יומן אליפות מכבי חיפה (7) – לקראת מכבי תל אביב/מתן גילור

מכבי חיפה נגד מכבי ת"א הוא המשחק הגדול ביותר שיש לכדורגל הישראלי להציע. נכון, ייתכן שהדרבי התל-אביבי מעורר יותר עניין. ייתכן שבמשחקיה של בית"ר ירושלים נגד איחוד בני סכנין או הפועל ת"א יש יותר אמוציות. עבורי המשחק הכי חשוב הוא בכלל הדרבי החיפאי. ברם, כל זה לא משנה שזה המשחק בין שתי הקבוצות הגדולות ביותר, האהודות ביותר, המעוטרות ביותר (לפחות מקום המדינה ובואו לא נפתח את הדיון הזה מחדש), העשירות ביותר, עם הסגלים הנוצצים ביותר, מחלקות הנוער הטובות ביותר, ההנהלות המקצועיות ביותר וכיו"ב. או בקיצור – המשחק הגדול ביותר. אם תרצו להיות פופוליסטים, אפשר אפילו לכנותו "הסופר-קלאסיקו הישראלי", למרות שהסופר קלאסיקו הוא דרבי, אז ההשוואה קצת לא במקום.

*

הסטטיסטיקה בשנים האחרונות נוטה לכיוון הצהוב. הפעם האחרונה בה מכבי חיפה ניצחה את מכבי ת"א בבלומפילד היתה לפני יותר מ-3 שנים. בסטטיסטיקה המצטברת באצטדיון היפואי, מכבי חיפה עדיין מובילה.

*

הקבוצות מגיעות למשחק עם מאזן כמעט זהה. שתיהן כבשו 7 שערים. מכבי חיפה ספגה 4 ומכבי ת"א 3 (כולם מרגליו וראשו של אליניב ברדה). שתיהן גם לקחו את הנקודות מול הקטנות והפסידו את הנקודות במגרשי החוץ הקשים. ההבדל הוא שמכבי ת"א נראתה די טוב במשחקיה עד כה (וטוב מאד דווקא בהפסד להפועל ב"ש) בעוד שמכבי חיפה, למעט המחצית השניה נגד סכנין, מאד לא משכנעת, בעיקר במשחק ההגנה.

ההבדלים הגדולים ביכולת כלל לא מפתיעים, וזאת בלי קשר להבדלי האיכות בין השחקנים והקבוצות, אם בכלל קיימים. ומדוע? מכמה סיבות:

  1. מכבי ת"א שמרה יפה על ליבת סגל השחקנים שלה. רוצה לומר שכבר קיים תאום טוב בין שחקני הקבוצה, דבר המאפשר להגיע לשיא בשלב מוקדם יותר של העונה.
  2. מכבי ת"א השתתפה במוקדמות ליגת האלופות, דבר אשר חייב אותה לנסות להגיע לשיא כבר בפתיחת העונה. כמו כן, היא שיחקה מספר משחקים רב יותר ובדרגת קושי גבוהה יותר.

בעקבות סעיף 2 לעיל, המשחק גם חשוב בעבורה יותר מאשר בעבור מכבי חיפה. לא זו בלבד שהוא משחק ביתי, אלא שמספר משחקים גדול יותר והגעה לשיא כבר בתחילת העונה גובים מחיר בסיומה. בהתאם לזאת, המטרה של מכבי חיפה צריכה להיות להגיע לפלייאוף כמה שיותר צמוד למכבי ת"א, בעוד שהאחרונה צריכה לפתוח פער כמה שיותר גדול ולא לאפשר לאלת העומס הפיזי להשפיע על גורל האלופה. לא פעם היה ניתן לראות שקבוצות ישראליות שמשתתפות במפעלים האירופאים בכלל ובמוקדמות ליגת האלופות בפרט פותחות את העונה בצורה טובה עם שיעורי הצלחה גבוהים מאד, אך שיעורי ההצלחה צונחים כשמתקרבים לסיומה. אם כי יצוין שמכבי ת"א השתתפה במוקדמות בלבד (ללא שלב בתים) וכן שדחיית הליגה גרמה לכך ששחקני המפתח לא נזקקו לשחק פעמיים בשבוע באינטנסיביות גבוהה, ולכן האפקט של אירופה מעט פוחת, למרות שכל 6 המשחקים שוחקו מחוץ לישראל, דבר שוודאי לא עומד לטובת העומס על השחקנים.

*

5 נקודות על הרכבי הקבוצות:

  1. מכבי חיפה תחסר שני שחקני הרכב משמעותיים מאד. בעוד שליוסי בניון ניתן למצוא תחליף בעמדה, אם כי פחות במנהיגות, למוהמדו אידריסו אין תחליף ראוי בחוד, קל וחמר במשחקים מסוג זה בהם היריבה אוחזת יותר בכדור והקבוצה צריכה שחקן שיוכל להתגבר על בלמי היריבה במאבקים על כדורים ארוכים ולהחזיק את הכדור עד הצטרפות שאר שחקני ההתקפה. גם למכבי ת"א חסר שחקן הרכב פוטנציאלי (ברק יצחקי) אבל הוא פחות מהותי עבורה והיא כבר למדה להסתדר בלעדיו, כאשר בשנים האחרונות היה יותר זמן פצוע מאשר כשיר. אני מניח שסאלה יעלה את וויאם עמשאה (שכבש בכל 4 השנים האחרונות נגד מכבי ת"א) מהספסל, כשהגנת הצהובים מעט עייפה.
  2. ישנו פתגם שאומר ש"ההבדל בין חכם לטיפש הוא שחכם לומד גם מטעויות של אחרים, טיפש לומד רק מטעויות של עצמו." אז מסתבר שסאלה לא כל-כך טיפש והוא דווקא כן למד מהטעויות שעשה בנאדו בשנה שעברה וככל הנראה יפתח עם שני קשרים אחוריים אל מול שלישיית האמצע של מכבי ת"א, כאשר סביר להניח שגם רובן ראיוס ישחק בעמדה מעט אחורית יותר.
  3. מסתמן שמכבי ת"א לא תפתח עם חלוץ מטרה, אלא עם ערן זהבי כחלוץ מדומה. הדבר מפתיע נוכח חולשתם של בלמי מכבי חיפה שמהווים את החוליה החלשה ביותר עד כה העונה. בעצם, הבלמים ישחקו "על ריק". נהוג לנקוט בגישה זו דווקא כשהבלמים חזקים והמגנים או הקישור האחורי חלש ורוצים להעביר את מרכז הכובד אליהם. בתגובה (או שלא בתגובה, לעולם לא נדע), סאלה תרגל את אוראל דגני בהרכב. הדבר מאפשר יותר מהירות כנגד הכניסות מהקו השני וכן עזרה למגנים. קינן שאמור לתת מענה למשחק הראש והמסיביות של פריצה/בדש בהחלט מיותר לאור הרכב ההתקפה התל-אביבית. החיפוי של דגני יאפשר גם לטאלב טוואטחה ואייל משומר לתמוך בהתקפה, דבר הכרחי לאור ההרכב שכולל קישור אחורי מעובה וללא חלוץ מטרה טבעי. כמובן שהחיסרון של קינן יפחית במידה ניכרת את הסיכוי לכבוש מקרן או בעיטה חופשית שמוגבהת לרחבה.
  4. גם מכבי חיפה מוציאה את העוקץ מבלמי היריבה במידה מסוימת, כאשר אלון תורג'מן שאינו חלוץ מטרה טבעי אמור לפתוח בעמדה זו ולפתוח הרבה לצדדים. פה דווקא יש היגיון, כיוון שהבלמים של מכבי ת"א הם הטובים בליגה והמגנים הם נקודת החולשה של ההגנה.
  5. המאצ'-אפ העיקרי בשני הצדדים הוא קיצוני מול מגן: בעונה שעברה אייל משומר הסתדר בנקל עם טל בן חיים. למשומר אחד על אחד הגנתי מצוין והוא גם מהיר, מה שמנטרל את היתרון הגדול ביותר של טב"ח. ברם, השנה נראה כי טב"ח החל להתבגר ומבין את המשחק טוב יותר. הוא פחות הולך עם הראש בקיר ויותר נכנס לאמצע. משומר יצטרך גם לעצור אותו על הקו (משימה לא פשוטה כלל) וגם לשים לב שהוא לא נכנס למרווח בינו לבין הבלמים ללא שמירה. בנוסף, משומר יצטרך לתמוך רבות בהתקפה. רק רגע אחד! איך לכל השדים זה קשור למאצ'-אפ הזה? אז זהו, שזה קשור מאד. לטב"ח קיימת בעיית כושר גופני ולרוב הוא אינו מסיים משחקים מלאים. משומר צריך לגרום לו לעבוד כמה שיותר קשה בהגנה, כדי שיגיע בלי אוויר להתקפה. בצד השני של המגרש יהיה זה חן עזרא מול מגני מכבי ת"א. דרך האמצע הכולל קישור אחורי מעובה ובלמים מצוינים, כמעט בלתי אפשרי. לפיכך עזרא יצטרך לפעול מהאגפים בשיתוף פעולה עם המגן התוקף בצד שלו, תוך תשומת לב שהוא וטוואטחה לא גורמים לפקק תנועה, במקרה בו עזרא יוצב בשמאל.

*

ועוד משהו בקטנה לסיום:

הביקוש למשחק הזה מצד אוהדי מכבי חיפה הוא אדיר, בעוד שמספר המקומות שהוגרלו נמוך מאד (סביב 1,000, כיוון שמנויי חוץ, מנויי יהלום ומקורבים מקבלים ללא הגרלה).

הדבר הוביל לשוק שחור או בשמו המכובס "ספסרות".

מדובר על עבירה על מספר חוקים של מדינת ישראל, לרבות פקודת מס הכנסה, הוראות ניהול ספרים, העדר היתר מתאים וכיו"ב. אבל הרבה מעבר לעבירה על החוק זהו פגם מוסרי. אנטי ספורטיביות בהתגלמותה המכוערת ביותר.

יכול להיות שניתן להאשים גם את הרוכשים שהתפתו למחיר המופקע, אבל מרבית האשמה היא על המוכרים.

כולי תקווה שמכבי חיפה תדע לאתר את האנשים הללו ולשלול להם את המנוי לכל הפחות. עדיף שגם תגיש תלונה במשטרת ישראל.

*

בהצלחה למשתתפים ושהחברים בירוק ינצחו.

 

Subscribe
Notify of
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
רבינוביץ
רבינוביץ
20/10/2014 11:52:52

למה להכניס לאתר אן בי איי את הספורט בכלל ואת הליגה בפרט הכי משעממת וגרועה בעולם?

מנחם לס
מנחם לס
20/10/2014 15:01:47

מכבי חיפה – מכבי ת"א היה תמיד קלסיקה, עוד משנות ה-50. והוא הפך למלחמה ממש כשאלי פוקס עבר ממכבי ת"א למכבי חיפה. יא אללה איזה מתח היה אז כשהשתיים ניפגשו: כמו שני אחים הנילחמים בזעם אחד נגד השני!
כיף היה לקרוא!

איגור
איגור
20/10/2014 15:48:36

כמה הערות:

1. אם היית רואה את משחקי מכבי באירופה (או לפחות את התקצירים) לא היית כותב "הגעה לשיא". מכבי לא הייתה קרובה לשיא ואפילו לא בקצת, אחרת היינו נשארים באירופה. מה גם שהפיאסקו עם גארסיה (שוב גארסיה) רק הרס.
2. המשחק חשוב לשתי הקבוצות באותה המידה. אם אתם מתבזים היום (אינשאללה), זה מצביע באופן די ברור שאתם בלוף.
3.יצחקי מול אידיריסו? הצחקת אותי…
4. הפתגם הולך כך: "ההבדל בין חכם לפיקח הוא שהפיקח יודע לצאת מצרות שחכם לא היה נכנס אליהן"

צהוב עולה!!!

מתן גילור
20/10/2014 16:25:33

כמה הערות לאיגור:
1. ראיתי את המשחקים!!! כתבתי במפורש שהניסיון הוא להגיע לשיא בתחילת העונה. מן הסתם שאין אפשרות להציג כבר אז את הכדורגל הטוב ביותר. זה נכון גם למאריבור.
2. הוא לא והסברתי למה.
3. אתה פשוט יכול להודות שראית את אידריסו ב-2 משחקים בחייך ואין לך מושג מה הוא שווה. איך אפשר לשפוט את יצחקי? מתי בפעם האחרונה הוא שיחק חצי שנה רצוף כדורגל ברמה גבוהה?
4. זה משפט אחר ולא קשור. אם היית חכם היית נמנע מההערה הזו 😉

TheGreatWall
TheGreatWall
20/10/2014 17:27:11

הכנה נהדרת למשחק הערב! תודה!
משחק העונה ללא כל ספק, ובהמשך העונה חשיבותו תגדל אף יותר.
בקשר להרכב של התל אביבים אני דווקא חושב שהוא מאוד הגיוני- במשחק כזה פאקו ירצה קישור מעובה כדי לשלוט בכדור כמה שיותר, ולשם כך צריך להרכיב שלישיית קישור אמצע אמיתית שתדע להחזיק בכדור (אני מניח שיפתח עם ראדי, אלברמן ומיטרוביץ', למרות שאיגיבור גם אופציה לא רעה). טבח בכושר שיא וצריך כנף נוסף שירד להגנה בעת הצורך, ודור מיכה ובן בסט שניהם מתאימים להגדרה הזאת. זהבי, שמתפקד הכי טוב באמצע, יוכל לשחק כתשע מדומה ולעזור לקישור לכשיצטרכו.

TheGreatWall
TheGreatWall
20/10/2014 17:29:56

דרך אגב, אני חושב שנוטים לזלזל יותר בליגה המקומית שלנו כי הרגילו אותנו לרמה אירופית גבוהה, שמעמידה סטנדרטים יותר מדי גבוהים למה שהליגה שלנו מסוגלת לתת. נצטרך להתחיל לבנות מסורת באירופה עם קבוצות כמו מכבי של השנים האחרונות.
חוץ מזה, אני מגלה שאני יותר נהנה לראות את ליגת העל לנוער מאשר את הליגה הבוגרת וזו כוכבית מאוד גדולה שמישהו יצטרך לתת עליה את הדעת.

dfkd
dfkd
20/10/2014 20:28:48

שיפוט צהוב.

יונתן שגב (D-Rose)
יונתן שגב (D-Rose)
20/10/2014 21:58:51

לצערי מכבי (ת״א) לקחה את האליפות עוד לפני שהליגה התחילה וזו הייתה רק עוד הוכחה.

אהרון שדה
אהרון שדה
21/10/2014 7:26:12

חייב לציין שמהמשחקים שראיתי העונה הליגה עלתה רמה .
לכל הטוקבסטים שיורדים מכח ההרגל על הליגה אני מציע לראות קצת כדורגל ישראלי ואז לחוות דעה.
בקשר למשחק חיפה קופחה אך למרות שני ההפסדים במשחקי החוץ אני רואה את הקבוצה כמי שעשויה להתמודד בצמרת .
אני עדיין חושב שהיא הפייבוריטית לזכייה באליפות.
(ולכל מה שימהר לקטול תזכרו מה אמרתי אשתקד ….רמז
א. מכבי תל אביב אלופת היורוליג (נאמר בינואר והוסבר באריכות)
ב. מכבי חיפה תדיח את הפועל ירושלים בחצי גמר הפיינל פור.
ג. אתלטיקו תדיח את צ'לסי בחצי גמר הצ'מפיון (נאמר לפני ההתמודדות וכן לאחר ה 0-0 במדריד)
ועוד ועוד.