מייק ששבסקי – הגדול מכולם – ינצח מחר את ה-1,000 שלו / מנחם לס

יום של מכללות

 

אני בדרכי לקולומביה (שעה וחצי נסיעה) שם מתחיל בצהריים המשחק בין אוניברסיטת דרום קרולינה וקנטקי. אני גר במרכז קולג' בסקטבול. קלמסון נמצאת 20 דקות מביתי. וולפורד (בשנה שעברה הגיעה ל-16 האחרונות) – חצי שעה. דרום קרולינה (מס' 1 במכללות בנשים) – שעה וחצי. גם ה-NBA אינה רחוקה: השרלוט הורנטס שעה וחצי ואטלנטה האוקס שעתיים. בפלורידה המרחקים היו בערך שווים: מיאמי היט היתה שעה ורבע מהבית ואורלנדו מג'יק היתה שעתיים. אבל אז הייתי צעיר ב-14 שנים כשהתיישבתי בפלורידה, ועדיין שלוש שנים צעיר יותר כשעזבתי לגרינוויל, דרום קרולינה.

גם אז מיאמי היט הפכה מיד לקבוצה שלי. כאן עדיין לא הצלחתי לפתח רגשות מיוחדים לאטלנטה או לשרלוט, ואני לא יודע או מבין בדיוק למה.

אולי זה יתרון בגילי לא להיות שפוט יותר על קבוצה אחת, וללכת בסוף עם המנצחת בתנאי – כמובן – שאינה מערבית מסריחה ובכיינית (כ-ל המערביות הן בכייניות).

טוב, אז בעוד שלוש שעות (אני כותב את המאמר לפני התזוזה לקולומביה ואסיים אותו ואשלח כנראה כבר מאולם ה'קולוניאל לייף סנטר', אולמה של דאונ' דרום קרולינה) אצליח סוף-סוף לראות את קנטקי, מס' 1 במכללות, שיש סכוי גדול ששמונה משחקניה יהיו בדראפט הקרוב של 2015. אמסור דו"ח ל-K-700 כמה טובים הם באמת.

אבל מאמר זה הוא על מייק ששבסקי, מאמן המכללות הגדול מכולם.

מייק ששבסקי – לקראת נצחונו ה-1,000

אם האתלטיק דירקטור של דוק טום באטרס לא בטח באינסטינקטים שלו לפני יותר מ-30 שנה, כל הכדורסל של עולם המכללות היה סיפור שונה לחלוטין מהסיפור שיש לנו היום.

יום אחד הגיע למשרדו מאמן צעיר שאיש מלבד בובי נייט לא בדיוק הכיר, ואיש לא היה מסוגל לבטא את שמו. לכתוב ולאיית את שמו? עד היום לא יודעים. למה "ששבסקי" מאויית KRZYZEWSKI איש לא יודע, ופחות מכולם מייק עצמו.

מייק היה פוינט גארד לשעבר שלמד את המשחק ממאמנו בובי נייט במכללת הצבא של ווסט פוינט כשבאטרס שכר אותו להיות המחליף של מאמן דוק המצליח ביל פוסטר שניצח 73 משחקים בשלוש השנים האחרונות, כולל פיינל פור שנתיים לפני.

אני לא זוכר בדיוק מדוע פוסטר החליט לעזוב – אולי פשוט עניין של גיל – ניתן כמובן לחפש ולמצוא בויקיפידיה למעוניינים, שיוכלו לספק את האינפורמציה בתגובות , אבל העובדה היא שהיה משהו בצעיר הזה ששבסקי שקלט את התעניינותו של באטרס שהחליט לשוכרו.

ההתחלה היתה עצובה: שלוש עונות של 17-11 , 22-7, ו-17-10 רצופות. כל הזאבים יצאו מחוריהם והחלו ליילל שבאטרס מוליך את דוק שאולה, ואולי כדאי שהוא יילך לשם וייקח איתו את מאמנו הצעיר. באטרס לא הקשיב ושם את כל עתידו ועתיד דוק בידיו של ששבסקי. מה שקרה הוא שב-1984 היתה למייק ששבסקי עונה מנצחת ראשונה, ואחריה 28 עונות של לפחות 22 נצחונות – דבר שאף מאמן כדורסל אחר בדיביזיה הראשונה לא יכול להתגאות בו.

לא לקח הרבה זמן והוא הוביל את דוק לנצחון ראשון ב-ACC – אחריו באו עוד 12 אליפויות ACC – וכמובן ארבע אליפויות NCAA מ-1991 עד 2010.

העונה, עונתו ה-40, הוא המאמן המנצח בתולדות המכללות עם 999 נצחונות (308-999 ל-76.4% נצחון; הרקורד הטוב ביותר). מחר אחרי הצהריים הוא מוביל את ה-'בלו דבלס' (מס' 4 היום במכללות עם רקורד של 2-16) למדיסון סקוור גארדן למשחק שישודר לכל העולם נגד סיינט ג'ונס יוניברסיטי. הסיכויים לנצחון 1,000 הם גבוהים מאד.

למאמן בן ה-68 הזה ישנן גם ארבע מדליות זהב כמאמן הנבחרת – שתיים אולימפיות ושתיים באליפויות העולם. הוא נראה לי מלא אנרגיה והתלהבות בדיוק כפי שהיה בתחילת הקריירה שלו בדוק, דבר שאני זוכר היטב.

מייק ששבסקי. אולי מאמן הכדורסל הטוב מכולם – חובבים או מקצוענים.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. מנחם, אולי בהזדמנות זו תוכל להסביר לנו על הכינוי של מכללת דרום קרולינה, כינוי שמרים להנחתה לכל אוהדי מכללה יריבה, ה-gamecocks?
    וגם הסמל שלהם, ברור שיש שם תרנגול (מהכינוי, כאילו דה..) אבל במבט ראשון זה נראה כמו ספק חזיר בר ספק מוט שטני עם סרטים מתנופפים כמו בקלף של הג'וקר.
    אה, וכמובן, לא כוחות. קנטקי בספירה אחרת.

    1. גם חשבתי על זה היום שראיתי את המחצית הראשונה של המשחק שלהם מול קנטקי. קנטקי מעולים, שיחקו ברמה גבוהה מאוד, לא ראיתי מספיק משחקי קולג' בסקטבול העונה/עוקב אחרי התוצאות, אבל הם השאירו רושם חזק אצלי

  2. איזה יופי של כתבה. 3 העונות הראשונות שבאטרס נתן צ'אנס
    זה ראיה עתידית נפלאה וחוסן למול המתלוננים.
    אם אני בא לא"רהב הייתי צופה בכמה שיותר משחקי
    מכללות, בשביל האווירה האוהדים והמשחק היפה.
    לא מספיק מבין בזה אך מאד אוהב את המכללות
    ושמח בשבילך מנחם (או כל אחד אחר מההופס)
    שיוצא לך לצפות. תהנה. תהנו.

  3. ראיתי רק עכשיו את הפוסט-

    אז דעתי הכללית על קואץ' קיי.
    קודם כל בלי ספק אחד המאמנים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הקולג' בסקטבול, אין פה ספק.

    אבל אני מתגעגע כבר הרבה שנים לימים שהיה עושה את זה עם קבוצות של שחקנים שהם הכי לא טייפ קאסט לקבוצות שהוא מעמיד היום.
    לא כל מיני כוכבי תיכונים שברור שבאים לשנה לפרוגרם היוקרתי, שחקנים שבאמת היו מנצחים את זה דרך ההגנה, שחקנים שידעת שיגיעו לNBA רק בזכותו ולא יעשו יותר מקריירה בינונית שם.

    כבר יותר מדי שנים שהוא מקבל את הפרוספקטים הכי טובים בתיכונים והתוצר הכללי די צולע.
    כבר 4 שנים לא ראיתי קבוצת הגנה סבירה מדיוק.
    אני 4 שנים מזהיר אנשים בבראקט מדיוק, שנה שעברה למשל לא חשבתי שמרסר תעיף אותם אלא בסיבוב שלאחריו שזה גם אומר הכל.
    פרוגרם כזה לא יכול להציג הגנה כל כך מבישה וכבר כמה עונות ברצף.

    גם השנה, נורא קל לקלוע נגדם בצבע, נורא קל לקחת להם ריבאונדים בהתקפה. והינה גם אין את החור השחור- סת' קרי ועדיין נורא קל לעשות צחוק מהגארדים שלהם כל הדרך לטבעת.

    השינוי העונה זה ההתקפה, נראה שיש להם המון כשרון שהתחבר טוב שם.
    מקום 12 במכללות בקליעה(81 נקודות), 6 באחוזים מהשדה.
    קצת מזכיר לי את UCLA של אלפורד בעונה שעברה, גם הם היו יוצאי דופן בהתקפה אבל עם הגנה חלשה מאוד.

    שימו לב איך כל קבוצה לא מדורגת מגיעה נגדם וקולעת את ה-67-68 נקודות בלי מאמץ.
    זה בדיוק איפה שאתה נופל במרץ כשמגיעה איזה מנהטן ועושה עליך סיבוב סינדרלה.

    ופה זה לדעתי חולשה שכבר הרבה שנים ששבסקי סוחב על הגב, הוא פשוט לא מצליח להעמיד קבוצות הגנה מספיק טובות לכמות הכשרון שיש לו.

    אני עדיין מעדיף את העבודה המדהימה שעושים לאורך שנים פטינו ובייהם, לקחת שחקנים שהם פרווה כפרשמנים ולהפוך אותם ממש למפלצות בשנה השנייה שלהם ואז להוציא תוצרת פשוט משובחת ומוכנה למקצוענים תוך כדי השגת תארים, זו עבודה שאני מצפה ממאמנים ברמות האלה שסוחבים על הגב שלהם לגאסי שלם של קולג'.

  4. אגב לואיוויל עם נצחון גדול על פיטסבורג אתמול!

    ומונטראל הארל זה בדיוק הדוגמא לשחקנים שפטינו יודע להקפיץ את הרמה שלהם בעשרות מונים אחרי עונת הפרשמן!!

    אתמול הוא נתן ציון דרך משמעותי כשקלע את הנקודה ה-1000 במכללות וכשהוא בסך הכל ג'וניור.

    אני נזכר איך נראה כפרשמן, פרשנים חשבו שזה יהיה איזה סוג של לכל היותר דיאנדרה ג'ורדן שמסוגל מקסימום לקפוץ לסל.

    העונה הבחור הזה לא רק רוצח בהגנה כל מה שעומד לידו, גם מתקרב לממוצע של דאבל-דאבל, גם למעלה מחסימה למשחק עם חטיפה אחת וגם שימו לב- הוסיף יד ל-3!!
    משחקן שבקושי היה מגיע לטבעת מהעונשין לפני שנתיים הוא כבר שם העונה 7 שלשות.

    הוא יהיה טופ 10 העונה בדראפט וביחד עם כריס לאברט הולך להיות אחד מהמחטפים.

  5. ואם כבר מישיגן, אז לא רק בפוטבול הדרבי של מישיגן הוא אחד מהדרבים הטובים באמריקה בשנים האחרונות, גם בכדורסל.

    שבוע הבא- 1 לפב' שתי הקבוצות המגמגמות של העונה נפגשות בברסלין סנטר של המוסקטרים וכשהן מרחק של חצי משחק האחת מהשנייה בביג טן.

    אז לסמן ביומנים- אם אתם אוהבים משחקים חמים- זה זה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט