שער ראשון – ההתחלה – ממיקאן לצ'מברלין / דור בלוך

אז בהמשך להקדמה לספר (אפשר לקרוא כאן: http://www.hoops.co.il/?p=42973) וכמובטח, מצורף הפרק הראשון בספר המהווה למעשה את הפתיחה לשער הראשון שלו.

בקצרה, הספר, ככל שאכן יכתב, גם בעזרתכם, יכלול שלושה שערים המתארים את שלושת התקופות בהיסטוריה של ה-NBA בשילוב ההיסטוריה של ארה"ב והקשר בין השניים. כל שער ייפתח בהקדמה קצרה על התקופה בליגה ובארה"ב, ופרק על כל קבוצה שהוקמה בתקופה בה עוסק השער. דרך הפרקים הללו שיתארו את ההיסטוריה של הקבוצות מהקמתן ועד היום לרבות המעברים והשינויים שעברו והסיפורים המעניינים שלהן, אני מקווה לספר את סיפורו של הכדורסל בארה"ב בצורה מלאה ומעניינת.

אשמח מאוד להערות, כאן או בפרטי (המייל שלי: bloch.dore@gmail.com או בפייסבוק dore bloch), שיעזרו לשפר את הפרקים, מדובר בסה"כ בטיוטה ראשונה, שככל שהספר אכן יכתב תשתנה עוד פעמים רבות).

*

שער ראשון – ההתחלה – ממיקאן לצ'מברלין  (1946-1960):

Team First season Games played All-time record Win Pct. Playoff appearances NBA championships
Boston Celtics 1946-47 5151 3067-2084 0.595 50 17
Golden State Warriors 1946-47 5146 2352-2794 0.457 28 3 (2 from Philadelphia)
New York Knicks 1946-47 5147 2561-2586 0.498 41 2
Detroit Pistons 1948-49 5040 2482-2558 0.492 40 3
L.A. Lakers 1948-49 5041 3125-1916 0.62 59 16
Sacramento Kings 1948-49 5041 2346-2695 0.465 29 1 (Rochester)
Atlanta Hawks 1949-50 4978 2460-2518 0.494 41 1 (St. Louis)
Philadelphia 76ers 1949-50 4976 2645-2331 0.532 47 3 (1 from Syracuse)

20 בינואר 1892, ספרינגילד מסצ'סיוטס. המקום והזמן המתקשרים לכל אוהד כדורסל עם משחק הכדורסל הראשון ששוחק אי פעם. דוקטור ג'יימס נייסמית' (הקנדי, שלא נדע מצרות), המציא את המשחק כדי שיהיה ענף ספורט בו ניתן לשחק בימי החורף.

המשחק תפס תאוצה במהרה והוביל להקמת ליגות תחרותיות מקומיות כבר בסוף המאה ה-19. ב-1898 הוקמה ה-NBL – NATIONAL BASKETBALL LEAGUE, אשר תלווה אותנו בפסקאות הראשונות של השער הראשון. ליגות נוספות הוקמו בעיקר במזרח ארה"ב ואחת מהן אף עשתה היסטוריה.

ב-1902 ליגת הכדורסל של ניו אינגלנד אפשרה לשחקן אפריקאי אמריקאי, באקי לו, לשחק לראשונה באופן רישמי בשורותיה. נוסע הגזע, ההתמודדות של ארה"ב עימו והאופן שבו ההתמודדות הזאת באה לידי ביטוי על הפרקט של אולמות הכדורסל יעברו כחוט השני בספר זה.

בנקודה זו הרשו לי להציג בפניכם את הסלטיקס, הניו יורק סלטיקס (לא זאת לא טעות). הסלטיקס הוקמו בשנת 1914, אבל פעילותם הופסקה במהלך מלחמת העולם הראשונה. בסוף המלחמה, ג'ים פיורי ואחיו תום הקימו מחדש את הקבוצה, והם היו הראשונים בהיסטוריה המתועדת של הכדורסל להחתים שחקן על חוזה, כך יכלו האחים לשמור על שחקנים בקבוצתם מה שנתן להם יתרון יחסי גדול. למעשה היתרון שלהם היה כה גדול שמשחקיהם החד צדדיים ששוחקו בליגה המזרחית לא משכו קהל, והם נאלצו לפרוש.

קבוצה מעניינת נוספת מהתקופה היא הבאפלו ג'רמנס שהחלו לשחק בשנת 1895. לא רק שהמועדון, לפי התיעוד ההיסטורי, החזיק ב-111 נצחונות רצופים ומאזן של 86-792 עם התפרקותו, אלא שהוא זכה לכבוד הייחודי של ייצוג ארה"ב בתחרות הכדורסל גברים הראשונה בהיסטוריה של האולימפיאדה שהתקיימה ב-סנט לואיס, מיזורי ב-1904. ה"גרמנים" זכו בתואר והפכו לזוכי מדליית הזהב הראשונה בהיסטוריה.

הכדורסל שוחק בליגות שונות, וזכה לפופולריות בלתי מבוטלת בקולג'ים, עד כדי כך, שהנשיא טדי רוזוולט קרא להקמת להקמת גוף שינהל את כדורסל המכללות, גוף שאכן הוקם, אך עדיין הוא היה נחשב לספורט משני בארה"ב ומרבית המשחקים שוחקו מול אולמות ריקים.

כמה קבוצות היו המצליחות והצליחו גם למשוך קהל כמו הניו יורק סלטיקס (כאמור, לא טעות), הבאפלו ג'רמנס (גם לא טעות), או האיגוד העברי של דרום פילדלפיה (תאמינו או לא, גם זאת לא טעות, עוד נחזור אליהם בהמשך), אבל לא הייתה מסגרת שאפשרה לרתום את הפופולריות הזאת לליגה אחת ועל ידי כך לאפשר לקבוצות להעצים אחת את השנייה. כל זאת עד שנת 1925 בה הוקמה ה-ABL – ליגת הכדורסל האמריקאית.

הליגה הייתה אוסף של קבוצות קטנות, לרבות בבעלות חברות קטנות, והמשחקים שוחקו בצורה מפוזרת. במהלך העונה הראשונה הסלטיקס פרשו כדי לשחק בלי המגבלה של ליגה מסוימת, מה שהשאיר את התחרות בליגה בה היו צפויים הסלטיקס לשלוט פתוחה לחלוטין. הקליבלנד רוזנבלומס, זכו באותו תואר ראשון, ולאחר מכן הסלטיקס חזרו לליגה, הפעם כברוקלין סלטיקס, וזכו בשתי אליפויות רצופות לפני שפרשו שוב.

כמו כל ארה"ב גם הכדורסל הושפע מאוד מהשפל הגדול, וה-ABL על אף נסיונה לקיים ליגה סדירה עד 1931, למרות התפרקות של קבוצות רבות ופרישה של אחרות, החליטה להשעות את פעילותה בשנים 1931-1933.

בשנת 34 חזרה הליגה לפעול, אך התנאים הקשים גרמו לכך ש-5 קבוצות התפרקו עוד לפני שהליגה יצאה לדרך. למרות זאת, העבריים מדרום פילדלפיה זכו בתואר לראשונה בתולדותיהם, כשבינתיים בכדורסל המכללות קנטאקי זכתה באליפות הראשונה שלה.

אבל הקבוצה לא זכתה להינות מפרי עמלה בשקט, אנטישמיות גוברת בארה"ב, והאשמות על כך שבנקאים יהודים הם שהיו אחראיים למשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30, פגעו בקבוצה. העיתונאי פול גליקו כתב שהקבוצה הצליחה מאחר ו: "המשחק נותן פרמייה למוח שהוא דרוך וזומם מזימות". למרות זאת הקבוצה הוכרה כקבוצה הדומיננטית ביותר בשנות ה-30 וה-40 עם 7 אליפויות ABL מתוך 13 בשנים 33-46, ומייסד הקבוצה, אדי גוטליב זכה להיכנס להיכל התהילה.

השיפור הכלכלי המסוים באמצע שנות ה-30 תחת הנהגתו של פרנקלין רוזוולט והגדילה בפופלאריות של המשחק הולידה תחרות. בעוד ליגת המכללות משנה את שמה, ל-NCAA, השם בו היא ידועה עד היום, ועוברת למודל שהוליד את טירוף מרץ והפופולאריות האדירה של כדורסל המכללות, בעלים של קהילות כפריות במערב התיכון האמריקאי החליטו על הקמת ליגה חדשה ה-NBL.

עם זאת התחרות לא הייתה על אותו קהל יעד. בעוד הליגה החדשה – ה-NBL ניסתה לפנות למעמד הפועלים, לחקלאים ובעלי צווארון כחול, ה-ABL, הליגה הוותיקה יותר, פנתה למעמדות הגבוהים יותר בערים הגדולות במזרח ארה"ב. שתי הליגות הצליחו להחזיק את הראש מעל המיים, המשחקים הפכו קרובים יותר אחד לשני וההתעניינות הציבורית גברה, כל זאת עד כניסת ארה"ב למלחמת העולם השנייה שהביאה לצניחה בכמות הצופים ואף לעצירה קצרה של פעילות הליגות.

עד עונת 44-45 ה-NBL הוסיפה לדשדש, אבל סוף המלחמה המתקרב והמשך ההתאוששות הכלכלית הביאו לצמיחה, וקבוצות חדשות מערים גדולות שנכנסו לליגה הגדילו את הפופולריות שלה. לראשונה חולקה הליגה לדיביזיה מזרחית ודיביזיה מערבית, בכל אחת שלוש קבוצות- פורט ויין, קליבלנט ופיטסבורג במזרח, שבוייגאן, שיקאגו ואושקוש במערב. בינתיים ה-ABL  הייתה קרובה לסגירה, כשמאבקים פנימיים הובילו קבוצות להפסיד כסף והיריבות עם ה-NBL פגעה גם היא בהכנסות.

סיום המלחמה הוביל לרצון עז של האומה לחזור לשיגרה, ובזמן שה-NBL הייתה בצמיחה וה-ABL הכזיבה, בעלי מגרשים מרחבי ארV”ב, וקנדי אחד החליטו להקים ליגה חדשה על טהרת השווקים הגדולים שתתחרה בשתי הליגות הקיימות. הליגה החדשה נקראה ה-BAA – התאחדות הכדורסל של אמריקה. שחקנים הרוויחו כ-2,000 דולארים בחודש, וזכו למענק זהה על זכייה באליפות. הליגה כללה את הוושינגטון קאפיטולס, הפילדלפיה ווריורס, הניו יורק ניקרבאקרס (הופ, שם מוכר), פרובידנס סטיםרולרס, טורונטו האסקיס, בוסטון סלטיקס (היי הנה עוד אחד), שיקאגו סטאגס, סנט לואיס בובמרס, דטרויט פלקונס, קליבלנד ראבלס ופיטסבורג איירונמאן).

הליגה החדשה זכתה להצלחה לא מבוטלת, אבל קליבלנד, דטרויט, קליבלנד וטורונטו התפרקו אחרי עונה אחת בלבד, ומספר המשחקים הופחת. בשנת 1948, ארבע הקבוצות החזקות ב-NBL קפצו לליגה החדשה. המיניאפוליס לייקרס, הרוצ'סטר רויאלס, אינדניאפוליס קאוטסקי'ס והפורט ויין זולנר פיסטונס מצאו את מקומן ב-BAA יחד עם כמה מהכוכבים הגדולים של התקופה.

אם כן, שלושת הזרמים הללו: ה-ABL ליגה שעל סף התפרקות, ה-NBL, ליגה ששומרת על כוח משיכה, ואף גדלה, אך איבדה את השווקים הגדולים שלה, וה-BAA, שזכתה בקבוצות גדולות חדשות, הובילו לאיחוד הבלתי נמנע ולהקמת ליגה לאומית אחת.

עם תום עונת 1947-1948 נפגשו הבעלים של הקבוצות בשתי הליגות הבכירות וסיכמו ש-6 הקבוצות הנותרות ב-NBL יצטרפו לקבוצות הקיימות ב-BAA להקמת ליגה חדשה עם 17 קבוצות שיחולקו ל-3 דיביזיון ש/ל 5-6 קבוצות ותיקרא ה-NBA.

ההיסטוריה המורכבת שתוארה כאן בקצרה, וריבוי הליגות, חלקן הוזכרו וחלקן לא, מייצרת אפשרויות להצגת ההיסטוריה של הקבוצות ב-NBA במספר דרכים, אבל כמו שאומרים, ההיסטוריה נכתבת ע"י המנצחים, ואנו נאמץ לצרכי הספר הזה את הנראטיב של ה-NBA ונתייחס לשנת ההקמה של הקבוצות כשנת הצטרפותן ל-BAA או ל-NBA, גם אם נזכיר פה ושם את ההיסטוריה של הקבוצות בליגות אחרות ככל שהדבר יהיה רלבנטי.

על אף האופטימיות לאחר האיחוד שהוזכר לעיל, 5 שנים לאחר הקמתה של הליגה החדשה רבים חשבו שהיא לא תצליח להגיע אפילו לעשור של פעילות. היעדר חוקים שיגבילו בזבוזי זמן, עבירות מכוונות וריבוי עבירות הובילו למשחקים איטיים ומשעממים וזריקות עונשין אינסופיות, כולל משחק שהסתיים בתוצאה המחרידה 18-19 לטובת פורט ויין מול הלייקרס. הפלייאוף של 1953 למשל כלל ממוצע של 80 זריקות עונשין למשחק.

אתם הייתם משלמים כדי לראות משחק כזה?

תוסיפו לכך מעט מדי שווקים גדולים ויותר מדי שווקים קטנים ושערוררית הימורים ותבינו למה הליגה נזקקה נואשות לצינור חמצן כדי להחזיק את עצמה בחיים.

צינור החמצן הזה הגיע בצורת שינויי חוקים שעיצבו את הכדורסל בעולם כולו עד היום. דני ביאסון, הבעלים של סירקיוז, המציא את שעון ה-24 שניות שהוביל מייד לגדילה בכמות הנקודות והגברת קצב המשחק. שינוי נוסף ולא פחות חשוב היה שינוי בחוקי העבירות. כל קבוצה נענשה בזריקות עונשין לאחר העבירה החמישית שלה בכל רבע.

מה שמחזיר אותנו לכותרת של הפרק.

בשנים הראשונות של הליגה שלט בה ללא עוררין ג'ורג' מיקאן. סנטר לבן, גבוה (רשום כ-2.08) ולא מאוד אתלטי. עונת 53-54 כבר סימנה ירידה עבור הסנטר בן ה-29, שקלע 18 נקודות ולקח 14 ריבאונדים למשחק, והוביל את קבוצתו לאליפות חמישית ב-6 שנים. הדומיננטיות שלו הובילה למספר שינויי חוקים, בין היתר אלו שהוזכרו לעיל.  בסוף העונה הוא הודיע על פרישה. מיקאן אמר שהפרישה נבעה מרצונו לבלות זמן רב יותר עם משפחתו, ומי שמייחס את הפרישה והירידה בסטטיסטיקות של מיקאן להכנסת שעון ה-24 שניות ושינוי חוקי העבירות עושה זאת על אחריותו בלבד.

בשנת 1959 הצטרף וילט צ'מברלין לליגה. סנטר שחור, גובה (רשום כ-2.16) ומאוד מאוד אתלטי. עד כדי כך אתלטי שגם הוא, כמו מיקאן, הוביל לשינויי חוקים. אלה שבמקרה שלו החוק המדובר הוא בחוק שמנע משחקנים להכניס את הכדור בנגיעה בזמן שהוא מתגלגל על החישוק. צ'מברלין זכה בשתי אליפויות שיחק ב-13 משחקי אולסטאר. הפופולאריות שלו לצד ההצלחה הספורטיבית הובילו את NBC לשדר עוד שני משחקים בכל סופ"ש.

המעבר ממיקאן לצ'מברלין, משחקן שיכול לשרוד רק בכדורסל האיטי המתנהל ברובו מתחת לסלים, ומדגיש קשיחות וגובה על פני אתלטיות ומהירות, לשחקן שהתבסס על היכולות האתלטיות שלו, ששיחק כדורסל מהיר יותר ואטרקטיבי יותר לאוהדים ולרשתות השידור הציל את ה- NBAוהניח את הבסיס לכל ההתפתחויות שבאו אחריו.

המחצית הראשונה של המאה ה-20 הייתה תקופה סוערת של מבחנים עבור ארה"ב ועבור הכדורסל שלה. המתח הגזעי הלך וצף בצורה שהפכה בולטת יותר ויותר ככל שהתקדמה התקופה, משבר כלכלי ושתי מלחמות עולם פקדו את המדינה. הטלביזיה נכנסה לכל בית והפכה את תקשורת ההמונים למונח מעצב בכל ענף כלכלי, ובכלל זה גם בכדורסל. הצרכנות והקפיטליזם הפכו לדת החדשה. המלחמה הקרה הפחידה את האמריקאים והולידה את ג'ו מקרת'י וגל של שמרנות תוקפנית.

ליגות כדורסל וקבוצות הוקמו והתפרקו, פרשו והתאחדו. שערוריות הימורים, כדורסל שלילי ומשעמם, ריבוי אלימות ועבירות היכו בענף, שסבל מסימני שאלה מרחפים מסביבו האם הספורט "הצעיר" מסוגל להיכנס לליבה של אמריקה ולהפוך להיות פופולארי כמו אחיו הבכירים.

אבל עם הגיעינו לסוף שנות ה-50 הכדורסל כמו גם אמריקה כולה צלחו את המבחנים שעמדו בפניהם, והניחו את הבסיס לעשורים הסוערים אף יותר שיבואו בהמשך.

שער זה יעסוק בעשורים האלו – שנות ה-40 וה-50 ב-NBA.

ההתחלה.

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. קשה בלי לעשות זאת על קובץ WORD בעקוב אחר שינויים, אבל אנסה בכל זאת:

    הערות כלליות:
    1. איש מקצוע מוכרח לעבור על נושא הפיסוק.
    2. לענ"ד, יש מקום להסביר מדוע כל קבוצה קיבלה את שמה, לרבות תרגום השם לעברית.
    3. בכל שימוש לראשונה בר"ת באנגלית, יש מקום לתיבות המלאות בסוגריים.
    4. יש מקומות עם רוח כפול. יש אפשרות שה-WORD ייתן על כך חיווי, אאל"ט. יש גם מקומות ללא רווח בין מילים.
    5. ישנן 2 חלופות לשימוש בסימן הפיסוק מקף – או שהמילים צמודות למקף (למשל, ה-20) או שבינן לבין המקף יש תא רווח. מצב בו נכתבת מילה ובצמוד אליה מקף, תא רווח ואז מילה, הוא שגוי, למיטב ידיעתי.

    הערות פרטניות:
    1. כתוב "נוסע הגזע", מניח שרצית לכתוב "נושא הגזע".
    2. כתוב "מאחר ו…" הצורה הנכונה בעברית היא "מאשר ש…"
    3. כתוב "ארV"ב", צ"ל ארה"ב.
    4. איירונמאן) – הסוגר הזה מיותר, שכן אין סוגר שפתח את הסוגריים שהסוגר הנ"ל מתיימר לסגור.
    5. אבל קליבלנד, דטרויט, קליבלנד וטורונטו – קליבלנד מופיעה פעמיים.
    6. כתוב "דיביזיון ש/ל", צ"ל "דיביזיות של".
    7. "צ'מברלין זכה בשתי אליפויות שיחק ב-13 משחקי אולסטאר." צ"ל "ושיחק ב-13…"

    בהצלחה 🙂

  2. מתן כבר נתן לך את ההערות על הפרק עצמו, אני רק מציע לך לא לפרסם במועדים כ״כ קרובים אחד לשני. אם תפרסם יום אחרי יום, תוך 4-5 מקסימום אתה תעזוב את זה לחלוטין. הייתי מפרסם פעם בשבוע פעם בשבועיים אפילו.
    התוכן מעולה!

  3. מצויין! ואם בהערות והארות עסקינן…
    כמובן שלכל אחד יש את הסגנון שלו אבל אם יש משהו שלמדנו ממנחם הגדול זה כמה סיפורי צבע מוסיפים עניין .
    דוגמאות יכולות להיות באמת סיפורים על הקמות הקבוצות הראשונות (יותר מידע על קבוצת ה'עבריים' – היה ממש מעניין) או כמובן על הניקרבוקסרס, לייקרס וסלטיקס.
    גם היה מעניין לקרוא על יריבויות מיוחדות בתקופות השונות, בין קבוצות או בין שחקנים.
    תמשיך עם זה, כיף גדול לקרוא

  4. נפלא.
    יש לי די הרבה הערות הגהה אבל אין היגיון בלעשות הגהה לטיוטה. לגבי ההערות המעטות שקשורות לתוכן:

    "קבוצה מעניינת נוספת מהתקופה היא הבאפלו ג'רמנס שהחלו לשחק בשנת 1895. לא רק שהמועדון, לפי התיעוד ההיסטורי, החזיק ב-111 נצחונות רצופים ומאזן של 86-792 עם התפרקותו, אלא שהוא זכה לכבוד הייחודי של ייצוג ארה"ב בתחרות הכדורסל גברים הראשונה בהיסטוריה של האולימפיאדה שהתקיימה בסנט לואיס, מיזורי ב-1904. ה"גרמנים" זכו בתואר והפכו לזוכי מדליית הזהב הראשונה בהיסטוריה."

    ב"הגרמנים" התכוונת כמובן לבפאלו אבל יש מקום לניסוח טוב יותר. הרי יש גם גרמנים אמיתיים באולימפיאדה.

    "בשנים הראשונות של הליגה שלט בה ללא עוררין ג'ורג' מיקאן. סנטר לבן, גבוה (רשום כ-2.08) ולא מאוד אתלטי. עונת 53-54 כבר סימנה ירידה עבור הסנטר בן ה-29, שקלע 18 נקודות ולקח 14 ריבאונדים למשחק, והוביל את קבוצתו לאליפות חמישית ב-6 שנים. הדומיננטיות שלו הובילה למספר שינויי חוקים, בין היתר אלו שהוזכרו לעיל. בסוף העונה הוא הודיע על פרישה. מיקאן אמר שהפרישה נבעה מרצונו לבלות זמן רב יותר עם משפחתו, ומי שמייחס את הפרישה והירידה בסטטיסטיקות של מיקאן להכנסת שעון ה-24 שניות ושינוי חוקי העבירות עושה זאת על אחריותו בלבד."

    מה זה, רק הכרנו את מיקאן וכבר הוא פורש?! פסקה בעייתית.

  5. הערה כללית: האם זה "השער הראשון" או הקדמה לשער הראשון?
    כתבת משהו שנקרא לי כמו מין סיכום של השער הראשון כי בסיום כתבת
    "שער זה יעסוק בעשורים האלו – שנות ה-40 וה-50 ב-NBA".
    השאלה שלי זה למה ההקדמה? למה לא להתחיל פשוט לכתוב?
    סתם, לדוגמא,

    שער ראשון: תינוק נולד
    (לידת הכדורסל המקצועני. איך זה התחיל, למה זה התחיל, מי היו הקבוצות, מי היו השחקנים, וכו' על שנות ה-40)

    שער שני: צעדים ראשונים (וכאן שנות ה-50 ולא לשכוח על אייב ספרסטין והארלם גלוב טרוטרס, והמשחקים נגד מיניאפוליס לייקרס עם ג'ורג' מייקן)

    שער שלישי: תינוק חדש ושמו "NBA" (לידת הליגה הממשיכה היום, ואז צ'מברליין ועוד ועוד)

    בהצלחה!

  6. תודה דור!
    כמו מנחם, לקח לי זמן להבין שזה מבוא.
    לטעמי הכתיבה קצת מזכירה ספר היסטוריה ופחות חיצים ובונבונים (או איך שזה נקרא)
    כפי שכתב אפלטון, הצבע עושה את ההבדל, אך הייתי שמח לעוד צבע.
    אולי גם קצת בניית מתח- למשל לא לכתוב במבוא למה מייקן פרש אלא לרמוז שהענק הראשון של הנ.ב.א ירד מהבמה בפתאומיות והשאיר אחריו חלל שייתמלא רק כעבור חצי עשור, על ידי אחד מעשרת השחקנים הגדולים בכל הזמנים.

    וכמו כל קודמי – אאחל לך הרבה הרבה הצלחה.

  7. שיהיה בהצלחה. עוד תיקון קטן –
    "הליגה החדשה זכתה להצלחה לא מבוטלת, אבל קליבלנד, דטרויט,
    קליבלנד וטורונטו התפרקו אחרי עונה אחת בלבד"

    קליבלנד מוזכרת פעמיים.

    בהצלחה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט