על מחירי הכרטיסים/מתן גילור

הקדמה לקוראי הופס: בימים האחרונים החלה מחאה לעניין מחירי הכרטיסים בליגת העל בכדורגל, לרבות אוהדים של קבוצות מסוימות שהחרימו או איימו להחרים משחקים בשל מחירי כרטיסים גבוהים. מנהלת ליגת העל התכנסה לישיבת חירום בה התקבלה החלטה לגבי מחירי מקסימום. על פי ההחלטה, משחק בו משתתפת קבוצה גדולה אחת יעלה 80 ש"ח, 2 גדולות 90 ש"ח וללא גדולות 50 ש"ח. טענתם שהקבוצות הגדולות משיתות עלויות אבטחה גבוהות, ולכן יש לגבות מאוהדיהן מחיר גבוה יותר. להלן התייחסותי לטענה זו:

***

בואו ניקח לרגע את תפוח האדמה הלוהט – האבטחה – ונשים אותו בצד. סבבה? סבבה.

לכל קבוצה, יש עלויות שקועות שאינן קשורות כלל למשחקים: שכר (לפני פרמיות), אחזקת מתקנים וכיו"ב.

בנוסף, ישנן עלויות קבועות לכל משחק: רכיב קבוע בדמי שכירות אצטדיון, כבאית (או ביובית במקרה של נתניה) ועוד.

העליות הנ"ל מתחלקות בין כלל רוכשי הכרטיסים. כלומר, נניח שכבאית עולה 10,000 ש"ח למשחק. אם יבואו 5,000 אוהדים כל אחד יצטרך לספוג 2 ש"ח. אם יבואו 2,500 אוהדים, כל אחד יצטרך לספוג 4 ש"ח.

הווה אומר, שככל שיבואו יותר אוהדים למשחק, כל אחד מהם צריך לשלם פחות.

*

כמו כן, יש עלויות משתנות כפונקציה של מספר האוהדים:

א. עלויות לכל אוהד בנפרד, למשל: מחיר הפקת הכרטיס עצמו או דמי שכירות כאחוז מסוים מערך הכרטיס.

ב. עלויות לכל כמות מסוימת של אוהדים, למשל: פתיחת יציע נוסף.

לגבי סעיף א', אין שום השפעה, כי כל אוהד סופג את העלות שלו.

לגבי סעיף ב', יכול להיות שהאוהד ה-5,001 מקפיץ את העלויות בשל פתיחת עוד יציע ועדיף היה להביא רק 5,000 ולא 5,001 אוהדים, אבל אם מתמלא יציע נוסף אז זה בטח משתלם.

*

עכשיו, התואנה בגינה רוצים לגבות יותר כסף מאוהדי הקבוצות הגדולות היא האבטחה (רגע, חכו עוד קצת, תכף מגיעים לשם). זה בעצם אומר ששאר העלויות, בקירוב, מתפלגות על פני 1,000 כרטיסים בסכום שווה כפי שמתפלגות על פני 5,000 כרטיסים.

 

אני מזכיר, העלויות הקבועות מתפלגות על פני כמות כרטיסים גדולה יותר וההוצאות המשתנות גדלות באופן עקבי לגידול בכמות הכרטיסים הנמכרים.

אז איך, לכל השדים והרוחות, הגענו למסקנה שההתפלגות זהה.

 

בואו נניח לשם כך כמה הנחות:

  1. ככל שכמות הקהל גדולה יותר השחקנים מצליחים יותר וצריך לשלם להם יותר פרמיות.
  2. פתיחת יציעם נוספים גורמת לעלויות נוספות ככל שמספר היציעים גדול יותר (כלומר היציע ה-5 עולה יותר מהיציע ה-4), כגון תשלום שעות נוספות למנקים, ולכן העלות הממוצעת שלהם גדלה וכך גם העלות פר יציע ופר אוהד.

*

עכשיו נעבר להנחה הזויה לפיה הדברים מתקזזים ולפני עניין האבטחה העלות פר כרטיס עבור 1,000 אוהדים שווה לעלות פר כרטיס עבור 5,000 אוהדים.

בעצם נשארנו רק עם תפוח האדמה הלוהט ששמנו מקודם בצד. זוכרים אותו? הוא בינתיים קצת התקרר, אז בואו נחזור אליו. עניין האבטחה.

כמו בשאר העלויות גם באבטחה יש עלויות קבועות ועלויות משתנות.

בכל מקרה צריך שוטר שיחסום את הכביש, בין אם יבואו 2,000 אוהדים או 20,000 אוהדים. לכל היותר הוא יצטרך להישאר עוד חצי שעה אחרי ולהגיע חצי שעה לפני. זה בטל בשישים.

העלויות הללו – כמו שאר העלויות הקבועות – מוסיפות פחות למחיר הכרטיס ככל שכמות הכרטיסים הנמכרים גדולה יותר.

ואז נשארו העלויות המשתנות. על כל כמות אוהדים מסוימת צריך להוסיף כמות מסוימת של אנשי אבטחה.

בואו ניתן דוגמא מספרית:

100 אנשי אבטחה בכל מקרה ללא תלות במספר האוהדים ועוד איש אבטחה על כל 10 אוהדים.

אם באים 1,000 אוהדים, אזי שיש 200 אנשי אבטחה וכל 5 אוהדים צריכים לממן איש אבטחה אחד.

אם באים 10,000 אוהדים, אזי שיש 1,100 אנשי אבטחה וכל 9 אוהדים צריכים לממן איש אבטחה אחד.

כדי שכמות גדולה יותר של אוהדים תעלה יותר כסף עבור כל אחד מהם צריך לקרות אחד מהדברים הבאים או שניהם גם יחדיו:

  1. היחס בין אנשי האבטחה לאוהדים גדל ככל שמספר האוהדים גדל (למשל, עבור 1,000 האוהדים הראשונים צריך איש אבטחה לכל 10 אוהדים ועבור 1,000 האוהדים השניים כבר צריך איש אבטחה לכל 5 אוהדים) – ההיגיון הביא מלמד שדווקא ההפך הוא הנכון.
  2. אוהד של קבוצה גדולה, בהגדרה, מצריך כוחות אבטחה גדולים יותר כדי להתמודד איתו. קרי, עבור 100 אוהדי הפועל עכו ידרשו 10 אנשי אבטחה, אך עבור 100 אוהדי הפועל ת"א ידרשו 20 אנשי אבטחה – זו כמובן שטות מוחלטת.

 

לסיכום ובקצרה – גם אם מניחים הנחות מרחיקות לכת ביותר, עדיין קשה לדמות מצב בו העלויות שכל כרטיס בנפרד צריך לכסות, לרבות עלויות האבטחה, גדלות ככל שמספר הכרטיסים גדל.

המסקנה היא ברורה ומיידית – הכל סיפורים והמצאות כדי לעשות קופה על החלק הארי של אוהדי הכדורגל בישראל.

שיהיה לכל אוהדי הכדורגל בישראל בהצלחה במאבק על הכיס ויותר מזה על הצדק!

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. הלוואי ובאמת אוהדי הקבוצות הגדולות ימשיכו בקו ויפסיקו לבוא למשחקים עד שהדרישה הצודקת למחיר הוגן תתפוס

  2. אוהדי הכדורגל בארץ חושבים שהצפיה במשחקי כדורגל היא זכות מוקנת, כמו קופת חולים או דמי אבטלה. כרטיס להופעה, ארוחה במסעדה ואפילו הצגת ילדים עולים יותר ממשחק כדורגל. לא מתאים – אל תבואו.
    האוהד רוצה לשלם מחיר אפס, אבל אם לא יושקע כסף ברכש יקר והקבוצה תדרדר, הוא ישרוף את המועדון.
    הטעות היא שמלכתחילה לא צריכים להיות מושקעים כספי ציבור בספורט. מי שלא ממן את עצמו, שיסגור את הבאסטה.

  3. אדם, שוק חופשי בלי פיקוח ורגולציה נאותים מוביל למשברים כלכליים. או כמו שנאמר: "האויב הגדול ביותר של הקפיטליזם הוא לא הסוציאליזם אלא הקפיטליזם החזירי."
    כדורגל הוא *לא* חברת סלולר ו*לא* רשת קמעונאית. האוהדים הם חלק מהמועדון לא פחות מכל גורם אחר.
    אז הנה לאנשים המחירים לא טובים והם לא באמת לא באים. בוא נראה לאן זה יוביל.
    נראה לך באמת הגיוני שכרטיס למשחק של הפועל ת"א יעלה יותר מכרטיס למשחק של באיירן מינכן? נראה לך הגיוני שמנוי למכבי ת"א יעלה יותר ממנוי למילאן?

    אתה מעיף סיסמאות בלי כיסוי. אפשר לחשוב שהמגרשים מפוצצים וכל הורדת מחיר תפגע בכיס של הבעלים. כנראה שיקרה הפוך, כי כשפ"ת לקחה לנו 50 ש"ח בעונה שעבה הגענו 5,000 אוהדים, אך כשרעננה לקחה לנו 80 ש"ח הגענו רק 2,000. תעשה לבד את החשבון מה יותר משתלם.

    וכן, אם משקיעים כספי ציבור, אז לציבור בהחלט יש זכות לבוא בטענות.
    ובכלל, אתה יודע מהם "כספי הציבור"? אלה כספי טוטו (כמעט כולם). מטרת הטוטו הוא להשקיע אך ורק בספורט הישראלי. בכדורגל יש הכי הרבה עוסקים, לרבות ילדים ונוער. הוא מוציא ילדים מהרחוב ונותן להם מסגרת ושאיפה לקריירה. ובכלל, אם זכור לי נכון אז מהמרים בטוטו-ווינר בין היתר על כדורגל ישראלי, כלומר יש פה דמי שימוש בשם. דווקא לענפים אחרים מעבירים כספים מבלי לקבל שום תמורה.

    חבל שתאה רוצה לתת יד להרס תרבות ספורט.
    בניגוד לחברה עסקית, תפקידה של קבוצת ספורט אינה להשיא רווחים. בלי האוהדים הענף הזה מת.

  4. זה מוגזם בענק. גם מה שהמנהלת עשתה, שמוזיל את מחירי הכרטיס בשקל למשחק, מפגר. אם ההנהלה של "כרטיס לכל כיס" חכמה, והיא עושה עבודה טובה עד עכשיו, היא תחלק שקלים לאנשים בכניסה לאיצטדיונים. כוסות רוח למת.

  5. המחאה היא מוצדקת אבל לדעתי יש 4 או 5 דברים משמעותיים יותר שמונעים מאוהדים לבוא (תלוי לפי הקבוצה) – התשתיות, היעדר חנייה, אלימות ביציעים (או סתם חוסר כבוד), חוסר התחשבות באוהדים בקביעת שעות המשחקים, הרמה, היחס אל האוהדים מצד האבטחה כאל בהמות, מחיר הדברים שמסביב לכרטיס המשחק. מחאה טובה תבוא לפתור את כל החולים הרעים האלו.

  6. יאיר, בתור אוהדים קשה לנו באמת להשפיע על מצב המתקנים, אבל צריך להודות שיש בזה שיפור ניכר. טדי, נתניה, פ"ת, חיפה, עכו, ק"ש – כל אלה אצטדיונים ראויים ביותר. בלומפילד עף סף תחילת שיפוץ ובקרוב מסיימים את האצטדיון בב"ש. יש שיפור אדיר.
    לגבי אלימות זה תמיד היה ותמיד יהיה תפקידו הבלעדי של הריבון.

    לגבי שעות משחקים, תחבורה, מחירים, מחירי צפייה בטלויזיה ועוד – הדברים קורים. יש פורומים של מספרי ארגוני אוהדים ופגישות עם נציגי המנהלת. כל הדברים הנ"ל על סדר היום ופרה-פרה יגיעו להתעסק עם כולם עוד בזמן הקרוב. מחירי הכרטיסים הם רק ההתחלה. סוף כל סוף משהו קורה והאוהדים מבנים את הכוח הצרכני שלהם. צריך לנצל זאת עד הסוף ויפה שעה אחת קודם.

  7. ההחלטה של המנהלת היא בדיחה..
    לא רק שמי שאוהד קבוצה גדולה (הלוואי שביתר הייתה כזאת, אבל לצערי אפילו פליי אוף עליו לא..) נדפק פה, אלא שנותנים לגיטימציה לעשות את זה.
    גם המחירים הכביכול אחידים, מבטלים את המחיר השונה לכרטיסי נוער וחיילים, אז בעצם מה יצא פה? מנסים להשלים הכנסה על חשבון חיילים וילדים?
    בקיצור עסקנות מסריחה, ואם עד היום עשקו אותנו האוהדים סתם, עכשיו עושקים אותנו מעוגן בתקנון

    1. 50 ש"ח הוא מחיר אחיד, אבל במשחקים של 80 ש"ח עדיין יהיו כרטיסי נוער/חייל ב-40 ש"ח (כנ"ל לגבי 90/45). לי לא ברורים 2 דברים לגבי זה:
      1. למה יש מכסה מוגבלת? סטודנט משלם מחיר מוזל באוטובוס בין אם הוא הנוסע הראשון או הנוסע השישים. את מי זה מעניין כמה קנו לפניו? ילד לא צריך לשלם 90 ש"ח.
      2. בחלק נרחב באירופה ישנה הנחה גם עבור פנסיונרים. גם ככה אנחנו מתייחסים לאוכלוסיית הגיל השלישי באופן מביך ומשפיל, לפחות כדאי לעזור להם היכן שניתן.

  8. כאוהד מסור מאוד של בית״ר בשנות ה 90 היית מוציא את כל המשכורת הצבאית שלי על כרטיסים ( אחת לשבועיים )
    בבלומפילד תמיד כרטיסי החיל היו נגמרים והמחיר היה כ 110 ש״ח לכרטיס כולל עמלה
    קבוצות כמו ראשון , הרצליה , פתח תקווה , כפר סבא ובאר שבע היו גובות 90 ש״ח לכרטיס ואני מדבר על סוף שנות השמונים

    לדעתי היום המוצר שנקרא כדורגל ישראלי עלוב ולא שווה שקל

    המחירים של המנויים לנבחרת ישראל עלו במאות אחוזים במרוצת השנים , משנת 97 ועד 2007 לא פיספסתי משחק בית של נבחרת ישראל
    לא עוד

      1. חבר עם כרטיס חבר
        סידר מנויים במחיר פצצה
        משער 2 ל 4 ל 11 לספה בסלון
        ה 5-0 על אוסטריה וההפסד 1-2 לספרד היו 2 מהמשחקים הכי גדולים שהיית בהם

  9. יפה מאוד..מחאה סופר צודקת,לא להישבר,להילחם עד הסוף.
    כרטיס למשחק כדורגל צריך לעלות כמו שעתיים של השכר הממוצע במשק. חמישים שח.לא יותר.

    את הספורט הישראלי צריך לפרק ולבנות מחדש. להתחיל מהכדורגל והכדורסל.אוהדי מכבי חיפה בכדורגל[ולפי דעתי גם הפועל תל אביב וירושלים סל זה דוגמא טובה טובה] מוכיחים שיש עתיד. אני מייחל לאליפות ירוקה כי הלuואי שהמודל הזה יצליח.משקיעים עבור האוהדים-האוהדים משקיעים בחזרה.

  10. גילור – אתה במיטבך שאתה כותב על כלכלה. נושא שכדאי שנתקיף יותר ברצינות כאן.

    יש לי פרה שאני רוצה להרוג בכלים פיננסים, אם בא לך לעזור לי בשחיטה תפנה עליי באימייל הפרטי.

    בקשר לכדורגל ישראלי – אני חושב שצריך לקחת שלב אחורה… כמו במוסיקה. בהתחלה עד שיגיע קהל הופעות חינם עד שהאולם ייתמלא. אח"כ 10 ש"ח.. אז 20 ש"ח. ככה לאט לאט עד שיהיה מספיק קהל שיהיה מוכן לשלם 90 ש"ח ולמלא את האצטדיון

כתיבת תגובה

סגירת תפריט