מעורב הופס מכללות: בוהיים, משחק ה-148-141 עם שקיל, קנטקי סיימה עונה0-31! / מנחם לס

1. קבוצת מכללה כזאת לא היתה מזמן

 

 

המאמן ג'ון קליפרי ושחקניו לא רצו לדבר על עונה רגילה שלמה ללא הפסד. הערב הם לא הפסיקו לדבר אחרי קריעה נוספת של קבוצת פלייאוף – אונ' פלורידה – 50-67. הם לא חשבו על כך? הם לא תיכננו זאת? אם כך יש להם בוודאי חייטים סופר מהירים כי דקותיים אחרי הבאזר הסופי כולם כבר לבשו טי-שירטים שכל מה שהיה מודפס עליהם היה "0-31, AND NOT DONE YET

לוירג'ינה, ויסקונסין, ועוד 4-5 יהיה הרבה מה לומר בנידון, אבל SO FAR SO GOOD.

 

אסור לזלזל בהישג. היום מכללות מביאות שחקנים מכל הגלובוס בכמויות. בגונזגה יוניברסיטי הפצפונת משחק בנו של ארבידס סבוניס, והוא אחד מארבעה זרים ענקים בקבוצה. במכללות השונות תמצאו ענקים מאוגנדה, מהקונגו, מקרואטיה, וסלובניה. בלנדר יוניברסיטי היכן שאני מלמד, ישנו שחקן אוסטראלי, אוקראיני, וצרפתי, וזאת קבוצת דיביזיה II באוניברסיטה המוחבאת ממש – אבל ממש – בתוך הרדנקס קאונטרי של דרום קרולינה. אבל הכדורסל? FIRST CLASS!. אז לקנטקי לנצח 31 משחקים ללא הפסד זה לא כמו שהיה ל-UCLA לפני 40 שנה. ההישג היום גדול בהרבה מהישג העבר של ג'ון וודן ב-UCLA.

אבל אם זכרוני לא מטעה אותי לג'ון וודן היתה עונה אחת של 0-31 שכללה הליכה עד הסוף – אליפות המכללות. לקנטקי נותרה אליפות הקונפרנס המתחילה הוויקאנד,ואז אליפות המכללות. הדרך עדיין ארוכה, אבל ההישג הוא הישג מפואר. אם הם מסיימים בלתי מנוצחים, יהיה זה הישג המכללות הגדול אי פעם בהופס.

לג'ון קליפרי באים שחקני התיכון הטובים ביותר בארה"ב. הוא לא מחפש דבר בשאר העולם. הוא יודע שהמוצר המקומי הוא הטוב ביותר. העובדה שמכל שחקניו 5-7 ישחקו בעונה הבאה ב-NBA לא מטרידה אותו. הוא לא עובר על אף חוק עם ה-"ONE AND DONE" שלו (שנת פרשמן וגמרנו). גם שחקנה הטוב ביותר של דוק ובחירת הדראפט הראשונה בקרוב ג'ברי אוקפור הוא "ONE AND DONE" וששבסקי ידע זאת כשהוא רצה אותו. ואיך לימד אותנו המורה קווינט בכיתה ב'? "דין פרוטה כדין מאה".

(על שחקניה של קנטקי כתבתי במעורב של השבוע שעבר).

בסיום המשחק אמר ביל דונובן, מאמן פלורידה (שזכה עם יואקים נואה ואל הורפורד בשתי אליפויות NCAA רצופות ב-2006 ו-2007): "זה שיא שאני לא מאמין שיישבר בימי חיי".

2. היום לפני 25 שנה LSU ניצחה את לויולה מרימאונט 141-148

ג'ף פרייר, בו קימבל, והאנק גת'רס – שלישייה מעולם אחר!

 

קשה להאמין שאני זוכר את המשחק בבהירות כזאת. אולי בגלל שכמה ימים אחרי המשחק שחקנה הטוב ביותר של מרימאונט – האנק גאת'רס – שבק ומת. היו טפשים שהאשימו את מאמנה של הקבוצה פול ווסטהד במותו בגלל הקצב המטורף שהשתיל בשחקניו. גאת'ר ניפטר בגלל אותו פנומנון  בלתי ידוע שחיסל הרבה צעירים וצעירות – בעיקר אתלטים שחורים כרג'י לואיס ואחרים – בפנומנון שעד היום לא מצאו את מקורו. פול ווסטהד הקים קבוצה שחובה היה עליה לזרוק לחסל תוך 6 שניות. ממוצע נקודותיה לאותה עונה היה 122.4 נק' למשחק,ועד מותו של ג'את'רס מרימאונט היתה קבוצת הכדורסל הטובה ביותר במכללות. גם בלעדיו – אבל עם בו קימבל וג'ף פרייר – היתה לה ריצה נפלאה בטורניר ה-NCAA. לשם השוואה, ממוצעה של קנטקי העונה הוא 75.4 נק', והיא מרשה ליריבותיה 52.9 נק'; ממוצע המכללות דיביזיה ראשונה העונה הוא 67.8 נק למשחק. מרימאונט קרלעה כמעט פי שניים מממוצע המכללות היום.

למה אני כותב על המשחק הזה? כי במקרה גם SI, גם ESPN מגזין, וגם SPORTS NEWS MAGAZINE יצאו השבוע באותו יום ממש במאמרי מערכת על "מות הכדורסל במכללות". הם כתבו שכשקבוצה כמו וירג'ינה מחזיקה את יריבותיה על 49.9 נק' למשחק בממוצע לעונה שלמה – וזה עם שעון 35 שניות, העובדה חותמת את הכדורסל המכללתי כ-"פגר שמת". עד 1985 שיחקו במכללות ללא שעון זריקה, והיו לא מעט משחקים עם השהיית כדור משך 40 דקות. היום יש שעון, אבל אין סלים.

מרימאונט של ווסטהד לא היתה זקוקה לשעון. היא שיחקה כדורסל שמאז לא נראה ולא היה כמוהו, ויום השנה ה-25 הוא יום חשוב ביותר כי משחק המכללות מתחיל לעבור בקורת קשה יותר ויותר על חוסר הנקודות שבו, עד שהוא הוגדר השבוע ע"י ג'יי בילאס – לדעתי אנליסט כדורסל המכללות מס' 1 בנמצא –  כ-"כדור השינה מס' 1 בספורט". מה הוא מציע? הוא מציע שעון של 20 שניות. פול ווסטהד אמר שהוא לא מסתכל יותר על כדורסל כי "הכדורסל של המכללות הפך למשעמם, איטי, ורדום".

"אילו שיחקנו היום נגד קנטקי, אני מקווה שהם היו מסוגלים לקלוע מעל 100 כי אנחנו היינו קולעים נגדה 120", אמר קימבל, עוזר מאמן שלא מצליח לקבל משרת מאמן ראשי כי הוא אומר בכל ראיון עבודה: "אני מתכונן להכניס לקבוצה את שיטת מרימאונט". כל האת'לטיק דיירקטורס מתרשמים ביותר מאישיותו, אך בשמרנותם איש לא מוכן להסתכן איתו.

שקיל אטו'ניל זוכר את המשחק. הוא שיחק עבור LSU באותו משחק ידוע. "שבוע שלם לא יכולתי לעמוד על רגלי. אף פעם לא שיחקתי משחק כזה". אבל שחקני מרימאונט שיחקו ככה עונה שלמה כי ווסטהד אימן אותם למשחק כזה, וכולם ניצלו, וחיים היום חיים בריאים ושלמים.

"משחק המכללות הפך ליותר מדי משחק של רובוטים", אומר בילאס. "כל כידרור ניכתב ותוכנן מראש. כל מהלך עבר עשרות ניסויים ע"י עוזרי מאמנים עד שכל צעד וכל PLAY הופך לטבע שני של השחקנים, שבקושי מצליחים להביע את עצמם וכשרונם המיוחד במשחק. אני יכול לרשום למפרע כמעט כל מהלך של קבוצות כדוק, צפון קרולינה, או אוהיו סטייט".

דיק ויטלי כינה את משחקה של מרימאונט בזמנו "רולר דרבי במכנסיים קצרות". אני לא מסכים איתו, ווסטהד בוודאי שלא מסכים איתו. זה לא היה 'סטריט-בול'. זה היה יותר – לטעמי לפחות –  "40 דקות של כאוס מתוכנן". 40 דקות עברו כארבע דקות. היום 40 דקות של קולג' בסקטבול מרגישות כמו ארבעים יום.

 

3. סירקיוז והמאמן ג'ים בוהיים  נענשו כמעט עונש מוות

 

 

זאת לא הפעם הראשונה שמאמנה של אוניברסיטת סירקיוז ג'ים בוהיים נאשם ע"י ה-NCAA. היו מקרים של שימוש בסמים ועזרה בכספים משך שנים. מי לא זוכר את כל הרינונים והאשמות בימיהם של פירל וושינגטון, בילי אובנס, לירון אליס, שרמן דוגלאס, ובעיקר דריק קולמן. אבל תמיד כיסו את האאשמות עד שהן מתו מוות טבעי – הזמן משכיח הכל. ה-NCAA היתה צריכה שת סירקיוז, וה-40,000 צופים לכל משחק כדורסל שהיא הביאה בביתה.

הפעם ה-NCAA הלך כל הדרך: חקירה ממושכת של ה-NCAA מצאה תשלומים בסכומי כסף ניכבדים לשחקנים ש"התנדבו" לארועים מסויימים, הורשו להשתמש בתרופות אסורות, לקיחת בחינות ע"י מתחזים, ועוד. 94 עמודים של האשמות שהפעם אני לא רואה כיצד המאמן השוכן בהיכל התהילה של הכדורסל ייצא מהן.

תמיד בסירקיוז עצמו עין. הם הרי הראשונים שבנו היכל לכדורסל/פוטבול ששבר את כל שיאי הקיבולת. בוהיים הפך את הכדורסל בסירקיוז ליותר חשוב מהאוניברסיטה עצמה. הוא מילא את ה-NBA בשחקני סירקיוז (העונה 10 משחקניו משחקים ב-NBA – כרמלו אנטוני, מייקל קרטר וויליאמס, ג'רמי גראנט, דנטה גרין, ארינצ'ה דנואקו, ווסלי ג'ונסון, כריס ג'וזף, פאב מלו, ג'יימס סאותרלנד, ודיון ווייטרס), והביא מיליונים לאוניברסיטה (לא משנה ש-6 מיליון הוא משלשל לכיסו כמשכורת), ול-NCAA.

המאמן שמס' נצחונותיו (966) הוא שני רק למייק ששבסקי גמר לדעתי את הקריירה. 96 העמודים מגלים שקרים, תיחמולים, שבירת חוקי NCAA בתדירות קבועה משך עשר השנים האחרונות.

העונשים כבדים. הם רבים מדי מלכלול כאן, אבל הם כוללים איסור על בוהיים להופיע כמאמן ב-9 המשחקים הבאים;  איסור השתתפות בטורנירים לכמה שנים, הורדת מס' מילגות הכדורסל המותרות לסירקיוז, ומחיקת מאות נצחונות מהרקורד של האוניברסיטה וה-NCAA. אני לא בטוח אם הם כוללים גם את אליפות ה-NCAA עם כרמלו אנטוני.

סיום מביך לאחד המאמנים המפורסמים בעולם הכדורסל.

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. תודה מנחם. לא הבנתי לאיזה שיא ביל דונובן התכוון.
    ולגבי סיריקיוז, זו ערימת שטויות. המכללות כבר מזמן לא ליגה של חובבנים, זה פשוט מגוחך שהם עדיין מנסים להיראות כאלה.
    כל כמה שנים יתפסו איזה מאמן מוערך ויכפישו אותו עד שישנו את השיטה

  2. רק לפני שנה קנטקי העיפו בסוויט-סיקסטין את וויצ'יטה-סטייט שהיו עד אז מושלמים. כמובן שאי-אפשר להשוות מכיוון שהשוקרס משחקים בקונפרנס פח והווילדקאטס ב-SEC (זה גם היה המשחק הראשון שאני זוכר בו די הרבה חשבו שמדורות 8 פייבוריטית על מדורגת 1). מצד שני הקארמה אומרת שמישהו יעשה להם אותו דבר השנה. אם לא זה בהחלט יהיה הישג מדהים. למעשה הסיטואציה של קנאטאקי העונה זהה ל-זו של UNLV הגדולה של 1990 (סטייסי אוגמון, לארי ג'ונסון וגרג אנתוני) שהגיעו כאלופים ואחרי עונה מושלמת והפסידו לדיוק של לייטנר והיל בפיינל-פור.

    לגבי לויולה-מארימונט , הם בהחלט היו הקבוצה המלהיבה ביותר במכללות באותה עונה אבל גם לפני המוות הפתאומי של גאת'רס הם לא היו קרובים להיות הקבוצה הטובה במדינה. למעשה עד לטורניר הם הפסידו בכל משחק מול קבוצה מהטופ (למעט אולי הניצחון אורגון סטייט של גארי פייטון) והגיעו למאזן טוב בעיקר בגלל הקונפרנס החלש בו שיחקו. הניצחון על מישיגן בהחלט היה הישג אדיר אבל בקונטקסט של הטורניר קורה לא אחת שמדורגת 11 מצליחה להפתיע מדורגת 3. בסופו של דבר הם סיימו את העונה בדיוק כמו שהתחילו אותה בהפסד ללא תנאי ל-UNLV (האלופה שבדרך).

    הסיבה שלא משחקים בסגנון הזה ב-NBA היא לא שמרנות אלא פשוט בגלל שזה לא עובד. על הגב של העונה של לויואלה מארימונט ווסטהד קיבל את המפתחות לנאגטס וזה נגמר בכישלון קולוסאלי. דנבר ניצחו 20 משחקים ושברו שיאים בכמות הנקודות שאיפשרו ליריבות (אני עד היום זוכר את הסאנס קורעים אותם עם 173 נקודות.) בקיצור ב-NBA יש מספיק שחקנים שיכולים לרוץ מהר בלי להתעייף.

      1. את הג'וב בלייקרס הוא קיבל אחרי שהמאמן נפצע. הוא אמנם לקח אליפות אבל עונה אחרי זה הוא נכשל ומג'יק דאג להטיס אותו.משם הוא כשל טוטלית בעונה אחת בבולס וכל מה שהניסיון הזה קנה לו הוא משרה במכללה נידחת – לויולה מארימאונט. הוא חזר לNBA בזכות מה שהוא עשה עם הקבוצה ההיא.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט