ערבים Vs אשכנזים Vs זרים/מתן גילור

Bishada VS Mikro *רשמי*

הפעם אני מארח שני רעים (מלשון ידיד, הם דווקא די טובים) יקרים ואדומים (זה נשמע לכם סותר, אבל זה לא) – עדי אבני ויניב פרנקו, בעקבות דיון שהתפתח בקבוצת המנ'שמע המשותפת.

המטרה היא לקבוע איזה הרכב עדיף מבין הבאים:

  1. ערבים ישראלים שאינם יהודים (להלן: "ערבים").
  2. יהודים ישראלים ממוצא אשכנזי (להלן: אשכנזים").
  3. שחקנים שמשחקים בישראל על תקן זרים (להלן: "זרים").

עדי בחר את אשכנזים, יניב את הערבים ואנוכי את הזרים.

בכל עמדה, כל אחד מאיתנו ידרג את השחקנים מ-1 לפחות טוב ועוד 3 לטוב ביותר. בסוף נסכם ונראה מי ההרכב האיכותי ביותר (ולאו דווקא זה שינצח במשחק, אם כזה יערך).

בואו נתחיל:

***

שוער:

ערבי – מוחמד קנדיל.

אשכנזי – בוריס קליימן.

זר – ולדימיר סטוקוביץ'.

 

עדי: קנדיל 1, קליימן 2, סטוקוביץ 3. סטוייקו רמה משל עצמו, קליימן לא קרוב, וקנדיל לא קרוב לקליימן.

יניב: קנדיל 1, קליימן 2, סטוקוביץ 3.

מתן: קליימן 1, קנדיל 2, סטוקוביץ' 3. קליימן אמנם יותר מוכשר מקנדיל, אבל גם פחות יציב. סטוקוביץ' הרבה מעליהם.

*

מגן ימני:

ערבי – אחמד עאבד

אשכנזי – יובל שפונגין.

זר – עמנואל אמבולה.

 

עדי: עאבד 1, שפונגין 2, אמבולה 3. עאבד משחק כחלוץ או קיצוני ימני. שפונגין ואמבולה קרובים ברמתם, וגם הם לא מציאות. העמדה הבעייתית ביותר.

יניב: שפונגין 1, אמבולה 2 , עאבד 3 – נכון שעאבד אינו מגן טבעי אבל הוא תפור לעמדה הזו ומסוגל להיות המגן ההתקפי הטוב בליגה, בקלות.

מתן: עאבד 1, שפונגין 2, אמבולה 3. עאבד כלל אינו מגן ולא נראה לי מתאים לתפקיד. שפונגין רק מחליף. היתרון של אמבולה בליגה שלנו בעיקר ביכולות הפיזיות.

*

בלם:

ערבי – עיאד חבשי.

אשכנזי – שרן ייני.

זר – קאסיו פרננדס.

 

עדי: חבשי 1, פרננדס 2, ייני 3. חבשי אולי יהיה פעם בלם, כרגע הוא פרוספקט לעתיד. פרננדס וייני טובים ממנו בהרבה, והבכורה לייני בגלל היציבות והורסטיליות.

יניב: חבשי 1, ייני, 2, פרננדס 3 – אח, אם רק היו נותנים לי את באדיר או חאסרמה, אבל בדור הזה , חבשי הוא הטוב ביותר והוא יהיה יום אחד בלם טוב בהרבה מייני, אבל לא היום.

מתן: חבשי 1, ייני 2, פרננדס 3. רק אשתף את הקוראים שהיתה לי התלבטות בין קאסיו פרננדס לוויליאם סוארוס, אבל האחרון משחק עם שחקנים טובים יותר לידיו (בלם, מגנים, קישור אחורי ושוער) ובכל זאת ההגנה הטובה בליגה היא של הראשון, ולכן בחרתי בו. הניסיון וחכמת המשחק של ייני גוברים על האתלטיות של חבשי.

*

בלם:

ערבי –סארי פלאח.

אשכנזי – דקל קינן.

זר – קרלוס גארסיה.

 

עדי: פאלח 1, קינן 2, גארסיה 3. גארסיה טוב בהרבה מהשניים האחרים שקרובים ברמתם. הבכורה בינם לקינן על סמך, בין היתר, ההחלטות של הצוות המקצועי של חיפה שהעדיף את קינן על פלאח.

יניב: קינן 1, פלאח 2, גארסיה 3 – אולי העמדה עם הפערים הגבוהים ביותר- גארסיה בליגה משלו וקינן כבר בשלב שצריך לעבוד קשה בלהחביא אותו, פלאח לצד בלם ראוי היה מקבל הרבה יותר קרדיט מכולנו.

מתן: קינן 1, פאלח 2, גארסיה 3.

*

מגן שמאלי:

ערבי –טאלב טוואטחה.

אשכנזי – שמואל שיימן.

זר – דושאן מטוביץ'.

 

עדי: שיימן 1, מטוביץ 2, טוואטחה 3. שלושתם די שווים ברמתם לדעתי, והבחירה היא בפוטו פיניש. שיימן טוב בצד ההגנתי, טאלב בהתקפי ומאטוביץ מאוזן. הבכורה לטוואטחה בגלל השיפור בצד ההגנתי.

יניב: שיימן 1, מטוביץ 2, טוואטחה 3 – עד כמה הבעיה במכבי חיפה עמוקה שמגנים השמאליים הכי טובים בכל פרמטר נמצאים אצלה. גדולה מאוד. בכל מקרה טוואטחה בצד אחד ועאבד בצד שני היו יוצרים את המגינים התוקפים הכי טובים שאפשר לבקש בליגה שלנו.

מתן: שיימן 1, מטוביץ' 2, טוואטחה 3. אולי בליגה אחרת היכולות ההגנתיות העדיפות של מטוביץ' היו מדרגות אותו כטוב ביותר, אבל בליגה שלנו היכולות ההתקפיות של טוואטחה מאפילות על הליקויים בהגנה.

*

קשר אחורי:

ערבי – בירם כיאל.

אשכנזי – גל אלברמן.

זר – ג'ון הוגו.

 

עדי: כיאל 1, אלברמן 2, הוגו 3. עוד בחירת פוטופיניש.  מבחינת פוטנציאל כיאל טוב מאלברמן, אבל הוא לא רואה מגרש כבר שנתיים. אוגו הזר המרשים של העונה.

יניב: אלברמן 1, הוגו 2, כיאל 3, רק תזכרו איך אלברמן נראה לפני עידן קרויף, אני לוקח את כיאל בריא לכל קבוצה כולל נבחרת ישראל (לפני ייני בוודאי), בטח בתוך קבוצה רצה.

מתן: כיאל 1, הוגו 2, אלברמן 3. ביכולת שיא, כיאל הרבה לפני האחרים, אבל כבר חודשים ארוכים שאין לו רצף משחקים והוא לא בכושר משחק. חוץ מזה, שעמדתו הטבעית היא 50/50. זו גם אחת הסיבות שבנבחרת הלאומית הוא פחות טוב, כיוון שמשובץ בעמדת הקשר האחורי. אלברמן תורם יותר להתקפה מהוגו והגנתית אין הרבה הבדל.

*

קשר מרכזי:

ערבי –מהראן ראדי.

אשכנזי – דן אייבינדר.

זר – אובידיו הובאן.

 

עדי: אייבינדר 1, ראדי 2, הובאן 3. לדעתי, טעות במערך של פרנקו. אם רוצים השוואה, חייבים לשים את נאתכו בעמדת הקשר המרכזי, עמדה בה הוא עולה בהרבה על המתחרים. הצבה דווקא של ראדי שם פוגעת בקבוצה שלו בשתי העמדות- גם ראדי, שנופל השנה ביכולותיו מהובאן, מפסיד לו נקודות, וגם נאתכו, ששיפוט שלו כקשר התקפי או חלוץ שמה אותו בעמדה נחותה אל מול המתחרים.

יניב: אייבינדר 1, ראדי 2, הובאן 3 , ראדי פה על תקן קשר ה50-50 ליד כיאל , קשיחות, מסירות ובעיטות מרחוק – הקשר שמשדרג כל קבוצה, הובאן בדרך להיות גניבת השנה ולהוכיח תזה ישנה שלי שאלישע לוי מתפתח למנהל מקצועי נהדר אך נשאר מאמן טקטי בינוני.

מתן: אייבינדר 1, ראדי 2, הובאן 3.

*

קשר ימני:

ערבי – מונס דאבור.

אשכנזי – גילי ורמוט.

זר – דוד מנגה.

 

עדי: דאבור 1, מנגה 2, ורמוט 3. אין לי ספק שורמוט הוא הישראלי הטוב בעמדה הזאת, שני אולי רק לבוזגלו בכושרו הנוכחי. דאבור של השנה הוא לא השחקן של שנה שעברה, ובכל מקרה משחק בליגה ששוה ברמתה לישראלית. גם ההעדפה של וורמוט בנבחרת היא פקטור בבחירה. מנגה נבחר לפני דאבור משום שהוא הרבה יותר קשר ימני ממנו, וכי הוא בכושר טוב יותר.

יניב: מנגה 1, ורמוט 2, דאבור 3 – קו ימני של דאבור ועאבד – בהצלחה לנבחרת האשכנזים בניסיון לעצור אותם.

מתן: דאבור 1, ורמוט 2, מנגה 3. התלבטתי הרבה. כל דירוג פה אפשרי ולגיטימי. לכל אחד מהשלושה יתרונות על פני האחרים. בסופו של דבר נתתי למנגה את המקום הראשון על סמך ההישגים של קרית שמונה ולורמוט את השני כיוון שסוחב קבוצה על הגב. דאבור פה זה כנראה ה-1 שהכי עושה חוסר צדק עם השחקן.

*

קשר שמאלי:

ערבי – סיראז' נאסר.

אשכנזי – מאור מליקסון.

זר – אנתוני נוואקמה.

 

עדי: נאסר 1, מליקסון 2, נוואקמה 3. עמדה שבאופן מפתיע אולי, מציגה שחקנים לא מרשימים בכושרם. מליקסון הוא לא השחקן של לפני שנתיים, ונאווקאמה אולי טוב ממנו השנה, אבל גם הוא נראה טוב יותר אשתקד. נאסר לא באותה הליגה.

יניב: נאסר 1, מליקסון 2, נוואקמה 3, בכושר של היום נאסר עדיף על מליקסון אבל כשמליקסון הוא מליקסון זו בעיה, פערים לא גבוהים ביניהם, נוואקמה מזכיר לי את דה סילבה של כפ"ס לפני שנפל לידיים של המאמן הנכון.

מתן: נאסר 1, מליקסון 2, נוואקמה 3. מליקסון מקבל פה קרדיט מהעבר. נוואקמה השחקן שאני הכי נהנה לראות בליגת העל בשנתיים האחרונות.

*

קשר/חלוץ:

ערבי –ביברס נאתכו.

אשכנזי – איתי שכטר.

זר – דויד סולארי.

 

עדי: סולארי 1, נאתכו 2, שכטר 3. שכטר אמנם לא בשיאו, אבל הוא לא רואה בעמדה הזאת אף אחד ממתחריו. נאתכו, כפי שכבר ציינתי, הולך לאיבוד בעמדה הזאת וסולארי הוא צל של השחקן שהיה בקריית שמונה. אם אני פרנקו, אני מסיט לעמדה הזאת את עאבד, מסיט את נאתכו לעמדת הקשר המרכזי ונותן לאבו אלהיג'א או לעבד אלחמיד את עמדת המגן הימני ובכך זוכה בעוד נקודה-שתיים לדירוג.

יניב: סולארי 1, שכטר 2, נאתכו 3 – הנה מה שהופך את הקבוצה שלי לפייבורטית בכל הקרבות המדומים האלו, נאתכו זה השחקן שמחבר הכל ביחד, אני שונא לראות אותו בקישור האחורי, קשר מרכזי מודרני במערך של 3 קשרים וחלוץ , זו הסיבה שבחרתי כל כך הרבה שחקנים התקפיים שישחקו סביבו כי הוא מאפשר ויוצר כל כך הרבה הזדמנויות.

מתן: סולארי 1, שכטר 2, נאתכו 3.

*

חלוץ:

ערבי –מוחמד גאדיר.

אשכנזי – תומר חמד.

זר – חמדי סליחי.

 

עדי: גאדיר 1, סליחי 2, חמד 3. חמד גדול בכמה מספרים על האחרים. למעשה גם האפשרות האלטרנטיבית, ארבייטמן, טוב מהמתחרים בקבוצות האחרות. גאדיר, למרות עונת שיא בקריירה, וסליחי, למרות שהוא מראה שהוא שחקן טוב עונה שנייה ברציפות, בשתי דרגות מתחתיו.

יניב: גאדיר 1, סליחי 2, חמד 3, גאדיר עושה התקדמות עצומה בשנתיים האחרונות, הוא מהיר וחזק ומטרד אמיתי לכל הגנה , חילופי מקומות שלו עם דאבור יעשו הרבה מאוד בלגן וכאבי ראש לכל הגנה.

מתן: גאדיר 1, סליחי 2, חמד 3. גאדיר לא חלוץ מטרה קלאסי ועדיף על השניים האחרים רק במתפרצות שמביאות לידי ביטוי את המהירות שלו. שחקן המחזור האחרון בליגה הטובה בעולם גובר בקלות על השניים האחרים.

*

סיכום:

מקום הרכב נקודות
1 זרים 80
2 אשכנזים 62
3 ערבים 56

 

מתן: לסיכום, באופן לא מפתיע, הרכב הזרים מוביל בהרבה מעל השניים האחרים, שדי קרובים זה לזה. נראה כי לאשכנזים יש יתרון טכני ואולי אף ברמת הכישרון, אך לערבים יתרון בכושר הגופני, בדגש על סיבולת אירובית ומהירות.

אז מה דעתכם? איך אתם הייתם מדרגים?

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. יוזמה באמת נחמדה מאוד. הייתי מחליף בין גאדיר לדאבור וגם נאתכו כקשר\חלוץ זה מאולץ מאוד. נאתכו הוא 50/50 בכל רמח איבריו. סולארי זה הקשר\חל הכי טוב מבין הזרים? פריצה ורוגרס קולה טובים ממנו.
    עוד מילה לגבי דאבור, הליגה השוויצרית עולה על הליגה שלנו בשתי רמות ואם שכטר שבקושי משחק ומליקסון שלא בכושר מקבלים קרדיט על העבר דאבור צריך לקבל הרבה יותר. אני אישית הייתי מכניס גם את מיטרוביץ במקום אוגו, בעיניי הוא מתמודד על ה11 של העונה. מסכים לגבי אלחמיד כמגן ועבד כקשר. הייתי מכניס את מוגרבי או ריאן במקום נאסר.

  2. לדעתי בדיוני ספורט, אין כל רע בדיונים עדתיים, גזעיים, ומה לא. מה פתאום לא מתאים למאה ה-21? זה הכל עניין של דיון חביב, עליז, שאין בו כל רוטע או גזענות.
    אתם יודעים כמה פעמים הרכבתי חמישיות שחורות, לבנות, זרות, יהודיות, ישראליות?
    אני לא מבין את כל הצדקנים שמתנגדים לזה.
    מה שאני לא מבין זה איפה הישראלים הספרדים? הם עליונים בכל ולכן אין טעם להכניס אותם?
    זה מראה איך האוכלוסייה בישראל משתנית. פעם הנבחרת היתה מלאה בשפיגלרים, שפיגלים, מנצ'לים, רוזנטלים, מכנסים, טבקים, וברקוביצ'ים.

    1. לדעתי ישחטו אותי על על זה אבל בכל זאת….
      יש ערבים מוסלמים
      ויש ערבים נוצרים
      ויש ערבים יהודים
      המשפחות היהודיות שגרות באירן – הם ערבים יהודים, נכון ?
      ואם הם יעלו לארץ הם ישארו ערבים יהודים ? לא. הם יהפכו לספרדים… דרום מערב אירופה.
      ואז יש "אשכנזים" – ממדינות צפון ומזרח אירופה (וקצת ממדינות אמריקה)
      ויש יהודים "ספרדים" – ממדינות ערב (וקצת מבולגריה וספרד)
      ואחד הדברים שאני לא אוהב בממסד הדתי הוא הגזענות של האשכנזים ורגשי הנחיתות (ההגיוניים) של הספרדים (ערבים-יהודים)
      כל נושא העדות קצת פאטתי בעיני. זה היה רלוונתי פעם אבל זה לא רלוונטי היום.
      ואני אסביר.
      אני חצי רומני וחצי פולני.
      אשתי הראשונה היא חצי תימניה וחצי ספרדיה (מספרד באמת).
      אז מה הילדים שלי ? יש להם עדה ?
      והילד שבדרך מאשתי התוניסאית ? איזה עדה הוא יהיה ?
      בגלל זה זה פחות רלוונטי היום. הם פשוט…. יהודים ישראלים…

  3. בכל שנה מנהלת ליגת העל בכדורסל מקיימת משחק ישראלים נגד זרים. אתם מוזמנים להפנות את הצדקנות שלכם אליה.
    מי שמצליח לראות בדיון הזה שמץ של גזענות צריך לבדוק עצמו טוב מאד. העניין הזה שצועקים כיום כלפי כל דבר פעוט "גזענות" הוא זילות של המושג ובבחינת "זאב-זאב".
    אני האחרון שאפשר לקרוא לו גזען. לאנשים פה יש חסך עמוק בחוש הומור.

  4. והנה תגובתו של עדי אבני לעניין הצדקנות:
    הכל התחיל בנסיון להרכיב את הנבחרת של הערבים הטובים בליגה, אבל מהר מאוד נוכחתי שמלבד העומק בעמדות הקישור והפוטנציאל הגדול של המון שחקנים צעירים, נבחרת מאוזנת לא תהיה פה. בצחוק זרקתי שאפילו האשכנזים בליגה ירכיבו קבוצה טובה יותר, ונענתי שאפילו 11 אשכנזים לא אצליח למצוא. כל זה הצטרף הרעיון של מתן להרכיב שלושה נבחרות, ולראות מי מרכיב את הנבחרת הטובה ביותר. שעשוע מחשבתי שדווקא הביא לי כמה מסקנות:
    א. הזרים בארץ לא כאלה רעים כמו שעושים אותם. אמנם אוברובים ויעקובו׳ז לא מגיעים לכאן כבר, אבל גם כך יש פה לא מעט זרים, בייחוד האפריקאים, שמוסיפים מימד של אתלטיות ופיזיות שחסר בליגה. אני לא בטוח לגבי הרעיון של פרנקו להסרת הגבלות על הזרים, ראו הליגה הקפריסאית, אבל ייתכן שיש מקום לעלות את מספרם ל6-7 בשביל להעלות את הרמה מבלי לפגוע בהתפתחות השחקן הישראלי.
    ב. עם כל העושר בשחקנים ממוצע ערבי בשנים האחרונות, בסופו של דבר השמנת מתרכזת בבלוק הקישור האחורי/ מרכזי. דאבור וגאדיר, אחמד עבאד, עמאשה ונאסר, ואם תרצו ריאן, ספורי ועוד- כולם כשרונות שלא הצליחו להביא עצמם לשיא של הכדורגל שלנו. למעשה, מלבד ארמלי בשנות השמונים, אני מתקשה לחשוב על שחקן ערבי שהצליח להגיע לטופ והיה שחקן התקפי שלא מסתמך על פיזיות, מוסר עבודה גבוה וקשיחות.
    ג. הסיפור של האשכנזים בליגה הוא הפוך, לדעתי. הכמות של כדורגלנים ממוצא אשכנזי הוא נמוך, וממשיך בירידה לאורך השנים. אבל אלה שכן נמצאים, מצליחים לייצר שחקני שמנת באחוזים גבוהים. וזה נכון ברוב עמדות המגרש, אבל בייחוד בעמדות הקדמיות. מחוץ להרכב שנתתי נמצאים עוד ארבייטמן, שהר, ועידן ורד, לדוגמה, הם שחקנים שעולים ברמתם על המצאי הממוצע בשוק.
    השאלה היא עד כמה סעיפים ב׳ ו-ג׳ נוסעים מנבואות שמגשימות את עצמן? עד כמה המאמן הישראלי מזהה את האשכנזיות עם אינטליגנציית משחק ואת הערביות עם עבודה קשה ופיזיות? כי להבין שיש בעיה שם זה תמיד השלב הראשון בדרך לפתור אותה.

  5. מתן, אף אחד לא קרא לך גזען אבל אתה גם לא ממש מגלה רגישות לנושא שהוא טעון גם ככה.
    נתחיל מהתחלה, אתה פשוט מחלק פה אנשים על פי מוצא אתני או יותר מכון על פי שם משפחה (כי מי אמר שמליקסון למשל הוא אשכנזי, יכול להיות שזה רק מצד אחד?) ולא רק שאתה מחלק אתה אחר כך נותן בהם סימנים (״לאשכנזים יש יתרון טכני ואף ברמת הכשרון״ נו באמת!). זאת יכולה בקלות להתפרש כאמירה גזענית (ושוב, יש הבדל בין מי שאתה לאמירות שאתה עושה ובין מה שאתה חושב לבין איך שזה מתפרש)
    חוץ מזה, בניגוד למשחק הישראלים וזרים בליגה שהזכרת ומכיל את כולם על בסיס אזרחות, פה מדובר על חלוקה פנים ישראלית וחסר בה חלק. או במילים אחרות, הנורמאלי בליגה זה שאתה שחקן ישראלי ממוצא מזרחי וכל השאר יוצאי דופן, לא?!
    אני לא אלאה ויש לי עוד הרבה מה להגיד אבל אני אחזור להתחלה – אין שום בושה להיות רגיש. עדיף להיות צדקן 700 פעם, מאשר להיות לא רגיש ולא להבין שיש מי שיכול להיפגע מזה. אני מאמין שהפוסט הזה התחיל בתור דיבור בין חברים, רק חבל שהוא לא נשאר שם

    1. יאיר, אתה מיתמם. ברור שהיתרון הטכני עליו אני מדבר מיוחס להרכב האשכנזי ולא לכלל האשכנזים מעצם מוצאם.
      גם דיונים פה באתר על "הלבנים הכי טובים" היו לא פעם.
      זה כולה דיון חביב ליום סגריר ותו לאו.

  6. מתן, אל תתרגש מכמה מהתגובות.
    אתה יודע כמה פעמים דובר בארה"ב על "יתרון הקוורטרבק הלבן"?
    אני לא טוען לרגע שהמוח "הלבן" עליון על "המוח השחור" אבל בין 30 הקוורטרבקים (30? יותר נכון 50!) הטוובים אי פעם – כולם לבנים.
    הסיבה היא כנראה ששחורים בוחרים תפקידים אחרים כמו רנינג בק כך שהיתרונות הפיזיים שלהם יבואו ביתר קלות לידי ביטיו (אין להם יתרונות פיזיים? אז למה כל הגמרים האולימפיים במאה מטר מרכבים רק משחורים?).
    אני לא יודע אם זה עניין של בחירה או אינטיליגנציה, אבל עובדה היא שאין קוורטרבקים שחורים מעולים בפוטבול.
    בכדורסל מצד שני, התפקיד ה'שכלי' ביותר הוא הפוינט גארד, והטובים ביותר בין עשרת הראשונים כולם שחורים (אולי דראגיץ' ניכנס). ז"א שבכדורסל לשחורים יש IQ לרכז אבל בפוטבול לא?
    אז הכי טוב לא לניכנס ל-"סיבות" אלא לדבר רק על "עובדות". ואם זאת עובדה ששחקני מרכז שדה הם יהודים אשכנזים, SO BE IT. ת\מותר לכתוב זאת, אבל זאת שגיאה לנסות להסביר 'למה'.

    1. מתן, היחיד המורשה להסיר את הפוסט זה אני, ואני אוהב אותו, ואוהב אחרים מסוגו שכפי שאתה מסביר, הם יותר שעשוע מכל דבר אחר.

  7. הערבים המוזכרים פה בכתבה הינם אלו ממוצא שמי, מוזכרים פה מספר ערבים עם הדת היהודית אך אני רואה טעות שרק מפגר יוכל לעשות ולרשום שאדם(ביבראס נאתכו) ממוצא קווקזי(the Caucasusian race) תחת קטגוריה של ערבים, מחבר הכתבה כל כך מפגר שאין טעם אפילו להתייחס לשאר השטויות שהוא רשם שכביכול מנתחים את הרמה של השחקנים, אנא בדוק עובדות בסיסיות לפני שהינך מנסה לרשום ״כתבה״ או קטע קריאה כלשהו, אתה גורם לרמת האינטליגנציה בעולם להתדרדר עם חרטא שרק בבון גזען יכול לרשום, בברכה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט