באם טיים / הגולש אלון

באם טיים / הגולש אלון

אלון הוא אוהד מיאמי וגולש וותיק בהופס. זהו מאמרו הראשון לאתר.

מאז שקלע 83 נקודות, כולם מסבירים למה זה הישג מפוקפק ושיא לא ראוי שהושג בדרך לא כשרה.

לא באתי להצדיק את מה שמיאמי עשו בדקות הסיום, מה שבתור אוהד גרם לי אכן קצת להתבאס מהעניין, אבל היי, בכל זאת אוהד, ובכל זאת קרה פה אירוע היסטורי, ובאתי לרגע להסביר מה קרה, איך קרה ולמה קרה מה שקרה, כדי לשים את האירוע בפרופורציה יותר נכונה לדעתי.

על וושינגטון אין מה להכביר במילים. הם קבוצה גרועה שמנצלת את המצב האבסורדי שנוצר בליגה שמעודד צבירת הפסדים ומאפשר להוזיל את המותג ככל הניתן. משהו שהיה קיים גם בעבר (גם במשחקי השיא של קובי ווילט), אבל אולי בצורה קצת פחות בוטה.

אולם בצד השני של המשוואה יש את מיאמי, לכאורה קבוצה ראויה וסבירה עם סגל לגיטימי לליגה. חוץ מהעניין הקטן של סוף עונה מול קבוצה פח, אז בפתיחת המשחק זה היה הסגל שהתלבש: מיצ'ל, יאקוצ'יוניס, סמית', גרדנר, לארסון, חאקז, פונטקיו, ג'ונסון ובאם. היו גם את קילס וגולדין ששיחקו עד כה 4 דקות בממוצע ביחד ב-4 משחקים. מעל 2.05 מטר אלו רק באם וגולדין. מבחינת ממוצע נקודות, היחידים עם ממוצע דו ספרתי היו באם (19.8), חאקז (15.1) ולארסון (10.4).

מצב הסגל גרם לכך שבאם נאלץ לשחק הרבה דקות כי הוא היה הגבוה היחיד של הקבוצה ולקחת הרבה זריקות כי לא היה מי שיקלע. אז הוא שיחק 42 דקות (קיבל 5 דקות מנוחה בפתיחת הרבע השני ודקת מנוחה בסוף המשחק אחרי שבירת השיא שאותה שיחק גולדין). מה מבחינת הזריקות? הוא פתח את המשחק עם רבע של 5/8 ל-2 ואותו דבר מחוץ לקשת. ברבע השני זה כבר ירד ל3/5 ל-2 ו0/3 ל-3. ברבע השלישי הוא קלע 3/6 ל-2 אבל רק 1/5 ל-3, וברבע הרביעי 2/2 ל-2 ו-1/6 מזעזע ל-3. סך הכל הגיוני בעומס שהיה עליו, ובאיך שנפתח המשחק. בסך הכל מדובר על 13/21 יפים מ-2 ו7/22 רעים מ-3 שהלכו והידרדרו ככל שהמשחק התקדם.

זה הזמן לעבור לעונשין שכידוע, בתחום זה הוא שבר כל שיא שהיה, גם במספר הזריקות וגם במספר הקליעות. נתחיל בלהזכיר שמדובר בסנטר שזרק הרבה זריקות בצבע, ושיחק הרבה דקות, ומולו לא היו מגני צבע דגולים, מה שגרר לא מעט עבירות שהרבה מהן היו על זריקות, ולכן באמת בשני הרבעים הראשונים, הוא סיים עם 6/7 מהקו בכל אחד. ברבע השלישי הוא כבר עלה ל-10/13 שזה הרבה אבל לא בלתי סביר בהינתן כל התנאים הנ"ל, והרבע האחרון כבר באמת היה שכונה יחסית עם 14/16.

לטענה שמיאמי זרקה מלא עבירות כדי לתת עוד פוזשנים, זה נכון, אבל מיאמי ביצעה במשחק כולו 22 עבירות, מתוכן 8 ברבע האחרון המדובר. וושינגטון עשתה 34 ובניגוד לכל מה שמכונה פה זריקות ראש ושריקות אוויר, כמעט כל השריקות הנ"ל היו לגיטימיות לחלוטין. בליגה בכלל, קבוצות עושות 18-22 עבירות למשחק בממוצע, מיאמי עומדת על 19 ווושינגטון על 21.

אז לסיכום, באם קלע 47 נקודות מהשדה ב-42 דקות שהוא נאלץ לשחק כי לא היו גבוהים לגיטימיים אחרים. באם הגיע לקו 43 פעמים על 21 זריקות ל-2 ו-43 זריקות מהשדה סך הכל וקלע 43 נקודות במחצית ראשונה ו-62 אחרי 3 רבעים, בחלוקה לרבעים זה 31, 12, 19 ו-21 כאשר רק ברבע השני הוא נח את 5 הדקות הראשונות ואת הדקה האחרונה במשחק.

אז נכון שאולי שבירת השיא הייתה קצת למשוך את החבל יותר מדי, ואולי היה אפשר לתת לגולדין (רוקי בן 24 שלא נבחר בדראפט) קצת יותר דקות כשהמשחק היה די מת, ומקסימום להחזיר את באם אם וושינגטון עושה קולות של קאמבק, אבל בסופו של דבר זה היה משחק מצוין של שחקן מצוין ששידרג את משחק ההתקפה של, ומשחק בקבוצה עם הקצב הכי גבוה בליגה בפער, שנאלץ לקחת על עצמו יותר בשל הנסיבות וקיבל הזדמנות מול קבוצה פח. אם זה היה נגמר ב-75 נקודות אז לאף אחד לא היה כזה אכפת אבל המחצית השנייה, ובעיקר סוף המשחק עם העבירות של מיאמי, כמות הזריקות מהקו וההחטאות מחוץ לקשת, קצת פגמו בעניין, וכמובן זה שהוא העז לשבור את שיאו של קובי (שיש מצב שהיה מפרגן עם כל התחרותיות שלו והשאיפה להגיע כמה שיותר רחוק) עוררו עליו מלא הייטרים, אבל היי, הוא עשה היסטוריה כי ככה זה כשכוכב אחד מעז!

הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
20 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות
Berch
14/03/2026 9:43:00

ועל זה נאמר…. כשר אבל מסריח
🤣
חוקים זה לפעמים מבאס אבל הוא הגיע לזה חוקית לגמרי. כל הכבוד לו, גם אם הסוף היה קצת מכוער
💪🏼

מנחם לס
14/03/2026 11:24:37

המשך לכתוב לנו, אלון. נהניתי לקרוא את הפוסט שלך

LiorD
14/03/2026 12:08:55

אי אפשר לעשות רציונליזציה לתחושות. מבחינת האוהדים, ההישג של באם לא נתפס כהישג ספורטיבי טהור של שחקן כדורסל, כזה שמדברים עליו במונחים של משחק גדול (קובי, מייקל, רובינסון…), החלטות על המגרש או רגעי קלאץ'. הוא התקבל כמשהו אחר לגמרי, טעון בהקשר רחב יותר שמוציא אותו מהמסגרת הרגילה של הישג ספורטיבי. לכן גם אפולוגטיקה מרשימה כמו שלך (ואני מגיע מפרגון נטו לפוסט שלך כאוהד אסלי..), עם ערימות של סטטיסטיקות, וסיפורי מורשת קרב, פשוט לא תעשה את הטריק. כי בסופו של דבר, כשמדובר בתחושה קולקטיבית של אוהדים, מספרים והסברים לוגיים לא תמיד מצליחים לשנות את האופן שבו אירוע נקלט ונצרב בתודעה.
אני מאוד מעריך את באם, כשחקן וכאדם. אבל אני לא בטוח שה"הישג" הזה יעשה למורשת שלו את מה שהוא חושב. הוא לא ייזכר כמי שקלע 83 נקודות, אלא בעיקר בזכות האופן שבה הושגו הנקודות, וכל זה בתוך ההקשר הרחב יותר של השאלה לאן הליגה הולכת בכל הנוגע לספורטיביות.

wadi
14/03/2026 12:30:49
הגב ל  LiorD

לא מסכים, מה שבאם עשה לא שונה מקובי.. קלע הרבה נקודות במשחק זניח בשביל סטטיסטיקה (יכול להיות שגם רובינסון באותה קטגוריה אבל זה היה מזמן כנל ג'ורדן). אם קובי היה יכול היה קולע יותר ולא הצליח לכן באם בהחלט עבר אותו ב2 נקודות שלמות בתחרות היסטורית חסרת ערך ספורטיבי. ואצל קובי זה גם קרה במשחק עונה רגילה לא חשוב, לא כשהכסף על השולחן. כמובן שהיו לו תצוגות אישיות אדירות אבל זה לא שייך לדיון הנל

LiorD
14/03/2026 12:57:58
הגב ל  wadi

אולי.. אבל אני מדבר על תחושות ומורשת.
אני לא זוכר שאחרי המשחק של קובי, נשפך כל כך הרבה מלל ציני.
אני חושב שהמשחק שלו החליק בגרון בצורה יותר טובה לקהל הרחב של האוהדים.
במקרה של קובי היה גם סוג של בילד אפ, חודש לפני זהף הוא קלע מול דאלאס 62 נקודות, ב שלושה רבעים, ופיל ג'קסון הושיב אותו כל הרבע הרביעי. בחודש שאחרי עד למשחק ההוא הוא קלע משהו כמו 40+ נקודות בממוצע, ואז הגיע המשחק מול טורונטו.
זה היה פחות "רנדומלי", או לפחות ככה זה נתפס המורשת שלו.
גם על קובי היו בקורות בזמן אמת. זכור לי שצ'ארלס בארקלי אמר שאם הוא היה שחקן טורונטו הוא היה יוצא מהמשחק הזה ב 6 עבירות, וכם היה מגיע עם קובי לעימות פיזי.

wadi
14/03/2026 13:12:42
הגב ל  LiorD

אז אני לא מסכים עם התחושות האלה!:) הציניות והביקורת על איך באם הגיע ל83 זה חרטה. כמעט כל שחקן (אולי חוץ מדאנקן) רוצה את התארים האלה. כל מיני ווסטברוקים ולילארד היו מתים לעמוד בטופ ולא הצליחו עד היום. באם הצליח וכל הכבוד לו. זה יפה? לא זה תורם להצלחת הקבוצה? לא. אבל אי אפשר לעשות איפה ואיפה למי מותר לשבור את השיא

עידו גילרי
14/03/2026 13:19:48

אני רק שאלה- למה כולם קוראים לזה שבירת שיא?
לא נשבר כלום…

אלון אמיר שפר
אלון אמיר שפר
14/03/2026 14:00:28

שבירת סגנות שיא
בכל זאת גם השיא של ווילט זה קצת מה שבאם עשה רק על סטרואידים ובלי מצלמות ותיעוד יתר והיחיד שאולי זוכר את זה זה דוק לס

עידו גילרי
14/03/2026 14:04:55

אז אותו דבר לגבי באם חמש שנים מהיום.
חוץ מכל הקוביספרה שנכנסה לויברציות אין מה להתרגש.כמו שספו אמר – לא צריך להתנצל בפני אף אחד.

LiorD
15/03/2026 14:25:07

ואכן האחרון שצריך להתנצל זה באם.
כמו שאומרים אצלנו "נותנים לך? קח".

trusttheprocess
trusttheprocess
14/03/2026 16:38:59

מי זה בכלל באם
אף אחד לא יזכור אותו עוד 10 שנים
יש לפחות 50 שחקנים בליגה שיכולים לעשות מה שהוא עשה באותה דרך שהוא עשה

אלון אמיר שפר
אלון אמיר שפר
14/03/2026 16:48:21
הגב ל  trusttheprocess

אין ספק והם בהחלט מוזמנים לעשות
בכל ערב נתון יש לפחות משחק אחד של קבוצה תחרותית מול קבוצת טנקינג עם סגל שיתקשה בליגה הישראלית ויש הרבה שחקנים שלא רלוונטים לחמישיות סוף העונה ומטפלים בעצמם אז קבוצות עולות בסגל חסר והכוכבים שכן משחקים יכולים להפגיז מלא נקודות. בינתיים הם מקסימום מגרדים את ה50 לערב אבל תפאדל, שיבושם להם

shlomonagar
shlomonagar
14/03/2026 18:20:09

לרוב השחקנים והקבוצות עדיין יש מספיק אינטגריטי, כבוד למשחק ומודעות מכדי לעשות דבר כזה.

jefffoster10
14/03/2026 17:43:24

תודה רבה על פוסט מצוין!
בסוף, כל כוכבית לצד כל הישג היא כוכבית שבעיקר בראש שלנו ובדיונים שלנו. מה שכן, הדרך שבה נשבר השיא היא פחות של יום כזה ש"הכל הולך", למעט הרבע הראשון, אלא הרגשה כזו שמתבשלת שקורה משהו שלא ממש ציפינו שיקרה אז בואו נזרום עם זה (לדוגמה, קליי ו-14 השלשות היו יותר מהסוג של "הכל הולך", או להבדיל 20 נק' ב-4 דקות של ארון נייסמית' נגד הניקס במשחק מס' 1 בגמר המזרח עונה שעברה).

אלון אמיר שפר
אלון אמיר שפר
14/03/2026 19:23:23
הגב ל  jefffoster10

צודק ממש
ההתחלה הייתה ממש הכל הולך, ההמשך קצת פחות הלך אבל באמת לא היו ממש אלטרנטיבות ליוצרי נקודות/גבוהים והסוף כבר היה גוועלד אבל כמו שאמרו באם וספו, שיקפצו להם..

שוקו
שוקו
14/03/2026 20:59:06

מסכים עם כל מילה.
לצפות מבאם לעצור ב81 או לא לעקוף את קובי זה פשע. אם ככה אצנים צריכים לרוץ לאט יותר כדי לא לעקוף את ה9.58 של בולט? או רונאלדו היה צריך להפסיק להכניס שערים כדי לא לעבור את פלה?
שיאים בספורט נועדו להישבר גדול ככל שיהיה מי שמחזיק בהם ו"קטן" ככל שיהיה מי ששובר אותם

Smiley
15/03/2026 5:42:43

כמה בכי ו"חוסר כבוד לקובי". אבל קובי בסיטואציה כזו מנסה להגיע ל-100 ללא ספק.

הייתה פה הזדמנות וכל הכבוד להיט שפרגנו לאדבאיו משחק כזה.
ספולסטרה אמר ובצדק שלא צריך להתנצל עבור אף אחד

nadav
nadav
15/03/2026 7:11:23

שלא יתנצלו.
אבל שלא יצפו שנדע להבדיל בין הוויזארדס לבין הג'נרלס ובין הנ.ב.א לקרקס.

המשגיח
15/03/2026 8:08:33

תודה אלון

אלון אמיר שפר
אלון אמיר שפר
15/03/2026 8:43:39

תודה לכל מגיב. זה ממש מעלה את המוטיבציה לכתוב עוד