במה סטיב קאר שונה ממאמנים אחרים / מנחם לס

 

 

 

סטיב קאר הוא 'השחקן/מאמן' מספר אחד בליגה יחד עם ג'ייסון קיד ודרק פישר. דוק ריברס כבר שכח מה זה לשחק, ומונטי ויליאמס לא שיחק מספיק. אבל בעוד שלג'ייסון ודרק יש קבוצה בינונית וקבוצה שהיא בור צואה, לסטיב קאר ישנה קבוצת הכדורסל הטובה ביקום.

אז על דרק פישר אין בכלל מה לדבר, ומה שג'ייסון קיד עושה עם קבוצתו עדיין לא מעניין איש.

נישאר סטיב קאר.

ומה שסטיב קאר עושה היא עבודת מחשבת בשמירת השחקנים, שימור השחקנים, ודאגה שיהיו מוכנים להיכנס למלחמה אמיתית ברגע שייקראו לדגל. מיד אסביר למה אני מתכוון.

הוא שיחק בעצמו לפני כמה שנים ויודע בדיוק פרושו של 'בק-טו-בק'. הוא לא קרא על כך בספרים כמו פרנק ווגל או דוד בלאט. הוא סבל את השיט בגופו ובנפשו. הוא יודע ומכיר את נפש השחקנים, שריריהם, גידיהם, קיבתם, ומוחם המשווע לעוד כמה שעות שינה. לא צריכים לספר לו או לתאר לו דברים כאלה.

אחרי המשחק נגד מיאמי סטיב דיבר במסיבת העתונאים על ה-"DOG DAYS" ב-NBA. על הבק-טו-בק, העונה הארוכה ואז הפלייאוף. על הפציעות שלא מורשות מספיק זמן להחלמה. על העיניים הנעצמות בשדות התעופה. על הקיבה המבולבלת מאכילה בשעות-לא-שעות. אם אתם זוכרים את קודמו מרק ג'קסון, הוא תמיד דיבר על "זאת לא סיבה לשחק כדורסל כזה". זה מפליא כי גם ג'קסון היה שחקן פעיל ביותר שנים על גבי שנים, אבל לך תדע, אולי הוא בנוי אחרת מסטיב קאר "העדין והשביר כשחקן", כפי שאיזה אידיוט כינה אותו ב-SN NATION.

אני עם סטיב קאר ב-100%. לא ששיחקתי כדורסל, אבל ראיתי מספיק שחקנים נרדמים בעמידה ממש בחדרי הלבשה ומסיבות עתונאים.

מאמן חכם הוא מאמן המנסה TO MANEUVER AROUND מסביב הקשיים במקום להתעקש להתגבר עליהם "עם גברים המסוגלים להתגבר על שטויות כמו כאבים או חוסר שינה".

מה שקאר עשה במשחק הבא אחרי מיאמי היה להושיב את אנדרה איגודלה ואנדרו בוגוט על הספסל ולא נתן להם לשחק. כשנשאל למה, הוא לא התחיל להסתובב כמו הפלח המסתובב כסביבון כשהוא נשאל למה השאיר את טימי בבית, וענה דוגרי: "כי הם היו זקוקים למנוחה". הוא לא הוסיף, לא התנצל, ולא ניסה להסביר מעל ומעבר מילה פשוטה: עייפות. הבעייה היתה שהיריב היה הת'אנדר, ואנשים השתוממו בקשר לטיימינג של "המנוחה". קאר הגיב: "לעייפות אין טיימינג, ולא משנה לה נגד מי אתה משחק".

הוא נישאל אז 'אבל מה היה קורה אילו נתת לשחקניך מנוחות רבות וזה היה מוריד אותך למקום שמיני ומפגש סיבוב ראשון נגד הספארס?'. הוא ענה: "אני מעדיף להיום מקום 8 ומפגש ראשון נגד הספארס עם קבוצה שלמה, בריאה, ונינוחה, מאשר מפגש ראשון כשאני מס' 1 נגד מס' 8 כשישנם לי 3 פצועים שלא משחקים, שלושה צולעים, והשאר עייפים. זה הצ'אנס שאני תמיד מוכן לקחת!".

העתונאי הטפש שאל אותו אז: "ומניין לך שמנוחה לשחקנים פה ושם עוזרת בשורה התחתונה? יש לך מחקרים המוכיחים זאת?"

סטיב ענה מה שכל מאמן עם רבע אונקיית שכל היה עונה לעתונאי עם שאלתו המטומטמת: "אין לי הוכחה ממחקרים. אבל יש לי COMMON SENSE, ואני סומך על הגיוני. אני מעדיף סטפן קרי רענן וטרי מסטפן קרי עייף וצולע. אני מקווה שעניתי על שאלתך!".

מה שראיתי במשחקים האחרונים הוא שסטיב קאר לא פוחד מלהתנסות בדברים חדשים. בכמה משחקים הווריורס פתחו בליינאפס שונים. כמה פעמים הוא השאיר שחקני רוטציה קבועים לשבת ולנוח על הספסל כשהוא מכניס צעירים עם שרירים טריים למשחק לא בזמן זבל אלא באמצע הקרב האמיתי. הנה פתאום שון ליבינגסטון שהיה מצויין עבורו ופתאום ניכנס למשבר לא מובן ואיבד את מקומו ברוטציה, עולה בחמישייה. לנרדו ברבוסה – עוד אחד שהיה שחקן רוטציה קבוע, התחיל לשחק כמו אוגניין קוביצ'וביצקי מקבוצת 'ניינבסרטייון צ'צסרסטיאנאן' בליגת ב' באוסביקיסטאן). שני משחקים הוא לא ראה כדור. פתאום הוא מכניס אותו מחליף ראשון נגד מילווקי. במשחק אחר הוא זורק את ברנדון ראש עם החמישייה, וג'סטין הולידיי שהיה אחרון על הספסל – מס' 12 במילים אחרות –  פתאום הפך לנו למחליף ראשון או שני במשחקים נגד קבוצות המשחקות סמול בול.

סטיב קאר נראה לי כמאמן החושב כל הזמן. למרות ההצלחה של הקבוצה המובילה את הליגה, הוא לא מאמין ב-"אל תתקן מה שלא שבור", ובעוד שמאמן אחר היה שומר על "חמישיית הזהב" שלו שהביאה אותו לרקורד הטוב בליגה, ולא זז כהוא-זה מרוטציה קבועה, סטיב קאר לא חושש לעשות TINKERING קבוע בקבוצתו – מישמש של חמישיות והרכבים.

קאר גם יודע ומכיר את הליגה והפלייאוף כשחקן בבולס עם מייקל, ואז שחקן חשוב בקבוצות אחרות, וכמובן כעוזר מאמן טוב יותר – לדעתי – מכל אחד אחר מלבד הפלח ודוק ריברס. הוא יודע שבפלייאוף אתה זקוק לכל שחקן שיש לו את זה, אפילו כשמה שיש לו, נעלם לאחרונה. בשבועיים-שלושה האחרונים ברבוסה היה  "בוסה". גרוע. אפסי. כל מה שהוא עושה מסתיים ברע. אבל סטיב קאר יודע שבפלייאוף הוא עלול להזדקק למטורף מסוגו. אז מה הוא עושה עם ברבוסה? נותן לו את העשר דקות שלו, ולא משנה כמה הוא גרוע. העיקר לא לשבור אותו מנטלית. אותו דבר שון ליבינגסטון שבחודש הראשון של העונה לא היה מחטיא אפילו ניסה. הכל ניכנס מרחוק ומחצי מרחק. בזמן האחרון? כאילו כיסו את הטבעת ברשת ואף כדור שלו לא ניכנס.

אז מה עושה קאר? מכניסו פתאום בחמישייה נגד הקאבס. אותו דבר איגודלה: סטיב קאר יודע שהוא לא מתאים בדיוק לצורת המשחק של הווריורס, אבל הוא יודע שבפלייאוף כשהוא יצטרך שרירים וגאטס, איגודלה יהיה האדם מס' 1 שלו. אז הוא לא מעז לייבשו על הספסל ומכניסו כאחד הראשונים בכמעט כל רוטציה, כולל עלייה בחמישייה פתאום באיזה שהוא משחק ללא אזהרה מוקדמת.

מומי יודע על מה הדוק מדבר: כשמומי לוקח את סילבי לסיבוב מסביב העולם ב-'קווין מרי' ($98,000 לאדם) שלוקח 7 חודשים, האם הוא משאיר את המונית להירקב באיזה מגרש חנייה בר"ג?

לא ולא!

הוא שוכר את זכריה בנבניטו להיכנס למונית פעם בשבוע, להדליק את המנוע, לנקות מאבק, ולשים שקית של ריח אורן. ואז כשמומי חוזר מהטיול מסביב העולם, ומגיע זמן הפלייאוף, ישנה לו מונית נקייה, מצוחצחת, ומוכנה לאקספרס ישיר לאילת ללא כל בעיות.

ככה סטיב קאר מכין ומשתמש בקבוצתו.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. תודה רבה על כל ההשקעה! מעניין מאוד. בדומה לספרס אין אצלו שחקנים של טריק אחד. כולם יודעים להוריד כדור לרצפע לקלוע להגיע לטבעת ולתפוס ריבאונד ולמסור. השליטה שלהם בקרשים סופר מרשימה כי בוגט בקושי עוזב את הרצפה ודריימוד קטן. אבל אצלם זה מאמץ קבוצתי. לראות את קליי וקרי מחליפים מקומות וזורעים פאניקה אצל השומרים זה תענוג. הם רק קורצים לסל והשומרים עפים אליהם. סייד סטפ או כדרור לטבעת ובום כל האופציות נפתחות.
    גולן סטייט פגיעה בשתי מקומות כרגע: הספלאש ברוס מתקשים מול קו אחורי גבוה ואתלטי סטייל okc ושיקגו ודיוויד לי עדיין לא אופציה אמינה בפוסט השנה. אם פיניקס עולה מהמקום ה8 אז הם מגיעים לגמר מערב לפחות.

  2. פוסט מצוין ומדויק מעין כמוהו.
    עכשיו אנשים מבינים למה כ"כ רדפו אחריו.
    שיפור עצום לעומת ג'קסון האנאלפבית.
    (הבעיה שעכשיו אנחנו צריכים לסבול אותו בתפקיד הפרשן. לפחות עד שיחליף את בלאט).

  3. הבאזז לפעמים מוצדק. המקרה הזה של סטיב קר מראה שכל הטררם שהיה סביב המינוי שלו היה מוצדק. אחד מחמשת המאמנים הטובים בNBA אם לא השני בטיבו. כבר בשנה הראשונה שלו בתור מאמן הוא מועמד למאמן השנה.
    גולדן סטייט כרגע הקבוצה הכי טובה בNBA והיא רמה מעל הקונטנדוריות האחרות ולקר יש מניות גדולות מאוד בכך.

  4. ליווינגסטון לא עלה בחמישייה נגד הקאבס.
    איגודלה הוא המחליף הראשון לעמדות 2-3 כי הוא השחקן הכי טוב על הספסל בעמדות האלה, ולא בגלל שרק איזה גאון.

    טוב שלא ציינת איך הוא גם לוקח פסקי זמן כשהקבוצה השנייה בתנופה…
    מדהים !!!

    1. אם זה לא היה הקאבס זאת היתה קבוצה טובה אחרת לפני כמה ימים. כתבתי מזכרון. זה לא משנה נגד מי בדיוק הוא עלה. הרעיון (והמסר) הוא שהוא העלה אותו בחמישייה בזמן שהוא היה במשבר.

  5. הולידיי משחק כי הוא יותר טוב מברבוסה לאחרונה.
    הוא "זרק את ראש" עם החמישייה כמחליף ראשון כי איגודאלה לא שיחק.

    כאילו חיפשת בכח להמציא איזו גאונות שאם היא נמצאת – היא בטח לא נמצאת בדברים הפשוטים האלה, כולל אותה מנוחה לשחקנים קצת פצועים ועייפים שעליה צלבת את פופוביץ רק לפני כמה שבועות…

    הוא נראה בן אדם כריזמטי, אינטיליגנטי, ומרשים, והתוצאות שלו עם הקבוצה הן מדהימות.
    זה לא נותן לגיטימציה להפוך כל שטות טריוויאלית שהוא עושה להברקה.

  6. דיוויד בלאט מכיר את זה היטב ממכבי , לשחק בישראל, ליגה אדריאטית ויורוליג זה סביב 80 משחקים לעונה. הוא היה מחלק את העומס מצוין בין השחקנים

    הנעיה שבקליבלנד המשחק מבוסס על בידודים של אחד על אחד וךתת ללברון או קייירי להוח זה בלתי אפשרי (זה בדיוק המצב באוקלהומה עם ווסטברוק ודורנט).

    להבדיל אלף אלפי הבדלות קבוצות מבוססות שיטת משחק כמו ספרס או אטלנטה.

    קחן את אטלנוה שניהלה לפני שבוע בק טו בק מול פילי והסלטיקס…..
    נגד פילדלפיה נחו טיג, מילסאפ, אנטיץ וקארול.
    נגד טורונטו נחו הורפורד וקרובר.
    והמכונה עובדת…… ככה זה שיש שיטת משחק. ומאמן רציני (מרק גקסון הוא לא דוגמה למאמן כזה)

  7. דדי אם זה כל כך טריביאלי לתת מנוחה לשחקנים או לתת לשחקנים לתפוס ביטחון או לגלות צדדים חדשים במשחקם למה לא כולם עושים זאת? הסיבה? מאמנים רבים בונים הכל סביב 2-3 שחקנים וכל מנוחה לשחקן כזה עולה בהפסד. כדי לתת לשחקן שרכש כישור חדש (כידרור וחדירה של תומפסון לדוגמא) להשתמש בזה בחופשיות דורש ביצים ואמון. זה דורש ביטחון אל מול השחקנים וההנהלה.
    אני מאוד אוהב לראות Xים וOים ולנתח אותם. אבל מימוש בפועל הוא החוכמה. זה דורש אמונה של שחקנים, תרגול סזיפי והתמודדות עם כישלונות תוך כדי חבלי לידה. ג'ייסון קיד בניו ג'רסי הרגיש כל כך מאויים מפראנק לורנס כעוזר שהוא העדיף לסנדל אותו ולא לתת לא להגיש חשוב ותורם. סטיב קר לעומת זאת, הוא לא גאון כדורסל. הוא פשוט מנהל מצויין. במקום לעשות לאלווין ג'נטרי הגאון זובורים, הוא שם אצלו את המפתחות להתקפה. הוא נתן לגורו ההגנתי רון אדמס את המפתחות בהגנה. קר הוא המנהל האולטימטיבי. קר דואג שהכל מתקתק. מפופ ומפיל הוא הבין מיד שהמסר הוא הקבוצה. ואם דריימונד גרין והאריסון בארנס מתאימים אז דיוויד לי ואיגי יורדים לספסל. ג'קסון הפחדן הביא את איגי כשם חם וחשב ברצינות בהתחלה להוריד את קליי תומסון לספסל ובסוף הוריד את האריסון בארנס ששנה קודם היה מבריק בפלייאוף והשתלב נהדר.
    מנחם רק הערה – קר פרש לפני 11 שנה. הוא הספיק להיות פרשן ואנליסט ו-GM (אגב לא מבריק). נכון שזה לא נסיון באימון אבל זה רחוק מלקפוץ ישר אחרי קריירה. חוץ מזה כיף תמיד לקרוא אותך!

  8. מסכים מאוד עם הד״ר לס לגבי הצורה המדהימה בה סטיב קאר מוביל את הווריורס.
    אך יש לציין אי דיוק אחד קטן:
    ליווינגסטון לא פתח נגד קליבלנד ולפי זכרוני מעולם לא עלה בחמישייה…
    ליווינגסון משחק סביר אך לא פוגע (קליעות) מתחילת השנה, קאר עושה הכל כדי להמשיך לתת לו ביטחון ומצא את ההזדמנות גם לייבש אותו בלי לפגוע בו. ליווינגסון מאוד חשוב לפלייאוף.
    אני חושב שקאר (בניגוד לפריצ׳ר מרק ג׳קסון) מצליח לשכנע את השחקנים (בצדק) שהם יכולים להיות הכי טובים בליגה- ״לא פעם, לא פעמיים …״
    ד״א הווריורס עכשיו הביאו שחקן צעיר 6:9 מסנטה קרוז שייעזור לשמור על הרגליים של בוגוט

  9. אני לא קורא פוסטים בלי פסקאות חוץ מאת 2 השורות הראשונות.

    אבל אם אתה עדיין חושב שיש משהו יוצא דופן באיך שקר "נותן לשחקנים לתפוס ביטחון" או לנוח – ברכותי למנחם.
    כנראה שמישהו בכל זאת קנה את הסחורה הדמיונית שהוא מכר.

    1. מצטער שפספסתי את מקש הENTER. בשבילך אשתדל יותר פעם הבאה.
      מנחם לא מכר לי סחורה יש לי הספקים משלי 🙂
      ENTER
      לגבי הטענה שלך (לא הבנתי אם אכן קראת אניח שכן), ניהול דקות משחק ובריאות שחקנים היא אספקט אחד מיני רבים בתפקידיו של מאמן. הוא מצריך קבלת החלטות ברמה גבוהה וניהול סיכונים. וגם אז אלת המזל יכולה להכות בך. דעתי בעניין כרגיל ארוכה אבל אם אתה לא רואה זאת כך נשמור על הזכות להשאר חלוקים.
      ENTER
      מקווה שאתה מסכים איתי שלהוריד את דיוויד לי ואיגי לספסל היא מאוד חכמה ומצריכה דיפלומאטיות שאולי לא לכולם יש.

  10. מומי משאיר המונית רק אצל שישליק
    מומי יעדיף 2 בנות 22 על סילבי אחת בת 44
    קר מאמן טוב ואיטגלנטי לאללה
    היום חוגגים את יום מרטין לותר המלך

  11. מסכים איתך, מאמן פנטסטי. לא יזכה במאמן העונה השנה (כי לתת אותו למישהו אחר אחרי העבודה המדהימה של בודנהולצר זאת שדידה שלא תבייש את ברנרד מיידוף), אבל הוא יקח את הפרס ביום מן הימים.

    הווריורס משחקים מעולה, והוא נראה כאחד (הרבה בזכות השנים שעבד עם פיל ג'קסון וגרג פופוביץ' כשחקן/עוזר מאמן-כל המאמנים הגדולים בליגה עבדו עם מאמנים גדולים אחרים כשחקנים או עוזרי מאמנים, אתם יכולים לבדוק אותי בקטע הזה) שיצליח לשמור על המומנטום הזה בהמשך העונה. אבל עד אז הכל יכול לקרות

  12. יופי של פוסט
    לא נעים לומר אבל ראיתי את זכריה נוסע על המונית של מומי בדאון טאון אלנבי. חשבתי שזה באישור אבל עכשיו כבר לא בטוח… כדאי שמומי ישים מצלמה או משהו, או שלפחות יפסיק להתעקש ויקח מונית עם מד קילומטר דיגיטאלי… מאלה שיותר קשה לזייף (צריך רק פעם אחת, כשמוכרים : – )

כתיבת תגובה

סגירת תפריט