הפסיד ולו מערכה אחת בכל הטורניר. והוא בן 34! בטוב מ-3 עדיין יש לו קייס להיחשב כטוב בעולם. אבל FM זה הטוב מ-5. ועל משטח קשה, אני לא רואה אותו מגיע לגמר.
    אתמול, הוא לא עשה רק "הגש ורוץ לרשת", אלא גם "החזר ורוץ לרשת" שזה סיכון אדיר ומול נולה אף יכול להיחשב כטיפשות. אז איך הוא צמצם את הסיכון? פשוט החזיר לא פה ושם עם דרופשוט וזה שינה את כל המשחק.

    1. יכול להיות שהוא עשה את זה כהכנה לקראת הUS OPEN,מכיוון שהוא יודע שבטוב מ5 אין לו סיכויףהוא ינסה לצמצם את הנקודות כמה שיותר בשביל שישאר לו כוח.לגמר אני חושב שיש לו סיכוי להגיע אבל כל עוד נולה יעמוד בדרכו אני לא רואה אותו לוקח.

  5. הבנאדם מלך 🙂
    מתחת לסרט כתוב לו על המצח סטייל ואלגנטיות.
    אנשים מהסוג הזה לא יזיעו גם בעמק חפר בערב כשהם רוכבים בעליה עם אופניים.

    רק דבר אחד לא הבנתי,
    למה הוא הבן היקיר של אוהיו ?
    חשבתי שהוא שוויצרי. יש עיירה בשם שוויצריה, אוהיו ?
    וחוצמזה
    לא לברון הוא הבן היקיר של אוהיו ?
    אולי הם אחים ?????

  6. "לא היה איכפת לו לעמוד על קו החוץ ולחבוט עשרים חבטות לנקודה" – כבר כמה שנים שזה לא נכון. פדרר של השנים האחרונות ממש לא משחק הגנתי, הוא התקפי ביותר! מקצר נקודות , הולך על ווינרים, דרופשוטים. כך הוא מאריך את הקריירה שלו.
    מה שהוא כן שינה בטורניר הזה זה יותר משחק רשת. אני תמיד חשבתי שהוא אדיר ברשת וצריך לעשות את זה יותר, אולי עכשיו בליו ברירה הוא באמת משנה גישה

  7. טור מעולה תודה מנחם.
    פדרר בהחלט שינה את סגנון המשחק שלו לחלוטין וכמו שאמרת מנסה לקצר את הנקודות. נולה הפסיד גמר שני ברצף ולדעתי הוא לא לוקח את זה קשה כל כך.

  8. ההישג המופלא (מעבר לאי איבוד מערכה) הוא שבכל הטורניר אך אחד לא הצליח לקחת לפדרר משחקון הגשה !
    מישהו מבין מה זה אומר ?
    נולה בקושי הגיע לנקודת שבירה פעם אחת ולא הצליח לשבור.

    פדרר זו תופעת טבע שלצערי (אוהד של נולה) מזכיר את ג'ורדן, שהמציא את עצמו מחדש בשנים האחרונות לקריירה.

    תופעת טבע חד פעמית. תצפו ותיהנו כי תיכף ייגמר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט