יומן מכבי חיפה (38) – סוגיית המועד/מתן גילור

20150516_153101

הואיל והפועל באר שבע עלתה למשחק לאחר שבמהלך השבוע יצאה הודעה על סיום עבודתו של מאמנה, כשביום שני היא איבדה אפילו סיכוי קלוש לאליפות וכשביום רביעי יש לה גמר גביע, שחקניה בעיקר רצו להעביר את המשחק עם מינימום מאמץ, מינימום סיכוי להיפצע ומינימום כרטיסים. לפיכך, אין שום ערך בתובנות מקצועיות מהמשחק, על אחת כמה וכמה כשלמכבי היו פצועים רבים.

לפיכך, אני מעוניין לדון במועד המשחק – למי שאינו יודע, מדובר על יום שבת, אמצע חודש מאי, בשעה 15:30.

בגדול, האפשרויות לקיום משחקי ליגת העל מתחלקות ל-3:

  1. יום שבת.
  2. מוצאי שבת.
  3. יום חול.

ברשותכם, אשים בצד את סוגיית צופי הטלוויזיה (אולי אגע בזה בזעיר אנפין) ואתמקד בבאי האצטדיון.

בואו נסתכל בטבלה להלן (הטבלה מכלילה ומתייחסת לעיקרי הדברים):

 

מועד למי נוח למי לא נוח
יום שבת ילדים, חיילים, אנשים עובדים. שומרי שבת, אנשים שמתבססים על תחבורה ציבורית.
מוצאי שבת חיילים, אנשים עובדים. ילדים, שומרי שבת רחוקים, כתלות בשעה בעונה ובמקום – אנשים שמתבססים על תחבורה ציבורית.
יום חול שומרי שבת (קרובים ורחוקים),  סטטיסטית – להכי הרבה צופי טלוויזיה, אנשים שמתבססים על תחבורה ציבורית. ילדים, חיילים, אנשים שעובדים.

 

פה כבר עוברים לסדר עדיפויות וכל אחד רואה בעיקר את הצד שלו. שומרי שבת שגרים רחוק יעדיפו שהמשחק יהיה באמצע השבוע, חיילים שומרי שבת יעדיפו את מוצאי שבת הורים שרוצים להביא את ילדיהם יעדיפו את שבת.

בעולם אידאלי, היתה מתבצעת סוג של רוטציה, תוך התחשבות בעונה ובמרחק מאצטדיון הבית של הקבוצה האורחת.

בעולמנו אנו, שעות המשחקים נקבעות על-ידי מחזיקי זכויות השידור, קרי רשות השידור וצ'לרטון, וכן בשל אילוצים, כגון 2 קבוצות שמארחות באותו מגרש ביתי באותו מחזור משחקים.

*

בגרמניה, מרבית המשחקים מתקיימים ביום שבת בשעה 15:30. אז כמובן שלאימפריית הכדורגל שלנו שאוחזת בתואר "הליגה השישית באירופה" אין מה ללמוד ממדינת כדורגל זניחה כמו גרמניה, אבל אולי החברים שם מבינים דבר או שניים בבניית דור עתיד ומשיכת אוהדים. להזכירכם, הקבוצות בגרמניה, כולן, בלי יוצאת מהכלל, הן קבוצות בבעלות האוהדים (כלומר, האוהדים מחזיקים ברוב המניות). הן קבוצות שעל סדר יומן נמצאת במקום גבוה מאד טובת האוהד באצטדיון ולא טובת הצופה בבית או המפרסם.

לעניות דעתי, צהרי שבת זה גם הזמן האולטימטיבי לקיום משחקים בישראל. אודה ולא אבוש שילדים וחיילים ונמצאים אצלי במקום גבוה בהרבה בסדר העדיפויות מאשר שומרי שבת.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שהאקלים במזרח התיכון שונה מהאקלים במרכז אירופה. לא כל דבר שמתאים לגרמניה מתאים בהכרח גם לישראל. רוצה לומר, שצהרי שבת זה זמן נפלא בחורף הישראלי, שעל-פי-רוב אפילו לא דורש מעיל. ברם, בחודשים אוגוסט-אוקטובר ומאי, זה פשוט מוציא חלק ניכר מההנאה לצופים, שרק רוצים כבר להיכנס לרכב הממוזג, וכן מוריד משמעותית את רמת המשחק, כיוון שגורם לעייפות רבה יותר אצל השחקנים ואף לפציעות.

במקרה של המשחק הנוכחי, הואיל והפועל חיפה שיחקה באצטדיון במוצאי שבת ואת משחקה לא ניתן היה להזיז, כיוון שהיה מסונכרן עם שאר משחקי התחתית, היה נכון להעביר את משחקה של מכבי חיפה ליום ראשון, אפילו אם צופי הטלוויזיה היו צריכים לבחור במשחק על פני מנצ'סטר יונייטד-ארסנל או מכבי תל אביב-עירוני קרית שמונה.

*

לסיכום, היה מוטב לו המנהלה וקבוצות ליגת העל היו מחלקות את המשחקים בצורה שהיתה מתחשבת בכמה שיותר מגזרים, מודיעות מראש על מועדי המשחקים ומאפשרות מנויי ילד/חייל/שומר שבת, כך שכל אוהד יודע מראש מהם המשחקים אליהם הוא יכול להתחייב (באופן עקרוני).

שבוע טוב.

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. בעולם מושלם, מתוך 5/6 משחקים בשבוע (כי לא צריכות להיות יותר מ-12 קבוצות בליגה שבה חלק גדול מהקבוצות לא גומר את החודש):

    משחק או שניים בשישי אחה"צ

    בשבת: באיצטדיונים שנמצאים במרכזי הערים (בלומפילד ושות') המשחקים יהיו בשבת, משחקים באיצטדיונים כמו המושבה יהיו במוצ"ש.

    משחק אחד, המשחק המרכזי, בראשון.

    והלוואי שאפילו 15% מההצעות של אוריאל דסקל היו נהפכות לפעולות של ההתאחדות

  2. אני אקח את הצד של שומרי המסורת .
    הייתי יכול להרחיב אבל אין לי כח 🙂
    ההשוואה לגרמניה קצת מוזרה ,משום שבגרמניה אין חלק כ"כ גדול של שומרי שבת .
    לפי דעתי מה שצריך להיות זה להביא את ההחלטה לקבוצה המארחת .
    נניח בית"ר שיש לה קהל מסורתי רב יותר תשחק במוצ"A או בראשון ,וסכנין אם פחות שומרי שבת בשבת בצהריים

  3. סוגיה מעניינת בסהכ.
    הייתי במשחק, היה הזוי לחלוטין ואני לא מדבר על התוצאה והיכולת של הקבוצה מבירת הנגב. בגלל השעה השמש קפחה על ראשיהם של הצופים והיציעים הפכו לטיילת אחת גדולה. יכול להיות שאתה יושב ביציע המערבי שם לא הרגישו את זה אבל במזרחי הקהל עלה בהדרגה מלמטה כל המשחק. אני יושב יחסית גבוהה אז השמש הגיע אליי בדקה ה80 אבל זה היה ממש לא נעים.

    מסכים שהשוואה לגרמניה אינה רלוונטית בגלל שומרי השבת. צריך לזכור שבכל המדינות כמעט המשחקים מפוצלים לשבת, ראשון ושני ואפילו יש כאלה שמשחקות גם בשישי. הטלויזיה היא מקור ההכנסה העיקרי של הקבוצות ולכן זה בלתי נמנע להתעלם מהרצונות שלה והן לשדר כמה שיותר משחקים ובעיקר משחקים עתירי רייטינג.
    אני דווקא חושב שהמועדון צריך להיות מעורב במידה מסויימת ובאמת לגוון את שעות וימי המשחקים כך שיוכל לפנות לכל סוגי הקהלים. לדוגמא, במזג אויר נוח יותר שעת המשחק היום היתה יכולה להיות כיפית ביותר.

  4. לפי הכותרת חשבתי שתתייחס לטעות הקריטית של אלונה,מעבר לבינתי איך היא עשתה כזאת טעות פאטלית שבוע לפני גמר גביע המדינה,מה לעזאזל עבר לה בראש.
    לעצם הפוסט הבעיה בארץ זה החום וקשה מאוד ברוב הימים לשחק בצהריים .

כתיבת תגובה