מה קרה ליואקים נואה? / מנחם לס

NOA

אין כלל שאלה שיואקים נואה יהיה הרוח החייה של השיקגו בולס בפלייאוף.אני בטוח ומשוכנע שהוא יהיה הבולס האמוציונלי ביותר, מתלהב ביותר, משתולל ביותר, מתלהט ביותר. מאומה לא השתנה בליבו, בנפשו, ובתשוקתו לעשות הכל כדי להפוך את הבולס שוב לאלופה.

הוא שוב משחק כל רגע כאילו זה הרגע האחרון שלו בקבוצה וב-NBA. מאומה לא השתנה. מלבד דבר אחד: יואקים נואה כבר לא השחקן שפעם היה.

כשהוא יעלה לשחק עבור הבולס כסנטר שלהם נגד מילווקי, הרבה סימני שאלה מתעוררים לגבי השחקן שפעם השאלה הכמעט יחידה בנוגע למשחקו היתה קליעתו מרחוק.

באוקטובר הגיע הדיווח מרופאו המנתח שברכו המנותחת של נואה תעשה לו כנראה בעיות כל העונה. נואה גיחך, המאמן ת'יבודו גיחך, איש לא שם לב היו עניינים חשובים הרבה יותר ברומו של עולם: אי יכולתו של דריק רוז לקלוע שלשה גם אם חייו היו תלויים בזה; העלייה המסחררת של ג'ימי באטלר, והספרדי שהחליף את הפרי אג'נט שהלייקרס נתנו לו את החוזה המגוחך ביותר בתולדות הפרי אג'נטסי של העולם – קרלוס בוזר.

החולשה של נואה היתה מין 'האש-האש': כולם רואים; איש לא מעז לדבר. כאילו אם הבולס לא ידברו על חולשתו, האחרים לא יגלו אותה. היו לחישות על ההתחלה החלשה הטיפוסית שלו: תמיד לוקח לו חודש-חודשיים להיכנס לעניינים. אבל החודשיים הפכו לשלושה, ואז לארבעה.

כשהזמן עבר ונואה עדיין הסתתר בתיבה, החלו זימזומים חדשים: הוא אף פעם לא שיחק עם SEVEN FOOTER –  2.14- כפאו. "הוא צריך זמן להתרגל…" ; "הוא אף פעם לא שיחק עם סנטר גבוה מצויין כזה. תנו לו זמן…". החליטו לתת לנואה 'THE BENEFIT OF THE DOUBT'.

היה זה ספק שנואה הרוויח ללא ספק. כל מה שהוא צריך זה זמן.

אבל עכשיו כבר אפריל, ונואה משחק את הנואה החלש ביותר בכל השנים האחרונות. ההתלהבות, ההעזה, וההתלהטות עדיין שם. מה שאיינו שם הוא משחקו הטוב והיעיל.

אבל הנה הצלה נוספת. מסך נוסף שמכסה את האמת העצובה: "HE IS BACK!". "HE IS BACK!". מי 'IS BACK'? לא ידעתם? דריק רוז! הוא חזר באפריל וכל מה שעניין את הבולס היה רוז. כמעט אף אחד לא הסתכל על נואה. כל המחשבות וכל הרינונים היו "רוז נגד לברון". האם רוז יוכל להוות יריב שווה כוח?

קרה דבר נוסף: מאחר ונואה איבד מיעילותו תחת הסל, הוא החל לשחק כ-"סנטר פוינט גארד": ת'יבודו הקשיב לכל הרינונים שנואה הוא מוסר מצויין ואולי – עם פאו גאסול תחת הסל – לא צריך שני מגדלים, ונואה יכול לשחק HIGH POST ולנהל התקפות משם! אני לא שמעתי על טמטום גדול מזה, אבל מי אמר שת'יבודו הוא איינשטיין?.

אם אתם זוכרים את נואה של לפני חודשיים – הוא עמד כמעט אקסלוסיבית ב-HIGH POST וכל התקפה עברה דרכו. הבולס – שוב ללא רוז בפעם השנייה העונה – קלעו 103.5 נק' למשחק, ממוצע שהעמידם באמצע טבלת הליגה. עם רוז ונואה תחת הסל, הבולס קלעה 105.2 למשחק, מקום שמיני בליגה.

האמת? נואה באמת מוסר טוב. אוקיי, טוב מאד. הוא הסנטר היחיד שיכול להתגאות ב-4.7 אסיסטים למשחק (ירידה מ-5.4 בעונה שעברה). אך מסירתו הטובה לא יכולה לחפות על קליעתו הגרועה. כשסנטר החייב לקלוע תחת הסל מסיים עונה עם 44% הדבר אומר דרשני (ירידה מ-48% בעונה שעברה). רק סנטר אחד בכל הליגה קולע גרוע מזה. הירידה בדיוק הזריקה גרמה לירידה גדולה מאד בפרודוקצייה הנקודתית: ירידה מ-12.6 נק' לעונה בעונה שעברה ל-7.2 נק' בלבד העונה.

וזה במעל 30 דקות למשחק. אני לא עומד לחפש ולדקדק מה עם שאר הסנטרים אבל אתפלא מאד אם ישנו סנטר פותח אחר ב-NBA המשחק 32 דקות למשחק וקולע רק 7.2 נק' למשחק.

אוקיי, גיריתי את עצמי. הלכתי לסטטיסטיקס רפרנס: רק סנטר פותח אחד בכל הליגה קולע פחות ממנו בממוצע למשחק. ה-5.4 אסיסטים למשחק? אפילו ה-4.7 אסיסטים שלו למשחק העונה הם הישג שרק 9 סנטרים עשו לפניו בכל ההסטוריה של המשחק. אבל האסיסטים לא משחררים ממנו את האחריות לקלוע נקודות.

חזרתי ללוח הסטטיסטיקה: בכל הליגה אין סנטר המשחק לפחות 30 דקות הקולע רק 7.2 נק' למשחק. ה-48% שלו הוא CAREER LOW עבורו, ובין הנמוכים בליגה. מספר הדאנקים שלו העונה – 26 – הוא קרייר-לו. אתם יודעים מה היה הקרייר-לו הקודם שלו? 52! ירידה מ-52 דאנקים ל-26, וה-52 בעונה שעברה שכבר אז היה קרייר-לו! עוד קרייר לו מקרייר לו שהוא חצי מהקרייר לו הראשון ?(מומי, תסביר להם את כל הגקרייר לו מהקרייר לו).

ה-60.3% שלו מהקו העונה? עוד קרייר-לו עבורו. הוא אף עונה לא קלע פחות מ-67% מ-"קו המתנה" והיה מעל 70% בכל אחת מחמש העונות האחרונות לפני העונה הזאת.

כל עניין ה-"סנטר פוינט" עבורי הוא יותר מבדיחה. הוא בדיחה עצובה. מה עושה היריבה כשהבולס משחקת עם "פוינט נואה"? היא עוזבת אותו לנפשו עם הכדור AT THE TOP OF THE KEY – או היכן שהוא עומד ארבעה מטרים או שלושה מטרים מהסל- ושיעשה איתו מה שבא לו! ומה היא עושה? נותנים לו לעמוד שם. נוח לו. מה הוא יכול לעשות עם הכדור? הוא אולי יכול לעשות הרבה דברים בלתי מזיקים במיוחד, מלבד דבר אחד – לקלוע. אז היריבה נותנת לו לאחוז בכדור והבולס מבזבזת שניות יקרות. כל מה שהוא עושה אחרי ביזבוז 6-7 שניות הוא להוציא כדור החוצה לשחקן שנישמר כי ידוע ליריב שהכדור יגיע מה'פוינט החדש' שהבולס קוראת לו נואה.

עם נואה וגאסול  (ללא מירוטיץ) יחדיו הבולס קולעת 103.3 ל-100 פוזשיונס. מירוטיץ' ונואה בלי גאסול? 106.6. גאסול ומירוטיץ' ללא נואה? 107.9.

כמה קשה לראות שהתשובה היא להפריד בין גאסול ונואה?

נואה הוא כבר גם לא שחקן ההגנה הגדול שפעם היה.

נואה היה 'שחקן ההגנה' של הליגה. הוא היה בחמישיית ה-NBA בגלל הגנתו. בימים ההם הוא היה "שווה"  DEFENSIVE WINS SHARE' 6.6'. העונה? 2.9 שרוב הסנטרים מביטים עליו מלמעלה. בחסימות – פעם הכותרת של משחקו – הוא היה העונה 1.3, הנמוך בכל שמונה שנותיו בליגה. נואה, שכל שחקן חודר חשש מחסימתו הפך ל-"NON-BLOCKER". העונה גם היריב קולע נגדו כשהוא משחק 51.8% באזור הצבע. בעבר אף פעם לא קלעו נגדו בצבע מעל 47.2%.

נואה עבר פציעות רבות. הוא היום כבר נמצא בצד הלא טוב של "30"

אז אוקיי, ישנן הרבה סיבות לצניחה, וה-2000 דקות למשחק זו העונה השלישית ברציפות לא עוזרות לו, ומסבירות סיבה נוספת.

טוב, יש סיבות לצניחתו, אבל לא בגלל הסיבות שציינתי..

מה הבעייה אם כך? מה פתאום קרה ליואקים נואה?

מה שקרה לו הוא שהוא לא משחק בעמדה היחידה שהוא יודע ומסוגל לשחק:

סנטר.

כל השטויות הללו של "פוינט סנטר" קרו רק בגלל שפאו גאסול כבש לו את המשבצת החמישית, ויואקים נואה הוא לא פאור פורוורד, ובטוח לא פוינט סנטר..

הבעייה היא תום ת'יבודו המתעקש לשחק את נואה וגאסול ביחד. אולי זה היה הולך אילו הוא תיכנן שיטת משחק שתעבוד לשניהם. כמו שזה עתה, יואקים רק דורך על רגליו הוא, או מתנגש עם גאסול, וגם גאסול לא מסוגל לגדולות עם יואקים כי הוא לא יודע בדיוק כיצד לשחק עם מגדל נוסף.

הנה שני אירופאים אינטיליגנטים, ואין להם מספיק שכל לשחק יחדיו? אני חשבתי שכל החיוורים הווניליים מהיבשת הישנה הם חכמים, נאורים, ויודעי תורה. מסתבר שאין להם הרבה מושג, ועל הקו עומד מאמן שגם הוא "OUT OF IT".

אני הייתי מפריד ביניהם מזמן. אבל אף אחד מהבולס לא מקשיב לי!.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גיא
גיא
17/04/2015 6:58:29

כל כך הרבה שנים תחת שרביטו של ת'יבודו מסוגלות לשבור את רוחו גם של העקשן והקשוח שבשחקנים.

כמו שכתוב במקורות:
"חושך שבטו, שחקניו מגיעים בריאים לפלייאוף…"
(הופס, מנחם, ל, ס)

נדב
נדב
17/04/2015 7:05:28

מעניין.
ראיתי כמה כתבות ברשת עם דיעה דומה – לפתוח עם גיבסון והעלות את נואה מהספסל.
אולי עכשיו שגיבסון בריא…

רועי ויינברג
17/04/2015 8:02:04

אני מסכים איתך שנואה וגאסול לא יכולים להסתדר ביחד, לדעתי גם מירוטיץ' וגיבסון. גיבסון יכול לעבור לקבוצה שצריכה פאוור פורוורד יעיל תמורת בחירת דראפט (לייקרס?), ואז הם צריכים להפריד בין הקבוצה של מירוטיץ' וגאסול לזאת של נואה ומירוטיץ', ואולי להוסיף עוד סטרץ' 4. הם לא משתלבים טוב ביחד.

ודרך אגב, יש שחקן חשוב שהיה בבולס מתחילת הדרך של ת'יבודאו, נשאר שם עד היום ולא סובל מבעיות ברכיים רציניות?

עגל
עגל
17/04/2015 8:42:20

נואה הוא לא אירופאי חיוור. יאניק הוא צרפתי שחום עור שבא מאחד האיים של צרפת ומקורו מאפריקה. ונואה קיבל את רוב האינטלגינציה שלו דווקא בארה"ב.
כתבה מעניינת. לדעתי הבעיה שלו היא הפציעות המרובות והירידה באתלטיות. האינדיקציה זו הירידה בכמות הדאנקים.

מנחם לס
מנחם לס
17/04/2015 17:43:11
Reply to  עגל

אני כמובן מכיר את ספור חייו, עוד מימי האבא כטניסאי

ניב
ניב
17/04/2015 9:28:22

אצלנו בקיבוץ היו קוראים לשחקן כזה קלעי חוץ – עושה הכל חוץ מלקלוע.

שי אבן-צור
שי אבן-צור
17/04/2015 12:12:20
Reply to  ניב

חחח

מנחם לס
מנחם לס
17/04/2015 17:41:23
Reply to  ניב

חוש ההומור של הקיבוצניקים זו מתנה לישראל!

qas[ `Z
qas[ `Z
17/04/2015 10:49:24

הקלידו את התגובה כאן…

איתי
איתי
17/04/2015 13:11:40

חבל עליו דווקא שחקן ששווה לבנות סביבו קבוצה. אם היה בריא היה בטוח מסתדר עם גאסול. לדעתי הוא פשוט לא בריא, אין מה לעשות…

מקסימוס
מקסימוס
17/04/2015 14:05:37

על מה אתה מדבר?! גאסול שיחק בזמנו עם ביינום בלייקרס וקרקס הגנות עם משחק בין גבוהים שלו. אבל משחק טוב בין גבוהים לא דורש רק גבוהים טובים ולפחות אחד אינטילגנט, משחק בין גבוהים דורש גם שיטה וכרגע, למרבה הפתעתי, היא משוחקת טוב בהולס.

אהרון שדה
אהרון שדה
18/04/2015 23:55:22

פחות או יותר ענית את הדבר הנכון .
איני בקיא בפציעות ובמצבו הבריאותי.
אבל ההבדל המרכזי הוא שאשתקד נואה היה העוגן המרכזי והרכז האמיתי מעמדת הסנטר.
כיום הביאו לידו את גאסול והספרדי השני שעושים עבודה יפה מאד.
בנוסף רוז חזר ובאטלר נותן עונה אגדית ולכן נואה הנח והקבוצתי משלם את המחיר ….יכול להיות שזה ייגמר באליפות.