למרות הכל, התגעגענו/מתן גילור

הסגל

במהלך העונה הקודמת והפגרה, מכבי השכילה לצמצם את הסגל ולהעמיד סגל צר יחסית, כיאה לקבוצה שלא משתתפת במפעלים האירופאים.

בניגוד לשנים הקודמות, הספסל מורכב בעיקר מ"סמלים" (אם עוד יש דבר כזה), שחקני בית ו/או צעירים בעלי פוטנציאל.

לעניות דעתי, מדובר על מהלך נכון וראוי של הנהלת הקבוצה והצוות המקצועי. כמובן שלסגל עמוק יש יתרונות, כגון חלוקת עומסים, אפשרויות רבות יותר והתמודדות עם פציעות או הרחקות, אך מאידך גיסא יש לו גם חסרונות לא מעטים, כגון מירור אצל שחקנים בפרופיל גבוה שלא מקבלים מספיק דקות משחק, הכבדה על התקציב ובעיקר מניעה של פיתוח שחקני עתיד בכלל ושחקני בית בפרט. כשמתמודדים באירופה או נאבקים על האליפות יש היגיון רב בסגל עמוק, אך במצבה של הקבוצה עדיף בהחלט לקחת את הסיכון שבסגל דליל יותר, לא כל שכן לנוכח רמת השחקנים שעזבו.

לולדימיר סטויקוביץ' אכן יש מחליף בפרופיל גבוה בדמות אוהד לויטה, אבל אין הדבר כך במרבית העמדות. המחליף של אייל משומר בעמדת המגן הימני הוא יובל יוסיפוביץ' (שחקן בית), המחליפים של אוראל דגני ומארק ואליינטה הם דקל קינן ("סמל") ועאיד חבשי (שחקן בית), ואילו המחליף של טאלב טוואטחה הוא סאן מנחם (שחקן בפיתוח). גם בקישור המגמה ממשיכה – המחליפים של אביחי ידין וניקולה דרינצ'יץ' בקישור האחורי הם עטאא ג'אבר (שחקן בית), קובי מויאל ורן אבוקרט (לא שיחקו חודשים הרבה) ואופיר קריאף (בשל מחלת הנשיקה של ידין, הקשר האחורי היחיד בסגל – ברירת מחדל). בקישור ההתקפי המחליפים של אלירן עטר וחן עזרא הם איסמעיל ריאן (שחקן בית) ערן ביטון (שחקן בית) ויוסי בניון ("סמל"). בעמדת החלוצים, כשכרגע מסתמן שאלון תורג'מן הוא החלוץ המועדף לצד איתי שכטר, המחליפים הם שובל גוזלן (שחקן בית) ושחר הירש (שחקן בפיתוח). ההרכב אמור להיות הישגי מספיק כדי להתברג בחלק העליון של הטבלה והמחליפים, ברובם, אמורים להוות את הבסיס לשנים הבאות.

כמובן שהנזכר לעיל שווה רק את הנייר עליו הוא כתוב ושינויים, בהתאם לצרכים וליכולת השחקנים, בהחלט ייתכן שיקרו. הדוגמא הטובה ביותר היא ריאן שהיה השחקן הטוב בקבוצה במסגרת משחקי גביע הטוטו ואם ימשיך ביכולת זו בהחלט סביר להניח שיקנה לעצמו מקום בהרכב.

למותר לציין שהסגל כאמור אינו מספיק טוב כדי להיאבק על האליפות. כיום, מעבר למכבי תל-אביב, גם הפועל באר-שבע מציגים סגל מוכשר ומאוזן בהרבה. מעבר לשינויים הנדרשים במועדון בכלל ובמבנה ההנהלה בפרט, אותם ציינתי בעבר, אם הקבוצה רוצה להיות פקטור בצמרת, רכישת חלוץ חוד וקשר התקפי באמצע הינם בבחינת יהרג ובל יעבור. אם לא יביאו שחקנים בקליבר גבוה לעמדות הנ"ל, הקבוצה, כמו בשנתיים האחרונות, אמנם תתברג בפלייאוף העליון, אך ספק אם תשכיל לסיים את העונה במקום שמוביל לאירופה. אין כל ספק שאצטדיון אבי רן והקהל שממלא אותו בהמוניו ראויים להצגות אירופאיות.

עם זאת, יש לציין שההבאה של ניקולה דרינצ'יץ' המאייש את עמדת הקשר המרכזי, עמדה בה חסר לקבוצה שחקן דומיננטי בעונות האחרונות, היא צעד בכיוון הנכון. בעונה שעברה, לאחר השאלתו של ג'אבר, הקבוצה נותרה ללא קשר מרכזי והדבר ניכר בכל הקשור לבניית התקפות והתמודדות עם צפיפות ולחץ במרכז המגרש.

 

המאמן

רוני לוי, האיש שעזב את מכבי כשחלקים גדולים מהקהל יוצאים נגדו, זאת לאחר שבעונתו הראשונה שרו לו "אליפות בלי מאמן", מגיע הפעם על תקן החיזוק המשמעותי של הקבוצה – האיש שאמור להחזיר את ההצלחה לכרמל. החלק החזק בהצלחות בתקופת רוני לוי תמיד היה מרכז המגרש. כל עוד היו שם שני שחקנים ששלטו באמצע – חאבייר דירסאו וואליד באדיר/עידן טל – הקבוצה טיילה לאליפות. כשבמקומם החלו לשחק גוסטבו בוקולי או חאבייר אנדרסון, המצב החל להתדרדר. לפיכך, אני צופה  ששחקני הקישור ישימו את יהבם קודם כל על ההגנה ושליטה במרכז המרגש ופחות על משחק עומק. הקבוצה לא תבריק, אך יהיה קשה לשחק נגדה.

 

הבעלים

במשך שנים הרבה, היה יעקב שחר קונצנזוס שזולת מתי מעט איש מאוהדי מכבי חיפה לא העלה על דעתו לערער עליו. ברם, לנוכח התוצאות בשנים האחרונות, הכישלונות ברכש, לרבות בהתמודדות מול קבוצות אחרות, והתבטאויות כאלה ואחרות של הבעלים, עושה רושם שחלקים גדולים בקהל החלו למאוס בשחר. העונה היא עונת מבחן גם שלו. הפעם אין תירוץ של אצטדיון חדש או מי יודע מה. עושה רושם שאם גם העונה מכבי לא תאבק על האליפות או לא תהיה אטרקטיבית או לא תגרור פריצה של מספר שחקנים צעירים שיתנו תקוה לשנים הבאות, וכן הזלזל בקהל, כולל התבטאויות על הפן הכספי, יימשך, לראשונה מזה יותר משני עשורים, הקרקע מתחת לרגליו של הבוס תתחיל לנוע.

 

הקהל

נקנח בקהל. התופעה הבלתי מוסברת הזו שבאופן לא מפתיע בקושי מקבלת תהודה בתקשורת התל-אביבית. הקהל הוכיח בעונה שעברה ושוב במשחקי גביע הטוטו, שהוא הקהל הגדול, הטוב והנאמן בארץ. שבירת שיא המנויים, יותר מ-22,000 צופים במשחק גביע הטוטו (שיא כל הזמנים) ועוד יותר מ-12,000 צופים במשחק חסר חשיבות, בשעה מאוחרת, באמצע שבוע, בחום ולחות שלא היו מביישים סאונה רטובה, נגד עכו. גם העונה הקהל הזה ימשיך למלא את אצטדיון אבי רן וכן את שלל אצטדיוני ליגת העל וימשיך לצעוד בראש מצעד הדציבלים. כמובן שמוטב אם מקרים של השכלת חפצים, כניסות לכר הדשא ושירים מסוימים ייעלמו מהנוף, אולם לכל הפחות נוכל להמשיך ולהתגאות בכך שאצלנו מדובר על בודדים והרוב הגדול הוא קהל מנומס, ליברלי, מכיל ובעיקר אחד שנמצא עם הקבוצה הן בניצחונות והן בהפסדים.

מכבי, התגעגעתי – יאללה שיתחיל כבר!

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. תודה רבה מתן.
    אכן ניתחת את המצב מנקודת מבט מפוקחת וזה בדיוק מה שעצוב – הקבוצה הזאת לא תתחרה השנה על האליפות והיא נחותה לא רק ממכבי תל אביב אלא גם מבאר שבע.
    עצם העובדה שהסגל אינו מספיק טוב לאיים על האליפות זה כשלון של ההנהלה והמאמן. עם ישראלים שאמורים להיות מהבכירים בארץ (ומבחינת שכר הם כאלה – יוסי, שכטר, עטר), זר אחד מוכח (סטויקוביץ) ושניים מבטיחים ( ואליינטה ודרינציץ), לקבוצה הזאת לא אמור להיות חסר הרבה בשביל להתחרות על האליפות או לפחות להיות מספיק קרובה עד הסוף. שני זרים שיעשו את ההבדל יכולים לקבוע איך תראה העונה הזאת אבל הזמן הולך ואוזל וגם אם יגיעו ייקח להם זמן להתאקלם ולהיכנס לעניינים.
    אני אופטימיסט מטבעי ולכן התסריט האופטימי שלי הוא כזה: עטר חוזר ליכולת של שחקן העונה לפני שלוש שנים, שכטר מחזיר לעצמו את הבטחון עם שער או שניים בפתיחה ונותן עונה של 70-80% מימיו בהפועל , יוסי שומר על בריאות יחסית, נותן מנהיגות ובטחון בצעירים ומראה שכוחו עוד במותניו (גם מהספסל על תקן שלום תקווה לחצי שעה), טאווטחה וחן עזרא משפרים את קבלת ההחלטות בעזרת המאמן ונותנים עונה גדולה.
    מפתח קריטי לאיך תיראה העונה הוא שלושת המחזורים הראשונים, אם מכבי מנצחת לפחות שניים מהם ויוצאת מבאר שבע בלי להפסיד וכך גם מול מכבי ת״א בסמי עופר אפשר יהיה לפנטז על עונה גדולה.
    מספר המפתח מבחינתי שייקבע איך תיראה העונה: מתוך 16 משחקים ו48 נקודות אפשריות מול קבוצות הפלייאוף התחתון צריך לקחת לפחות 40. לצערי, בשנים האחרונות הקבוצה איבדה המון משחקים במשחקים האלו וזה נובע מקישור לא מספיק יצירתי. מחכה לקשר הזה (ואולי הוא ימציא את עצמו מחדש עם סרט הקפטן על היד)

  2. תודה על הפוסט מתן.

    יש לי הרגשה טובה השנה בניגוד לשנים הקודמות.
    אומנם אנחנו עדיים במרחק 2 שחקנים כדי להיות קבוצה חזקה באמת אך לפחות לא החתימו סתם שחקנים זרים וכל זר הוא פגיעה בול.
    גם בגרסת הישראלים אני מרוצה, רכבת השחקנים הבינוניים נעצרה השנה וישנה העדפה ברורה לשחקני בית.

    עטאא וריאן מסתמנים כשחקני בית שיכולים להיות באנקר בקבוצה ואם בשנה הזאת גם נגיע לאירופה וגם נפתח אותם בתור שחקני הרכב חיפה יכולה לסמן וי על השנה ולהתחיל לחפש את השחקן שיעשה את ההבדל בחלק ההתקפי.

    לדעתי פתיחה טובה יכולה להיעצר באליפות אבל ריאלי יותר למקומות 2-3 כאשר המרחק מהמקום הראשון הוא לא שנות אור בניגוד לשנים קודמות.

    אגב אני ממש אוהב את הליגה הישראלית, נכון שאין מה להשוות לאירופה אבל השנה יהיו לפחות 3 קבוצות חזקות ואני מאוד מקווה שהפועל ת"א יתחברו.

    פעם ראשונה מזה שנים שאני הולך למשחק פתיחת עונה של חיפה.
    אני מהמר על רביעייה לירוקים.

  3. תודה לכם.
    עטאא זה שמו הפרטי וג'אבר שם משפחה.
    בכל מקרה, שניהם פוטהציאל גדול ואני מקווה שיקבלו את ההזדמנויות.

  4. הסגל נראה טוב, ואני אפילו חולק עליך שצריך עוד חלוץ – עטר ותורג'מן אמורים להספיק להרכב, ושכטר וגוזלן מחליפים ברמה מספיק גבוהה לעמדה הזאת. אם משהו מדאיג אותי בסגל זה ההגנה – אף פעם לא החזקתי מדגני ודקל התחיל להתדרדר וכבר לא שווה הרכב. המגנים שלנו לא מספיק חזקים כדי שזה לא ישנה (או כדי שלא יהיה להם מחליף ראוי).

    אבל אני בדעה שהדקויות האלה פחות משנות. כדורגל אפילו יותר מכדורסל זה לא פנטזי – למאמן יש השפעה מכרעת על המשחק. אם נצליח העונה זה יהיה בגלל רוני לוי לא בגלל זר כזה או אחר.

  5. אף אחד מהחלוצים שציינת אינו חלוץ מטרה. כאלה יש שניים בסגל – גוזלן והירש. ליד שחקנים מהסוג הזה עטר ובעיקר שכטר נראים הרבה יותר טוב.
    אבל גוזלן והירש עדיין הא הוכיחו שהם ברמה מספיקה.

  6. הסיבה שצריך עוד חלוץ הוא שכרגע הגולר היחידי בקבוצה הוא עטר.
    תורג'מן זה נחמד אבל לרמות שאנחנו מחפשים תורג'מן לא מספיק.
    זה לא כדורסל שהסגל חשוב לא פחות משחקני חמישייה.
    כאן כל שחקן הרכב צריך להיות פגיעה בול.

  7. מה זאת אומרת "הקרקע מתחת (לבעל הקבוצה שחר) מתחילה לבעור" או משהו כזה?
    זאת קבוצה שלו. זה כסף שלו. זה רכוש שלו.
    לא מתאים לאוהדים? שייקנו מוצר אחר, למשל הפועל חיפה.
    איזו חוצפה זאת מאוהדים לקטרג על אדם שהשקיע מכספו לרכוש מוצר? זכותו לעשות עם מכבי חיפה מה שעולה בדעתו. אפילו למלא את הקבוצה עם שחקנים הודים.

    1. אתה טועה. כלומר, משפטית אתה טועה. בית המשפט הכריע שקבוצת כדורגל היא מוצר דואלי. ציבורי באופן חלקי. הוא מקבל כספי ציבור, מכבי מוגדרת לצרכי מס כמוסד ללא כוונת רווח והוא מקבל הנחות והטבות מהרשות המוניציפלית.
      פה זה לא כמו בארה"ב. האוהדים היו לפני שחר ויהיו אחריו.
      הוא כולה מחזיק ב-50% מהמניות של חברת קשר ספורט, שהיא היישום הבירוקרטי של הישות הפיקטיבית שנקראת "מועדון כדורגל מכבי חיפה".
      הקהל גם לא שם פחות כסף, רק שבניגוד לשחר הקהל לא רואה שום החזר כספי על ההשקעה (ושלא יהיה לך ספק, העסקים של שחר מרוויחים טוב מאד מהבעלות הזו).
      כבר קרה מספר פעמים (ולא רק בישראל) שקהל גרם לבעלים להחליף קבוצה. המקרים בהם בעלים גרם לקהל להחליף קבוצה היו מעטים וכמעט תמיד הם נגמרו בכך ש"קבוצת האם" נהפכה ללא רלוונטית וקבוצת הבת האפילה עליה – אם לא מקצועית, אז לכל הפחות ציבורית ובכמות האוהדים.

    2. מנחם, אתה מוכיח שאתה לא מבין כלום בהקשר של כדורגל מה זה "תעברו לאהוד קבוצה אחרת" זה לא ספורט אמריקאי כאן אוהדים קבוצות על אמת.
      בנוסף יש להם זכות להתלונן ואם הם רוצים הם ייגרשו אותו מקבוצה(כמו שאוהדים בקבוצות אחרות בארץ עושים) לא שאני חושב שזה נכון(זה טעות הוא גרם להם להיות קבוצה גדולה לפניו לא היה להם בכלל אליפויות) או שזה ייקרה(זה לא)אבל זכותם(אם הם לא עושים את זה בצורה אלימה).
      אבל לדעתי בנושא הזה שחר לא צריך להקשיב לקהל(בפעמים האחרונות שהוא הקשיב לקהל הקבוצה נכשלה והוא החליף מאמן לפני ינואר) הוא צריך להביא ג'נרל מנג'ר טוב שינהל את העניין המקצועי ועוד מנהל שינהל את שאר העניינים(כמו ג'ורדי וביין במכבי) וככה הקבוצה תשתפר ושחר יוכל להשקיע פחות זמן בניהול הקבוצה.

    3. מנחם, אתה מוכיח שאתה לא מבין כלום בהקשר של כדורגל מה זה "תעברו לאהוד קבוצה אחרת" זה לא ספורט אמריקאי כאן אוהדים קבוצות על אמת.
      בנוסף יש להם זכות להתלונן ואם הם רוצים הם ייגרשו אותו מהקבוצה(כמו שאוהדים בקבוצות אחרות בארץ עושים) לא שאני חושב שזה נכון(זה טעות הוא גרם להם להיות קבוצה גדולה לפניו לא היה להם בכלל אליפויות) או שזה ייקרה(זה לא)אבל זכותם(אם הם לא עושים את זה בצורה אלימה).
      אבל לדעתי בנושא הזה שחר לא צריך להקשיב לקהל(בפעמים האחרונות שהוא הקשיב לקהל הקבוצה נכשלה והוא החליף מאמן לפני ינואר) הוא צריך להביא ג'נרל מנג'ר טוב שינהל את העניין המקצועי ועוד מנהל שינהל את שאר העניינים(כמו ג'ורדי וביין במכבי) וככה הקבוצה תשתפר ושחר יוכל להשקיע פחות זמן בניהול הקבוצה.

    4. מנחם, אתה מוכיח שאתה לא מבין כלום בקשר לכדורגל מה זה "תעברו לאהוד קבוצה אחרת" זה לא ספורט אמריקאי כאן אוהדים קבוצות על אמת.
      בנוסף יש להם זכות להתלונן ואם הם רוצים הם ייגרשו אותו מהקבוצה(כמו שאוהדים בקבוצות אחרות בארץ עושים) לא שאני חושב שזה נכון(זה טעות הוא גרם להם להיות קבוצה גדולה לפניו לא היה להם בכלל אליפויות) או שזה ייקרה(זה לא)אבל זכותם(אם הם לא עושים את זה בצורה אלימה).
      אבל לדעתי בנושא הזה שחר לא צריך להקשיב לקהל(בפעמים האחרונות שהוא הקשיב לקהל הקבוצה נכשלה והוא החליף מאמן לפני ינואר) הוא צריך להביא ג'נרל מנג'ר טוב שינהל את העניין המקצועי ועוד מנהל שינהל את שאר העניינים(כמו ג'ורדי וביין במכבי) וככה הקבוצה תשתפר ושחר יוכל להשקיע פחות זמן בניהול הקבוצה.

  8. מתן תנחומיי …גם בעונה שעברה האמנתי שחיפה תזכה באליפות וגם העונה.והנה 3-0 מהדהד.
    אני הסיין מדמין לא סותם את סיכויי חיפה אבל אני הרבה הרבה יותר זהיר. אני מאמין ברוני לוי אבל היום הוא נכשל בגדול.
    2 דברים לסיום.

    1. אלמוג בוזגלו ….נתן היום הצגה יוצאת דופן והוכיח כישרון בלתי רגיל במחוזותנו ….איך ייתכן שאף אחד לא נתן לו צ'אנס רציני בליגת העל ? מה שהוא עשה היום מוכיח שיש לו כישרון גדול מאד ברגליים .

    2. הנה אתגר שאם לא תסתכלו בווקיפדה ובאתרים סטטיסטיים אני מסופק מאד אם מישהו מכם ידע.
    ישנו שחקן אחד בלבד בליגה שרשם יותר מ 300 הופעות ו יותר מ50 שערים ….מי זה ?

  9. אחלה פוסט מתן. מסכים כמעט עם הכל, בייחוד לגבי עניין המערך וההכנה. הקבוצה אתמול נראתה כאילו השחקנים נפגשו לראשונה ב20:00.
    משהו מקצועי קטן – כל עיוור ראה שבגלל המערך של רוני לוי השליטה במרכז המגרש היתה של בני יהודה. מתמטיקה פשוטה, 3 קשרי אמצע הם יותר מ2. לכן, ב-442 יש שתי אפשרויות בשביל למנוע את החסרון הזה:
    1. הקשרים מהצדדים נכנסים לאמצע
    2. אחד החלוצים יורד כל הזמן לאחור.
    חן עזרא לא יודע לעשות כניסות לאמצע מצד ימין והוא לא שחקן להנעת כדור. יוסי יודע אבל משום מה הוא כל הזמן נכנס לרגליים של החלוצים במקום לרדת אחורה ולעזור לעטאא ודרינציץ לנהל את המשחק.
    שני החלוצים כמעט ולא ירדו לאחור, תורגמן לא מספיק טכני בשביל זה ועטר לא מצא את עצמו בעמדה הזו. וזה רק בהתקפה.
    בהגנה, החלוצים לא ירדו לעשור ובני יהוד

    1. בני יהודה קיבלה המון חופש להניע את הכדור בחופשיות, במיוחד הקשר האחורי שכבש את השער הראשון, כשהוא חופשי לגמרי כמובן.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט