האם ה-"SHORT CORNER SHOT" הוא מיתוס? / מנחם לס

(טוני פרקר היה אולי 2.5 מטר מריי אלן כשהוא קיבל את הכדור בצד, ועד שטוני הגיע אליו, כבר היה מאוחר!)

 האם ה-"SHORT CORNER JUMP" זה מיתוס?

משך דורות של NBA – אפילו לפני שציירו את קשת ה-3 שניות – הג'אמפ מהצד נחשב לדרלינג של הקלעים. זה נחשב לג'אמפ הקל והמדוייק ביותר.  במיוחד בגלל קשת ה-3 שמהפינה היא הקצרה ביותר – 22 רגל בדיוק (כפול 30.48 ב-ס"מ), לעומת 23 רגל ו-9 אינטש מהטופ אוף דה קי.

לקלעים ישנן שלוש 'סיבות' ראשיות לקלות שבזריקה (אני חייב להוסיף 'כאילו'):

1. הראשונה כמובן היא העובדה שקו ה-3 מהצד הוא רק 22 רגל מול 23 ו-9" מהאמצע.

2. הקלעים טוענים שמהצד ישנן פחות 'הפרעות ראייה' כי הטבעת עומדת ערומה ללא הזכוכית שמאחוריה.

3. הקלעים טוענית שמבחינה פסיכולוגית קליעה מהצד נחשבת לקלה יותר.

אז מה תגידו אם אומר לכם שכל שלוש הסיבות הן מיתולוגיה שגוייה, ספורי סבתא, וגם אוכיח לכם זאת? (כמובן שלא אוכיח במחקר שאני עשיתי, אבל אני מביאו עבורכם).

מחקר חדש שפורסם ע"י 'ניילון קלקולוס', ושספורטס אילוסטרייטד ציטט אותו, מראה שאחוז הדיוק בג'אמפ לא משתנה הרבה מזריקה הניזרקת מ-5.5  פיט (רגל) ועד בערך 22-23 FEET. ז"א שאין הבדל בדיוק באם אתה זורק מ-22 FEET (שהוא מרחק הזריקה מהקרן ב-3 או זריקת ל-2 ארוכה מ-22 פיט), לבין זריקה מ-24 פיט. הדיוק נשאר בסביבות ה-40%.

אז מהו ה-BUMP הירוק שפתאום קופץ מעלה בירוק? ה-BUMP הירוק הוא הדיוק כשהזריקה באה מהצד.

אבל הרי הטבלה מראה שבזריקות מהאמצע לא משנה אם אתה זורק מ-6 פיט, 8 פיט, 12 פיט, 16 פיט, 18 פיט, 20 פיט, או 22ץ או 24 פיט?

הנה הטבלה:

 

אז מה בדיוק קורה כאן? מה הסיבה לגבשושית הירוקה?

 

הטבלה נילקחה ממשחקי הליגה ב-2013-14, והיא מראה את  ממוצעי המרחק של השמירה מזורק ה-3  מהפינה , ומזורק ה-2 ממרחק 22 פיט מכל מקום מה שמעניין אותי הוא הצבע הירקרק הבהיר המדגים את מספר הזריקות הארוכות מ-22 פיט.

מה שאנחנו רואים הוא שרק בערך ב-37.7% מהמקרים, השומר נמצא ביותר מ-6 פיט מרחק מהזורק, בעוד שבזריקת 3 מהצד, המגן נמצא 6+ פיט מהזורק 57.7% מהפעמים.

המסקנה היא שהסיבה לאחוזי הקליעה הגבוהים מהצד (הגבשושית הירוקה) היא רק בגלל סיבה אחת: הזורקים משם הם הרבה יותר חופשיים לזריקה.

למה זה ככה? זאת אסביר במאמר אחר!

;

תראו כמה רחוק טוני פרקר מריי אלן כשהוא מקבל את הכדור!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. נחמד, אבל לא מדויק. הבאמפ הירוק הוא בגלל שהקו הירוק מייצג eFG%, שזה מדד שמייצג אחוזי קליעה שמשוכללים לפי התמורה מהזריקה, ככה שאחוזים ל3 "שווים" יותר מאחוזים ל2 (לדוגמא 33% מטווח ה3 שווים בחשיבותם ל50% מטווח השתיים כיוון שבאותה כמות של זריקות תיווצר בשני המקרים כמות זהה של נקודות, ולכן הeFG% בשני המקרים הוא 50%).

    במילים אחרות, הגבשושית כשלעצמה לא אומרת ששלשות מהצד נקלעות באחוזים גבוהים יותר מזריקות 2 מאותו המרחק. היא רק אומרת שמ21 FEET יותר ויותר מהזריקות הן שלשות ולכן הeFG% גבוה יותר.

    קראתי גם את המאמר והוא מציין שם (בלי להביא לינק) שהנתונים אומרים שזריקות מטווח 2 נקודות מ22 FEET נקלעות ב34.3%, הרבה מתחת לנקודה המתאימה בגרף למעלה שכוללת גם שלשות, מה שאומר ששלשות מהטווח הזה נזרקות באחוזים גבוהים בהרבה מזריקות ה2 מאותו המרחק. זה לא אומר בעיני ששתי הסיבות האחרונות שציינת לא נכונות – בשביל זה הוא צריך להוכיח שבפילוח זריקות לפי הזווית לסל, זריקות מאותו המרחק נכנסות באותם אחוזים עבור כל הזוויות (מ90 עד -90 מעלות)

    מה שאני לוקח מפה זה בעיקר את זה שהאחוזים נשארים זהים בין 3 ל19 FEET. זה מדהים!

    1. לא קראתי את המאמר עצמו. קראתי מאמר על המאמר. שם היה כתוב שהדיוק שווה בערך לא מ-3 פיט ל-19 אלא מ-5 פיט ל-22

  2. הסתכלתי על הגראף עתה וזה באמת נראה מ-3 פיט. אני לא מאמין. זה לא יכול להיות נכון, אלא אם כן בגלל ש-3 פיט מהסל השמירה היא אישית לוחצת ולכן האחוז כה נמוך. בזריקה חופשית כל שחקן יקלע 95% מ-3 FEET!

  3. בלי קשר לנתונים הסטטיסטיים, אני אישית אף פעם לא אהבתי במיוחד את הזריקה מהצד.
    היא תמיד הרגישה לי קשה יותר.
    הרבה יותר אינטואיטיבי מבחינתי לקלוע מהחצי פינה (אלכסון), או ישר מול הסל.

  4. מסכים עם האשך. לדעתי זו מיתולוגיה לא נכונה. למעשה, לעין שלנו (או למוח) קל יותר להבחין בתנועה צידית ולתקנה מאשר בתנועה קדימה-אחורה (נסו להחזיק מקל של מטאטא על האצבע, תראו שהתנודות הגדולות הן קדימה-אחורה ולא ימין-שמאל). לכן, אם יש בטווח הראייה יותר עצמים במישור ימין-שמאל (כמו הקרש למשל), קל יותר לכוון את הזריקה מאשר מהצד, שם אין כמעט עצמים "להתביית" עליהם מלבד הטבעת.
    זה שהזריקות מהצד פנויות יותר, מסביר הרבה מאי ההתאמה בין ההיגיון למספרים.

    1. ינון זה הסבר מעניין מאוד, תודה. לא הבנתי מהתרשימים של מנחם את כל הפרטים. לי גם קשה יותר לקלוע מהצד, חסרים גופים (כמו הקשר) כדי להעריך את המרחק נכון. כנראה שבאמת אחוז הדיוק מטווח קרוב הוא נמוך משום שיש שומר גבוה צמוד לזורק.

  5. את האפקט הפסיכולוגי קשה למחוק בעזרת גרפים. לי הרבה יותר קל מפינות. את הרצפים הכי יפים של שלשות מדויקות עשיתי משם.

  6. אגב. סיבה שלא נלקחה בחשבון היא שההגנות מעדיפות (באופן יחסי)זריקות מהשלוש מהפינה בגלל החזרה המאוחרת להגנה של הזורק,
    פתח ידוע למתפרצות. קראתי פעם שאחוז ניכר של המתפרצות מתחיל בזריקה לשלוש מהפינה.

    1. זה נקודה מעולה – השאלה היא האם הגנות מודעות אליה. ממה שאני מכיר זה לא שיקול עבור קבוצות בסכמה הגנתית (אף פעם לא שמעתי על משהו כזה), וקבוצות תמיד תמיד תמיד יעדיפו למנוע שלשות מהפינה בגלל הסיבות מלמעלה

      ואני אישית מת על זריקות מהצד. הרבה יותר נוח לי מאשר מהאמצע

כתיבת תגובה

סגירת תפריט