"GRAVITY" – מושג חדש למדידת יכולת שחקנים / מנחם לס

1.  החולשה של גולדן סטייט התגלתה בצבעים טבעיים

אחרי הנצחון הקליל על הספארס, הגולדן סטייט ווריורס נראו כ-WORLD BEATERS. אמנם לפצח את הספארס כפי שהם כיום כל NUT CRACKER שאתה קונה בשוק הפשפשים ביפו יעשה בלחיצת האצבע הקטנה, אבל בכל זאת.

ואז בא אמש, ומשחק נגד הפייסרס. גולדן סטייט נראתה גרוע אפילו מהספארס ביום גרוע. מהספארס? היא נראתה גרוע יותר מהפועל ירושלים אמש.

ועכשיו כולנו יודעים את הסיבה, וזה דבר מאד לא נעים לווריורס לדעת: הם הקבוצה הטובה – אולי – ביקום עם סטפן קרי. בלעדיו הם הפועל עפולה לפני עשר שנים. בלעדיו הם נראים כתרנגולת שהשוחט מלק את ראשה והיא מפרפרת בחצר של אדון מרגוליס לפניח שנשמתה פורחת.

הסוד ניגלה: תחסלו את סטפן קרי – הווריורס מחוסלת.

אמש הוא ישב באזרחי בגלל עקב נפוח, והם – בלעדיו – יצאו מנוצחים, ניכלמים, ומבויישים. הנצחון של הפייסרס היה אפילונ קל יותר משמראה התוצאה. בגלל 'האוסקאר' חזיתי בהיילייטס של המשחקים רק הבוקר, ואילו הייתי אוהד הווריורס הייתי נחנק על הקפה שאני שותה. הם הראו את השחור-משחור שלהם בלעדיו. הם הוכיחו לי שללא סטפן הם לא הרבה יותר מדלי של צואה ממולא עם מספוא של חזירים (WHATEVER IT MEANS).

בלעדיו אין להם מושג. 38% מהפארקט כשרק לקליי ת'ומפסון (39 חיצים) יש מושג מה לעשות, אבל 12 מ-28 גם אני יכול לעשות, אפילו עם הכתף החדשה שלי, ועוד דבר: 80% מהזריקות שלו באו ביצירה פרטית שלו ללא כל עזרה מחבריו.

הסיפור פשוט:

עם סטפן קרי הווריורס קולעים 113.7 והיריב 96.5, ל-17.2+. בלעדיו הם 100.4 נגד 100.1 – הווה אומר (תשאלו את מומי אם אתם לא מאמינים) – 0.3+.

בלעדיו פתאום הכדור נעצר. אין תנועה, אין פיק-אנד-רול, אין מסירות. אפילו הלייקרס היו מסוגלים בעבר לעשות הרבה יותר ללא קובי, ומיאמי ללא לברון. למה? כי הן היו קבוצות כדורסל. הווריורס היא יותר מדי "סטפן קרי"?

2. אוי ואבוי, ניקס

אף שחקן חמישייה של קליבלנד לא שיחק יותר מ-29 דקות ועדיין הקריעה היתה מביישת ביותר. ההיילייט של הקריעה היתה הקומבינציה ברבע האחרון בין ג'יי אר סמית' ואימן שומפרט – שני שחקני הניקס עד לפני כמה שבועות – שנתנה לנו את ההיילייט של העונה.

3. ראסל ווסטברוק (אבל ללא דוראנט!) הוא ה-MVP של העונה

כמובן שהת'אנדר חייבים את קווין דוראנט (שיחסיר 2-3 משחקים). אבל בלעדו ראסל ווסטברוק הוא השחקן מס' 1 ב-NBA עם יד אחת קשורה מאחורנית. 21 חיצים ב-8 מ-12, 17 בונבונים (קרייר-היי) ו-8 קרשים – והכל כשהוא משחק באחריות ובחכמה. ה-EFF שלו היום הוא 28.9 כשרק אנטוני דייויס לפניו מכל שחקני הליגה!

4. אטלנטה התעוררה מה-FUNK

אטלנטה לא הפסידה העונה יותר משני משחקים רצופים. משחקה אמש היה נגד מילווקי המסוכנת מאד. אילו אטלנטה הפסידה שלושה רצופים היו מתחילים לקבור אותה בבית הקברות 'אליסון' שבמריוטה, פרבר של אטלנטה, הנחשב לבית הקברות הגדול ביותר בג'ורג'יה (אתם רואים? למדתם משהו חשוב ברגע זה!).

אבל שלוש שלשות רצופות של קייל קורבר, ומשחק מצויין שלמילסאפ (23 חיצים, 16 קרשים) מנעו זאת. אחרי הנצחון מילסאפ אמר שלשני ההפסדים הרצופים אחרי שרשרת הנצחונות הארוכה הרגישו כמו "ETERNITY". לי ישנו רושם שקרו – קורים – שני דברים:

א. לאטלנטה ההפסדים היו כאילו קריאת השכמה.

ב. לדעתי אטלנטה אינה כזאת טובה.

5. ממפיס עדיין כאן

אלה שמיהרו לקבור את ממפיס על הפסדיה האחרונים, מוטב שתסתכלו שוב: אמנם למרקוס אולדרידג' לא שיחק, אבל לנצח את פורטלנד, בפורטלנד, הוא אחד הדברים הקשים ביותר ב-NBA. מרק גאסול קבר 8 מה-21 שלו ברבע הרביעי, וזאק רנדולף הוסיף 15 עם 9 קרשים ואני מדרג אותה היום שנייה במערב אחרי גולדן סטייט, ולפני הת'אנדר, הקליפרס, והספארס.ץ

6. מה קורה בוושינגטון?

להפסיד לדטרויט – אפילו שדטרויט היא בתאוצה לא מובנת כלפי מעלה – 89-106, אחרי פתיחת עונה כה טובה ומוצלחת?

הם עדיין 10 משחקים מעל 500., אבל אם תסתכל על ה "+" וה "-" שלהם הם רק 1.3 נק' פלוס, מה עושה מהם לא הרבה יותר מ-"BREAK-EVEN TEAM". היכול להיות שהם לא כאלה טובים, ופשוט התמזל מזלם לנצח משחקים 'שוויוניים'?

לדעתי כל ההתלהבות מהם לא היתה הרבה יותר ממיראז', והם יחזרו להיות הקבוצה הממוצעת בעיר הבירה שהיא לא הרבה יותר מ-'יום אסל ויום בסל'.

7. כל הכבוד ללייקרס

לא משנה איזו בריכת צואה מסריחה יותר – בריכת הצואה של הלייקרס או בריכת הצואה של הסלטיקס – כשהשתיים ניפגשות זה עדיין 'סלטיקס – לייקרס'. זה עדיין הירוק נגד הסגול-זהוב. זה עדיין מסורת, גאווה, ושמירה על השם.

ובאמת השחקנים ידעו את מי הם מייצגים, ומי שחזה במשחק ההארכה הזה חזה במשחק מלהיב וטוב ממש. ג'רמי לין השתיק הרבה פיות – K-700, אני מדבר אליך! מוטב שתעמוד דום ותקשיב! – עם 25 חיצים, ועצר לוזינג סטריק של 7 משחקים עם נצחון חוץ מצויין של 118-111. ווסלי ג'ונסון הוסיף סיסון-היי של 22 וניק יאנג שם 19. אברי בראדלי קלע 8 מה-20 שלו ב-27 הטיקים האחרונים כולל סל משווה שהכריח הארכה.

ללייקרס נצחון כזה שווה 5 נצחונות.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. אני רואה כדורסל בעיניים ומבין מהר מאוד מי שחקן שחקן ומי מחרב.
    למי יש ביצים ומי מתאדה כשלחוץ. מי שומר ומי עושה את עצמו שומר.
    כל הסטטיסטיקות האלה זה בשביל אנשים שלא ראו מספיק כדורסל.

  2. מה ששעייה ואחרים אומרים נכון אבל עדיין יש למטריקות האלה אינפורמציה חשובה.
    מנחם, אם ככה אני כפיסיקאי יכול להוסיף עוד כמה מדדים/מטריקות כאלה. לדוגמא ר"דיוס גירציה" radius of gyration. זה הוא מדד לכמה השחקנים מפוזרים במרחק גדול או קטן מסביב למרכז המאסה שלהם. לא שמעו על זה בנבא ?
    בסופו של דבר אנחנו מדברים על קורלציות בין שחקנים – בין שחקן והשומר שלו זה קורלציה זוגית, בין שחקן לכל שאר חמשת המגינים זו קורלציה רב-גופית, וכ"ו.

  3. ברגע שיש מצלמות חדשות ונתונים חדשים מישהו צריך לעשות מזה כסף.
    The American way 🙂
    אז המציאו מדד חדש (ויש מחיר להוסיף אותו לניתוח) ומן הסתם עם הזמן יתווספו גם הנתונים שעגל הזכיר וכיו"ב.
    תפקידו של המאמן לחשוב מה לעשות עם הנתונים האלה. בשביל זה משלמים לו….

  4. זה מסוג הנתונים שמסרבלים את עבודת המאמן. ה א ב של הכדורסל המודרני זה הספייסינג ויצירת המיסמץ . אם מאמן לא יודע לבנות את ההתקפה שתיצור לו את אותו ספייסינג שהוא הבסיס להנעת הכדור אז אין לו מה לחפש במקצוע ושום נתוני גרבטיציה לא יעזרו. בקיצור, מדובר בכלי עזר נוסף לפרשנים שצריכים להרבות במלל ולהישמע מבינים גדולים.

    1. למשל, פול פירס מתנועע באיטיות ובכבדות, כאילו נע בהילוך איטי בכל מהלכיו, וזה אולי קשור לביצים הענקיות שלו.
      לברון, לעומתו, למרות מסת גופו העצומה לעיתים נע בקלילות וכמעט מרחף מעל הפרקט והמבין יבין.

      1. אשך, יש לי באג ב-2k14, אולי אתה תוכל לעזור לי-

        כל פעם שאני משחק עם האופציה של המיי פלייר/סן אנטוניו/הבולס של ג'ורדן ועושה פלופינג, אז העבירה נרשמת לחובת השחקן שלי.

        אבל שאני משחק עם מיאמי ועושה פלופינג עם הקינג, הוא סוחט עבירות.

        מוזר.

  5. ממה שאני מבין זה לא בלבול ביצים פשוט כימות מתמטי של הסקה לוגית שאנחנו עושים בצורה טבעית.לכולם ברור שקווין לאב או נוביצקי גורמים לריווח משחק ההתקפה וזה גורם להגעה קלה יותר לטבעת ולמצבי זריקה נוחים יותר. יש כאלה שיותר נוח להם הציון המספרי כדי שזה ייראה טוב יותר בטבלה וככה יהיה אפשר לדרג שחקנים. בעיניי זה קצת מיותר…

  6. אני דווקא מוצא את הסטטיסטיקות בכדורסל מאוד מעניינות, והרבה סטטיסטיקות, כמו זו לדוגמה, מספקות נקודות מבט חדשות על המשחק עצמו.
    המטרה של הסטטיסטיקה בסופו של דבר היא להעריך את טיבו ואיכותו של כל שחקן, ולאפשר השוואה בין שחקנים שונים. אני בספק אם נוסחה כזו תימצא מתישהו, ולעת עתה נחמד להתעמק בינתיים ברעיונות חדשים

  7. הבנתי (אני חושב) את הרעיון שעומד מאחורי הGRAVITY וזה אכן רעיון מקורי, אבל קשה לי לקבל את המדד שלפיהו הוא מדרג שחקנים. איכותו של שחקן לא צריכה להימדד רק על פי טווח הקליעה שלו.
    הרעיון הזה טוב אם משתמשים בו לבדיקת יכולות הקליעה של שחקנים ולא מעבר.

    1. הם לא נתנו את הנוסחה שמתארת את ה gravity, אבל המדד הזה, מה שלא יהיה, לא מדרג שחקנים כמכלול אלא רק אספקט אחד של המשחק שלהם.

      1. סבבה
        אני מוצא יותר מדי גורמים שיכולים להשפיע על הרעיון הזה של בדיקת המרחק שבין המתקיף למגן. אם למישהו יש עוד מידע על הסטטיסטיקה הזו אני אשמח

כתיבת תגובה

סגירת תפריט