מכבי ת"א כדורגל – "הקבוצה של המדינה" / מנחם לס

עכשיו למכבי ת"א מגיע להיות 'הקבוצה של המדינה' גם בכדורגל

דבר אחד בטוח: מכבי תל אביב הוא מותג של ווינריות. אחרי ההפסד הביתי 2-1 לא היה אוהד הפועל אחד שחשש מאיזה שהוא קמבק. אני האמנתי. כשמכבי שלטה בפלזן במחצית השנייה של המשחק הראשון ידעתי שהקבוצה הזאת עשוייה מ-DNA מיוחד. היא לא מוותרת, היא לא מתייאשת, והיא מאמיטנה בעצמה.

במחצית הראשונה הערב מכבי היססה, אבל במחצית השנייה היא התחילה להרגיש שהיא מסוגלת לשלוט במשחק חוץ באירופה נגד קבוצה אלופה, ואפילו לנצח.

לפתע רוח המכבים החלה לעשות את הבלתי יאומן. יש בשם הזה – "מכבי תל-אביב" – משהו מג'יקל. זהו שם שמביע ווינריות. גם בכדורסל ועתה גם בכדורגל, מכבי ת"א היא מין נזם זהב בבינוניות הישראלית בספורט, והדבר הנהדר ביותר בשם הזה הוא שלא משנה אם אתה ישראלי, אמריקאי, קרואטי, או ניגרי במכבי, המילים "מכבי תל-אביב" מיד נותנות לשחקן רגש ייחוס, עליונות, ואליטיזם בספורט הישראלי, ובטחון שהכל אפשרי לא רק בישראל אלא גם בספורט האירופאי.

אני לא טוען שמכבי הולכת לנצח את ביירן מינכן או ברצלונה, אך אני מבטיח לכם שאם יגיע היום, מכבי תעלה במחשבות שהכל יכול להיות, והיא לא תעלה להפסיד בכבוד. הימים האלה עברו.

אני לא יכול לדמיין לעצמי קבוצת "הפועל" המפגרת בבית 2-1 וטסה לאירופה לשחק נגד אלופת מדינה עליונה בהרבה על ישראל בכדורגל, ומנצחת. ל-"הפועל" ישנן יותר מדי שנות לוזריות. יותר מדי שנות הסתדרות, מפא"י, קיבוצים, דגל אדום, ו-1במאי ב-DNA שלהם. זה טבוע בדמם אפילו אם השחקנים לא שמעו מעולם על א.ד גורדון, והלוזריות הזאת מדביקה אפילו שחקנים זרים שלא ידעו את בן גוריון מלינקולן.

בהיסטוריה, במסורת, בתאי הגוף של כל קבוצת ספורט ישראלית אחרת קיימת "פוביאת נצחון" – מין "פחד מלנצח". חוסר יכולת ואמונה שניתן לעשות זאת נגד קבוצה אלופה אירופאית ממדינת כדורגל טובה. מכבי תל אביב היא מזן אחר, וראינו זאת הערב.

היא לא קבוצה גדולה אבל היא קבוצה שלא שמעה על רגש נחיתות, ולא פוחדת לנצח. ערן זהבי הוביל את כל המכבים – כמה מהם טובים יותר וכמה טובים פחות – למשחק ללא ייראה ופחד וללא רגשי נחיתות, וזה כמעט אף פעם לא היה לנו נגד יריבות אירופאיות לגיטימיות. הוא יהלום שאין לו תחליף, ואולי הוא בדרך להיות שחקן הכדורגל הישראלי הגדול בכל הזמנים. נודפת ממנו ה-AURA הזאת של ווינריות והיכולת להבקיע ולנצח ברגע הנכון, משהו שפעם היה למיקי ברקוביץ' בכדורסל.

זה מחמם את הלב לראות קבוצה ישראלית שלא פוחדת, לא חוששת, ומשחקת ללא נחיתות. מכבי ת"א עשתה לנו זאת פעמים רבות בכדורסל. עכשיו מכבי ת"א עושה לנו זאת בכדורגל.

אין אף אגודה אחרת בארצנו המסוגלת ליצור רגש כזה בקרב אוהדיה. שונאיה? אכלו זאת פעם נוספת, ואין דבר שהם יכולים לעשות בנידון.

 

אגב, מאמן מכבי הוא חלק מהעניין. אני מגלה בו ווינריות שאיני יכול להסביר, אבל אני רואה ומרגיש 'שיש לו את זה'.

איזה נצחון כביר!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 40 תגובות

  1. ניצחון יפה מאוד אבל פלזן מעט חלשה ממכבי ולכן התוצאה הסופית לא מפתיעה.

    כן מרשימה העובדה שהם חזרו מהפסד ביתי לניצחון ב 2 שערים.
    אך גם במשחק הראשון וגם במשחק השני פלזן לא שיחקו טוב, ובכלל מי שמבין כדורגל יודע שלא מדובר בקבוצה חזקה אלא במקרה הטוב מבחינתה בשוויון מול מכבי.

    מכבי היא קבוצה אירופאית לכל דבר.

        1. הישגים – 13/14 הגיעה לשמינית גמר הליגה האירופית אחרי מקום שלישי בשלב הבתים. לא רואה את מכבי עושה משהו אפילו קרוב לזה.
          מבחינת החוויה – ראית קבוצה מאומנת. קבוצה שמשחקת מסודר, קבוצה שתוקפת דרך האגפים היטב. למכבי, ברמה מסוימת, שיחק המזל.

          1. זה כמו שתשווה בין אתלטיקו של לפני שנתיים לזאת שלפני שנה.
            אין משמעות מה היא עשתה בעבר יש מה קורה היום.
            פלזן ברמה של מכבי פלוס מינוס יותר לכיוון של המינוס.
            לא ראיתי יכולות שעולות על מכבי לא בשום חלק של המשחק ולא ביכולת טכנית.

            מכבי מועדון חזק מאוד- ניהול, אימון, שחקנים.

            ליגת האלופות הישג ריאלי לחלוטין.

  2. מנחם – שני דברים –
    1. מאחר ויש יותר מערוץ אחד, כבר לא תהיה "הקבוצה של המדינה" גם מכבי תל אביב בכדורסל זה לא מה שהיה פעם.
    2. לגבי "לוזריות" של הפועל – הפועל הגדולה של קשטן הגיע לרבע גמר גביע אופ"א והדיחה בדרך את צ'לסי, לוקומוטיב מוסקבה ופארמה במלחמות הירואיות והודחה נגד מילאן (זה היה כשהיית ילדון בן קצת יותר משישים) עשר שנים אחר כך הפועל עלתה לשלב הבתים בליגת האלופות, הישג שמכבי תריכה עוד שלב כדי להגיע אליו העונה (הגיעה בעבר).

    ועוד משהו – אם יש לך חיבה למכבי אתה כנראה אוהד לייקרס בארון.

  3. באמת יש משהו במאמן הזה. קשה להסביר כי עדיין לא מכירים אותו אחרי 2 משחקים.
    אבל ההתבטאויות שלו מול ההנהלה, ההרכבים והכמידה כל המגרש הם פשוט מושלמים.

  4. ב-2002 הפועל עשתה את ההישג הגדול ביותר של קבוצה ישראלית – רבע גמר גביע אופ"א, כשעברה שמות כמו פארמה וצ'לסי, ואפילו נצחה את מילאן במפגש אחד. הפועל גם הופיעה בשלב הבתים של ליגת האלופות ב-2011, וצברה 5 נקודות עם תצוגות כדורגל יפות. בעיני אלה היו העונות האלה של הפועל שינו את התודעה של הכדורגל הישראלי, והראו שאפשר לעבור את תקרת הזכוכית.

