דיון הופס (17)-ליגה עם הגבלת גובה/הגולש עמית טבול

כדורסל, כידוע, הינו אחד מענפי הספורט הפופולרים, המתוחכמים והמרתקים ביותר (אני לא צריך לשכנע את גולשי האתר…) .

עם זאת, נראה שקיימת מגבלה אחת מהותית המונעת משחקנים טובים מאוד להתקדם לעבר קריירה מקצוענית מכובדת בארץ, באירופה וביתר שאת ב- NBA: מגבלת הגובה.

נכון למועד כתיבת שורות אלו לא נמצא פיתרון יעיל וחוקי הגורם לאנשים לצמוח לגובה, ולכן לדאבונם של מכדררים נמוכים רבים, סביר להניח שגם אם הם יצטיינו בליגות הנוער השונות, בישראל תקרת הזכוכית שלהם תהיה ככל הנראה הליגה השניה/נער מגבות בליגת העל ובארצות הברית אף נמוך מכך.

בואו ניקח מקרה היפותטי להמחשת העניין:

אלון שטיין
אלון שטיין, כוכב נוער ושחקן בינוני בבוגרים. דמיינו לאן היה מגיע אם היה גבוה יותר ב-10 ס"מ.

מושון וויליאמס, ילד פלא בן 16, משחק בקבוצת הנערים של מכבי ראשון לציון. גובהו 1.80 מ', הוא משחק בעמדה 3 (SF), קולע 25 נקודות למשחק, מוריד עשרה קרשים, מחלק עשרה בונבונים וקולע 5 שלשות למשחק במעל 50% .

ממש אוסקר רוברטסון הישראלי !

מושון גבה בעוד 4 סנטימטרים עד גיל 18 וכעת גובהו 1.84 מ' .

המדינה הכירה בו כספורטאי מצטיין, הוא משרת כממטרן בצה"ל ולשמחתו הקבוצה הבוגרת של מכבי ראשל"צ קיבלה אותו לשורותיה.

מושון נחוש להמשיך את ההצלחה אולם מגלה כי רק עמדה אחת רלוונטית לגביו: עמדת הרכז. למה? כי לכל עמדה אחרת דרושים שחקנים בגובה מעל 1.90 מ' , שלא לדבר על שחקנים זרים גבוהים וחסונים ממנו שמתחרים בו גם על עמדת הרכז וגם על שאר העמדות.

ההמשך ידוע: מושון שלנו נדחק לשולי הרוטציה, נכנס לדיכאון ומחליט שהוא יורד לליגה הלאומית, שהיא למעשה ליגת הישראלים האמיתית.

מושון סוגר חוזה "מקסימום" עם קבוצת צמרת בליגה הלאומית בסך 6,500 שקל לחודש. נסיעות עליו כמובן.

לאחר השחרור המיוחל מהצבא והטיול הגדול, מושון שלנו לומד באוניברסיטה משפטים, מסיים את התואר בהצלחה, מתקבל לסטאז' , ממשיך במשרד כעורך דין, מתחתן, מביא ילדים, הופך לאיש עסוק מאוד,עוזב את הליגה הלאומית ונרשם לליגה ב' .

יום אחד, בעודי נוסע לעבודה ברכבת ישראל ובוהה בעצים והאבנים אשר בצד הדרך, צץ במוחי הקודח רעיון לייסד ליגת כדורסל עם הגבלת גובה, לצורך העניין: 1.85 מ'. הרעיון מנסה לתת מענה לכל אותם שחקנים רבים וטובים שכל חטאם הוא שהגנטיקה שלהם גרמה לכך שהם בגובה נורמלי יחסית לשאר האוכלוסיה, אבל על הפרקט הם נחשבים ננסים. יתכן מאוד שחלק מהם, אם רק היו מקבלים את הבמה בבוגרים, היו הופכים ל "לברון ג'יימס בגובה 1.83 מ' " והיו מצליחים מאוד בליגה כזו ואף מתפרנסים בכבוד.

כיום המצב הוא ששחקן הנמוך מ- 1.90 לא יכול להתחרות בשום עמדה בליגת כדורסל מקצוענית מלבד עמדת הרכז.

גם אם הוא צלף אדיר מהשלוש אבל לא יודע להוביל כדור ברמה גבוהה מאוד – זה סוף הסיפור מבחינתו.

תחשבו כמה הורים מחליטים לשלוח את הילד שלהם להתחרות בענפי ספורט אחרים בגלל מגבלת הגובה ותקבלו כמות גדולה מאוד של פוטנציאל לא ממומש.

כמובן שכולם עכשיו יתנו את אייברסון ושות' כדוג' לשחקנים נמוכים שהצליחו.

אין ספק שהם הצליחו מאוד, אולם הם היו תופעת טבע מיוחדת במינה.

העיוות הוא שאם אתה בגובה 2.10 מ' , מספיק שתהיה שחקן טוב עם 15 נק' ו- 10 ריבאונדים למשחק כדי שתירשם בפנקסו של הסקאוט ודרכך לקריירה מקצוענית מכובדת – גם אם לא ב- NBA – מובטחת.

אם אתה נמוך מדי – אתה צריך להיות פנומן כדי להצליח.

ה"בעיה" מחריפה ככל שמתקדמים עם השנים. אם פעם סנטר היה 2.00 מ' , SF היה בסביבות 1.90 מ' ו- SG ורכז יכלו להיות גם 1.80 ורכזים אף פחות מכך, הרי שכיום סנטר חייב להיות מינימום 2.10 מ' , SF 2.00 מ' , SG 1.95 ורכז – כדאי מאוד שיהיה 1.90 או קרוב לכך.

האם זה מה שג'יימס נייסמית' ראה בחזונו כשהוא תלה את שני הדליים באולם הספורט?

תוך כדי הבשלת הרעיון עלו בי לא מעט ספקות/שאלות/טענות:

1. מה אתה חופר? יכול להיות שהכדורסל מעצם הגדרתו הוא משחק לאנשים גבוהים מאוד, בדרך כלל ה- 5% העליונים באוכלוסיה + כמה נמוכים שבאמת יוצאים מגדר הרגיל. מי שמספיק טוב – שישחק ומי שלא – שילך לעבוד במשרד !

2. מה יהיה גובה הסל? 3.05 מ' ואז לא יהיו בכלל דאנקים ולא יהיו ספונסרים? או 2.75 מ' ואז זו תהיה ליגת קט סל לגדולים?

3. מה יהיו יחסי הגומלין בין הליגה הזו לליגות של "הגדולים" – האם שחקנים יעברו חופשי בין הליגות? או שאולי תהיה D-League שבה כל קבוצה תזרוק לשם את כל הנמוכים שלה ומדי פעם תעלה/תוריד שחקנים?

4. האם ההתקפה תהיה בנויה מ-5 העמדות הקלאסיות או שזה יהיה משחק שונה לגמרי? מה יעשה "סנטר נמוך" שירצה להשתתף בליגה של הגדולים?

בשורה התחתונה, ההרגשה שלי היא שרוב הסיכויים שהרעיון הזה עלול להיתפס אצל רוב האנשים (ולפעמים גם אצלי) כשטות גמורה וכישלון מוחלט. מצד שני, אולי יש איזה סיכוי קטן שמהלך כזה ישנה מהותית את הכדורסל בארץ, באירופה ובארצות הברית וינגיש אותו לחלקים נרחבים הרבה יותר באוכלוסיה.

אז מה אתם אומרים?

אשמח לשמוע תגובות/הערות/הארות/הקנטות/שדרוגים/המלצות….

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

      1. הליגה מעניינת את הגמדים. גם בפוטבול ישנה ליגה של שחקנים פחות מ-200 פאונד (חלק ל-2.2 לקבל בק"מ). היא מעניינת רק את המשתתפים בה.

  1. רעיון מעולה! הייתי הופך את הליגה הלאומית שלנו (טוב בסדר אולי ליגה א׳) לליגה כזאת. הסל צריך להיות בגובה הרגיל לדעתי, שיהיו איזה שני מטביעים בליגה זה לא מעניין. נותן הזדמנות לכל האוכלוסיה. אני מניח שהעמדות כן יהיו דומות לכדורסל האמיתי, שתוכל לראות רכזים בגובה של מסי ופחות.

  2. כל עניין הגובה בשנים האחרונות זה מסחרה אחת גדולה
    שחקנים מסוימים נמדדים עם נעלים וחלקם לא
    בן וואלס לא נבחר בדראפט בגלל שהיה נמוך מידי
    כשמדדו את הדרים טים באולפיאדה חלק גדול מהשחקנים היה נמוך באופן משמעותי לגובה הרשמי שלו
    בארקלי היה 193 ועדיין אחד משלושת ה PF הטובים בכל הזמנים
    רעיון של ליגה עם הגבלת גובה מוטעה ביסודו , זו דעתי בלבד
    למה 190 כן ו 192 לא ??
    לא מסכים שהגובה פר עמדה שונה מבעבר
    השחקן הממוצע בגובה נשאר זהה כמעט 3 עשורים רק המשקל במגמת עליייה ( גם שלי )

  3. יש לי רעיון יותר גאוני. מי שיש לו מגבלת גובה ש… לא ישחק כדורסל. חוץ מזה רוב השחקנים לא גבוהים מ 2 מטר. אני לא מבין מה הבעיה.
    עוד עשרה סנטימטר לאלון שטיין היה הופך אותו לאלון שטיין יותר גבוה. זה הכל

    1. גם אלה שנמוכים מ-2 מטר קרובים מאוד לשם. ברור שאם אלון שטיין היה פתאום צומח בעשרה ס"מ בגיל 27 זה לא היה הופך אותו לכוכב nba. מטרת הרעיון היא ששחקנים נמוכים יוכלו להתפתח בגיל צעיר ע"י כך שהם יעקפו את מחסום הגובה שמפיל את רובם לאחר גיל הנוער ולאחר מכן יוכלו לבחור אם להישאר בליגה הנמוכה או להתקדם לליגה של הגדולים. המצב כפי שהוא כיום גורם לבזבוז פוטנציאל רב משום שהמון נמוכים מוכשרים מאוד לא מקבלים אפילו הזדמנות להראות מה הם שווים ואז הם נעצרים בגיל 17-18 במקרה הטוב.

  4. יש ספורט מקצועני פופולרי שבו אין בעיית גובה, קוראים לו כדורגל. בכל מקרה, בליגת אנשים ממוצעים לאתלטים מאד יהיה יתרון מאד גדול על השאר, וכך זו תהפוך לליגת האתלטים בעלי הגובה הממוצע.

    1. כדורגל לא רלוונטי פה. זה מצריך יכולות אחרות לגמרי.
      לגבי יתרון האתלטיות – אני מסכים איתך במידה מסוימת. ברור שלאתלטים יהיה יתרון אבל אל תשכח שכדורסל מצריך גם יכולת קליעה, התמקמות , ראיית משחק ועוד. הראיה שלא בכל משחק הקבוצה האתלטית בהכרח תנצח .

  5. יש לי אחלה קבוצה לליגה כזו.
    קבל את אליצור בקיצור!
    פוינט – טיירון "מגסי" בוגס (1.60)
    שוטינג – אלן אייברסון (1.83)
    סמול – אלג'ין ביילור (1.96)
    פאוור – צ'ארלס ברקלי (1.93)
    סנטר – צ'אק הייז (1.98)

  6. רעיון מעניין ביותר! אך כמו שציינת יש הרבה סימני שאלה סביבו. בין היתר, כמה עניין ליגה כזו באמת יכולה לייצר, האם הקבוצות האלו יוכלו להשתתף במפעלים שאינם בתחומי הארץ, עצם הרעיון של מספר ליגות כדורסל מקצועניות חופפות..

  7. אני מגלגל את הרעיון הזה מזה זמן. סמול בול. ליגת קטנים. סל בגובה 2.70. מגרש קטן יותר. 4 על 4. ספורט שונה אבל דומה. יכול להיות להיט. כל אלה שנגרסו ברגיל מטביעים פתאום

  8. אם תהיה ליגה למשל לשחקנים של 1.90 ומטה, כל החמישייה תהיה 1.90. אם תהיה ליגה לשחקנים בגובה 1.80 ומטה, כולם יהיו 1.80 וכן הלאה

  9. בתור 1.86 חייב למחות על הגבלת ה-1.85… 🙂
    וברצינות – ענפי ספורט שונים דורשים סגולות פיזיות שונות, ולכן נשמע טיפשי ומגוכך לנסות "לעקם" את החוקים עבור כאלה עם סגולות נחותות.

    מצד שני – בענפי היאבקות, איגרוף וג'ודו יש קטגוריות לפי משקלים. ומצד שלישי – האם מישהו מעריץ ועוקב אחרי אלוף העולם במשקל נוצה/זבוב/תרנגול ?!

  10. בתור מאותר גובה כמוני(מה שנקרא ביום טוב מגרד את ה1.70) אני חייב לציין שאז תיקח את התירוץ הכי טוב שלי,זה שאני לא יודע לקלוע,לרוץ או כל מה שקשור לכדורסל אני תמיד מתרץ בגובהי,ומה אני יעשה אם תהיה באמת ליגה כזאת???
    בנימה יותר רצינית זה יכול לעבוד בתור ליגת חובבים בלבד

  11. רעיון נחמד, ליגה למוגבלים 🙂
    אפשר גם להחליט שאין הגבלת גובה אבל הגבוהים משחקים עם נעלי צבא, או נניח עם תד"ל עם 10 ק"ג חול. ויש להם 6 שעות שינה מטכליות.
    ולנמוכים ביננו לתת לישון כמו בני אדם וגם לא לעשות שמירות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט