קפיצה קלה לא"ק: משולשת / אלעד אייל

קפיצה קלה לאתלטיקה: משולשת / אלעד אייל

אליפות העולם המתקרבת באתלטיקה קלה מתחילה לעורר אצלי את העניין המחודש בענף הנהדר הזה, ופסק הזמן עד תחילת סדרת הגמר הוא הזדמנות טובה להגניב מבט ולראות מה חדש בענף.

מקצועות הקפיצה דורשים מעבר לכישרון ויכולת אתלטית גם יכולות טכניות גבוהות, תזמון מדויק ויכולת לשלב ביחד את כל המרכיבים כדי להפיק את המרב מהקפיצה, לכן לא מפליא ששיאי העולם בתחומים האלה הם נדירים יחסית בכל ענפי הקפיצה, כי  מעטים האתלטים שמשלבים את כל הדרוש. תוסיפו לכך גם פציעות שהן די שכיחות בענפים הללו והתוצאה היא מיעוט יחסי של שיאים בתחום.

הפעם בחרתי להתמקד בשני ענפים שחווים תחיה מחודשת בשנים האחרונות אחרי שנות דשדוש ארוכות, והם שייכים לתחום הקפיצות: קפיצה לגובה וקפיצה משולשת. אצל הגברים בשני הענפים האלו לא ראינו שיא עולם שנים רבות, ואפילו לא מישהו שהתקרב בכלל במשך שנים רבות, אבל בשנים האחרונות קמו קופצים נהדרים בשני הענפים שיכולים ביום טוב להתקרב ואף לשבור את השיאים העתיקים הללו. היום אתרכז בקפיצה משולשת.

בקפיצה משולשת השיאן העולמי ג'ונתן אדוארדס הצליח לשלב מהירות גבוהה מאד, עם יכולת טכנית עילאית שסייעה לו לא לאבד מהירות כדי לקבוע שיא עולם מדהים. בקפיצה לגובה היה זה סטומאיור הקובני עם הניתור הנפלא ויכולת הקשתה מרשימה שאפשרה לו לקבוע שיא עולם שנראה בלתי שביר שנים רבות, אבל לא לעולם חוסן, ודור חדש של קופצים הגיח לאוויר העולם והוא קורא תיגר על שניים מהשיאים הוותיקים ברשימה

קפיצה משולשת

בקפיצה משולשת נדיר מאד לראות קופץ שמצליח לעבור את גבול 18 המטרים, והאחרון שעשה זאת עד לאחרונה היה טדי טאמגו הצרפתי שרבים ניבאו שאם יש מישהו שמסוגל לשבור את השיא האגדי של ג'ונתן אדוארדס זה הוא. טאמגו הוא אלוף העולם המכהן מ-2013 כשקבע תוצאה נפלאה של 18.04 התוצאה הרביעית בטיבה בהיסטוריה אחרי ה18.29 ו-18.16 שקבע אדוארדס באליפות העולם המופלאה שלו בגטבורג ב-95, וה-18.09 של קני האריסון באולימפיאדת אטלנטה 96. טאמגו סבל מלא מעט פציעות בשנים האחרונות שהקשו עליו להתקרב לשיאו, והשנה הוא קפץ רק 17.24, אבל הבחור רק בן 26 ומוקדם עדיין להספיד אותו. קופצים נוספים שיכולים לאיים על השיא הם וויל קלי שהיה אלוף עולם באולם,  ובעיקר כריסטיאן טיילור אלוף העולם בעברו (2011), והאלוף האולימפי ב-2012 שחזר השנה לכושר מצוין ולאחרונה קבע שתי תוצאות מצוינות של 17.52 ו18.04התוצאה השלישית בטיבה השנה והרביעית אי פעם בצוותא עם טאמגו. 18.04 היא התוצאה השלישית בטיבה השנה כן זו לא טעות, כי השנה מי שמרחף מעל כולם הוא הקופץ הקובני הנפלא חואן פאבלו פיצ'רדו שהיה סגנו של טאמגו באליפות העולם הקודמת. פיצ'רדו מחזיק ב-3 מתוך 5 התוצאות הטובות ביותר השנה בקפיצה משולשת, ואת כולם הוא קבע החודש. שימו לב למקבץ המדהים שלו: 17.94, 18.06, ו-18.08 לפני יומיים! ולחשוב שהבחור רק בן 23 איזה פוטנציאל אדיר יש לצעיר הזה…

ג'ונתן אדוארדס אתה אלוף מיתולוגי ואיש נחמד להפליא אבל נראה לי שכדאי שתתחיל להשלים עם העובדה שיתכן ובקרוב מאד תרד שלב בטבלת השיאים.

********************

תוספת של מנחם לס:

הקפיצה המשולשת נקראית באנגלית גם "HOP, STEP, AND JUMP". לפי חוקי הקפיצה המשולשת, הקפיצה הראשונה היא הניתור מקרש הקפיצה ונחיתה על אותה רגלHOP.

 

HOP

בד"כ קופץ המשולשת בוחר את הרגל החזקה יותר ב-HOP (רוב קופצי המשולשת התחילו כקופצי רוחק, ואם הרגל המנתרת היא ימין, הוא בוחר בה גם כרגל המבצעת את ההופ). מטרת ההופ היא ליצור את המרחק הראשון כמובן, אך יחד עם המרחק הדרישה השנייה היא לשמר את המומנטום ל-STEP ול-JUMP ולא לאבדו בנחיתה קשה מדי ב-HOP שתגרום לאיבוד מומנטום לסטפ ולג'אמפ.

STEP

הנחיתה בשלב ה-'הופ' היא גם הכנה לזינוק ב-STEP. הסטפ הוא הצעד השני המתחיל שוב ברגל ימין החזקה שמטרתה כמובן מרחק, אבל גם גובה לקראת הצעד השלישי והאחרון. גם כאן הקופץ משתמש בכל חלק גופו העליון וזרועותיו לשמר את המומנטום, וכמובן להוסיף לו עם הזינוק מהקרקע ב-STEP. הקופץ מוסיף מומנטום ע"י שליחת רגלו השמאלית מכופפת אחורנית כשהוא מנסה לשמור על מצב זה כמה שיותר זמן, ובזמן המעוף שרירי האיליו-פסואס בעיקר שולחים את רגל שמאל המכופפת במהירות קדימה, ואז לפני הזינוק לג'אמם הרגל מתיישרת קמעה, ומוכנה לנחות על קרש הנחיתה השני לזינוק אחרון שהוא הג'אמפ.

Jump

נחיתת  ה-STEP ברגל שמאל (היותר חלשה) היא הזינוק לחלק האחרון (LAST PHASE) של הקפיצה. עתה החלק האחרון דומה מאד לקפיצה לרוחק כשהאתלט משתמש בכל המומנטום שנשאר לו, וכן כוח חדש מהניתור האחרון. בשלב זה רוב המומנטום (וכמובן המהירות) איבדו את הטופ, והאתלט מנסה להשתמש בכל מה שנשאר לנחיתה נקייה, כשהוא משתמש באחת משתי הטכניקות – HANG או SAIL!

 

*****************

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
14 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מומי שאוהב חציל בטחינה
מומי שאוהב חציל בטחינה
23/06/2015 4:31:32

מומי היה נותן קפיצה משולשת
מתחיל את הערב בקפיצה קטנה על סילבי
ממשיך לקלוב של סמי חזיזה לתת איזה אס קינג בקטנה ולסיום הערב קפיצה למועדון הבורסה לפזר את הג׳ובות

מומי שאוהב חציל בטחינה
מומי שאוהב חציל בטחינה
23/06/2015 4:36:18

מומי לא הבין מה היה לאדדוארדס שלא היה לאחרים
הוא היה קוב לדת לא ?
אולי התפלות הוסיפו לו חצי מטר ?
מומי לא אוהב ענפים שצריך לחכות רבע שעה לחנון עם משקפים שעושה מדידות ובכלל הארגז חול מזכיר למומי את ואדים החתול של אוקסנה שהיה עושה שפכים בארגז חול
מה קוקה עם רוגל נחום ? עוד מייצג אותנו ?
אם כבר אתלטיקה מה אם איזה כתבה על ג׳ודו ?
מומי לא רק למד הוא גם נהנה מהפוסט

מנחם לס
מנחם לס
23/06/2015 4:57:50

אני חושב שלאדווארדס לא היו אשכים אז הם לא קפצו מרגל לרגל להפריע בקפיצה!
ברצינות? זה מין פלא אתלטיקה. אני יכול רק לנחש שהיתה לו יכולת מיוחדת לא לעצור ולבזבז חלק מהמומנטום עם כל נחיתה וזינוק חדש על הרגל המנתרת.

אלעד אייל
אלעד אייל
23/06/2015 7:06:12
Reply to  מנחם לס
גיא
גיא
23/06/2015 5:09:44

אולי לאדוארדס היו בברכיים קפיצים במקום מיניסקוסים?

כשיש רמה ותחרותיות, בור הקפיצות יכול להיות האירוע המעניין והמותח ביותר באליפות (ע"ע פאוול/לואיס)
יופי של פוסט. תודה.

דובי
דובי
23/06/2015 5:19:56

האתלטיקה הקלה בדרך כלל לא מדברת אליי, וגם כשהיא כבר מנסה אני לא ממש מקשיב.
זה תמיד נראה לי כמו רצף זהה של תנועות שמבצעים אנשים שונים, עם תוצאה לא קבועה.
מה שכן נחמד ואפילו מרגש זה לראות קפיצה שפתאום יוצאת מושלמת. בתוך הרצף הלא נגמר של מישהו רץ רץ רץ רץ קופץ קופץ מזנק פתאום ממריא לך איזה אדוארדס לבן כזה שנראה כמו סטוקטון של האתלטיקה, ונוחת איזה מאה מטר אחרי הקו. ז ה מדהים!
הכי בלתי נשכח היה לראות דווקא בקפיצה לרוחק את מייק פאוול, שמשום מקום התפלק לו ה8.95 המטורף ההוא משום מקום.

דובי
דובי
23/06/2015 5:21:25
Reply to  דובי

אייי הניסוח הניסוח…. אחרי שבע בבוקר אני אקפיד יותר

אלעד אייל
אלעד אייל
23/06/2015 7:02:23
Reply to  דובי

למה להקפיד דובי? כשזה יוצא לך טבעי זה הכי מצחיק

מוטה זוכמיר
מוטה זוכמיר
23/06/2015 7:02:08

זה הזוי שבקפיצה לגובה / במוט אתה קובע מראש את הגובה שתשיג ואפילו אם קפצת יותר גבוה התוצאה היא רק מה שקבעת מראש.
הלו, אנו במאה ה 21, תשימו איזה עין אלקטרונית שתקבע מה הגובה המקסימלי שהקופץ הגיע וזו תהיה התוצאה שלו.

IDO
IDO
23/06/2015 7:14:22

just saw 400 women relay euro final. WOW

דובי
דובי
23/06/2015 7:22:48
Reply to  IDO

ראלי נשים?? ברצינות נותנים להן לנהוג???

עידו גילרי
עידו גילרי
23/06/2015 9:33:21

פיצ'ארדו עוד לא בן 22 וגרף ההתקדמות שלו מדהים. אני לא בטוח שזה יקרה באליפות הקרובה אבל אני מקווה שהוא ישבור את השיא של אדוארדס אם לא ייסבול מפציעות. בכל אופן התחרות בינו לבין טיילור צריכה להיות מרתקת.

אלעד אייל
אלעד אייל
23/06/2015 19:27:07

צריך להביא בחשבון גם את קליי שעוד חודש יחגוג 24 ואת טאמגו האלוף הנוכחי שהוכיח שהוא שייך למועדון ה-18 + בקיצור הענף הזה חווה עדנה גדולה בשנים האחרונות ויש פוטנציאל לתחרות גדולה.

מוטה זוכמיר אתה צודק וזה באמת הזוי, ואולי הגיע הזמן לעדכן את החוקים, הבעיה היא שבכל מקרה צריך להעמיד את הרף בגובה כלשהו שיהווה רף כניסה לגמר. בכל מקרה חלק מהענין בגובה הוא הדרמה שמתפתחת תוך כדי התחרות ומגיעה לשיא עם 3-4 קופצים שהם הטופ של הענף

אלכס דוקורסקי
אלכס דוקורסקי
25/06/2015 13:39:19

אלעד, נהניתי מאוד לקרוא. המקצוע אכן יהיה אחד המוקדים המרתקים באליפות העולם בבייג'ינג. טדי טאמגו, מכל מקום, צפוי להיעדר מהתחרות בגלל הפציעה הקשה בגיד האכילס שממנה סבל בתחרות ליגת היהלום בדוחא, לפני מעט יותר מחודש (תזכורת לעומס הרב שמופעל על מפרקי הרגליים בגלל דרישות המקצוע). בכלל, טאמגו נוטה להיפצע לא מעט ולמרות גילו הצעיר סבל מהרבה פציעות. אחת מהן גרמה לו לפספס את המשחקים בלונדון, לפני שלוש שנים. מלבד הפציעות, היה מושעה לשנה עקב חוסר הדיווח על מקום הימצאו לרשויות הסמים השונות… בשיאו, הצרפתי הוא אחד הקופצים המוכשרים ביותר. נקווה שיהיה בריא וכשיר לקחת חלק בריו.

פיקארדו, טיילור וקליי (שנוטה להתעלות בתחרויות הגדולות) יהיו מועמדים למדליות בבייג'ינג (לא לפני שצמד האמריקאים יעברו את המבחנים של ארצם, משימה לא פשוטה משל עצמה). ומי יודע, אולי קופצים נוספים יוכלו לאתגר אותם.
באשר לשיא העולמי של אדוארדס, שיחגוג 20 שנות קיום בבייג'ינג, קשה מאוד לחזות מה יהיה. אולי באמת טיילור ופיקארדו ידחפו אחד את השני (כמו פאוול ולואיס בטוקיו 1991), ויצליחו לשבור.

זה אולי גם המקום לציין את רוגל נחום, קופץ העבר המצטיין (וכיום מאמן הנבחרת), שניתר ל-17.20. קופצים ישראלים מצטיינים נוספים היו אבי טיירי, יוחאי הלוי (שיאן ישראל בקפיצה מרחק, שעדיין פעיל) והאתלט הצעיר ממכבי חיפה, תום יעקובוב, שקפץ השנה ל-16.25. בארץ ישנם גם כמה מאמנים מעולים במקצוע הזה כמו אלכס מרמן, אהרון שבתייב, רוגל נחום ומאמנים נוספים.