אסיסט 102# – למה שמחתי שדייויד הפסיד / אסי שלם

 

בס"ד

אסיסט 102# – למה שמחתי שדייויד הפסיד? / אסי שלם

בכל חברה מגיע היום בו המנכ"ל מזמן לחדרו יועץ ארגוני. התירוץ האולטימטיבי לקיצוצים.

"לא היתה לי ברירה", הוא יאמר לעובדים."החברה מפסידה והייתי חייב לעשות שינוי. אחרת כולם הולכים הביתה".

ניצחון של קליבלנד בסדרה היה משמח אותי מאוד. אני לא סובל את LBJ ומנגד דייויד עבר כל כך הרבה השנה וההצלחה שלו למרות כל המכשולים שצצו בדרך היתה מביאה לי אושר גדול. אבל…

אליפות של קליבלנד היתה מחזירה אותי ליום שלפני סדרת הגמר מיאמי- דאלאס. כמעט ומתי מפחד. הייתכן שפוצחה השיטה. האם הגיע הזמן שכל מאמני הNBA יפוטרו? האם הסיבה היחידה להצלחה היא הבאת 2-3 שחקנים הטובים ביותר והשלמתם עם תזכיר-לי-מי-אתה ותו לא? לא הגנה, לא התקפה. רק תן להם את הכדור ושב בשקט. בכל קבוצה ימונה GM, נעניק לאחד השחקנים את תואר הקפטן-מאמן-שחקן בו זמנית. קואוץ' עבר זמנך. מצטערים.

באותו גמר עמדה מנגד קבוצה נהדרת, עם מגרעות וחסרונות אבל מאומנת היטב. קבוצה שהתבשלה מספר שנים וידעה הצלחות וכישלונות ובעיקר צברה ניסיון. הקבוצה של ריק קרלייל.

הקבוצה ההיא של דאלאס ניצחה ונעלמה, ומיאמי נשלחו לעשות שיעורי בית. הם חזרו לגמר בשלוש השנים שאחרי, ואפילו זכו בפעמיים מתוכן אבל…

נוביצקי אלוף. בלי קיצורי דרך

הם צברו בינתיים ניסיון, הקבוצה עשתה מקצה שיפורים ובעיקר הכוכבים שם למדו שלא ניתן לזכות באליפות ללא עזרת האיש על הספסל. הם למדו שאליפות מנצחים עם עבודת צוות וחלוקת כוחות, עם הגנה מתואמת והתקפה בעלת מספר מימדים, ושחילופים נכונים מהספסל יכולים לנצח משחקים כי החמצן במוח ברבע האחרון לא תמיד מספיק. הם למדו שצ'אלמרס ונוריס קול הם לא רק מלצרים, שמילר יכול לקלוע סלי ניצחון אם לברון- ווייד- בוש יצרו בשבילו את המצבים המתאימים.

קליבלנד (כנראה) והיתה זוכה באליפות כבר העונה אם לאב וקיירי היו נוכחים עם מדי הקבוצה על המגרש ולא מחוצה לו, אבל זכייה באליפות לא היתה מאדירה את בלאט. היא פשוט היתה שמה חותמת על השיטה שהציפה את הNBA בשנים האחרונות:

הבא את השחקן הטוב ביותר לקבוצה שלך ותן לו את הכדור.

השינויים תוך כדי תנועה, הגאונות ההגנתית של בלאט והניצחונות למרות הסיכויים מול שיקגו ואטלנטה מראים שקליבלנד בהחלט במגמת למידה. גרף ההתקדמות בעלייה ובמידה והשלישייה תהיה בריאה ורוב המחליפים יישארו, נראה עונה המתקרבת ל65 ניצחונות וגמר NBA נוסף. הפעם עם הניסיון מהעונה הקודמת, עם מסקנות לגבי חלוקת תפקידים והעובדה שלברון לא יכול לעשות הכל לבד. הפעם דייויד יגיע כפייבוריט, לא בתור נוסע במושב האחורי.

 

 

Subscribe
Notify of
18 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
יואל
יואל
22/06/2015 12:43:53

אהבתי.

גיא
גיא
22/06/2015 12:54:40

מיאמי לא הראשונה. קבוצות שנבנו לאליפות "אינסטנט" כבר היו לפני כן –
בוסטון 2008, פילדלפיה 83', הן דוגמאות לקבוצות שהצליחו.
זה לא שינה את ה-NBA בטווח הארוך.

איל
איל
22/06/2015 13:13:09

לא תצליח לעבוד עלינו! כולם יודעים שרצית שדיוויד יפסיד כי אתה עוכר ישראל!

asi
asi
22/06/2015 15:54:11
Reply to  איל

אגב אף פעם לא הבנתי מאיפה לקוח העוכר ישראל הזה. הדבר היחיד שקשור זה מים עכורים. גיא אשמח לבדיקתך…

עגל
עגל
22/06/2015 13:25:43

מי יתן וקליבלנד תגיע מחוזקת לעונה הבאה כשדיוויד מנהיג אותה להישגים חסרי תקדים. אמן

asi
asi
22/06/2015 15:54:48
Reply to  עגל

עגל היקר, אם הקאבס בהרכב זהה ומלא בשנה הבאה הם לוקחים. כמעט בוודאות.

עגל
עגל
22/06/2015 16:54:06
Reply to  asi

מהפה שלך לאלוהי העגל הלא הוא אלו (או חתחור המצרית).
אני למדתי שבנב"א אין שום דבר בטוח אז טפו טפו טפו

Berch
Berch
22/06/2015 13:33:48

העגלקטיקוס של הלייקרס…
השיטה הזו עובדת באותם סיכויים ששיטות אחרות עובדות. אין לך מה לדאוג.

תודה על המאמר

יואש בן טולילה
יואש בן טולילה
22/06/2015 14:41:47

אסי, דווקא ממך לא ציפיתי שתגיד שעם לאב ואוירווינג הם היו לוקחים אליפות, זה הרי לא אותו כדורסל. זה בדיוק הכדורסל שגולדן סטייט רוצה שישחקו מולה.

לגבי ה"גאונות" של בלאט, איפה ההגנה הזו התבטאה לפני הפליאוף?
ובכלל, איפה ה"גאונות" שלו התבטאה כשסמית\שומפרט\דלאבדובה לא קלעו ממילימטר?

בלאט הוא מוטיבטור מצוין וגם מאמן מצוין, אבל מפה ועד לאן שלקחו את זה – לא לעניין.

לגבי השיטה – היא לרוב לא מצליחה. זה די פשוט:
אתה יכול לבנות קבוצה עמוסת כוכבים, אבל יקח לה זמן להתחבר מצד אחד, מצד שני, בדרך אתה מוותר על רול פליירס וגם גומר מנטלית שחקנים שידעו שהרול שלהם פתאום הצטמצם.
עוד משהו, והוא שאתה הופך להיות the team to beat, כל משחק ישחקו נגדך כאילו זה סוף העולם
קווין לאב יכול לקלוע שלשות עד מחר, הוא לעולם ובחיים לא יהיה רוברט הורי, שמעולם לא היה חלק מהביג 3 או ביג משהו.

שיקאגו, הספארס, שאק\קובי, מיאמי ובכלל כל הקבוצות הגדולות של 2 העשורים הקודמים הורכבו מהרבה הרבה שחקנים טובים מסביב לכוכבים. בקבוצות הללו היו כוכבים גדולים יותר וגדולים פחות.

אם אין לך שחקן כמו איגי (חוץ מהשמירה על לברון) שיקלע את הג'אמפרים הפנויים שמשאירים לו,
אם אין לך שחקן כמו מילס שנותן אחלה תפוקה כשהרכז שלך פותח,
אם אין לך איזה תמנון כמו טיישון פרינס,
אתה לא תיקח אליפות, וזה לא משנה כמה הכוכבים שלך טובים.

asi
asi
22/06/2015 15:52:04

יואש, העלית כמה נקודות חשובות. אשתדל להתייחס לכולן.
1.בוודאי שעם קיירי ולאב הקאבס היו מנצחים לפחות משחק אחד יותר, אולי גם את כל הסדרה מהסיבה הפשוטה. מה שהרג אותם היה האנרגיות של לברון שנגמרו החל מהרבע הרביעי, והעובדה שאף אחד אחר לא היה מסוגל לשים את הכדור בסל בלי עזרה שלו, כולל סמית'.
קיירי ולאב יוצרים מצבים לעצמם והיו שמים נקודות על הלוח בלי עזרת לברון והכי חשוב היו נותנים לו את ה8-10 דק' מנוחה שהוא היה כל כך זקוק להן כדי להגיע לסופי משחקים חד ועם אוויר.
2. לגבי הגאונות בהגנה- הגנה קבוצתית בדיוק כמו התקפה קבוצתית היא דבר שנבנה עם הזמן, בניגוד למה שאנשים חושבים. אתה לא סתם מחלק שמירות ויוצא לדרך. יש שיטה, דרך, פיתרונות לפיק אנד רולים לחץ וכו'. ככל שעבר הזמן וההרכבים של בלאט רצו זמן רב יותר הם גם עבדו הגנתית טוב יותר.
3. בלאט מאמן מצויין אבל למרות כל מה שננסה לייחס לו(לא הכניס את מוזגוב, שמר ככה או אחרת) בסופו של דבר לא היה לקאבס מספיק כלים לנצח את גולדן סטייט בסדרה.
4. לגבי השיטה אני מסכים לחלוטין. זה בדרך כלל נכשל, אבל זה מעניין וזה ניסיון שכל קבוצה מוכנה לקחת בגלל שהכוכבים הגדולים מביאים רייטינג, מוכרים כרטיסים ועוד.

יואש בן טולילה
יואש בן טולילה
23/06/2015 0:18:21
Reply to  asi

1. איתם ההתקפה טובה יותר אבל ההגנה גרועה בהרבה. בטח ללא תומפסון ב4.
קליבלנד שיחקו אץ הכדורסל הכי טוב שלהם בשיטה האיטית והאגרסיבית – משהו שקיירי ולאב לא מתאימים לו.

2. מה שקרה הוא שבתחילת העונה שיחקו מהיר עם הגנת מסננת.
עם הטריידים זה השתפר, למה? כי הביאו שחקנים שיודעים לעשות הגנה, או יותר נכון משקיעים בהגנה כי הם פחות טובים התקפית (שומפרט, מוזגוב והכניסה של דלאבגובה ותומפסון לדקות משמעותיות).
ההגנה של קליבלנד בפליאוף לא דומה למה שהיה בליגה.
הרבה מאוד מאוד מזה בגלל המשחק האיטי, שלברון הלא אנושי עושה הכל בזמן ששאר החמישיה נחים 24 שניות שלמות ובסוף ה24 רצים לריבאונד, שהרבה פעמים זיכה אותם בכוד 24 שניות מנוחה.
אחוז השימוש המטורף בלברון הוא מתכון לשמירת אנרגיה לשאר. אי אפשר להתעלם מזה.
הגנה זה בעיקר מה שהם ידעו לעשות שם,;גם ברמת המחשבה נתנו ללברון לקלוע וכל אחד קודם כל דאג למשחק ההגנה שלו לפני משחק ההתקפה.

3. אחרי משחק 3 התחלתי להיות מאוד ספקטי לגבי סיכוייה של גולדן סטייט לשנות משהו. ידעתי שהם צריכים להרוויח זמן כדי לעשות אדפטציה והשאלה היתה רק האם יישאר להם מספיק זמן.
יסכימו כולם שמשחק מספר 4 היה המשמעותי ביותר, הוא קנה לווריורס 2 משחקים לפחות, וכל זאת תוך שלברון משחק 46 דקות במשחק מספר 2. פוש אחד קטן שכבר לא היה לקליבלנד, היה מעמיד אותם במצב של 3-1 ואפשרות לנוח על הפרקט במשחק 5 בחוץ כדי לבוא ולמחוץ את הווריורס בבית.
הם לא השכילו לעשותזאת ממיליארד סיבות, אני חושב שהברורה והמוחלטת מבינהם היא: הם נסעו יותר מדי זמן על אדי דלק.
דעתי היא שבמשחק 4 קליבלנד כבר גמרה את האויר והרגליים ועצם זה שהמשחק היה תחרותי הוא בכלל הישג מטורף לקליבלנד
לא חושב שנראה שוב בעתיד קבוצה עם רוטציה ככ קתרה וכוכב על שמשחק ככככככ הרבה. זה לא יקרה עוד.

ובכלל, מה שהכי מצחיק אותי הוא שקמה קבוצה שלקחה אליפות עם מספרים היסטוריים, הם כולם צעירים, לא מנוסים.
הכוכב השני שלהם היה גרוע כל הסדרה, הביג מן היה נטל ונזרק למעמקי הספסל, האקס פקטור הוא שחקן שאמרו שהוא גמור והמנהיג שלהם זה שחקן שבפרמטר ה"רצון" לוקח את לברון, ג'ורדן ומג'יק בהליכה.
הם כולם כאן כדי להשאר ויבואו בשנה הבאה חזקים, מנוסים וטובים יותר.
אבל במה כולם מתעסקים? בלספר ששנה הבאה קליבלנד תקח אליפות (וזה מבלי לחשוב האם לאב נשאר, מה תומפסון יקבל, מה סמית עושה עם אופציית השחקן, איך מסתדרים עם כל זה, ואיך עם כל אלו, מחזקים את הקבוצה, שחייבת בבהילות סמול פורוורד קליבר ורכז מחליף)

דורבן32
דורבן32
24/06/2015 13:37:07

אני מסכים שקצת מוקדם מידי בתחזיות לשנה הבאה כשלא ברור מה יהיה הסגל שיפתח את העונה (שלא לדבר על הסגל שיסיים אותה – קליבלנד השנה היא דוגמה מצויינת להבדל).
אבל זה גם מתייחס לג"ס – לא בטוח בכלל שהם ישארו באותו סגל כמו שרשמת. גרין הוא שחקן חופשי מוגבל (אאל"ט) ולא בטוח שג"ס יוכלו להשוות כל הצעה עליו, יכולים להיות טריידים וכו'
לא כל אלופה מצליחה להגיע לגמר שנתיים ברציפות. בקיצור הכל תיאורטי.
לגבי סוגיית קיירי ולאב, הדבר היחידי לדעתי שאפשר להניח ששיתוף שלהם היה נותן זה יותר מנוחה ללברון. כל דבר אחר פשוט לא מבוסס.
הגנה פחות טובה? קיירי שיחק במשחק הראשון עד ההארכה ושמר לא רע על קארי (באופן כללי היה טוב) וקליבלנד שיחקו הגנה מצויינת – אז למה לא מתאים?
נכון שהם חלשים יותר הגנתית אבל הם כן היו נותנים הרבה יותר גמישות. אפשר לשחק עם הרכבים שונים, אוריינטציה שונה, התמודדות יותר טובה עם סמול בול
אני לא אומר שקליבלנד היו בטוח לוקחים עם קיירי ולאב, אני פשוט לא מבין על סמך מה טוענים הפוך

מנחם לס
22/06/2015 16:44:31

אני נהנה לקרוא כל מילה של אסי, עד שהוא כותב את המילה "גאוניות".
הגנה זה קודם כל שחקנים שיודעים להגן, אח"כ COMMITMENT של השחקנים, אח"כ שיטת חילופים בהגנה קבוצתית. אין כאן כל גאוניות, האמן לי.

יואש בן טולילה
יואש בן טולילה
22/06/2015 23:54:43
Reply to  מנחם לס

בדיוק.
הגנה זה רצון נטו.
כולם ראו איך הארדן השתפר בהגנה השנה.
מצד שני, את מה שיש להארדן בכשרון, ל99.9 אחוז מהליגה אין, לא יהיה ואי אפשר לךמד.

asi
asi
22/06/2015 16:57:29

מנחם, גאונות בהגנה יש גם יש. לפעמים יותר קשה להצליח בהגנה מאשר בהתקפה. אני לא יודע כמה הכרת את מכבי של פארקר-שאראס-וויציץ'. קבוצת התקפה לעילא אבל אבל גרועה הגנתית, לפחות פוטנציאלית. גרשון ובלאט החביאו את שאראס, גדול שחקני ההתקפה של מכבי אבל אחד המגנים הגרועים שבהם, בצורה כל כך יפה שאי אפשר לומר שלא היתה פה מלאכת מחשבת. מאמן(טייס קרב) יכול לקבל כל כך הרבה החלטות במשחק מהפן ההגנתי. לדוג':
איזה סוג הגנה שומרים, מה עושים בחילופים, האם פותחים את האמצע או את הקו(basekine defense), התאמות הגנתיות- מי שומר על מי, צורות שונות של סגירה לריבאונד ועוד ועוד ועוד.

ma
ma
24/06/2015 2:20:00
Reply to  asi

מסכים אתך. לא יעזור אם חלק מהקבוצה תשחק הגנה חזק וחלק אחר לא ישתף פעולה, ופה בדיוק מתבטא עבודת המאמן, שמתאם בין כל החלקים.
מצד שני, אני מסכים עם יואש, לא בטוח ש2 הכוכבים הפצועים היו מוסיפים יותר משהיו גורעים. ברור שהם היו מביאים את ההתקפה שלהם, והורדת העומס מלברון, אבל ההגנה לא היתה מתפקדת כמו שהיה בלעדיהם, ולך תדע עם בכלל היינו רואים את טומפסון משחק כמו ששיחק, כי צריך מוטיבציה בשביל זה, ולא תמיד יש את זה כשמשחקים רק כמה דקות.
נחיה ונראה.
תודה על הכתבה!

IDO
IDO
23/06/2015 6:16:28

Assy, thanks for a great cover of the cavs.

I think at the end of the day. Blat relay to much on ISO offence and it wasn'r preety

asi
asi
23/06/2015 7:32:47
Reply to  IDO

עידו תודה. בסוף היום ההתקפה נראתה כמו לברון ועוד 4, לא בטוח שזו היתה יותר מדי התקפה של בלאט. וזה מתקשר למה שאמרתי שאם לברון ילמד להקשיב ובקבוצה בריאה יהיה מעט יותר כישרון נראה התקפה יעילה והגנה טובה. מה שייתן את האליפות לקאבס.
אגב, אני מסתפק בS אחת- ASI. שתיים עושות לי תחת גדול…