הואיל ואוטוטו גומרים לחתום, אז צריך להפסיק לאכול או משהו כזה.
ברור לי שחלק ניכר מהקוראים אינו נוהג לגלוש בכיפור, ולכן אני מפרסם קצת לפני, אבל הרעיון הוא לאפשר דיון גם במהלך שעות הצום למי שאינו צם או צם ובכל זאת משתמש באביזרים אלקטרוניים אלו ואחרים.
אז 4 שאלות שקשורות ליום הזה (ולא רק על ספורט):
- ספורטאים ישראלים נוהגים להשתתף בתחרויות בשבתות ומועדי ישראל משך כל השנה. חלק אפילו עושה זאת ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ו/או יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה (רחמנא לצלן). מדוע אם כן – אף על פי שהשבת קדושה מכיפור והעונש על חילולה חמור יותר – הציבור בישראל בכלל והתקשורת הישראלית בפרט רואים בהתחרות של ספורטאי ישראלי ביום כיפור משהו בלתי ראוי? האם אין זו צביעות? האם אין פה אקט אנטי דמוקרטי של כפיה דתית? ובכלל, האם לדעתכם יש הבדל במקרה זה בין ספורטאי שעושה זאת במסגרת "פרטית" (קבוצת כדורגל בחו"ל או טורניר טניס) לבין מי שעושה זאת כנציג מדינת ישראל? מדוע ניתן לייצג את המדינה בשבת אך לא בכיפור?
- לא מעט מוסלמים ויתרו על צום הרמדאן במהלך טורניר גביע העולם בכדורגל. האם יש מאורע ספורטיבי שלדעתכם כן דוחה כיפור גם עבור מי שנוהג לצום דרך קבע? כמובן שאי אפשר להכריח אדם, אבל האם למשל מאמן צריך להטיל סנקציות על ספורטאי שבחר לצום ובכך פוגע בקבוצה?
- כידוע, הן נסיעה במכונית והן נסיעה באופניים אסורות ביום כיפור (על פי הדת כמובן ולא על פי חוק). הרושם שלי נוצר הוא שבעוד שנסיעה על אופניים מתקבלת בשוויון נפש, נסיעה במכונית נתפסת כחוסר התחשבות או אי כיבוד הזולת. פה נחשפתי לשתי טענות עיקריות: האדישות לאופניים נובעת מכך שמדובר על ילדים, רכב משמיע רעש ומפר את אווירת הצום. לי לא נוצר הרושם שההתייחסות לאדם מבוגר שרוכב על אופניים שונה מילד או זהה לאדם מבוגר שנוסע ברכב ממנוע. האם לדעתכם קיים שוני בתפישה? ומה לגבי רכב חשמלי אשר אינו משמיע רעש? האם יש הבדל בינו לבין אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי או סגווי? מדוע לדעתכם אופניים כן ומכונית לא?
- במקביל ליום כיפור שלנו יחגג גם עיד אל אדחא (חג הקורבן). האם לדעתכם המוסלמים צריכים להתחשב ביהודים ולא לחגוג בקולי קולות בערים המעורבות? האם היהודים צריכים להתחשב ולבלוע את הצפרדע למרות ההפרעה לצום? מה הרשויות צריכות לעשות בכדי למנוע עימותים שככל הנראה יהיו?
שאלת בונוס: בעולם הספורט – מי צריך לבקש סליחה ממי?
אם גרמתי למישהו מורת רוח במהלך השנה האחרונה אני מתנצל ומבקש את סליחתכם.
גמר חתימה טובה.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=2-qJEAjC9-Y&w=560&h=315]
וואוו, כבד עלינו
אחלה פוסט. רק תיקון אחד – יום כיפור בהחלט קדושתו גדולה משבת. נאמר עליו בתורה שבת שבתון ובהחלט כך מתייחסים אליו. לכן בעצם שאלתך הראשונה נענתה.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA_%D7%AA%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA:%D7%9E%D7%A7%D7%91%D7%A5_%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9D_%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D
http://www.stips.co.il/ask/332310/%D7%9E%D7%94-%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%91-%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%9E%D7%94-%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%A9-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%90%D7%95-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%AA%D7%A2%D7%A0%D7%95-%D7%A8%D7%A7-%D7%9E%D7%99-%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%93%D7%A2-%D7%91%D7%95%D7%95%D7%93%D7%90%D7%95%D7%AA
שבת קדושה מכיפור ועונשה חמור יותר (סקילה לעומת כרת, אאל"ט).
כמובן שאינני מדבר רק על הכיפור הספציפי הזה שנופל על שבת.
1. כיפור זה פעם בשנה, שבת 54.
אנשים בדר"כ עושים מה שיותר קל.
לגבי ימי זיכרון, לא זכור לי שיש משחקים בימים כאלה.
2. אני חושב שזה החלטה אישית של בן אדם ואין כאן טעם בסנקציות.
כמובן שכשיודעים מראש על ספורטאי שצם/שובת בימים מסויימים כדאי לסכם דברים כאלה מראש.
3. לדעתי מבחינה דתית נסיעה ברכב חמורה יותר (הבערת אש ושימוש בחשמל).
4. כמו שיהודים מתחשבים בערבים ברמאדן, ראוי שגם הערבים יחזירו באותו מטבע, אפשר לחגוג גם בלי להפריע לשכנים.
5. לברון מבלאט.
1. אני די משוכנע שיש 52 שבתות בשנה 🙂
שחקנים ישראלים בחו"ל פוטנציאלית יכולים לשחק גם בכיפור. גם מכבי ת"א בכדורסל כבר שיחקה בו פעם אחת וכמעט פעם שניה.
3. אז האם לדעתך החברה תופשת נסיעה ברכב חשמלי באותו האופן כמו נסיעה באופניים חשמליים?
4. באיזה אופן היהודים מתחשבים בערבים? (שואל באמת כי אני לא יודע)
5. למה? עושה לי הרושם שהוא די נחמד אליו בינתיים.
1. טעות שלי.
2. בגלל זה אני חושב שמי שזה באמת עד כדי כך חשוב לו צריך מראש להודיע שיש יום אחד בשנה שבו הוא בחופש, זאת לא נשמעת בקשה כל כך מוגזמת.
3. מבחינה דתית זה אולי היה אמור להיות ככה, אבל אני מניח שאנשים יסתכלו על זה כמו על נסיעה ברכב רגיל.
עניין של הרגל אני מניח…
4. מבחינת התחשבות של אזרח מול אזרח אני לא חושב שישראלים עושים משהו ברמדאן שאמור להפריע, ככה שאין ממש איך להתחשב מעבר לנורמה, אבל מבחינת גורמים יותר גדולים יש התחשבות.
למשל בצבא תמיד בתקופה הזאת הנהלים מול האוכלוסיה הערבית היו יותר עדינים (מעברים, בידוקים), באוניברסיטה גם יש הקלות בתקופה הזאת למוסלמים, וגם מעסיקים מחוייבים להקלות מסויימות.
5. אם לברון לא היה מגיע בלאט היה יכול להתנהל בצורה יותר רגועה ולעשות מה שהוא יודע בקצב שלו (ואני די בטוח שזה היה עובד יופי).
עכשיו זאת סיטואציה של אליפות תוך שנה או ביי ביי מיסטר בלאט.
התכוונתי שיום הזיכרון. כמובן שמכבי ת"א לא שיחקה בכיפור…
ענית יפה. אני איתך!
מנהגים, שגעונות, ואנשים הם לא יצורים הגיוניים. לך תבין . . .
כשנוהגים במכונית לבית הכנסת לא מבצעים שום עבודה, האוטו נוסע, ובהליכה מתאמצים הרבה יותר. מה הקשר בין הזזת המפסק ותאורה והדלקת אש ? כידוע איסור הבערת אש נבע מכך שכשהיינו בשטח מדברי היו שולחים את הילדים לחפש עצים. החיפוש היה עבודה בפני עצמה שהיתה לוקחת שעות רבות ואף יום שלם. אחרי שהעצים הגיעו היה צריך לעבוד קשה להדליק את האש. כיום יש לוקסוס של מתג חשמלי אבל חס ושלום, זה אסור ! כנ"ל עלייה מפרכת במדרגות מותרת וללחוץ על כפתור במעלית אסור.
עם הנצח כל כך זקן ומאובן שהוא נאחז במנהגיו ללא יכולת שינוי.
תסלח לי ידידי היקר אך אתה מדבר מתוך בורות .
המושג "מנוחת שבת " הוא לא בהכרח קשור במושג "מאמץ"
ואגב גם בעבר הרחוק היו אוסרים דברים שחוסכים מאמץ כגון רכיבה על גבי בהמה וכן הצתת אש מאבנים.
אך מתירים מהלך של עד 2000 אמה זאת אומרת גם אז המושג מנוחה לא הגביל למושג מאמץ.
בכדי להבין את המשמעות העמוקה של השבת והלכותיה ישנו צורך בהבנה עמוקה ובלמידה ולא באיזו שהיא התרסה בורית.
אדרבא תרים את האתגר ותלמד באופן מחשבתי ומעמיק ואז תתריס.
ממליץ לך בחום כהתחלה על הספר שבת מלכתה של הרב פינקוס ז"ל.
1.נכון שנטו מבחינת העונש הענישה של מחלל שבת גדולה ממחלל יום כיפור ….אך זה לא סותר את עצם היותו של יום כיפור היום הקדוש בשנה.
יום כיפור נקרא שבת שבתון שזה כינוי מיוחד
בתלמוד מובא הרבה על יום זה כגון רבי שאמר "עיצומו של יום מכפר לשבים ואף לאלו שאינם שבים " הוא אמנם א נפסק להלכה אך יש בזאת בכדי להעיד
בנוסף הרמב"ם בהלכות תשובה כותב שיש חטאים בהם רק יום הכיפורים מכפר ….למעשה בתורה כתוב כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתכם .
בקיצור יום כיפור הוא היום הקדוש בשנה ….וזאת למרות שחילולו לא מהווה את העונש החמור ביותר ושמעתי על כך שיעור קצר שמסביר זאת …אך איני זוכר כרגע.
2. חד משמעית לא ! היות וספורט עם כל אהבתי אליו זה לא דבר קדוש אך יש ימים בשנה שהם מעל לכל דבר בראש ובראשונה יום כיפור וימים לאומיים (ימי הזיכרון ).
3. עקרונית לא רכב ולא אופניים …אך כמובן כשמדובר על אופניים שאינם חשמליות וכאשר ילדים רוכבים עליהם זה פחות מקומם.
4.הערבים צריכים להתחשב ….כפי שכל השנה לא ראוי שמאוזין יעיר את שכניו ב 05.00 בבוקר (ואני יודע על מה אני מדבר).
לצערי יש מהערבים שמגלים חוסר התחשבות משווע באופנים שונים (כגון בכביש).
שמא תגידו גם יהודים …בוודאי שזה נכון
אך אצל הערבים במקומות מסוימים זאת הנורמה.
אינני גזען יש ביניהם כאלו שנוהגים היטב ומתחשבים …אך בגדול נורמת הנהיגה שלהם למשל וכן נורמת ההפרעה לשכנים היא לא הנורמה הכללית בציבור היהודי לצערי.
מתן יישר כח על בקשת הסליחה כאן גם ההזדמנות שלי להתנצל.
אשר לשאלת הבונוס יש כמה תשובות
1.אלי טביב לאריאל הרוש וכמעט לכל הקבוצה הירושלמית.
2.צעירי הנהלת מכבי ,התקשורת וכמעט כולם לדוויד בלאט
3. התקשורת ורוב גולשי הופס לרייס והיקמן
4. אוהדי הפועל תל אביב כדורגל וסל לשאר האהודים ולעם ישראל כולו ובעיקר לשמעון מזרחי .
5. חיים רמון ל אוהדי הפועל תל אביב.
ועוד כמה שהם לא יהודים
כגון גרסיה לאוהדי מכבי
וסכנין לבלבול .
אודה מאד אם תכבדו אותי ולא תגיבו לתגובתי במהלך יום כיפור היום הקדוש בשנה .
אני בכלל הייתי ממליץ למנחם לסגור את האתר במהלך יום כיפור כפי
שנעשה לפני מספר שנים (תשע"א )
אלף, אני לא יודע כיצד לסגור את האתר, ובית, אפילו אם הייתי יודע לא הייתי סוגרו. מי שמאמין שזה חילול הקודש לפתוח מחשב ולהיכנס לאתר, שלא יעשה זאת, ומי שלא מאמין שיש חילול של משהו בפתיחת מחשב וכניסה לאתר שלנו או כל אתר אחר – שייכנס.
הדבר היחיד שאיני עושה ביום כיפור בקשר לאתר זה לכתוב פוסטים חדשים ביום כיפור. לא בגלל שאני מאמין שיש בזה פסול, אלא מתוך כבוד לאנשים דתיים כמוך.
מסכים עם מנחם. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ומי שלא רוצה של יכנס.
מתן ראה תגובתי למטה בקשר לכפייה החילונית.
מנחם מעריך מאד את דעתך
שתזכו כולם לשנה טובה ומתוקה.
איש באמונתו יחיה אהרון!
שי שנה טובה
מעבר לכך שההקשר איש באמונתו יחיה הוצא מהקשרו
יש לי שאלה אלייך אם מישהו לא יעמוד בצפירה ….גם תגיד איש באמונתו יחיה ?
כן. מי שלא רוצה שלא יעמוד בצפירה או יעשה מנגל ביום הזיכרון. אני יכול לא לאהוב את זה, אבל אוי לנו אם נאסור על מישהו לנהוג כך. אז לא נהיה יותר טובים מאיראן או סין.
כן
שנה טובה אהרון. למדתי
1) לא הכל זה 'הלכה' ו"מה יותר חמור ממה" וטוב מאוד שכך.
4) שיהנו וישמעו מוזיקה.
5) פופוביץ׳ מלברון.. איזו התעללות
שנה טובה לחתימה טובה לכולם
לעשות חשבון נפש נחשב מקצוע ריאלי או הומאני?
א. ריאלי
ב. הומאני
ג. א וב נכונות
ד. תשובה פילוסיפית לשאלה פילוספית.
בין העונים נכונה תוגרל חתימה טובה 🙂
(-:
עגל – אפילו קיבוצניק כופר כמוני יודע שהבעיה בשבת היא לא "עבודה" אלא "מלאכה", כלומר יצירת משהו חדש. סגירת המתג עושה בדיוק את זה – בריאה (או יצירה) של אור.
לגבי אופניים אני די מזלזל באיסור הזה, כי לפי מה שהבנתי מקורו הוא ב"פן יקרה", כלומר זוהי החמרה שאומרת: "נאסור כל רכיבה על אופניים בשבת פן יקרה תקר או תקלה והאדם יצטרך לעבוד ולתקן אותה". זה כמו, בגירסה חילונית, לאסור על טיסות כי יש סכנת התרסקות וזה גורם למוות (מפר את עיקרון "קדושת החיים" החילוני).
חוץ מזה מתן – גם אני מכיר שכיפור קדוש יותר, אבל שוב – לך תאמין לכופר כמוני…
נאחל צום מועיל למי שצם, ובכל מקרה יום של חשבון נפש משמעותי לכולנו. אצלי, כבכול שנה, זה יתקשר בעיקר למלחמה הנוראית ההיא ולדודי, ולפיוט שהולחן עבור הקיבוץ שלו שחטף אז הכי קשה – 11 הנופלים של בית השיטה:
http://www.youtube.com/watch?v=sEVnlVRmYTk
יהי זכרו ברוך. בית השיטה אכן ידוע בזכות קופסאות השימורים ובעקבות המלחמה ההיא.
ינון, אין שום קשר בין האיסור על הרמת מתג או שימוש במעלית לבים כוונת השבת המקורית הסוציאלית של יום מנוחה מעבודה ושבתון. ליהודים יש עבר מפואר של התפלפלות ולכן מוצאים סיבות מסובבות למה כן ולמה לא. כשמדליקים מתג לא יוצרים שום דבר. מגלגלים אנרגיה ממצב את' למצב ב'. אבל זה ויכוח עקר כי הכל עניין תרבותי ולא לוגי.
גם אצלי יום כיפור הוא יום אקולוגי ושל חשבון נפש בהקשר של המלחמה.
שיהיה יום משמעותי למי שרוצה לעשות אותו לכזה ומי שזה מביא לו דחף לעשות דווקא שיהנה במנגל.
אישית זה היום שאני הכי אוהב בשנה. יש בו משהו מיוחד.
+1
היטבת לתאר. כיפור בשבילי הוא הרוגע והשלווה של שבת כפול 10.
בנוסף לכל הנקודות שהוזכרו בקשר לכיפור
1. זה יום אקולוגי בטירוף. נראה אותם שם ב____ מרימים יום בלי מכוניות… בעייני זה קסום, לראות אנשים מסתובבים בצמתים הגדולים של העיר. ועוד בשעות היום.
2. לכל עם יש צום. בלי קשר למשמעויות הקשורות באמונות מובן שזה טוב לאדם. מעבר לפן הבריאותי הפיזיולוגי. צום נותן פרספקטיבה אחרת על החיים. במיוחד סוף הצום.תרבות הצריכה, מאבק נפשי, התלות באוכל… התענית טובה גם לנפש.
צום קל לצמים
רכיבה בטוחה לרוכבים
גילוי נאות : אני צם בשביל הנפש ורוכב על אופניים בשביל הקשר עם הילדים שלי 🙂
מתי נכנס יום כיפור באופן רשמי?
בסביבות 17.45 (ירושלים) עד 18.00 (ת"א וחיפה )
מתן דבר אחרון אגב "כפייה דתית "
ייתכן ויש קצת כפייה שכזו אבל היא הולכת ופוחתת
כפייה חילונית לעומת זאת זה משהו הרבה יותר מושרש שמשפיע על הרבה יותר אנשים אף העניין כאילו מותר
למשל כשההתאחדות מכריחה קבוצה לשחק בשבת
אוהדיה הדתיים /מסורתיים לא יכולים לצפות במשחקים
שלא לדבר על כך שאין למעשה לאדם דתי אפשרות להיות כדורגלן מקצועי.
אני הייתי יכול להיות כדורגלן מקצועי לא ניסיתי זאת בגלל ההכרח לשחק בשבת (וגם בגלל האווירה הלא טובה שהייתה במגרשים כבר בשנות ה 90 ).
אי אלו ספורטאים כאלו ואחרים לא יכלו לשחק /פרשו בגלל הכפייה החילונית. אני אומר מידיעה כי נבחרת ישראל הפסידה הרבה מאד כישרונות בגלל הכפייה הזו.
והכפייה הזו היא משהו הרבה יותר גדול מאשר ספורט.
פן נוסף לכפייה זו קשורה בצניעות ….בזמנו מנהלת הכדורסל הכריחה את הקבוצות לתת ללהקת מעודדות להופיע בהפסקות.
המעודדות הללו ….איך נגיד היו יכולות להיכנס לליגת העל של מומי והחצילים ….לא לכל אדם זה מתאים …אך המנהלת כפתה זאת בעיקר על הפועל ירושלים שרצתה לכבד את אוהדיה וחטפה קנס מקומם מהמנהלת.
ככה שהמושגים הללו הם דו כיוונים לצומת לב.
אהרון ואולי מתוך שלא לשמה בא לשמה והתגלגלת לכדורסל ולאתר הופס ?
🙂
רוץ לאכול ולשתות ולהתארגן ואל תהיה מוטרד מכל שטות שמישהו כותב באתר כדורסל . . .
שיהיה לך ולכל משפחתך צום קל וגח"ט
בידידות, העגל
הכפייה הדתית היא בחוק ולכן היא משמעותית בהרבה. בנוסף, משום מה, תמיד הדרישה היא מהחילונים להתפשר ולעשות התאמות. תמיד החילונים צריכים לכבד ולא להפך. אני לחלוטין מכבד את חופש הדת שלך ומוכן להיחלם על זכותך לנהוג כרצונך. אני מבקש שתנהג בי באופן דומה.
אני סולד מתרבות המעודדות ללא כל קשר לעניין הדתי. באשדוד היתה תקופה שבמקום מעודדות היו ריקודים סלונים של ילדים. לדעתי זה פתרון מצוין. אפשר גם רקדני ברייק-דאנס או שירה חסידית. הכל ראוי כל עוד הוא לא מבזה את המשתתף.
הפתרון היחיד בו יכולו לקיים את ליגת הכדורגל שלא בשבת היא הזזה של יום החופש הנוסף משישי לראשון. עם כל הכבוד לדתיים, אצלי חיילים, עבודה וילדים לא פחות חשובים.
ועוד דבר לגבי ספורטאים. היה מקרה של נער שהלך לבית משפט כדי שיזיזו תחרות לאמצע שבוע בטענה כי אינו מוכן להתחרות בשבת (לגיטימי לחלוטין). ילדים מכל הארץ נאלצו להפסיד יום לימודים והורים נאלצו להפסיד יום עבודה. הבחור זכה באליפות ישראל וייצג את ישראל בחו"ל. שם התחרות התקיימה בשבת. למותר לציין שהוא השתתף מבלי לעשות בעיות. מקרה כזה רק פוגע במה שאותו נער ניסה להשיג.
כפיה קיימת משני צידי המתרס, ומעבר לכך שהיא לא באמת אפקטיבית היא בעיני גם לא מועילה ולא תורמת כלל לאף אחד מהצדדים. כמי שמשתייך לזרם הדתי לאומי לעניות דעתי רב המשותף על המפריד בין חלקי העם השונים, ושיח של כפיה יוצר מתחים מיותרים ושיח של שנאה. יחד עם זאת יש צורך במציאת מכנים משותפים שיאפשרו לכולנו לחיות באותה מדינה באופן שיכבד ויחבר בין ציבורים שונים ולכן כולנו נדרשים לוויתורים כאלו ואחרים. כמובן שישנן סוגיות מסויימות שהן בלב המחלוקות ודורשות ליבון ודו שיח מעמיק כדי לבררן וללמוד את משמעותן, אבל כדי להגיע לכך יש צורך ביצירת תשתית ואווירה של כבוד הדדי אמיתי ולא של כיפופי ידיים. אני באופן אישי מרגיש פעמים רבות יותר בנוח במפגשים עם אנשים המגדירים עצמם חילוניים וזו בהחלט נקודה הראויה למחשבה בציבור שלי, אך יחד עם זאת יש זכויות רבות גם לציבור הדתי וכמובן גם לציבורים אחרים.
בכל מקרה אני מאחל לכולנו שנה טובה וצום מועיל לצמים ושתמיד נזכור שרב המשותף על המפריד
תגובה מעולה. מסכים עם הכל.
הפועל ירושלים היא הנוראית מכולם בתחום המעודדות, כאשר היא מעסיקה ילדות בנות 14-15 לתפקיד המאוד מיני הזה.
קודם כל, אני יודע שגם גלבוע גליל מעסיקה מעודדות בגילאי 14-18(אולי גם עוד קבוצות). דבר שני אל לך להאשים רק את הקבוצה וראשיה, אלא באותה מידה להאשים גם את הנערות הצעירות שמבזות עצמן אל מול האוהדים. הן אומנם צעירות, ושיקול דעתן קל כנוצה, אך בכל זאת בגיל זה יש כבר מודעות עצמית ושיקול דעת מעט הגיוניים (או אמורים להיות).
אני אישית מאשים את חוסר המודעות העצמית והמגזינים בכל הקטע של הרצון לחשוף כמה שיותר גוף ולהיות מינית ככל שאפשר – המגזינים מראים שכל המפורסמות שלא לובשות דבר הן אהובות וסלבריטאיות, ועל כן כל נערה רוצה להיות גם כזו.
א. בפעם האחרונה שבדקתי, להפועל היה תקציב בערך פי 6 גבוה מזה של גליל, כך שהיא יכולה להוציא את 5,000 ש"ח על להקה של מעודדות מבוגרות יותר.
ב. אחת "המעודדות" הללו לומדת בכיתה שלי. ילדה חכמה וחייכנית. היא לא קולטת את הבעייתיות, ולדעתי מחובתם של מעסיקיה להסביר לה אותה. (מיותר לציין שהיא לא מרוויחה שקל. להפך, היא משלמת.)
זה כדי ליצור עניין לא כדי להרחיק אנשים
עגל תודה רבה ושנה טובה.
מתן הטעות שלך לפחות לענ"ד היא בכך שאתה מצייר מצב שבו הדתיים כחברה הם איזה שהוא מיעוט .
הדתיים והמסורתיים בישראל הם לא מיעוט בטח לא מיעוט קטן.
(אגב איני אוהב את המושג דתי אך לצורך הדיון כאן אני משתמש בו).
בכל אופן ולגופו של עניין
כפייה בחוק אף פעם לא טובה בעיני
אבל ברמה התרבותית החילוני המצוי מכריח את הדתי /מסורתי ולא להיפך
למשל בעניין המעודדות לא אמרתי לא לשים מעודדות בנוקיה /רוממה
אבל במלחה כאשר הנהלת הקבוצה הגיעה למסקנה שזה פוגע ברוב אוהדיה למה לא אפשרו לה זאת במינהלת מה ההגיון בכך ?
אשר לבחור ולעתירה …אם אכן הוא התמודד בשבת באותו שעון מקומי וודאי שאני מסכים איתך.
יש סקאלה מאד רחבה. שומרי השבת הם בהחלט מיעוט (לדעתי, מאז העלייה מברה"מ החילונים הם הרוב, אבל באמת שקשה לדעת). וזה בכלל לא משנה מי הרוב. בכולם צריך להתחשב ולאפשר לכולם את החופש לפעול במרחב הדמוקרטי. תרבותית לי לא אכפת בכלל מה תעשה היום ומחר. חשוב לי שתהיה לך האפשרות לצום. באותה מידה אני מבקש ממך לאפשר לי (לאו דווקא לי אישית) לבצע את הפעולות אותן אני מבקש לבצע, קל וחמר אם אין הן מפריעות את מהלך הצום שלך (וברור שאם אני גולש באינטרנט אין לזה שום השפעה על הצום שלך).
אני כמובן לא מתכחש לכך שקיימת גם כפייה חילונית. כפיית המעודדות אינה כפייה חילונית כלל ועיקר, אלא כפייה מסוג אחר, אבל אני לא רוצה לפתוח עכשיו את הדיון על תפישת הגוף הנשי בחברה שלנו.
ד"א, אני לא אוהב את ההגדרות של "החברה החילונית" או "החברה הדתית". יש חברה ישראלית וכולם צריכים ללמוד לחיות ביחד תוך מרב התחשבות אחד בשני והגעה לפשרות.
מתן וכולם שבת שלום
כמוכם גם אני מצטרף בכל מילה לתגובת ידידי היקר אלעד אייל
ובהבדל אחד …אני לא מגדיר עצמי כדתי לאומי
אלא כלאומי דתי
היות וביהדות הלאום קודם לדת.
למשל
אתה בחרתנו מכל העמים (לאום) ונתת לנו את תורתך (דת)\
לפעמים אני משתתף בסקרים מעייפים רק בשביל לשנות את ההגדרות בשאלה איך אתה מגדיר עצמך.
שאלה: מדוע הזמנים של כניסת השבת/תחילת הצום וכיוצא מכך יציאת השבת/תום הצום הם בזמנים שונים?
תודה מראש
אאל"ט, כניסתהשבת היא עם רדת החמה והיציאה עם צאת הכוכבים. כדי שלא חו"ח תפספס, אז אתה מתחיל לפני שמתחלף היום בודאות ומסיים אחרי שהוא התחלף בודאות. קח אין סכנה שתחלל שבת.
בגלל התקצרות הימים. שעת כניסת השבת נגזרת מאורך היום וככל שהיום קצר יותר גם כניסת השבת מוקדמת יותר