  5. עדיף שתתעסק בנבא, בלי להעליב

    הפועל הגיעה להישגים באירופה שמכבי לא הגיעה אליהם (אולי תגיע), ניצחה קבוצות חזקות ממנה, בשלבים גבוהים יותר

    גם מכבי חיפה עשתה את זה כבר

    למכבי יש משהו מאד מיוחד שנקרא "כסף", בכסף הזה הם בונים קבוצה טובה ומאומנת עם ניהול נכון ובריא שצריך לדעת להעריך- דבר שנותן להם הזדמנויות באירופה
    שנה שעברה ולפני שנתיים "הרוח המכבית" שאת מדבר עליה לא עזרה והם יצאו "כלוזרים" ,הפעם לא. זה הספורט וכל הכבוד להם

    כל שאר ההתפלספויות זה נחמד לאוהדים שאוהבים לספר לעצמם סיפורים-תהנה מהרגע אחי

    1. אתה טועה ובגדול. כסף לא מבטיח כלום.
      ראה ערך מכבי לפני ג'ורדי, ראה ערך חיפה שנתיים אחרונות, ראה ערך מכבי בתקופת שניידר (זוכר אותו בכלל?) ועוד ועוד.

      אז את הרוח לוקח זמן לבנות, וכסף זה ממש לא כל הסיפור פה

      1. לא אמרתי שכסף מבטיח הצלחה- שים לב
        מה שכן אמרתי שכסף נותן לך הדמנויות להצליח, והעובדה הפשוטה היא שהקבוצות שמגיעות להישגים הן הקבוצות עם הכסף (ברוב המוחלט של הפעמים)

        למכבי היו שנים עם כסף שהוא לא עזר להן, ועל כן אמרתי, שצריך להעריך את הניהול והדבר שהם בונים שם, שוב, שלא היה יכול להתרחש בלי הכסף

        באשר לזמן שלוקח לבנות רוח- כנראה שלא נסכים על זה, עכשיו שמכבי חזרה מהפסד במשחק הראשון להעפלה אתה תספר לי על רוח המועדון, כשהם יחטפו גול דקה תשעים והמשחק יברח להם בין האצבעות אתה תשכח מה שאמרת לי….זה הספורט חביבי, והכדורגל בפרט

  6. מסכים עם כל המגיבים, למעט דקסטר. מכבי לא טובה מפלזן למרות ההעפלה. גם היום כשהיה ברור שהיא חייבת להבקיע פעמיים היא הגיעה למצב אחד כל המשחק. המזל היה היום איתה וכל הכבוד לה. לפעמים אתה מודח מול קבוצות פחות טובות ממך ולפעמים אתה מדיח קבוצות טובות ממך.
    לגבי ההגרלה – מכבי לא תגיע פייבוריטית מול אף אחת מהקבוצות. באזל טובה מכולן ולמכבי יהיו אולי 30% סיכויי מעבר. סלטיק מעט פחות טובה וכל השאר פחות או ברמה של מכבי, אולי מעט יותר טובות. כולן היו בליגת האלופות בשנים האחרונות.

  7. מנחם אני לא מודע איך להגיד לך את זה , אבל אין לך מושג בכדורגל, ולא מעניין אותי שהיית מאמן של איזה אוניברסיטת ליגת ז ביו אס.
    תתעסק בכדורסל וזהו

  8. אני רואה נכון??!! רק שני זרים היו בהרכב של מכבי אתמול? כל המשחק התפעלתי שלצ'כים יש זר אחד ולא שמתי לב למכבי. שאפו!

  9. מנחם, שמע, אני אנסה להיות עדין, אבל אתה טועה הן בעובדות והן בפרשנות.
    קבוצות ישראליות כבר עשו מהפכים לא פחות גדולים, לרבות הפועל ת"א ומכבי פ"ת, אחרי הפסדי בית.
    איפה היתה הווינריות של מכבי ת"א כשספגו בעונה שעברה בתוספת הזמן בסלובניה? איפה היא היתה כשהיה חסר להם הגרוש ללירה מול אסטרס? איפה היא היתה כשהם הקבוצה היחידה בישראל להיות מודחת בידי קבוצת ליגה שניה (מטורקיה)?
    ולגבי זהבי – זה פשוט חוסר היכרות עמוק עם הכדורגל הישראלי. איך אפשר להשוות את ההישגים שלו למה שעשו ברקוביץ' או בניון?
    אתה מתרגש מזהבי שכבש שער ניצחון מכריע במוקדמות ליגת האלופות? יוסי בניון כבש שער ניצחון בשמינית הגמר בדקה ה-90, נגד ריאל מדריד, בחוץ. אין בכלל מקום להשוואה בין קריירה במכבי ת"א (מרשימה ככל שתהיה) לבין שחקן עם יותר מ-100 משחקים בפריימרליג.

