דיון על שתי הישראליות ביורוליג לקראת המשחקים שלהן הערב / צוות הופס כדורסל אירופי

דיון על שתי הישראליות ביורוליג לקראת המשחקים שלהן הערב / צוות הופס כדורסל אירופי

21:00 פנרבחצ'ה (5- 5) – הפועל תל-אביב (8- 2):

דיון על שתי הישראליות ביורוליג לקראת המשחקים שלהן הערב / צוות הופס כדורסל אירופי

22:00 מכבי תל-אביב (2- 8) – באסקוניה (3- 7):

שתי הנציגות הישראליות ביורוליג ממשיכות את השבוע הכפול שלהן הערב, ואחרי שהפועל פגשה את באסקוניה ומכבי את פנרבחצ'ה שלשום, הפעם הפועל תפגוש את פנרבחצ'ה ומכבי את באסקוניה. לרגל השבוע הכפול, כינסנו את הצוות לדיון על מצבן של שתי הישראליות ביורוליג. איתנו בצוות היום – איתם אברמוביץ', אהרון שדה, מתן יעקובי ועמיחי קטן

שאלה 1: הפועל מובילה את היורוליג עם מאזן 8- 2, אבל הפסידה בדרבי ובגמר גביע ווינר נגד שתי היריבות העיקריות בארץ. זה משהו שצריך להדאיג אותם או לא במיוחד?

איתם: הדאגה העיקרית של הפועל תל אביב בגזרה הישראלית צריכה להיות המאצ׳-אפ שלה מול הפועל ירושלים ומכבי תל אביב, לאו דווקא חוזקתן, מכיוון שהסגל של הפועל תל אביב ודאי עדיף. אבל מכבי וירושלים לוחצות בדיוק על החסרונות המעטים שיש בסגל של איטודיס, ובעיקר פיזיות בעמדות הכנף שכל הנראה תכפה על הפועל ת״א רישום של שני גבוהים במשחקים הגדולים. כל זה רלוונטי בעיקר לתארים המקומיים ופחות ליורוליג, למרות הניצחון של מכבי בדרבי הקודם.

אהרון: זה צריך להדאיג, מכיוון שאת התארים בארץ לוקחים עם 5 זרים בסגל בכל משחק. הסגל הישראלי של הפועל ת"א יחסית מוגבל ביחס לשתי האחרות, בטח עכשיו כשגינת ומדר פצועים, ולכן ההצלחה באירופה היא מרשימה, אבל לא בהכרח מעידה על יתרון של הפועל ת"א במסגרות המקומיות.

מתן: לדעתי זה נתון מאוד מדאיג. הפועל מאז הגעת איטודיס לא הצליחה לנצח את ירושלים, הפסיד להם בפלייאוף ולפעמים נדמה שאיטודיס מזלזל בליגה הישראלית, השחקנים והקבוצה מגיעים בפחות מוכנות כלפי הכוכבים של היריבה ועל המגרש לעומת המשחקים ביורוליג נראה שהם פחות בחשק, הניהול משחק לקוי ונראה שהקבוצה משחקת בפחות להט בליגה הישראלית. מישהו צריך לספר לאיטודיס שהתואר האחרון שלקחה קבוצתו בארץ היה אי שם בשנות ה-90 והאוהדים כמהים לתואר, במיוחד בכסף שהושקע. לדעתי, רוב האוהדים מעדיפים אליפות בארץ מאשר הישגים ביורוליג.

עמיחי: בכל מה שנוגע לתארים בארץ, יש היום 3 קבוצות שצריך לעבור לפחות דרך אחת מהן, ובסבירות של 50% דרך שתיהן, ובמסגרות המקומיות יש לשתיהן יתרון על הנייר בגזרת הישראלים. אולי במהלך העונה הפועל תצליח לפתח רוטציה ישראלית קצת יותר ברורה, כי חמישייה של יפתח זיו, סנדי כהן, גיא פלטין, עוז בלייזר ואיתי שגב זו חמישיית ישראלים טובה שלא רואה פרקט בימי חמישי.

שאלה 2: מכבי בקצה השני עם מאזן 2- 8 שלילי והרבה הפסדים צמודים. זו בעיה מנטלית או פשוט קבוצה לא מספיק טובה?

איתם: מעבר לעניינים מנטליים. מכבי תל אביב של עונת 2026 היא פשוט לא קבוצה מספיק טובה. הבסיס שלה הוא טוב, אבל חסרים לה כמה דברים קריטיים מסביב. אם מכבי תל אביב רוצה לחזור, באיזו דרך, למסלול, היא צריכה להביא סנטר. אבל, נראה, שלפחות ליורוליג זה כבר מאוחר מדי. שמונה הפסדים בשלב הזה זה המון.אהרון: גם וגם. כאשר יש בעיה שחוזרת על עצמה שנה אחר שנה עם אותו מאמן ובדפוס קבוע של אובדן יתרונות וקשיים התקפיים ברגעי ההכרעה, זו בעיה מנטלית. מצד שני, העובדה שקטש מגיע עם החבורה הלא מספיק טובה הזאת למשחקים צמודים זה הישג ולא לחובתו. אני מאמין שהזמן יאפשר לקטש לגבש את הקבוצה כשם שעשה אשתקד, רק שקשה להאמין שזה ישנה משהו בתמונת המאקרו של עונת היורוליג של מכבי, אם כי חזרה לארץ יכולה אולי להיות נקודת מפנה.

אהרון: מכבי מפסידה משחקים צמודים בעקביות בשנים האחרונות, אז יש שם בעיה מנטלית, והאחריות לגביה היא על קטש. מצד שני, עצם העובדה שהוא מביא קבוצה כזאת למשחקים צמודים צריכה להיזקף לזכותו ולא לחובתו. אני מאמין שעם הזמן קטש יגבש את השיטה וזה יהיה יותר טוב, אבל כנראה כבר לא יספיק בשביל היורוליג, אלא אם חזרה אפשרית למשחקים בארץ תוביל לשינוי דרמטי.

מתן: לדעתי, מכבי לא קבוצה מספיק טובה. על הנייר יש שם שחקנים מוכשרים, אבל המאזן מעיד על היכולת של הקבוצה, וזה לא רק ברגעי ההכרעה של משחקים. האוהדים צמאים להצלחה מיידית ולא לחכות שהקבוצה אולי תתחבר בחצי השני של העונה, וייתכן שצריך לשאול גם על מעמדו של המאמן קטש.

עמיחי: יש למכבי רוטציה עמוקה לא רעה בכלל, אבל מי שהיו אמורים להיות הכוכבים לא בכיוון. לוני ווקר עוד קולע 14.1 נקודות באחוזים רעים ועם פלוס-מינוס רע מאוד, וזה עדיף על בריסט ודאוטין שלא מגיעים אפילו לספרות כפולות בממוצע למשחק. זה משפיע גם על רגעי ההכרעה, כי לא ברור מי במכבי אמור לקחת את הכדורים האלה. פעם אחת בלאט עשה את זה וקלע סל ניצחון, אבל לאורך זמן אין למכבי מניה בטוחה, חוץ מההגנה שהיא מניה בטוחה לספוג את הסל בצד השני.

שאלה 3: מאז הפציעה של גינת, הרוטציה של הפועל לא ממש כוללת ישראלים. יש להם מישהו שיכול להיות שווה דקות קבועות חוץ מגינת ומדר?

איתם: גיא פלטין. אין לי ספק שהאיש הזה מתאים לאינטנסיביות של היורוליג. אם תזפזפו רגע בערבי היורוליג בין המשחקים תוכלו למצוא שחקנים שהסיפור שלהם די דומה לזה של פלטין, מקומיים, רעבים, שבאים להילחם. פלטין שווה דקות באירופה.

אהרון: לא נעים להגיד, אבל לא ממש, בטח כשיש סוללת זרים כזאת (סליחה בר טימור).

מתן: גיא פלטין. הבולדוג הישראלי שיפר את הקליעה מבחוץ ואת היכולת להוריד כדור לרצפה, ולדעתי הוא שווה משהו כמו 10 דקות למשחק ביורוליג. לפחות נגד קבוצות עם קו אחורי חזק הייתי רוצה לראות אותו משיקולים הגנתיים.

עמיחי: הפועל צריכה מישהו שיחפה על הפציעה של גינת בקו הקדמי, והייתי נותן אפילו לאיתי שגב דקות ליד מוטלי בהרכב גבוה והגנתי. חוץ מזה, פלטין נותן ערך הגנתי שאחרים לא נותנים ואני גם מאמין ביפתח זיו עוד מאז ימיו במכבי, אבל כשיש את מיצ'יץ', ג'ונס ואניס (ומדר בתיאוריה) באמת אין איפה לדחוף עוד רכז.

שאלה 4: מכבי החתימו את איפה לונדברג. מה דעתך על החיזוק הזה והאם הם צריכים עוד חיזוק?

איתם: לשני הצדדים יש רק מה להרוויח מהאירוע הזה. אם במקרה לונדברג מצליח לחזור לעצמו – מכבי תרוויח שחקן הכרעה ומנהל משחק טוב לעמדת הרכז, כי כרגע, כשתמיר בלאט נח, ההתקפה של מכבי נראית קטסטרופה. אין איך לתאר את זה במילים יותר עדינות.

אהרון: לא עקבתי אחריו בשנים האחרונות, אבל מדובר בשחקן עם ניסיון יורוליג שהצליח בצסק"א בין היתר, אז אני מאמין שיש לו מה לתרום. עם זאת, הבעיה העיקרית היא בקו הקדמי, ומכבי זקוקה לסנטר נוסף.

מתן: חיזוק מעניין. לא יודע כמה זה הדבר החשוב עבור מכבי שזקוקה יותר לגבוה עם נוכחות בצבע ובריבאונד, אבל מדובר בשחקן טוב ושינוי חיובי מבחינת מכבי.

עמיחי: הקו האחורי של מכבי דווקא די עמוס עם בלאט, קלארק, ווקר, דאוטין ודיברתולומאו, ולונדברג הוא לא שדרוג משמעותי ביכולת לקחת על עצמו ברגעי ההכרעה, למרות שהוא כנראה שחקן יותר טוב מחלק מהשמות שהזכרתי ואם יהיה בריא וישתלב טוב הוא יוכל לתרום. אולם, הבעיה האמיתית של מכבי היא בקו הקדמי, שבו זה נראה כאילו שכחו להביא עוד גבוה. אפילו בעונה שעברה היה עוד גבוה לצד סורקין וריברו בדמות גבריאל או וויליאמס, ובשנים קודמות היה למכבי בעקביות 3 גבוהים, מה שגם היה מאפשר לסורקין לשחק לפעמים ב-4 ולפעמים ב-5. סנטר עם נוכחות הגנתית יכול להפוך את העונה של מכבי, והמהירות שבה פאו החתימו את קנת' פאריד יכולה לתסכל מאוד את מי ששומע על השוק הקשה.

שאלה 5: ציין שחקן אחד לחיוב אצל כל אחת משתי הקבוצות האלה והסבר מדוע.

איתם: הפועל ת״א: אלייז׳ה בראיינט. מי שצופה בתכנים שהגארד מעלה ברשתות יודע שמאוד חשובה לו היציבות ושהוא דקדקן אמיתי, זה ניכר. בראיינט קולע שלשות, מוסר, חוטף, לוקח ריבאונדים, מנהל משחק – עושה הכל. הוא השחקן מספר 1 של איטודיס העונה.
מכבי ת״א: טי. ג׳יי ליף. למרות שהוא לא נראה מבריק לפעמים, יש לאיש כדורסל. אם רק יגיע הביטחון לזרוק שלשות, מכבי ת״א וגם נבחרת ישראל ירוויחו שחקן מצוין לשנים קדימה.

אהרון: מכבי ת"א: רומן סורקין שקולע 13 נקודות למשחק ומהווה נקודת אור בלא מעט משחקים.
הפועל ת"א: אלייז'ה ברייאנט המגוון, שבמשחקים האחרונים העלה עוד הילוך, וגם נבחר ל-MVP של המחזור האחרון.

מתן: הפועל ת"א: קולין מלקולם. השחקן הכי מפתיע בהשפעתו על הקבוצה של הפועל, מלקולם הוא איש לעבודות שחורות, בהגנה הוא מקבל את הכוכב של היריבה, נלחם על כל ריבאונד ועושה מה שצריך, בהתקפה קולע את הזריקות הפנויות, חודר, ובעיקר משחק פשוט וקבוצתי, מלקולם לא מחפש את אור הזרקורים ולהיות הכוכב, הוא עושה מה שצריך ועושה את זה על הצד הטוב ביותר.
מכבי ת"א: טי ג'יי ליף. הפורוורד הישראלי של מכבי והבן של שחקן העבר מראה ניצוצות ויכולת טובה, הוא עדיין לא שם והוא מחפש עדיין איך לייצא את היכולת הטובה שלו אבל הוא בדרך לשם ונראה שזה מתקדם לכיוון טוב, אם הוא יוכל להיות האקס-פקטור של מכבי מול קרינגטון המתאזרח של הפועל ירושלים, וכשיפתחו עם רביעיית זרים לצידו מכבי תהיה יריבה מרה לכל הקבוצות בארץ.

עמיחי: הפועל ת"א: איש ויינרייט. מיצ'יץ', ברייאנט ואוטורו הם 3 הכוכבים של הפועל, אבל ויינרייט הוא היחיד שאין לו באמת מחליף בעמדה שלו ברמת היורוליג. שחקן שיודע גם ליצור מצבים, אבל השתלב נהדר בתפקיד המשני, נותן הגנה מצוינת ומדי פעם שלשות, גם אם כרגע באחוזים לא טובים במיוחד, והוא השחקן היחיד שהפועל מפסידה את הדקות בלעדיו.

הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
14 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
asaf
13/11/2025 20:11:22

תודה לצוות. יופי של טור. כאוהד הפועל המצב בו נוצרו שתי קבוצות יורוליג וליגה פוגע בישראלים וכדי לזכות פה בתארים צריך אותם ולכן ההפסדים מול י-ם ומכבי מדליקים נורות אזהרה. הדרבי ליגה בשני הקרוב הוא הצהרה חשובה עבור הפועל שחייבת לנצח בו לטעמי כדי להגיד אנחנו פה גם בזירה המקומית וזה למרות שהפועל תגיע ללא שני הישראלים הבכירים שלה. לגבי היורוליג שניים שמפתיעים בהפועל הם מלקולום וויינרייט שעושים עבודה שקטה וסופר יעילה.

אילן
13/11/2025 20:45:50

תודה על הפריוויו ויופי של דיון.
אני חושב שאפילו הישראלים המשניים של הפועל תל אביב יכולים לתת פייט לישראלים של מכבי תל אביב והפועל ירושלים ובתוספת חמישה זרים מעולים, זה די והותר בטח בשלב הזה של העונה. אבל בסוף צריך להסתכל קדימה למאי-יוני שאז גינת ומדר ככל הנראה ישחקו וזה כבר רמה יותר גבוהה.
ליף במכבי באמת נראה כמי שיש לו אפסייד גדול לעשות והקבוצה תצטרך ממנו הרבה יותר גם ביורוליג וגם בליגה כישראלי בכיר.
בהפועל ירושלים אם הכל יתחבר כמו בשבועיים האחרונים הם לגמרי מסוגלים להגיע לאן שהגיעו בעונה שעברה אבל במקרה שלהם אולי יותר חשוב שיחקו את היורוקאפ.
יכול להיות גם שחולון או העמק יתחברו ויצליחו להדיח את אחת הגדולות בדרך.

שוקו
שוקו
13/11/2025 20:55:38

בתור אוהד ירושלים שראה את הפועל תא משחקת רק בגמר גביע ווינר נגדנו יש לי דעה לא פופולרית. לדעתי איטודיס מאמן גרוע לפחות לליגה הישראלית. אני חושב שמאמן אחר מנצח את המשחק נגדנו ומוצא דרך הרבה יותר טובה לנהל את משחק ההתקפה של הקבוצה. כמות הכישרון של מיציץ בראיינט ובלייקני מטורפת ועדיין הצלחנו באופן יחסי לעצור אותם. לא רק שאיטודיס חסר כל רעיון התקפי שהוא לא לתת את הכדור למיציץ/בראיינט/בלייקני ולקוות לטוב אלא הוא גם מתעסק יותר בלהתבכיין מאשר בלאמן. לדעתי מאמן אחר מוציא ברמת הליגה הישראלית יותר ממנו

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
הגב ל  שוקו

בסוף הוא יבחן באליפות בארץ וצמרת ביורוליג. הוא מאמן טוב. מסכים שהוא מתבכיין הרבה

שוקו
שוקו
14/11/2025 1:22:08

לא ראיתי אותם ביורוליג העונה בשביל לקבוע אם הוא מאמן טוב. ממה שראיתי גם בסדרה נגדנו בשנה שעברה וגם במשחק בשבת האחרונה הוא מאמן בלי רעיונות התקפיים ונורא סומך על יכולת אישית של הגארדים שלו שעושים תורות עם הכדור

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

בינתיים אין סלים במשחק

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

טאקר היה טוב וחד בטראקרס מאז שעבר ליוטה העלה איזה 20 קג לדעתי ושכח לשלק כדורסל שנות הטנקינג ביוטה גמרו עליו

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

מיציץ מזכיר לי את ראסל קרואו

עמיחי קטן
13/11/2025 21:08:47

תודה לכולם

The Pro
The Pro
13/11/2025 21:12:31

לא מסכים,
הנגריה הישראלית של הפועל ת"א היא חלשה מאוד להוציא את גינת שהוא גם פחות שחקן יורוליג
מבלאט וסורקין.
זיו,סנדי,מנקו,בלייזר ושגב הם כולם שאריות שנכשלו אצל מכבי ברמה הזאת.

פלטין מקומי רעב? שחקן שמשאירים אותו לבד ולא מסוגל לקלוע מ-3 בנבחרת.
הוא לא מתאים לרמות האלה ואיטודיס לא סתם לא סופר אותם.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
הגב ל  The Pro

אתה צודק גם מדר וגינת בקושי יראו דק ביורוליג

birdman
birdman
13/11/2025 21:24:42

הרמה של מיציץ׳ מביכה.

birdman
birdman
13/11/2025 21:36:51

מיציץ׳ קלע שלשה, בקרוב יעשו מזה סרט ״גלדיאטור״.

ירון, החלום
ירון, החלום
16/11/2025 15:20:37

בס"ד
תודה רבה