הסרב של הסרבי (3) – קרב בודורינו / איל ספיר

אתמול ביזבזתי 20 דקות מהחיים שלי בקריאת כתבה על רודי גוברט. מישהו (ליתר דיוק – זאק לואו), מצא לנכון לכתוב 2,000 מילים על הענק הצרפתי שלא עשה דבר בחייו עד כה (ולאורך כל הדרך הדגיש שלדעתו השיא של הג'מוס יהיה – לכל היותר – גרסה קצת יותר גבוהה וקצת פחות אתלטית של טייסון צ'נדלר).

בעקבות המעשה הבזוי שעשיתי, העסקתי את עצמי לאורך כל היום בניסיון ליצור רשימה של הדברים הבזויים ביותר שנעשו אי-פעם. שני דברים נתקעו לי בראש וסירבו לצאת.

א. ההחלטה של אלכסנדר הראשון, קיסר רוסיה מהשנים 1801 עד 1825 "לתת" לנפוליאון להגיע למוסקבה, וכך לאבד 400 אלף חיילים ועשרות אלפי אזרחים, אבל לנצח במלחמה.

ב. להיות אנדי מארי.

במהלך הניסיון לכבוש את כל אירופה, החליט נפוליאון הזחוח "לכבוש את רוסיה". ממש לא ביג-דיל. בעוד 300 אלף מחייליו לוחמים בספרד, ומאתיים אלף מוצבים באיטליה ובגרמניה, הצליח נפוליאון – בעזרת גיוס שכירי חרב ממדינות כבושות – לגייס 450 אלף חיילים ולצאת למתקפה.

בינתיים, רוסיה חתמה על הסכם שלום עם האימפריה העות'מאנית ושוודיה, וכך הצליחה לגייס את כל תשומת לב הצבא ללחימה הקרובה ב-"גרנד ארמה".

מכשהבינו מקבלי ההחלטות הרוסיים כי פניו של נפוליאון מועדות למוסקבה, הם מצאו את הדרך לכפר על צבאם הנחות. באותה תקופה בירת רוסיה הייתה העיר סנקט פטסבורג. מוסקבה הייתה, ובכן, עיר גדולה מאוד ותו לא.

בעקבות הבנה זו, החליטו הרוסים לא להציב הגנה נאותה בדרך למוסקבה, וכך – למעט קרב קטן (רק עשרות אלפי הרוגים בכל צד…) הידוע בשם קרב בודורינו – פילסו את הדרך לגרנד ארמה. נפוליאון, מסתבר, לא היה בקי בפוליטיקה המקומית, והופתע לשמוע שלאחר כיבוש מוסקבה (שרוקנה מתבואה ודברים בעלי ערך מבעוד מועד. רק אנשים נשארו) ודרישת ההיכנעות המסורתית, התשובה שנשמעה הייתה "לא". למעשה, הוא הבין את התשובה כשראה את כל העיר נשרפת, ובפרט הארמון בו שהה בעצמו, דבר שכמעט הוביל למותו.

כשהצבא שלו הידרדר לאין-שיעור, והכוחות הרוסיים החלו מאגפים, הבין נפוליאון כי הפסיד במלחמה, והחל לסגת. אלא מה, חיכתה לו הפתעה. הרוסים תיכננו לו בדיוק את מסלול הבריחה. מיותר לציין שהוא כלל היתקלות עם החורף הרוסי, וחציית נהר הברזינה שהובילה למות רבים מן הצרפתים.

לסיכומו של עניין, מספר החיילים הצרפתים שנהרגו שווה למספר הרוסים שנהרגו, וכמובן שיש להוסיף את עשרות-אלפי האזרחים. אלכסנדר תפס את המלך, אבל וויתר על החיילים, הפרשים והרצים.

אנדי מארי, בדומה לאלכסנדר הראשון, נוקט בטקטיקה הגנתית, שמתישה את היריב ותוקפת בדיוק כשהוא חלש. בניגוד לחיים האמיתיים, מארי יכול להרשות לעצמו להקריב את כל החיילים, אך אם הוא מנצח במשחק, אין סיבה שירגיש רע עם עצמו.

אז למה אלכסנדר ניצח את נפוליאון הגדול, ואנדי מארי מדורג במקום התשיעי בעולם מאחורי שמות כדימיטרוב, ראוניץ', בדריץ' ואפילו הזקן שמביא למשחק מברג פיליפס בשביל להדק את המפרקים בהפסקות – רוג'ר פדרר?

בגלל שיום אחד, כשכל ספורטאי העולם יחליטו להפגין, הוא זה שיעמוד עם הגב למגרש ויצעק למגה-פון: "איך יכול להיות שהמציאו מכשיר שמיעה שמתחבר לאייפון עם בלוטות', אבל עדיין אי-אפשר להזריק קילר אינסטינקט?!"

מארי, אם נאמר זאת בדרך אחרת, מגן מצוין, תוקף מצוין אבל לא מסוגל לחבר בין השניים.

מארי מתנשא לגובה של 190 ס"מ, שהם כולם שרירים ארוכים ובנויים היטב. הוא אתלטי, אין לו נטיעה לפציעות, הוא בחור אינטיליגנטי ואין לי ספק שהוא לא עצלן – תעיד על זה החבטה שלו, כאשר היד ישרה יותר מסרגל.

אין ספק מה מונע ממנו להצליח.

*

המשחק בין נולה למארי היה מותחן של ממש. 3:30 שעות של טניס מהמעלה הראשונה. שני השחקנים האלו, בסופו של יום, דומים להפליא. הם באותו הגובה (ליתר דיוק – מארי גבוה ב-2 ס"מ), אותו משקל (מארי שוקל 4 ק"ג יותר) ואותו הגיל (מארי מבוגר בשבוע).

שני השחקנים מזכירים אחד את השני באופן סטטיסטי (נולה מוביל בכל הקטגוריות, אך הפרופורציות שוות) ובסגנון המשחק, שכולל הרבה משחק קו אחורי, המון כוח בכל מכה (כמעט ללא וולי-ם וכדורים מסובבים) וגיחות לרשת שב-95% מהמקרים מסיימות את המכה.

אז למה נולה נמצא במקום הראשון בעולם, ובעבר החזיק בו כמעט שנתיים, ומארי מדורג במקום השמיני? בגלל הקטגוריה היחידה בה הם לא דומים: קילר אינסטינקט. מארי לא יודע מתי עוברים מהגנה להתקפה; לנולה יש בזה דוקטורט.

שתי המערכות הראשונות במשחק הגיעו לשובר שיוויון. בשובר השיוויון הראשון נולה ניצח 7:1, ובשני מארי ניצח… 7:1.

במערכה השלישית מארי עשה פרצוף חמוץ כמו שהוא כה אוהב לעשות והחזיק את הכתף. אני מניח שהיא נפגעה, כי הוא המשיך ככה כל המשחק. בקיצור ולעניין: 6:2, 6:4 לנולה. המשחק היה ברמה גבוהה, לא אשקר, אבל בהחלט קיוויתי שהוא ייגמר.

*

קאי נשיקורי הוא מהפריקים החדשים. רק בן 24, אבל מחזיק בלא פחות מ-19 שנות משחק. בגיל 14 עבר לארה"ב מבלי לדעת מילה באנגלית בשביל להיות חלק מחממת הטניס הטובה בעולם בפלורידה, והוא נחשב לשחקן שיוכל להיות כוכב בקנה מידה של הגדולים ביותר. הוא כבר הספיק לנצח אחד אחרי השני את דימיטרוב, פרר ופדרר במיאמי (ולהפסיד לג'וקר במשחק העוקב), את פרר וראוניץ' במדריד (ולהיעצר רק בגמר נגד נאדאל), את גאל מונפיס בהאלה וכל זה רק בשנה אחת.

ברור שבשלב מסוים הוא יפרוץ את הסכר. אם הצליח לנצח את פדרר, הוא ינצח בסופו של יום גם את נולה. אני מאמין שהוא עדיין לא שם.

ובינתיים, פדרר מתחיל להיות סנילי ולכן שכח להדק את הברגים בכתף לפני המשחק נגד גאל מונפיס (גועל מונפיש ע"פ עידו מוריה), ורק SMS מאמאל'ה אחרי המערכה השנייה הזכיר לו שהמטרה היא לנצח, והוא דהר מ-2:0 ל-2:3.

אין ספק, הזכייה מובטחת.

Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ido moria
9 years ago

נחמד מצד הבולי'ס שהירשו לך לקרוא בארונית. .
בכל מקרה קיי נשיקורי מספיק טוב לעשות לנולה את המוות.

מה שמונע ממאריי להצליח זה שאין לו דרייב. הפרצוף המשועמם שלו חודר לתודעה ומשם לאימונים ולמישחקים , ואת כל זה אני אומר לך גם בלי שיש לי חצי שעת לימודים בפסיכולוגיה.

Mbk
Mbk
9 years ago

פוסט מצויין
יש משהו במארי שנקרא בשפת העם – לא בא טוב
הוא שגה כשהפסיק את הרומן עם לנדל כמאמן ובחר באמילי מוריסמו

Yavor
Yavor
9 years ago

מעט מדי תגובות לפוסט הנהדר הזה. לא בטוח שאני מסכים עם המסקנה, אבל מאוד נהניתי

יניב
יניב
9 years ago

נהדר אייל סחתיין על השיעור בהיסטוריה וכן הזכייה של נולה מובטחת למעט פציעה אין מי שיכול לו

איל
9 years ago

תודה למגיבים.
ינון, זה לא הכמות – זה האיכות…

Yavor
Yavor
9 years ago
Reply to  איל

איכות יש לך, בוודאי במאמר הזה

איל
9 years ago
Reply to  Yavor

🙂

המשגיח
9 years ago

פוסט מצוין. נולה פייבוריט ברור, וכנראה שמארי למרות אותה תקופה נהדרת לא שייך לאותה רמה של שלושת המופלאים.

דובי
9 years ago

אנחנו חייבים את אנדי נגמארי. הבנאדם זה השטנצה המושלמת של השחקן שאני לא בעדו גם אם זה משחק ראווה של שלושה על אחד ומולו עולים, באוב, סדאם, קדאפי והמלך המת של אל קעידה ששמו כבר נשכח.
הוא חמוץ, הוא מבאס, הוא מכוער, הוא לא מממש את מתנת האלוהים שניתנה לו בדמות כישרון על שאם הייתם נותנים אותו לכל אחד, נניח לי, הייתי מביא לכם איזה עשר ווימבלדון כמו כלום.
חוץ מזה הוא עשיר, עם חברה כוסית וגיבור לאומי של האי הבריטי בכלל וסקוטלנד בפרט.

הנבל המושלם.

יניב
יניב
9 years ago
Reply to  דובי

נסחפת דובי הפכת אותו ממש ללברון. נכון שהוא חמוץ ולא ממשש את היכולות שלו אבל הוא ממש לא לברון

דובי
9 years ago
Reply to  יניב

יניב מאמי, כשצופים במשחק טניס חייבים לבחור צד. לצפות נייטראלי בטניס זה משמים.
אם יש לך חמוץ מוכשר מכוער ובכיין בצד אחד, לא משנה מה יש בצד השני.

יניב
יניב
9 years ago
Reply to  דובי

האמת שלפי התיאור הזה של חמוץ מוכשר מכוער ובכיין תיארת בדיוק את לברון…

דובי
9 years ago
Reply to  יניב

גם

אלכס דוקורסקי
אלכס דוקורסקי
9 years ago

בשנים האחרונות למארי יש דווקא נטייה לפציעות. הוא עבר ניתוח בגב, והצליח בהדרגה לחזור לכושר טוב. הכושר הגופני יוצא הדופן שלו ויכות ההחזרה מאפשרים לו משחק הגנתי. בעידן של פדרר, נדאל וג'וקוביץ' – שני סלאמים, ארבעה גמרים וזכיה בזהב האולימפי (כל ההישגים הללו דרשו ממנו לגבור על אחד משלושת השחקנים שהוזכרו) – הוא הצליח להגיע להישגים יוצאי דופן. המעבר למורזמו יוכיח את עצמו בעתיד, לדעתי. חייב לומר שהמשחק שלו די משעמם גם אותי, אבל לנוכח ההישגים שלו, הוא מוציא מעצמו את המיטב ובהחלט בעל קילר אינסטינקט. דירוגו מתחת לוואוורינקה, ראוניץ', דימיטרוב וכנראה שכעת גם מתחת לנישיקורי הוא תוצאה, בין היתר, של פציעתו אשר מנעה ממנו להגן כמו שצריך על הנקודות שלו בטורנירים השונים בשנה שעברה.
כל החבר'ה הצעירים הללו הינם שחקנים מעולים אבל רחוקים למדי מהשגיו של מארי – סלאמים, זהב אולימפי ותארי מאסטרס.
נמשיך כולנו לחכות בסבלנות ליליד שנות ה-90 הראשון שיזכה במיג'ור.

קרב בורודינו נזכר כמובן בספרו של טולסטוי, "מלחמה ושלום". מופיעות שם דמויות אמיתיות כמו הגנרל באגרטיון, שמצא שם, עם אלפים רבים, את מותו, המרשל קוטוזוב, בארקלאי דה-טולי והדמות הבדיונית של הנסיך בולקונסקי שנהרג שם גם.
אגב, טולסטוי מזכיר גם את משחק הטניס ב"אנה קארנינה", ולא לחיוב. קראתי כבר מזמן והפרטים התערפלו מאז, אבל הנסיכה קיטי רואה את אחותה ובן זוגה, הנסיך ורוונסקי, משחקים טניס, ומהרהרת לעצמה על כך שאנשים מבוגרים משחקים במשחקי ילדות. הספר נכתב בסוף שנות ה-70 של המאה ה-19. הטניס, בהשפעת האנגלופילים, הגיע לרוסיה באותה התקופה ויש להניח שמבחינת הדרישת האתלטיות מן השחקנים ומהירות המשחק, היה זה משחק שונה לחלוטין מזה של היום.

איל
9 years ago

תודה רבה אלכס על התגובה המפורטת והנהדרת.
אם אתה רוצה לשפר את מחלקת הטניס הדלה של הופס, אתה מוזמן לכתוב כל שתרצה ולשלוח לי ל eyal1sapir@gmail.com
ולגבי מארי, השאלה אם הקריירה שלו מוצלחת או לא תלויה מאוד באופן ההתסכלות.
לדעתי לפחות, הגיוני יותר להשוות את מארי – שלא נופל מהגדולים מבחינת האיכויות, ובטח לא מבחינת הגוף – לשלושת הגדולים, מאשר לשאר הסבב "הנחות".
אם מסתכלים על זה כמוני, אפשר ללא ספק להגדיר את מארי ככישלון.

אלכס דוקורסקי
אלכס דוקורסקי
9 years ago

לא דייקתי בכמה נקודות. ואוורינקה לא נכלל בקבוצה של ראוניץ', דימיטרוב, נישיקורי ושות'. ראשית, הוא מבוגר מהם ושנית, הישגיו טובים יותר (בעתיד, חלק מהם יצליחו לזכות ביותר טורנירים גדולים ממנו). מארי הפסיד בצורה די חד צדדית לבולגרי ברבע גמר ווימבלדון, אבל כשהסקוטי יחזור לכושר, התוצאות יהיו שונות (בחלקן).

בלי קשר לדברים, כותב כאן כאוהד טניס ולא כמישהו שמבין משהו בתחום (לא החזקתי מחבט ועונה להגדרה של ספורטאי כורסא קלאסי), ומקווה לראות פדרר מניף מחרתיים את התואר השמונה עשר בדרך עשרים סלאמים (לפחות).

אלכס דוקורסקי
אלכס דוקורסקי
9 years ago

היי אייל, תודה רבה. אני לא כל כך מתאים, כי הבנתי בטניס מוגבלת ומעבר לכך, חסרה לי נקודת המבט ההיסטורית לשם ההשוואות השונות (אני נהנה לקרוא באתר באופן כללי ונתקלתי בכתבתך לראשונה. מאוד מעניין!).
חולק עליך בעניין הגדרתו ככישלון. קשה להגדיר מישהו שזכה בטורנירים גדולים כל כך. הוא משחק גם בתקופה של שלישייה מאוד דומיננטית. התנגדתי להגדרתו כ"לוזר" (מונח שאינני אוהב באופן כללי), כשהפסיד מספר גמרים, ולא מסכים גם עם הקביעה הנוכחית. הוא נשא מטען כבד מאוד של ציפיות עליו (היעדר ההצלחות של הבריטים) והצליח להוריד אותו. די בזה, לדעתי, כדי להקנות לו מקום חשוב בספורט.

איל
9 years ago

הבנתך בטניס עולה משמעותית על שלי. לי יש רק ראש פתוח, אהבה לספורט וגוגל.
ולגבי המבט ההיסטורי, כל קשר בין הטניס של היום לזה של לפני 30 שנה הוא מטפורי ומקרי בהחלט, ואם קראת את מלחמה ושלום ״מזמן״, אתה לכל הפחות מבוגר ממני.
בקיצור, אתה מתאים כמו כפפה.

אלכס דוקורסקי
אלכס דוקורסקי
9 years ago

קראתי לפני 7 שנים (:…
לא כל כך מזמן, יחסית…
ותודה.

גיא
גיא
9 years ago

טור נהדר.

למארי יש עוד פן, יש לו אמא מהג'יהנם