    וכמו שכבר נכתב מעלי, היו קבוצות שעשו הישגים הרבה יותר מרשימים באירופה. כשמכבי ת"א תסיים מקום 3 בליגת האלופות או תגיע לרבע גמר המפעל המשני, נדבר…

    1. וואו מתן אני מסכים עם כל מה שכתבת זה נדיר במחוזותינו :). שכחת רק להוסיף שזהבי פשוט בוחר להיות ראש לשועלים בביצה המקומית שלנו ולכן אם כל הכבוד לו( ויש כבוד בלי ציניות) הוא לעולם לא ייחשב בין השחקנים הגדולים של ישראל

  10. ללא ספק קאמבק מרשים של מכבי, אבל בינתיים – זה שום דבר מעבר לזה.
    זה כבר קיץ שלישי ברצף שמכבי אלופה, ועדיין הם צריכים לנצח עוד יריבה על מנת להגיע, לראשונה בגלגול הנוכחי הזה שלהם, לצ׳מפיונס.
    מהבחינה הזו, דווקא הפועל של תחילת העשור הם יותר ווינרים ממכבי – הם הצליחו להתחבר כקבוצה הרבה יותר מהר, והגיעו לשלב הבתים של הצ׳מפיונס.

    מה שבטוח – אם מכבי אכן יעברו גם את היריבה הבאה, אז הדרך שלהם לצ׳מפיונס תיזכר כהרבה יותר קסומה בהשוואה להפועל או למכבי חיפה, בזכות הקאמבק הזה.
    אבל אם הם שוב יישארו מחוץ לצ׳מפיונס, שנה שלישית ברצף – כנראה שהניצחון הזה לא היה יותר ממזל..

      1. ידעתי שמישהו יזכיר בשלב כזה או אחר את המשחק הזה של מכבי חיפה כתגובה למה שרשמתי. נכון, גם זה היה קאמבק מרשים, אבל באמת אפשר להשוות את האקטובה האלה לפילזן?
        זה שמכבי חיפה נזקקו לאותו קאמבק – לא ממש עומד לזכותם.

    1. אין ממש במה ״לקנא״ כרגע – מכבי עשו קאמבק מרשים, בהחלט, אבל השלב אליו התקדמו הוא ממש לא שלב שיש יותר מדי מה ״לקנא״ בו.
      גם אם מכבי יעלו לשלב הבתים זה לא יהיה הישג בלתי נתפס, בהתחשב בכך שזו תהיה פעם חמישית (ושנייה של מכבי) שקבוצה ישראלית עושה זאת.
      מגיע להם כבוד, במיוחד לאור העובדה שהספידו אותם, אבל בד בבד צריך לשמור על פרופורציות.

    2. ממש לא. את רגשי הנחיתות שיש לדור שלך השארנו מזמן מאחור.
      בימי חיי מכבי לקחה פי 2! אליפויות ממכבי ת"א והגיעה להישגים הרבה יותר מרשימים באירופה, ולכן הדור שלנו כבר אינו רווי באותו צורך להתרפס בפני מכבי ת"א.
      מנחם, בינינו, כמה אתה זוכר ממה שעשו הישראליות באירופה בעשרים השנים האחרונות או השחקנים הישראלים שבאמת יש לך מדד להשוואה?

      1. אני מודה שאיני יודע הרבה ממה שקרה ב-25 השנים האחרונות, אבל ידעתי על מכבי חיפה הגדולה. אני מדבר על עכשיו. מכבי ת"א נראית לי כדבר האמיתי, ומכבי חיפה מרשימה, אבל שנייה לצערי.
        מכבי נראתה לי קבוצה נאירופאית לכל דבר. מכבי חיפה תמיד נראיתה לי כאסון העומד לקרות, ולא משנה כמה טובה היא היתה.

  11. מנחם קצת בלבל בין כדורסל לכדורגל. רק בכדורסל יש למכבי את "רוח המועדון" וגם על זה צריך להיאבק בשיניים כי הרוח הולכת ומתדלדלת . . .

    1. כשקבוצה אחרת תהיה אלופת איטרופה בכדורסל, תחזור אלי. גם כשתהיה מאמנת ראשית בנבא תחזור אלי. אבל לצערי תצטרך למצוא היכן אני קבור (ואני בריא כמו שור, לפי מה שהרופא אמר לי)

      1. בריא כמו שור כל הכבוד !
        תהנה היום באפיקים ! אני מציע לך לעמוד 20 שניות בשמש מחוץ למבנה ולחשוב על משמעות החיים. אם לא תצליח 20 אז גם 10 שניות זה בסדר.
        נדבר אחר כך (יש סיכוי שהיום בערב אבל זה שואף ל 10%)

  12. לא הבנתי איזו קבוצת על ראיתם מפלזן.
    עוד לפני המשחקים זה היה 50-50 ואחרי צמד המשחקים מישהו ראה יכולת מיוחדת של פלזן?
    גם בארץ פלזן הבקיעה 2 שערים מ 3 מצבים.

    מכבי יכלה לשים להם עוד 2 שערים בסוף ולא ניצלה את זה.

    ראיתם משהו אחר או שנסחפתם אחרי פרשנויות מיותרות?

    אם לא היו קוראים לקבוצה פלזן אלא קרית שמונה הייתם מגיבים אחרת.

    אני כמובן מתייחס לכל אותם שרואים בהעפלה הזו כמשהו מופלא.
    מכבי מראש לא היתה אמורה להיקלע למצב הזה ובטח להשיג לפחות תיקו ביתי, כנראה שבאה לא מוכנה מספיק.
    פלזן לא הגיעו למצבים מיוחדים במשחק הביתי שלה ורואים שמדובר בקבוצה מעט חובבנית כי הם היו צריכים לתת בראש ולא לחכות לשריקה שתיגמר.

    קבוצה חזקה באמת לא אמורה לפחד לקבל 2 שערים מקבוצה שלפני שבוע ניצחה בחוץ.

    אחלה הישג אבל אין מה להתרשם יותר מדי.
    מכבי צריכה להיות בשלב הביתים כלשהו – ליגה אירופאית או אלופות.
    אחרת זה בפירוש כישלון.

      1. אתה קורא לפני שאתה מגיב?
        חיפה והפועל היו בשלבים האלה לפחות 4-5 פעמים.
        קצת פרופורציות.

        לפלזן אין יותר אוהדים או כסף ממכבי. במה בדיוק הם קבוצה יותר חזקה מהם? מאיזה שחקן התרשמת? איזה חלק בפלזן הרשים אותך?

        מכבי לא גנבו את העליה. מכבי שווה לפחות את פלזן. קבוצת סיבוב שני במוקדמות.

        אילולא השיטה החדשה לא פלזן ולא מכבי חולמות להיות באלופות.

        אם היית ישן קצת לפני שאתה מגיב היית מבין שלא התייחסתי למאמר שלך אלא לפלזן כי התקשורת יצאה מפרופורציה.

  13. מאמר מדויק. בשנה שעברה אגודת מכבי תל אביב הייתה אלופת אירופה בכדורסל, אלופת המדינה בכדורגל, אלופת המדינה בכדורעף, אלופת המדינה בכדוריד. משהו בגנים וב appeal של המועדון

  14. כאוהד מכבי ת"א אני חייב לאמר שאתה כותב פה שטויות. אם מחוסר ידע ואם מהתלהבות של הרגע.
    גילור הסביר זאת היטב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט