ענף הפורמולה 1 הוא ענף תחרותי וטעון בלחצים וכעסים רבים. בחודש האחרון, ארגון ה-'FIA' ביקש מהנהלת פורמולה 1 להפחית את רמת הקללות מצד הצוותים והנהגים בפרט, על אף שהקללות עצמן מצונזרות לחלוטין הן בשידור החי והן בדוקו "Drive to survive" המשודר בשנים האחרונות בנטפליקס.
הפדרציה הבין-לאומית לרכב או בקצרה, ה'FIA' הינו ארגון ספורט בינלאומי האחראי על מרבית פעילויות ענף הספורט המוטורי ברחבי העולם, ובניהם מרוצי פורמולה 1. זה הוא ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו המרכזית הינה חקיקת חוקים לשמירה על טוהר הספורט והבטיחות של כלל המשתתפים.
עם זאת, חשוב לציין שעל אף היותו אחראי על ענפי הספורט המוטורי, הוא אינו הארגון המנהל על ענף הפורמולה 1, אלא ארגון ה – FOM': formula 1 management' הנמצא בבעלות חברת 'ליברטי מדיה' ואחראי על האספקט הפרסומי, השיווקי והארגוני של הספורט. שני הארגונים עובדים בשותפות ניהולית על מנת לשווק ולהריץ את הספורט ברחבי העולם.
מוחמד בן -סוליים, ראש ארגון ה'FIA', חשף בראיונות ואף בעמוד האינסטגרם שלו את ניסיונותיו הפעילים לשנות את האווירה והתכנים אשר מועברים לצופים. לטענתו, בשל מעמדם, על הנהגים מוטלת אחריות להציג התנהגות הולמת בעבור הצופים וליצור סביבה נעימה יותר על המסלול.
סוגיית השפה הבוטה והפדרציה היא אינה סוגיה חדשה, ובריאיון שנערך עמו בחודש ספטמבר האחרון, בן-סוליים אף השווה בין התגובות הטעונות של הנהגים ברדיו בעת המירוץ למוזיקת ראפ מלאה בקללות. דבר שעורר אנטגוניזם רב מצד צופים רבים ונהג 'מרצדס' לואיס המילטון בפרט אשר טענו שהאמירה עשויה להיתפס כגזענית לצד הטענה שהשיחות ברדיו הקבוצתי מלאות באמוציות ולחץ רגעי ואין בהן כל צל של זדון.

מוחמד בן סוליים, נשיא ה-'FIA', באדיבות אתר 'Total Motor sport'
הפדרציה פנתה אל הנהגים ואל הנהלת פורמולה 1 במספר בקשות נוקבות למזעור השפה הבלתי הולמת בעת המירוץ ועל המסך. זאת מפני שההחלטה על השידורים נמצאת בידיה של הנהלת הפורמולה, שמתוך מטרתה וחשיבתה העסקית בוחרת לשדר ולתת במה לקטעים האמוציונליים והמעניינים ביותר.
טרם חוקק חוק רשמי בספר החוקים אך שמירה על שפה נאותה והתנהגות הולמת הן עדיין נושא קרוב לליבה של הפדרציה והיא לוקחת אותו ברצינות יתרה, לדעת רבים – יתרה מדי.
לטענתם, פורמולה 1 הינה ספורט גלובלי בעל צופים רבים מתרבויות שונות וגילאים שונים, שפה בלתי נאותה עשויה לפגוע בנהגים אחרים או בצופים. הספורט הינו ספורט אשר 'מכבד את עצמו' ואת המשתתפים בו והשימוש בשפה לא נאותה בעת המירוץ ובתקשורת מחוצה לו עשויה לפגוע בתדמית שלו או לחילופין בתדמית של חברות הספונסר הגדולות שלו. יתר על כן, שמירה על שפה נאותה מבטיחה התדרדרות של קונפליקטים החלים במהלך המירוץ או אחריו.
לאחרונה, החלה הפדרציה לחלק עונשים בעבור נהגים שהשתמשו בשפה לא נאותה בעת המירוץ ואף בראיונות שאחריו.
בחודש ספטמבר האחרון נהג רדבול ואלוף העולם הנוכחי מקס ורסטאפן, זומן לבירור עקב שימוש בשפה לא נאותה בעת שדיבר על מכוניתו בוועידת הנהגים אשר התקיימה טרום סוף שבוע המירוץ בסינגפור. כחלק מעונשו של וורסטאפן יהיה עליו לבצע עבודות שירות בעבור הקהילה.
מצדו של וורסטאפן נמסרה התנצלת תחת הטענה שהמילה הינה חלק מהדיבור היומיומי אותו למד כאדם שאנגלית היא אינה שפת אמו.

מקס וורסטאפן באדיבות אתר 'F1'
מקרה נוסף אשר גרר עונש כבד יותר אירע בעבור נהג 'פראראי', צ'ארל לקלר. לקלר נאלץ לשלם כעשרת אלפים יורו, חצי מהם טרם שילם ומוגדרים על תנאי למשך כשניים עשר חודשים, לאחר שימוש בשפה לא נאותה בעת ועידת הזוכים אשר נערכה בתום מירוץ מקסיקו האחרון. לקלר התנצל במידית.

"אני לא רוצה להצטרף למקס" צ'. לקלר באדיבות אתר 'BBC Sports'
הנהגים מצדם אינם נשארים שקטים לעונשים. לטענתם שימוש בשפה לא נאותה עשוי לקרות בלהט הרגע או לחלוטין בשוגג כתוצאה מצורת דיבור יומיומית אותה רכשו כתוצאה מהיות רובם דוברי שפות זרות במקור.
בחודש האחרון, עלה לאוויר עמוד אינסטגרם חדש בשם 'grand prix drivers association' או בקצרה: GPDA. העמוד פרסם פוסט באדיבות אגודת GPDA שמטרתו המרכזית הינה התנגדות לעונשים המוגזמים לטענתם על דיבור מלוכלך מצד הפדרציה.
"חברי הארגון שלנו הם נהגים מקצועיים אשר מתחרים בפורמולה 1… ישנו הבדל בין שימוש בשפה נגועה יומיומית לבין כוונה לפגיעה באחרים. אנו דורשים מנשיא הפדרציה לשקול את הטון והשפה שלנו כשהוא פונה לחברי הארגון שלנו, או מדבר עליהם, בין אם בציבור או אחרת. מעבר לכך חברי הארגון שלנו הם מבוגרים, הם אינם צריכים לקבל הנחיות ובפרט דרך המדיה… הארגון שלנו מקווה לעבוד בשיתוף פעולה עם ההנהלה, המשקיעים ונשיא הפדרציה, במטרה לקדם את הספורט שלנו ולהנגיש אותו בעבור כל הנפשות הפועלות, המשלמות, הצופות והתומכות בו. אנו תורמים את החלק שלנו".
הGPDA הינו איגוד של נהגי הפורמולה אשר הוקם בשנת 1961 במטרה לשפר ולקדם את בטיחות הנהגים במירוץ. כיום הארגון פועל במטרה לשמירה על רווחת הנהגים, שיפור תנאיהם, שיפור הבטיחות ושיפור החוקים והרגולציות. בנוסף הארגון מייצג את הנהגים בדיון מול הנהלת הפורמולה והפדרציה. כיום יושב הראש של הארגון הוא נהג מרצדס, ג'ורג' ראסל ולצידו נהג וויליאמס אלכס אלבון.
מצד רבים ואף מצד הנהגים, נושא השפה הבוטה הינו נושא חשוב מאוד, אך ישנם מקרים בהם השימוש בשפה לא נאותה קורה בלהטו של הרגע ללא כל צל של זדון. רבים מאמינים שלפדרציה ישנם נושאים חשובים וגדולים יותר להתעסק בהם ושהענישות האחרונות היו חסרות כל פרופורציה וביסוס.
תודה על הפוסט המעניין. בקשר לקללות, הנהגים באים מכל כך הרבה מדינות ושפות, אז מי למשל מכיר קללות בדנית למשל?
תודה רבה לך.
הם בעיקר מדברים אנגלית, כך שלרוב הקללות הן באנגלית. מעבר לכך, לא רק הנהגים באים מכל העולם וגם הקללות לרוב לא נאמרות במטרה לפגוע כך שלרוב אין ניסיון ״להסתיר״ אותן.
טור מעניין
לקללות יש יתרון בהתמודדות עם כאב ולחץ.
אם הקללו הן בזמן המירוץ לא נראה לי שאפשר להפסיק את זה….
🤔
טור מרתק, אני מקווה שהניסיון להפחית את הקללות מועד לכישלון וייגנז, בסוף מדובר בבני אדם עם אמוציות והאדרנלין והריגוש בשיא אז אתה לא תחשוב עכשיו על כל מילה שתגיד, וגם חלק ממה שאנחנו אוהבים בספורט, לפחות אני, זה את האותנטיות של המשתתפים בספורט, לכן רגעים חזקים הם רגעים אותנטיים ולא כאלה מהונדסים בשביל המפרסמים, הקהל יודע לעלות על הבולשיט. אולי יותר מאוהב את האותנטיות אני סולד מהסטריליות ומהמלאכותיות של אותה "הנדסת אנוש", שאסור לקלל ואסור להתבטא בכל מיני נושאים ומה שיוצא זה מוצר, נקי אבל נטול רגש או נשמה שמאפשרים לך באמת להתחבר לספורט.
אני חושב שהתגובה היחידה הראויה לניסיון הזה הוא קללה טובה.
אבל איזה עולם מקביל תמים ומגניב. עולם שבו עדיין מנסים משהו שטיפר גור עצבנה עולם שלם איתו בשנות ה-80.
אכן יש עניין של הרבה קללות. להוציא אותן מהמירוצים זה לא באמת ישים או הגיוני כי זה שברירי שניות תחת לחץ פיזי ונפשי עצום.
מצד שני במסיבות עיתונאים הם בהחלט מסוגלים להנהיג קוד דיבור קצת יותר מכובד בהתאם לרמת ההשתכרות והחינוך שלהם