דינמיקה של סדרה/אלעד אייל

כל מי שעקב אחרי סדרות ההצלבה ביורוליג בשנים האחרונות יודע שפעמים רבות לסדרות הצלבה יש חיים משלהן, ופעמים רבות מה שנראה כמובן מאליו לפני הסדרה הופך להיות הכי בלתי צפוי. סדרה של הטוב מחמישה מכילה בתוכה אלמנטים רבים: מהם מקצועיים ומהם מנטליים ופעמים רבות כל ההכנות הדקדקניות נזרקות לפח ומה שנשאר הוא תחושת הבטן של מאמן ללכת עם מה שנראה לו נכון באותו רגע. מי שזוכר את הסדרות המוזרות והמטורפות בין סיינה לאולימפיאקוס עם המהפכים בין המשחקים, או הסדרה בין מכבי לפאו ב2012 שבשתי הסדרות האלו קבוצה אחת נראתה גדולה על יריבתה בכמה מספרים אחרי משחק הפתיחה ואז בא המשחק השני והוכיח איך מומנטום יכול להשתנות מקצה לקצה. מי שראה זאת מבין עד כמה ההבדל בין משחק למשחק יכול להיות תהומי, ולא תמיד אפשר להסביר זאת רק בהיבט מקצועי. בסדרה אינטנסיבית מסוג זה, לא תמיד המוכשר והטוב יותר מנצח. בשנים האחרונות הוכח לא פעם שמי שמצליח לעשות סוויץ טוב יותר ולמצוא תעצומות מנטליות אחרי הפסד, מצליח להפתיע יריב עדיף.

מכבי ת"א סימנה כמה פרמטרים חשובים כמפתחות לניצחון: עצירת הגארדים הטורקים בעיקר גאודלוק אבל גם בוגדנוביץ, הורדת הסקור של הטורקים אל מתחת ל-80 נקודות, ומניעת ריבאונד ההתקפה של היריבה שנהנית מיתרון גובה משמעותי. מכבי עמדה בשלושת היעדים באופן אופטימלי עד הדקה ה-25 בקירוב, עלתה ל-11 יתרון ונראתה בדרך לניצחון, ואז קרו כמה דברים: ראשית פסק זמן שהזעיק אוברדוביץ שהעלה אחריו הרכב עם רגליים טריות (זוריץ', סיפהאי)שמכבי לא הייתה מוכנה אליו, הצטברות עייפות אצל פארגו, אוחיון, וטיוס, והגנת לחץ במיוחד מול פארגו. התוצאה הייתה שינוי המומנטום בדקות קריטיות, זריקות מרחוק במקום חדירות שעבדו מצוין עד אז, ואיבוד קצב המשחק שהיה נוח למכבי לטובת הטורקים. גודס הימר אתמול על רוטציה קצרה כנראה בשאיפה לגנוב את המשחק הראשון, אבל כשהמומנטום אבד הוא איחר לזהות זאת ולעצור את המפולת. הניסיון של אוברדוביץ, והיכולת שלו להבין שטקטית הקבוצה שלו לא בכיוון הנכון לעשות שינוי שמפתיע את היריבה, ניצח עבורו את המשחק. למרות ההפסד המתסכל מכבי יכולה לשאוב עידוד מכך שפנרבחצ'ה היא מסוג הקבוצות שלמכבי נוח מולן על המגרש. אין לה גארדים שמסוגלים לעצור את פארגו, וכשהוא מרגיש בנוח מכבי כולה מרוויחה. יותר מדי שחקנים במכבי לא הופיעו אמש ובראשם סמית וסופו ועדיין מכבי לא הייתה מאד רחוקה מלהפתיע. סופו חשוב במיוחד מבחינת היכולת שלו למשוך אש ולסחוט עבירות ומשחק טוב שלו יכול לתת למכבי אופציה אמינה להשיג נקודות ולהוריד לחץ מקו החוץ.

יכול להיות שלקראת משחק 2 עדיף למכבי להמר על נעילת הצבע גם במחיר של כמה שלשות כדי למנוע את השליטה הטורקית בכ"ח בהתקפה שהיו האלמנט המרכזי שהוביל להפסד. לקח נוסף חשוב הוא הכנסת יותר שחקנים לרוטציה ובמיוחד לנדסברג שיכול לתת אופציה נוספת להשיג נקודות ולהוריד עומס מאוחיון ופארגו. על כל מקרה מכבי כבר הראתה בשנים האחרונות שהיא יודעת להתמודד עם מצבים מסוג זה, ולשנות את הכיוון המסתמן של סדרות הצלבה. שליטה בקצב המשחק בדגש על בחירת זריקות נכונה, מניעת ריבאונד התקפה טורקי במיוחד של הגל השני, הרחבת הרוטציה, יכולים להעניק ניצחון חוץ חשוב וכזה שיכול להפוך את הסדרה על פניה. זה לא בשמים ובהחלט אפשרי – שיהיה בהצלחה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. אני אוהד ירושלים אבל זה לא מפריע לי לתת גב למכבי באירופה. אני מעריך מאד את המקצוענות של המועדון הזה ומאחל ומקווה שגם הפועל תגיע לרמה הזו בשנים הקרובות.

    1. אם זה אומר שהפועל צריכה לאמץ את הגישה הדורסנית, אז אני מוותר על התענוג.

      בכל מקרה אחלה פוסט לאוהדי מכבי.

      1. אין פה ענין של שחור ולבן מדובר בספורט והמטרה היא בסופו של דבר לזכות בתארים. אני גדלתי על התקופה הרומנטית של עדי גורדון וזה היה יוצא דופן ומיוחד אבל בעיני עדי הספורט היה רק אמצעי וכלי לתיקון חברתי, אבל למרבה הצער זה לא יכול להחזיק לאורך זמן.קבוצה שרוצה להצליח לאורך זמן צריכה גישה מקצוענית ואהבה וחלומות לא מספיקים. אין ספק שיש לזה מחירים, אבל אני (אולי ?)בניגוד אליך מתייחס לזה כספורט ולא כמאבק

        1. להפך, אני מתייחס לזה כספורט, ושמעון מזרחי מתייחס לזה כמאבק.

          אגב, אני לא כזה מת על המיתוס סביב גורדון, כשהקבוצה ירדה ליגה, הוא נטש. הסמל היחיד של הפועל אלו האוהדים שלה (והאריה…)

          1. אז למעשה , לדבריך , אוהדי הפועל ירושלים אוהדים את עצמם (ואת האריה…) , ותוהים למה כל השנים מכבי כזו מצליחה והם נשארים רק עם ה"רומנטיקה" שנובעת מהאהבה העצמית הזו ?

          2. יש הרבה דרכים לקרוא בין השורות, וזו לא אחת מהן…

            בסולם הערכים שלנו עומדת (או לפחות מנסים שתעמוד) האחדות ולא זכייה בגביע זה או אחר. ואם תזרוק לי את המילה קטמון, אתה בהחלט צודק, אך אני רואה זאת כחילוקי דעות שנובעים מאכפתיות, העדיפה על פני האפאטיות הזומבית של אוהדי מכבי. לנו לא כל כך הולך, אבל הפועל תל אביב בכדורסל היא דוגמא טובה למחוייבות הטוטאלית של אוהדים וזה מה שמסמל בעיניי קבוצה.

            ההצלחה של מכבי מבוססת על מיסים וכספיי אגרה לאומיים שנלקחו מהאזרחים לאורך עשרות שנים כולל ציבורים שלמים שבכלל לא אוהדים אותה… אבל העיקר הרומנטיקה הווינרית…

          3. אני לא מבין למה תמיד צריך להסתכל על האחר ולומר במה הוא לא בסדר.
            שמעון מזרחי הוא אדם כמו כולנו ויש לו מגרעות וחסרונות כשלמעשה אלו שני צדדים של אותה מטבע. שמעון מזרחי אולי רואה ביריבות הספורטיבית מאבק, אבל זה בדיוק מה שהפך את מכבי למועדון המקצוען היחיד בארץ למעשה על כל היתרונות והחסרונות שבכך. עכשיו השאלה היא מה בדיו7ק רוצים בהפועל ? אם המטרה היא להפוך למועדון מקצועני ולזכות בתארים הרי שצריך ללכת בדרך מקצועית ולשים את הרומנטיקה בצד. אם המטרה היא להישאר מועדון קטן ולהיות חולמים ותמימים אז מה בדיוק התלונות כלפי מכבי ? אי אפשר לרצות להישאר קטן ורומנטיקן ובמקביל להמשיך ולקנא ולשנוא את ה"בריון השכונתי". אתה רוצה לגדול אז תפעל בכיוון. אם לא אז מספיק להתלונן ולהתבכיין אחרת זו סתם קטנוניות וצביעות. בעיני התהליך שהחל בהפועל הוא מבורך והוא הדרך הנכונה להפוך למועדון גדול ומשמעותי. יש לזה מחירים כמו אובדן האינטימיות והקהילתיות של מלחה, אבל זו הכרעה שחייבים לקבל כדי להגיע ליעדים הרצויים.

          4. למחוייבות הטוטלית של הפועל ת"א יש גם צדדים שליליים רבים ואני ממש לא רוצה שהפועל תאמץ את הדרך הזו של שנאת האחר העיקר להישאר מלוכדים. אם זו הכוונה שלך אז אני מעדיף את האפטיות של מכבי.

          5. אלעד, אמנם אני סולד מהרעיונות שלך לגבי הקבוצה שלנו, אבל אתה דוגמא טובה לאוהד הפועל שעוצר, חושב, ומנסה להבין "מה יהיה הכי טוב למועדון שלי ואיך אני רוצה לראות אותו מתקדם לשנים הבאות". זו חשיבה ביקורתית שלא תראה אצל מכבי.

            במחוייבות הטוטאלית של אוהדי הפועל תל אביב הכוונה הייתה, שהן לקחו את המושכות לידיים, לא ויתרו, נלחמו על האולם שלהם, הפסידו, שוב קמו מהקרשים, קנו את הקבוצה של האוהדים, ירדו ליגות, עלו ליגות ועוד ועוד…
            אם תשאל אותי זה סיפור הרבה יותר גדול ומרגש מכל גביע אירופה של מכבי, צלחת אליפות זו סך הכל חתיכת מתכת שאפשר לקנות בחנות למזכרות, אז אולי אני רומנטיקן, אבל מה הטעם להיות אוהד ספורט אם הרגש נזנח לטובת דברים חומריים. בכל מקרה במחוייבות טוטאלית ברור שלא התכוונתי לשיריי שואה שלהם, אבל איך אמרת על דון מזרחי "הוא רק בן אדם" אז גם הם…

          6. אין ספק שהמחוייבות של אוהדי הפועל ת"א ראויה להערכה רבה וחבל שיש ביניהם כאלו שמקלקלים זאת ולא זה לא קומץ. יש רבים שם שגאים בהתנהגות הזו, אבל זה בהחלט לא הנושא כאן.
            מה שאני לא מבין זה למה אתה מתייחס למכבי בגישה חד מימדית? הרי גם מכבי לא הפכה בבת אחת למה שהיא כיום, זו הייתה עבודה קשה לאורך שנים וגם כיום כל גביע שהיא זוכה בו הוא תוצאה של תהליך והשקעה רבה. אני מעריך את מה שנעשה שם ויודע להסתכל על הדברים במורכבות הנכונה. אני עדיין מנסה להבין מה בדיוק החזון שלך לגבי הפועל? איפה היית רוצה לראות אותה בעוד כמה שנים ובאיזו דרך לדעתך צריך ללכת כדי להשיג זאת? למרבה הצער אני לא מכיר דרך להגיע להישגים בלי להתחספס גם בדרך ולאבד לפעמים חלק מהתמימות והרומנטיקה. בכל מקרה אם אתה חושב שעדיף להישאר קטנים ובלי הישגים למה מפריע לך שבמכבי פועלים אחרת? הרי אין לך שום רצון להפוך לכזה?

          7. גם סטאלין עבד קשה… סמיילי

            ולא, אני אישית לא רוצה להיות מכבי, זה משעמם, אין דבר יותר פתטי מלראות אוהד מכבי חוגג אליפות, הוא מנסה בכוח לשמוח, אך לא יכול, הרגש התנוון, ואני לא רוצה שזה יקרה גם לנו.

            הייתי רוצה לראות את הפועל כקואופרטיב של האוהדים, גם במחיר של ירידות ליגה, אז ההישגים אולי לא יהיו משהו, אבל עדיין אלו יהיו ההישגים שלנו, שאנו אחראים להם, ואני באמת מאמין שיש לנו אוהדים מעולים שאם באמת ינסו יוכלו להרים את הפרויקט הזה גם להצלחות, הבעיה היא שיוזמות כאלו קורות כמעט תמיד רק כאשר אתה כבר עם הגב לקיר, כמו במקרה של הפועל תל אביב.

          8. עד לסטלין הגענו, קצת רחוק כדי להבהיר נקודה לא 😉
            עם כל הכבוד אני לא חושב שכל הענין צריך להסתכם ב"שלנו" מול "שלהם" ועם כל הכבוד ליוזמות אוהדים, עדיין לא ראיתי קבוצה כזו שבאמת הגיעה להצלחות כבירות. עכשיו השאלה היא האם כל הענין מסתכם בכך שזה יהיה שלנו ? אנחנו נגד כל העולם עם העקרונות הנעלים והמזוקקים ? מצטער אבל אני עדיין רואה בזה רק ספורט ונהנה מהצלחות הקבוצה, אבל גם מכדורסל טוב לכשעצמו ועדיין מסוגל גם לראות את המורכבות שבמציאות ולא מחלק הכל באופן אוטומטי למנוונים ורגישים. זה קצת מתחיל להזכיר לי את הגישה של הפועל ת"א שמבחינת אוהדיה מוטב להוציא למכבי עין גם במחיר שתי עיניים שלנו.

          9. אין ספק שאנו חלוקים בהשקפת עולמינו בנוגע לספורט, כל העניין של לאהוד או לפחות חלק גדול ממנו הוא "אנחנו"מול "הם" אחרת אתה מוציא את העוקץ מכל הספורט הזה. מטבע הדברים יש התנגשות בין נרטיבים, אני לא מבין מה אתה כלכך נבהל מזה, אני רואה את הספורט כמשל לחיים ואלא אתה רואה אותו כבידור, מה אני אגיד יש דברים שיותר מעניינים אותי מאשר לראות כדורסל נכנס לחישוק הטבעת, העניין שלי זה כל התרבות שמתפתחת סביב המשחק הזה, הסיפורים, האמוציות, הפנאטיות ההקרבה ועוד… אני לא רואה את זה כקובואים טובים מול אינדיאנים רעים, להפך יש לי הרבה ביקורת על הקבוצה שאני אוהד ותהליך האמריקניזציה שהיא עוברת ומצד שני אני שאולי זה בלתי נמנע ויש עם זה יתרונות מסויימים, אך לטעמי הם בטלים בשישים, אם הם לא גורמים לי להתחבר לקבוצה שלי ולחוש שייכות. אין אף נצחון של הפועל, גם לא על מדריד שגרם לי להתרגש כמו אחרי תבוסה בבית למכבי כשהקהל ממשיך לשיר, והסיבה היא זה פשוט לא באמת משנה אם ניצחת או הפסדת אלא התהליך שאתה עובר עם אלו שסובבים אותך שמרגישים אותה אהבה לגבי משהו שתכלס אם חושבים עליו לעומק הוא די מטופש… שאלת את עצמך פעם למה אתה באמת, אבל באמת אוהד של הפועל ירושלים בכדורסל ?

          10. אני מניח שהתשובה לשאלה שלך היא רגש ההשתייכות למשהו שמחבר קבוצת אנשים ונותן תחושה של שלם הגדול מסכום חלקיו. בכל מקרה ההאדה שלי התחילה בגיל הנעורים, ובכל הקשור לעולם הרגש רב הנסתר על הגלוי.כיום אין ספק שכאדם בוגר התמתנתי ואני פחות אמוציונלי ויתר נינוח בכל הקשור לניצחונות והפסדים.
            גם אני אהבתי מאד את עונת 9 שבה הפועל לא הגיעה לפלייאוף, וסיימה אפילו אחרי מכבי ירושלים והובסה במלחה ע"י הפועל ת"א השנואה, אבל הקהל עמד על רגליו והריע., ויש הרבה צדק בדבריך, למרות שכיום אני מביט בזה יותר מסויג.
            בכל אופן זה דיון מעניין על מה מייצגת בעינינו הקבוצה האהודה ואיך בדיוק אנחנו בוחרים את מי לאהוד.

  2. אגב לא רק את מכבי אני מעודד באירופה גם כשהפועל ת"א הגיעה ב200 לחצי גמר גביע אירופה פרגנתי לה. בלי בעיה בכלל. בעיני הדרך היא לשאוף למעלה ולא למשוך את הטובים למטה.

  3. אני לא ממליץ להמר על השלשות של הטורקים שיקפיצו את הקהל הטורקי לשמיים . (בארץ ניתן בהחלט להמר על כך ).
    בכל מקרה גם 0-2 לא סוגר את הסדרה כי הטורקים יצטרכו לנצח בארץ.
    אם לא יעשו זאת ונחזור לטורקיה ב 2-2 כל הלחץ עליהם .

    1. מבחינת אחוזי קליע הלשלוש ומספר זריקות הם לא קבוצה כזו גדולה (למעט גאודלוק). בכל מקרה מה שהרג את מכבי במשחק הראשון היה ריבאונד ההגנה ולא הקליעה מבחוץ. במשחק חוץ מול קבוצה עם הרבה כלי נשק צריך להמר על משהו, ונראה לי שהסכנה היותר גדולה היא חגיגה נוספת תחת הסל הצהוב. צריך לנסות להכריח אותם לקחת זריקות שהם לא רגילים לקחת ולדעתי למנוע בכל מחיר את ההליכה שלהם לכ"ח בהתקפה.

  4. אף קבוצה בתולדות היורוליג לא חזרה לא חזרה מ-2-0 בהצלבה. לא הייתי בונה על זה. הפסד ודי נגמרה העונה… שיהיה בהצלחה : )

  5. האמת אם כבר אז אולי הגיע הזמן שמישהי תחזור מ2:0 לניצחון. אם באן בי איי זה קרה בסדרות של הטוב מ5 אז גם באירופה אפשר.

    1. בשנה שעברה נדמה לי שגם אולמפיאקוס וגם פאו חזרו מ2:0 ל2:2 והפסידו את החמישי אבל אף קבוצה לא חזרה לניצחון

  6. האמת שזה משחק שמראה כמה קשה לחזור מבורות.
    מכבי התמודדו כשווים במשך שלושה רבעים, אבל רבע ראשון קטסטרופלי בהגנה הרג אותם (קצב ספיגה של 120 נקודות, במשחק אירופאי!)

  7. מדהים איזו טביעת אצבע יש לאוברדוביץ'. המאמן לקח קבוצה שהייתה אסופת שחקנים בעונה שעברה והפך אותה ליחידה מלוכדת שמשחקת כדורסל ממושמע, אבל גם מאפשרת לכישרון האישי להתפרץ. מה שמרגיז זה שכל הזמן נראה שהפער לא כזה משמעותי ומכבי מדי פעם בעיקר במשחק הראשון הראתה שהיא מתמודדת יפה מולה, ופתאום זה מתפרץ ומתפוצץ בפרצוף. הקבוצה הזו מזכירה לפעמים את הכדורסל היוגוסלבי בשיאו כשהתפקידים על המגרש הם על הנייר בלבד, ויש שחקנים שמסוגלים לעשות הכל על המגרש. זה נותן יתרון עצום כשיש שחקנים וורסטיליים על המגרש.

  8. אף קבוצה לא חזרה מ 2-0 ?
    זה נכון ביורוליג בעיקר מכיוון שעד העונה היו בדיוק 12 סדרות שכאלו
    שמחציתם (אני מניח לא בדקתי ) בכלל לא עמדו על 2-0 (אלא על 1-1 ).

    ככה שלא הייתי מתרגש יותר מדי מהאמירה ההיסטורית הזו .
    בלי קשר להיסטוריה קשה מאד לחזור מ 2-0 אבל אפשרי .
    (קרה מספיק פעמים באירופה ,אפילו בארץ וב.נ.ב.א גם בסדרות של הטוב מחמש בעבר הרחוק למשל פינקס -לייקרס 93 ).

    בכל אופן אם הייתי מבקש מכם להמר בכסף מי היא הקבוצה הראשונה שתחזור ביורוליג מ 2-0 נראה לי שהתשובה ברורה.
    איני אומר שזה יקרה.
    אני רק אומר שהטורקים עדיין לא ניצחו כאן ואם הם לא ינצחו כאן הם מסוגלים לחרבן במכנסיים במשחק המכריע.

    בעיני לפחות ואני מקווה לכתוב זאת במאמר עוד.
    מכבי שיחקו 4 משחקים בשבוע ! כולל המשחק בברלין זה מספר מטורף לקבוצה פגיעה ופצועה.
    עכשיו יש כמה ימים ויש להחזיר כבוד.
    לכן את המשחק השלישי אני מאמין שמכבי תיקח בכל מקרה.

    המבחן היותר גדול הוא המשחק הרביעי שם אפקט הביתיות מצטמצם וכן העייפות והסגל הרחב באים לידי ביטוי .
    ….אם מכבי בכל זאת תתעלה פעם שנייה ותנצח את הרביע יש לה 5 ימי מנוחה (אולי באמצע משחק ליגה מיותר שאני הייתי עולה עם הררי ,אלטיט והיינס ).
    ואז הכל פתוח.

    סיכום בתחילת הסדרה הערכתי 1-3 לטורקים.
    אני בדרך הנכונה לצערי ….נקודת המפנה צריכה לבוא בליל יום העצמאות.
    ואם מכבי היא אכן "הקבוצה של המדינה " (בצחוק בצחוק …לא נריב על כך ) …היא תתעלה ותבוא לטורקיה לעשות היסטוריה !
    לא אבוד ! לא אבוד ! לא אבוד !
    יאאאאאאאאאאאאאאאאאאאאאאאלללללללללללללללללללללללללההההההההההההה ממממממממממממממממכככככככככככככככככככככככככככככככככככככבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבביייייייייייייייייייייייייייייייייייייי

  9. גם יוסטון של 95 חזרה מ2:0 בסיבוב הראשון מול יוטה לניצחון בחוץ במשחק חמישי. בכל אופן נראה לי שגודס הימר בכל הכוח על המשחק הראשון והפסיד בהימור. מכבי יכולה לנצח פעמיים בבית ואז במשחק אחד על כל הקופה הכל יכול להיות, אבל צריך ללכת צעד צעד ולקוות לטוב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט