"נסיון המשולשים שלי בניקס נפל על פניו" ג'קסון ל-NYT / מנחם לס

 פיל ג'קסון בראיון עם הניו יורק טיימס

פיל ג'קסון החליט לתת "MEA CULPA" שני לעולם כולו, ושוב פעם דרך הניו יורק טיימס.
 
אתם לא מבינים מה זה מיה קלפה? תדשאלו את גיא, עגל, מולי, או מומי.במקרה העי גרוע לכו ל-K-700 והוא יסביר לכם. מספיק שאני מנסה ללמד אתכם כדורסל, אז עכשיו אני צריך ללמד אתכם גם לטינית? טוב, אם התחלתי עם זה אז המורה שלי קווינט לימד אותנו בכיתה ד' המון ניבוני לשון לטיניים וביניהם MEA CULPA.   מיה -אני. CULPA – ממנה צמחה המילה CULPRIT – אשם. אז אפשר עכשיו להמשיך?
 
תודה.
 
בזה בלבד השמוק דופק את עצמו כשהוא מצהיר בכך (מבלי להוציא מילה) שעתונים כמו הניו יורק פוסט או הדיילי ניוז הם קטנים עליו. הזן מסטר, עליכם לדעת, מדבר רק עם הניו יורק טיימס, הטיימס של לונדון, ואולי מגזין TIME אם יתנו לו מקום.
 
ESPN? ספורטס אילוסטרייטד? לוס אנג'לס טיימס? קטנים עליו. אלה גופי מדיה פחותים מיד עבורו.
 
אוקיי, אז מה היה לדן מסטר לחדש עבורינו?
 
"נסיוני להלביש את ה-TRIANGLE OFFENSE על הניו ניורק ניקס נפל על פניו, ואני לוקח על עצמי את כל האשמה", הוא אמר.
 
אתם מבינים רבותי, כדורסל הצואה שמשחקת הניקס הוא לא בגלל שאין לה שחקנים, לא בגלל  שאין לה שחקנים – או מאמן – המבינים את השיטה, ולכן הכשלון.
 
הוא אומר שההפסד האחרון לסלטיקס 97-108 היווה עבורו הוכחה סופית שהקבוצה לא קלטה את השיטה, וזאת – הוא אומר – אשמתו.
 
אז לי ישנם כמה דברים לומר בנידון: אלף, את השיטה – אם היא שיטת משחק בכלל, מה שהיא לא! – הביא לבולס טקס וינטרס, וג'קסון סתם ישב וניסה להבין. שחקנים כמייקל ג'ורדן ופיפין טענו עשרות פעמים שהם לא הבינו אף פעם את 'השיטה'. כל מה שהם ידעו זה שעליהם למצוא םתח להכניס כדור לסנטר, לנסות למצוא שטח פתוח לקבל את המסירה חזרה מהסנטר למקרה שהוא עצמו לא יכול לקלוע, ובזה ניגמר הסיפור. ג'קסון לדעתי לא יכול לתת שעור דפוק אחד בויינגייט של יותר מרבע שעה בה ידבר על 'המשולשים' כי הוא בעצמו לא יודע בדיוק מה זה. הוא טוען עד היום שהוא למד את השיטה מוינטרס, ואז שינה ושיכלל אותה. שיכלל אותה מיי אס.
 
בית, נניח שישנה שיטה כזאת. תראו מי יושב על ספסל הניקס: דרק פישר שהיה הפוינט גארד של פיל ג'קסון משך דורות שלמים של משחק באל.איי, אז הפוינט גארד לא יודע את השיטה? הוא צריך שפיל ג'קסון ילמד אותו?
 
ג'קסון אומר לניו יורק טיימס ש-"השיטה הביאה לי 11 אליפויות. משהו בשיטה חייב לעבוד אם יש לי 11 טבעות".
 
אההה…עכשיו אני מבין. זה לא היה מייקל ג'ורדן, סקוט פיפין, דניס רודמן, הוראס גראנט, וטוני קוקוץ' (או מי שלא יהיה), וזה לא שקיל או'ניל וקובי בריאנט שניצחו. זאת 'השיטה שניצחה'.
 
אם פיל ג'קסון לימד את השיטה, כיצד זה שתלמידיו ג'ים קלימונס (70-28 כמאמן), ביל קרטרייט (100-51 כמאמן), וקורט רמביס (132-32 כמאמן) נפלו כולם על פניהם כמאמנים היכן שאימנו (כולל ליגת D).עכשיו דרק פישר הוא 39-10 עם השיטה (אני כמובן לא בטוח באיזו שיטה הניקס משחקים מלבד לתת כדור לכרמלו אנטוני).
 
עכשיו תשמעו את הגיחוך: לפי 'השיטה', חובה שיהיה סנטר דומיננטי. רגע…מי היה הסנטר הדומיננטי בבולס? וויל פרדו? ביל קרטרייט? האוסטראלי הג'ינג'י שהיה כל כך 'דומיננטי' שאפילו שמו ברח לי מהראש?. אז אם השיטה דורשת סנטר דומיננטי, למה פיל ג'קסון אמר לעתונאי הניו ניורק טיימס שהוא לא מעוניין הקיץ בשחקנים חופשיים מרק גאסול או למרכוס אלדרידג'? על מי הגמל עובד? הוא רוצה שיטת משולשים והוא לא רוצה שחקנים כמרק גאסול או אולדרידג' שיהיה הסנטרים הפיבוטים שיהוו את קודקוד המשולש?למה הוא לא מעוניין בפרי אג'נטס האלה?
 
-"אני יודע שטלנט טוב חשוב, אבל מה שיותר חשוב הוא מי משחק כדורסל קבוצתי לנצח את הטלנט הטוב, כפי שעושה סן אנטוניו, והיום אטלנטה, בניגוד לשחקנים טובים העומדים ומחכים לכדור. טוב יותר ואני מעדיף שחקנים פחות טובים הנעים ומגיעים לשטחים פתוחים".
 
הוא מודה שצריך שחקנים טובים, אבל – הוא טומר – את המילים הבאות:"You do need great players to win the championship, but having to always chase the best talent in free agency eventually becomes a mind-set of, well, the best talent wins, as opposed to who plays the best team basketball, which is what San Antonio showed last season," Jackson said. "Their play was special, a team that really values passing, a system where they're not just standing around, spacing out shooters. That's also what Atlanta and a couple of other teams are showing this year."We're looking for multiple talents, drive, intelligence, guys that will play defense. We hope to develop a team, and there are a lot of agents out there looking to find a good spot for their players."
ולמה שיטת המשולשים לא עבדה בניקס?
 
"נתתי לפישר חופשיות מחלטת להשתמש בשיטה בכל צורה שהוא מבין.הוא עשה כמה שינויים, אבל משהו לא עבד. הקבוצה לא ניצלה את יתרונות השיטה!".
 
על מי הגמל עובד?
בואו אתן לכם הדסבר קצר על השיטה שפיל ג'קסון מאמין שהיא מנצחת אליפויות:
המאמן הראשון שפיתח את הסטטגיה הזאת (במקרה הטוב זוהי אסטרטגיה, בשום פנים ואופן לא 'שיטה') היה סם בארי מאונ' דרום קליפורניה. מאמן יוסטון רוקטס ואחרי זה קנזס סטייט טקס וינטר הגדיר אותה טוב יותר ושיפר אותה כאסטרטגיה. פיל ג'קסון ששכר את וינטרס כעורו בבולס ובלייקרס הטיל עליו ללמד את השיטה לשחקנים.
המשולשים מבוססת על סנטר העומד בלו פוסט, הפורוורד ב-WING והפוינט גארד בפינה. הגארד השני עומד בטופ אוף דה קי, והפורוורד השני עומד בהיי פוסט של ה-WEAK SIDE. הרעיון הוא שהם יוצרים מין "משחק של שני אנשים". ממציא האסטרטגיה מאמין שהעמדת השחקנים בצורה כזאת יוצר SPACING טוב ומרשה לכל שחקן למסור לכל ארבעת האחרים.
העסק מתחיל עם הגארד המוסר לווינג, וחותך לפינה של הצד החזק. המשולש שנוצר ע"י שחקן הפוסט בצד החזק, וכן הווינג של הצד החזק המקבל את הכדור הראשון. במצב זה אם הכדור נימסר לסנטר הנמצא בלו פוסט, ואז הגארד מהטופ אוף דה קי יכול לעשות פיק-אנד-רול, או הסנטר ניכנס בעצמו. אם גם זה וגם זה לא עובד, הסנטר עם הכדור מוציא כדור לפוינט גארד בפינה שנמצא עשכשיו כמעט בוודאי בעצמו לקליעת שלוש.
carmelo1

"יאללה. למדו אותי משולשים! אני לא יכול לחכות!"

אם המסירה לסנטר בלתי אפשרית, האופציה השנייה היא למסור את הכדור לגארד בוויק סייד, ועתה ישנן לו שתי אפשרויות – או להיכנס בעצמו לחדירה כשרק שחקן אחד יהיה לשמור עליו, או למסירה לפוינט גארד הניגנס מאחורי כולם ללא כדור ואז מקבלו מהגארד שהיה בוויק סייד.
אם גם זה לא הולך אז האופצייה השלישית היא…
מייקל ג'ורדן אמר עשרות פעמים שלא היה לו מושג מה לעשות  עם השיטה אבל שמר זאת בסוד ולא אמר לאף אחד. הוא זכה בשש טבעות כשפיל ג'קסון חושב שהוא משחק בשיטת המשולשים ולכן הוא מצליח כל כך.
שיהיה לו לבריאות. כרמלו אנטוני עסוק מדי בעסקיו מלהיכנס בכלל לאסטרטגיה המסובכת הזאת שמתאימה אולי לאירופאים האינטיליגנטים המשחקים במהירות של צב, ואז המאמן יכול להלביש עליהם כל מיני אסטרטגיות.
הניקס לא מפסידים בגלל שדרק פישר לא יודע ללמד אותם את 'שיטת המשולשים' שאם היתה קיימת בכלל, זה היה לפני 30 שנה.
היום כשקיירי אירוינג או ראסל ווסטברוק יכולים לקחת כדור בכל מצב ולקלוע, 'שיטת המשולשים' היא לא יותר משרטוט חבילת קווים מטופשת על הלוח שאף אחד לא מבין או רוצה להבין.
הניקס מפסידה לא בגלל שהיא לא יודעת 'משולשים'. היא מפסידה בגלל שהיא לא יודעת לשחק.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. דיכאון טוטאלי לרגל ט"ו בשבט עשית לי. לניקס כרגע יש רק שלוש בעיות שצריך לפתור – מאמן חסר מושג, שחקנים מחורבנים ופיל ג'קסון. לא יעזור גם אם ירימו רק בשבילנו תקרת שכר לשנה הבאה וירשו לשחצן הלבן מאה מיליון לבזבוזים. זה לא ילך. דיכאון דיכאון דיכאון.

    1. פיל ג'קסון מאמן עם קבלות. אז נניח שהוא לא באמת הכי גדול בהיסטוריה, עדיין הניקס היו צריכים להיות עם מאזן סביר או לשחק כדורסל חיובי.
      כל מה שמביאים לכם לא טוב, אולי הבעיה היא ארגון הניקס עצמו? או שאולי ככה זה טוב לכם וודי אלן סטייל?

      1. ברור שחל בלבול קטן בפרטים שנמסרו לך על הניקס. אז בוא אני אחדד –
        פיל ג'קסון לא מאמן את הניקס, וקובי, שאק, ג'ורדן ופיפן לא משחקים בניקס.
        דרק פישר מאמן את הניקס.
        פיל ג'קסון בוחר לו את השחקנים, בוחר מי השחקנים שלא ישחקו בשבילו העונה, ויותר מכל מכתיב את שיטת המשחק.

        ולא, מה שיוצא באמת לא טוב. אלא אם כן יש לך כינוי אחר להצמיד לאיך שהניקס נראים השנה.
        כולי אוזן.

        1. הביאו את ג'קסון כדי שיעשה שינוי. הוא לוקח אחריות על הכישלון. קרה לניקס משהו טוב, עכשיו נשאר להצליח עם פיל ג'קסון שהצליח בכל מקום, רק שזה יכול לקחת עוד זמן. אתה מכיר מישהו יותר טוב לעשות את זה? שמעתי שאייזאה תומס מחפש עבודה אם אתה לא מרוצה. גם ריילי לא הצליח מייד עם מיאמי. אז נכון שמנחם שונא את ג'קסון, אבל זה עוד לא הזמן להשמיץ, ובטח לא להגיד שג'קסון הוא בעיה.

          1. את זה נבחן החל מהעונה הבאה כמובן. כל מה שיש כרגע הוא להעמיד בספק את הדרך המסתמנת. למשל, להעלות סימני שאלה על האיכות של פישר כמאמן. למשל להעלות שאלות בנוגע לבחירה להתחיל מאפס את בניית הקבוצה במקום להשיג נכסים בעלי משמעות כבר העונה.. וכו.

            ובכל מקרה, נראה מה יקרה בקיץ.

  2. הדוק הזקן צדק כששנא את פיל ג'קסון כ"כ לאורך השנים.
    הוא חירב את הניקס לגמרי, לקח בור צואה והזרים אליו ביוב מצ'רנוביל.
    מה שנותר דובי זה לעבור עם שופל, למחוק הכל ולהתחיל מחדש.
    אה, ויהיה נחמד אם תשיגו את המכשיר הזה מ"גברים בשחור".

    https://www.youtube.com/watch?v=PnEWvBsRjBo

  3. ועל כך היו אומרים לפיל ג'קסון בתקופת הרפובליקה הרומית, אם היה מאמן גלדיאטורים טוב כמו שהוא מנהל את הניקס:
    "Mater tua caligas gerit" –
    אמא שלך נועלת נעלי צבא" (במילים אחרות – "יא בן ז#@*!!!)

  4. הניקס עם הבלחה סיימו לפני 2 עונות במקום ה 2 במזרח
    ללא שינוי קיצוני בסגל ירדו עד למקום 9 ומשם למקומה 15
    גם לארי בראון שהוא מאמן יותר שיטתי עם הצלחות יחסיות עם קבוצות בינונית ולהוציא מהן את המקסימום נכשל טוטאלית בניקס
    באשר לג׳קסון הווא מתהדר בנוצות לא לו .מה יש לפתח במשולש ? זה לא שהוא מלמד את שחקניו את פיתגורס או משפט תאלס לדימון משולשים ( זכור לי משהו כזה מהתיכון )
    כדורסל הוא משחק פשוט – פוט דה בול אין דה באסקט !

  5. רועי הבטיח ללמד אותי על המשולש, אני מחכה בסבלנות.
    לפחות ג'קסון מבין שהזמנים השתנו. אסור שתהיה לך התקפה צפויה, ההגנות הרבה יותר מתוחכמות היום מאשר פעם.
    היום ההתקפות הן התקפות של read & react, לתקוף מהר ולנצל כל חלון הזדמנויות לתקוף לפני שההגנה הסתדרה במקומה.
    הסוד הוא שזו לא ההתקפה, זו ההגנה. גם של סן אנטוניו (שנה שעברה), גם של אטלנטה, גם של קליבלנד המשופרת וגם של יוסטון.
    ההגנה יוצרת מצבים לנק' קלות ופה ההבדל. לא משנה אם תהיה לך התקפת משולש, משושה מתומן, אם לא תנצל כל הזדמנות לרוץ ולתקוף מהר במשחק של היום, הפסדת עוד לפני שהתחלת.

      1. זה שפיל ג'קסון מודה שאולי הרעיונות שלו קצת מיושנים זו כבר התקדמות. זה שהוא מנסה להסתכל סביב וללמוד מהצלחות של אחרים זו כבר סיבה בשבילך להתעודד.
        בסופו של יום, עם כל הכיף והיופי והזיוני שכל מה שמביא אליפות זה שיש לך את השחקנים הכי טובים. מלבד סן אנטוניו של שנה שעברה שנתנה התעלות פלייאוף נפלאה ובלתי מוסברת, כך היה תמיד.
        אז פיל ג'קסון צריך לעבוד קשה בקיץ ו להביא את השחקנים הכי טובים שהוא יכול ליד כרמלו. אוקאפור השנה, ווסטברוק וכמה לוחמים וקלעח שלשות והנה יש לך קונטנדרית. כזה מסובך?

        1. בטח שלא מסובך, למעט העובדה שבעשרים שנה האחרונות אין שום סופרסטאר שהגיע לניקס חוץ מכרמלו שהתפתה לכמויות כסף שאי אפשר לסרב להן, בשכר והזדמנויות עסקיות.

          כרגע המצב ברור לגמרי – בקיץ יהיה שחקן אחד עם 23 מיליון פלוס בוטנים. תקרת שכר נקיה, רוסטר נקי ושפע של הזדמנויות בשוק לבנות קבוצה מסקראץ'. אישית אני לא זוכר קבוצה ראויה שנבנתה ככה ואשמח לרענון הזיכרון בדוגמאות.
          אם אני אופטימי? לא במיוחד. אני לא סומך על ג'קסון בבחירת שחקנים, לא על פישר בהנחלת שיטה ולא על הקארמה השלילית של הקבוצה.
          אשמח להתבדות.

  6. תקנו אותי אם זה שטויות אבל נראה לי שבכל מגרש כולל הליגה למקומות עבודה ואפילו בשכונה וכולל בכדורגל
    שחקנים שאינם אנוכיים מבצעים משולשים כדי להתפנות לקליעה/בעיטה/חדירה נוחה וכל מה שנשאר לשכלל בשיטה הזו זה היכרות ותיאום עיוור בין השחקנים דבר המשתייך לכלל שיטות המשחק

  7. ללס
    יש לי אחלה משולש להמליץ
    להקליד אשלי גרהאם , לעצור נשימה.
    תחת אדיר עם הרבה גרם וסקס.
    ולכתבה , כשאין לך טבחים , שום שיטה לא תעזור
    לא בישול צרפתי, פולני, עירקי , מרוקאי , יפני
    שום שיטה לא תעבוד
    במקום אוכל נקבל סוליות .
    זה מה שהניקס היום.

  8. עם איזה שחקנים הניקס היו אמורים להצליח העונה? ג'קסון יודע שהוא חייב לנקות את הקבוצה מכל החוזים ההזויים שיש לו והשחקנים המצחיקים בסגל. הוא יודע שרק שנה הבאה הוא יוכל להיות רלוונטי אחרי צירוף שחקן או שניים בשוק החופשי.
    הוא פשוט קיווה שהקבוצה לא תהיה כזו גרועה השנה ואולי תגרד את הפלייאוף.

  9. אני די מסכים עם הדוק. אין לניקס ברירה אלא לשים את מבטחם בג'קסון שיוכל לבנות קבוצה בשנתיים הבאות לאחר היפטרות מהשחקנים הישנים.
    אני דווקא כן מאמין שכרמלו יכול להשתלב בקבוצה חכמה יותר אבל הוא צריך סביבו שחקנים אינטילגנטיים.
    בקיצור המלאכה מרובה, מרובה מאוד.

  10. כיף לצחוק על משולשים. התקפת המשולש כמות שהיא קצת נעלמה מכיוון שההגנות כבר לא מאה אחוז אישיות. בגלל ששחקן הפוסט במקור היה צריך להיות שחקן סביר מתחת לסל אבל היה צריך לבצע חסימות טובות ולהזיז נכון את הכדור. אין מספיק כאלה כיום. פעם היו 2 בכל קבוצה. בנוסף רמת המסירה פנימה לוקה מאוד בחסר. התקפת המשולש בדומה למושן ולפלקס לא מצריכה תרגיל מוגדר בו שחקן "יודע" לאן ללכת. יש אימונים אינתנסיבים עד שהתנועה הופכת טבע שני וכל שחקן מבצע הרבה קריאות שונות של המגן ויודע אינטואיטיבית לאן לזוז. תפקידו של ג׳ורדון לא היה להסביר איך ההתקפה בנויה אלא רק לדעת את עקרונות התנועה וקריאות המגן. דוק אני חושב שזה זלזול להגיד שזו שיטה מומצאת כשישנם סרטונים רבים המראים איך קבוצותיו של ג׳קסון שיחקו את ההתקפה. חפשו ביוטיוב triangle offense lakers או bulls

    ישנם סרטונים רבים שמדריכים איך היא עובדת. הבאת את פישר כדוגמה לכישלון כמאמן רק שכחת את סטיב קר שכשבוגוט על המגרש %90 מהתנועה שייכת למשולש. כל מי שצופה גם באטלנטה רואה אלמנטים שונים מהמשולש. מאמנים רבים בונים התקפות חומר השחקנים שלהם ולא מתמסרים לשיטה אחת. אם תרצו לינקים לסרטי הדרכה אני אוכל לעזור. כמו שפופ לא באמת פלח חסר עקבות ומר לב כך גם ג׳קסון לא איזה נובדי שהייתה לו קבוצה טובה. הוא לקח אליפויות עם הגדולים ביותר אבל אף גדול ביותר לא זכה בלעדיו (חוץ משאק). מי שראה את הבולס והיעילות המדהימה שלהם הבין שאין שם שום כאוס.

    הטענות של מייקל שחקן ענק אבל תמיד יעדיף מורשת מאמת. לא מאמין למילה שיוצאת מפיו. מאז פרישתו הוא עסוק בלהקטין את פיפן ואת ג׳קסון וחלקם ובאליפויות

    האם עדיין ניתן לצחוק על ג׳קסון? ברור ורצוי.

    1. התקפת המשולש מבוססת על הכנסת כדור לסנטר ואז להגיע לוויק סייד, והסנטר קולע בעצנו או מוסר החוצה לוויק סייד. מי לא משחק ככה? זה כל כך טבעי שמחר אחה"צ בעשרות מגרשי משחקים בישראל יעשו את התרגיל אוטומטית שחקנים שלא שמעו על פיל ג'/קסון או המשולש. ההבדל הוא שבשיטת המשולשיםפ ישנן הוראות מפורשות מה על כל שחקן לעשות כשהמשולש נוצר, וזה דבר שבכדורסל של היום לא יכול להצליח יותר בגלל שההגנות הן לא אישיות יותר אלא אישיות/אזוריות.

  11. 1.לסנטר האוסטרלי מהבולס קראו לוק לונגנלי
    2.יש עוד שחקן שהיה אצל ג'קסון והפך למאמן-סטיב קר, כרגע בראש הקבוצה הטובה בליגה.

    קורט רמביס קיבל פח של קבוצה ואחד מהמנג'רים הגרועים בהיסטוריה, ג'ים קלמונס סבל מההעדרות של סטייסי קינג במשך רוב העונה, וקריטרייט היה באמת מאמן חלש, בדומה לבריאן שואו.

    1. מתי סטיב קר היה עוזר של ג'קסון ?
      אין עוזר אחד לרפואה של פיל שנהיה משהו משהו
      מומי מסכים עם הפרופ
      אין על התקפת המשולש בעיקר אם החציל משחק אותה בפרונט ליין

כתיבת תגובה

סגירת תפריט