יומן האבטיח (10)/מתן גילור

הנה הגיע לו חודש מאי. חזרו להם החום, האובך, היתושים וכמובן יומן האבטיח.

נתחיל בתזכורת קצרה:

לקראת שלבי ההכרעה של העונה בכדורגל, כדורסל, טניס ועוד, יסדתי את יומן האבטיח.

אז למה "אבטיח"?

  • כי הוא אחד מפירות העונה.
  • כי הוא טעים.
  • כי אחרי שיושבים כל היום לצפות בספורט במקום לעסוק בו, זוהי צורתה של הבטן.
  • כי בטטה כבר תפוס.

*

  1. בשעות שבין ערב יום רביעי ובוקר יום חמישי ראינו את מי שעל פי הקונצנזוס נחשבים לשחקנים הטובים בעולם בכדורגל ובכדורסל עושים את מה שהם יודעים לעשות כל-כך טוב ואת מה שהביאם למעמדם הנוכחי. לעמוד על הדומה ביניהם זה דבר פשוט (למשל, הפסידו את תואר 'שחקן העונה/שנה' בפעמיים האחרונות, אחרי שליטה מוחלטת בתחום). אני מעוניין לעמוד על השונה. ההבדל הכי מהותי בין השניים הוא בגישה שהפכה אותם לשחקנים בקנה מידה היסטורי, שכמובן נובע גם מהבדלים מבניים בין הענפים בהם הם עוסקים. מסי הוא מתאגרף של נוק-אאוט – הוא הגיע לגדולה בגלל מספר מהלכים די מצומצם במשחק שמכריעים אותו. הוא נותן בליצים של 2-3 דקות בהן הוא בלתי עציר ואז נח 10 דקות. היכולת של ברצלונה לתת לו את המעטפת שתאפשר זאת הופך את השושלת הנוכחית שלה ואותו ביחד לטוענים לתואר השחקן/הקבוצה הגדול/ה בהיסטוריה. ואל תזלזלו במעטפת הזו – בלי מסי היא הביאה גביע עולם ושתי אליפויות אירופה. לברון ג'יימס הוא ההפך המוחלט. הוא מעייף את המתאגרף שמולו ומכניע אותו בדקות רבות של חבטות קצרות שיוצרות נזק מצטבר. הגדולה שלו היא היכולת שלו להשתלט לחלוטין על משחקים התקפית והגנתית במשך דקות ארוכות. אז נכון, לא כל משחק מסי נותן את רגעי הקסם ולא על כל משחק ג'יימס משתלט, אבל כשמגיע זמן הכסף, הסיכוי שנראה זאת מהם עולה פלאים. מהרגע שהגיעו לשיא, לא היה שחקן שנותן רגעי קסם כמו מסי ולא היה שחקן שמשתלט על משחקים כמו ג'יימס. היה שווה ללכת לישון מאוחר בשביל ליאו. היה שווה לקום מוקדם בשביל לברון.
  2. לדיוויד בלאט יש חמישיית הגנה קטלנית – כשהוא משחק בהרכב הבא: מת'יו דלבדובה, אימן שמפרט, לברון ג'יימס, טריסטן תומפסון וטימופיי מוזגוב. חמישייה זו תקשה מאד על כל התקפה בליגה. אז בדקות בהן שום דבר לא הולך התקפית, היריבה במומנטום התקפי או שסתם לברון ג'יימס שוכח שכדורסל הוא משחק קבוצתי, זו החמישייה העדיפה ביותר. חבל שבלאט לא משתמש בה יותר ברגעים הנ"ל.
  3. בית הדין של ההתאחדות לכדורגל גזר עונש הפחתת 2 נקודות ליגה על בית"ר ירושלים, בעקבות קריאות גזעניות של אוהדיה לשחקנה הערבי-מוסלמי של עירוני קרית שמונה, אחמד עאבד. זו לא פעם ראשונה ולא פעם שניה בה בית"ר ירושלים מואשמת בסעיף זה בעונת המשחקים הנוכחית. ברשותכם, לא אתייחס לעונש עצמו, כיוון שיש מגוון טיעונים לכאן ולכאן שנידונו לעייפה. הבעיה היא שבית"ר ירושלים ומכבי חיפה נפגשות לקרב ישיר על מקום במוקדמות הליגה האירופאית (וכמובן שגם מכבי פתח תקוה לא אמרה נואש במאבק). העניין הוא שהקבוצות מתכוננות למשחק ושואפות לשחק אותו בצורה שונה באופן אקוטי עם או בלי הפחתת הנקודות כנזכר לעיל. הלוא אם בית"ר ירושלים מוליכה על פני מכבי חיפה בשתי נקודות, חזקה שמכבי חיפה היא זו שתשאף לקחת סיכונים, על מת להוביל להכרעה, בעוד שתוצאת תיקו תהיה טובה לבית"רים. תארו לכם מצב בו בית"ר ירושלים, הואיל והפחתת הנקודות הורידה אותה למקום החמישי, תבוא לשחק "על כל הקופה" ותפסיד ולאחר מכן הערעור שלה יתקבל ויוחזרו לה שתי הנקודות. במקרה שכזה היא מוצאת עצמה עדיין מתחת למכבי חיפה, למרות שאם הדברים היו ידועים למפרע, היתה יכולה לשחק על תיקו ולהישאר במקום הרביעי. זה משבש לחלוטין את ההכנה של הקבוצות למשחק. אין לי פתרון קסם – אולי אפשר לקיים ערעור דחוף, אבל העוול הספורטיבי (מעבר לעניין הפחתת הנקודות) זועק לשמים.
  4. ובהמשך לסעיף 3 לעיל, אתר ספורט 1 פרסם את תגובתו של אלי טביב בזו הלשון (ממליץ לשבת ולאחוז טוב במשענת היד לפני שקוראים): "המחאה של האוהדים תהיה גדולה יותר מזו של הקהילה האתיופית." וואו! זה מה שיש לבעלים של בית"ר ירושלים לומר אחרי שאוהדי הקבוצה שלו הואשמו בביצוע מעשה אלים – הוא פשוט מאיים בעוד אלימות, הפעם פיזית, כמו אחרון הבריונים. כנראה שעבריין מורשע הוא עבריין מורשע…אהה, אולי זה בכלל לא אלי טביב, אלא שאלתיאל דאויל…ייטב אם טביב יחזור בו בעגלא ובזמן קריב ואולי גם יסנן איזו התנצלות בפני אלי דסה על ההשוואה המגוחכת בין ציבור מופלה לבין דודי מזרחי וחבריו.
  5. ניקוס קיריוס הצליח לעשות מה שאיש לא עשה מאז שנת 2008 – לנצח את הטניסאי הגדול בכל הזמנים, רוג'ר פדרר, טרם הגיעו לגיל 21. אפילו זה קרה כשפדרר נושק לגיל 34, על חימר, ב-3 שוברי שוויון. מחיאות כפיים לשניהם.
  6. מחר מתחיל גמר פלייאוף הכדוריד. גם למי שלא מתחבר לענף, אני ממליץ לא להפסיד את המשחקים האחרונים של אחד מגדולי שחקני ישראל בכל הזמנים, אם לא הגדול שבהם. היו כבר שחקנים שהגיע לעשור החמישי בחייהם כשחקנים לגיטימיים בליגת העל, אבל בעידן ה(יחסית)מקצועני, אף אחד לא היה בורג מרכזי בקבוצתו כמו עידן מימון (להחריג שוערי על כמו ליאוניד דורשנקו ומישה לוין).
Subscribe
Notify of
14 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Berch
Berch
07/05/2015 22:43:56

1. לברון נגד מסי….שח מט. מי ינצח ?
2. מתי מישהו יכיר לדייויד בלאט את האתר הזה ?
3. מתי בית"ר ירושלים תרד שוב ליגה ?
4. האם טביב יעקוף את אלון מזרחי כמלך הציטטות המפגרות ???
5. האם פדרר הוא שמעון פרס של הטניס ?
6. עידן מימון מלך !!! האם יעשה הסבה לשוער וישחק עד גיל 60 ?

מעט זמן בין האכלה להרדמה וכל כך הרבה שאלות…. 🙂

עגל
עגל
07/05/2015 22:56:19

שמע, איזה טור מעלף ומאלף. גם אני מעריץ את עידן מימון. חבל לי עליו שלא היתה לו קריירה במקום שבו היה יכול להרוויח יותר כסף.
ההשוואה בין לברון למסי מאוד מעניינת. בנוסף הם הפכים גם במימדי הגוף ובצבע העור . . .

יאיר
יאיר
07/05/2015 23:06:34

אם היה לי שקל על כל עונה שחשבו שהיא תהיה אחרונה של עידן מיימון הייתי תורם אותו לאיגוד הכדוריד והנבחרת הייתה עושה פחות בושות במוקדמות אליפות אירופה. מיימון יפרוש כשדאנקן יפרוש.

תודה על הטור!

מתן גילור
08/05/2015 9:46:57
Reply to  יאיר

להבנתי, זו הצהרתו ולא גחמה של פרשן זה או אחר.

מנחם לס
מנחם לס
08/05/2015 0:54:18

השער השני של מסי היה מג'יק, אומנות, ווירטואוזיות. עם צעדין הקטנים הוא השכיב את אחד מהמגינים הטובים בעולם, ובפליק הרים כדור מעל השוער.
לא היה מסי כזה לפניו!

אהרון שדה
אהרון שדה
08/05/2015 5:01:31

1. אשר למסי כבר לפני שנים כיניתי אותי שחקן המועדונים הטוב בכל הזמנים הוא גרם לי לעונג רב אתמול.
2. דרבי הכדוריד הוא חוויה של דרמה וספורטיביות יוצאת דופן.
(וגם הרבה מכות ודם רע כמו בכל דרבי "שמכבד " את עצמו).
עידן מימון הוא תופעה אמיתית וצריך לשקול לתת לו פרס ישראל או לפחות פרס הצטיינות מיוחדת בספורט ….בכל זאת אני כרגיל עם מכבי.

שי אבן-צור
שי אבן-צור
08/05/2015 7:33:34

לגבי הסעיף השלישי – הם חוטאים בגזענות על בסיס קבוע. הגזענות הזאת היא עוול לא ספורטיבי בעליל. אם כתוצאה מכך נגרם לקבוצה עוול ספורטיבי so be it.

asi
asi
08/05/2015 8:44:09

לגבי העונשים של בית הדין על הקריאות הגזעניות, נקודה מעניינת ששמעתי היא הקבוצות מחוייבות לשלם למשטרה מראש על האבטחה במגרשים. אם אוהד קורא קריאות גזעניות מהיציע זה תפקיד המשטרה לתפוס אותו להעניש אותו כו'. איך יכול להיות שהמשטרה לא נותנת את השרות עליו קבלה כסף והקבוצות נענשות על זה?

מתן גילור
08/05/2015 9:58:46
Reply to  asi

בוא נפריד:
1. מבחינת חוקי פיפ"א, השופט *מחויב* לסיים משחק בשלב קריאות גזעניות (כמובן שיש מיתיות ולא יפסיקו בגלל אוהד בודד). זה בכלל לא קשור לחוק ולמשטרה.
2. החוק מדבר על הסתה לגזענות. האם נהמות לעבר צפוף פיגמנטים שוות הרשעה בבית המשפט? אינני משפטן, אבל להערכתי לאו. כלומר, לא בטוח שלמשטרה בכלל יש קייס לעצור את אותם אנשים. ובכל מקרה, המשטרה לא מענישה ומעצר אינו כלי ענישה במדינה דמוקרטית (אני מניח שהתכוונת שמערכת אכיפת החוק תעניש אותו).
3. וגם אם יש לה קייס, זה לא פרקטי לעצור חצי יציע בו במקום. כמובן שאפשר לצלם ולעצור לאחר מכן וחבל שלא עושים זאת.
4. מי שכן יכול לפעול היא הקבוצה שיכולה לשלול להם את המנוי ו/או לאסור את כניסתם למגרש. רק צריך לזכור שהיחיד שבאמת ניסה להילחם בגזענים (איציק קורנפיין) נפגע במישור האישי. צריך הרבה אומץ לדבר.
5. באנגליה, יש 4 שוטרים (לא חמושים) שיושבים במרכז בקרה באצטדיון ותו לאו. כל השאר מאבטחים וסדרנים. אצלם, היתה אלימות קשה בהרבה. יש דוחות מפה ועד לונדון איך הם הגיעו למצב הזה. חבל שלא מיישמים אותם במחוזותינו.

יניב
יניב
08/05/2015 9:30:46

לגבי מסי ולברון יש לך טעות בסיסית אחת. נכון שאני לא סובל את לברון אבל אני מספיק כן להודות שהוא עדיין השחקן הכי טוב בעולם יחד עם זאת הוא ממש לא שחקן ששווה לקום אליו בלילה משחק שלו פשוט לא אבותי ולא יפה לעין וזה בניגוד למשל לקטרי דוראנט דיוויס טוסט ברור וכדומה ובטח לעומת מסי שמפגין גאונות במגרש הכדורגל. לגבי ביתר הייתה כתבה מצויינת בוואלה שהראתה כמה עולים גזענים המטומטמים לביתר וזה יוצא פחות או יותר כמו שכר השחקנים. בתור אוהד ביתר שנים רבות נותר לי לקוות ל2 תסריטים בלבד שאולי יצליחו להציל את מועדון . הראשון שטביב יביא שחקן ערבי לביתר והשני שהוא יממש את האיום שלו ויעזוב את ביתר ואז כל הגזענים האלה יבינו את הנזק שהם עשו לביתר

מתן גילור
08/05/2015 9:51:18
Reply to  יניב

אין ספק ששווה לקום בשביל טוסט בלילה 🙂
שמע, ניסיתי לתת ניתוח אמנם איכותי, אבל יחסית ענייני. העדפה בשביל מי שווה לקום היא מאד אינדיבידואלית.
אני מקווה שהפרויקט של נורדיה יצליח וימשוך הרבה אוהדי בית"ר י-ם וישאיר את קבוצה האם להירקב עם גזעני לה-פמיליה בלבד.

יניב
יניב
08/05/2015 9:31:51

אבותי= אסטתי טוסט = ווסטברוק

אלכס דוקורסקי
אלכס דוקורסקי
09/05/2015 18:19:29

ההגשה של קיריוס היא אימתנית (מתוך צפיה בשמינית הגמר שלו בווימבלדון מול נדאל). לא צפיתי במשחק שלהם, אבל קראתי באתר ה-ATP את תגובתו של פדרר, שהודה כי התקשה להחזיר לו את מכות הפתיחה הראשונות. מעריך שאת הישגיו הגדולים בעתיד הוא ישיג בווימבלדון ועל המגרשים הקשים (האוסטרלים מחכים לא מעט לטניסאי מקומי שיחגוג זכיה במלבורן). למרות הנצחון על פדרר, החימר, לענ"ד, אינו המשטח המועדף עליו (זאת על אף שלא ראיתי שום משחק שלו על המשטח הזה, חייב להודות). הוא בחור גבוה, ולא יודע כיצד יתמודד על הגלישה שנדרשת לעתים על החימר (בכל אופן, מכות הפתיחה שלו מאפשרות לו לנצח ביום נתון כל שחקן, ועל כל משטח. אינני בטוח שזה יספיק על מנת לעבור 7 שחקנים. לא על החימר, לפחות).
אנדריי רובליוב הרוסי זכה בשנה שעברה בטורניר הנוער של הרולאן גארוס, בהיותו בן 16.5. השנה הוא גבר על החימר על שחקנים כמו ורדאסקו ובמיאמי, על משטח קשה, ניצח את פאבלו קררה-בוסטה הספרדי, שמדורג גם כן במאיה הראשונה. אולי בעוד מספר שנים הוא יצליח להיות דומיננטי על החימר, ולהיות המחבט מספר אחת של טניס הגברים הרוסים, שנמצא כרגע במצב של חילופי דורות, עם הפרישה של דאווידנקו והירידה הטבעית בכושר של יוז'ני.

לא אסיים בלי איחולי הצלחה לפדרר, בשני הסלאמים שעומדים בפתח.

מתן גילור
09/05/2015 18:56:28

אם הוא הפסיד לאייזנר, שונא חימר ידוע, אז כנראה שחימר זה לא בשבילו. מפציצים טובים ככל שהמשטח מהיר יותר. אין ספק שהוא מתאים יותר לדשא, אולם וקשים.