צ'ייס באדינגר: שחקן הטו-וויי הטוב בעולם כיום / קפיץ

צ'ייס באדינגר: שחקן הטו-וויי הטוב בעולם כיום / קפיץ

כשרובנו (טוב נו, כולנו), חושבים על שחקני טו- וויי, אנחנו חושבים על הגנה-התקפה, אבל אני בכלל הולך לספר לכם על מה שנקרא טו-ספורט את'ליט. אז קודם כל סליחה. באמת חלבתי אתכם כאן עם קליקבייט בכותרת משל הייתי YNET, אבל יש לי תחושה שתאהבו את הסיפור הזה. היום נדבר על צ'ייס אנדרו באדינגר, הכדורעפן הטוב בין המדנקקים והכדורסלן העילאי מכל מעופפי החוף. הוא לא מפורסם כמו בו ג'קסון ודיון סאנדרס (פוטבול-בייסבול), או אפילו דני איינג' או דרו האנסן, שלא לדבר על MJ (בייסבול-כדורסל), אבל בימים אלו הבלונדינג'י המעופף מה- NBA הופך מול עינינו לאגדת כדורעף חופים, ולאוהבי המשחק הזה כמוני, אלו ימים גדולים.

מתאבנים

כדי להבין מה עושה כתבה על כדורעף באתר שהוא בעיקר הופס נדרש קצת רקע על הכותב. גדלתי בקיבוץ אין-שמר, שם נשמנו קבלה-הרמה-הנחתה מגיל אפס והערצנו את קארץ' קיראלי (המייקל ג'ורדן של הכדורעף) אבל גם קראנו את חדשות הספורט בחדר אוכל של המוסד. כתב שם אחד, אז ד"ר מנחם לס, שגרם לי להתאהב בכדור הכתום אבל יותר מזה בכתיבת ספורט. מילותיו היו שירים קטנים שהילכו קסם בין הדייסה ללחם המטוגן, כמו שאומרים החברים של מנחם ממענית. וזה מה שרציתי להיות בחיים, כתב ספורט. באלוהים פשוט לא הצלחתי להבין את כל הטמבלים האלו שסיקרו ספורט בישראל כל כך גרוע ולא הבנתי למה לא כולם כותבים סוחף ומעניין כמו מנחם. בעצם, אני עדיין לא מבין את זה. בטוויסט מוזר של הגורל (ותודה לדורון שפר שלא הגיע למשחקים ולאריק הניג גדול הקומבינטורים שהכניס אותי על הטיקט של דורון), זה אשכרה קרה ב- 1998, ומפורמן של חברת גולנ'ס מובינג אנד סטורג' בשיקאגו הפכתי כמו סינדרלה לכתבנו ביונייטד סנטר למשך כמה חודשים. כשחזרתי לארץ עטור תהילה מדומיינת לחלוטין מסיקור מה שיהיה ידוע אחר כך כריקוד האחרון של השוורים, נכנסתי בצעד מהוסס לעורך הספורט החדש בידיעות תקשורת, לא משנה כרגע מי זה היה, וביקשתי לכתוב על כדורעף חופים בישראל. בשיקאגו שיחקתי באוק-ביץ' ונורת' ביץ' ונדלקתי לגמרי על החוף, למרות שהייתי שחקן בינוני ביום טוב וגרוע ביום בינוני. כשחזרתי לארץ שיחקתי עם כמה חבר'ה חמודים במכמורת שהדביקו לי את הכינוי קפיץ, ומשום מה היה נראה לי כאילו הסצינה הולכת להתפוצץ. העורך (עאלק עורך) צעק עלי שזה לא יעניין אף אחד ויש לו כבר מי שמסקר כדורעף (לא באמת היה) ושאני אעוף מהר לסקר את האימונים של מכבי תל אביב כדורגל כי בדיוק עברה עליהם עונה פח, ושריבים של עסקנים זה מה שהאוהדים בישראל הכי אוהבים לקרוא. יצאתי מהמשרד שלו ולעולם לא חזרתי וככה בערך נגמרה כתיבת הספורט שלי, לפחות עד שהתחלתי להגיב ולכתוב לפעמים בהופס וחזרתי להיות קפיץ.

מנה ראשונה

כדורעף בכלל וחופים בפרט הוא שירה בתנועה. במשחק כדורעף תראו יותר זינוקים ויותר אסיסטים סטייל בירד-יוקיץ' ויותר חסימות והנחתות פסיכיות (שניתן להמשיל לדאנק) מאשר במשחק NBA. צריך כוח מתפרץ ואלגנטיות מדויקת, שתי תכונות שתמיד היו ליליד קליפורניה צ'ייס באדינגר, שאכל את הירקות שלו והפסיק לבסוף לצמוח בגובה 2 מ'. הבחירה המקצועית הראשונה שלו, ברירת המחדל אם תרצו, הייתה פרנסה וכדורסל קודם. הכדורעף, אהבת נעוריו, לקח את המושב האחורי. בתיכון צ'ייס הלך לבית ספר La Costa Canyon. בשנת 2005 היה אמנם שחקן הכדורעף של השנה בתיכונים, אבל גם פרוספקט כדורסל בעשיריה הראשונה. הוא אפילו נבחר ל–Co MVP של המקדונלדס אול אמריקן בתיכון לצד אחד קווין דוראנט https://www.instagram.com/p/C-AxgMPujCn/. בקולג' הוא בחר באריזונה, שם רשם ממוצעים של 17 נקודות, 5.8 זכוכיות ו־2.8 בונבונים, מה ששם אותו במקום ה־11 בטבלת הסקוררים בתולדות המכללה. הפיסטונס בחרו אותו בדראפט 2009 במקום ה־44, הטרידו אותו ומשם החל מסע של שמונה שנים של בינוניות בNBA, במהלכן קלע בממוצע 7.9 נק', 3 ריב', ו- 1.2 אס' עבור הטילים, הזאבים, הקוצבים והשמשות. בשיאו היה שחקן משלים סביר עם כמה הבלחות כמו משחק 35 נקודות נגד מינסוטה (2011). אגב, אם מצלצל לכם מוכר שמישהו פעם עשה חיקוי מחורבן של וודי הארלסון באולסטאר? אז זה היה צ'ייס מנתר מעל האנס די פיפי בתחרות הדאנק של 2012: https://www.youtube.com/watch?v=dSIHcnjl5G4&ab_channel=NBA . בתור טיול של אחרי צבא צ'ייס בילה שנה בספרד עם החברים שיין לארקין, רודריד בובואה, יאקה בלאזיץ', טורניקה שנגליה ואחרים בבאסקוניה, אבל הוא כבר הרגיש את החול של קליפורניה מדגדג לו בין האצבעות של הרגליים, אז ב- 2017 הוא פרש רשמית מכדורסל כדי להתמקד בקריירת החוף שלו.

צ'ייס באדינגר: שחקן הטו-וויי הטוב בעולם כיום / קפיץ

באיור: שחקן כדורעף וכדורסל עם גופיה מס' 10 שהוא לגמרי לא צ'ייס באדינגר כי אחרת זה יפר את הכללים של צ'ט ג'יפיטי

מנה עיקרית

ב־2018 צ'ייס נכנס לסבב הכדורעף המקצועני האמריקאי, ה- AVP וזכה מיד ברוקי השנה. ב- 2021 הוא והשותף הראשון שלו, קורי פאטרסון, כבר ניצחו טורנירים בשיקאגו ואטלנטה. בשנת 2024, כשהוא בן 36, אחרי שבע שנים של עבודה קשה וניצחונות וגם הפסדים רבים בסבב המקצועי האמריקני (AVP), הגיע צ’ייס לשיא ועם הבאדי החדש שלו מיילס אוונס היו טובים במוקדמות והתברגו כך שהצמד דורג שני בארה"ב ו 13 בעולם, מה שהקנה להם את הכרטיס לאולימפיאדת פריז. הם ניצחו את הצרפתים במשחק הפתיחה עם כמה קיל בלוקס (חסימה לנקודה) אדירים של צ'ייס בנקודות ההכרעה, אבל הפסידו את השניים הבאים, עלו כלאקי לוזרס וניצחו את האוסטרלים אבל ברבע ניגפו בפני הנורווגים האדירים אנדרס מול וכריסטיאן סורום (שהסתפקו בפריז בארד) וחזרו הביתה בלי תארים אבל עם הרבה כבוד והיסטוריה – שחקן ה NBA היחיד אי פעם ששיחק כדורעף באולימפיאדה. כדורעפנים-כדורסלנים אינם נדירים, וגם בישראל היו כאלו (ארנון אמיר, 2.10 מ' ואלכס צוברביץ', 2.12 מ' למשל), אבל כמו שהמשחק נראה היום עם רמת ההתמחות, ספק אם יהיה עוד שחקן טו-וויי כזה. צ'ייס עצמו אמר ששיחק כדורעף על החוף במשחקי חברים עם הרבה שחקני NBA ואף אחד מהם לא באמת קרוב לרמה של המקצוענים בשום דרך. מי שכן הרשימו אותו איכשהו היו ריצ'רד ג'פרסון, ג'יי ג'יי בראה ובלייק גריפין, שתבינו את המגוון האפשרי גם בכדורעף – גובה וניתור חשובים אבל ממש לא רק הם. בכלל, כדורעף אולמות (6X6 בו התחיל צ'ייס) והמשחק על החול (2X2 אליו עבר אחרי הכדורסל) גם הם מצריכים סט יכולות אחר לגמרי זה מזה, אפילו יותר מההבדל בין סטריט-בול 3X3 לכדורסל רגיל. החול רך ומפנק את הקרסוליים והברכיים, אבל הוא שואב ומצריך הרבה יותר כח. יש גם שמש ורוח, שהיא אקס פקטור משוגע (עדיף תמיד את הרוח בפנים ולא בגב). בנוסף נדרשת הרבה יותר תקשורת בין בני הזוג, גם סימוני אצבעות לחסימה או לסרב, ואת מי לתקוף בצד השני, וגם תקשורת קולית (למשל שאגת "Nobody" של המרים למנחית כשאין חסימה, או line או cross כדי לומר למנחית להיכן להכות). בקיצור כדי שיתפתח עוד צ'ייס צריך יסודות חזקים בשני המשחקים ולחלק של הכדורעף נדרשת גם הבנה עמוקה של המשחק שיכולה להתפתח רק עם הרבה ניסיון. התכונות האתלטיות אולי דומות, אבל כמו שקואוץ' נסטור היה אומר לנו, תעשה את התנועה 10,000 פעמים ואז תבוא אלי שאתחיל לשפר לך את זה. ביום ראשון האחרון, אוונס ובאדינגר זכו לראשונה גם לטפס עד הפסגה שנחשבת לגבוהה ביותר בכדורעף החופים (שוב סליחה, אולימפיאדה) – וזכו בטורניר הפתוח של מנהטן ביץ', שהוא היוקרתי והוותיק ביותר בסבב ה AVP. בגמר הם גברו על שתי אגדות חוף אחרות – פיל דלהאוזר וטרוור קראב 21-19, 21-16 (על החוף משחקים הטוב מ- 3, לא מ-5 כמו באולמות) והעפילו לפסגת הדירוג של הסבב. צפרדע ההופס הפכה סופית לנסיך החול.

קינוח

הטבעת פלטת הברונזה ב־Walk of Fame  שעל המזח במנהטן ביץ' היא אמנם חלומו של כל ילד חוף קליפורני. אבל צ'ייס, כשמו, עדיין לא גמר לרדוף אחרי ההיסטוריה, והשבוע הוא בא עם מיילס לאוק ביץ' בשיקאגו – לשעבר חוף הבית שלי – לטורניר אליפות הליגה, תואר שגם הוא עדיין חמק ממנו. האמת, בכושר שהם נמצאים עכשיו, ממש כדאי להמר נגדם ולשבור את וגאס…

באדינגר ואוואנס חוגגים במנהטן ביץ' – https://avp.com/news/2025-avp-manhattan-beach-open-event-recap/

קפיץ

Marine Ecologist Extraordinaire
הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
56 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות
tt
tt
25/08/2025 10:27:48

מעולה קפיץ תודה

Smiley
25/08/2025 11:13:23

נהדר!!!

אבי טרכטמן
25/08/2025 11:25:33

ממש תודה על הכתבה, מרתק. חבל שלא ידעתי שהוא היה במנהטן ביץ'. הייתי קופץ

birdman
birdman
25/08/2025 12:41:32

איזה כיף לקרוא ולהיזכר!
אין שמר… אני מעמק יזרעאל, היו לנו כמה קרבות נגדכם…
׳מוסד׳ – כאן חייבים להסביר לעירונים שבית הספר התיכון בקיבוץ נקרא ׳מוסד חינוכי׳ ואין שום קשר לאירגון הביטחון או לאנשים הסובלים מפיגור.
כדורעף חופים פחות מלהיב אותי, אני מתרשם שמנתרים יותר נמוך מאשר באולם.
אני זוכר את קארץ׳ קיראלי, המנחית הראשי השני היה סטיב טימונס.
נסטור זה נסטור אפשטיין?

birdman
birdman
25/08/2025 14:05:37
הגב ל  קפיץ

לא הבנתי אם הגדול בתמונה זה טימונס ועל ידו קיראלי, או שהגדול בתמונה זה קיראלי ועל-ידו זה אתה?

birdman
birdman
25/08/2025 14:37:24
הגב ל  קפיץ

בוא׳נה אתה מפלצת!!! אני מבוגר ממך בשמונה שנים, הקריירה שלי נגדעה בגיל נערים בגלל חוסר כישרון…

עגל
25/08/2025 15:26:17
הגב ל  קפיץ

קשור איכשהו לעמית אפשטיין?

birdman
birdman
26/08/2025 3:26:52
הגב ל  קפיץ

וג'פרי? 😎

Dor
Dor
25/08/2025 15:04:22
הגב ל  birdman

צריך לדייק…מוסד זה של שמוצניקים

MacLeod 1
MacLeod 1
25/08/2025 13:01:09

מעולה, תודה על זה

yaniv
25/08/2025 13:13:24

תודה אחלה פוסט.
סך הכל הסתדר הבחור,אני מבין שאת הכסף עשה בכדורסל ועכשיו הוא עושה חיים ויכול להשקיע בכדורעף חופים אבל זה כן מביא אותי לשאלה האם לגיל יש פחות משקל בכדורעף חופים??
ונגעת בעוד נקודה שזה האולמפיאדה שמעניין שלפחות לפי מה שאתה כותב היא בהחלט לא הפסגה שהם שואפים אליה,דומה קצת לטניס,כדורגל נראה לי גם אופנים

Berch
25/08/2025 13:23:15

טור תענוג
נשמע שהבחור עשה ועושה דרך מעניינת
בהתחלה לא הבנתי – איזה חוף למען השם יש במנהטן ? הכי קרוב זה ברייטון ביץ' אבל זה חוף לא כזה כפי. קר שם והמים של האוקיינוס קפואים
ואז נחתה עלי ההבנה
אולי זה כמו חוף ירושלים בתל אביב
אכן חיפשתי ומצאתי שיש חוף מנהטן בקליפורניה
אחרי שיצא לי לעשות נסיעה של 24 שעות באוטובוס פרברים מדרום ארה"ב לצפון ואחרי שראיתי כמה ערים בשם ירושלים בדרך, כמה בשם לבנון ועוד כל מיני יציאות מוזרות, אני כבר באמת לא מופתע לראות עיר שנקראת "חוף מנהטן"
🤣

האווי לאסוף
האווי לאסוף
25/08/2025 13:50:02

תודה רבה קפיץ, כיף לקרוא

bobby
25/08/2025 13:55:48

תודה על הפוסט! מעניין מאוד לקרוא גם על ענף שפחות מוכר לעכברי הכדורסל כאן. באדינגר היה שחקן רוטציה חביב, וכיף לדעת שהוא עושה חיל בתחום כדורעף חופים.

ירון, החלום
ירון, החלום
25/08/2025 14:14:29

בס"ד
תודה רבה.
כצבה מעניינת ושונה בנוף.
צייס זה נוסטלגיה לאוהדי הרוקטס.

רן הנרגן
25/08/2025 14:22:18

אחלה כתבה. הבחירה שלו בכדורסל שאני בטוח שפרנסה אותו טוב יותר ממה שהכדורעף היה עושה מלמדת על עובדות החיים.
מה אם כמה מילים על נבחרת הכדורעף 6/6 שהפליאה לעשות הקיץ?

דוקטור רזי הופמן
25/08/2025 14:34:41

תוה רבה דור, תמשיך לכתוב לנו.
מעניין שהקיץ הזה אין כמעט מדוזות.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
הגב ל  קפיץ

🤣🤣

Dor
Dor
25/08/2025 15:06:43

נהדר קפיץ. תודה

מנחם לס
25/08/2025 15:24:56

תודה קפיץ. שומע את שמו לראשונה

עגל
25/08/2025 15:28:05

תודה קפיץ!
כתבת על ענף שרובנו כמעט שלא מכירים.
גם אצלנו באפיקים היתה פעם קבוצה מפוארת. בכלל בקיבוצים היו חזקים בכדורעף וכדורמים.
למה ״אין״ שמר ?
יש לי חבר טוב משם.

חתוליו
25/08/2025 16:06:36

מעולה, תודה קפיץ!
בילדותי האולם ספורט של הקיבוץ היה המגרש הביתי של הפועל שער הנגב וזכיתי לראות כמה עונות של מאבקי תחתית בליגה הלאומית. בזכרון שלי האולם מפוצץ באוהדים מהמועצה שלא מפסיקים לרגע לעודד ולהגיב לכל נקודה ומהלך.
כדורעף זה ספורט נהדר, קבוצתי ומותח וחבל שלא זוכה לכבוד המגיע לו

John
25/08/2025 16:44:52

איזה מאמר נהדר! רואים את ההשפעה של דר לס. כילד שגדל האייטיז כדורעף חופים תמיד יתקשר לסרט טופ גאן

Yinon Yavor
25/08/2025 17:09:33

כתבה נפלאה. תודה.
כדורעף תמיד היה יותר ספורט של קיבוצי השומר הצעיר. השנה קיבוץ שריד קרעו אותנו בטורניר של העמק ולדעתי ניצחו גם בגמר.
.
קראתי גם שזה בכלל משחק שהומצא עבור אנשי עסקים מבוגרים, שכדורסל היה טו מאץ' האסל בשבילם

Zvika Bar-Lev
25/08/2025 18:15:33

כתבה מעולה, תודה רבה!

Zvika Bar-Lev
25/08/2025 18:20:58

בתור נער שיחקתי בקבוצה של המושב שלנו יחד עם אבא שלי (שכתיכוניסט הוא שיחק בנבחרת של התיכון שלו צייטלין בת"א ושהם הפתיעו את כולם באליפות התיכונים וזכו. אבא שלי יליד 37. אז מדובר על 1954 בערך). שיחקנו בליגה הכי נמוכה שיש. היה כיף.

דוקטור רזי הופמן
25/08/2025 23:18:53
הגב ל  Zvika Bar-Lev

צייטלין זה חלק מהילדות שלי, הייתי מתפלח לשם בסופי שבוע.
המנהלת שם היום אשתו של חבר וחולדהאיכס מנסה להעביר את בית הספר מצייטלין למקום אחר.
מה יש לו נגד הדתיים לחולדה הזה?

Dor
Dor
26/08/2025 0:12:40

בתיכון צייטלין היום (שיושב על 9 דונמים) לומדים בערך שליש תלמידים מתיכונים חילוניים בסדר גודל דומה בת״א ובנוסף חלק גדול מהילדים שם בכלל לא מהעיר. במילים פשוטות, הילדים שלי נדחסים בכיתות מפוצצות לעומת מחצית מהילדים בכיתות בצייטלין ואני גם משלם על ילדים שבכלל לא מהעיר.
עדיין חושב שזה ״נגד דתיים״?

דוקטור רזי הופמן
26/08/2025 8:35:56
הגב ל  Dor

כל מה שקשור בדת, חולדאי נגד, לא משנה מה, מי מוו.
שבוע שעבר נכנס בי על המדרכה אחד מהאסונות שרון אישר פה בעיר במהירות של 40 קמ"ש. לא מספיק שצריך להזהר בכביש, צריך להיזהר גם במדרכה?
למזלי הלסת שלי כנראה חזקה כי קיבלתי הוק בלסת ולא נפלתי וחוץ בחבלה קטנה בתוך הפה יצאתי פסדר, חוץ מזה שלא הפסקתי לקלל את החולדה.

Dor
Dor
26/08/2025 10:00:55

אתה צודק שהאופניים החשמליים/קורקינטים זו רעה חולה אבל מה הקשר כאן? החברים בצייטלין שידעו שאין להם טענות ענייניות ישר העלו את נושא הדת כשברור שאין פה שום קשר לעניין והכל כדי שאנשים שלא מכירים את הנושא יחשבו שזה לב העניין וגם אתה לצערי נפלת לפח הזה. ביה"ס הזה יועבר בצדק למתחם יותר קטן שמתאים לכמות התלמידים שבו על מנת להקל על העומס על התיכונים בת"א בהם הצפיפות כפולה

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

ממש מצוין, תודה רבה קפיצנו.

The Ljos of the Rings
25/08/2025 18:50:24

חייבים לאהוב את אלו שהלכו, השיגו את הכסף ועכשיו חיים את החלום שלהם. סיפור מרתק, המרדף של צ'ייס.
תודה, קפיץ.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
25/08/2025 20:41:27

עין שמר ולא אין שמר!!!

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

אתה צודק

דוקטור רזי הופמן
26/08/2025 8:36:47
הגב ל  קפיץ

חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
עכשיו ברור למה אני מבין לליבך הג'לטיני.

דני האדום
25/08/2025 21:30:00

נידמה לי שבאמריקה כותבים קירלי אבל אומרים קיראיי…לא? אני מתכוון למייקל גורדן של הכדורעף…

birdman
birdman
26/08/2025 1:22:37

נכון אומרים קיראי, 'מלך' בהונגרית.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

פוסט נפלא. סיפור נהדר.
זוכר אותו מהמכללות חשבתי שיהפוך לכוכב בnba בזמנו.

שדות פופ לנצח
25/08/2025 22:28:17

כתבה נהדרת קפיץ, אין על כדורעף תענוג של משחק, אני משחק (בקצה הספסל) בליגה א' ונהנה מכל אימון ומשחק

Avri
Avri
25/08/2025 22:59:23

כתוב מעולה, ידיעות הפסידו אותך. גם אני – כמו אחרים כאן – גדלתי בקיבוץ שאמנם לא היה שמוץ אבל היינו במועצה עם שמוצניקים שהיה להם את חידק הכדורעף. זה מעניין איך שאידיאולוגיות פוליטיות גרמו לקיבוצים להיבדל אפילו בדברים כמו בחירת הספורט ה"לאומי". מעניין מאיפה זה הגיע, הקשר הכדורעף והשומר הצעיר.

דוקטור רזי הופמן
26/08/2025 8:37:25
הגב ל  קפיץ

זXן בעין

The Ljos of the Rings
26/08/2025 14:38:51
הגב ל  Avri

לגמרי, שמוץ. שמוצניקים. חה.
הכי פרפלאז' לקמפל סקיבידי.
סליחה, לא כולנו קיבוצניקים ויודעים על מה אתם מדברים. או שזה אולי רק אני, ועדיין אשמח להסבר לרפה הבנה שכמוני מה זה שמוץ.

אור
אור
26/08/2025 16:30:46

ראשי תיבות (בערך) לחבר ב"שומר הצעיר"

The Ljos of the Rings
26/08/2025 17:16:45
הגב ל  אור

תודה רבה