הסטרץ' 4 והסמול בול הם כאן להישאר / מנחם לס

 

הכל התחיל בפלייאוף של 1995. מאמן היוסטון רוקטס רודי טומג'נוביץ' מעולם לא שמע את הביטוי "STRETCH-4" כי לא היה דבר כזה בכדורסל. אולי היו כמה STRETCH 4 – ובוודאי היו פה ושם ללא כוונה – אבל המושג לא ניכנס לשפה כתפקיד או צורת משחק מיוחדים אז איש לא טרח למצוא הגדרה לשחקן כזה.

גם רודי לא חשב שהוא 'ממציא' משהו מיוחד. כל מה שהוא רצה היה למצוא מישהו שיוכל לשמור על האציל צ'ארלס בארקלי ללא הצורך לדאבל-טים, כי כל דאבל טים על בארקלי הסתיים במסירה החוצה לאחד הקלעים המצויינים של הסאנס, ועוד שלוש נקודות.

אז הוא החליט להטיל את תפקיד השמירה על הסמול פורוורד רוברט הוריי. לפתע מחשבה ניכנסה לראשו: "היי. יש לי ארבעה קלעים טובים הסובבים את הסנטר שלי חאכים אולג'ואן…היי, מעניין…".

עשרים שנה מאז רודי טומג'נוביץ' רכב על ה-'סמול בול' שלו – השיטה, או הסגנון, או כיצד שלא תכנו זאת זכה לכינוי רשמי – לאליפות, כמעט כל קבוצה בליגה משחקת 'סמול בול' עם 'ביג', תלוי במצב ותלוי כמובן בהחלטת המאמן. לכל קבוצה היום ישנו פאור-פורוורד מהיר וזריז הגורם למיס-מצ'ים אם היריב משחק בפאור עם מפלצת ענקית, והפאור-פורוורד הזה, הסטרץ'-4, הוא קלעי מעולה שתמצא אותו בפרימטר לא פחות מאשר בצבע.

מאמן שמחליט לשחק עם סטרץ'-4 מחליט שהוא רוצה לשחק FREE-FLOWING עם QUICKNESS PACE סוג של כדורסל.

למעשה רק השיקגו בולס, ומתקרבת אליה הממפיס גריזליז הן הקבוצות שמסרבות – או אין להן את הפרסונל, אבל לדעתי זאת אמונה עקשנית של מאמן קונסרבטיבי – לשחק סמול בול עם סטרץ' 4.

כמה גורמים האיצו את הסמול בול: סמול פורוורדים בגובה 1.96-2.00 מ' אתלטיים מאד עם ניתור מצויין וגוף חזק המסוגלים לשמור על הפאוורים המתנשאים ל-2:10, ובכל מקרה ההיפך הוא המצ'אפ הקשה יותר כשהפאור הגדול והאיטי מתקשה לשמור על הסטרץ' 4 המהיר. גם השינוי בחוקים המרשה שמירה אזורית יותר מאשר בעבר, וכמובן האנליטיקס וה-ADVANCED METRIC שמראה שוב ושוב את חשיבות השלשה ויעילותה.

אריק ספואלסטרה שהשתמש בסמול בול יותר מכל מאמן אחר קרא לשיטתו "PACE AND SPACE" כשהוא השתמש בכריס בוש ושון בטייה כסטרץ'-4. במקרה של בוש הוא לא צריך "להימתך" להיות 2.10, אבל סטרץ-'4 זה לא עניין של סרט מדידה אלא של סגנון וצורת משחק.

ישנה עוד סיבה להולדתו של הסטרץ'-4 והיא שהיום אין בליגה פוסט-אפ סנטרים גדולים כבעבר, ואם מופיע פה ושם אחד כזה, החוקים החדשים המרשים דאבל-טים על שחקן ללא כדור גימדו את חשיבות סנטר כזה, אפילו יימצא אחד.

עכשיו, לפני שקיי-700 יחשוב שסטרץ' 4 נקרא כך כי הוא "נמוך" וזקוק לסטרץ' – "מתיחה" אז הבה נעמיד אותו עד טעותו: הפאור פורוורד שהוא סטרץ' 4 נקרא ככה כי בצורת משחקו הוא מפזר את ההגנה ומכריחה לשמור עליו עד קשר הפרימטר. הוא "מותח" את ההגנה החומה, ואז או-אז, אם יש לך סנטר כמו חאכים אולג'ואן שעומד לבד תחת הסל, כדור אליו הוא סל בטוח.

מי הם הסטרץ'-4 בפלייאוף הזה? לברון ג'יימס כאן, ודריימונג גרין ודייויד לי שם. האחרים הטובים בליגה שהם סטרץ' 4 הם קווין דוראנט, כרמלו אנטוני, דרק נוביצקי, קווין לאב, ריאן אנדרסון, פול פירס, טוביאס האריס, ג'אש סמית, ורודי גיי. ישנם כמובן עוד אחרים.

הסמול בול עם סטרץ' 4 הוא כאן להישאר. אפשר להגדיר זאת כאחד השינויים החשובים של משחק ההווה מהעבר, אם כי גם בעבר היו סטרצ'ים4 מצויינים רק שלא כינו אותם ככה, ובראשם אלג'ין ביילור, ריק בארי, ולארי בירד.  ההבדל הוא שאז זה קרה כי זה קרה. היום זו שיטה!

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 39 תגובות

  1. נהדר כרגיל תודה .
    לאטלנטה היה סטרץ' 5 וזה נכשל.
    לקבוצה שיש לה סטרץ' 4 גבוה – יש יתרון כפול ( בוש/נוביצקי וכו' ).

    אין סנטרים דומיננטים התקפית בכלל בליגה הזו כיום.
    צריך להיות 2.15 ומעלה בשביל להיות דומיננטי מעל פורוורדים של 2.05-2.10 .. ואין כאלו.

  2. יכול להיות שאני טועה אבל אני חושב שעשית ערבוב בין שני מושגים. סטרץ׳ 4 זה פאוור פורוורד עם קליעה מבחוץ. הוא מספיק חזק וגבוה בשביל לשמור על שחקן פוסט אפ בעמדה שלו ובהתקפה הוא מרווח את המשחק לחדירות או לסנטר עם משחק פוסט. סמול בול זה פשוט לשחק עם גבוה אחד, סנטר או פאוור פורוורד חזק, ומסביבו גארדים, סמול פורוורדים. זה מה שספולסטרה עשה עם לברון. לברון הוא סמול פורוורד בהגדרה, עם כמה שהוא חזק הוא עדיין לא פאוור פורוורד. כשהוא שמר על דיוויד ווסט הוא התקשה מאוד לדוגמא, גם מול נוביצקי הוא היה די חסר אונים כי הוא לא מספיק גבוה כדי להקשות לדירק על הזריקה (אולי הזריקה הכי קשה לעצירה בליגה). זה עדיין לא הופך את לברון לסטרץ 4.
    סמול פורוורד מבחינתי זה שחקן עם קליעה מבחוץ ויכולת לחדור לסל. לכן הוא לא סטרץ 4. ריאן אנדרסון, רשארד לואיס באורלנדו, הורי בלייקרס ובספרס (גם ביוסטון), גרין בג״ס, אלה דוגמאות לסטרץ 4 אבל על הפרקט יהיו 2 גבוהים, אחד מהם גם קולע מבחוץ. סמול בול זה 4 גארדים/ סמול פורוורדים לצד גבוה אחד.
    לצורל העניין. כשגולדן סטייט שיחקה עם בוגוט וגרין, האחרון היה סטרץ 4. החמישייה של ג״ס אתמול שיחקה סמול בול, כך גם עם בוגוט לצד, נגיד, קארי, קליי, איגי ובארנס. אין שם שחקן בעמדה 4 אלא זה הרכב נמוך של גבוה אחד. סליחה על החפירה…

    1. אתה צודק, אבל ישנם הרבה כמוני המערבבים את השניים כי כשגבוה כמו נוביצקי משחק בפרימטר, הגובה שלו משמעותי רק בגלל שקל לו יותר לזרוק את הג'אמפ שלו.

  3. כמו שנאמר בתגובות סטרץ' 4 הינו PF, לכן לברון ודוראנט לא נכנסים לקטגוריה, כנ"ל כרמלו.
    זה שלפעמים משחקים איתם כ-4 עדיין לא הופך אותם לסטרץ' 4.
    גם דיוויד לי לא סטרץ' 4, הוא PF עם קליעה טובה מחצי מרחק, אבל לא סטרץ' 4.
    אבל לפחות פגרת עם נוביצקי וקווין לאב 😉

    1. לאף אחד לא כתוב על המצח אם הוא PF או SF. טריסטאן הפך לשחקן חמישייה רק לאחרונה. כשהקאבס עלו עם קיירי, שומפרט, איי ג'יי, לברון, ומוזגוב, לברון היה סטרץ'4. אותו דבר דוראנט.

      1. אז למה לקרוא ללברון סטרץ 4? אולי נקרא לקיירי? או למוזגוב? לברון מוגדר כסמול פורוורד, גם כרמלו, גם דוראנט. בגלל זה הרכב איתם עם עוד גבוה אחד הופך את לסמול בול ולא אותם לסארץ 4. זה בדיוק ההבדל בין המושגים. סטרץ 4 רלוונטי לשחקנים בעמדה מס4, לברון משחק בעמדה מס 3 וכשהוא לא, זה הופך לסמול בול.

        1. אם לברון משחק 4, והוא מצליח למשוך את השומר שלו לקשת, אז הוא סטרץ' 4. שחקן ביי דפינישן לא קיים יותר, זה שייך לעבר הרחוק.

          ברור שלברון לא סטרץ' 4 טהור, הכל תלוי סיטואציה.

        2. מחשבתי היא שכשיש גבוה כמו מוזגוב, ואיתו קיירי, דומפרט, ג'יי אר ולברון, אז לברון הוא יותר 4 מכל מספר אחר, ומאחר והוא יוצר לפרימטר המון, הוא מכונה (לפחות על ידי) סטרץ' 4. זה לא EXACT SCIENCE.זה איך אתה רואה דברים וכל אחד עם הביאס שלוץ

  4. ביילור, בירד, ובארי לא היו סטרץ' 4.

    אגב, עוד לפני ה סטרץ' 4, היה סטרץ' 5, אחד בשם ליימביר.

    1. ועכשיו כשאני חושב על זה, אולי אפשר להסתכל על דטרויט 80 כנביאת הסמול בול.

    2. כשהסלטקס עלו עם איינג', דניס ג'ונסון, סקוט וודמן, בירד, ופריש (והם עלו ככה בהמטן משחקים לפני עיני הרואות בשנות ה-1985 ו-1986) בירד היה סטרץ' 4. אותו דבר בארי, ובטוח ביילור. ביילור עלה בלייקרס אשכרה מס' 4. בארי – לפעמים.

      1. ההרכב הזה הזוי, נראה כמו תוצאה של אילוצים.

        מג'יק עלה למשחק אליפות כ 5, זה לא הופך אותו לסנטר. אני מסכים אבל שזה תלוי סיטואציה, מה שקובע זה האם הם הצליחו למשוך את שחקני הפוסט של הקבוצה השנייה החוצה, לרווח את הצבע לחיתוכים וחדירות, ולאפשר יותר ריבאונד התקפה.

        אני בכל אופן מכוון ל סטרץ' 4 טהור, כזה שעמדת המפתח שלו היא פאוור.

    1. +1
      יש כאן הרבה כותבים שחבל שהם לא מסקרים או משמשים כפרשנים של סדרת הגמר במקום מה שיש שם עכשיו (שלא לדבר על אסי שיכול ישר לאמן שם..)
      מצורף לינק לכתבה ביקורתית על התנהלותה (המביכה) של התקשורת הישראלית מאז התחילה סדרת הגמר.
      http://sports.walla.co.il/item/2863105
      מי שלא ראה את עידו גור נדבק לסטף ומכריח אותו להגיד "אהבה לעולם לא נכשלת" שבע פעמים, לא ראה גרופית מתלהבת מימיו. יש לי אחייניות שמעריצות את וואן דירקשן והן פחות מביכות ממנו.

      1. סחתיין על הקישור, ראיתי שניסית הרבה זמן. כתבה מעולה של דורפן, ממש כל מילה במקום. חייב להגיד שאין לי כבלים אבל באינטרנט זאת לא בעיה לראות ערוץ הספורט ועדיין אני ממש מעדיף לשמוע את השדרים האמריקאיים. קראתי את הטוקבקים לכתבה והופתעתי שהיו לא מעט זדווקא אוהבים את שימי ריגר. לי הוא כבר יצא מכל החורים. עופר שלח הוא, ביי פאר, פרשן הכדורסל הטוב ביותר אבל יש לו עיסוקים אחרים כרגע. ולעניין הפרובנציאליות הישראלית – מביכה עד מאוד. כנראה שאת רוב הציבור, שהעניין שלו בליגה עד לפני שנה היה מינימלי, זה מה שבאמת מעניין.
        למישהו יש נתונים לכמה אנשים בארץ יש ליג פס?

        1. שימי ריגר בערוץ הספורט הוא חיזוק לנבחרת הליצנים שלהם …
          יש להם נבחרת חזקה והם ידברו חזק במוהדיאל הגאגלינג השנתי….

        2. עופר שלח מעולה, נקווה שיחזור למשחקים המכריעים. שימי ריגר פחות מפריע לי אבל המיחזור שלו מוגזם לכל הדעות, כל משחק אותן אמירות.
          לגבי צירוף הלינק, אני עדיין נישאת על גלי הערצה העצמית (למדתי מלברון..) 🙂

          1. שימי ריגר מבזה את עצמו כבר כמה שנים טובות. עדיין עם אותן צעקות, הלצות וכד' שהוא כבר ממחזר שנים.
            לא יתכן שהוא עדיין לא מצליח להגות את שמות השחקנים, שלא לדבר על לזהות אותם. וכל שניה להכניס את יובי בראון וללקק לו.

      2. יפה שיש מאמן בסדרת הגמר ב נבא שמארח מסיבת עיתונאים בעברית רהוטה ללא כל מושג מקצועי ולו אחד באנגלית.

        בענין כל היתר לא ממש שוה התעסקות… ערוץהספורט הוא ערוץ פרטי מי שמשלם להם שירויח …. זה לא ערוץציבורי ששוה התיחסות כלשהי.

  5. מנחם, מדהים שעשית כתבה מלאה על סטרץ 4 בלי להבין בכלל מה זה…
    לברון סטרץ 4? אוי נו תעשה לי טובה….
    קווין לאב זה סטרץ 4 .

    1. זה מה שיפה באתר הזה ואצל מנחם בכלל :
      מנחם הוא מומחה הכדורסל היחיד שאני מעריך ומכבד שיכול לדבר על כדורסל בלי להבין על מה הוא מדבר .

  6. איך שכחת את אולדריג'???? הכי קלאסי מכולם שם, ולברון יכול לתפקד כסטרצ 4 אם הוא יכול תשחק בתור ארבע. סטרצ' 4 זה סוג של עמדה כמו נגיד פוינט פורוורד שזה גם עמדה, פשוט פחות נפוצה.

  7. מעניין שבלאט לקח את גביע היורוליג עם דייויד בלו כסטרץ' פור. בלו היה בעיני השחקן הכי משמעותי בזכיה של מכבי ת"א, כי המיס מאץ' שהוא יצר ליריבות אפשר למכבי לכפות את הסגנון שלה. בלו הוא סטרץ' פור קלאסי בוודאי ברמה האירופית אבל אני מניח (אם כי זה לא הוכח מעולם) שהוא היה יכול לעשות זאת גם באן בי איי בוודאי כמחליף. יכולת הקליעה הנהדרת שלו עם שחרור מהיר + ההגנה והפיזיות בצד השני והיכולת לשמור שחקנים גדולים וחזקים ממנו הפכו אותו לעוגן המרכזי בזכיה של מכבי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט