עוד צעד אחד לחלום – ארה"ב הביסה את ליטא ועלתה לגמר / יאיר זעפרני ורועי ויינברג

סיכום המשחק: יאיר זעפרני

ליטא – ארצות הברית 96-68

לקראת סוף המשחק, אחרי שלושה וחצי רבעים, כשההפרש מגיע לאזור ה-30 הפרש והצופים במשחק עדים לאיך מייסון פלאמלי עושה שמות בגבוהים הליטאים, אי אפשר שלא להגיע למסקנה הנחרצת – גם אם ארה"ב הייתה שולחת לאליפות את הנבחרת העשירית שלה, זו שכוללת את רוברט סקרה וג'רמי פארגו, היא כנראה הייתה זוכה. אפשר להתווכח על זה בטוקבקים מכאן ועד מחרתיים, אפשר להגיד שזו אחת הנבחרות האמריקאיות החלשות שאי פעם ניצפו, אפשר להגיד שששבסקי לא יודע בין ימינו לבין שמאלו ושלא מדובר בקבוצה אלא באוסף אינדוידואלים סוליסטים אבל עם העובדות אי אפשר להתווכח, ארה"ב עולה לגמר בקלות ומבלי שהותירה על המגרשים עד עכשיו טיפת אחת של זיעה מיותרת.

מדברים כאן הרבה על האמריקאים שנחלשו אבל אם מסתכלים על הכדורסל העולמי מבינים שהנבחרות האחרות עשו גם הן (או אולי: רק הן) כמה צעדים משמעותיים לאחורה. מספיק היה לראות את אליפות אירופה בקיץ הקודם או לא מעט משחקים באליפות העולם הנוכחית בשביל להבין את זה אבל אם אתם ממש מתעקשים אפשר פשוט להביט בנבחרת ליטא הנוכחית – זו שהולכת להיאבק עוד יומיים על מדליה באליפות העולם. הנבחרת הליטאית הנוכחית היא נבחרת בינונית משהו, בלי קו אחורי ראוי, עם גבוהים שלמרות הכשרון הברור שיש להם הם עדיין בגדר בוסר, עם התקפה שלא זורמת ועם היעדר מובהק של מנהיגות על המגרש ובכל זאת – ליטא היא אחת הנבחרות הטובות בעולם והגיעה עד לחצי הגמר בטורניר הזה. קחו את הנבחרת הליטאית הנוכחית, שימו אותה באליפות העולם 10 שנים אחורה והיא הולכת הביתה בשלב הבתים. וזה פחות או יותר הסיפור של הטורניר הזה: זה לא שהאמריקאים חלשים יותר, הם פשוט יכולים להרשות לעצמם להוריד את הרף ועדיין לזכות בקלות יתר בתואר.

אז מה היה לנו הערב? היה לנו את האמריקאים שעשו את המשחק קל עם בריחה ברבע השלישי, כשגם לפני כן המשחק היה בשליטתם. היה לנו ניצול מקסימלי מצד האמריקאים של הקו האחורי החלש של הליטאים והבור בעמדת הרכז עניין שנוצל בידי הבחורים של ששבסקי ל9 חטיפות כדור (21 איבודי כדור של ליטא!), הרבה מאוד נקודות בפאסט ברייק ובעיקר משחק מצוין ובלתי ניתן לעצירה של הגארדים  ושחקני החוץ של הדרים-טים ג'יימס הארדן (16 נק'), קיירי אירווינג (18 נק'), קליי תומפסון (16 נק') וסטפן קארי (13 נק'). היה לנו גם את נבחרת ליטא בתצוגה התקפית מחפירה שכללה 68 נק' מתוכם 32 מהעונשין (ותודה לשופטים), 30.4% עלובים מהשדה ורק 11.1% אחוזים מה-3. יתרה מזאת, במהלך שני רבעים שלמים (השני והשלישי) הליטאים לא קלעו סל שדה שאינו מטווח אפס (ליי-אפ או דאנק) והגארדים הליטאים כולם יחד העמידו סטטיסטיקה של 10 נק' מהשדה במשחק. כל אלה יצרו משחק חד-צדדי ותוצאה שלא מזכירה את משחקי העבר הצמודים בין שתי הנבחרות הללו.

ולנצ'יונאס ויאסקביצ'יוס, מבין הליטאים היחידים שעוד איכשהו ניתן לומר שהופיעו למשחק הערב, פתחו את המשחק טוב מבחינת הירוקים, ששלטו בדקות הראשונות. סל של פוצ'יוס העלה את הליטאים ליתרון השיא שלהם במשחק 10-13, 4.48 לסיום הרבע הראשון. זה גם היה היתרון האחרון שלהם. שלשה של אירווינג, 5 נק' של קליי תומפסון ונקודות נדירות של דרק רוז (מהעונשין) הביאו את היתרון האמריקאי בסוף הרבע הראשון ל5 – 16-21.  האמריקאים עוד חיפשו את עצמם ברבע השני אבל לאט לאט השתלטו שחקני גולדן סטייט תומפסון וקארי על המשחק והביאו את האמריקאים ליתרון 20-28 שנשמר עד המחצית גם אם הרכבי הספסלים שהיו על המגרש, 35-43 לטים USA בהפסקה.

הרבע השלישי כבר היה אופרה אחרת לגמרי. הארדן הצטרף לחגיגה, האמריקאים רצו ורצו (במיעיל ובמלרע) וריצת 0-10 שלהם תוך שתי דקות בתוך הרבע השלישי, העמידה את ההפרש על 18 נק' וסגרה למעשה את המשחק. חשבתם שזה הספיק לאמריקאים? 13 נק' של הארדן ברבע השלישי, יחד עם הרגליים הקפיציות של דיוויס, פאריד ואפילו פלאמלי עשו עוד קווץ' בהגנה הליטאית והביאו את האמריקאים ליתרון 27 בסוף הרבע – 49-76 כשלליטאים לוקח כ-5 דקות לקלוע סל שדה.

הרבע האחרון נועד בעיקר בשביל להנעים את זמנם של האוהדים בברצלונה, לאפשר לשופטים להשתמש כמה שיותר במשרוקית החדשה שהם קיבלו למשחקים ולאפשר לחברו החדש של לברון, קיירי אירווינג לשפר את ממוצעיו. שלשה של סטפן קארי אחרי אסיסט של דאמר דרוזן העמידה את היתרו על 32, יתרון השיא במשחק 62-94, 2.47 לסיום ועד הסוף לא נשאר מה לספר אלא שהמשחק נגמר ב-28 נק' הפרש, הפרש סולידי אבל לא כזה שניתן לערעור.

קלעו לארה"ב: אירווינג 18, הארדן ותומפסון 16 כ"א, קארי 13, פאריד 9 (6 ריב'), דיוויס 8 (6 ריב'), קאזינס 7 (6 ריב'…), דרק רוז 4 (1 מ-8 מהשדה, 0 מ-4 ל-3, תפרוש חבר), רודי גיי 3 (7 ריב'), פלאמלי 2, דרוזן ודרמונד שיחקו וזהו בערך (דרמונד קטף 4 ריב', דרוזן תרם אסיסט). ארה"ב קלעה ב47.5% מהשדה בלבד, 37.5% מה-3 (9 מ-24) ורק 55% מהקו (11 מ-20). כמו כן ארה"ב שלטה בריבאונד (38-50) וכמו שנאמר עליה זה מכבר לא הירבתה בחלוקת האסיסטים (14 אסיסטים בלבד במשחק עם סקור של 98 נקודות).

קלעו לליטא: ואלנצ'יונאס (2 מ-5 מהשדה, 11 מ-13 מהקו, 7 ריב') וקוזמינקאס 15 (9 ריב') כ"א, יוסקביציוס 12 (10 מ-10 מהקו, 1 מ-8 מהשדה), פוציוס 10, דריוס לברינוביץ' 9, סיבוטיס 3, מוטיונאס ומצ'וליס 2 כ"א, יסאיטיס, יאנקונס, ואסילאסוקאס וקסיסטוף לברינוביץ' שיחקו ולא הכניסו את הכדור הכתום לטבעת ולו פעם אחת. ליטא איבדה 21 כדורים במשחק.

 

פריוויו (רועי ויינברג):

משחק צמוד, בין 2 קבוצות שעברו דרך ארוכה בטורניר הזה. האמריקאים שולטים במשחקיהם, ומנצחים רובם בהפרש ממוצע של 30+ נקודות. נגד נבחרות כסלובניה וטורקיה, שלא נפלו מהפסים והכוכבים במחצית הראשונה במשחקיהן אחת נגד השנייה, העומק המרשים של הדרים טים נתן אותותיו, ובמחצית השנייה היריבות התפרקו.

כאשר נבחרת מסוגלת להעלות שחקנים כקליי תומפסון ואנדרה דרומונד כשחקנים 9-10 ברוטציה, זה הופך את משימת נטרולה לבלתי אפשרית כמעט. לכן הליטאים לא יוכלו לנסות ולסחוט עבירות רבות מכוכבי הנבחרת היריבה. ליטא תצטרך להשתמש ביכולתה ההגנתית המשובחת-סופגת 66.1 נק' למשחק, הנתון השני הנמוך ביותר בטורניר, ולנצל את ג'ונאס ואלינוצ'אס בצבע, שעם 8.6 ריב' בצבע מחזיק בכמות הגבוהה ליותר במשחק מבין כל השחקנים שנשארו בטורניר.

מנגד, האמריקאים צריכים לנצל את האתלטיות הכמעט על טבעית שלהם, לשחק בקצב מטורף שיקשה על האירופאיים האיטיים. זה עבד מול סלובניה, וזה יעבוד הערב. יש לדרים טים שחקני הגנה כאנדרה דרומונד ואנטוני דיוויס, ולפחות אחד מהם יזכה לחצי שעה לפחות על המגרש כדי לבלום לגמרי את ואלניוצ'אס. יתכן ונראה חמישיית סמול בול עם 4 שחקנים שמסוגלים לקלוע מרחוק (קארי/אירווינג, דה רוזן, תומפסון, גיי ופאריד או דיוויס. העומק המצויין של האמריקאים בלואו-פוסט, שמחפה על חוסר כישרון מסוים בעמדה, בהשוואה לנבחרות הקודמות, ינטרל את נקודת החוזקה המרכזית של ליטא, ולחץ יחליש את יכולתם מרחוק.

תחזית: פערי האיכות יעשו את שלהם, והדרים טים תמשיך לשייט כל הדרך לזהב. ארצות הברית.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 91 תגובות

  1. הסיכוי היחידי של איזשהו נבחרת לנצח את ארה״ב זה לפתוח הכי חזק שאפשר. ברדע שארה״ב עולים לפער של 7-10 נקודות המשחק די גמור. לדעתי הליטאים חייבים להכניס את כל הכדורים שלהם לולנצ׳יונאס בדקות הראשונות.

    1. עולים לי בראש שלושה שחקנים בטורניר הזה שאפשר ״לתת להם את כל הכדורים״ מתחת לסל. גאסול, ננה ודיאו. ולצ׳יונאס לא אחד מהם, ונגד דיוויס הוא ממש לא אחד מהם.
      ארה״ב ב 35.

      1. בעיקרון מסכים, אבל לליטא אין כלים יותר טובים, חוץ מזה שבאחד המשחקים שראיתי ( נגד טורקיה נראה לי) הוא נתן כמה מהלכים ממש יפים.

        1. ראה תגובת שעייה, ותוסיף הנעת כדור ארוכה שיוצאת מנקודת הנחה שאם הכדור נע 20 שניות הארדן יפשל מתישהו.
          לא שזה יעזור, אבל זו הדרך.

  2. אירווינג מעולה בטורניר הזה. הזדמנות אחרונה שלו ממש לשחק לפני שלברון מעמיד אותו בפינה לחכות לכדורים.

  3. אני עוצר ממקדונלד למקדונלג בדרך הביתה, וכל עצירה קורא עוד 2-3 שטויות של מגיבים, ו-80% של התגובות הן של שעייה.
    אני מתבייש רק שנבאתי הפרש ממוצע של 22. נראה לי שהם יסיימו את הטורניר, הילדים הללו, בהפרש ממוצע של 35 על החיוורים האירופאים ועל ההיספנים והפורטוגזים למיניהפם.

  4. לא סתם אמרתי אתמול שאפשר לוותר על רוז ולעלות עם 4 שחקנים.

    נבחרת אמריקאית שקולעת במחצית ב-33 אחוז מול נבחרת ליטאית מצ'וקמקת.

    מתי הייתה עוד נבחרת אמריקאית כזאת?

  5. שתי הקבוצות משחקות גרוע!!! הליטאים אגרסיביים ולכן עדיין במשחק אבל הם לא קולעים מרחוק (מוזר לליטאים) וכך אין להם סיכוי. לארה"ב כרגיל, סלי זבל, בלגאן והיום קליי תומפסון ענק

  6. מנחם תגיד לי רבין לא הבטיח לנו שאם הניקס מפסידים למילווקי הוא לא חוזר יותר לאתר, או שאני מדמיין???

    או שאולי ההבטחה שלו בשנה שעברה הייתה "ביומן האליפות של הניקס"??

    תעזור לי מנחם אתה הרי חזק בזכירון.

  7. מנחם, ממרומי 80 השנים שלך, מתי הייתה הנבחרת האמריקאית האחרונה שקלעה 33 אחוז במחצית במשחק רשמי בטורניר???

    אני מאמין שאפילו בנבחרות הקולג'ים של 84, 88 לא נמצא דבר כזה.

  8. צריך להגיד לזכות ששקבסקי שבזמן הקצר שהיה לו בתפקיד לא הייתהאפשרות להכין תרגילים חקבוצה. סה"כ 15 שנה בתפקיד.

  9. K-700
    אני עוצר במקדונלד כל 40 מייל לראות מה קורה. אולי אעצור באיזה באר לראות את המחצית השנייה. האמריקאים באמת זוועתיים בקליעה. זה כדור חום מצ'וקצ'ק. הכל אשמת הכדור.
    ייגמר איזה 20 הפרש, אבל כל משחק שילדי ארה"ב בני ה-20-24 מסיימים בפחות מ-30 הפרש זאת שערורייה!

  10. ואז אני נזכר שהארדן הוא השוטינג גארד הטוב בעולם.
    לא משנה כמה תחפרו על הגנה, כשאחד מסוגל לתקוף בשביל קבוצה שלמה, זה שווה את זה.

    1. צודק, אבל הוא מנצל קיפאון אדיר מבחינת השוטינג גארדים הטובים בעולם. מי היו ה-5 הטובים בעולם ב-2006? וויד, קובי, מאנו, ריפ, טי-מאק.

      ה-5 הטובים בעולם היום? הארדן, וויד, מאנו, קובי, צ'יף לאנס נושף באוזן (סטפנסון)

  11. בקשר לרבין, הוא OBSESSIVE COMPULSIVE בקשר לאתר. הוא לא יכול לחיות ללא האתר, אז שייכנס עם תגובות. לפעמים יש לו תגובות לעניין. גם לך ישנן תגובות והערות מהגיהנום, אז מה?
    לאט לאט גם אתה למד.
    יש כבר 15 הפרש.
    אולי יהיה 30 אחרי הכל.
    זאת נבחרת טובה יותר מנבחרת הדרים טים של לונדון ושל בייג'ינג, אבל אתה צעיר מדי להבין, וגם רמת ה-IQ שלך לא מספקת להבין מה קורה.
    זאת הנבחרת האתלטית ביותר בהסטוריה של הכדורסל, ואני היחידי שדיבר על 22 הפרש ממוצע, ופתאום יש לנו 33 נק' ממוצע!

  12. כנראה שיהיה 30 הפרש. אני חוזה בטיווי אבל עוד 6-7 הפש אני נוסע הביתה, ונותן ל-K-700 להסביר מה קורה עד הסוף ("האמריקאים אפסים. מנצחים את ליטא רק על 30")

    1. אי אפשר להתמודד עם האתלטיות שלהם משחק שלם. עוד זה יוצא וזה בא. כולם חזקים ומהירים, זה לא הוגן. שיתנו קצת פור. כמו בחמישיה הקאמרית

      1. לדעתי זו אליפות העולם החלשה ביותר
        רוב הנבחרות הגיעו ללא כוכביהם וללא יומרות
        כל הכבוד לאמריקאים ששוחטים את כל מה שעומד בדרכם
        נבחרת אמרקאית שהגיעה ללא 8 שחקניה הטובים ביותר ומתעללת בירובתייה עם כדורסל לא גדול אבל החלטי

  13. בואנה לא יאומן כמה מגוחכים חלקכם נשמעים (כן k אני מדבר אליך) כשאתם מדברים על הנבחרת האמריקאית. גם בהילוך רוורס הם מפרקים כל קבוצה בפיהוק אחד גדול. בשנייה שהם רוצים פותחים מבערים ו מעבירים ל-30 הפרש.
    ואני מבין למה השנאה להארדן. השחקן הפעיל שהכי מזכיר את קובי בריאנט. לא סופר אף אחד וגומר קבוצות שלמות בעצמו תוך 5 דקות.

    1. זה לא מדיוק
      האמריקאיים עם נבחרת חלשה מאוד ביחס לטורנירים קודמים
      הכדורסל העולמי צועד בבטחה לאחור ואין סגלים רציניים . אין נבחרת שמסוגלת לעמוד מול ארצות הברית
      היו ימים שנבחרות יוגוסלביה , ספרד , ארגנטינה וליטא היו מביטות לאמריקאים בלבן של העניינים

      אל תצא מגדרך ,זו אליפות שמגיע לה ציון 2 . הבלוגים החיים הרבה יותר מעניינים מהאליפות עצמה

    2. כי הוא לא שומר והוא הרבה יותר יהיר שחצן ומגעיל באופיו מלברון.

      שחקן מדהים ומהנה לצפייה בהתקפה, לא שומר ולא חכם מחוץ למגרש.

    3. לא יפה אפלטון. אני מתעב את קובי, אבל אל תשווה בינו לבין הארדן. ולו בלבד שקובי למד והפך להיות אחד המגנים הטובים בליגה

  14. הבאסה בנבחרת האמריקאית זה שהם גם טובים מדי כדי שאף קבוצה לא תחשוב שיש לה סיכוי, גם לא מספיק נוצצים כדי שזה יהיה מרגש וגם נראים כאילו הם מזלזלים בכל המעמד המיותר הזה של אליפות העולם.
    בגלל זה חייבים שינוי ו לעבור לפורמט של נבחרת עד גיל 23. שיהיה קצת עניין בכל הפיהוק הזה.

  15. ראיתם לאברינוביץ' התחיל מכות עם פאריד…

    משוגע לגמרי, הלוו קנת פאקינג פאריד, איש-חיה, הוא יאוכל אותו בלי מלח

  16. מנחם , אני איתך בנוגע לכשרון של הנבחרת הזו, אבל לא הייתי מצפה מקי 700 העונה לשם זביאל להבין. לדעתי אין לו עוד חמש שנים במקצוע….
    באליפות שלו ספרד עדיין משחקים וכנראה יקחו את האליפות, בחסר הבנה כזה מזמן לא נתקלתי, חשבתי שבפילטר של האתר ממיין כאלו אנשים באופן אוטומטי

  17. התגובה של ואלינציונס אחרי שקאזינס יצא עליו אחרי המרפק זה פרייסלס.
    מאכזב אותי דדי שעוד לא העלה תמונה של זה

  18. ארצות הברית, מצילה לפיבא המושחתים המנוונים הללו את הטורניר, בלי USA מישהו בכלל היה מסקר את הטורניר הזה ??

    פיבא זה ארגון ממש מזעזע, יותר מושחת מאבנר קופל, יותר מנוון מההסתדרות…

  19. לפי מה שהבנתי ארה״ב קיבלה טכני???? צריך להזכיר לשופטים שארה״ב זה לא ישראל… אנטישמיות זה על ישראל. לא ארה״ב

  20. אני דווקא מאוכזב שהספרדים הודחו כל כך רציתי לראות מושפלים על ידי האמריקאים בגמר לא נורא ננצח את סרביה/צרפת.

  21. היתה כאן התפרקות של הליטאים. הם דיחקו פנימה מצויין בחצי הראשון אבל לא קלעו מרחוק ואיבדו הרבה כדורים במשחק פרוע. שיחקו בסגנון דומה לשל האמריקאים.
    מה שלא הודגש מספיק הוא כמה קליי תומפסון היה טוב בחצי הראשון המאתגר, הוא שמר על האמריקאים ביתרון.
    מסכים עם הטענות, הנבחרות האירופאיות נחלשו מאד, ליטא לא קולעת מרחוק? פעם סה היה הלחם והחמאה שלהם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט