היש סיכוי שכריסטפס פורז'ינגיס ייבחר ראשון ? / מנחם לס

*

Porzingis

עד לפני כחודש לא ידעתי על קיומו. כששמעתי "פורז'ינגיס" חשבתי שזוהי המכונית החדשה – משהו דומה לאוטוביאנקי, אבל לטבית במקום איטלקית – העומדת להציף את שווקי מזרח אירופה במחיר של איזה 2,200 קילו תפוחי אדמה.

כששמעתי שהוא שחקן כדורסל מעולה, שהוא 2.17 מ' (עוד מעט אסביר למה 2.17 ולא 2.14 כמו שכתוב בתעודת הזהות), שוקל  100 ק"ג, והוא בן 19, התעניינותי גברה והתחלתי לקרוא עליו, דבר שאני לעולם לא עושה עד שהחיוורים מגיעים הנה מהיבשת הישנה  ומראים מה הם באמת יכולים לעשות.

האמת? לא התלהבתי במיוחד כשאחד מאנשי דראפט אקספרס כתב שהוא "קומבינציה של סבוניס, טוני קוeוץ', ומרק גאסול". קומבינציה כזאת – אם באמת היתה נולדת ומתבגרת להיות שחקן כדורסל – היתה נידחפת לבחירה ראשונה בעיניים עצומות. הפרוז'ינגיס הזה היה מועמד להיבחר אי-שם בין 7 ל-9, וזה כשלעצמו הישג נכבד לחיוור אירופאי דובר לטבית.

כשהתחלתי לקרוא שהוא עלול מאד להיות גניבת הדראפט בבחירה ראשונה (ואם לא ראשונה אז 'גניבת הדראפט' ולא חשוב היכן ייבחר), התחלתי לעשות חישובים אם ישנו סכוי שהוא יישאר עד בחירתה של מיאמי. לא נראה לי: הלטבי הזה נשמע יותר מדי טוב להישאר בחיים עד שיגיע תורה של מיאמי לבחור. השם חזר והופיע, הופיע וחזר, עד שהחלטתי שאולי החיוור האירופאי הזה שווה מחקר.

ככל שיותר קראתי – יותר הופתעתי. כיצד קרה שאיש לא הזכיר את שמו עד לפני 3-4 שבועות, והיום כולם דלוקים עליו? איך? הסיבה פשוטה: רוביו חסרי מושג ואז בא אחד המכיר אותו, חושב שמכיר אותו, או שמע עליו מבן-דודו. ואז הוא מתחיל לכתוב, ושורות ארוכות של מומחי כדורסל כמוני מתחילים להעתיק. אני, לפחות, לא סתם מעתיק אלא גם חוקר כדי להיות מקורי ולגלות דברים לגולשי האתר שאחרים לא יודעים.

מה כבר גיליתי? שהצעיר הלטבי הזה יודע להגן על הטבעת, לתקוף את הטבעת כשהוא תחת הסל, לקלוע מחצי מרחק, ולקבור שלשות. אני לא מכיר הרבה דברים אחרים שאפשר לעשות באולם כדורסל מלבד למכור בוטנים וקולה. זה הרבה יותר מאנשים אחרים המוזכרים ברשימת הנבחרים לפניו יודעים לעשות.

אני מנסה להבין מדוע הלטבי לא מוזכר באותה נשימה עם קרל-אנטוני טאונס או ג'היל אוקפור, ומסקנתי היחידה היא שאנשים פשוט לא הכירו אותו, ואלה שכן הכירו אותו מקריאה וכו' פחדו להללו כי יותר מדי "יץ'ים" הגיעו הנה ממזרח אירופה  וכל מה שעשו היה ללכלך את הפארקט.

אז מה? הייתכן שהקבוצה שלא תיבחר בו ראשון בדראפט תחייה להתחרט על הפאשלה שעשתה?

הנה מה שלמדתי על "פורז'י" (הוא חייב שם כינוי. פורז'י נשמע לי שם הגון):

1. הוא 1'7, לא 0'7

בתעודת הזהות כתוב 0'7 על גובהו, אבל זאת עשה איזה שהוא אמריקאי חסר מושג. כשניכנסתי לאתרים אירופאיים היא רשום 2.17 מ' או 2.16 מ' ואז קראתי גם כאן שהוא 1'7. בואו נגיד שהוא בגובהו של מוזגוב ולא נתעקש על מילימטר פה, מילימטר שם.

2. הוא קלעי וורסטלי מאד (מומי! תסביר להם)

חזיתי בג'אמפ שלו ואני מצהיר כאן ללא היסוס שלענק הזה ישנו ג'אמפ שלא נופל ביומכנית מהג'אמפ של ג'רי ווסט. זהו ג'אמם שמעט מאד בליגה יצליחו לחסום, אם בכלל. ב-45 משחקים העונה עם סוויל הספרדית הוא קבר 37% מהדאונטאונים שהטיל. הריינג' של זריקתו היא גדול ביותר, והוא הפך גם לחוסם טוב מאד.

גיליתי בו עבודת רגליים מצויינת כשהוא-הוא זה שבא OFF THE SCREEN ולא ה-SCREENER עצמו. מאמנו האמריקאי סקוט רות' משתמש בו חצי מהפעמים לא כחוסם אלא כפורץ מהחסימה, וזה יהיה חידוש ב-NBA כי עדיין לא ראינו שחקן בגובה 2.17 מ' המוסר לחוסם ופורץ להשלים את התרגיל בסל. זה חלום שהופך למציאות עם ענק כמוהו, ואולי הוא יתחיל TREND חדש בליגה: גארד חוסם וסנטר פורץ! נשמע לי לא רע.

המסקנה המיידית? הוא יכול להוות ציר מסוכן ביותר בפיק-אנד-רול עתידי הן כפיק או כרול.

*

.

*

*

3. חסימה היא שם משחק ההגנה שלו

האם הוא שחקן הגנה מושלם?

כמובן שלא, ותראו לי היכן כתבתי זאת. אבל יש לו כבר את הדבר הקשה ביותר לשחקן הגנה ללמוד, וזוהי חסימה. חסימה דורשת זרועות ארוכות, ניתור גבוה ומהיר, והעיקר טיימינג וקואורדינציה. לאנטוני דייויס יש את הכל מלידה כנראה. ראה לי שפורז'י ניחן באותה מתנת אלוהים. יש לו מוטות זרוע ארוכות כמטוס בואינג, וב-34 דקות משחק הוא רשם 2.2 חסימות למשחק.

.

*

4. חייב להשתפר בהגנה

הרשימה הזאת אינה רק היהלומים בכתרו. היא רשימה המתארת את הענק הלטבי ללא כחל וסרק. אז ישנן לו בעיות הנובעות פשוט מחוסר ידע. הרוטציה שלו בהגנה גורמת לי להזיל דמעות. הוא לא מבין בדיוק כיצד לבצע ROTATION, אבל זה דבר שמלמדים נפגעי דאונסינדרום ב-"כדורסל למיוחדים", אז שהלטבי הזה לא ילמד?

שמתי לב בוידיאו הרבים עליו שגם בפיק-אנד-רול הוא נוטה ל-"LOCK-DOWN" בתנועתו, והוא רחוק מלהיות ה-ROLE המושלם, אבל כל אלה הם עקרונות קלים יחסים ללמידה!

*.

*

5. משחק ה-LOW POST חייב שיפור

 יש לי רושם שבאירופה לא הכריחו אותו להתלכלך מספיק תחת הסל בגלל נטייתו להיות בפרימטר לקליעת שלשות, ולצאת לחסימת זורקי השלשות. ראיתי שהגדולים בגופם היו די "BULLY" נגדו. אני יכול לראות את קאזינס אן רנדולף זורקים אותו מאזור הצבע כאילו היה איזה כלבלב קטן. הוא חייב לדעת שכשהוא תחת הסל איש לא מזיז אותו. אולי באירופה זה היה פחות חשוב אך כאן עליו לשמור על אזור תחת הטבעת כאילו היה זה ביתו שם ישנים אשתו ושני ילדיו בני השנה והשלוש! הוא חייב לשפר את ה-BOX OUT שלו, ולא לתת לאף אחד לדוחפו מביתו.

נכון להיום יש לו שלד רחב, הווה-אומר מסגרת היכולה להכיל בקלות עוד איזה 10-12 ק"ג של שרירים.  זה יעזור לו בשמירה על ביתו, וכן בבוקס אאוט בשעת ריבאונדים. כאן בארה"ב ימלאו אותו ב-10 ק"ג שרירים לפני שהוא יספיק לומר "ריגה".

הוא גם טיפונת ישנוני כזה, אבל שאגה אחת מאחד מעוזרי המאמנים עם בעיטה בתחת יעוררו אותו לשאר הקריירה ב-NBA.

.*

*.

 6. משחק פוסט אפ – חובה!

יש לו כמה כלים התקפיים ברורים: הוק-שוט מעל כתפו השמאלית; טורנאראונד ג'אמפר, וקליעת BANK טובה מאד עם הקרש מחצי מרחק.

מה אין לו? מה שאין לאף סנטר בליגה מלבד מרק גאסון, ועוד אחד אן שניים: POST UP GAME!

אני מאמין שעם הוספת מסה, רצונו להגיע תחת הסל ומשם להרים אנשים בפוסט-אפ יגבר, והוא יהפוך לסנטר מצויין. אבל קודם חובה להוסיף משקל ונפח, ואז ללמוד ולהשתמש בפוסט אפ גיים!

7. יהלום בפוטנציאל שחייבים לטפל בו בכפפות של משי!

ייתכן מאד שיש כאן סטר פוטנציאלי כפי שלא היה שנים ב-NBA. חובה לטפל בו בכפפות של משי ובזהירות גדולה מאד. לא לבקש ממנו יותר מדי יותר מדי מהר, ולא לצפות לחאכים אולג'ואן בשלוש השנים הראשונות. אם יתפתח נכון, הייתי מצפה לכריס בוש עם משחק פוסט-אפ, והוק תחת הסל, וגם זאת לא מיד. הייתי נותן לו שלוש שנים!

אך זה שחקן עם כל הכלים הדרושים, וככל שקראתי עליו יותר נידחפתי לבוחרו ראשון במוק דראפט שלי!

*

*

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. קשה לי להעריך כמה טוב הוא יהיה אבל ברור לי שתהיה לו הסתגלות קשה וארוכה. זה נכון בערך על כל הגבוהים בליגה. באופן כללי התנועה שלו נראית איטית מדי, וזה בעיה כי בNBA הכל רץ מהר יותר. השחרור של הזריקה שלו איטי, אבל יכול להיות שזה לא קריטי בגלל הגובה שלו. בהגנה הוא יסבול ויצטרך ללמוד איך לא לעשות פאולים כי נראה לי שבהתחלה הוא יחטוף שריקות לעבירות על ימין ועל שמאל.
    הדבר שהכי אהבתי לראות היה כשעזר לשחקן מהקבוצה היריבה לקום אחרי שהטביע (סוג של עליו), זה כנראה לא באמת אומר משהו, אבל זה ספורטיבי(לא תמיד צריך לעשות פרצופים של השחקנים בקבוצה הנגדית הם האויבים שלך).

  2. לפני כמה ימים היה לי דיון וואטסאפ שאולי עוד יזכה להתפרסם עם לנדאו ידידנו אוהד מכבי, שבו נתתי לו טיפים כיצד להתמודד עם קבוצה כושלת שאתה אוהד.
    בתחום הזה יש לי דוקטורט כמעט גמור. אני רק צריך לערוך את הנתונים שצברתי, למצוא כמה מקורות רלוונטיים, לכתוב, ולפרסם. עניין של שבע גג שמונה שנים.
    בעניין של הדראפט אני די מתחיל. הניקס בדרך כלל לא משתתפים בחגיגה והרבה יותר קל להסתכל על הדראפט מהצד בלי עניין אישי. קצת כמו שהתרגלתי בפלייאוף…
    השנה אנחנו בוחרים מקום רביעי, ופתאום כל סיפור כזה של איזה סופרסטאר בפוטנציה שמגיע מהשדה יודע איפה הופך להיות רלוונטי.
    גם מודיאיי וגם פרודיז'י נשמעים כמו נפילה שרק מחכה שהניקס יבחרו בה, או הצלחה מפתיעה בכל מקום אחר.

  3. בשנה שעברה אורלנדו ופילי ניסו לשכנע אותו לצאת לדראפט 2014 בהבטחה שייקחו אותו בבחירה 10 או 12. הוא החליט להשאר באירופה ולשחק בספרד.
    אני יודע שהינקי חם עליו וגם הלייקרס ואורלנדו מגלים בו התעניינות. זו תיהיה הפתעה גדולה אם הוא יפול מחוץ לחמישיה הראשונה.

  4. תודה על המאמר!
    הרבה הייפ לפני הדראפט הימור גדול מידי.
    לא בוחר אותו לפני המקום העשירי.
    חמשת השחקנים של הדראפט הם לדעתי:
    טאונס, ווינסלו, ראסל, אוקפור וקאולי סטיין.
    בנוסף יש כמה סליפרים
    רודני הוליס גפרסון שהוא אולי שחקן ההגנה הטוב בדראפט ואם יפתח קצת את משחק ההתקפה יכול להיות הפתעה רצינית.
    קיילי אורבה שהובא כמחליף של וויגניס לקנזס ולקח לו זמן להשתלב בשיטה של ביל סלף, אבל הוא נראה מצויין לדעתי , מהיר מאד, אתלט ועם ידיים ארוכות ביחס לגוף.
    טיוס גונס הרכז של דיוק שהוא ווינר, נמוך לא אתלט אבל בעל ראית משחק ויכול להתברר כרכז פותח מעל הממוצע בליגה.[ סגנון גף טיג, או דארן קוליסון]

    מכוון שסקרמנטו בוחרת בשש אני מאד מקווה שמישהו יבחר בשחקן שהוא לא מהחמישיה שציינתי ושסקרמנטו תבחר בו.
    אם קאולי סטיין יגיע לקינגס , הקינגס יבחרו בו, הוא נתן וורק אווט מעולה בסקרקמנטו.
    אני די בטוח שאורלנדו יבחרו טוב בסיכוי ענק שיבחרו בווינסלו לכן התקווה צריכה לבוא מאחת האחרות.
    מישהו אמר ניו יורק ולא קבל דובי…

  5. דרך אגב באתר האוהדים של הקינגס מציינים שבמידה והשחקנים שהקינגס רוצים לא יהיו הם שוקלים לעשות טרייד דאון. אחת ההצעות שעולות היא עם מיאמי.
    גיימס אניס ובחירה עשר תמורת קארל לנדרי ובחירה 6, אני קונה את זה כי מעבר לחמשת הבחירות הראשונות שציינתי רוב יתר השחקנים הם הימור במידה זו או אחרת.

  6. משחק הפוסט של מארק גאסול נורא אוברייטד..הוא מוסר טוב, אבל מבחינת סקורינג? הוא אפילו לא טופ 5 בסנטרים בלואו פוסט!

    וזה גם מוכח סטטיסטית וגם על פי מה שהעין רואה..אל ג'פרסון, קאזינס, קאנטר, ברוק לופז, פאו גאסול..וזה רק סנטים.

  7. יופי של סקאוט ריפורט, לדעתי הוא יכול להיות יופי של שחקן, אבל יהיה מפתיע אם אוקפור וטאונס לא ילכו ל-2 המקומות הראשונים. אני מניח (ואכתוב את זה בחלק השלישי של המוק דראפט) שיבחר שלישי.

  8. הזריקה שלו דומה מאוד לדירק גם השיחרור האיטי זהה הוא מהיר מאוד אבל ההגנה שלו נראית רע…
    לא מכיר את השחקנים בדראפט הזה מספיק בישביל לחזות את המיקום שלו אז אני ישווה אותו לשחקן nba -יאן ווסלי עם קליעה שזה יכול דווקה להיות אחלה

  9. שום סיכוי שהוא יבחר ראשון ויותר מזה אני מוכן לשים כל לירה שנשארה לי(דולרים דווקא יש) שהוא גם הולך להיות באסט רציני.

    עקבתי אחרי הוידיואים שהסוכן שלו שחרר לאוויר בחודשיים האחרונים.

    יש לו שחרור זריקה איטי מאוד(וזה מה שמטעה אנשים שסתם לא מבינים בעניין , רואים אותו זורק יפה מהאלבו בוידאו ולא מבינים שאין סרט שזה הולך לעשות משהו בליגה הזאת ובדופק של 130), בנוסף הוא יהיה חור הגנתי מהלך.
    עזבו את החסימה לטבעת והמוטת ידיים, זה בדיוק לאמפה עם יותר גובה. רואים שאין לו טיפת אגרסיביות בהגנה, אין לו באמת גוף לשים על טנקים של 280 פאונד ומעלה.

    מריח באסט, נראה כמו באסט זה באסט.

    ראו הוזהרתם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט