קאבס. מיאמי. מסקנות ודיעות של מומחה / מנחם לס

קליבלנד נגד מיאמי. היילייטס.

 

אחרי שעברו יומיים, והענן התפזר, מה באמת – על אמת, בלי להכניס שטויות של אוהד מיאמי – למדתי מהמשחק?

תגידו, "זה רק משחק אימון. זה רק משחק אחד!".

אז אני שולח אתכם למומי. כשהוא קובע DATE עם איזו בובה'לה באור עקיבא, כמה 'משחקים' הוא צריך לראות כדי להחליט?

רגע. מה מומי? מה רע נבפרופסור הזקן? כל מה שאני צריך זה זוג עיניים, זוג אוזניים, ותוך 10 דקות – עוד לפני שהמלצרית מגיעה ואני מבזבז איזה 130 שקל – אני יודע אם זה פרוייקט שכדאי לעבוד עליו, או שאני אומר 'יא איזה כאב ראש יש לי. אני לא יודע מה קרה. אני חייב למהר חזרה הביתה. אצלצל בהזדמנות'.

אז כמובן שאין לקבוע נחרצות על קליבלנד ומיאמי, אבל קרו במשחק כמה דברים שאפילו 'בינוני ההבנה' כאן היו צריכים לקלוט:

1. מיאמי נשארה קבוצה לחזות בה

לברון עזב. מכה קשה. אבל מיאמי תישאר אחת הקבוצות שכולם רוצים לחזות בה. ימשיכו לשנוא אותה גם ללא לברון כי 4 שנותיו שם גרמו לבחילה כזאת בקרב כל כך הרבה שונאים, שעזיבתו בלבד לא תשנה הרבה. רפי הבנה כאשך, K-700, ושעייה ימשיכו להתפלל לכשלונה, עם או בלי לברון. הרבה מכם כתבו שמיאמי לא תעשה את הפלייאוף, ואני סולח לכם כבר עכשיו על הדביליות והאהבליות המחלטת הזאת. מיאמי נשארה אימפריה, ולא ייקח הרבה זמן להבין זאת. כל זמן שדוויין ווייד וכריס בוש בריאים – הם מביאים לקבוצה אווירה של וינריות, והם יישארו אחת מארבע הקבוצות החזקות במזרח יחד עם הקאבס, שיקגו, ו…(מי שתצוף מטורונטו, וושינגטון, ואינדיאנה). לחזות בטיווי במיאמי זה עדיין טופ של שואו, לא פחות מהספארס או הת'אנדר. אילו צדקתם והיא תילחם בקושי על מקום בפלייאוף היא תישכח מהר, אבל זה לא יקרה.

2. הקאבס תהיה טובה כפי שחושבים

הקאבס הובילו נגד מיאמי ב-15 כשלברון וקווין לאב סופסלו. הספסל של מיאמי מחק את ההפרש והביא להארכה דרמאטית.

קווין לאב הוביל את כל הקולעים עם 25 נק', ש-12 מהן באו בקדיחה של 4 מ-5 מדאונטאון. לברון לא פיצח את הדאבל-דיג'ט אבל חילק 8 בונבונים. את ההארכה ניצח  A.J PRICE  עם 3 מ-3 מדאונטאון. אבל מה שיעשה מהקאבס קבוצת-על יהיולברון ולאב, ואז יצטרף השלישי – קיירי אירוינג.  כל השאר –  דיון ווטרס, ורג'או, וטריסטן ת'ומפסון הם ההשלמות לתשבץ.

קווין לאב חי כמה שנים מתוסכלות במינסוטה והוא רעב להוכיח שהוא סופר-סטאר, ולא רק בסטטיסטיקה. אני מאמין שיצליח. אני מנבא גם שלברון לא יהיה בין המובילים בליגה באף סטטיסטיקה, ואולי לא יהיה אפילו בין עשרת הקלעים המובילים. אבל העונה הוא יהפוך לקפטן של הספינה המנווט את כל ההצגה, עם מוטיבציה עליונה להביא אליפות לקאבס. במשחק נגד מיאמי היה לו יום קליעה גרוע של 2 מ-8, אבל היו לו גם 8 אסיסטים, 5 מהם למטרה החדשה שלו – קווין לאב. במיאמי היו ללברון שתי מטרות גבוהות – כריס בוש, ולפני שנתיים מייק מילר. בוש הוא לא קלעי שלשות טוב – 33.9%. הוא הרבה יותר טוב במיד ריינג', אבל במיאמי הקואורדינציה "לברון-בוש" לא עבדה טוב, ואני יודע למה (אף על פי שעם שתי אליפויות אין מה להתלונן). ההבדל בין בוש לקווין לאב הוא שבוש הוא שחקן של 'אחד-על-אחד' והוא מסוכן ביותר כשהוא מכין את הקליעה לעצמו ובעצמו, וקולע. קווין לאב הוא הרבה יותר 'קבוצתי' ואצלו הנקודות באות ממסירה של גארד (או נגד מיאמי מלברון). הצמד "לברון-לאב" יהיה הרבה יותר יעיל מהצמד "לברון-בוש" בגלל זה. במיאמי בזמנו היה ללברון גם  את מייק מילר, אבל מייק היה ONE DIMENSIONAL – עולה לשלשה כשהוא פנוי לחלוטין וזהו. מילר הפך איטי מדי, כבד מדי, ופצוע מדי להשתחרר ממגן לשלשה. עם לאב זה ספור אחר: הוא בן 25. הוא מסוגל לחדור. הרבה יותר קשה לשמור עליו מאשר על מייק מילר, ולברון ימצא אותו שוב ושוב. כל ארבע השלשות של לאב באו ממסירות מצויינות של לברון.

יש לו, ולקבוצתו, סכוי גדול מאד לעשות זאת. אין בי כל ספק שהקאבס במלואה, בריאה, היא אחת הקבוצות המושלמות ביותר שראינו ב-NBA בשנים האחרונות.

3. הקואורדינציה בין קיירי-לברון-לאב

לברון ולאב הוכיחו שישנה ביניהם כימיה מיוחדת במינה. אני קלטתי זאת עוד במשחקים האולימפיים. כאן, לדעתי, אין כל בעייה. הבעייה תתעורר – אם אמנם תהיה כזאת – כשקיירי אירוינג יגיע לריאקציה הכימית. אם תהיה קואורדינציה מוצלחת של סכום החלקים "לברון + אירוינג + לאב" במיטבם, הקאבס היא ראש ושכם מעל כולם. אבל אין כל בטחון שזה יהיה אמנם כך.

ביכולת השלושה להוסיף כל אחד את ערכו ומשקלו מבלי להוריד מערכו (ויכולתו) של השני והשלישי, תלויית הצלחת הקאבס. כאן תרומתו  והצלחתו של דייויד בלאט לעזור באופטימציה של הריאקציה הכימית יכולה לעשותו למאמן גדול ב-NBA.  עבורי בזאת, יותר מבכל דבר אחר, בלאט יכול להראות לכולנו מי, אכן, הוא באמת. בספארס היתה זו הקואורדינציה בין דנקן, פרקר, וג'ינובלי. בסלטיקס? בירד, מקהייל, ופריש. בלייקרס – מג'יק, קרים, וורת'י. בהיט – לברון, בוש, ודוויין. בבולס (במיטבה)? מייקל, פיפין, וקוקוץ'.

4. דוויין ווייד חוזר לעצמו

לדוויין ווייד היה יום קליעות גרוע. 3 מ-11. אבל עבורי זה היה יום חגיגה. ה-"3" ישתנה בקרוב בימינו ל-6 ו-7, וכן 10 פאולים כתוצאה מחדירותיו, ויש לנו את ה-22-25 נק' שדוויין ווייד יקלע לדעתי העונה. במשחק נגד הקאבס ראיתי דוויין שונה לחלוטין משבעונה שעברה: הוא נראה קל יותר, מהיר יותר, זריר יותר, מאושר יותר, מנסה יותר, ופעיל יותר. בקיצור, הכי קרוב שראיתי אותו להיות ה'דוויין של לפני לברון'. גורל מיאמי העונה תלוי בו ורק בו. אם הוא חוזר להיות האלפה-דוג של פעם, השמיים הם הגבול. בסיום המשחק הוא אמר למראיינים אותו ש-"אני מתכונן – ואני מוכן ומזומן – לשחק את כל 82 המשחקים העונה, 34-37 דקות למשחק!".

אני מת לראות את דוויין שוב בין חמשת הקולעים המובילים בליגה, ואם המשחק נגד הקאבס הוא אינדיקציה, זה בדיוק מה שיקרה. כמובן שלברון הוסיף המון להיט, אבל בגללו, דוויין ווייד הרגיע את משחקו-הוא. אני מאמין שללא לברון משהו חשוב יתהפך וישתנה במוחו כשהוא מרגיש שוב שהמפתחות אצלו ביד, והוא-הוא עתה הכוכב שאיתו יפרחו – או ייפלו – מיאמי היט. הוא רק בן 32. כמובן שאני יודע את ההסטוריה של ברכיו ופציעותיו. כל מה שאני אומר הוא שאם הוא יוכל לשחק כמו נגד הקאבס – ז"א שגופו נירפא והוא מוכן לשלוש-ארבע שנים אחרונות ב-NBA כסופר כוכב שפעם הוא היה.

5. כריס בוש ייתן את עונתו הטובה ביותר מאז טורונטו

 בוש היה השחקן שמשחקו האישי ניפגע ביותר בגלל לברון. לתפוקה הכללית של מיאמי זה עזר. לו עצמו, כאינדיבידואל, "תקופת לברון" היתה תקופת הפוגה אצלו. כריס בוש הוא אלפה-דוג בנפשו. הוא ויתר על כך ברצון במיאמי של לברון, ועשה בדיוק מה שנידרש ומה שניתבקש ממנו.

העונה הכל שונה. הוא יודע שבו ובדוויין תלוי הכל. הוא יהפוך מיד כמעט לשחקן שהיה בטורונטו עם 20-25 נק' ו-8-10 ריב' למשחק. הוא יהיה הרבה יותר אקטיבי ומסוכן. הוא יחזור לשחק את משחק האחד-על-אחד שלו שהוא בין הטובים בין כל הפאור-פורוורדים, ואני משוכנע שבסתר ליבו הוא שמח שלברון עזב.

6. שבאז נפייר הרבה יותר טוב משחושבים

בעונה שעברה שבאז, במו ידיו ממש, הביא ליוקון אליפות מכללות. במחצית השנייה אריק ספואלסטרה נתן לו את מפתחות מיאמי היט והוא נענה לאתגר מעל ומעבר. הוא קבר 17 נק', חילק 7 אסיסטים, ולא איבד אף כדור. 

עד עתה – ובכל העונה שעברה – מיאמי היט לא קיבלה כל תרומה מהפוינט גארדים שלה: מריו צ'אלמרס הוא שחקן מוגבל מאד, ותרומתו תהיה רבה יותר כרול פלייר הקם מהספסל ברגעי רתיחה, כי צ'אלמרס טוב רק כשהמשחק רותח. נוריס קול הוא בינוני בכל מה שהוא עושה, מין 'לא אסל ולא בסל'. עם שבאז יש למיאמי סכוי לשחק סוף-סוף עם ווינר אמיתי שיכול להפוך לפוינט גארד מעולה ביותר. שליטתו בכדור מצויינת, ושחרור הכדור שלו מהיר ביותר. אם הוא יצליח ליצור כימייה טובה עם דוויין וכריס בוש, יכול להיות שמיאמי סוף-סוף מצאה פוינט גארד תורם וחשוב.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. האיכות של מיאמי תתברר ביו 7 לדצמבר ל 12. היא משחקת בחוץ נגד 4 קבוצות שיאבקו על מקומות 7 – 12 בחוף המערבי (ממפיס יוטה פניקס ודנבר). מאזן גרוע מ 2 – 2 יצביע על חולשה מהותית, אומדן ראשוני יתקבל כבר בעוד שבוע כאשר מיאמי תשחק בקדם העונה כנגד ווריארס ספרס יוסטון וממפיס. קדם עונה או לא הם חייבים לנצח לפחות שנים ממהמשחקים כדאי להחשב כגורם.

  2. אחלה כתבה! אני מסכים שמיאמי תהיה בפלייאוף, אבל לא הייתי הולך לטופ-4. אין לי את האמון שיש לך בברכיים של וייד. הוא אולי נראה טוב עכשיו, נחכה איך הוא יראה כשהעונה תתחיל לשחוק אותו.

    חוץ מזה יש עדיין סיבה אחת לשנוא את מיאמי –
    http://www.youtube.com/watch?v=SJmyMfpbsMY

    וייד הוא אחד השחקנים המלוכלים (וגם פצע יותר משחקן אחד….)

      1. אהה, בייחוד הווידאו המבוים שבו האף של ג'ינובילי משפריץ דם ובגדול הביצים שקובי מעניק לאיגודאלה בג'אמפ.

  3. הבעיה הכי גדולה של שבאז נפייר זה הגובה שלו.

    לפוינט גארדים בגובה כזה אין הרבה סיכוי להצליח בNBA אלא אם כן הם עילויים רציניים.

    בדרך כלל אם הם רוצים להאריך ימים באמריקה בתור מחליפים אז זה עבור סכומים זעומים מאוד וכשהם בדרך כלל נותנים משהו אחד טוב ולא יותר(נניח נייט רובינסון בתור סקורר).

    אני דווקא מאמין בשבאז, מאוד מזכיר לי את קמבה ווקר ולפני תחילת טורניר המכללות ביקשתי ממנחם שישלוף לי מהאינסיידר כתבה ארוכה מאוד שהשוותה על הדרך המאוד דומה שהשניים האלה עשו(ואחרי שהתברר שיוקון שוב זכו באליפות מדהים כמה הכתבה הזאת הייתה מדויקת בדוגמאות שנתנו).

    ככה שאם קמבה בסך הכל PG סולידי שמחזיק עדיין ברף מסוים של פוטנציאל להשתפרות אז לשאבאז יש לא פחות ממנו.

    השאלה היא כמה אמון אמיתי יתן הפיליפני ברוקי. אנחנו יודעים שספולסטרה לא חובב גדול של שחקנים חדשים, הוא יכול לתת לו לשחק חודש ואז לשרוף אותו ל-3-4 חודשים ולהזכר במשחק 5 בסיבוב הראשון בפלייאוף שהוא קיים.

    מקווה בשביל שאבאז שהוא לא נפל לסיטואציה בעייתית מבחינתו(וכאן לפעמים למה כדאי לשחקנים ליפול בשנים הראשונות לקבוצות תחתית בליגה).

    הדבר הכי טוב עבורו זה אם ספולסטרה יאבד לגמרי את האמון בצ'אלמרס ויש סיכוי לא רע שזה יקרה.
    אני מעולם לא האמנתי בצ'למרס כמו שמנחם האמין בו(זוכרים שהוא שנתיים טען שהוא בין 5 הPG הטובים בליגה?).
    לדעתי הוא דוגמא מצוינת לשחקן שיחווה רגרסיה אמיתית ביכולת בימים של אחרי לברון.

  4. סופסוף פוסט אובייקטיבי, כן לקאבלירס יש פוטנציאל בשמים ושחקנים מוכחים לא מבין כמה טמבל יכול להיות כל אחד שלא רואה את זה. יש להם התקפה מאוזנת מאד. הכל תלוי בכימיה שלהם. יש להם שחקנים משלימים טובים משהיו לביג 3 במיאמי, ובהרבה. עם מיאמי מסכים לתובנות האופטימיות ומקווה שהצעירים יתנו תרומה משמעותית, בלעדיהם יהיה קשה שם להחזיק משחקים שלמים ברמה גבוהה. השנה נראה כמה עוד שווה כריס בוש ומה נשאר לו.

  5. לקאבלירס יש קאדר מסייע יותר טוב ממה שהיה למיאמי בשנתיים הראשונות של לברון שם.

    המפתח העיקרי זה הריבאונד וזה מה שיכול לנצח להם משחקים בפלייאוף.
    יש שם קבוצה שבערב סולידי תוריד 45 ריב'. יש מחליפים טובים, יש ניסיון, יש את השחקנים שיחזיקו ללברון את הכיסים.

    בקיצור לא רואה יותר קונטנדרית מהם מהמזרח אבל כן לא אופתע אם זה לא יצליח לגמרי בשנה הראשונה.

      1. וויד?? אתה מתכוון לזה שגורם להפשרת הקרחונים בקטבים בגלל כמות הקרח שמבזבזים לו בכל עונה על הברכיים???

        נכון אין וויד, יש את לאב שבשקלול ובמספרים נותן סטט' ברמה היסטורית שמשתווה לסטט' שנתן איזה מוזס מאלון אחד בעונותיו הטובות ביותר ויש PG מהמוכשרים בליגה בדרך לשנות השיא שלו(ובלי חשש שיגמור את הקרח בעולם).

        עליהם תוסיף גם SG שבקלות יכול להשתחל לטופ 6-7 שוטינג גארדס בליגה בשנים הקרובות.

        ולכל זה אני מוסיף סוף סוף ריבאונד שזה מה שהיה הכי חסר למיאמי כי בלי הריבאונד היא נאלצה להכתיב משחק מהיר וסמול בול גם בהגנה בידיעה שהיא תפסיד בהמון משחקים את הקרב על הריבאונד.

        דובי אתה מדהים אותי לפעמים.

  6. מנחם, ברכות על החזרה לשפיות.

    "מריו צ'אלמרס שחקן מוגבל מאוד" – נו, שהחיינו. האם בקרוב נתבשר שגם האשים ט'אביט לא מאיים על מקום באולסטאר הקרוב?

  7. מנחם מה עם ג׳יימס איניס? נראה מרשים, שחקן לא מוכר שהיה מלך הסלים באוסטרליה בעונה הקודמת, יכול להיות שחקן סולידי בליגה עושה רושם.

    1. דלבדובה באמת חלש יחסית. אבל יש להם לפחות עוד 2 שחקנים שיכולים לשחק PG – לברון ו- וויטרס. גם לאי גי פרייס יהיו כמה הזדמנויות. מול מיאמי הוא היה סביר+.

  8. לגבי שבאז – אני מאמין בו בעיקר כי לברון ראה אותו (הרבה יותר ממני) ומאמין בו. זו תעודת כשרות די רצינית.
    הוא היה חלש בליגת הקיץ, וסוף סוף היה לו משחק מעולה – הוא שיחק נגד שחקני D-league. אז אולי הוא מתחיל לרכוש בטחון עצמי אבל הדרך ארוכה.

    ללברון יש כימיה טובה עם לאב – וגם כימיה טובה עם אירווינג (ראינו את זה במשחק נגד מכבי) אז צריך להפוך את זה למשולש. אבל אני לא מסכים שטריסטן, ורזאו ודיון הם סתם חלקים.. אני דווקא חושב שהם שחקנים מעולים בפני עצמם (כמובן גם מריון ומילר) וזה מה שמקפיץ את הסיכויים של הקאבס ללכת כל הדרך. כי גם אם אחד מהשלישיה פצוע – הם עדיין נשארים חתיכת קבוצה.

    בוש יצליח להשתפר אבל אני לא בטוח לגבי wade. וההתבכיינות של בוש שלברון חילק לו פקודות והיה מפוקס ומונחה מטרה – רק גורם לי לחשוב שאין להם סיכוי… כי עכשיו הם מחפשים את המשחק הקליל. זה לא באמת הולך כך.

  9. מסכים כמעט עם הכל (חוץ מנקודה 4 – לווייד אין יכולת לספוג 10 עבירות למשחק ולהשאר כשיר עונה שלמה). במיוחד, אני חושב שבוש הולך לתת וואחד עונה. הוא חם על לברון, והמוטיבציה שלו להצליח, כאלפא, אחרי כל ההשמצות שהוא אכל בשנים האחרונות, אדירה.

  10. וואוו איך פספתי את הפסקה האחרונה שבה מנחם מגדיר את צ'אלמרס כ"שחקן מוגבל מאד". ממש חזון אחרית הימים.

    מישהו פה זוכר שלפני שנתיים הוא אמר שהוא לא לוקח אותו לפני אף PG בליגה ושבקלות הוא אחד מה-5 הטובים ביותר ושהוא תמיד יתן לו את הכדור בקלאץ' כי קלע את השלשה ההיא בגמר המכללות???

    אלוהים, מגיע המשיח- מה לובשים לקראתו?

  11. מישהו פה רשם פוסטר על אתר של fantasy NBA
    יש מלא חבר'ה מהאתר פה שהצטרפו גם אני.
    זה נראה אחלה, 6 שחקנים 30 מיליון דולר.
    באו תצטרפו גם ל thefanba.com זה בחינם כמובן, בואו לליגה בשם
    Thefanba 2015

  12. וואו אתה טוען שצ׳למארס יותר טוב מסטוקטון ונאש?? ע״פ האנלוגיה הזאת הורי עם 7 טבעות יותר טוב ממיקל..
    לגבו וויד- עוד לא הבנתי מה מצאת בו, וויטרס שלט בו לחלוטין!!! קלע מעליו, עבר אותו, דפק לו 2 בלוקים!!!!!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט