שאננות ודחיפות מדומה/מתן גילור

10915137_878315322189408_8199698155123229817_n

החוקר ג'ון פ. קוטר מבחין בין שתי תופעות אשר מובילות ארגון מצליח לעבר צוק העתים – שאננות ודחיפות מדומה. השאננות היא התרפקות על העבר המוצלח, הרגשה ש"מה שהיה הוא שיהיה", "אם רק נמשיך באותה הדרך ההצלחות ימשיכו להגיע" או "מה שעבד בעבר יעבוד גם בעתיד". דחיפות מדומה היא עשייה לשם עשייה מבלי להוביל לתועלת, תוך מצב של לחץ היסטרי שמעצב את אופן ההתנהלות.

שתי התופעות הנ"ל באות לידי ביטוי במלוא עוזן – איך לא? – במועדון כדורגל מכבי חיפה. הן אלה דרדרו את האימפריה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא והן אלה שעלולות להשאיר אותה שם עוד תקופה ארוכה. ודוגמאות לא חסר.

רכש: אמנם תקציב השחקנים אינו קטן מבעבר, אך מה שהספיק לפני עשור אינו מספיק עוד. המועדון, בשל עיקרון שאבד עליו הכלח, לא מוכן לשלם מעל רף משכורת מסוים לשחקן בודד. במקום זאת, תקציב השחקנים הגדול מתפרש על פני מספר רב מדי של שחקנים בינוניים. לא ננקוב בשמות, אבל ברור לכולם מי הם אותם שחקנים שהיו משחקים במכבי גם בשכר נמוך יותר ומי הם השחקנים שניתן למצוא להם תחליף זול בהרבה בערך באותה הרמה. במקום לשלם סכומי עתק על העברות של חלוצים שהבליחו לרגע או של זרים לכדורגל ניתן היה לפנות תקציב לטובת שכר גבוה ללגיונרים כדוגמת עדן בן בסט שלא מוצא עצמו במכבי תל אביב. האם מכבי תל אביב מצטערת על השכר שהם משלמים לערן זהבי? האם הפועל באר שבע מתחרטת על השכר שמקבלים אליניב ברדה או שלומי ארבייטמן? זה השילוב הקטלני של שאננות ודחיפות מדומה. השאננות שניתן להשיג את השחקנים שיביאו אליפות באותם הסכומים כמו בעבר, והדחיפות המדומה שגורמת לרכישות רבות ומיותרות שתוקעות את הקבוצה עם חוזים ארוכי טווח של שחקנים בינוניים שמכבידים על התקציב הפנוי.

מחלקת הנוער: בימיהם של רוני לוי ואלישע לוי היתה סבלנות לפיתוח יוצאי מחלקת נוער של מכבי. בירם כיאל, ליאור רפאלוב, טאלב טוואטחה ומוחמד גאדיר הם רק כמה דוגמאות. לא חסרו משחקים שבהם רוב הישראלים על המגרש היו שחקני בית. לא תמיד ההימור הצליח, אבל כשבסיס הפירמידה רחב, השפיץ גבוה יותר. ושוב חוזרים לעניין השאננות והדחיפות המדומה. השאננות הזו שאם בעבר הצלחנו לשלב נוער נצליח גם היום, מבלי להתחשב בנסיבות. כיום, בניגוד לעבר, לא ניתנות מספיק הזדמנויות, וזאת לא בעונות אליפות כמו אצל הלויים אלא בעונות פושרות ואף פחות מכך. והדחיפות המדומה גורמת לאולטרה עשייה, אך עשייה שגויה. במקום לתת את ההזדמנות לשחקן או שניים חדשים בכל עונה, בוחרים להשאיל את כולם, העיקר שייראה שלא מוותרים על אף אחד שבעתיד יכול להיחשב להצלחה. לפעמים עדיף איסמעיל ריאן אחד ביד שמצליח מאשר עשרה מושאלים שלעולם לא יתאימו לסגל של מכבי כי בגילאים הקריטיים הם לא התמודדו עם אינטנסיביות, משטר אימונים, לחץ וקהל של מועדון גדול.

מכבי נמצאת בבור גדול כל כך שהיא חייבת לבצע שידוד מערכות. לא עוד שיפורים ושיפוצים תוך כדי תנועה, אלא חילופי גברי בהנהלה, בצוות המקצועי ובחלק הארי של סגל השחקנים. הקהל של מכבי הוכיח השנה כמה הוא לא מפונק וכמה הוא נאמן לקבוצה. הגיע הזמן שגם המועדון יהיה נאמן אליו ולא יחשוש מנטישה המונית בשל הצבת מטרות ריאליות. לא יקרה כלום אם המועדון ייצא בהצהרה שהולכים לעונת בנייה. די, אנחנו כבר לא קונים את ההצהרות של תחילת עונה שגם הפעם המטרה היא התמודדות על כל התארים. השאננות גורמת למועדון להאמין שאשכרה יש לו סיכוי לזכות באליפות, והדחיפות המדומה גורמת לו לפעול בהיסטריה ולא בשום שכל.

מכבי חייבת למנות בעלי תפקידים ראויים ומוכחים בראש המערכות המקצועית והאדמיניסטרטיבית, ולוותר על עונה שבה נפטרים מכל השומנים הבינוניים ומהחוזים המכבידים ומביאים שלושה-ארבעה תותחים רציניים, בשילוב עם שחקנים משלימים מוכחים והזדמנות רחבה לשחקני בית. תוך חודשים אחדים אפשר לגבש שלד של שבעה-שמונה שחקנים שיצעיד את הקבוצה למסכת ההצלחות הבאה. כשהבסיס איתן, הרבה יותר פשוט לבצע מקצי שיפורים ומרווח הטעות רחב בהרבה.

בינתיים, שילוב התחושה ש"יהיה בסדר ותמיד נהיה בצמרת" עם התפיסה ש"בואו נעשה כמה שיותר" רק לשם העשייה מוביל את המועדון לעברי פי פחת.

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. מתן בגדול הפוסט מדןיק חוץ מהמשפט" הן אלה דרדרו את האימפריה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא",זה משפט של אוהדים מפונקים(אני מכליל אני יודע),אתם לא יודעים מה זה בירא עמיקתא,ואם משאלת ליבם של חלק אוהדי חיפה תתגשם ושחר יעזוב אתכם ,אז אתם תדעו מה זה באמת בירא עמיקתא

  2. מכבי חיפה זה מועדון שמביא ממוצע של יותר מ-25,000 צופים למשחק, נטול חובות, עם המתקנים הכי טובים בארץ ומסורת מפוארת. תוך חודשיים ימצאו רוכש חדש. אנג'ל כבר הביע בעבר נכונות וגם את גרדינגר אין לפסול.
    כמו כן, מכבי חיפה באבי רן מסוגלת לייצר כ-40M ש"ח בלי אירופה וכ-60M ש"ח עם אירופה. כלומר שגם ללא שקל חיצוני בודד, עדיין המועדון יהיה בעל התקציב השני או השלישי בגובהו בליגת העל.
    התרחישים שקרו להפועל ת"א או בית"ר י-ם כלל לא רלוונטיים למכבי. פשוט נסיבות שונות לחלוטין.
    האם למועדון יהיה קשה יותר להתמודד על תארים? כמובן. האם הוא עדיין יהיה ב-95% מהעונות בפלייאוף העליון? ודאי שכן.

    1. מתן זה אמנם ויכוח היפוטטי אבל לא יודע מאיפה הבאת את ההכנסות האלה,אך אני מניח שאתה יודע מה אתה אומר,יחד עם זאת שנה אחת בסמי עופר לא אינדקציה לעתיד ובהחלט יכול להיות שהשנה הזאת תגרום ליותר אוהדים לקנות מנוי אך קח בחשבון שהמון אוהדים קנו מנוי בגלל החוויה של האצטדיון החדש ורובם לא אוהדים מסוריים כמוך שבכל מצב יקנו מנוי ולכן שנים לא טובות של חיפה יגרמו להרבה פחות אוהדים מ25000.מה רוצה לומר(קצת הסתבכתי)שהגרעין הקשה הוא הרבה אבל הרבה פחות.
      נקודה שנייה אני באמת חושב שאתם מעריכים את המועדון שלכם קצת יותר מדי,ממש לא יהיו הרבה קופצים לקניית המועדון,עובדה שאפילו מועדון קצת יותר גדול מכם מבחינת פוטנציאל האוהדים לא הצליח למצוא רוכש בארץ ו2 הבעלים האחרונים שלו הם מילארדים מקנדה.

      1. נתחיל מהשטות הגדול שכתבת – מה הופך את אותו מועדון ליותר גדול? שנות ה-40 של המאה הקודמת? מבחינת כמות הקבל אין לו אפילו 75% מהכמות של מכבי וזאת אומרים מגוון סקרים ואם תרצה אביא קישורים. ד"א, סקרים של העיתונות התל-אביביות הפרו קבוצות תל-אביוביות.
        כ"כ, למכבי ת"א לא היו מתקנים ברמה שאפילו מדגדגת את המתקנים שיש כיום למכבי (בשנים האחרונות גם מכבי ת"א שיפרה בצורה ניכרת את המתקנים) ובטח לא כזה אצטדיון על כל המשתמע מכך.
        ולמרות כל זה, גם למכבי ת"א לא היתה בעיה תקציבית כלל ועיקר וגם כשלוני הפסיק להביא כסף מהבית הם היו מעמידים תקציב של לא פחות מ-30M ש"ח.

        1. לדעתי אתם טועים וולא ימצא כל כך מהר מחליף לשחר,ואמנם אין לי נתונים או סקרים(ואני בכלל לא אוהד שלהם אל תשכח)אבל אני עדיין חושב שלמכבי ת"א יש יותר אוהדים ממכבי חיפה (גם לביתר דרך אגב).
          ואני גם חושב שמבחינה של פוטנציאל מסחרי אז כן למכבי ת"א יש את הפוטנציאל הגדול ביותר שחלק מזה נובע אין מה לעשות שהיא יושבת בת"א.
          נסיים את הויכוח בימים יגידו,מקווה בשבילך ובשביל חיפה שאתה צודק למרות שבמקומכם לא הייתי אופטימי.(דרך אגב זה לא שאני לא חושב ששחר חף מטעויות)

          1. אין פה עניין של דעה, יש פה עניין של נתונים. הנתונים הם שכל סקר הראה שמכבי מעל כל השאר. מעבר לזה שמכבי חיפה עם אצטדיון באותו סדר גודל של בית"ר י-ם ומביאה פי 3 אוהדים למשחק.
            עזוב, בפאקינג קרית אליעזר מכבי חיפה הביאה יותר מבית"ר י-ם בטדי!!!
            וגם אם תסתכל על משחקי החוץ, מכבי חיפה מביאה כמויות אדירות ואנחנו מדברים על קובצה פח זבל ולא אלופה.

          2. למכבי ת"א יש את הפוטנציאל המסחרי הגדול ביותר כי השם "מכבי ת"א" הוא מותג חזק מאד מקבוצת הכדורסל. הסקרים מראים שיש יותר אוהדים של מכבי ת"א כדורסל מכל שאר הקבוצות ביחד!!!
            כלומר, אם קבוצת הכדורגל תצליח לגייס את אותם אוהדי כדורסל שלא אוהדים במקביל קבוצת כדורגל אחרת, היא תאפיל על השאר.

          3. שוב אתה לוקח עונה אחת שבה יש אצטדיון חדש והכל נחמד ויפה וקובע עובדות.
            אני מדבר על פטנציאל קהל,לבית"ר יש משבר גדול עם האוהדים שלה והרבה אוהדים (כולל אני)הפסיקו להגיע למשחקים בגלל כל המצב)חיפה העונה מנצלת כמעט את כל מאגר האוהדים שלה אולי עוד 5000 אוהדים וזהו,לביתר וגם למכבי כדורגל פוטנציאלית יש הרבה יותר אוהדים מחיפה.
            שוב נשאר לי רק לאחל לכם בהצלחה ומקווה בשבילך שלא ניפגש עוד כמה שנים ואני יגיד "אמרתי לך"

          4. לא מנצלת ולא בטיח. מכבי חיפה בליגת האלופות סולד-אאוט ר"ג 3 פעמים. מכבי ת"א מילאה אותו פעם אחת מתוך 3. אתה שוב מדבר איתי על האטדיון החדש כשאני מסביר לך שגם בקרית אליעזר ב*כל* שנה זולת השנתיים של גאיידמק היו בקרית אליעזר יותר אוהדים ממוצע למשחק.
            עד מתי סיפורים? כל פעם תירוץ אחר. פעם זו אליפות, פעם כסף ופעם אצטדיון. פשוט מחפשים כל תירוץ להסביר את התועה הזו שנקראת הקהל העצום של מכבי חיפה. ע"ס מה אתה אומר שיש לאחרות יותר? מאיפה אתה מביא את זה? כי זה מסתדר לך באג'נדה?
            רוצה עוד נתון? רק לדף של מכבי חיפה בפייסבוק יש מעל 100,000 לייקים.
            אז סקר + נתוני קהל על פני עשור בפועל + נתוני קהל העונה + קמפיין ליגת אלופות השוואתי + פייסבוק. אני מבין שאפשר להתעלם כשיש רק מדד אחד, אבל אם כל אחד בנפרד וגם כולם ביחד מראים על אותו הדבר אז כנראה שהוא נכון.
            גם בימי דדש היינו מביאים לטדי יותר ממה שאתה הייתם מביאים לקריית אליעזר.
            עזוב, עד העונה טדי היה קטן יותר ובחצי עונה כבר מילאנו את אבי רן יותר פעמים ממה שבית"ר י-ם מילאו (מילאו אני מתכוון לסולד-אאוט בלבד) את טדי.

            לדעתי, צריך כוח שכנוע עצמי מאד חזק כלי להתעלם מהנתונים ולהחליט אחרת סתם כך בלי קשר למציאות.

          5. זהו שכנעת אותי מכבי חיפה יש 100000 לייקים -מדהים,אין ספק הקהל מספר אחד בארץ,כל הכבוד!!!
            באמת מתן,כל הדוגמאות שהבאת הם עורבא פורחא לא נתת לי שום הוכחה חוץ מאשר קמפיין ליגת האלופות שגם אין לי סימוכין לגביו וגם אתה שוכח את המשבר שהיה למכבי עם סוגיית אבי נמני.
            בוא תתן לי מספרים והוכחות שגם בימי דדש הבאתם יותר אוהדים מביתר.
            אני בניגוד אלייך אומר רק את דעתי(שיכול הליות שאני טועה)אין לי נתונים כמו שאתה מפציץ(רק בכותרת תכלס חוץ מ100000 לייקים לא הבאת שום נתון).אני עדיין חושב ש2 הקבוצות היחידות שיכולות למלא אצטדיון של 50000 צופים באוהדים שלהם לבד הם ביתר ומכבי,זאת הרגשתי ודעתי(אין לי שום אג'נדה דרך אגב).
            ואני אמנם לא אוהד מכבי חיפה אבל עד כמה שאני זוכר רוב המשחקים בקרית אליעזר ממש לא היו סולד אאוט

          6. נו ו??? אין שם שום התייחסות לכמות הקהל! אתה לא סותר אותי כלל .
            אני מכיר את מוטי ואת הסקר הזה היטב. אפילו הייתי בהרצאה עליו בה מוטי התחמק מהשאלות הקשות שנשאלו לגבי הסקר. מוטי הוא אנטי שחר בצורה קיצונית. אני ממליץ לך להיכנס לפייסבוק שלו ולקרוא קצת. תבין מה האג'נדה של הבנאדם. יש לו אינטרס גדול לצייר את מכבי רע.
            מוטי באמת שאחלה בחור. אני אפילו מוכן לקבל כל דבר שהוא אומר לגבי קבוצות אחרות, אבל בכל מה שקשור למכבי לו ולי יש חוסר הסכמה לגבי המון דברים ואנחנו נכנסים לזה בפייס על בסיס די קבוע. הוא למשל חושב שצריך לשרוק בוז ואני חושב שלמחוא כפיים. הוא חושב שצריך להקים קול זעקה על השיפוט ואני חושב שאסור להתבכיין על זה. ועוד ועוד.

            זה ההבדל בין הסקרים שהבאתי לך שהאחרון שבהם נערך ע"י ראש מחלקה במכללה למנהל לבין סקר שנערך ע"י עיתונאי.

        2. מסכים בגדול עם הניתוח. לא הבנתי איך הגעת לסעיף הכנסות קבוע של 40 מליון. לדעתי, ללא אירופה המקסימום שניתן להגיע הוא 30 מליון.

          1. ממוצע של 25K למשחק (כמובן שבעונות מוצלחות אפשר יותר)
            ממוצע של 50 ש"ח למשחק (למרות שמחיר כרטיס/מנוי פר משחק משוקלל גם עם הכרטיסים היקרים והבוקסים גבוה בהרבה, כ-100 ש"ח, אני אני לוקח נמוך, כי יהיו שיטענו ש-25K למשחק זה גבוה)
            22,500,000=18*50*25,0000 – זה רק כרטיסים ומנויים.
            תוסיף שטחי פרסום, גביע, גביע הטוטו (כרטיסים + הישגים), מענק מהטוטו, מענקי מיקום, מרצ'נדייז' וכיו"ב. זה לפחות עוד 15M-20M, על פי נתוני עבר והיום מצבך מבחינת שטחי פרסום ומרצ'נדייז טוב בהרבה.

          2. לגבי ההכנסות ממכירת כרטיסים אני מסכים פחות או יותר. לגבי הכנסות נוספות של 15 נראה לי טיפה מוגזם. נראה לי יותר קרוב לעשרה מליון.

  3. פוסט יפה, יסודי ורציני.
    ישנם מספר נושאים שאני חולק עליך:
    א. מחלקת נוער מייצרת הרבה שחקנים אבל לא כל שנה היא מייצרת שחקנים ברמה של רפאלוב, בן בסט, חמד וכיאל.
    אני מאמין ששחקנים מושאלים עומדים למבחן המדוייק ביותר ומקבלים את הכלי הכי חשוב שם צריכים: דקות משחק. המכבי חיפה הסיכוי שיוכלו להשתלב בצורה טובה הוא נמוך. גוזלן מוכיח השנה שהוא פשוט לא מספיק טוב למכבי חיפה בתור חלוץ מוביל. ריאן עדיין לא הוכיח שהוא יכול להיו שחקן הרכב לגיטימי במכבי חיפה. אני אישית הייתי משאיל שחקנים צעירים לשנתיים כדי שלא ירגישו שההזדמנות שלהם להוכיח היא מוגבלת ויוצרת עליהם לחץ גבוה מדי לשחקן צעיר שעוזב לראשונה את החממה שלו. הבעיה בכך היא שהוא צריך להיות חתום על חוזה מאוד ארוך עם הקבוצה כדי שהוא לא יברח לה אחרי שהוא חוזר לשנה או שנתיים בלבד.
    גם שחקנים שהצליחו בקבוצות קטנות לא בהכרח יצליחו במכבי חיפה בגלל סגנון משחק שונה, דרישות מקצועיות וגורמים נוספים. אבל, שחקן שנכשל בקבוצה קטנה בטוח לא יצליח במכבי חיפה (כמעט בוודאות).

    ב. ליגיונרים ורכש: לא חסרים לגיונרים שחזרו לארץ ולא הצליחו ובמכבי חיפה היו ויש כאלה: דקל קינן כשלון חרוץ, לירוי צעירי לא שווה הרבה, בניון כמובן שלא עונה על הציפיות גם בלי קשר למשכורת הגבוהה שהוא מקבל. בן בסט חזר בכסף גדול ובינתיים הוא ממש לא מצליח במכבי ת"א. שלומי ארבייטמן לא ממש הצליח בחו"ל וגם ההאר שבע הוא לא מדהים אלא סביר פלוס. לכן, ישנן דוגמאות כמו זהבי, ברדה ובוזגלו שהם הצלחה והרבה דוגמאות אחרות של כשלונות.

  4. לגיונרים זו רק דוגמא. מבחינתי זה יכול להיות גם שחקן ליגה מקומית כמו עומר דמארי, טרם עזיבתו לחו"ל.
    העניין הוא שהמושאלים לא חוזרים! כשאני מסתכל על העונה הבאה אני די מאמין שג'אבר יהיה שחקן הרכב, אבל לא רואה מישהו מהמושאלים חוזר להרכב. אין לי בעיה שישאילו, אבל שני שחקני הבית היחידם בהרכב הם אלו שלא הושאלו, אלא נשארו בקבוצה (עטאא וטאלב). לפיכך, בעת הזו, הסיכוי לקצור פירות משחקן בית גדולים כשהוא נשאר במועדון. אם היו לנו את שכטר ורפאלוב בצדדים הייתי מסכים שלריאן אין מקום ועדיך לו לשחק במקום אחר. ברם, בעונה בה אבוחצירא ותורג'מן פותחים לעתים בצדדים, ועוד איך שיש לו מקום.

    1. בעונה שעברה ריאן ענה על שני התנאים: הוא גם פתח את העונה בקבוצה וגם קיבל הרבה הזדמנויות כשהאלטרנטיבות אליו היו אבוחצירא ותורגמן אבל הוא פשוט לא לקח את הצאנס ובגדול, איכזב.
      הנתונים של טוואטחה היו גורמים לו להתבלט בכל קבוצה בארץ ואז הוא היה חוזר גם אם הי יוצא להשאלה. ג'אבר באמת שחקן שייאבק על ההרכב שנה הבאה אבל עם קשר זר שכנאה יגיע (בעצם כבר הגיע) וקובי מויאל אני לא בטוח שמקומו בהרכב מובטח. עומר דמארי לא רצה להגיע למכבי חיפה ובדיעבד בצדק. תן לי חמישה שחקני ליגה שהיית לוקח ואתה יכול להגיד עליהם שיהיו שחקני הרכב לגיטימיים במכבי חיפה (לא כולל ב"ש ומכבי ת"א).
      1. שיר צדק.
      2.ורמוט
      3.

      שון וויסמן לא הושאל ונשאר במערכת – אני מאמין שהשנה הזאת תורמת לו הרבה פחות מאשר לו היה משחק בקבוצת תחתית או אפילו קבוצת ליגה שניה. שחר הירש שנה שעברה היה בעפולה וכבר מדברים עליו בתור שחקן סגל בעונה הבאה בחיפה.

      1. זרים לא חסר: אנתוני נוואקמה, חמידי סליחי ודוד מנגה למשל.
        רציתי לכתוב את סארי פלאח, אבל גם הוא קיבל את ההזדמנות הראשונה בקבוצה ולא הושאל, אז זה מחזק את הטענה שלי.
        אחמד עבד.
        פיראס מוגרבי, במקום ראיוס חסר התועלת והמוטיבציה.
        זה ככה רק בשליפה.

        שון הרבה יותר טוב מתורג'מן ואבוחצירה. עם עמאשה לידו הוא יכול לפרוח.
        בנוסף, אני חושב שעוד עונה בנוער טובה לו. הוא היה רק עונה אחת וזה לא תמיד מספיק.

        1. פיראס מוגרבי לא טוב יותר ממוחמד כליבאת ואני לא משווה אותם דווקא כי שניהם ערבים, אלא בגלל העונה שעברה בה שיחקו יחד.
          אחמד עאבד אפילו לא שחקן הרכב בקריית שמונה (בלי לזלזל כמובן) והעונה נותן 2 שערים ו-2 בישולים. בהחלט שחקן טוב אבל אחד שבקלות אני רואה אותו נכשל במכבי חיפה.
          סארי פלאח??? כבר הוכיח מספיק פעמים שהוא לא מספיק טוב למכבי.
          בלי קשר לפוזות שעשה כאילו מדובר מינימום בג'ון טרי הבא..
          נאווקמה משחק הדיוק במקום של השחקן היחיד שנראה כמו שחקן – על עף המגרעות – חן עזרא.

          1. עאבד פותח בהרכב לא פעם. והוא צריך להתחרות עם שחקנים כמו מנגה. לנו אין משהו שמתקרב לזה.
            נוואקמה יכול לשחק גם באמצע ועזרא גם בימין (אני אישית מעדיף אותו בימין).
            שים לב מי יש לך באמצע מתחת לחלוץ העונה: בניון, ראיוס, תורג'מן, אבוחצירה. מוגרבי טוב מכל אלה.
            פלאח היה הבלם הכי טוב שלנו בעונה שעברה. זה לא מעודד, אבל הוא טוב מקינן, אוחיון, חבשי וגדני.

            בכל מקרה, סגל השחקנים שלנו בינוני ביותר, במקרה הטוב.

  5. מתן, השאלה האמיתית העומדת כאן למבחן היא מה עדיף: שיקולי העבר בתפישת ההווה או שיקולי העתיד בתפישת הווה?

    1. כדור בדולח שיאפשר את שיקולי העתיד בתפישת העתיד. בינתיים, צריך לעשות את הטוב ביותר לטווח הבינוני (החל מעוד עונה וחצי) והארוך בכלים הנוכחיים, כי העתיד הקרוב כבר אבוד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט