לא צודקים ולא חכמים/מתן גילור

סאגת אלירן עטר ונבחרת ישראל לא מוסיפה כבוד לאף אחד מהמעורבים. להלן סקירה של סדר האירועים וניתוח הטעויות שנעשו:

  • אלירן עטר מבקש שיחה בארבע עיניים עם אלי גוטמן, על מנת לברר את מעמדו בנבחרת – אני מבין לחלוטין כאשר שחקן עושה זאת בקבוצה. הדבר יכול להשפיע על מערכת השיקולים שלו. אם למשל המאמן רואה בו שחקן ספסל והשחקן רוצה לצבור כמה שיותר דקות משחק, אזי שלגיטימי לחלוטין שיבקש העברה מהקבוצה. אבל בנבחרת? מה זה חשוב אם אתה הראשון בהרכב או בכלל יושב ביציע? כשקוראים לך לנבחרת אתה מתייצב, עושה את המקסימום ופועל על פי הוראות הצוות המקצועי. הרי זה לא שלשחקן יש יותר מדי ברירות. מה הוא יעשה, יעבור לשחק בנבחרת טזמניה? וגם אם הוא לא בתכניות, לסרב לזימון לנבחרת – מעבר לכך שיש בדבר טעם לפגם למי שקיבל מהמדינה מעמד של ספורטאי מצטיין – אינו מהלך חכם כלל ועיקר ועלול לגרום לשחקן נזק רב בהמשך.
  • השיחה בין השחקן למאמן מודלפת לעיתונות – במערכת המשפט, אין להשתמש במקרים שאינם קשורים למקרה הנדון כדי לטעון נגד אדם, כיוון שאם עבר עבירה כלשהי בעבר אין לראות בכך ראיה למקרה הנדון. ברם, כאשר ישנה הצטברות של מקרים דומים, ניתן להציפם, על-מנת להראות דפוס התנהגות. אז נכון, ישנו סיכוי כלשהו שבמשך השנים כל שחקן שקיים עם אלי גוטמן שיחה ב-4 עיניים דאג להדליפה לתקשורת, אבל סביר בהרבה שהגורם שהיה בכל אותן שיחות הוא המדליף. מי שזה לא יהיה, מדובר על טעות קשה. תוכן שיחה בין מאמן לשחקן בדלתיים סגורות, על אחת כמה וכמה בנבחרת לאומית, חייב להישאר אך ורק בין הנוכחים בשיחה.
  • לאחר שהחלוץ לא זומן לסגל לקראת צמד המשחקים נגד ווילס ובלגיה, הוא שחרר את ההודעה הבאה: "ציפיתי מגוטמן שיהיה מספיק הגון ויודיע לי על כוונתו האמיתית, כנראה ששחקנים דומננטים כמוני וכמו בניון לא מתאימים למאמן. חשוב לי להבהיר שאני מכבד ומקבל את ההחלטה לא להיות מוזמן לנבחרת, אבל לא אסכים שיגידו שאני לא מקצוען. לכל אימון ובכל מסגרת אני נותן הכל. זו הפרנסה שלי וזו האהבה שלי, ואני משקיע בכדורגל הכל. ציפיתי מגוטמן שיהיה מספיק הגון וכנה אתי עוד במהלך השיחה בינינו ויודיע לי על כוונתו האמיתית, לא מעבר לזה. בחרתי לקיים את השיחה עם גוטמן ולומר את אשר על ליבי, כזה אני. ביקשתי לדעת את מעמדי, לא כפי שפירסמו התחייבויות לשחק, אלא שיחה כנה ואמיתית. אני בטוח שיכולתי לעזור לנבחרת בכושרי הנוכחי. צר לי שהשיחה בנינו הודלפה, צר לי שמדברים על ענייני גישה וחדר הלבשה, אני מחויב לכל מקום בו אני נמצא הדיבורים עליי בנוגע למרקם חברתי הם ניסיון לא רציני להסביר את אי הזימון שלי. צר לי מאוד על הסיטואציה, מאחל לחבריי בנבחרת ישראל הצלחה במשחקים, משוכנע שעוד אחזור בגדול להיות שחקן נבחרת ועד אז אהיה אוהד של הנבחרת. מעכשיו כולי מרוכז בהצלחת הבית החם שלי, מכבי חיפה." – נו אלירן, האם אתה חושב שזה דבר חכם להתכתש עם מאמן הנבחרת באמצעות התקשורת? האם זה לא ברור לך שכל עוד גוטמן מאמן נבחרת ישראל צריך לקרות משהו מאד יוצא דופן כדי שתזומן? האם לא ברור לך שזה יגרום לחשש גם אצל המאמנים הבאים? נכון, לפי עדויות של "מקורבים" גוטמן התבטא בצורה לא ראויה ותיאר את השחקן כנזק בהיבט החברתי, אבל היה עדיף לשחקן לו היה "סופר עד 10" ומגיב משהו בסגנון של "אני לא מתנהל מול המאמן באמצעות התקשורת. אשמח להיענות ברצון לכל זימון שאקבל בעתיד." ולמה, לכל השדים, אתה מכניס את יוסי בניון לעניין? מיותר.
  • מדובר הנבחרת נמסר בתגובה: "אלירן עטר מוזמן לבוא בטענות אך ורק לעצמו כאשר הוא מלין על הדלפת השיחה בינו לבין מאמן הנבחרת אלי גוטמן. מי שמתיימר להציג עצמו כאדם ישר וכן אינו יכול לנהוג בצביעות כה גדולה כפי שעולה מדבריו כאשר הוא מבקש להדביק טעות שלו למאמן הנבחרת. זכותו המלאה של עטר לומר את אשר על ליבו בשיחה עם המאמן, זכותו גם להדליף את תוכן השיחה, וכך בחר לעשות. הניסיון שלו לברוח מאחריות בהודעה שקרית, הניסיון שלו לפגוע בהכנה של הנבחרת טרם התכנסות לקראת שני משחקים כה חשובים לכדורגל הישראלי, מוכיחה עד כמה צדק המאמן בהחלטה לוותר על שירותיו. מי שבוחר להתעלם מהוראות ברורות לעלות לאימון עם מגני עצם ומכשיר ג'י.פי.אס, ועוד מוסיף חטא על פשע בהדלפה מכוערת, אינו מתאים להיות חלק מהנבחרת בשלב זה. כאשר עטר מזכיר את שמו בנשימה אחת עם קפטן נבחרת ישראל יוסי בניון, מוטב שינצל כל דקה במחיצת בניון כדי ללמוד דבר או שניים על הקרבה, נתינה ואחריות לאומית. עטר, ששם את עצמו לפני נבחרת ישראל ולפני חבריו לחדר ההלבשה, אינו בשל בשלב הזה להיות בנבחרת. גדול ככל שיהיה בעיני עצמו, מתברר שיש לעטר עוד הרבה מה ללמוד. למרות דבריו של עטר, תעלה נבחרת ישראל מאוחדת ומגובשת לשני המשחקים המאתגרים שנכונים לה. אנחנו מקווים שניתן להאמין לחלק בדברים בו עטר אומר שהוא יתמוך נבחרת." – נושאי התפקידים בנבחרת – ובניהן הדובר – אמורים להיות הגורם הבוגר, המחנך, המרגיע ובעיקר הממלכתי. תגובתו כאילו לקוחה מתקרית השוקולד או הנדנדה, כאשר לכאורה מדובר על לשון נקיה, אך על לשון חדה ועוקצנית. זוהי תגובה מהבטן ולא של אדם שפועל בשום שכל. דובר נבחרת ישראל לא מייצג בתגובה רק את עצמו, כפי שעושה השחקן, אלא מגיב בעצם בשמה של נבחרת ישראל. אוי לנבחרת שמשחחרת תגובה שכל מטרתה התנצחות על סף ההתקוטטות עם שחקן בכיר ובכלל.
  • וקולו של מי נדם? כרגיל, של מאמן הנבחרת הדגול, האדון הנכבד אלי גוטמן, שאת התייחסותו מעביר תמיד באמצעות מקורבים, על-מנת שלא ידבק בו רבב. אל תתפלאו אם אחרי שדאג לתגובות חריפות מצד גורמים אחרים, לפתע, באיחור אפנתי, גוטמן יצא במסר פייסני. בין אם זה יקרה ובין אם לאו, המסר הפייסני היה צריך להיות מיידי. יתרה מזאת, כיום כבר לא צריך לרדת מהאולימפוס כדי לדבר עם השחקן, אלא אפשר לעשות זאת באמצעות מכשיר הטלפון. גוטמן היה יוצא ענק אם היה מתקשר לעטר ואומר לו: "צר לי שכך אתה חש. אני חושב שהגבת באופן שלא מכבד אותך ואותי ואודה לך אם תמנע מכך בעתיד."

בסופו של דבר, כל המעורבים לא יצאו חכמים גדולים ולבטח שלא צודקים ולא צדיקים. בנוסף, יו"ר ההתאחדות יכול לפעול להשכנת שלום בין הצדדים, ואף ראוי שיעשה כן, בעגלא ובזמן קריב. הדבר האחרון שהנבחרת צריכה לפני צמד המשחקים החשוב הוא מאבקי אגו מהם כולם יוצאים מופסדים.

 

בהצלחה לנבחרת ישראל.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. יפה מאוד, אבל אני לא מסכים עם הסעיף הראשון. לדעתי, לא משנה אם אתה שחקן נבחרת או קבוצה, לדעת את מעמדך זה דבר חשוב. בתור אחד שכבר חווה אכזבות רבות בקבוצות שונות, המצב הכי מעצבן שאני הייתי בו, היה חוסר ודאות. זה מעצבן לחשוב:״ הנה, אני מתחמם, הייתי מעולה באימונים- בטח אשחק״ ובסוף לא לקבל דקה בכל הקמפיין (במקרה של עטר). עדיף לנפש של הספורטאי בפרט והאדם בכלל לדעת על עתידו הקרוב גם אם זה יהיה מאכזב, כי ככל שההודעה מגיעה מוקדם יותר, כך האכזבה פחות גדולה.

  2. תודה מתן .
    וואו יש לי הרבה מה להגיד .
    בגדול אני מסכים איתך אבל בכל זאת כמה הוספות

    1. למרות שאיני מסכים עם תוכן הודעת אלירן עטר ולמרות שהנבחרת זה כבוד ושאר קלישאות (אמיתות לחלוטין ).
    יש לי לצערי תחושה לא נוחה ביחס להתנהלות ויותר מכך ביחס להגינות של גוטמן .

    בואו נעשה סדר בין כל המעורבים

    1. אלירן עטר : אמנם קל לבקר אותו ואמנם הוא טעה ביעקר במשפט הסיום שבו הכניס את בניון ויצא נטו נגד גוטמן …אך אלמלא המשפט הזה אני בהחלט יכול להבין את עטר …אם אכן לא הוא הדליף את השיחה…אני אישית משוכנע שלא עטר הדליף את השיחה.

    תחשוב איך אתה היית מרגיש אם השיחה הייתה מודלפת ממישהו שאמור להיות ממלכתי ולא סתם הדלפה אלא הדלפה מגמתית .
    האם לא היית כועס וזועם ?
    עדיין לא כולם היו מגיבים כמו עטר (אך אני אישית אם הייתי מרגיש שאיבדתי לחלוטין במישהו אמון ועוד הצד השני היה מדליף באופן מגמתי הייתי מגן על עצמי …בערך כמו המכתב של עטר למעט המשפט האחרון ).

    גוטמן התנהל באופן בעייתי ביותר בכמה ובכמה אופנים .
    1. זה כאמור לא קרה לו בפעם ראשונה.
    2. זה היה נראה ככיסתוח (עצם הזימון היומי ועצם הניפוי ).
    3. נראה שיש אפליה בין שחקן לשחקן (זוכר את זהבי אחרי הדרבי הקודם ? ).

    בשורה התחתונה : מבלי להיכנס לרכילויות שונות מהעבר .
    אנו מכירים את ההתנהלות התקשורתית שלו לאורך שנים .
    והתחושה היא שמדובר במאמן פוליטיקאי …קצת יותר מדי ובמובן השלילי של המילה וזה פוגע קודם כל בו .

    ההתאחדות לכדורגל..

    התאחדות צריכה להיות ממלכתית ולא להוציא הודעה בעלת תוכן כזה .
    חבל שהם מטילים רפש בשחקן וחבל מאד שהם עושים איפה ואיפה(כי בעניין זהבי הייתה הודעה אך יותר מתונה ).

    גם ההאשמה כאילו עטר הדליף היא האשמה מרחיקת לכת.
    שמעתי במקרה את שלומי ברזל דובר ההתאחדות והוא אמר אנו יודעים "בוודאות " איך ניתן לדעת מי המדליף בוודאות ?
    הרי לא דיברת עם עטר.

    בנוסף ניתן להניח שלא עטר המדליף
    העיתונאים אגב רומזים למשהו כעין זה (שנשמע הגיוני ).
    לא עטר המדליף אלא דווקא גוטמן.
    אמנם גוטמן לא הדליף ישירות ובמכוון לתקשורת …אלא רק סיפר לאבוקסיס ואולי לעוד גורמים בנבחרת ומהם זה יצא.
    גם אם זה נכון זה להוסיף חטא על פשע כלפיי אלירן עטר.

    כמו כן יש לזכור שגוטמן ידוע בתקלים שונים שלו
    הוא למעשה גמר את הקריירה של אלמוג כהן כשהאחרון שיחק היטב בבונדסליגה .
    גם התקרית עם זהבי והמיני תקרית עם רפאלוב לא העניקה לו יותר מדי קרדיט אצלי.

    בשורה התחתונה :
    אני מקווה שתהיה סולחה היות וזה לא מקרה קלאסי ששחקן שובר את הכלים (ואגב מתן …לא התייחסת בסדר האירועים לכל ההדלפות לעיתונות על כך שאלירן עטר לא רציני ,לא מקצוען וכיומ"ב …מה שהתסיס ובצדק את עטר ).

    בקיצור יש כאן רקע ,אין כאן צודק אחד
    וכן אסור שתהא איפה ואיפה (עטר מרגיש ובצדק למה לזהבי מותר…והכל בסדר ולי אסור ).

    ולכן היית שמח אם יהיה מבוגר אחראי שידאג להתנצלות הדדית ! ועדיף עם אמירה חד משמעית של גוטמן שהוא לא פוסל את זימונו בעתיד של עטר לסגל …יחד עם הצהרה של עטר שהוא יהיה בסמי עופר בכדי לעודד את הנבחרת .
    חשוב מאד שהסולחה תהיה עד מחר גג מחרתיים על מנת להסיר את העננה …לא לשכוח שהמשחק במוצ"ש בסמי עופר
    (ואני עוד זוכר מה קרה כשנבחרת איטליה שיחקה בחצי גמר המונדיאל ב…נאפולי מול ארגנטינה ).

    1. תודה אהרון. אחלה תגובה.
      גוטמן לא פוליטיקאי, אלא גנב דעת מהגדולים בכדורגל שלנו.
      דווקא כן התייחסתי, אך כיוון שהדברים נאמרו בעילום שם נתתי התייחסות כללית מבלי להיכנס לגופו של ציטוט, כיוון שכאשר אין דובר לפעמים גם הטקסט עצמו לא מדויק.

  3. אני לא יודע במה בדיוק מדובר, אך ממה שידוע לי מלפני שנים רבות מאד – עוד מחיפה – זה שגוטמן לא ניחן ביותר מדי אינטיליגנציה.

    1. זה שטויות ברמה הנמוכה ביותר, גוטמן הוא המאמן הכי אינטלקטואל בכדורגל הישראלי. אם כבר יותר מדי, יקה ומלומד..

  4. משום מה גם אהרן, וגם כותב הטור מתן. "לוקחים" ומבינים את הצד של אלירן עטר.

    אני ממש לא. קודם כל לגוטמן מגיע קרדיט, הרקורד המקצועי הנהדר שלו אינו מוטל בשום ספק.
    להזכירכם פירקנו את בוסניה, ואנחנו במקום הראשון בבית.

    שנית, לגוטמן אין באמת שום סיבה לא לרצות את עטר, לולי זה שהוא כנראה מהווה מעמסה. למרות הכושר הנהדר.
    אצל גוטמן, הדבר הכי חשוב הוא התלכיד החברתי, כך הוא היה וכך הוא יהיה. וכנראה שהוא לא בא לו טוב בפאזל הזה.

    מה שכן בעייתי זאת התגובה הבלתי מרוסנת של שלומי ברזל, שחטא כאן לעבודתו.

    אני מחזיק מאוד מגוטמן. ותמהני שאתם חושבים שזה לא פעם ראשונה ושהוא אבי המדליפים, ובעל מקורבים.

    אני זוכר שאייל ברקוביץ אמר בזמנו, שהוא המאמן הטוב ביותר שישנו כאן בארץ, ואחרי זה הוא הסתכסך אתו נוראות..
    אם יש בעיה אחת ויחידה בגוטמן, זה שהוא בנקל רב עם אנשים ולתקופות ארוכות. מזכיר לי בתחום זה את צביקה שרף מעט.

    1. אהלן גיא .
      ראשית מה בין הישג מקצועי לעניין זה ?
      אבקש להבהיר משהו אני לא התלהבתי כלל ממינוי גוטמן …אבל לאחר שהוא הובס בבית מול רוסיה והפסיד בגרוזיה (גורגיה )
      כולם רצו לשלוח אותו הביתה …אני הקטן שכזכור לא התלהבתי ממיניו (אגב לא מסיבה מקצועית אלא התנהלותית …)
      הגנתי עליו כולל כמדומני באתר זה ואמרתי שלא ניתן לשלוח אותו אחרי שני משחקים רשמיים …כמו"כ תמכתי בלתת לו עוד קדנציה מאותה הסיבה ששינוי מנטלי מצריך זמן (ומאותה הסיבה ביקרתי את אי הארכת חוזיהם של פרננדז ונילסן ז"ל לפניו ).

      אבל כאן אין שום קשר להצלחה המקצועית ! יש התנהלות ,ישנם ערכים וכאן אין קשר להצלחה במגרש (בדיוק כמו פיני ונאום המוקה למשל ).

      לכן גם כשמצליחים חשוב להיות בן אדם .

      שנית : זכותו של גוטמן לא לרצות את עטר עד כאן לגיטימי אבל לזמן אותו ליום אימונים ולהדליף (על הצד הסביר שגוטמן הדליף )
      באופן מגמתי וכאשר כפי שמתן כבר כתב בצדק זו לא פעם ראשונה ששיחה פרטית מודלפת הרי שכאן הבעיה.

      אני מסכים לחלוטין שמאמן לא חייב לזמן אף אחד נקודה.
      יותר מזה אני מעדיף שמאמן יהיה עקבי ולא יזגזג לפי עיתונאים.
      אני זוכר למשל שקשטן היה המאמן הוא לא זימן באופן עקבי את שחקן העונה דאז זנדברג.
      אבל הטענה היא לא לגבי היא הזימון של גוטמן את עטר.
      הטענה היא כל ההתנהלות
      1. הזימון החד יומי שלו
      2. ההדלפה על תוכן השיחה .
      3. ההדלפות לתקשורת לגבי ההתנהלות של עטר.
      אז נכון שלא הכל מוכח שזה מגוטמן אבל לא נולדנו אתמול.

      אשר לגוטמן המאמן הטוב בארץ …זה מזכיר לי את הקמפיין שארז מאמן הכדורסל הטוב בארץ….ככה זה שאתה מאמן את קבוצת הספינולוגים והקמפיינרים של הפועל תל אביב .

      איני מזלזל בגוטמן הוא מאמן ראוי (וכמובן גם ארז מהכדורסל).

      אבל לגוטמן הייתה קבוצת כדורגל של הפועל תל אביב ששיחקו בה זהבי ,שכטר ,ורמוט ,ונאתכו …ועוד כמה שחקנים טובים כמו דה סילבה ואניימה שלא לדבר על שחקנים כמו ידין (בשיאו ) .
      ומה גוטמן השיג עם הקבוצה הזו ?
      שני גביעים ואליפות בחסות הקיזוז .

      מה הוא השיג יותר מאלישע לוי ? שבקבוצה פחות נוצצת השיג 2 אליפויות + אובדן אליפות רק בגלל הקיזוז המצחיק .

      רן בן שמעון בקריית שמונה לקח אליפות …ברק בכר באותה הקבוצה לקח גביע .
      בקיצור "הכי טוב בארץ " זה מושג סוביקטיבי ובעיני המתבונן .
      אני כן מסכים שבאופן יחסי מאז דרור קשטן גוטמן השיג את התוצאות הכי טובות בזירה האירופאית בקבוצות הליגה הישראלית.

      1. לי דווקא מתברר שגוטמן רצה לפתוח דף חדש עם עטר, ולכן זימן אותו לאימון יומי. ושם הוא התנהל בבעייתיות (מגיני עצם וכו')

        מה שכן אני מסכים אתך לגמרי אהרן, שיש כאן המון ספינים.
        ואין לנו ידע אמיתי, אלא ניזונים מתקשורת שהיא לא אתית במיוחד.

  5. היי גיא במהות כפי שכתבת אנו מסכימים בהחלט ומוסכם עלינו הספינים .
    אבל שים לב לעניין הבא שיוכיח לך מאיפה הספין .
    אם לשיטתך אכן גוטמן רצה לפתוח דף חדש ולכן הוא הזמין את עטר ואכן עטר לא התנהל כמו שצריך והציב תנאים או לא נשמע להוראות מקצועיות .
    אז למה למען השם הוא לא ניפה אותו מיידית ויצא לתקשורת ?
    הרי על דברים פחות חמורים מטענות אלו ידעו קשטן ושרף לזרוק שחקנים מהנבחרת.
    הרי סירוב להוראה מקצועית או דרישה לשחק בהרכב זה א' ב.
    הרי הפרות משמעת קטנות בהרבה בלתי נסלחות.
    לכן עצם זה שעטר לא נופה באופן מיידי מעידה מעל לכל ספק שסביר שהוא לא עשה משהו לא ראוי (שוב שיחה מקצועית זה ראוי …הצבת תנאים או אי הצמדות להוראות זה כבר לא ראוי ).
    ולכן מכאן נובע שכל ההדלפות והספינים מעידות על איזה אינטרס סמוי או לפחות על חוסר התנהלות .
    תשאל מה יש לגוטמן מעטר ?
    לא יודע אבל בוא ואציג לך תסריט הגיוני .
    לגוטמן יש מספיק חלוצים והוא יודע שגם עטר וגם שכטר לא באמת בתוכניות …אבל בגלל איזה קשרי עבר הוא מעדיף את שכטר לתת לו את הכבוד הזה (ממילא לא ישחק).
    אבל הופס…זה לא נראה טוב כי בכל זאת עטר בכמה רמות יותר טוב כרגע…ובכן מה עושים ? איך מתרצים זאת ?
    להגיד לך שזה בדיוק ככה איני יכול
    אבל להגיד שגוטמן כשל בגדול בהתנהלות ניתן גם ניתן.
    בכל אופן בהצלחה לנבחרת זה הכי חשוב נקודה.

  6. גיא שלום (מגיב לך כאן, מקווה שלא תפספס), מה שאתה כותב פשוט לא נכון. עטר ביצע שתי פעולות לעניין (שיחה + תגובה) ועל שתיהן העברתי ביקורת – אז איך אפשר לכתוב שאני תופס את הצד שלו? על סמך מה? כל המעורבים שגו. איני לוקח צד.
    כמו שאהרון כתב, אין קשר לעניין המקצועי, ושוב כמו שאהרון כתב, במשך 3 שנים ראש בראש ברציפות, עם שחקנים יותר מוכשרים, הוא השיג אחוזי הצלחה נמוכים יותר מאלישע לוי.

  7. יפה שיש לכם ציפיות להגינות, יושרה, מקצוענות וסטייל מהכדורגל שלנו.
    האחרון פה שהיה לו את זה היה ריצ'רד נילסן.
    וזה היה מזמן.
    והוא לא היה מכאן.

    🙂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט