8 הערות על ניצחונה המרשים של נבחרת ישראל/אהרון שדה

1. ביתיות :

יעיד ידידי אלעד אייל אני כבר 20 שנה לערך טוען שלא צריך לשחק ברמת גן …אמרתי תמיד מוטב לוותר על קצת כסף מעוד כמה כרטיסים בשביל לקבל אווירה ביתית כמו שצריך.
היינו מרווחים את הכסף הזה בכך שעוד משחקים היו משמעותיים וכמובן ממענקי עלייה שהייתה נותנת לנו פיפ"א /אופ"א .
זו הייתה טיפשות מתמשכת לשחק בר"ג …כשהייתי רואה למשל את האווירה בגביע דיוויס שסייעה לנבחרתנו להתעלות לא פעם הבנתי שאותו דבר יכול להיות אם רק נשחק בטדי או במקום אחר …האווירה בסמי עופר הייתה פשוט מדהימה (מהמסך כמובן ….).
הנה רק עברנו וישר האווירה דחפה את הנבחרת לניצחון משמעותי ראשון מאז סוף המאה הקודמת עת הבסנו את אוסטריה 0-5

2. הרכב יציב :

מי שקרא את הסיכום שלי לאחר הקמפיין הכושל האחרון זוכר לבטח שהבאתי נתונים שונים מסה"כ השחקנים ששיחקו בקמפיין האחרון (כמדומני 35 שחקנים שותפו …וזה היה עוד פחות מקמפיין שלפניו ).
באותו מאמר כתבתי כבר אז שהתנאי הראשון על מנת להצליח זה לצמצם את הסגל ולקבוע הרכב פחות או יותר יציב …כתבתי שאם גרמניה יכולה ואם ספרד יכולה אז גם אנחנו .
ואכן גוטמן כנראה קרא זאת והפנים. לאחר שלושה מחזורים הרי ש-9/11 השחקנים פתחו בכל שלושת המשחקים (מרציאנו ,משומר ,בן חיים טיבי ,נאתכו ,זהבי ,ורמוט, בן חיים ודמארי ).
בנוסף בן הרוש פתח פעמיים וכן ייני כשרפאלוב עולה בכל המשחקים מהספסל .
התיאום הזה הכרחי להצלחה .

3. יציבות גם בצוות המקצועי :
ייאמר מיד איני מת על גוטמן קשה לי בדרמטיות שלו ומשהו באופיו לא מתאים לי .
אבל אין ספק שהוא מאמן ראוי ולכן למרות שכאוהד הוא לא היה הפייבוריט שלי כעסתי נורא על כל ה עליהום שעשו לו בעקבות הכישלון במשחקי הפתיחה של הקמפיין הקודם.
טענתי אז כי ידוע לכל שהבעיה של הנבחרת היא בעיקרה מנטלית ומנטליות לא משנים בשבוע (השבוע הרשמי הראשון שלו בתפקיד ).
לכן בשביל שהוא יצליח הוא חייב עוד זמן ועוד קדנציה .
וזהו מסר פשוט בשביל לשנות מנטליות ואופי של קבוצה צריך עקביות גוטמן עד כה מוכיח זאת ללא ספק.

4. כולה בוסניה :
למרות כל המחמאות המוצדקות צריך לומר בהגינות זו כולה בוסניה.
איני אומר זאת ממקום של זלזול כי מי אנחנו שנזלזל בנבחרת שהייתה במונדיאל .
אך לאחר שעברנו אותה צריך לדעת לא לקפוץ יותר מדי מעל הפופיק.
בסופו של יום לא מדובר כאן באלופת עולם אלא בנבחרת חדשה יחסית שבקיץ האחרון הגיעה לטורניר הגדול הראשון בהיסטוריה שלה (והודחה בסיבוב הראשון ).
ואם זה לא מספיק שני החלוצים הבכירים שלה לא הגיעו לכאן כך שלמרות הניצחון המרשים צריך לקחת זאת בפרופורציה .

5. התחזקות הליגה המקומית :
אני שומע הרבה כולל באתר זה ביקורת גדולה מאד על הליגה שלנו .הביקורת הזו הייתה מוצדקת במשך זמן רב וכמובן שאירועי הדרבי חיזקו זאת.
אבל בתור אחד מהבודדים שעקב השנה אחרי הליגה אני חייב לומר שנהניתי מאד מסדרת משחקים בהם צפיתי בערוץ הראשון כולל הניצחון המהנה של ב"ש על מכבי תל אביב וכן בניצחונה של מכבי ת"א על מכבי חיפה ובית"ר על אותה חיפה …אין ספק הרמה השתפרה וישנם קבוצות שמציגות כדורגל סביר פלוס (מכבי תל אביב ,קריית שמונה ,באר שבע ולפרקים בית"ר ירושלים ). מסתבר שלמרות הנהירה הגדולה לאירופה ישנה חשיבות רבה לליגה המקומית (8-9 שחקנים בהרכב הפותח מגיעים מהליגה שלנו ).

6. השיטה יותר קלה :
דווקא כשישראל בעלת סיכוי ראלי לסיים ראשונה או שנייה היא תמצא עצמה כמראה בטורניר גדול יחד עם חצי יבשת …אין ספק שהשיטה יותר קלה וכתוצאה מכך היא מפזרת את המעצמות בין יותר בתים וככה נבחרתנו הצנועה בהחלט עשויה למצוא עצמה במקומות 1-2 בסיום הקמפיין .

7. כשמנצחים …אז מביסים.
הניצחון הביתי המשמעותי האחרון של הנבחרת היה 0-5 על אוסטריה במוקדמות יורו 2000. לפני כ 15 שנה.
ולדעתי זה לא מקרי, כי כמו אז, כאשר כבר ניצחנו הבסנו וזה מעיד כפי שאמרתי על כך שהיריבות אמנם נחשבו חזקות מאיתנו אך לא היו מעצמות של ממש.
זה מזכיר לי בדיחה שתבטא את מה שאני חושב.
היה פעם מאמן כדורגל ישראלי מפורסם גם כשחקן (שפיגלר ) יום אחד הוא הובס 6-0 במשחק ליגה וחגג כאילו לקח אליפות ,הוא חילק כיפיים לכולם ושתה לחיים. שאל אותו העיתונאי תגיד לא התבלבלת ? למה אתה חוגג ?
אמר לו שפיגלר "עדיף לקבל פעם אחת 6 מאשר שש פעמים אחד ". לצערי הרב זו תחושתי מהנבחרת מנצחים פעם אחת בענק ונחים 15 שנה, (בדיוק הפוך ממכבי "רוח המועדון " מהכדורסל שקיבלה כמה תבוסות 30 הפרש אשתקד ולקחה את גביע אירופה וכל תואר אפשרי ).

בקיצור לי כאוהד בא לראות איזה ניצחון קשה של 0-1 לאחר ששרדנו דקות קשות מול נבחרת עדיפה מאשר איזה יום בו הכל הולך ….זה ורק זה יוכיח לי את השינוי המנטלי .
(ולא שכחתי שבמצב של 0-0 היינו קרובים מאד לחטוף גול שהיה משנה כנראה את כל מהלך המשחק ).

8. "מרץ המשוגע "
לסיום יש למה לחכות ישראל 3/3 במרץ נחזור לשני משחקי בית מול וולס בחיפה וכעבור 4 ימים מול בלגיה החזקה בטדי . אין ספק, שני מבחני "גמר " שיכולים לשנות לגמרי את ההתייחסות לנבחרת ישראל
א-ל א-ל ישראל !

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. שתי הירות שלי:
    1. המשחק הכי טוב (ויפה) של הנבחרת מזה ה-מ-ו-ן זמן.
    2. החגיגות (לפחות בתקשורת) מוגזמות בטירוף, כאילו כבר עלינו לחצי גמר היורו..

  2. תודה על המאמר, מסכים איתך ברובו.
    גם שלמה שרף טען בספרו שבקדנציה הראשונה שלו הוא לא הבין מאומה מהחיים שלו…

  3. אהרון אני מסכים עם כל מה שכתבת!
    ראוי לזכור גם שלמרות הניצחון המרשים, היו דקות מסויימות במחצית הראשונה שבוסניה הגיעה למצבי הבקעה של 100% ורק הצלות גדולות של מרציאנו ומזל גדול מנעו מהנבחרת לספוג ומי יודע איך היה המשחק מתפתח אילו ספגנו.

    בצד החיובי ראוי לציין שהנבחרת שיחקה קרוב והניעה מצוין את הכדור בסבלנות ותוך חיפוש הפרצות, הגיעה למצבים רבים, והבקיעה בדקות קריטיות ששברו את הבוסנים.
    המבחן האמיתי האם מדובר במגמת שינוי או בסתם אפיזודה חולפת, היא בצמד המשחקים במרץ, אבל לפחות לערב אחד היה כיף גדול לחזות במשחק הנבחרת

  4. 2 המשחקים במרץ קריטיים מאוד
    4 נקודות + 6 מול אנדורה וקפריסין וישראל בפליי אוף
    להכות בברזל ולשאוף להוציא 22 נקודות ומקום 2
    בכל מקרה בית מציאה

  5. גם תרנגול עיוור לפעמים מוצא גרגיר וגם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום. סטטיסטית, ישראל תגיע פעם לטורניר גדול. על תלמדו מזה כלום על דרך, על שיטה, על איצטדיון ועל כדורגל איכותי. הנצחון של אתמול הוא לא הרבה יותר ממקריות ואוסף של גורמים שהשתלבו היטב.
    אני שואל את עצמי מה היה קורה אם לא היה צוק איתן והנבחרת הייתה פותחת בהפסד ביתי לבלגיה, האם המומנטום היה נמשך?
    גוטמן מאמן טוב סה"כ ואם יש מישהו שיכול לעשות דרך זה הוא אבל אני לא הייתי מתלהב יתר על המידה. תראו מה קרה לנבחרת הנוער שהיא סוף סוף הגיעה לאליפות אירופה.

  6. תודה רבה לרועי שהכניס את המאמר.
    יאיר תגובתי למה שאמרת
    אני חושב שהאמת איפה שהיא באמצע בין ההתלהבות היתרה לבין המקריות שאתה מציג.
    מה זה דרך ושיטה ?
    אם שיטה זה לשחק עם אותם שחקנים למשל אז יש לנו שיטה .
    גם איצטדיון חדש נבנה והתוצאות בהתאם בנוסף אי אפשר להתעלם מהרמה שהשתפרה העונה מאד בליגה.
    בצד השלילי אי אפשר לשכוח שמדובר במשחק אחד מול יריבה בקנטים (מצד שני נבחרות ישראל בעבר לא היו מוציאות בקלות 6/6 מול אנדורה ובעיקר בקפריסין ).
    בקיצור לדעתי משהו חדש מתחיל את וולס ננצח פה ואז גם הפסד לבלגיה לא יעצור אותנו בדרך למקום השני וליורו ….אך המבחן לא יהיה להגיע ליורו אינפלציוני אלא ההמשכיות ובעיקר האפשרות להגיע למונדיאל אז תבחן התאוריה (הראלית ) של יאיר .
    כולי תקווה כי לאחר שנצליח להעפיל לטורניר גדול (גם אם אינפלציוני ) נעבור שלב מנטלי שיאפשר לנו להמשיך ולשחק בטורנירים גדולים וביחוד המונדיאל הבא ברוסיה.

  7. 1. קודם כל, המשחק הבא יהיה כנראה פחות טוב.
    2. "כולה בוסניה" – בוסניה טובה משמעותית מאנדורה ומקפריסין, עם שחקנים שכמעט כולם בקבוצות רציניות גם בלי הנעדרים. לא זוכר מתי הנבחרת שלנו ניצחה כזה משחק כשזה עוד היה חשוב
    3. לגבי יאיר – לא נראה לי שככה זה עובד ("תיאוריית התרנגול") זה נחמד לאירוע בודד או אפילו משחק אבל מזל שיחזיק טורניר שלם?
    4. שירן ייני – מה הסיפור? הבחור מתאמץ וכל זה אבל הוא לא טוב. לא ברור מה הוא עושה שם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט