האם השחקן האמריקאי הלבן ב-NBA מת?
בארה"ב קיים חוק הנקרא ENDANGERED SPECIES ACT שמטרתו להגן על חיות מסויימית מסכנת הכחדה.
ישנם המאמינים שחוק זה חייב לחול גם על שחקני הכדורסל האמריקאים הלבנים. אולי לכתוב חוק חדש שיחייב כל קבוצה להחתים שני וונילים אמריקאים? משהו כזה.
קיימת מין תחושה, אמונה – PERCEPTION – שהשחקן האמריקאי הלבן הוא בסכנת הכחדה. האומנם?
הבה וארכיב "נבחרת אמריקאית לבנה" של שחקני NBA:
חמישייה: ג'יי ג'יי רודיק. קייל קורבר. גורדון הייווארד. קווין לאב. ברוק לופז. ספסל (תבחרו אתם): קירק היינריך, סטיב בלייק, מייק מילר, ג'אש מקרוברטס, מייק דנליבי, מייסון פלמלי, מיילס פלמלי,דייויד לי, קודי זלר, טיילר זלר, רובין לופז, כריס אנדרסון.
הקהוצה הזאת מכניסה את אותו הפרש של 28 נק' על כל נבחרת אירופאית 'לבנה', ולמעשה, מכניסה אותו הפרש ל-"נבחרת אירופה הלבנה" ב-NBA. אגיד לכם משהו נוסף: לשחורים האמריקאים לא יהיו חיים קלים נגד הלבנים האמריקאים שישלשלו שלשות כמו שהשחורים יעשו דאנקים.
אלה שלא התביישו לכתוב לי על האירופאים הלבנים ב-NBA, אולי זה היה נכון לפני כמה שנים כשדריק נוביצקי ומרק גאסול היו צעירים. היום הם 'פאסה'. אגיד לכם מה: תכניסו רק את הלבנים של אוניברסיטת ויסקונסין פרנק קמינסקי, דיג'יי דוקן (חכו עד שהשניים יגיעו לאן בי איי!) סם דקר, ג'אש גאסר, נייג'ל הייס וברונסון קואינג, והם נותנים קרב על הכסף לכל חמישיית לבנים אירופאים שתירצו.
מה שכן קרה – וזה עניין של מזל יותר מכל – מאז לארי בירד לא היה קנון לבן ברמות. ההבדל בין היום לפעם הוא שהיום ישנם בליגה כ-50 שחקנים אמריקאים לבנים טובים פחות וטובים יותר, אבל אין יוצאים מין הכלל. אולי קווין לאב, רודיק, וקורבר הם מצויינים, אבל לא כוכבי-על מהסוג של לארי בירד, קווין מקהייל, ג'ון סטוקטון, ג'רי ווסט, פיט מרביץ', ביל וולטון, בוב קוזי, ריק בארי, ג'ון הבליצ'ק, בוב פטיט, ועוד, שלא היו "מצויינים". הם היו 'אגדות'. מאז לארי בירד לא היתה אגדה אמריקאית לבנה אחת ב-NBA. האגדה הלבנה היחידה הוא כנראה נוביצקי.
אבל אין שאלה שהכדורסל הפך ל-"משחק של האמריקאים השחורים". כ-75% משחקני ה-NBA הם אמריקאים שחורים. כ-15% אמריקאים לבנים. השאר משאר העולם.
מה הגורמים לכך?
בתגובות פגעתם בול בכמה גורמים חשובים. אסכם הכל ואוסיף כמה משלי:
*גורם מס' 1: צורך ו-OPPORTUNITY
הרמה הסקולסטית (אקדמאית) של הלבן האמריקאי היא גבוהה בהרבה (הפערים מצטמצמים) מרמתו של השחור האמריקאי. ספורט הוא רק דרך אחת להצלחה, והיא דרך סלקטיבית ביותר. מכל 35,000 שחקני 3,000 המכללות והקומיוניטי קולג'ים, רק כ-400 יעשו את האן בי איי. נניח עוד 1,000 ישחקו בחולון ובמייקג'מאנג בסין. לתלמיד עם ממוצע "A” הרבה יותר בטוח ללכת לבי"ס לרפואה, ותוך 8-9 שנים להיות רופא העושה $300,000 לשנה.
דולף שייס היה שחקן יהודי בין הטובים בליגה בתקופתו. בשנות ה-50 היו 17 יהודים ששיחקו ב-.NBA. בנו של דולף – דני – היה אף הוא סנטר ב-NBA ובזמנו היו עוד ארבעה יהודים בליגה. דולף הפך לקומיסיונר של ליגת המשנה של ה-NBA ונשאר בכדורסל כל ימי חייו. בנו דני הפך לבעל חברת השקעת כספים גדולה במנהטן. בנו של דני? רופא מנתח מוח מאד ידוע בבוסטון, ובוודאי הרופא הטוב בעולם בגובה 9'6.
בעבודת המחקר שלי ל-A.M על הבדלים פיזיולוגיים וביומכניים בין יהודים אמריקאים ולבנים אמריקאים שהם לא יהודים, חקרתי ומצאתי שבשנות ה-20 ותחילת ה-30 היו 19 אלופי עולם יהודים באגרוף. היהודים מאירופה היוו את גל ההגירה הראשון האמיתי לארה"ב, והיהודים שבאו הנה היו בתחתית הסקלה הכלכלית. אגרוף היה מוצא מהיר ליהודי הגיטאות העניים של ברוקלין, פילדלפיה, ושיקגו, לעשות כסף מהיר וחיים חדשים. אחרי היהודים הגל הבא של המהגרים היה אירי, ואז רוב אלופי העולם היו אירים אמריקאים מג'ק דמפסי ועד 'קוויק הנס' אודונובן. אחריהם האיטלקים: רוקי מרציאנו, ג'ק למוטה, רוקי גרציאני, והאחרים. את האיטלקים החליפו מתאגרפים שחורים. היום? רוב המשקולות מתחת "בינוני" נישלטים ע"י היספנים.
מה פתאום יהודים באגרוף? כי אז זאת היתה הדרך הקלה ביותר להרוויח כסף ממקצוענות בספורט. כל גל עלייה שבא אחרי הגל היהודי נידבק באותו קונספט. היום לא תמצא מתאגרף יהודי מקצועני בכל ארה"ב גם אם תחפש בפינצטה.
*גורם מס' 2: מסורת
הכדורסל הפך למשחק של השחורים. מגרשי המשחקים בשכונות הקשות גידלו אגדות כ'העז מניגולט', ואז באו וילט צ'מברליין, ביל ראסל, אלג'ין ביילור, ד"ר ג'יי, ומייקל ג'ורדן. החותמת הסופית קבעה: השחורים מנתרים לשמיים; זה משחק מתאים ביותר לשחורים. בסקטבול איז 'ברת'רס גיים'.
מסורת היא עניין חשוב מאד בבחירת הספורט. בלונג איילנד ישנה עיר ליד גרדן סיטי עם תיכון בשם "סיוואנאקה". תיכון זה הוא אלוף לונג איילנד בלקרוס שנים על גבי שנים, עם הפסקות פה ושם. האתלט הטוב ביותר בסיוואנאקה בוחר לקרוס לפני פוטבול וכדורסל כי להיות כוכב לקרוס הוא הדבר החשוב ביותר שם.
התרבות והמסורת גורמים לכך שהוקי קרח הוא "משחק של קנדים לבנים". הם מהווים 56% מכל ה-NHL. האמריקאים "הלבנים" הם 24%. 20% הם שחקנים זרים. אחת הסיבות כמובן היא שבאירופה ישנן ליגות הוקי קרח לא רעות.
בישראל היתה מסורת של שחייה וכדורמים בבת גלים משך שנים. גם בגבעת חיים התפתחה אותה מסורת. אותו דבר ברמת יוחנן וכפר מכבי שם משך שנים כל ילד או ילדה מוכשרים בגילאי 5 ו-6 5 או 6 בחרו מיד "שחייה". עין שמר ועוד כמה קיבוצים בעמק חפר? כדורעף. קיבוצים שונים הצטיינו משך שנים במקצוע או משחק ספורט מסויים בגלל מסורת הצלחנ השנים עברו בקיבוץ.
*גורם מס' 3: יכולת גופנית ספציפית
זה לא נכון לומר ש-"השחורים אתלטים עליונים ללבנים". הם כנראה טובים יותר במקצועות ספורט הדורשים השקעת כוח אקספלוסיבית. ז"א, המהירות בה האתלט מסוגל להשקיע כוח, או "כוח" כפול "מהירות". היכולת להשקיע כוח מהר נקרית "הספק". ההגדרה של הספק היא המהירות בה ניתן לבצע עבודה, או W/T (עבודה חלקי זמן). מאחר ועבודה היא משקל (או כוח, כי משקל הוא כוח משיכת האדמה) כפול מרחק ("WEIGHT כפול DISTANCE) ומאחר ו-WEIGHT הוא כוח ("F"), ומאחר ומרחק ("D") חלקי זמן "T") היא מהירות (VELOCITY = V) אז אנחנו מסיימים בנוסחה שהספק הוא כוח כפול מהירות, או "כמה מהר אתלט מסוגל להשקיע כוח"?
השחורים עליונים על הלבנים בהספק המבוסס על השקעת כוח ברגליים נגד הקרקע במהירות. למה? ישנן כל מיני תיאוריות, אבל אין לכך כל הוכחה אנטומית, פיזיולוגית, או ניאורולוגית. תיאוריה אחת אומרת שהשחורים בארה"ב ובקריביים הם צאצאי סוחרי העבדים שהביאו ממערב אפריקה רק את השחורים בעלי מבנה הגוף האידיאלי כדי שיהיו עובדים יעילים. ז"א שהשחורים אינם מהווים עקומה נורמלית של אוכלוסייה.
עבורי תיאוריה זו לא עובדת כי היא נכונה רק אם השווית "אוכלוסייה נגד אוכלוסייה". היא עדיין לא מסבירה מדוע כל ה-8 בגמר ה-100 באולימפיאדה הם שחורים כבר כמה אולימפיאדות.
אז אני מציע לא להתעמק בנסיון לענות 'למה', ופשוט לקבל את העובדה שהשחורים רצים מהר יותר ומנתרים יותר גבוה כי הם מסוגלים ליצור הספק גדול יותר, שהוא יתרון גדול במקצועות מסויימים בא"ק באולימפיאדה וכן בכדורסל, יותר מאשר בבייסבול, הוקי קרח, ופוטבול.
בריצות ארוכות השולטים הם שחורים אפריקאים ממזרח אפריקה (וכמובן קניה) הרחוקים במבנה הגוף משחורים אמריקאים טיפוסיים אפילו יותר מההבדל בין הלבנים והשחורים האמריקאים הטיפוסיים. למה? חוטפי העבדים לא הגיעו למזרח אפריקה. הם מצאו מה שרצו במערב אפריקה, ובחרו בעיקר בעלי גוף מזומרפי -MESOMORPH – גוף אתלטי המתאים לעבודה בשדה. במזרח אפריקה המבנה האנטרופולוגי של התושבים שונה: הם רזים ונמוכים.
עובדה שהשליטה במקצועות השדה בא"ק (בהם "כוח" יחד עם "הספק" הם הקובעים) אינה בשליטת האמריקאים השחורים. ועובדה חשובה שנייה היא שבבייסבול – שהוא משחק של דיוק, אינסטינקט, וריאקציה מהירה יותר ממהירות או הספק – השחורים היוו ב-2014 רק 8.3% מסך השחקנים, בשעה שאחוזם באוכלוסיה הוא 12%! הבייסבול הפך ל"ספורט אמריקאי לבן" פלוס השתתפות היספנית (לטינו'ס) ממרכז אמריקה, ויותר ויותר יפאנים. השחורים במיעוט.
בפוטבול השחורים הם 68% מסך שחקני ה-NFL. אבל בפוטבול התפקידים משנים את האחוזים: בין הרנינג-בקס והנוז טאקלס הם כמעט 100%. הלבנים שולטים בעמדת הקוורטרבק והאופנסיב ליין. ז"א שהשחורים מצטיינים בתפקידים הדורשים הספק, וכמובן שגם כאן זה הרבה עניין של מסורת (הרנינגס והפול בקס הנפלאים ביותר מג'ים בראונס ועד גייל סיירס, וכל הגדולים עד היום היו שחורים עד שהתפקיד הפך ל-"תפקיד שחור" שכמעט אף לבן לא מנסה אותו)..
גייל סירס – האחד ואין שני לו!
*גורם מס' 4: אפלייה
בכדורסל קיימת ללא ספק אפלייה הפוכה. כבר מגיל בי"ס עממי, מאמנים מעדיפים שחקנים שחורים על לבנים. ככה זה. זה המצב. בגלל ה-NBA שלטת מין דיעה מוזרה ש-"השחורים יותר מתאימים" לכדורסל. זה מתבטא בנתינת יתרונות לא מוצדקים לשחורים בתיכון, וכמובן העסק עובר למכללות בהצעות מילגות ומה לא. כדורסל הוא אחד משטחי החיים היחידים בארה"ב בהם עדיף להיות שחור.
לדעתי זה מתבטא גם בדראפט. שחורים מועדפים על לבנים ללא צדק, ושחקני כדורסל זרים מועדפים על שחקני כדורסל אמריקאים לבנים באותה רמה. "שחקנים זרים" מוסיפים פרסטיז'ה, ומאפשרים חלומות רטובים לפלח לילה-לילה.
ואז ישנה הדיעה המטופשת מכל ש-"הזרים יותר אינטיליגנטים ויודעים כדורסל נכון" יותר מהאמריקאים. אני רואה כל ערב – ממש – כמה חכם הוא עמרי כספי, וכמה יותר חכם היה גל מקל על בני קבוצתו האמריקאים, ואל תשכחו שהשניים הם יהודים, "העם הניבחר מכל הגויים", עם "המוח היהודי". אני לא זוכר דבר חכם אחד שהשניים עשו (או כל אירופאי אחר בליגה עשה) שהוא מעל ומעבר האינטיליגנציה של כריס פול או לברון ג'יימס.
Itay Ezra
14 מרץ 2015 07:17:10אני מסכים איתך במאה אחוזים!
מה שכן,שכחת את סטפן קארי מועמד רציני לתואר ה-MVP
Itay Ezra
14 מרץ 2015 07:21:59בנוסף,לדעתי ההבדל היחיד בן אדם אפרו-אמריקאי ללבן הוא כמות המלנין בגופם.אינה שום הוכחה אנטומית לעליונותו של אדם אפרו-אמריקאי על פני אדם לבן או להפך.
מתן גילור
14 מרץ 2015 08:07:35שחורים קופצים גבוה יותר רק במצב אחד – כשיש להם כדורסל ביד.
הם לא קופים גבוה יותר מעבר לרף (להיפך, זולת שיאן העולם, כל הצמרת לאורך השנים היתה ועודנה לבנה), הם לא קופצים גבוה יותר בכדורעף ובטח שלא גבוה יותר עם מוט.
באמת שאין לי הסבר ספציפי לגבי כדורסל, אבל משהו בחיבור של מספר תכונות פיזיולוגיות כנראה מתאים יותר לצפופי הפיגמנטים, כמו ריצות למשל.
בכל מקרה, המשפט "אדם לבן אינו יכול לקפוץ" הוא קשקוש.
avri
14 מרץ 2015 09:41:52It's a bit like golf, or swimming, black people just don't get to try these fields you've mentioned
מנחם לס
14 מרץ 2015 15:37:39בשחייה, מחקרים הראו שכושר הציפה (BUOYANCY) של השחור הוא פחות מהלבן בגלל שלשחור יש פחות SUBCUTANEOUS FAT
אשך טמיר המקורי
14 מרץ 2015 16:40:46מחקר דומה שנעשה בארץ מצא כי כושר הטביעה (DROWNNESS) של הערבים גדול משל היהודים
אלעד אייל
14 מרץ 2015 21:20:07האם במחקר ביקשו מהם להיכנס בלי הגאלביות? נראה לי שזה קצת מטה את תוצאות המחקר לא? 😉
מנחם לס
14 מרץ 2015 15:34:36קפיצות לגובה ובמוט נהנות יותר מטכניקה מאשר ניתור. דווקא קפיצה לרוחק ומשולשת הן פחות טכניקה ויותר ניתור, ובהן שולטים השחורים.
אשך טמיר המקורי
14 מרץ 2015 16:43:46כמו כן קפיצה על מוט (נשים) מתאפיינת בדומיננטיות שחורה, מחקר לא מהימן מצא קשר עקיף לגודל העכוז
מתן גילור
14 מרץ 2015 17:04:58שיאן העולם בקפיצה משולשת לבן.
אלוף העולם בקפיצה לרוחק לבן.
מנחם לס
14 מרץ 2015 15:38:47בקפיצות לגובה ובמוט נהנות יותר מטכניקה מאשר ניתור. דווקא קפיצה לרוחק ומשולשת הן פחות טכניקה ויותר ניתור, ובהן שולטים השחורים.
אפלטון
14 מרץ 2015 08:35:08יש הרבה מן האמת בתחושה של "מסורת" וזה נכון שכדורסל נחשב לספורט של השחורים מבחינת התפיסה בארה"ב.
אגב, בלי קשר לכלום, זאק לווין וניק ג'ונסון, אולי מהאתלטים הצעירים הטובים ביותר הם לא "שחורים" על פי ההגדרה שלך כי אם "חצי-חצי".
עכשיו משהו שאני חייב להגיד רק כי אני חושב שאנשים לא מודעים לכך מספיק- הסיבה שהרבה מצאצאי העבדים הם כל כך גדולים וחזקים היא לא בגלל הגנים הטבעיים שאלוהים נתן לילידי אפריקה אלא תוצאה של השבחה גנטית של בעלי המטעים שהיו לוקחים את העבדים החזקים ביותר שלהם ו" מזווגים" אותם עם השפחות החזקות, בדיוק כמו שאנחנו עושים עם בעלי חיים.
פונגימון
14 מרץ 2015 13:21:56תגיד אתה דפוק או שאתה עושה את עצמך? מאיפה הבאת את הטיעון המטומטם הזה בסוף?
captain beefheart
14 מרץ 2015 13:37:22יש לך את זה ביותר נמוך?
אפלטון
14 מרץ 2015 17:51:43מה נמוך פה?
נעשו במשך שנים ניסויים בבני אדם וההתייחסות אליהם כאל חיות כמו שאנחנו עושים אצל פרות וסוסים.
פשוט בכל פעם שעולה הנושא הזה של שחורים ולבנים אני מרגיש צורך להזכיר לכל מי ששכח או לא יודע את העוול הנורא שנעשה לשחורים באמריקה.
כשאומרים "השחורים פשוט גדולים וחזקים יותר" צריך לזכור שזה לא פשוט. זו לא יד המקרה ולא יד האלוהים. זה אנשים שהתייחסו לאנשים אחרים כמו חיות מרעה.
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
14 מרץ 2015 17:54:07הוא התכוון למי שקרא לך דפוק.
אפלטון
14 מרץ 2015 18:16:14וכמובן שאני מתנצל ממש אם זה פגע במישהו. לא היתה שום כוונה כזו, אלא הכוונה היתה להזכיר את העוול שנעשה לשחורים באמריקה.
מה שכן, התגובות גרמו לי להסתכל ולחפש הוכחות, ונתקלתי במאמר שדווקא שולל את הטענה הנפוצה של אאוגנטיקה בעבדים באמריקה.
אז בכלל קבלו התנצלותי. מנחם ימשיך לחפש הוכחות בגנטיקה ואני אמשיך להנות מכדורסל.
captain beefheart
14 מרץ 2015 20:57:44אכן התכוונתי לסגנון הגס ולא להודעה שלך
אלעד אייל
14 מרץ 2015 21:29:24יכול להיות שהייתה ברירה טבעית? שבה באמת העבדים החזקים שרדו? בכל מקרה זה בהחלט מזעזע מה שנעשה שם עם העבדים במשך מאות שנים. ההתייחסות ההיאלאנשים אחרים כאילו היו חפצים שאפשר למכור, להפריד בין זוגות נשואים או בים הורים לילדים היא בלתי נתפסת !
גיא
15 מרץ 2015 14:40:53אפלטון הוא התכוון לגס הרוח שכתב לך דפוק.
אני דווקא מסכים עם הטיעונים שלך. השביחו אותם כמו שהשביחו את הגלדיאטורים, בעולם הרומאי
אמיר הנדיר
15 מרץ 2015 14:55:46אשמח לקבל הפניה למאמר שקראת.
הסתפקתי בערך בוויקיפדיה ובהפניות שיש בסופו. אין שום דבר דמיוני או תלוש במחשבה שבעלי עבדים/שפחות זיווגו אותם בהתאם לצרכיהם. זו כנראה היתה המציאות בחלק ממדינות הדרום בארה"ב, למשל, או בכל מקום בו מישהו שלט על מישהו (לא היו חסרים גם עבדים לבנים בהיסטוריה).
וויקיפדיה:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slave_breeding_in_the_United_States
ספר מומלץ למי שמתעניין בנושא:
"עבד אמריקני", פרדריק דאגלס
נתן גולד
14 מרץ 2015 16:28:58מה טיעון מטומטם באבולוציה וברירה טבעית?
איתי
14 מרץ 2015 08:49:49כרגיל מאמר מאלף ומלמד. מאוד מעניין המחקר על הספק ומה שכתבת על האבולוציה אלופי האגרוף.
מה לגבי גובה? האם נכון שהשחורים האמריקאים סטטיסטית גבוהים יותר מהלבנים באמריקה? כמו למשל ילידי יוגוסלביה לשעבר שם בחור בגובה 1.85 נחשב נמוך ?
עגל
14 מרץ 2015 10:24:06זה שהלבנים אינטליגנטיים זו סטיגמה שנוצרה כדי להגן על הנחות, כמו מכוערת וחכמה מול יפה וטיפשה. אבל כן ישנם הבדלים פיסיולוגיים מוכחים. למשל בריצות ארוכות ניסו להבין למה השבטים של קניה ואתיופיה מנצחים והגיעו למסקנה שזה כנראה קשור לכך שכף הרגל והקרסול שלהם מאוד דקים ועדינים. כך, על פני ריצה ארוכה הם מרימים משקל מצטבר קטן יותר.
מנחם לס
14 מרץ 2015 15:19:37לא כתבתי שלבנים 'אינטיליגנטים' יותר. כתבתי שבלמידה הם טובים יוןתר, וזה כנראה בגלל רמת חיים ולחץ משפחתי.
captain beefheart
14 מרץ 2015 12:39:19אהה….. נוביצקי מישהו?
רועי ויינברג
14 מרץ 2015 12:43:16הוא אמר בלי אירופאיים.
אבל חמישייה של גוראן דראגיץ'-בוז'אן בוגדנוביץ'-באטום-נוביצקי-מארק גאסול קורעת את רדיק-קורבר-היווארד-לאב-לופז וכל השומרים הסבירים שיש שם (2)
captain beefheart
14 מרץ 2015 12:50:37נוביצקי הוא יליד אירופה אך בעל זהות אמריקאית
עגל
14 מרץ 2015 13:22:57גם ביבי
איתי
14 מרץ 2015 13:51:29באטום שחור
דורון שפר
14 מרץ 2015 14:37:50אז תעלה במקומו את פאו גאסול, יהיה בסדר. אפילו אם תוסיף לאמריקאיים חצאי לבנים כגון גריפין ותומפסון
דורון שפר
14 מרץ 2015 14:40:12ד"א מישהו חושב שברני רודריגס פחות טוב משמעותית מדראגיץ' או רודי פרננדז מבאטום?
רועי ויינברג
14 מרץ 2015 16:04:19רודי פרננדז לדעתי עדיף על באטום בכושר הנוכחי של כל אחד, אבל סרחיו רודריגז לא ברמה של דראגיץ'
Dalazred
14 מרץ 2015 18:53:53סטפן קארי לא נחשב לבן?
בובו
14 מרץ 2015 22:59:14https://www.youtube.com/watch?v=gkzlbC7MHgQ
גיא
15 מרץ 2015 14:46:54המחקרים מענינים וזה ברור בגלל מסורת, ואורח חיים.
אבל זה ברור לכל מי שעיניים בראשו שהאירופים הלבנים טובים יותר, מהלבנים האמריקאים.
לדוגמה האחים גאסול, לדוגמה כל הווציביצ'ים למינהם דראגיץ' וכו'.
ואין רפה שכל אחד, שיחשוב שהאמריקאים הלבנים טובים בהגנה, הארופאים הלבנים הם גם מאסטרים בהגנה, ויש להם יסודות טובים יותר. הרבה יותר.
גיא
15 מרץ 2015 14:48:55אגב, טוני פרקר נחשב לבן ??
קליי
16 מרץ 2015 03:16:47כתבה יפה מאוד!!!
מספר תוספות:
1) סטיב נאש הוא הכוכב הלבן היחידי אחרי לארי בירד.
2) יש עכשיו הרבה שחקנים חצי לבנים חצי שחורים. חמישייה אפשרית שלדעתי מאתגרת את חמישיית ״שאר העולם״: סטף קרי, טוני פרקר, קליי תומפסון, בלייק גריפין, ברוק לופז. אני צופה בעתיד שייכנסו הרבה שחקנים עם השילוב הזה.
3) מצד אחד השחקן האירופאי גדל ליד לבנים ומתפתח להיות גו טו גיי (או שחקן שאפשר לבנות סביבו, לדוגמא- פאו גאסול, גוראן דראגיץ׳). מצד שני, על השחקן הלבן האמריקאי, מוכשר ככל שיהיה, יש ״לחץ״ גדול יותר להתפתח בתור ״רול פלייר״ (מייק מילר, קייל קורבר). הסיבה ראשונה והעיקרית היא ״אפלייה מתקנת״ (הוזכר בטור), סיבה שניה היא שהכדורסל האמריקאי הרבה יותר תחרותי. הלבן האמריקאי היחיד שקופץ לי לראש ואינו רול פלייר- גורדון היוורד.
4) בדומה למנחם, אני חושב שהלבנים האמריקאים יותר איכותיים ומופלים לרעה לעומת האירופאים ה״חיוורים״ (דוגמא- אלכסנדר שווד). אך מכיוון שהאמריקאים הלבנים הם רול פליירס (קווין לאב), אני חושב שהם מפסידים לחמישיית החיוורים. אף מילה על מארק גאסול, אחד המועמדים ל MVP.
5) כתבה מצויינת, תודה!