מאמן (ושיטה) ששווה שני מאמרים (1) / מנחם לס

מאמן ששווה שני מאמרים (1) / מנחם לס

פורסם ב – 23. נובמבר, 2014 ע"י  ב – כללי

 

Jeff Hornacek has the Suns shining bright in Phoenix. (USATSI)
אין – ולא היה – שחקן NBA שנראה פחות כשחקן NBA מג'ף הורנסאק. יש לו פרצוף של מקסימום מנהל ספרייה עירונית. עם סוודר הוא נראה כמנהל קו"ח מכבי ברעננה. עם טי-שירט וג'ינס קרועים? עוד 'באם' המסתובב ברחוב  אלנבי. מה שיש לו – ובאנגלית זה נשמע טוב יותר אלא אם-כן עגל ימצא ביטוי עברי עדיף – זה EVERYMAN QUALITY שלו. יש לו מין AFFABLE  DEMEANOR – מין מסביר פנים חביב עם פנים טובות כאלה כמו של מזכיר קיבוץ.

למזלה של הפיניקס סאנס הוא בנזונה הרבה יותר TOUGH, נוקשה, וקשוח משהוא נראה. למעשה,  הוא נראה לי אפילו בעל תכונות של דווקנות, החלטיות, ואבסולוטיות – תכונות שאיש לא ציפה שישודרו כמה וכמה פעמים בעונה שעברה, וכבר בעונה הקצרה הזאת.

מה שרציתי שתדעו עליו – ואולי כמה וותיקים מביניכם זוכרים – שהוא מעולם לא רצה 'סחבקיות' עם יריביו. בכל שנותיו ב-NBA הוא לא לחץ יד של יריב לפני משחק אפילו פעם אחת. פעם, כשסטיב קאר בא ללחוץ את ידו הוא אפילו דחפו קיביני-מאט לעיני כל הקהל והעדה, בתמונה שתועדה בזמנו והפכה לדי ידועה בפולקלור (מומי! פולקלור זה…פולקלור) של הספורט. 
הוא היה גם שחקן טוב מאד, ושוטר מעולה, טוב בהרבה משאנשים נותנים לו קרדיט:
ב-14 שנות משחק ה-1.92 מ' הזה עשה:

  • Games: 1,077
  • Minutes played: 33,959
  •  Points: 15,659 (14.5 per game)
  • Assists: 5,281 (4.9 per game)
  • Steals: 1,536 (1.43 per game)
  • 49.6%
  • 40.7% from 3A (מה-3)
  • 88.7% FT (בעונתו האחרונה הוא קלע 95% מהקו!)

(כל שוטינג גארד הקולע 14.5 ב-49.6% ו-40.7% מה-3 אני רוצה בקבוצתי)

עתה ישנה לו בעייה מסוג אחר: לא גארד שחור אתלט יותר ממנו ששומר עליו, אלא איך למצוא מספיק דקות כשיש לך שלושה פוינט גארדים מהמעולים ביותר, ועתה נוסף רוקי מצויין, ז"א ארבעה פוינטים. וכל אחד משלושת הכוכבים עם אופי של פוינט גארד – ז"א יותר דומיננטי מטדי קולק – רוצה חתיכת מנהיגות וכמה שיותר דקות. על זה בדיוק אדבר בפוסט הבא מחר, כדי שגם K-700 יבין את הבעייה.

למזלו של הורנסק – אגב, השם הוא מהסבא של הסבא שהגיע מצ'כוסלובקיה – בעל הקבוצה רוברט סרבר פתח את כיסו והגיע ל-70 מיליון בהחתמת אריק בלדסו שהקבוצה עמדה להפסיד, ואז מהלך גאוני של נשיא הקבוצה לון באבי שהצליח להחתים את התאומים מרכוס ומוריס מרקיף גם יחד לחוזה EXTENSION. הוא הציע לאחים 52 מיליון ואמר להם "חלקו את השלל בכל צורה שנראית לכם".
מה כל כך גאוני בדבר? באבי ידע שבין האחים ישנו מין הסכם וירטואלי שהם 50-50 בכל. אבל מה לעשות שמרקיף יהיה במקרה כזה אנדרפייד ומרכוס אוברפייד? היה יכול להיות כאן MESS גדול מאד. במקום זה הוא נתן להם את הבוכתא של 52 מיל ואמר להם: 'זאת עכשיו הבעייה שלכם'.
את מי שמעניינת החלוקה שהחליטו עליה האחים זה אפשרי למצוא בקלות. אותי זה לא כל כך מעניין.
להורנסק ישנה בעייה מתמטית גדולה יותר: איך לחלק 96 דקות לשלושה שחקני מפתח בפוינט, ועוד רוקי לרפואה שגם הוא פוינט מצויין. למה 96? כי שניים מהשלושה עולים בחמישייה בכל מקרה. שאלתי את גאון האתר K-700 והוא אמר לי שהתרגום הוא 32 דקות לראש (בלי לתת דקות לרוקי אלא בגארבג' טיים). האם יספיק להם?

במאמר מחר תימצאו את התשובה.

רק כדי להוסיף מתח לקראת המאמר של מחר, רציתי רק להוסיף שממוצע הדקות של גורן דראג'יק בעונה שעברה היה 36.1, ממוצעו של אריק בלדסו היה 32.9, וממוצע הדקות של אייזיה תומאס היה 36.2. טיילר אליס? לא בדקתי אבל אני בטוח שכרטיס העבודה שלו יראה משהו בסביבות ה-30.
*****************  לג'ף הורנסק ישנה קבוצה שגילה הממוצע הוא 26. הם עשו טריידים שהעזיבו את הסנטר שלהם מרסין גורטאט ואת הפאור פורוורד הטוב ביותר שלהם לואי סקולה. לפני עונה הם עשו גם טרייד של ג'רד דאדלי שהביא להם פוינט גארד שהיה מחליף משך כל הקריירה שלו ב-NBA. אבל כתוצאה מכל הטריידים, היה להם דראפט טוב מאד ב-2014 שהביא להם…עוד פוינט גארד מצויין (בין השאר) טיילר אניס!

עכשיו הבעייה של הורנסק עוד יותר גדולה: כיצד לחלק מ96 דקות ל-4? K-700 מביא את סרגל החישוב ואומר לי, "24".

התשובה לסיבוך? מחר!

כל מאמן אחר היה ניכנס לשוק שהיה מרעיד את הסיפים (גיא! מה זה 'סיפים'? מהתנ"ך?). לא ג'ף המתנהג ונראה כאילו אין לו דאגה בעולם. הוא ה-MOST LAID BACK מכל מאמני ה-NBA, מאמן ש'שלווה' היא כתובת הקעקע על זרועו הימנית,  'ניחותא' הוא הטאטו השמאלי, ו-'שאננות' הוא הטאטו מתחת לליבו. הוא מתנהג, מתפקד, ונראה כאילו הוא מפקד על איזו שהיא אידיליה, ועוד רגע הוא חוטף תנומה.

 הוא משוחח עם חיוך כזה על פניו כאילו הג'וב שלו הוא בחירת 30 נערות ריקוד של דאלאס מתוך 500 מועמדות, ולא מפקח על תריסר שחקנים ששווים בערך 200 מיליון בשוק הכרמל ו-206 בשוק בצלאל.

 מה שג'ף הורסאק עשה כבר בעונה שעברה – בנוסף למה שאכתוב מחר – היה לזכות באהדת שחקניו. בינתיים אותו סיפור עם סטיב קאר. אתה לא שומע על כל תרעומת מאף אחד. אף  ציוץ של התמרמרות, טרוניה, קובלנה, או קריאת תיגר, ונא לא לשכוח שישנם לו ארבעה פוינט גארדים. תגידו, "חכה, הוא עוד חדש". הוא כבר לא כל כך חדש עם 95 משחקים (בערך) ברזומה שלו כמאמן ראשי, ועוד איזה 240 כעוזר מאמן.

מה שעוזר לו היא העובדה שהוא עצמו היה שוטינג גארד, ששיחק עם טובי הגארדים מאד ומעולם כג'ון סטוקטון וקווין ג'ונסון. הוא גם שיחק מספיק כפוינט גארד. פוינט גארד איטי מעט, אבל פוינט היודע ומכיר את המשחק על בוריו. כשאחד כזה מאמן שחקנים כדראג'יק ובלדסאו וזוכה רק לשבחים, הוא חייב לעשות משהו טוב. אולי אפילו הרוב טוב. אולי כמעט הכל טוב.

מה שעוזר לג'ף היא העובדה שהוא היה שחקן טוב מאד, אבל לא סופר-סטאר. כל מה שהשיג בא לו תוך עבודה קשה. מאמנים שהיו סופר-סטארים כביל ראסל, מג'יק ג'ונסון, ולארי בירד לא הצליחו כמאמנים. כי הכל בא להם טבעי והם לא מבינים קשיים של בן תמותא רגיל. אחרים – כדייויד בלאט – לא היו מאמנים עוזרים ב-NBA שעשו את לחמם בחדרי ההלבשה ובחדרי הכושר, דיברו עם שחקנים בשפתם בגובה העיניים, ולמדו דברים שמאמנים ראשיים ללא העבר המיוחד הזה לא מודעים כלל אליהם.

ג'ף לא שיחק עם קבוצה אלופה אבל היה קרוב מאד. הוא שיחק לצד גדולי השחקנים כצ'ארלס בארקלי וקרל מלון, וכבר הזכרתי שגם לצד גדולי הפוינט גארדים. הוא היה מאמן קליעות כי הוא היה סופר-שוטר, ואז עוזר מאמן, ועתה מאמן ראשי. הוא עשה הכל וראה הכל. לא היו הרבה מאמנים ראשיים עם ההכנה והבקגראונד של המאמן הזה, עם פני פקיד הבנק שלו!

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. הוא, סטוטס ,קר וגם בראד סטיבנס הם מאמני העתיד של הNBA לדעתי. יש מצב שגם מייק מאלון יכול להיכנס לרשימה הזאתץ

  2. אַמּוֹת הַסִּפִּים הם העמודים משני צדי הסף התומכים את קורת המשקוף והמבנה שעליה.
    על פי: "וַיָּנֻעוּ אַמּוֹת הַסִּפִּים מִקּוֹל הַקּוֹרֵא וְהַבַּיִת יִמָּלֵא עָשָׁן" (ישעיהו ו׳ – פסוק ד׳)

  3. וזה שהוא מאמן את פי ג'יי טאקר ואף משתמש בו ונותן לו דקות ללא ספק מוסיף ליוקרה שלו.
    לפחות בשער 3 באולם הפחים 🙂

  4. היה השוטינג המושלם לסגנון הסטוקטון מאלון. אחד שלא חייב את הכדור אצלו אבל יודע מצוין מה לעשות איתו.
    מנש יפה לראות 3 גארדים ( הורנסק, קאר וקיד) שקריירת האימון שלהם מתחילה ככ יפה ( טוב נו לקיד לקח שנה אבל מילווקי נראת הרבה יותר טוב משנה שעברה )

  5. מלטף את הלחיים לפני זריקת עונשין. מסתכל לך בלבן של העיניים וקובר אותך משלוש. סגרת את השלשה? יעבור אותך באיטיות כזאת שלא תבין מאיפה זה בא. היה מחלק מרפקים כאילו אין מחר. והשיער? תמיד מסודר!!! שחקן ענק ענק. בטוח שיהיה וכבר עכשיו מאמן מעולה

  6. מאוד אהבתי מה שעשה עם הקבוצה בעונה שעברה. מאחל לו את כל ההצלחה ונראה שמתפתח לנו מאמן מצויין לעוד הרבה שנים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט