יומן רולאן גארוס (7)/מנחם לס, עידו מוריה, מתן גילור

מרדף של 9 שנים הסתיים/מנחם לס:

 

 

מירדף של כמעט עשר שנים הסתיים עבור נובאק ג'קוביץ'. היה זה מרדף כמו אף אחד אחר: מרדף של 9 שנים אחרי רפאל נדאל הספרדי שעשה מרולנד גארוס מגרש המשחקים הפרטי שלו. תשע אליפויות רצופות – סיפרו אותן. 9 אליפויות. רקורד של 1-70 על המשטח החום-אדום היה אויבו הגדול של השחקן מס' 1 בעולם – הסרבי ג'קוביץ', שניצח בכל המשטחים האחרים אבל לא כאן.

רגע, זה לא ניגמר. משום מה הנצחון בשלוש מערכות 5-7, 3-6, ו-1-6 נראה והרגיש כמו משחק הגמר.

ביום קיץ בהיר אבל קריר, ג'קוביץ' סוף סוף גבר על מלך החימר, על המשטח שעשה מיריבו גיבור גלובלי בלתי מנוצח על המשטח המיוחד. נדאל ניצח שם 9 פעמים כמעט רצופות עם הפסקה אחת ב-2009 כשפדרר ניצח. המשטח הזה היה המשטח שמנע מג'קוביץ' את הגראנד סלאם עד עתה, וללא נדאל אולי זאת ההזדמנות שלו. כשאתה מנצח את נדאל על המשטח בו הפסיד רק פעם רחת בעשר שנים, אתה יודע שהשגת משהו מיוחד.

"זה היה משחק שאני אזכור שנים על גבי שנים.

נדאל הגיב להפסד כפי שהגיב לכל נצחונותיו: עם פרספקטיבה! כפי שאף פעם לא יצא מדעתו על נצחונותיו, הוא לא נפל על פניו בהפסדו: "נובאק שיחק היום טוב ממני והגיע לו לנצח. אני אחזור בשנה הבאה עם תקווה לשחק טוב יותר ולהצליח יותר. כשאתה מפסיד ככה עליך ראשית לברך את יריבך, שנית לקבל את הפסדך כמקרה בו היריב שיחק טוב יותר, ושלישית לגלות את שגיאותיך ולתקנן לפעם הבאה. את 1 ו-2 עשיתי. נשאר לי לעשות את 3.".

ג'קוביץ' נמצא ברול לא יאומן: מס' אחד בעולם שניצח השנה את כל הטורנירים בהם השתתף, והוא רוכב על רצף של 27 נצחונות רצופים. ג'קוביץ' כבר ניצח את נדאל על חימר השנה, נצחון של 3-6, 3-6 במונטה קרלו.

הסט הראשון היה הסט הגדול של המשחק. הוא לבדו ארך 67 דקות. ג'קוביץ' פתח עם 0-4 מהיר. ג'קוביץ ' נראה כתותח הלוחם נגד אקדח. אבל נדאל הוא נדאל: אפילו שלא היה במיטבו, ואפילו אולי הספירלה למטה תוציא אותו מהטופ 10, מה שישנה לו היא גאווה ורוח לחימה ללא אח או דוגמא. הוא לחם כדוב שכול, מחק שתי ברייק פוינט שהיו לסרבי, והגיע ל-4-4 לא יאומן. אחרי זה נדאל הציל בגבורה 5 סט פוינטס כשהוא נילחם עד הטיפה האחרונה. אבל כשהוא עם הפתיחה ב-6-5 ו-15-30 הוא החמיץ אוברהד פשוט, והאוברהד הזה שהחמיץ המשיך לרדוף אחריו עד הסוף.

נדאל נשאר במצב לחימה עד ה-3-3 בסט השני, אבל אז באה מין כניעה מוזרה כשנדאל לא יכול יותר.

אגב, במפגשי ראש-בראש נדאל עדיין מוביל נגד ג'קוביץ' 21-23 על כל המשטחים.

נדאל אמר מה שאני חשבתי על ג'קוביץ': "אני מאמין שהוא נמצא עתה בשיא משחקו, ובנקודה הטובה ביותר שהיה בה משך כל הקריירה".

*

מוריה:

למי שעוד צריך הוכחות, תם ונשלם עידן נאדאל. שלוש מערכות, כאשר לרגע לא היה ספק בזהות המנצח, משאירות את ראפא זמין להתחיל להסתכל בנוסטלגיה על הקריירה העצומה שלו שנמשכה עשר שנים מ-2005 עד שנה שעברה. הוא היה חלק ממשחק הטניס הטוב בהיסטוריה, וימבלדון 2008, והמרתון בגמר האוזי. הוא כמעט השיג את הפול סלאם. אבל נובאק נשאר כרגע בודד בפסגה. הנה מה שהוא השיג עד עכשיו בשנת 2015-

נצחון באוסטרלין אופן, נצחון בכל טורניר מסטרס 1000 שהשתתף בו. הפסד בודד עד עכשיו (פדרר בדובאי) ו 27 משחקים ללא הפסד. בעייני רבים ראפא היה המשוכה האחרונה שלו בדרך לתואר בצרפת, אבל אני לא הייתי מוחק את וואוורינקה שנראה פשוט מצויין מאז עלה לשחק בפיג'מה.

*

יומן נדאל 5 (אחרון): הסוף/מתן גילור

עידן רפאל נדאל תם ונשלם. אולי נראה עוד הבלחה על חימר פה ושם וכמובן שלא ניתן להספיד לחלוטין טניסאי כה היסטורי וכה גדול, אבל הניחוש שלי הוא שמייג'ור הוא כבר לא ייזכה ולמקום הראשון בעולם הוא כבר לא יחזור.

בניגוד לפדרר, נדאל מתבסס על היכולות הפיזיות ואלה – בעיקר בספורט כמו טניס ובעיקר למי ששחק את גופו עד דק – פוחתות בקצב מסחרר.

כשכל מה שיש לך להציג הוא טופ-ספין אחרי טופ-ספין, אין לך אפשרות לנצח את נולה הנוכחי.

גדולה בטניס (כמו בכל ספורט) נמדדת בפרמטרים כמותיים ואיכותיים. מבחינה כמותית נדאל כלפי מטה, כיוון שהפגיעה בשיעורי ההצלחה (כמותי יחסי) הפנומנלים בהיבט של קריירה בשנים הקרובות תהיה גדולה בהרבה מהתוספת לתארים או לשלבים מאוחרים בטורנירים חשובים (כמותי אבסולותי).

נולה משלב את ההגנה של רפא (כמעט באותה הרמה) ואת סט החבטות של פדרר (ברמה נמוכה יותר). לענ"ד, בעידן המודרני, לא היה טניסאי כל-כך שלם ומגוון.

ראוניץ', וורינקה, קיריוס, ברדיך, נשיקורי וכו' – על אלה, להרגשתי, אין שחקנים בלבל ההיסטורי של פדרר/נדאל/נולה. אני מקווה שאחרי הדעיכה של נולה (שבטח תגיע עוד שנתיים-שלוש), יהיה מי שימלא את החלל החסר ולא ניוותר עם וואקום.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ori88
Ori88
4 ביוני 2015 14:09

ראשית, תודה על הליווי והמאמרים מאירי העיניים.

דעתי הצנועה:
—————
1. פדרר לא יכול לקחת סלאם בגלל גילו (הטוב מ- 5 מערכות זה יותר מידי לטורניר שלם).
2. נדאל עדיין צעיר יחסית, ולא הייתי מספיד את "השור ממאיורקה". תלוי בפציעות.
3. לג'וקוביץ' כבר 8 סלאמים, אם אינני טועה. חייב לקחת עוד איזה 6 כדי שנתחיל לדון בו "כגדול מכולם".
4. אם הוא לוקח השנה את כל הארבעה (גרנד סלאם) אהיה מאושר שזכיתי לראות זאת. (ואז גם אפשר להתחיל את הדיון…)
5. לגבי רולאן גארוס – עוד לא נגמר כלום. דווקא מפתיע אותי צונגה.
יש לו נסיון בחימר + אהדה מקומית והוא מסוכן מאד.
6. לגבי הדור הבא: נישיקורי המלהיב ביותר. צריך לראות שוב איך הוא ניצח את ג'וקוביץ' ביו אס אופן שנה שעברה.

רועי ויינברג
Admin
4 ביוני 2015 16:35
Reply to  Ori88

נישקורי יכול להיות מה שהענף צריך בשביל להפתח לשוק האסייאתי

איל
4 ביוני 2015 16:37

ולא רק. יכול להתפתח לשחקן היסטורי.

איל
איל
4 ביוני 2015 15:24

מסכים עם אורי. אם אחד היה אומר "נדאל גמור" ושניים היו מתנגדים, זו הייתה הפרפקטיבה הנכונה. כששלושתכם מספידים אותו בו זמנית נוצר מצג שווא שאכן אתמול נחתם סיפורו של ראפא.
אגב, וכמובן שדייויד פרר הוא לא רפאל נדאל, אבל אנדי מארי שיחק בצורה מרשימה למדי במשך רגעים מסוימים בניצחון על פרר ברבע הגמר האחר.

מנחם לס
מנחם לס
4 ביוני 2015 15:56
Reply to  איל

אני לא הספדתי אותו בכלל!

איל
4 ביוני 2015 16:38
Reply to  מנחם לס

לוקח את מה שאמרתי בחזרה.

Ori88
Ori88
4 ביוני 2015 15:27

מארי אדיר. מהיר. חזק ובעל נסיון, אבל יש לי הרגשה שלנובאק "יש את המספר של מארי".
כלומר יודע מה צריך לעשות כדי לנצחו.
אם איני טועה, מאז ווימבלדון שמארי לקח, ג'וקוביץ' מנצח אותו כל פעם.

איל
איל
4 ביוני 2015 15:29

אתה צודק כמובן והאמן לי שאי אפשר לחשוד בי באהבת מארי, אבל יש לי תחושה ש…

צביקה
צביקה
4 ביוני 2015 16:53

תכלס במשך עשור בערך, מ2005-עד עכשיו, נובאק הוא השלישי ברמתו, לעומת נדאל ופדרר. הוא בסך הכל צעיר מנדאל בשנה, ויכול להיות שזה באמת הזמן שלו, אבל יש לזכור שהוא היה כאן כל הזמן הזה, וכשהם היו בשיאם, הוא היה דרגה אחת מתחת…
תוארי גראנד סלאם:
פדרר – 17
נדאל – 14
ג'וקוביץ – 8.
פדרר שלט בוימבלדון (7 פעמים), 5 פעמים ברצף בארה"ב, וגם 4 באוסטרליה, ורק אחד בצרפת. נדאל שלט ברולאן גרוס עם רצף של 4 שנים ועוד רצף של 5, ונולה מתמחה באוסטרליה (5) אבל זכה גם בוימבלדון ובארה"ב, אבל בצרפת היה בגמר פעמיים ועדיין לא זכה. עם הוא סוגר את הפינה הזאת הוא נכנס למועדום הגולדן סלאם.

רבין הוד
רבין הוד
4 ביוני 2015 18:15

שמעתי שהאשך טמיר מת על מועדון הגולדן סלאם

אלכס דוקורסקי
אלכס דוקורסקי
6 ביוני 2015 0:26

הפרט הזה הוא חסר משמעות, ואינו מוריד בשום אופן מהישגיו של הסרבי, אבל חשוב לציין כי הוא לא ניצח בכל הטורנירים שהשתתף בהם השנה. מלבד ההפסד לפדרר בדובאי, הוא לא הצליח לנצח גם את קרלוביץ' בקטאר (המפרץ הפרסי האיר לו קצת פחות פנים). כמובן שקרלוביץ' מסוגל לנצח כל שחקן על משטח קשה (בייחוד בטוב משלוש).

לגבי חצי הגמר, שעדיין לא הגיע לסיומו, בין ג'וקוביץ' ומארי, צריך לציין את השיפור של האחרון בסוף המערכה השלישית ובתחילתה של הרביעית (למרות שאיבד יתרון של שבירה, המשיך לשחק היטב). שתי המערכות האחרונות היו ניגוד מוחלט למשחק הדי חד-צדדי בשתי הראשונות. הודות, כאמור, לעליה ברמת משחקו של הסקוטי. מחר צפוי המשך מעניין ביותר.