העסק מתחיל להסתבך: עולמות האצילות, הבריאה, היצירה, והעשיה / מנחם לס

כשאנו מדברים על ארבעת העולמות, עלינו לראות זאת כאילו כל אחד מהם מהווה עדשה שונה דרכה ניתן להביט בעולם. ככל שהעולם גבוה יותר, כך העדשה חדה וברורה יותר. עולם רוחני יותר = עדשה טובה וברורה יותר, ובאמצעותה ניתן לראות שכל הדברים בעולמנו מהווים ביטוי הרמוני של אחדותו הפשוטה של האלוקים. עולם רוחני פחות = עדשה לא ברורה המעניקה לצופה תחושה של "שונות" – כאילו אין בורא לעולם. כאשר האחדות הנשגבה האלוקית לא נראית, האובייקטים בעולמנו נראים נפרדים, דיסוננטיים ואפילו מכוערים.

אנו משתאים למראה שקיעת שמש יפה – כאילו הייתה סתם עוד תופעת טבע ולא יצירת מופת של אמן דגול. אנו מייחסים הצלחה כספית לאסטרטגיה עסקית מוצלחת – אך לא לברכתו של הקב"ה. הרכב האותיות של המלה "עולם" דומה למלה "העלם", כלומר, הסתר. אנו רואים רק את החזית החיצונית, והיתר נסתר ונעלם מעינינו.

מה גרם לכך שהמרשם שלנו נמוך כל כך? ובכן, חוץ מן העובדה שאנו לא ממוקדים, העדשות שלנו הן כמו משקפי שמש כהים. עולמות גבוהים יותר מקבלים שפע של אור, כמו בעת חבישת משקפיים בהירים. העולמות הנמוכים יותר מאפשרים להרבה פחות אור לחדור אליהם – כמו מידות שונות של משקפי שמש. הפרטים והיופי נעלמים. נסו לבקר בגלרייה לאמנות כשהאורות כבויים ואתם חובשים משקפיים כהים ותבינו למה הכוונה.

משקפי שמש מקטינים את מידת האור החודרת פנימה.

המידע עדיין קיים אך דרושים מאמצים מרובים כדי לאתר אותו. אולם, בעדשות הללו קיים גורם נוסף: הן מעוותות את התמונה. הכל נעשה מבולבל כל כך עד כי מתקבל רושם שהכל חסר היגיון, כאילו אין לעולם אף תכלית.

כוון מחדש את העדשות וראייתך תשתנה עד מהרה. כשהעדשות מכוונות, העולם הופך לביטוי למשהו גבוה בהרבה; ניתן לראות נשמות ומלאכים, לשמוע קולות שמימיים (הנקראים "בת קול"), להרגיש אהבה כבירה ויראה כלפי אלוקים. כשהעדשות מכוונות היטב תחושת ה"אני" וה"שונות" הגדולה מתמוססות ומתאחדות עם האור הגדול. זוהי החויה אותה עוברים הנביאים והצדיקים.

למרות שזה לא נראה כך, מטרת בריאת העולם אינה למען העולמות הנעלים אלא עבור עולם העשיה הפיזי שלנו. הבורא הפקיד בידינו את המשימה להאיר את העולם החשוך באמצעות התורה והמצוות. אנו אמורים לגלות קדושה בתוך החולין, לגלות את העל-טבעי בתוך הטבעי, ואת הרוחני – בתוך הפיזי. כשאנו עושים זאת אנו מסירים את המסך המסתיר על האור האלוקי וחושפים כיצד עולמנו זה, המהווה תחנה אחרונה, קדוש, למעשה, יותר מכל עולם ש"מסביבו".

זוהי עבודה המתבצעת בשלבים. כשהיא מסתיימת השמים יופיעו עלי אדמות. אלו יהיו ימות המשיח.

זה מה שהרבי לימד ועלינו היה לנסות לקלוט את המשמעות. לפי הבנתי הוא דיבר רק על עולם העשייה, ועלינו עדיין ללמוד על עולם היצירה, עולם הבריאה, ועולם האצילות.

לי ישנה בעייה עם כל העסק כי למדתי שאלוקים עשה אותנו מעפר, ועפר נשוב להיות. אבל לך תדע – – אולי ישנם דברים בגו? כל הלא מאמינים בוודאי צוחקים, אבל גם להם ישנה לי תשובה: אף אחד לא יודע. אף אחד לא היה שם כדי לספר לנו.

********************

שיהיה.

עכשיו עלי לדאוג לכתוב עוד טור על "היום הזה בספורט", ואולי משהו על משחק הערב, ואז להתכונן לבלוג החי.

עכשיו אם מדברים על "רוחניות" וריגשיות", ישנם מקורות המספרים שכשלברון ראה את פציעתו של סטפן קרי הוא החל לבכות. הבחור מה זה בעל רגש ויופי נפש. רק שתדעו.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
72 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם לס
מנחם לס
26/05/2015 20:16:30

מה שאף פעם לא הבנתי זה איך החבדניקים קראו לרבי מלובביץ' "המשיח".

Iceman
Iceman
27/05/2015 1:24:30
Reply to  מנחם לס

ועל זה נאמר: חב"ד זאת הדת שהכי קרובה ליהדות.

מנחם לס
מנחם לס
26/05/2015 20:17:50

אם הוא המשיח, איך זה שרבים מהחסידים גרים בברוקלין ולא בירושלים? חשבתי שכשהמשיח יבוא כל עם ישראל יתגורר בארץ ישראל – בירושלים עיר הקודש!

👑
👑
26/05/2015 20:28:27

היטבת לתאר את העולמות וההקשרים ויחד יעם זאת הדברים מורכבים מנחם. יש תשובות לשאלות. לפחות לרבות מהן.
שאל את הרב.
אשריך על קידוש השם שאתה עושה.

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2015 20:37:32

בעולמות עליונים וקבלה אני לא מבין וקשה לי להתייחס, אבל לגבי המשיח בכל דור יש מישהו שהוא בגדר משיח כלומר פוטנציאל להפוך למשיח אם הזמן מתאים והדור ראוי. רבי עקיבא דרש על בר כוכבא את הפסוק "דרך כוכב מיעקב" שנאמר על המשיח וגרס שהוא המשיח, עד שהתברר שלא כך הדבר. בכל מקרה הרמב"ם מתייחס לענין המשיח ואומר שרק בדיעבד נוכל לדעת אם מישהו היה משיח או לא. בכל אופן בחב"ד יש גם כאלה שטוענים בתוקף שהרבי עדיין חי כך שצריך לקחת כל דבר בערבון מוגבל ולהפעיל את ההיגיון.

מנחם לס
מנחם לס
26/05/2015 20:43:23

מעניין שרבי לא הזכיר שזה מהקבלה, אלא דיבר על זה כאילו מין משנה.

אסף
אסף
26/05/2015 20:46:57
Reply to  מנחם לס

זה היופי בחסידות . להוריד מושגים גבוהים מהקבלה למצב שגם אנשים פשוטים כמונו יוכלו להבין ולקחת מהם התחזקות ועצות לעבודה היומיומית

מנחם לס
מנחם לס
26/05/2015 20:42:39

,תודה. עזרת לי עם עניין המשיח כי אף פעם לא הבנתי את החב"דניקים עם "הרבי המשיח" שלהם.

אסף
אסף
26/05/2015 20:49:38
Reply to  מנחם לס

אני לא חבדני"ק , אבל ממה שזכיתי קצת ללמוד על הרבי 4ני בהחלט יכול להבין למה הם הרגישו שהוא המשיח.הוא היה צדיק ענק בעל רוח הקודש ואהבת ישראל אינסופית. אני כמובן לא בדקגה של להבין בנשמות אבל סיכוי גדול שאכן הייתה בו נשמת משיח ואם הדור היה ראוי הוא היה מתגלה.
נשמת המשיח נמצאת בעולם הזה כבר מתקופת האר"י ז"ל רק מחכים לרגע הנכון בשביל שתתגלה.

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2015 20:55:11
Reply to  אסף

מסכים עם כל מילה על הרבי, הבעיה היא שאנשים מתעסקים לפעמים יותר בקבלה ובנסתר ופחות מדי בשולחן ערוך וזה לא הסדר הנכון

אסף
אסף
26/05/2015 21:28:06

ממה שאני מכיר חב"ד זאת אחת החסידויות שמקדישה הכי הרבה משקל לעניין ההלכה ושולחן ערוך. לא סתם האדמור הזקן חיבר בעצמו את "שולחן ערוך הרב" .
ההלכה זה היסוד והבסיס להכל . אין לקב"ה בעולמו כלום למעט 4 אמות של הלכה.
רק שבדור שלנו עם כל הפיתויים מסביב אתה לא יכול למשוך אנשים ליהדות וגם לא להחזיק מעמד בקדושה בלי להוסיף קצת סוד וחסידות.
וכמו שאתה אומר קריטי לשמור על המינון הנכון.

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2015 22:46:04
Reply to  אסף

אתה צודק אסף, אבל זו בדיוק הבעיה במיוחד אצל הרבה חוזרים בתשובה שנשאבים במהירות לעולם הסוד וזה משול לבניית בית באוויר ללא יסודות. לכן צריך מאד להיזהר ולקבל הדרכה נכונה.

אריק
אריק
27/05/2015 16:12:22
Reply to  אסף

חשוב במקרה הזה לצטט נכון כדי שלא תהיה טעות בהבנה…
משחרב בית המקדש (!!!) אין לקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה.
ככל שמתקרבים לגאולה (עליה לארץ, הקמת ממשלה,צבא, כלכלה עצמאית וכו'- אחנו עמוק בפנים) אנחנו צריכים להרחיב את תחומי היהדות ככל הניתן.
כשעם ישראל (ככלל) בגלות שזה מצב שלא טבעי לו כלל, יש לו רק דבר אחד, ההלכה.
היום לומר שרק הלכה היא מענינו של ה' זה כפיות טובה לכל הטוב שה' גומל איתנו.

אסף
אסף
26/05/2015 20:45:38

חזק וברוך ומנחם!
נהניתי לקרוא והתחזקתי , אנאלוגיה ממש יפה בתור התחלה לביאור של עניין העולמות.
כמובן שיש עוד אינסוף פנימיות ובחינות בכל אחד מן העולמות אבל אתה בהחלט בכיוון הנכון.
תשאל את הרב אם עולם זה מלשון העלמה והסתרה אז למה גם לעולם הבא ,שבו אמור להיות גילוי האלוקות; גם קוראים ה"עולם" הבא ?

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2015 21:00:03
Reply to  אסף

העולם "מעלים" את הבורא כי הבורא צמצם עצמו כדי לאפשר לעולם להתקיים ובעצם הבורא קבע חוקים בטבע והעולם מתקיים עפ"י אותם החוקים, לכן נס הוא לא דבר רצוי אלא מעל הטבע ובעצם "מכריח" את הבורא להתערב בהתנהלות הטבעית.

captain beefheart
captain beefheart
26/05/2015 21:01:25

תגיד מנחם – בשביל מה לך העבודה הזרה הזו?

מתן גילור
26/05/2015 21:06:03

ישעיהו ליבוביץ: "אני מאותם בני אדם שמאמינים שהמשיח יבוא. י-ב-ו-א! לעולם. משיח שבא הוא משיח שקר. כל משיח שבא הוא משיח שקר. מפני שמהותו של המשיח הוא שהוא יבוא."

דרש:
לדידי, ליבוביץ מייחס למשיח תפקיד חשוב וגדול בהרבה מהתפקיד שמרבית היהדות מייחסת לו. מרבית היהדות גורסת שהמשיח, לכשיבוא באחרית הימים, יגרום לתחיית המתים , מלחמת גוג ומגוג, בניית בית המקדש ועוד. תפקיד זה הינו כאין וכאפס לתפקיד שמייחד לו ליבוביץ. ליבוביץ בעצם אומר שהמשיח הינו ישות פיקטיבית. כן, כן, המשיח הוא פיקציה, אך פיקציה אקוטית. פיקציה שמטרה לגרום לכלל היהודים להתנהג כאילו היא אמיתית. הלוא לא כל מאן דבעי יקום לתחיה, אלא רק מי שנמצא ראוי. על כן, יקיימו כל היהודים, כל ימי חייהם, אורח חיים שיאפשר להם להיות חלק מאותו נס מופלא של תחיית המתים ולחיות בימות המשיח (או גן עדן, אם תרצו).

לכן חשוב מאד שהמשיח לעולם לא יגיע, אך תמיד, לנצח נצחים, הוא י-ב-ו-א.

מנחם לס
מנחם לס
26/05/2015 21:18:51

י-ב-ו-א, הא? טוב נחכה.
כמו אוהדי מכבי חיפה והלייקרס!

מתן גילור
26/05/2015 21:22:10
Reply to  מנחם לס

ככה אתה זורע לי מלח על הפצעים? מנחם, אתמול הייתי במשחק ה-40 העונה של מכבי. 40! שיא אישי 🙂

האווי לאסוף
האווי לאסוף
26/05/2015 22:21:26

מהמעט ששמעתי וקראתי את ליבוביץ', אפשר אולי להכיל את הפירוש שלך על עיקרי אמונתו

מתן גילור
26/05/2015 22:28:33

אולי יעניין אותך:
https://matangilor.wordpress.com/2013/05/13/173/

האווי לאסוף
האווי לאסוף
26/05/2015 23:11:01

קראתי. מעניין ומחכים, ממליץ לכל מי שמרפרף פה על התגובות. בנוגע ללימוד נשים, אחותו של ישעיהו, נדמה לי ששמה היה נחמה, הייתה חוקרת מקרא בכירה או משהו בסגנון.

מנחם לס
מנחם לס
27/05/2015 0:19:48

קראתי!!!
מחכים ביותר!

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2015 22:43:27

למרבה הצער במהלך הדורות היו הרבה מקרים שבהם הציפייה לבוא המשיח הפכה לחזות הכל. זה קרה בימי בית ראשון שאנשים היו משוכנעים שלא משנה כמה מושחתים הם יהיו הקב"ה לא יחריב את ביתו אם רק ימשיכו להקריב קרבנות. ולא משנה כמה הנביאים התריעו על השחיתות המוסרית ועל כך שהבורא לא רוצה עולות וזבחים כשאנשים חומסים ורוצחים. גם בבית שני ובימי מרד בר כוכבא השאיפה לבוא המשיח גברה על הצורך בתיקון יסודי ואמיתי, גם כשהרומאים ישבו וצרו על ירושלים, בתוך העיר הנצורה המשיכו הפלגים השונים להילחם זה בזה כשכל צד מקצין את עמדותיו מתוך שכנוע עצמי שהאמת רק אצלו. החסידות עצמה צמחה על הרקע של האכזבה הקשה ממשיחי שקר שגרמו לנזק נורא ואיום. משיח בעיני הוא לאו דווקא אדם ספציפי אלא תקופה של תיקון. תיקון המידות ותיקוןהאומה כולה.

מנחם לס
מנחם לס
27/05/2015 0:20:42

אלעד, אני לומד המון ממך!

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 7:20:44
Reply to  מנחם לס

גם אני לומד המון ממך ומכולם. שמח לשתף במה שאני יודע.

Iceman
Iceman
27/05/2015 1:24:58

10000+

Iceman
Iceman
27/05/2015 1:25:34
Reply to  Iceman

לתגובה של מתן שציטט את ליבוביץ' 🙂

סנופקין
סנופקין
27/05/2015 15:37:31

מתן- לשיטתו של ליבוביץ׳ אדם שעובד את אלוהים בשביל להיגאל\תחיית המתים הוא אדם שעובד את עצמו (הוא ״מאמין שהוא מאמין״), ליבוביץ׳ מאוד לא אהב עבודת ה׳ מהסוג הזה ולבטח הוא לא התכוון לכך כשאמר שמשיח י-בוא,.
הרי אם אתה יודע שלעולם הוא לא באמת יבוא, אז אתה ממש אידיוט אידיוט אם אתה שומר מצוות בשביל שכשיבוא תהיה ראוי להיגאל…

לדעתי מה שהוא התכוון אליו זה שהמשיח מסמל בעבורנו אידיאל בלתי ממומש, הוא מעורר בנו את הכמיהה לחרוג מעבר למציאות האמננטית, היום יומית, וזהו בדיוק הבסיס של האמונה.

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 16:02:32
Reply to  סנופקין

זה באמת פירוש שיותר מתקבל על דעתי, אחרת אין הבדל מהותי בין האמונה הנוצרית ליהודית לגבי ביאת המשיח

מתן גילור
27/05/2015 17:48:38
Reply to  סנופקין

יכול להיות שלא הסברתי את עצמי כראוי, כי מה שאתה כותב לחלוטין לא סותר את מה שאני אומר. ליבוביץ בעצם אומר שהפיקציה "משיח" גורמת בדיוק להתנהגות אותה אתה מתאר. היא גורמת לאנשים להתנהג בצורה אותה ליבוביץ לא אוהב (בלשון המעטה). היא נגזרת של הצורך האנושי במצפן מוסרי.
אם תיכנס לקישור שצרפתי, תראה שזה מתחבר עם הנקודה הראשונה שאני מעלה שם, ששמירת המצוות היא לשם שמירת המצוות ותו לאו ולבטח לא לשם טובות הנאה.

סנופקין
סנופקין
27/05/2015 21:33:22

אבל אתה מתאר רק את הפן השלילי של דבריו של ליבוביץ׳, ישנו אבל גם פן חיובי, אני לא חושב שהוא חשב שמשיח הוא ׳פיקציה׳.

יש לו תפקיד בונה ומוכנן גם בתורתו של ליבוביץ׳, המשיח הוא כמיהה אל עבר… הוא גורם לנו לחרוג מנתוני החיים המידיים, מהמציאות האפורה של כאן ועכשיו, ומעמיד אותנו אל מול הקיום.

ליבוביץ׳ (כאקזיסטנציאליסט) בוודאי ראה פעולה מהסוג הזה כחיובית.

Berch
Berch
26/05/2015 21:21:00

זה קצת צר מחשבה לחשוב שיש משיח אחד.
למה שלא יהיו שניים ?
או חמישה ?
או 246 לאורך ההיסטוריה הארוכה שלנו ?

ומעבר לכך, הרעיונות שהזכרת פה מופיעים גם בתרבויות אחרות. אדם צריך להגיע למין בהירות רוחנית שתעזור לו לראות את החיים בפריזמה רחבה יותר. במילים אחרות – להוציא את הראש מהתחת של עצמו.

ישנן שתי בעיות נפוצות :
1. אנשים נוטים להתקע בדרך ושוכחים את המטרה.
2. יש נטיה להאדיר את המורה הרוחני (המוחשי) על פני הרעיונות עצמם (הרבי מלובביץ, הרב עובדיה יוסף, אושו, ישו וכדומה)

בקיצור, אם אתה אדם טוב ומודע זה לא משנה מאיזו דת או עדה אתה…
תהיו אנשים טובים, זה כל הסוד

אסף
אסף
26/05/2015 21:34:53
Reply to  Berch

השאלה מי מגדיר מה טוב?
אני כמעט בטוח שהיטלר חשב שמה שהוא עושה זה הדבר הכי טוב שיש. הוא רצה להביא גאולה לעולם.
היהודים מבחינתו היו סוג של יצור מזיק שהיה חייב להיעלם בשביל שהעולם יהיה מקום הרבה יותר טוב.
ולגבי המשיח אתה צודק אין אחד . יש 2 ענפים מרכזיים של משיח. משי חבן יוסף ומשיח בן דוד . כל אחד מהם מייצג הנהגה של הבריאה ע"י הבורא. משיח בן יוסף את הנהגת הבחירה. ומשיח בן דוד את הנהגת הידיעה. ככל שמתקרבים לגאולה ההנהגה עוברת בהדרגה מבחינת משיח בן יוסף למשיח בן דוד. אם זה מעניין אותך אתה יכול לקרוא על זה במאמר הגאולה של הרמח"ל

Berch
Berch
26/05/2015 22:48:35
Reply to  אסף

יש הסכמות אונברסליות לגבי מה זה בנאדם טוב.
ומה שהתכוונתי לגבי המשיחים זה שיכול להיות גם משיח בלגי או מקונגו….
סליחה שאני מכניס שוב אסטרונומיה אבל אמיתות על החיים ורמה רוחנית גבוהה לא יכולות להיות שייכות בבלעדיות ליהודים,
זה שבספר שכתבו יהודים כתוב שהיהודים הכי טובים מתנגש עם האוניברסליות שאמורה להיות אבסולוטית ומתאימה לכולם.
האם כדי להגיע לרמה הרוחנית הגבוהה ביותר צריך לעבור את התהליך של הרבנות הראשית לישראל ? לא נשמע סביר…
מעבר לזה, אם תקרא תורות נוספות מלבד היהדות תראה שכולם בעצם מדברים על אותו הדבר….

צביקה
צביקה
26/05/2015 22:06:31

התיאור שלך על העולם מוצלח מאוד מנחם. יפה תיארת.
לגבי החבדניקים, הצבעת על הטעות הכי גדולה שלהם, ההצדקה למציאות שלהם כיום בארה"ב ולא בישראל – וזה אותה סיבה שסיבכה אותם עם ההסתכלות הלא נכונה על הרבי כמשיח ממש (חלקם, לא כולם). ההצדקה העצמית להישארות בגולה, מעוות את המבט הרוחני הנכון על המציאות.

מנחם לס
מנחם לס
27/05/2015 0:22:09
Reply to  צביקה

תודה! אני ממש מקשיב לדברי הרבי. הוא אדם פיקח מאד (חוץ מעניין הלייקרס כמובן)

קונאן הברברי
קונאן הברברי
26/05/2015 22:35:45

תזכה למצוות מנחם. העולמות העליונים הם ביטוי לחוקי השתלשלות הורשה שינוי צורה ועם זאת שמירה על המקור.
אם המשפט הזה מבלבל מישהו אז תחשבו על הדבר הבא:
קרח , מים, אדים
ועכשיו הפוך:
אדים, מים, קרח

מה זה היישות החמקמקמה הזו? מי קדם למה?

התשובה היא.
אין עוד מלבדו.

תהיו לי בריאים ויהודים טובים אחים בדם 🙂

מנחם לס
מנחם לס
27/05/2015 0:22:33

תודה

dalazred
dalazred
26/05/2015 22:39:00

לפי חבד הוא המשיח, סוג של ישו שכאילו מת ויחזור לגאול אותנו

מנחם לס
מנחם לס
27/05/2015 0:23:12
Reply to  dalazred

ועד כמה שאני מבין כמה מאמינים שהוא עדיין בחיים

אסף
אסף
27/05/2015 0:40:56
Reply to  מנחם לס

מנחם אתה דוגמא חיה לעוצמה ולכח של חב"ד. זה שאתה מקשיב למישהו שהוא אוהד לייקרס זה כבר סימן לגאולה

ממה שלי יצא קצת לראות (ואפילו הייתי ב 770 לפני חודשיים) יש קבוצה קטנה מאוד בחב"ד שלא מקבלת את זה שהרבי נפטר.
רוב החבדניקים מבינים שהרבי נפטר ופשוט ממשיכים ללכת על פי העצות וההנהגות שלו ע"פ כתביו וספריו.
חב"ד זאת חסידות מדהימה שהאנשים שלה מוסרים נפש לקירוב עם ישראל ליהדות. שליחים בכל חור בכדור הארץ דואגים שלכל יהודי יהיה מקום שיקשר אותם לתורה.

במאמר מוסגר, זה שצדיק נפטר לא אומר שהוא לא חי. יש הרבה דוגמאות לזה במסורת היהודית : "צדיקים במיתתם קרויים חיים"
"דוד מלך ישראל חי וקיים " "יעקב אבינו לא מת"
ויש אפילו גמרא מפורשת על רבי יהודה הנשיא שלמשך תקופה ארוכה לאחר פטירתו היה מגיע בגופו ממש לעשות קידוש למשפחה שלו.

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 7:19:26
Reply to  אסף

בקשר לחב"ד מסכים לגמרי.
בקשר לצדיקים שקרויים חיים במיתתם הפירוש הפשוט הוא שתורתם ממשיכה ללמד ותלמידיהם ממשיכים אותה אחריהם ולכן הם בעצם ממשיכים לחיות בזכות מה שהשאירו אחריהם.

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 9:11:49
Reply to  אסף

גם אם הרבי מחב"ד נפטר ממש אין בכך סתירה לכך שהוא היה בחזקת משיח ולכן כל ההתעסקות הזו של חלק מחסידיו בשאלה האם הוא חי ממש או נפטר אין לה כל משמעות מעשית. למעשה זה הופך את כל הענין לבעייתי כי איזו השלכה מעשית יש לזה? אם הוא לא נפטר באמת מה בדיוק זה משנה לגבי החיים שלנו פה ?
משה רבנו גדול הנביאים נפטר והעולם המשיך להתקיים וכך גם כל גדולי הדורות. ההתעסקות הזו מיותרת לחלוטין ואפילו מסוכנת כי היא מסיטה את אותם אנשים למקומות הזויים. הדרך הנכונה היא להתנהל עפ"י גבולות ההלכה ולהשאיר את העיסוק בנסתר ליחידי סגולה.

דוגמא קטנה לכך ראיתי פעם מורה צועק על אמא שגזרה לבן שלה ציפרניים ליד שער בית הספר בגלל שעפ"י הקבלה אשה בהריון עלולה להפיל בגלל הציפרניים, ואני שואל האם זה מצדיק להלבין את פניה ברבים? איסור שעליו אמרו חז"ל שהמלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים , ושאין לו חלק לעולם הבא. האם שמירה על סודות הקבלה חשובה יותר ממשנה מפורשת במסכת אבות?
כשמתחילים להתנהל בסדר הלא נכון של קבלה לפני הלכה עלולים להגיע לעיוות הסדר הנכון ולקלקולים חמורים. קודם כל דרך ארץ והלכה ואח"כ קבלה ותורת הסוד.

jojo
jojo
27/05/2015 9:41:08

אני מניחה שזה היה צפוי מצידי אבל המשפט על הציפורניים וההפלה טעון פירוט.
אשמח לשמוע מה נאמר על פי הקבלה כי מקריאה ראשונה זה נשמע תמוה בלשון המעטה..
תודה!

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 10:42:46

אני לא בקיא בקבלה אבל עפ"י מה שאני יודע המושג של טומאה שהוא מושג רוחני נובע ממקום שיש בו חוסר חיים. לשם הדוגמא הטומאה הכי גדולה נמצאת גופת של מת כיוון ששם היו חיים שנגדעו, ולכן כל מי שנוגע במת "מקבל" בעצמו חלק מאותה טומאה של חוסר בחיים שעוברת גם אליו ולכן צריך להיטהר. אני מניח וזו פרשנות שלי שגם ציפרניים שהן חלק מהגוף החי אחרי שנגזזו מאבדות את החיות שהייתה בהן ומקבלות רמה מסויימת של טומאה ולכן יש בהן סכנה במיוחד לאישה בהריון שנושאת ברחמה חיים חדשים ויש בכך סכנה לעובר.

זו באמת פרשנות שלי ואני לא בטוח שזו הסיבה, אבל בכל מקרה עד כמה שאני יודע זה עפ"י תורת הקבלה, ובכל מקרה זה אינו מצדיק הלבנת פנים בפומבי שזה וודאי חמור יותר מלגזור ציפרניים על הרצפה.

מנחם לס
מנחם לס
27/05/2015 21:58:31

אלעד, אתה גדול!

טיפה סרוחה
טיפה סרוחה
27/05/2015 22:03:30

Jojo הסיבה שמצויינת לגמרה הוא כדי שאישה בתחילת הריון לא תגעל ו תוכל להפיל.. אחרי כמה זמן ירדו מזה כנראה כי הרגליים היו יותר נקיות. בתור משתתפת נאמנה בביר השפכין הידוע בכינויו הופס אני מעניק לך חסינות של כבוד.
לעוד הרחבות זה מקור נחמד.
http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=87221

jojo
jojo
27/05/2015 21:57:16
Reply to  אסף

כמו תמיד, תודה על הסבלנות ועל הנכונות להסביר.
שמעתי את זה בעבר אבל חשבתי שזו אמונה טפלה שאין לה בסיס.
על דרך ההיקש, גם שיער ראש, ריסים, שיניים וכו' גם היו צריכים להיחשב טמאים, לא?
ולעניין הלבנת הפנים, חבל שהנושא לא הופנם אצל חרדים בעיר (וסליחה אם אני מכלילה) אשר יורקים לעבר נשים שלבושות באופן שאינו צנוע (לשיטתם). יבוא יום ונפתח כאן את נושא הדרת הנשים, אני מחכה שמנחם יעלה איזה פוסט שקשור בערך..

jojo
jojo
27/05/2015 21:58:45
Reply to  jojo

הסיכוי שלברון יקלע שלשה גבוה מהסיכוי שאני אשרשר נכון.. 🙂

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 23:05:59
Reply to  jojo

jojo למרבה הצער יש אנשים שהפכו את הסדר ההגיוני והנכון על פניו, ובמקום דרך ארץ שקדמה לתורה הפרטים הפכו אצלם לחזות הכל. אני די בטוח שגם אצלם בבית הם מתנהגים באותו אופן. מעניין גם שלהסתכל על איך אשה לבושה, לירוק עליה ולדחוף אותה זה מותר בעיניהם והכל בשם אצטלה של קדושה. אני חייב לסייג ולומר שאנשים אלו הם מיעוט קטן, ובעיני הם מייצגים את הישראלי המכוער בדיוק כמו אלה שמקללים פקיד קבלה במלון או דייל במטוס. הם בריונים ומטילים את אימתם גם בקהילות שלהם ובוודאי שלא מייצגים דעת תורה.

הדרת נשים זכויות נשים ופגיעה בהן והיא בעיה שקיימת באופן כללי בחברה שלנו – שכר נשים זכויות נשים וכו' וזה בהחלט נושא כאוב שקיים בכל המגזרים, אבל במגזרים מסויימים ישנה פטריארכליות וכפי שכבר כתבתי פעם לעניות דעתי השינוי צריך לבוא מלמטה מהשטח כי זה ענין תרבותי ולרו דווקא הלכתי.

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 23:17:01
Reply to  jojo

הערה אחרונה בנושא, במסגרת עבודתי יוצא לי להיפגש עם הרבה אנשים מהמגזר החרדי, ורובם המוחלט הם אנשים נפלאים בעלי מידות טובות ודרך ארץ. רבים מהם גם עובדים ומתפרנסים אבל בתקשורת תמיד מחפשים את הפרובוקטיבי והמכוער וזה מכליל על ציבורים שלמים. מי שצורך תקשורת מתרשם שהמצב כאן הוא איום ונורא וצריך לסגור את הבסטה ולכבות את האור בנתב"ג. אבל יש גם עיתונות אחרת שמדגישה את החיובי והטוב ומשם עולה תמונה אחרת לחלוטין כך שחשוב לדעת גם מה לצרוך.

אסף
אסף
27/05/2015 23:27:49
Reply to  jojo

אלעד אייל אתה צדיק!!!

דורון האסטבן
דורון האסטבן
27/05/2015 3:22:23

כתבה מצוינת ומדהימה, תגובות מדהימות.
ביקשתי/נו לעשות סידרה ותודה שהסכמת.
מנחם כל הכבוד נפלא.

דורון האסטבן
דורון האסטבן
27/05/2015 3:31:16

רובנו עם עדשות לא טובות ורואים רק את החיצוני והחומרי בעולם
צריך לנקות ולכוונן כל יום את העדשות, זו מלאכה שיכולה
לקחת שנים, מה שיהפוך אותנו למאושרים ומוצלחים,
כל מה שנרצה או נגע בו יהפוך לזהב ויהלום מדהים.
הניקוי הוא ע"י להיות אדם טוב (ברץ) מעשים טובים,
לסלק את המחשבות הלא נחוצות, ע"יי התבוננות מהצד בהם
כמו מדיטציה, תפילה, שירה רוחנית, יוגה, ספורט מסוים,שחיה
כל דבר שיביא אותנו להפסיק עם ההכרה שמפטפטת רודפת
דרמות, ועיקר הפרנסה שלה שיהיה לנו בלגן, ההכרה שיושבת
בתוכנו, חלקה אויב גדול שמראה לנו אשליה ולא את האמת,
הבל הבלים הכל הבל. בשביל להגיע להבנה של זה
צריך להיות רציניים ובעלי משמעת.

דורון האסטבן
דורון האסטבן
27/05/2015 3:34:02

מי שיש לו משמעת זוכה לחופש ולא להפך כמו שזה נראה.
המשיח אמור להתגלות בכל אדם בתוכו, כמו שאלעד אמר
זו תקופה.
זה לא קל לגלות את האלוהי והמשיחי שבנו.
לבד אין כמעט סיכוי , צריך מורים טובים
תודה ובהצלחה

דדי
דדי
27/05/2015 6:38:41

שאלוהים יעזור לכם.

ואם לא, מחכה לכם קריירה מפוארת באלטה זאכן.
קונים כל מה שמוכרים לכם…

Berch
Berch
27/05/2015 10:08:55
Reply to  דדי

רוצה להקים יחד דת חדשה ?
זרם חדש ביהדות אולי ?
חצר עם מאמינים ?

http://cdn.meme.am/instances/500x/57139237.jpg

טיפה סרוחה
טיפה סרוחה
27/05/2015 22:18:31
Reply to  Berch

ברך הבעיה איתך שכבר יש לך רבי.
כבר עברת את תחיית המתים(ג׳וש סמית)
רשע הנענש ברשעתו(פטריק בברלין)
את זה שאינו יודע לזרוק(האק דה הווארד)
ונבואה שיום אחד 3-0 יהפוך ל4-3..
יש לך דת משלך.. תקווה שלא יבואו לוחמים וישלחו אותכם לגלות

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 22:50:05

גדול 🙂

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 10:27:29

אני איתך BERCH בתנאי שגם דדי בפנים כדי שבמקום לריב בינינו אוהד חולון ואוהד ירושלים נוכל לרדת על הסגולים צהובים מ-ל.א

Berch
Berch
27/05/2015 11:30:20

אויב משותף מביא להגדרה העצמית הטובה ביותר… 🙂
בגלל זה יש כמיהה שחיזרים יתקפו את כדור הארץ. זו אולי הדרך היחידה שנוכל להתאחד ולגשר על ההבדלים האידיוטים בין השבטים.

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 11:35:20

+10
חייזרים זה מעולה כי הם אף פעם לא משלנו ולא מפה

Ori88
Ori88
27/05/2015 11:50:55

1. מתן, תודה על הזכרת הרעיון שישעיהו ליבוביץ' חשף בפנינו. המשיח תמיד " י ב ו א " בזמן עתיד.
כל משיח בהווה הוא משיח שקר.

2. הרבי מלובביץ' כונה ע"י חלק ממאמיניו "המשיח" ובמקום לצאת נגד זה, זרם עם זה גרם לנזק עצום.

3. לתנועת חב"ד זכויות גדולות אבל הם לא שותפים בבניית הארץ והמדינה (שרות בצבא / שרות לאומי) וכן לא מציינים את יום הזכרון בלוח השנה שלהם. אז שימו לב.

אסף
אסף
27/05/2015 14:47:02
Reply to  Ori88

חבדניקים כן עושים צבא

אלעד אייל
אלעד אייל
27/05/2015 15:57:51
Reply to  אסף

חבדניקים עושים צבא כפרטים אבל כתנועה הם לא ציונים. הם עוזרים לכל יהודי באשר הוא אבל לא תומכים בציונות. זו גם הסיבה שהם לא קוראים לעלות לארץ

האקדוחן
האקדוחן
27/05/2015 16:52:46

חב"ד זה זרם דתי כמו כל זרם דתי הפולחן הוא העיקר.כל הצד הפילוסופי הוא עבודה בעינים, זה נועד לתת הצדקה לפולחן חסר כל הגיון , זה נועד לעקוף את המדע וכל הישגי המחקר לאורך כל השנים.
במסווה של פילוסופיה הדתות כולן מאמינות בתיאוריות חסרות שחר.כמו תיאורית בריאת העולם ת וסיפורי מקרא נטולי כל בסיס מדעי.
מאחרי כל העטיפה של העולמות וכל החנטרוש שזיבלו ללס, יש פולחן מטופש של שמירת שבת, איסור חלב ובשר ועוד המון סוגי פולחן שמקשים על חיי בני אדם, ואין להן שום מימד פילוסופי.
חב"ד עוברת על הדיבר הראשון בעשרת הדברות , היא משכפלת את האלוהים בדמויות משיח למינהם, כמו ישו, מוחמד , בודהה ועוד. הם נדבקו לרבי מלובביץ שתפס ולקח את הרגליים מאירופה הנאצית ברח עם בני משפחה הכי רחוק שאפשר לארה"ב. שאר היהודים ? מה זה משנה?
הם היו מספיק פריירים או מסכנים למות מהמפלצת הנאצית.
הרבי מלובביץ משום מה לא סמך על אלוהים ונשאר באירופה. הוא כנראה ידע בשבילו ומשפחתו איפה בדיוק נמצאת האמת.
אז חברה רדו מכל החנטרוש.
יש מציאות מציאות די מרה. אבל זה שיש.
בא לכם על פילוסופיה יש אלפי ספרים ואלפי תיאוריות.
בשורה התחתונה עולם כמנהגו נוהג.

מנחם לס
מנחם לס
27/05/2015 22:05:13
Reply to  האקדוחן

אני מקשיב לכולם ולמד מכולם.
אבל השורה התחתונה היא שאני מאמין שנוצרנו מעפר, ונחזור להיות עפר.
כל דבר מעל ומעבר – זו תקווה, השערה, או אמונה. לא יותר. שום הוכחה.

ישראל קרמר
ישראל קרמר
28/05/2015 18:34:25
Reply to  האקדוחן

זה שאתה אומר "תאוריות חסרות שחר" ו"פולחן מטופש" לא עושה זאת כך, ומדענים ומדענים בכירים שהם שומרי מצוות, כולל חוזרים בתשובה, לא רואים בזה שטויות.

ובכל מקרה בזכות הדברים שאתה אומר עליהם "תאוריות חסרות שחר" ו"פולחן מטופש" , עם ישראל ממשיך להתקיים. בדרך החילונית שלך לא הייתה היום מדינת ישראל ולא עם ישראל והיינו מזמן מתבוללים בין הגויים, כפוי טובה עלוב שכמוך!

תרבות הזימה החילונית היא חסרת השחר והמטופשת עם קטינים ואף ילדים שמתעסקים במין, מה שלא שייך ולא מתאים לגילם ואף חינוך מיני לא יעזור אלא רק יחמיר והתופעה הזו של קטינים ואף ילדים שמתעסקים עם מין מצפייה ועד מעשים רק הולך ומתרחב עם כל החינוך המיני.
תרבות הדיבור החילונית היא המטופשת, תרבות של דיבור המתאימה לאשפה אנושית ולא לבני אדם.
מאשימים את הדת היהודית בפגיעה במעמד האישה, אך לא דתיים ולא חרדים לא קבעו שאישה תשתכר פחות מגבר במשרה, ולא אצל שומרי תורה ומצוות (רציניים ולא לייט) רווח לכנות נשים ובחורות על בסיס המילה הערבית לאבר המין הנקבי, ולא שומרי מצוות הקימו את אתרי הזימה וספרות הזימה וחנויות הזימה ומקומות הזימה וכו', ולא פרסומאים שומרי מצוות מפרסמים פרסומות מיניות ומגעילות ואנטי-מוסריות, כל הדברים האלו הם פוגעים במעמד האישה ובכבוד האישה יותר מכל הדברים שבהם מאשימים את הדת היהודית, ועוד נשים חילוניות רבות משתפות פעולה עם הביזיון הזה ואף משתתפות בדברים כאלה ואחרים מהדברים האלו (כמו פרסומות תועבה וסרטי תועבה וצילומי תועבה).
ראה במקורות הבאים ותיווכח שלא הדת היהודית היא השטויות אלא ההשקפה החילונית המתבססת על כך שעולם אין סופי נברא מאליו ואף שמהדומם התפתחו החיים שזה הדבר המופרך ביותר שאפשר להעלות על הדעת אף יותר מלומר שיקום אין סופי נברא מאליו ולא בידי ישות עליונה תבונית ואין סופית.
ראה למשל כאן: http://haemethayehudit.blogspot.co.il/2015/02/blog-post_11.html
http://haemethayehudit.blogspot.co.il/2015/02/blog-post_48.html
http://haemethayehudit.blogspot.co.il/2015/02/blog-post_55.html
http://haemethayehudit.blogspot.co.il/2015/02/blog-post_16.html

משה כוהן
משה כוהן
27/05/2015 22:52:50

כתבת נהדר ויפה עד שחזרת לספורט .

יש לי הרגשה שהחיבור שלך לעולם הספורט לא עוזר לך נהפוך הוא מוריד אותך מדרגה , ממליץ לך להתחיל להסתכל עליו אחרת לא כנושא להערצה אלא כעולם גשמי מלא יצרים קנאה שנאה אגו לא עולם יפה , לא עולם מרגש , ואפילו לא בריחה מהעולם הזה למשהו גדול ונאצל .

אולי אם תתחיל להסתכל עליו אחרת אולי תראה בו סוג של נסיון בריחה של אנשים מסוימים מגורל קשה ואכזר חלקם הצליח להימלט ממנו רגעית אולי גם לתקופה ארוכה יותר אבל אם תחפור תמצא כי הספורט לא שינה את אותם אנשים .

אני לא מתחבר למה שכתבת על לברון לדעתי איש קטן וירוד במיוחד אבל מאד מאד עשיר ונכון לעכשיו מצליח ואף אחד לא רוצה לצאת כנגדו .

דברים דומים אמרו גם על מרדונה בתהילתו אחר כך כאשר צדדים שונים של אותו איש התגלו אנשים דיברו אחרת .

הצלחה שלא נובעת מבפנים היא הצלחה זמנית לא אמיתית לא תארוך זמן .

עגל
עגל
27/05/2015 23:47:28

כל עוד נשארים בפילוסופיה נטו ולא מנסים להסיק מתורתנו וממה שהתפתח ממנה יותר מדי על העולם האמיתי ניחא. ברגע שמגיעים לתאור ספציפי פיסיקלי של העולם סביבנו מתחילות בעיות. היהדות יודעת הרבה פילוסופיה אבל לא כלום על העולם שסביבנו

אסף
אסף
29/05/2015 1:26:38
Reply to  עגל

עגל היהדות יודעת המון אפילו בפשט על העולם שסביבנו. בגמרא יש המון חומרים שקשורים לאסטרולוגיה , גיאומטריה וכו' וכו' .
הרבה דברים שכתוביל בגמרא אומתו ע"י המדע רק אחרי הרבה מאוד זמן. לדוגמאות אני ממליץ לך לעיין בספר "המהפך" של הרב זמיר כהן.