מה תהיה ההשפעה המעשית של החוזה החדש על המשחק, ועלינו? / מנחם לס

מה הן ההשפעות המעשיות של חוזה ה-TV החדש / מנחם לס

 

NBA Announces New Media Deals
 
החוזה החדש שנחתם בין ה-NBA ו-ABC/ESPN ו-TURNER שיהיה בתוקף עד שנת 2024-25, ושמשלםם לליגה 2.7 מיליארד דולארים (החוזה ייכנס לתוקפו בעונת 2016-17) הוא אחד הבומבסטיים שנחתמו בספורט, מלבד חוזי הפוטבול עם הטיווי שהם עדיין הגדולים מכולם. זה כמעט פי שלוש מהסכום ששולם עד עתה, והשפעות החוזה החדש על המוצר הנקרא NBA הן ענקיות. אולי אנשים לא מסוגלים לקלוט  (ולנבא) היום את ה-RAMIFICATIONS של החוזה – כולל אלה שחתמו אותו.

החוזה הזה מכניס את ה-NBA לתקופה חדשה בהסטוריה.

על החוזה חתומים אדם סילבר, הקומיסיונר החדש של ה-NBA (שבתקופה קצרה מאד השכיח לחלוטין את הקודם, דייויד סטרן, שהיה הרבה יותר שמרני וזהיר מהקרח היהודי החדש), ג'ון סקיפר, נשיא ABC/ESPN, דייויד לוי, נשיא TURNER, וטד ליאוניס – בעל הוושינגטון ויזרדס (בשם כל בעלי הקבוצות).

העובדה ששלושה מהארבעה החתומים הם יהודים היא סתם עובדה טריוויאלית, אבל מעניינת.

הדיל החדש מזעזע את כל הליגה מיסודה, שורשיה, וממכורה. כולם יושפעו מהחוזה החדש, ובעיקר בעלי הקבוצות שאף פעם בכל ההסטוריה לא כדאי היה להיות אחד מהם כמו שעכשיו. אז בואו נתחיל איתם.

 

ההשפעה על בעלי הקבוצות הממזרים

 

צרות של עשירים

 

אם אתם חושבים אחרת, אז יש לי חדשות בשבילכם: הבעלים הם מולטי-מיליונרים אגוסנטריים שהכסף חשוב להם יותר מהקבוצה. הדבר המצחיק (והעצוב) הוא שעם כל השגיאות והטעויות שהם עושים ועשו, הם כולם הכפילו והשלישו את כספם. אפילו סטיב בלמר ששילשל 2 מיליארד עבור הקליפרס מנסה בכוח להסתיר את חיוכו. מרק קיובן אמר אתמול לספורטסנטר שהוא "משתדל לא לעשות יותר כסף, אבל ככל שאני 'משתדל יותר' לא להתעשר יותר, אני מתעשר יותר", ואז הוא נתן לנו החרמנים את החיוך המגעיל שלו.

מה שאני מאמין שיקרה הוא שתתחיל מכירה פומבית של קבוצות. המורה שלי קווינט לימד אותי כבר בכיתה ג' להכות בברזל כשהוא חם. ערך הקבוצות יקפוץ כנראה שחקים – אפילו יותר מערכן העתידי כי זה טבע החייה – לפני שיתחיל לרדת עוד שנה שנתיים. אבל הקנייה היום של קבוצה היא יותר כעין 'אופציה'. תשאלו את מומי שעושה מיליונים בקניית 'אופציות'. הוא קונה STOCK OPTIONS, TRADE OPTIONS, BOND OPTIONS, ואופציות בשוק הקומודיטיס כמו קמח, סוכר, פרות, ומה לא. כשמומי היה באל.איי. הוא עשה שק מלא של שטרות של מאות דולארים כשקנה אופציות של קנדומים, לפני שהוחלט לחלק אותם חינם בבתי הספר כמה חודשים אח"כ!

אז הזמן למכור קבוצה הוא היום כשערכה התיאורטי הוכפל בוודאי בין לילה. קוס אמעק המולטי הללו. לא עושים כלום ומתעוררים בבוקר עשירים יותר במיליארד דולארים. כדאי למכור היום כי הערך התיאורטי הוא בוודאי גדול יותר מערכה האמיתי, וכששחקנים כמו לברון יתחילו לדרוש 40 מיליון לעונה, הבעלים יתחילו לבכות שהם מפסידים כסף.

 

ההשפעה עלינו, האוהדים

 

 

נכון שליג פאס, DVR, HD, וכל השאר יקרים, אך הם 'גמדיים' לעומת רכישת כרטיס. 95% מהאוהדים הם כאלה, כולל 99% מגולשי האתר (רק אלעד רבין מסוגל לקנות כרטיס עונתי ב-$22,000 ולשבת ליד ספייק לי). אנחנו חיים מה-TUBE ואנחנו חיים מהדיג'יטל.

אני לא יודע בדיוק את הסיבה שהרייטינג בטיווי בכללו יורד, בעוד שהרייטינג של תכניות ספורט עולה. אנחנו חוזים במאות תכניות ספורט ספורט בשנה הכוללות עשרות אלפי פרסומות. זה מעצבן, נכון, אבל גם כדי להכניס את הבובה'לה הבאה שלך למיטה, עליך לקחת אותה לדינר, להביא לה פרחים, ולשלוח לה מסרי אהבה. כך לפחות מומי מלמד אותי. איך אומרים החברים שלי באור-יהודה? זה הכל עניין של "GIVE AND TAKE". זה התשלום עבור לחזות בדייויד בלאט ועבדו לברון.

לפי הסידור החדש יהיה לנו הצופים בארה"ב (ואני בטוח שבהרבה ארצות בעולם – בסין והודו על בטוח) משחק כל ערב. אם אתה 'אוהד' NBA ורוצה לראות ולהכיר את כל הקבוצות והשחקנים – אתה יכול לוותר על ליג-פאס, שממילא חותך לך משחקים בגלל "LOCAL COVERAGE" או "LOCAL RIGHTS". אני חושב ברצינות לחסוך לי את ה-$199 לליג פאס העונה ולחזות כך יום במשחק אחר. מאחר ואנשי הטיווי לא טפשים, ל- NATIONAL  AUDI ENS הם נותנים רק משחקים מעניינים. ה-LOCAL TV נותן לתושבי המקום את הקבוצה שהם תקועים איתה ממילא, כל ערב שהיא משחקת בבית או בחוץ. לי זה אומר כל יום שרלוט או אטלנטה בערוצים המקומיים, פלוס משחק "THE GAME OF THE DAY" ב-ESPN ו-TNT – שהעלו את מספר המשחקים שהם משדרים בצורה משמעותית. רק שייפטרו את ביל סימונס והכל יהיה בסדר.

 

ההשפעה על השחקנים

 

 

זה כנראה המשתנה הבלתי ידוע מכולם. מה תעשה הגדלת המשכורות לשחקנים. האם צעירים שהעדיפו פוטבול ובייסבול יתחילו להעדיף כדורסל? 51% מההכנסות הם כסף לשחקנים. זהו החוזה. האם הכסף החדש יילך בעיקר לכוכבים הגדולים? האם הכסף הגדול לא יקפוץ לשמיים עם הסופר-סטארים אלא, במקום, ממוצע המשכורות יעלה בצורה משמעותית? ומה כל העסק יעשה לשחקנים זרים?

עבורי זוהי הנקודה המעניינת ביותר. כיצד העלייה המשמעותית מאד במשכורות תשפיע על המשחק עצמו!

 

ההשפעה על המוצר בטיווי

 

 

סטיב קאר – אחד האנליסטים המעולים – אבד לטיווי. כמובן שנשארו צ'ארלס בארקלי, ארני ג'ונסון, ג'ף ואן גנדי, קני סמית', שקיל, מרק ג'קסון (אם לא יקבל הצעה טובה כעוזר מאמן) וכל השאר שאתם מכירים. אבל כשמספר המשחקים יוכפל, יצטרכו להכפיל את צוותות השידור. אפילו באמריקה הגדולה הם לא צומחים על עצי השקד. בד"כ הקהל האמריקאי אוהב שחקן לשעבר עם כריזמה ויכולת דיבור כשדר, ולא איזה רון קופמן שמגיל 10 לא היה על מגרש משחקים בשאר ימי חייו כי הוא תמיד ניבחר אחרון עד שהוא התייאש. זאת תהיה בעייה: למצוא צוותות שידור מעולים וכריזמטיים שיגבירו את ההנאה מהמוצר.

.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. רשימה חלקית של חבר'ה שיהיו פרשנים אדירים:

    ג'ורג' קארל
    צ'אנסי בילאפס
    שין באטייה (הלך לפרשן קולג' בסקטבול, לדעתי יגיע למגרש של הילדים הגדולים בנקודה מסויימת)
    אלן אייברסון-לא כזה עילג כמו שחושבים, פרסונה מעניינת ביותר

    אני מסכים שהוא מכניס את הליגה לתקופה חדשה לחלוטין

  2. אייברסון יכול להיות באמת אחלה אופציה.
    ככה גם יעזרו לאגדת כדורסל במצוקה כלכלית וגם תהיה לבארקלי תחרות מי הפרשן הכי עילג בטלוויזיה אחרי שימי ריגר.

  3. ורגע מה אומר על כמות המשחקים בעונה הרגילה?
    אולי דווקא אפשר לנצל את החוזה הזה להוריד כמות משחקים בלי להוריד משכורות לשחקנים, כך הם ירוויחו יותר פר משחק, הבעלים לא יבכו על פשיטת רגל והאוהדים יהנו מעונה רגילה תחרותית וכולה משודרת.
    משאלת לב שנראה שלא תתגשם לעולם.
    מה שיקרה הוא שחקנים שיקבלו משכורות מופרכות לחלוטין, והמשך לסאגת העונה הרגילה המשעממת שבה הכוכבים ישבו רבע ממנה בחוץ

  4. מנחם תיקון קטן בהקשר להערה שלך על ממוצע המשכורות שיעלה למול משכורות הסופרסטארים
    הערתך:
    "…האם הכסף הגדול לא יקפוץ לשמיים עם הסופר-סטארים אלא, במקום, ממוצע המשכורות יעלה בצורה משמעותית…"?

    אתה בוודאי מתכוון למשכורת החציונית שתילה הרבה או מעט כתלות בגובה חוזי המקסימום.
    כמובן שהממוצע יעלה בלי קשר לחוזי המקסימום המינימום ובכלל לסטיית התקן….

  5. מנחם, הסיבה ששווה לנטוורקס לשלם יותר בשביל LIVE SPORTS = האינטרנט ששינה את הרגלי הצפיה בכל יתר התכניות.

    רק בספורט יש את האלמנט של צפיה בזמן אמת, ואיכות השידור יותר חשובה מבז'אנרים אחרים.

  6. נראה לי שאנחנו האוהדים נצפה ביותר משחקים וזה מה שחשוב. אולי יהיו פרסומות אבל כבר נסתדר. העיקר שביקרו את לברון שחתם רק לשנתיים עם אופציה אחרי שנה ראשונה . . .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט