דרוש מבוגר אחראי/אלעד אייל

בגיל ההתבגרות כפי שכולם יודעים וחווים, הוא גיל מלא תהפוכות בו עובר המתבגר שינויים גופניים, נפשיים ורגשיים משמעותיים. השינויים מתרחשים בפרק זמן קצר, ולא תמיד בסדר הגיוני. יש בני נוער שקמים בוקר אחד ומגלים שגופם צמח למימדים לא מוכרים להם, והם מקללים את הנגר שלא בנה את המשקוף חצי מטר גבוה יותר. אחרים מוצאים אדם בוגר הכלוא בגוף של נער צעיר ומתוסכל כשהוא נתקל במבטים ספקניים לגבי יכולותיו.

המשחק אמש בין שתי הגדולות של הביצה המקומית, העלה אצלי מחשבות לגבי תהליכי ההתבגרות של קבוצת כדורסל, וזו יכולה להיות הפועל ירושלים או קליבלנד לצורך העניין. כל קבוצה בדיוק כמו נער מתבגר זקוקה לזמן להפנים שינויים, ולהסתגל לציפיות הסביבה ובין שאר הגורמים המשפיעים על התפתחות קבוצה, נדרש גם זמן כדי שהתהליכים יבשילו

עבור ירושלים מעבר להיבטים הניהוליים והמקצועיים החשובים מאד לבניה נכונה של המועדון, קיים גם ההיבט המנטלי שבאופן מסורתי ריסק לא פעם את הירושלמים. אם נחזור לרגע לפתיח על גיל ההתבגרות, הרי שירושלים כמועדון נמצאת נמצאת באופן מטאפורי בשלב שבו היא צריכה להתחיל להיפטר ממחלות ילדות של "אכלו לי, שתו לי" ודיכאונות של גיל הטיפש עשרה. מספיק לפזול לרגע לצד הצהוב שחגג אמש בהיכל כדי להבין את ההבדל בפן המנטלי בין הקבוצות. מכבי ת"א שנקברה פעמים רבות כל כך תחת קולמוסי התקשורת, מוכיחה פעם אחר פעם איך מועדון גדול יודע להתמודד עם עומס של ציפיות.

ירושלים שנכנסה בעונה שעברה לשלב של גיל ההתבגרות בתהליך ההתפתחות שלה כמועדון, עברה השנה לשלב ההתבגרות הגופנית כשהחלה לשחק בארנה. לא פעם היא נראית כאותו נער גמלוני שעדיין לא הסתגל למימדי גופו והוא חווה את רכבת ההרים הרגשית האופיינית כל כך למתבגרים.

ניר קידר, הארץ
זה מה שקורה שמנסים להתבגר מהר מדי?
צילום: ניר קידר, הארץ

במידה רבה ירושלים משלמת העונה את המחיר על הרצון להתבגר מהר מדי ולדלג על שלבים הכרחיים שיבנו את היסודות הנדרשים. הרצון להשתלב בכל מחיר ביורוליג כבר העונה, פגע בתהליך בניית הסגל. ירושלים נפלה בין הכיסאות כשחיפשה גבוהים ברמת יורוליג ברמת שכר של שחקני יורוקאפ, וכך נתקעה עד שבוע לפני המוקדמות ללא קו קדמי, ולבסוף נאלצה להתפשר על קו קדמי בינוני שמעמיס את רוב המשקל על הקו האחורי ופוגע באיזון הקבוצה.

נדרש כאן מבוגר אחראי שידע לשמור על פרופורציות – מישהו מהסוג של ניקולה ווייצ'יץ' שיאזן בין המטרות ארוכות הטווח והחזון שהציבה ההנהלה, לבין המציאות היומיומית של קבוצה שנוטה להתפרצויות וחוסר איזון לטוב ולרע. אך בעיקר נדרשת כאן הבנה שתהליכים של שינוי דורשים זמן וסבלנות, כשהשכר הוא בניה יסודית אך יציבה של מועדון גדול.

המבחן הגדול של ירושלים בשלב הזה בעיני הוא לא תואר אלא האופן שבו היא מתמודדת עם השינויים והקשיים שבהם נתקל המועדון. נקודת המבט חשובה לא פחות ואולי אף יותר מהפתרון לבעיות ותהיה לה השלכה משמעותית על "רוח המועדון" שתנשוב מהארנה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. הי אלעד.
    תודה על הפוסט החשוב.
    ההבדל בין צעיר מתפתח וקבוצה מתפתחת הוא שאצל צעיר אין 'קיצורי דרך'. בבניית קבוצה בישראל יש קיצור דרך, וקוראים לו $$$. שלושה אמריקאים טובים מאד והתבגרת על המקום.

  2. מנחם הבעיה שהדולרים בארץ לא קונים מקומיים טובים.
    ה$$$$ יכולים להביא לך זרים טובים ובהפועל יש כאלו אבל בדיוק כמו אשתקד אין להם ישראלים ברמה בטח בימים בהם הלפרין ואליהו ואפילו אחד מהם לא מחקים.
    בזרים אני חושב שרייס ,מקי וסמית הם מהטובים בליגה שלנו גם לגפני יש אכויות וקליעה לא רעה וסבכל זאת חסר גבוה עם מאסה .
    יחד עם זאת עיקר החסרון בשחקנים המקומיים.
    מכבי כזכור איבדה את פניני ובכל זאת יש לה את אוחיון ,לנדסברג וטיוס שיודעים לספק את הסחורה עם גיבוי של כהן.
    ההבדל הוא לא רק בכמות אלא גם בדרישות מהלפרין ואליהו נדרש להוביל את הקבוצה במכבי הישראלים הם עוד ברגים …ברגים יעלים אך ברגים בלבד.
    בהפועל אין מי שיחליף את הלפרין ואליהו …בטח כשטימור מאכזב (להזכיר בקיץ התפלאתי ואמרתי שרוט ,ניסים ואפילו טפירו מתאימים יותר) וגרין פצוע.

    1. המשותף לרוט טפירו וניסים הוא הגיל המתקדם ואני מניח שזה חלק מהשיקולים לא להחתימם.

      מנחם אני לא רואה שהניקס לוקחים אליפויות בגלל שהם קבוצה עשירה! יש תהליכים שכסף לא יכול לעשות אותם. מכבי ת"א צרבה בתודעה של האוהדים, ההנהלה והשחקנים את התחושה שאף פעם לא מוותרים, ורואים שלפעמים לוקח זמן לשחקנים להפנים זאת אבל זה עובד. זה חלק מהd.n.a של המועדון וזה מה שהפועל צריכה לעשות

      1. אם זה ככה אז השיקול לא נכון ולוקה בחסר.
        בלו למשל בגילו המתקדם הביא למכבי את גביע אירופה .
        יתרה מכך דווקא שחקן מבוגר ישלים אם פחות משחק ,יוכל לעלות מהספסל והכי חשוב יוכל לתפקד בלחץ הציפיות.
        רוט וניסים היו עולים הרבה פחות ותורמים הרבה יותר מטימור .

  3. מנחם, אולי אתה לא מכיר מספיק את ההיסטוריה הספציפית של הקבוצה הזו. זה לא עניין של שחקנים אמריקנים. הפועל ירושלים היא אחת ההוכחות לכך שלמועדון יש אופי, שמשפיע מאוד על השחקנים.
    כמו שמכבי הם ווינרים, הפועל לוזרים.
    גם עוד 10 מיליון שקל לא ישנו את זה. דרך אגב, השחקן החדש טיאון מקי נראה שחקן בעל אופי מעולה, ואני מאמין שלכן הוא לא ישאר בקבוצה יותר מידי.

  4. הסיפור די פשוט.
    עד שהקבוצה הזו לא תביא מאמן עם סט מיינד הגנתי הקבוצה הזו לא תצליח.
    קבוצת הגנה מעולה מלמדת יותר על אופי הקבוצה מאשר קבוצת התקפה.
    כרגע זה נדמה שיש בירושלים חבורה של שחקנים שכל אחד עושה את השטיק שלו, מדי פעם זה הולך ומדי פעם לא..

    כיוון שסך הכל יש לקבוצה אוסף די כשרוני של שחקנים התוצאה תהיה לרוב טובה אך במצבים בהם נדרשת התעלות- כמו באירופה או במשחקים הקשים בליגה, הבעיות של הקבוצה נגלות.

    זה ממש לא עניין של שחקן כזה או אחר זה עניין של הנחלת תרבות.
    הגנה חזקה מלמדת על אחדות, רעות, קשיחות… כל מה שחסר לירושלים.

    וזו בערך העצה הכי טובה שירושלים תוכל לקבל.

  5. אני חייב להגיד ולא בציניות שבהחלט התרשמתי מירושלים.
    מכבי יצאה מלוע של תותח ורצתה לנצח ב 40 לחפות על התבוסה ההיא …היא אכן הייתה בדרך לשם והוליכה ב 14 הפרש אך הפועל לא התרגשה והוליכה במחצית…איפה שהוא באמצע הרבע השלישי הם נפלו מהרגליים והיו קצרים וקיבלו הפסד ב 20 אך 20 קצת מרמה.
    בכלל היה משחק משובח ברמה גבוה בהחלט והפועל לא אמרה בכלל את המילה האחרונה.
    אם לא יהיו הפתעות בחצי הגמר אנו צפויים לקבל עוד כחודש שידור חוזר הפעם בארנה במסגרת גמר הגביע …זה יהיה משחק מרתק וצמוד מאד אותי שום תוצאה לא תפתיע.

  6. מצידי שיזיינו לעצמם את כל הסיכויים לאליפות, רק שלא ידפקו את העלייה לגמר הגביע ב19 לפבואר, למה קבעתי דייט בארנה עם נסיכה ירושלמית אמיתית. אז דיר באלק פרנקו !

  7. אנלוגיה יפה, אבל אני לא מסכים.
    מי מהזרים מזדהה עם רוח המועדון ה"מתבגרת" ולא בשלה? דונטה, שהגיע לשני גמרים בשתי שנותיו בליגה? רייט, השחקן הכי בוגר בארץ? (איזה עוד כוכב מתפקד כמחליף בליגה הזו?), אולי קיצ'ן, הזר הכי חסר אגו – בהתבסס על השנים המעטות שלי עם הפועל – שדרך בבירה?
    עם הישראלים הסיפור מעט שונה, אבל הם באמת חשובים רק בחלומות שלנו.

    1. איל גם במכבי אף זר לא מגיע כשהוא מזוהה עם ה"DNA" של המועדון, ובכל זאטת בתהליך של כמה חודשים הם מפנימים את הדרישה הבלתי מתפשרת לניצחון בכל משחק ובכל מחיר, וזה המושג של רוח המועדון אותו מושג חמקמק שמחלחל לכל מי שהמצטרף למועדון. זה בעיני תהליך חשוב שהפועל צריכה לעבור בתקופה קצרה בהרבה מזו שעשתה זאת מכבי. זה לא קשור לשחקן זה או אחר, אלא לאיזשהו אתוס שנוצר ממשחקים מיתלוגיים כגון נס באדלונה או נס זלגיריס שמחלחלים לכל המערכת ומהווים גורם מדרבן ונותן לכל המערכת אאיזושהיא אמונה שאין דבר שהוא בלתי אפשרי. זה בצירוף גורמים מקצועיים וניהוליים הוא בעיני מהגורמים החשובים לבניית מועדון מנצח.

  8. אלעד תודה
    אחלה פוסט
    הדברים נכונים וכפי הנראה גם ידועים לבעלי הקבוצה שלפי מה שידוע לי מחפשים G.M לעונה הבאה
    בכל הנוגע לבניית הקבוצה ול- DNA הבעייתי, לעניות דעתי היו ויהיו כמה טעויות קשות בדרך אבל הכיוון הכללי חיובי ורמת הניהול של הקבוצה נמצאת בגרף עליה

    1. אוריאל תודה
      בגדול אני מסכים שהכיוון חיובי, וחשוב שההנהלה תמשיך להסתכל במבט על ברמה אסטרטגית ולא תיגרר להחלטות חפוזות בגלל תקלות בדרך. זו הייתה אחת הבעיות הגדולות בתקופת דני קליין למרות הזכויות הרבות שלו בהפועל. הוא פעל פעמים רבות מהבטן ולא מהראש.

    1. קחו אותו, הוא כולו שלכם, בלי החזרות כדור הארץ, נגעתי בירוק חי !

כתיבת תגובה

סגירת תפריט