יומן אליפות שיקאגו (1)- הגנה/ יונתן שגב

הפוסט הזה נכתב כמה פעמים, אבל בדיוק כשרציתי לפרסם אותו, הבולס הוכיחו לי שזה עוד לא כלה ונחרצה . אני כותב אותו פעם נוספת, לאחר הניצחון במשחק נגד פיניקס, ששם לעיל את (רוב) חששותי- בעיקר בנוגע לאופי הקבוצה. אני גם כותב את הפוסט בידיעה, שלשיקאגו יש כלים רבים בארגז כליהם; אחד הספסלים העשירים והעמוקים בליגה- ארון ברוקס, קירק היינריך, טוני סנל, ניקולא מירוטיץ' וטאג' גיבסון- 2nd unit נהדרת ומאוזנת.  החמישייה גם כן היא אחת מהמאוזנות בליגה- באטלר, רוז ופאו הם ספקי נקודות נהדרים, כשנואה ודאנליבי משלימים את הנקודות שצריך, אם בקליעה ואם במסירה. דאנליבי נותן גם את הריווח שהחמישייה הזו כמהה לו. כשכל חברי "שלישיית הסקוררים" קולעת מעל 50% מהשדה, מדובר בקבוצה בלתי עצירה. כמעט. מדוע כמעט? בגלל ההגנה.

 

איזה עומק, תענוג!

 

מקדמת דנא, טום ת'יבאדו נחשב למאמן שההגנה היא בראש מעיניו, אבל בשנותיו בבולס הוא נודע בדבר נוסף- ב"ויה דולורוזה" שהוא מעביר את שחקניו (ובגלל זה עתידו היה לוט בערפל במשך השנה). המאמן קשה העורף מאמין בכוכביו בצורה אבסולוטית, ונדיר מאוד שלא ימצא שחקן אחד לפחות מעיר הרוחות בחמישיית מובילי הליגה בדק'. אך בואו נחזור ליתרונו הגדול של ת'יבס- ההגנה. משך חמש עונותיו הראשונות בבולס, השוורים תמיד היו בחמשת המקומות הראשונים בהגנה קבוצתית. בשנה שעברה, ללא דריק רוז, הקבוצה סיימה במקום הרביעי במזרח, אף על פי שהיו ממוקמים אחרונים בנקודות למשחק. כנראה שהם היו ממוקמים אחרונים בגלל שהם היו ראשונים (סופגים הכי מעט) בנקודות ספיגה למשחק, עם פחות מ-92 נק'. בשנה קודם לכן- כמובן שגם הפעם ללא די-רוז, היינו ממוקמים במקום הלפני האחרון בנקודות זכות ואילו בנקודות חובה היינו ממוקמים במקום השלישי. אני רוצה להאמין שהבנתם את העניין. עכשיו הבה נעיף מבט בעונה הנוכחית. ההתקפה נהדרת- ממוקמת במקום התשיעי (מההתחלה) עם 102 נק' למשחק, למרות שקצב המשחק הוא רק במקום ה-22. לעומת זאת ההגנה ממוקמת רק במקום ה-13. לא מספק כלל. שאלת מיליון הדולר, היא מה הסיבה לכך.

הסגל נשאר מאוד דומה, פרט לעובדה  שקרלוס בוזר, שנחשב לעול הגנתי הועזב ובמקומו נחת פאו גאסול- לא מגן מדהים כשלעצמו, אך ללא ספק מהווה שדרוג על פני בוזר האנמי ומה גם שהוא ריבאונדר עדיף וחוסם טוב בהרבה, במיוחד בערוב ימיו כשחקן כדורסל. סיבה פוטנציאלית נוספת, היא חזרתו של דריק רוז. האם הרכז המחונן מהווה נטל הגנתי? יכול להיות, אך אני לא מאמין בכך. מלבד עיני הרואות שמסתכלות על שומר חוץ טוב מאוד, אפשר לראות שכשרוז היה בסגל בשנים עברו, לא הייתה הבעיה הזו. גם כשהסתכלתי על המשחקים של הבולס בלעדיו, לא ראיתי שינוי משמעותי (99.4 בלעדיו, 99.3 בכל העונה). אז מה יכולה עוד להיות הבעיה? לדעתי, יכול להיות שההגנה הנהדרת בשנתיים החולפות לא הייתה כה טובה בגלל היכולות של השחקנים, אלא בגלל שהם ידעו שזו הדרך שלהם לנצח, בהעדר התקפה יציבה. סיבה נוספת שיכולה להיות קשורה לטום ת'יבאדו- יכול להיות שהשחקנים באמת איבדו בו אמון, כפי שרוז רמז בתקשורת כמה פעמים ואבוד האמון התבטא בכך שהשחקנים הפסיקו להשקיע בהגנה כפי שהם השקיעו בעבר.

השאלה אפוא, איך ניתן לחזור לזה? להגנה הספקולרית שמדורגת בצמרת הליגה. מכיוון שההתקפה של הבולס לא סיפקה נתונים כאלה גם ב"קדנציה הקודמת" של רוז. תמיד נטען כלפי ת'יבאדו, כפי שכתבתי בהתחלה, שהוא מעמיס על שחקניו מאמץ למכביר- גם באימונים וגם במשחקים, לרבות על אלה המבוגרים יותר (כגון פאו גאסול) וזה פוגע בקבוצה. עוד שאלה שעלתה בתחילת השנה, היא האם הוא מסוגל להפיק מהסגל המגה-כשרוני של הבולס מספיק בצד ההתקפי, כי אפילו מבקריו הגדולים ביותר יסכימו שהוא מאמן הגנתי לעילא ולעילא. לטענה הראשונה עוד לא קיבלנו הוכחה (מוחלטת) שמאששת שזה תמיד פועל כנגד הקבוצה. על השאלה/טענה השנייה לעומת זאת אפשר להגיד, שידו אינה קצרה מלהושיע ושהוא הפך את הבולס לקבוצת התקפה טובה מאוד.

לסיכום, אני חושב שברגע שהשחקנים יתאפסו על עצמם, יצליחו לשמור חזק יותר, לאפשר פחות סלים קלים ולעצור את היריבות על פחות נקודות, גם אם זה יבוא על חשבון התקפה פחות יעילה, אפשר יהיה להריח את התואר הראשון מאז ימי מייקל ג'ורדן בשלהי המאה שעברה. מי שצריך להניא אותם מהעצלות ולהניע אותם לשמור הוא קואץ' טום. האם הוא מסוגל? אני מאמין שכן.

עכשיו, הבא נסתכל רק מעט קדימה, על לוח הזמנים הקרוב. היום בלילה יש משחק נגד מילווקי, יומיים אחר כך נגד שארלוט, ב-28 נגד מיניסוטה ב-2 במרץ נגד הקליפרס, אחר כך (ב-4) נגד וושינגטון ואז אוקלהומה יומיים אחרי זה- ב-6 במרץ. כל המשחקים הללו בבית. אפשר להוסיף לזה את אינדיאנה בחוץ ב-7. זה לוח משחקים די טוב, רובו בבית, כשכמעט אין משחקי בק טו בק. אני הייתי שם לעצמי שתי מטרות- ראשית כול, לנצח לפחות חמישה משבעת המשחקים. שנית, לעצור את הקבוצות היריבות על ממוצע של 95 נק'.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. קבוצה שלוקחת את ג"ס, בביתה, כאשר קרי משחק, ואת קליבנד רק לפני כמה ימים, כשקליבלנד בכושר שיא, יכולה כנראה לעשות הכל כשצריך. אני מקווה שתיבודו לא ישחק את באטלר, כי באמת השנה זאת קבוצה שיש לה הכל.

  2. לשיקגו מצד אחד יש הכל ומצד שני אין כלום
    בעונת האם וי פי של רוז הם לא התגברו מנטלית על פציעתו והודחו מול פילדלפיה שהיתה במקום ה 8
    נואה את גאסול אמור להיות הקו קדמי הכי אינטליגנטי בליגה
    באטלר נשחק עד דק
    ורוז קולע באחוזים של גבינה צרפתית
    זה יספיק אולי לחצי גמר המזרח

  3. אני שמח עבורכם שמכל הפציעות הרווחתם בחזרה את טוני סנל שהוא עוד שומר טוב מאוד שיכול לתרום לא מעט.

    מי שצריך להעיר את הקבוצה הוא דווקא שחקן, ג'ואקים נואה, שבשנה שעברה פשוט סחף את החברים איתו בדרך לחצי עונה מעולה לאחר פגרת האולסטאר.

  4. היום פורסמו שני סיקורים מצוינים על שיקגו ועל התאנדר. יש מצב שהם ייפגשו בגמר.
    אף אחד לא צפה את זה אבל תרחיש ממש לא מופרך.
    אם הם יפגשו אני מהמר על ווסטברוק ועל העוזר שלו אחד בשם kd.

  5. נואה היה הרוח החיה (חיה בכל המובנים) מאחורי ההגנה.
    הוא נתן את האנרגיות והאמונה, שני מרכיבים חשובים ביותר בחוסן הגנתי של קבוצה.
    נראה שהשנה יצאה לו קצת הרוח מהמפרשים… אם בגלל עייפות החומר או הרוח….

    תודה על פוסט מעניין

  6. כמו שאביו של מאיר אריאל נהג לומר, "תעזבנו יום, יעזבך יומיים".
    בעברית זה אומר שאם עזבת משהו שדורש הרבה השקעה והתמדה (במקור החז"לי זה היה מן הסתם לימוד תורה), יהיה לך קשה לחזור אליו.
    שחקני שיקגו היו שומרים מצוינים, אך במהלך העונה האחרונה התרגלו שאחד, ג'ואקים נואה, שומר בשבילם. הרבה מהגנת הבולס מבוססת על להוביל את התוקף ישר אל העזרה (כמו שהיה עם גארנט בבוסטון).
    כעת, כשנואה בקושי מסתדר עם שחקניו שלו (ע"ע אנדרה דראמונד לפני שבוע) מהסיבות שרועי ציין, הם מתקשים להתרגל לזה ששיטת ההגנה צריכה להיות – שוב – השיטה הישנה (שעבדה לא רע). גם ת'יבודו, עושה רושם, עוד לא הפנים שצריך שינוי.
    אי לכך, ישנן 3 אופציות:
    א. נואה ישתפר בחצי העונה השני, שוב.
    ב. שיטת ההגנה תשתנה למשהו קצת יותר מסורתי – עם דגש על הגנה אישית. יש פוטנציאל לא רע של שומרים אישיים בשיקגו, אז זה עשוי להצליח.
    ג. יחליטו שהחולשה הנוכחית בהגנה יוצרת איזון בין ההגנה להתקפה, ואפשר לפרש את זה כחיובי.

    1. המשפט הנכון הוא. "אם תעזביני יום, יומיים אעזבך"
      וזה אכן נאמר על לימוד התורה. וכאילו התורה אומרת לאדם אם תעזביני יום אני אעזוב אותך יומיים.

  7. גם אני "מאשים" את נואה בירידה ההגנתית שלהם. שיקגו זו קבוצה שהתקרה שלה זו אליפות ובינתיים יום עסל יום בסל.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט