"זהב של שוטים" – סיפורם של שני שחקנים – דראפט 1993

לקראת הדראפט המתקרב, והדיבורים על מי השחקן עם הפונציאל הגדול ביותר להיות כוכב מהדראפט הזה, ובמיוחד עם הציפיות מהפורוורד הליטאי פורזינגיס כשחקן שיבחר כנראה בחמישיה הראשונה בדראפט, כתבתי פוסט על שתי בחירות בדראפט 1993, הראשון שון בראדלי שנבחר בבחירה השנייה עם תקוות גדולות לגדולה ואימפקט על הליגה, והשני בחירה 24 באותו דראפט פוינט גארד כמעט אלמוני בשם סם קאסל שללא הרבה ציפיות כנראה היה אחד מחמשת השחקנים הטובים שיצאו מהדראפט הזה.

.
איטריה ארוכה ושמה שון בראדלי
אורלנדו מג'יק זכתה בדראפט 1992 בבחירה הראשונה והזכות לבחור את שאקיל אוניל. לאחר עונת רוקי משכנעת של שאקיל, אורלנדו סיימה במאזן 41-41 אך נותרה מחוץ למירוץ הפלייאוף. למרבה המזל של אורלנדו בהגרלת הלוטרי באותה השנה נפלה לזכותם שוב הבחירה הראשונה.
כולם ציפו שאורלנדו תבחר בפני הארדווי , כפוינט שישלים שילוב קטלני עם שאקיל, אבל אורלנדו בחרה בשחקן עם הכשרון הגדול ביותר על הנייר , כריס וובר ( אח"כ שלחה אותו בטרייד לווריורס ). אחרי שהמג'יק בחרו את כריס וובר בבחירה הראשונה, הגיע תורם של הסיקסרס לבחור בבחירה השנייה, הם היו צריכים להחליט בחמש דקות את מי לבחור, על הלוח נותרו פני הרדוואי הרכז המצוין של ממפיס סטייט וג'מאל משבורן הפורוורד המצויין מקנטקי, כל אחד מהם היה מהווה תוספת משמעותית לסיקסרס.
מה עשה הארולד כץ הבעלים של הסיקסרס ?
בחר בפרוספקט הכי מסתורי ואלמוני בדראפט, ענק בגובה 7-6 (2.29 מטר) העונה לשם שון בראדלי שלא שיחק בשנתיים שלפני הדראפט, הוא סיים שנתיים בקולג' BYU ב-1991 ויצא לשליחות מסיונרית באוסטרליה מטעם הכנסייה המורמונית. נציין שבזמן ששיחק בקולג'ים הוא שבר את שיאי הריבאונדים וחסימות ב- BYU וכן השווה את שיא המכללות לחסימות במשחק יחיד (14), שיא שהיה עד אז שייך בלעדית לדיויד רובינסון.
לאחר כשנתיים באוסטרליה חזר בראדלי לארה"ב והציג את מועמדותו לבחירה בדראפט של 1993.

בראדלי- בין עשרת השחקנים הגבוהים בתולדות הליגה

 

העובדה שלא שיחק שנתיים כדורסל ממש לא הפריע להארולד כץ להמר ולהפתיע את כולם ולקחת את בראדלי בבחירה השנייה לפני הארדוואי ומשבורן. כץ הלך שבי אחרי אחרי הגובה העצום של בראדלי ויכולת החסימה שלו ובראיונות אחרי הדראפט הוא אמר שהפוטנציאל של בראדלי עצום והוא לא יכל לוותר על האופציה לבחור בו, באותה נשימה הוא ביקש מאוהדי פילי להאזר בסבלנות ולשפוט אותו על הבחירה רק בעוד שלוש שנים (הממממ….. נשמע מוכר ).
הנהלת הסיקסרס כל כך היתה בטוחה שבראדלי הוא הדבר האמיתי והוא הולך לשלוט בליגה שנתנה לו חוזה רוקי עצום של 44 מיליון דולאר לשמונה שנים (אז עוד היה ניתן לעשות זאת) . למעשה בקיץ 1993 בראדלי הפך לספורטאי עם השכר הגבוה ביותר בכל קבוצות הספורט של פילדלפיה, וכל זאת מבלי לזרוק זריקה אחת במדי הסיקסרס!

לכולם היה ברור שהמכשול הגדול שעמד בפני בראדלי וקריירה מצליחה ב- NBA הוא משקלו . הוא היה צנום עם 110ק"ג שנמתחים על 2.29 מטרים , ועל מנת להיות מסוגל להתמודד עם מפלצות הצבע של אותה תקופה, כמו שאקיל אוניל, האקים , פטריק יואינג ואלונזו מורנינג הוא חייב להעלות את מסת הגוף שלו.

בראדלי הפך להיות הפרוייקט של מאמן הכושר של פילי, פאט קרוץ', ההתחלה היתה דיאטה מטורפת של -7000 6000- קלוריות הכוללת אכילה תכופה של מזונות מפוצצי פחמימות וסוכר. למרות כל הציפיות וההשקעה, ברדלי כמעט ולא העלה מסת גוף והוא פתח את עונת הרוקי עם אותו משקל ואף שמר עליו במהלך כל העונה. כל זאת לא הוריד מהמוטיבציה והתקוות של כץ וחבורתו , ותמיד הקפידו להכריז שצריך עוד סבלנות לפני שנשפוט את הפרויקט שלהם.
בראדלי סיים עונת רוקי סולידית עם 10.3 נקודות 6.2 כ"ח ו 3 חסימות, נפצע אחרי 50 משחקים וסיים את העונה. בסיום העונה הוא נבחר לחמישיית הרוקים של העונה. בעונתו השנייה הצליח לשחק 82 משחקים אך לא הראה שום התקדמות יחסית לעונה הראשונה, על כל משחק טוב שהיה  לו כמו לדוגמא 28 נק, 22 כ"ח ו9 חסימות מול הקליפרס בנובמבר 1994 היו לבראדלי פי ארבע משחקי נפל.
כבר אחרי שתי עונות הבינו בסיקסרס שבראדלי לעולם לא יהפוך לשחקן שכץ וחבורתו קיוו שיתפתח, והחליטו לסתום את הגולל על הניסוי שלהם – הם שלחו את בראדלי בטרייד לנטס תמורת דרק קולמן.
אחרי עונה וחצי במדי הנטס נשלח בראדלי שוב בטרייד לדאלאס ושם בילה את המשך הקריירה שלו עד שפרש ב- 2005.
בסה"כ שיחק בראדלי 12 עונות בליגה בהן הרוויח סה"כ 70 מיליון דולר.
בראדלי תמיד יזכר כבאסט וכשחקן שכל שחקן מעופף צעיר בליגה רצה לדפוק לו דאנק על הראש , כמעין ציון דרך או גבעה שצריך לכבוש. (למי שיש כח שיחפש ביוטיוב דאנקים על הראש של בראדלי, לא חסר שם).

 

זו המורשת שנותרה מבראדלי

 

סאם קאסל –" I am Sam ” (הכינוי שהודבק לו ע"י בארקלי) 

אסטרטגיית בחירת השחקנים של הקבוצות בזמן הדראפט נחלקת לשניים :
"בחירת שחקן הכי מתאים לצרכי הקבוצה " ו – "בחירת הפרוספקט הכי טוב על השולחן בבחירה שיש לנו"
יוסטון רוקטס בדארפט 1993 חיפשו במטרה מוצהרת פוינט גארד מחליף לקני סמית' רכז הקבוצה דאז ובחרו בבחירה מספר 24 שהיתה להם סניור בן 24 בשם סם קאסל ששיחק בתקופת המכללות בשתי קבוצות: בשנתיים הראשונות בקולג' קטן באזור יוסטון בשם סאן ג'אחינטו (מקווה שהגיתי נכון ) ואח"כ שיחק שנתייים בפלורידה סטייט לפני הדראפט.
אם לוקחים ומנתחים אחורה את דראפט 1993 סם קאסל הוא אחד מחמשת השחקנים הגדולים שיצאו ממחזור הדראפט ( יחד עם כריס וובר, פני הארדווי, ג'מאל משבורן ואלן יוסטון) , ויכול להיות שבסיכומו של דבר הוא הגדול מכולם.
מתוך חמש עשרה שנות משחק בליגה עם שבע קבוצות שונות, סם קאסל הופיע 11 עונות בפלייאוף למרות שלא תמיד שיחק בקבוצות טובות, ופרש לאחר שבאמתחתו שלוש טבעות אליפות, שתיים במדי הרוקטס ואחת במדי הסלטיקס. זהו סם קאסל אחד הווינרים הגדולים במשחק.

סם קאסל הרוקי מול פט יואינג

קאסל תמיד נתן תפוקה גדולה בהתקפה והיה ידוע כשחקן מאוד אפקטיבי וווינר גדול. כבר בעונתו הראשונה ביוסטון הוא היה דומיננתי וחלק שווה בשווה את עמדת הרכז עם קני סמית. את העוצמה של סם קאסל ניתן לראות בסרטון הבא , משחק 3 בסדרת הגמר מול הניקס בשנת 1994, הסדרה בשיווייון 1-1 ומגיעים לניו יורק . יוסטון פותחת את המשחק מצויין אבל הניקס לקראת הסוף נותנים הגנה רצחנית ומובילים בשתי נקודות שניות לסיום, האקים מוציא כדור לקאסל שקובר שלשת נצחון .
למי שאין כח לראות הסרטון במלואו מומלץ לקפוץ 4:30 דקות מתחילתו.

 

קאסל זכה בשתי העונות הראשונות שלו ביוסטון בשתי אליפויות ובתום העונה השלישית שלו הוא נשלח בטרייד לפניקס יחד עם רוברט הורי תמורת צ'ארלס בארקלי (מי שזוכר את הקבוצה של האקים , בארקלי ודרקסלר בשנים 96-97 בודאי זוכר כמה היה חסר רכז איכותי בקבוצה הזו). אחרי 20 משחקים בפיניקס הוא הועבר לדאלאס , שם שיחק 16 משחקים לפני שנשלח בטרייד לנטס בתמורה לחבילת שחקנים שכללה את….. שון בראדלי.
ניו ג'רסי נטס פספסה את הפלייאוף שלוש שנים ברציפות עד שהגיע קאסל והוביל אותה לפלייאוף ראשון מזה 4 שנים בעונת 97-98 , עונה אח"כ כמעט לא שיחק עקב פציעות ונשלח שוב בטרייד למילווקי באקס.
במילווקי תחת ג'ורג' קארל, חבר סם קאסל לריי אלן וגלן רובינסון ליצור שלשיית התקפה קטלנית. ארבע שנים שיחק קאסל במילווקי, שם הוא נתן את התפוקה הגדולה בקריירה שלו מבחינת מספרים, בזמן זה הוא גם נבחר לאול סטאר לראשונה בקרירה שלו . בעונת 2000-2001 הגיעו הבאקס לגמר המזרח מול פילדלפיה של אייברסון ולארי בראון והודחו אחרי 7 משחקים.
כאוהד פילי , אני זוכר שהשחקן שהכי חששתי ממנו בכל הסדרה היה קאסל, אמנם הוא היה הקלע השלישי אחרי רובינסון ואלן אבל בכל פעם שהמשחק היה צמוד וצריך היה לנפק מהלך גדול , קאסל היה שם.
אחרי מילווקי קאסל המבוגר המשיך לשתי קדנציות משחק בקליפרס ובסלטיקס של 2008 שם היה מחליף לרונדו בשנת האליפות האחרונה של הסלטיקס שבסיומה פרש ממשחק.
קאסל סיים 15 עונות משחק בליגה עם ממוצעים של 15.7 נקודות ו-6 אסיסטים ונחשב לאחת מעשרת גניבות הדראפט הגדולות ב -20 שנה האחרונות.
לאחר פרישתו, קאסל המשיך לקריירת אימון בוושינגטון והיה שם עוזר מאמן חמש שנים ותחילת העונה האחרונה עבר לקליפרס כעוזר מאמן לדוק ריברס.

סם קאסל בכמה גלגולים שונים בליגה

—————————————————————

למעשה זהו סיפור הדראפט, הסיכוי שתבחר בשחקן כמו  שון ברדלי גדול בהרבה מהסיכוי  שתפגע בול ותבחר בשחקן כמו קאסל. לרוב בחירות הדראפט הן זהב של שוטים ולא משנה כמה נכתוב על זה חשוב שתמיד נזכור את זה.

וחשוב להוסיף , שבשורה התחתונה אם נלך אחורה מ-1980 ועד היום, כמעט כל אלופות הליגה התבססו על שחקן -כוכב שנבחר על ידם בדראפט.

מג'יק ובירד בבוסטון והלייקרס של שנות השמונים, אייזאה בפיסטונס , ג'ורדן ופיפן בבולס, האקים ביוסטון , דאנקן ,רובינסון, פארקר וג'ינובילי בספרס, קובי בלייקרס של שנות ה- 2000, פירס בבוסטון, וייד במיאמי , נוביצקי בדאלאס וגם האלופה האחרונה הווריורס עם הספלש ברדרס. למעשה שתי הקבוצות שיוצאות דופן בנתון זה, הן פילי של 83 והפיסטונס של 2004.

ולכן תמיד יהיו GM שיסתכלו על נתון זה וימשיכו לחפש את הזהב בדראפט.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. בם קאסל שיחק עם גארניט במינוסטה שהעפילה לגמר באותה שנה..
    בהחלט ווינר גדול.. זוכר את המשחק שלו בפלייאוף במדי הקליפרס נגד פיניקס משחקים צמודים מאוד.. עם score גבוה מאוד

  2. זוכר את שני הסיפורים כל כך טוב. לי הכל מוכר וידוע. תודה שהעלית סכרונות.
    לדעתי בראדלי היו טוב יותר ויעיל יותר משעשו ממנו, וסל קסל זה עארס ווינר שלא פחד משום דבר!
    תודה על פוסט מצויין!

  3. קאסל היה חלק מהשלישיה המובילה של מינסוטה בעונה הטובה ביותר של המועדון, עם גארנט וספריוול. הם העפילו לגמר המערב עם מאזן מצוין אני חושב הטוב בליגה אבל הפסידו בגמר המערב ללייקרס. קאסל היה נהדר במינסוטה, ובאופן כללי אחת הגניבות הגדולות ביותר. אחד הגורמים המשמעותיים באליפויות של יוסטון

  4. פוסט נהדר. קאסל באמת היה שחקן מיוחד. כבר כרוקי היה רוצח חסר פחד.
    אם היה לו מאמן כמו ת'יבודו או בלאט אולי דובי היה זוכה לראות אליפות…

    1. סם קאסל לא שיחק בניקס.
      אולי אתה מתכוון לעונה וקצת שלו בניו ג'רזי.
      באמת הכי קרוב שהניקס הגיעו לאליפות ב-15 השנים האחרונות היה כשהנטס הגיעו לפיינלס…

  5. קאסל באמת תותח. בעונת הרוקי שלו (94') קלע 6.7 נק' למשחק ומסר 2.9 אסיסטים למשחק, אבל בפלייאוף העלה הילוך, קלע 9.4 נק', מסר 4.2 אסיסטים.

    ותודה על פוסט מצויין.

  6. רפי,

    תודה על עוד פוסט מעניין שמנוסח בצורה קולחת ובהירה,
    עם הרבה פרספקטיבה והבנה מקצועית.

    כיף לקרוא ללמוד/להיזכר.

    1. גם שם הוא לקח כמו לירות
      זה רק מחליש את ג'ורדן שהצליח להציל את העולם עם באגס באני מול חבורת הלוזרים בארקלי LJ יואינג בוגס ובראדלי

      נראה אותו מול הבד בויז בשילוב שאק והאקים 🙂

  7. נהניתי מאוד לקרוא!
    כמו כן, ממש לא זכרתי שקאסל היה חלק מהקבוצה המופלאה של הסלטיקס מ-2008. הוא קיבל שם בכלל דקות?? בכל מקרה – נחמד לדעת שהוא יצא בסוף עם 3 טבעות, ולא 2 כמו שתמיד חשבתי.

    אני אישית מאוד אהבתי את ההשתלבות שלו במילווקי, מינסוטה והקליפרס – שימו לב שאלה 3 מועדונים שלכל אחד מהם אין מי-יודע-מה היסטוריה, ויחד עם קאסל, כל אחת מהקבוצות הגיע להישג שמאז עוד לא הצליחה לשחזר (חוץ מהקליפרס, ששוב הגיעו עד לחצי-גמר מערב – אבל ב-2006 זה היה נחשב להישג הרבה יותר נדיר עבורם, ועכשיו כולם לא מבינים למה הם לא מגיעים לפחות עד לגמר מערב).
    כמובן שלא מעט עזרו לו שאר הכוכבים בכל אחת מאותן קבוצות – אלן, גארנט וברנד שהיה אז בשיאו. אבל כל מי שצפה בקבוצות האלה ידע שקאסל הביא המון ערך מוסף, ניסיון ומנהיגות.

  8. תודה לכולם,

    פספסתי קצת את מינסוטה עם קאסל …. אבל זה רק מחזק איזה ווינר הוא היה .
    לי באופן אישי כל ההופלה סביב הליטאי השנה קצת מזכיר את הרעש לפני הדראפט הנ"ל בהקשר של שון בראדלי.
    הלוואי ואתבדה והוא באמת שחקן.

  9. שמואל קאסל היה באמת אחד הצבעים הכי טובים של הליגה והכתבה היא הדגמה נהדרת לכמה שאין למומחים הטובים ביותר שמץ של מושג מה הם מקבלים בדראפט

כתיבת תגובה

סגירת תפריט