
אופניים / דוד "פאקו" סעדה
הג'ירו ד'איטליה – קטע 1
ברוכים הבאים לגראנד הטור הראשון של עונת האופניים – הג'ירו ד'איטליה, שלושה שבועות מפרכים, שייערכו ברובם על הכבישים של ארץ המגף. "ברובם", זאת כי כמעט כתמיד, שלושת הימים הראשונים של המירוץ ייערכו מחוץ למדינה, והפעם באלבניה, שאחריהם הרוכבים יעברו על ציודם במעבורת לאיטליה. בכל הקשור לתוואי המירוץ, הרי שכאן המארגנים לקחו מספר החלטות העשויות לאכזב מעט את חובבי המסלולים הקשוחים יותר של הגראנד טורים. מלבד העובדה שקטעי הטיפוס הקשים של המירוץ ירוכזו כמעט כולם בשבוע המסיים של המירוץ, הרי שהמארגנים החליטו לקמץ יחסית בסיומים בפסגות, וכך פסגות ידועות כמו המורטירולו והמונטה גראפה מופיעות באמצעי הקטעים. המארגנים גם כנראה חששו מביטולי קטעים עקב מזג האוויר, ולכן גם לא כללו פסגות גבוהות במיוחד כמו הזונקולאן או הסטלביו. ועדיין, אנו צפויים לכמה קטעים מרתקים: כך למשל בקטע 20, קטע המלך של המירוץ, שבו נראה את הטיפוס המיתי לפינסטרה, ואחריו את הטיפוס הידוע לססטריירה. עוד קטע ששווה איזכור מיוחד הוא קטע 9 בטוסקנה, שישחזר חלקים ממירוץ הסטראדה ביאנקה, כולל מספר קטעי עפר והסיום הידוע בפיאצה דל קמפו שבסיינה. המירוץ גם יכלול שני קטעי נג"ש שטוחים יחסית בחלקו הראשון, באורך מצטבר של 43 ק"מ. סוג של חידוש שנראה כאן הוא מה שהמארגנים קוראים לו "קילומטר הרד בול", מיתוג מחודש של מיאוץ הביניים המעניק 2,4,6 שניות בהתאמה לשלושת הראשונים בו.
בכל הקשור למתחרים במירוץ, הרי שכאן יזדקרו שני שמות מעל כל היתר – פרימוז' רוגליץ' וחואן איוסו. את רוגליץ' באמת אין צורך להציג – מדובר באחד הרוכבים הפעילים המעוטרים ביותר, עם חמישה גראנד טורים על החגורה (אחד מהם הוא הג'ירו). רוג גם מגיע לכאן בכושר טוב, כפי שמעידה הזכייה שלו בטור של קטלוניה. איוסו גם נחשב לאחד המטפסים הטובים בענף, ועל החגורה שלו העונה נוכל למצוא את הטירנו-אדריאטקו ועוד מספר מירוצים מהדרג השני, אך בקרב הפנים מול פנים היחיד שלו מול רוגליץ' השנה בטור של קטלוניה, ידו של הסלובני הייתה על העליונה (באחד המירוצים הצמודים והמרתקים של העונה). השניים הם מהשענים הטובים בנמצא וגם מצויידים בקבוצות מצויינות, כשלסלובני יסייע צוות הכולל את ג'אי הינדלי ודני מרטינז, בעוד שאת הספרדי ילוו ראפאל מייקה, ג'יי ויין, ברנדון מקנולטי ואדם ייטס, כשהאחרון מוזכר כאן כמוביל משותף אפשרי עם איוסו. מול השניים נראה כמה מטפסים מצויינים, גם אם כאלה שאפשר להחשיב כמצויים בשורה השנייה של הענף: מיקל לאנדה הוא אחד כזה, אך יכולת הנג"ש הדלה שלו תהיה לו כרגיל לרועץ. אנטוניו טיברי הצעיר הוא דווקא שען מצויין, ועשוי בהחלט להתברג גבוה ב-GC. תיימן ארנסמן ואיגן ברנאל ישתפו פעולה במדי אינאוס, כשכולנו כרגיל תקווה שהקולומביאני יחזור סוף סוף לכושר שהביא לו זכייה בשני גראנד טורים. האוסטרלי מייקל סטורר, שזכה לאחורנה בטור האלפים, יקווה להיות הסוס השחור של המירוץ. סיימון ייטס, ג'וליו צ'יקונה, ריצ'רד קאראפאז, נאירו קינטאנה ואולי אף טום פידקוק הם עוד שמות העשויים להתברג כאן גבוה. מקום מיוחד נקדיש כאן לרומאן בארדה, שירכב כאן את הגראנד טור האחרון שלו, לפני שיעבור להתחרות ברכיבת עפר.
שמות מעניינים נקבל כאן בכל הקשור למתחרים על הקטעים השטוחים, כמו על המאליה צ'יקלמינו, הלא היא חולצת המאיצים הסגולה. קבוצת ויסמה תביא לכאן צמד חזק מאד בדמותם של אולאב קואי ו-וואוט ואן ארט, כשהראשון אמור להיות המאיץ האיכותי ביותר שנראה כאן, בעוד שהשני אמור להתחרות בקטעים הגבעיים יותר, ואף לכוון על החולצה הסגולה. מול השניים נוכל לראות חברים כמאדס פדרסן, סם בנט, קיידן גרובס, פול מאנייה, גרבר תייסן ומתיאו מוסקטי.
קבוצת IPT תגיע לכאן עם המוביל דרק ג'י, כשהקנדי ינסה לשחזר את הישג הטופ 10 מהטור הקודם, שאיפה שנראית ריאלית למדי במירוץ הנוכחי, אם יצליח לשמור על רמה אחידה במשך כל קטעי הטור. תסייע לו כאן שורה של מטפסים כהוגו הול, ניק שולץ, יאן הירט ומארקו פריגו המצויין, כולם גם ברחנים מדופלמים שינסו גם לצאת לבריחות בקטעים המתאימים לכך. קורבין סטרונג יוביל את הקבוצה בקטעים השטוחים יותר.
קטע 1 של המירוץ כאמור יפתח את המירוץ באלבניה, עד להגעה לבירה טיראנה. הקטע כולל בדרך לסיום במישור שלושה טיפוסים בשיפוע מתון, מה שאמור להביא את הדבוקה בשלמותה אל קו הסיום, בדרך למיאוץ המוני אל הקו. אמור להיות של מי מהמאיצים שהוזכרו כאן למעלה. שידור ישיר ביורוספורט ובלינק הזה החל מ-13:50.

תודה פאקו, איזה כיף!
סילבן אדמאס מדבר על פודיום של ג'י. אישית אני חושב שזה קצת מוגזם. לשפר את התוצאה מהטור יהיה יפה מאוד.
ואם מרקו יביא סוף סוף שלב, זה בכלל יהיה פנטסטי
פודיום זה בהחלט מוגזם. לגבי זכייה בקטע של מארקו או כל אחד מהחברים, אז יש במירוץ הזה לא מעט הזדמנויות לבריחות בגלל איך שהקטעים בנויים.
משהו אחד שלא התייחסתי אליו בפריוויו הוא מספר הקבוצות המשתתפות במירוץ: השנה ה-UCI החליט שזה יהיה 23 בכל הגראנד טורים, במקום 22 כפי שהיה עד עכשיו. קבוצת לוטו מה-wc בחרה לא להשתתף ו-IPT החליטה שכן, מה שמותיר ארבע קבוצות נוספות לבחירת המארגנים. הם בחרו בפולטי וברדיאני המקומיות (מה שקורה בדרך כלל), ואליהן נוספו Q36.5 של פידקוק וטודור של סטורר.
ההחלטה להרחיב את מספר הקבוצות די שערורייתית בעיניי: קודם כל היא קרתה בערך חודש לפני הג׳ירו, צעד חובבני למדי, שעושה צחוק מהחוקים ש-UCI עצמו קבע. מעבר לזה, זה יגדיל עוד את הפלוטון, מה שייצור סיכונים בעיקר בקטעי הספרינט.
37 ק"מ לסיום, ולידל טרק של פדרסן מנצלים את הטיפוס השני של היום כדי להיפטר מכמה מהספרינטרים. קואי ובנט כבר מאחור.
גם מאנייה, תייסן ופרטאן מאחור. טרק נותנים עבודה פסיכית גם על הטיפוס האחרון.
קורבין צריך לשרוד ולנסות לעקוץ את פדרסן.
ארנסמן😨
דרק שוב מקרטע.
על הפנים
איבד דקה..
אכזבה
יצוד קטעים כנראה
וקורבין שנשאר מתרסק
על הפנים.
איזה יום מזויע
לנדה גמר את המירוץ מוקדם ככל הנראה
וזה של מאדס
בס"ד
תודה רבה