פרות קדושות על הגריל-נייק/רועי ויינברג

הגיע הזמן לדבר על נעליים. דבר פשוט לכאורה, אבל החברות שמכינות אותן נעליים, והעומדים בראשן, בעלי השפעה עצומה על הליגה בדרכים ישירות ועקיפות. בכתבה הבאה נסקור את ההשפעה העצומה של החברה הבולטת ביניהן והראשונה בתחום, נייק, על הליגה כיום.

תודה לעידו מוריה על עזרתו בהכנת הכתבה.

*

קבוצות על

מה משותף לקיירי אירווינג, קווין לאב ולברון ג'יימס? שלושתם מיוצגים על ידי נייק. מלבד זאת, כידוע, שלושתם משתפים פעולה בקבוצה קליבלנד קאבלירס. על הנייר, לא מחשיד בכלל. מתחילת הליגה, עוד בתקופה שוילט צ'מברליין ז"ל, אלג'ין ביילור וג'רי ווסט שיחקו עם אותם מדים במשך שנים, כוכבים התאחדו בקבוצות שונות. כמעט תמיד הקבוצות הללו היו בערים הגדולות באמריקה, בין אם הן היו הסלטיקס מבוסטון (איינג', ג'ונסון, בירד, מקהייל ופאריש, למשל), הלייקרס מלוס אנג'לס (קובי בראיינט, שאקיל אוניל ורוברט הורי), הבולס משיקגו (שהצליחו להשאיר אצלם את מייקל ג'ורדן, ולהביא שחקנים כסקוטי פיפן ודניס רודמן), הרוקטס מיוסטון (צ'ארלס בארקלי, קלייד דרקסלר וחאכים אולג'ואן), ורבות אחרות. עקב כך מפתיע שאיחוד הכוכבים הטרי ביותר קרה בעיר ה-48 בגודלה בארצות הברית, למרות התקדים הטרי שהיה לכך, כאשר כריס בוש, דווין וויד ולברון ג'יימס התאחדו בשוק ה-45 בגודלו בארה"ב, מיאמי.

מלבד זאת, יש מספר מקרים אחרים שמגבירים את החשד בקשר לכך שמדובר ביותר ממקריות במקרה זה. קליבלנד זכתה בבחירה הראשונה בדראפט 2011, כאשר היו לה 27.8% לעשות כך (25% מבחירתה, ו-2.8% מהבחירה של הקליפרס, שבסופו של דבר סיימה במקום הראשון). באותה בחירה היא השיגה את קיירי אירווינג, שחקן מכללות מבטיח (דאז), שמאוחר יותר הופך לשחקן של נייק. שנתיים לאחר מכן הקבוצה זוכה פעם נוספת בבחירה הראשונה בדראפט, כאשר יש לה 15.6% סיכוי לכך. הקאבס משתמשים בבחירה כדי לבחור את אנטוני בנט, שחקן נוסף של, נכון מאוד, נייק. בשנה לאחר מכן, הפלא ופלא, קליבלנד זוכה שוב בבחירה הראשונה, הפעם עם 1.7% לסיכוי שזה יקרה (באותה בחירה נבחר אנדרו וויגינס, שחקן אחר של אותה חברת נעליים).

הסיכוי הסטטיסטי לזה שהקאבלירס תזכה ב-3 בחירות ראשונות בארבע שנים, עם סיכויים אלו (כאשר גם הבחירה עם ה-25% לזכייה מ-2010 נחשבת, כמובן), הנם 0.000737256. שקול ל-7 חלקי עשרת אלפים. נכון שמדובר ב"הגרלה" של הליגה, שלכאורה חפה מאינטרסים, אבל חשדות שהושמעו בעבר טוענים שהדבר לא בהכרח נכון, למשל, פרשת "המעטפה הקפואה" מ-1985, בה לראשונה הונהגה שיטת הלוטרי. המאמינים בתאורית קונספירציה זו אומרים כי המעטפה של הקבוצה ניו יורק ניקס הוקפאה לפני ההגרלה, כדי שקומונישנר הליגה, דיוויד סטרן, ידע לבחור בניקס, הקבוצה מהשוק הגדול ביותר בליגה, ולמעשה להביא לידה את הכישרון הגדול פטריק יואינג.

האם ללא אותם כוכבים כאירווינג, אנטוני בנט, אנדרו וויגינס, טריסטן תומפסון ו-וויטרס, לברון ג'יימס היה מכריז על "החזרה הביתה", לשחק בקליבלנד קאבלירס, הקבוצה שבחרה אותו בדראפט לפני אחת עשרה שנה? כולנו יודעים שהסיכוי לכך קטן מאוד, שאחד מ-2 השחקנים הטובים בעולם יעבור לקבוצה חלשה ביותר ללא סיכוי ממשי לקחת האליפות. יתרה מזאת, במאמר בספורט אילוסטרייטד, בו ניתח את הסיבות שהובילו למעברו המחודש לקליבלנד, הוא לא הזכיר את השמות אנטוני בנט או אנדרו וויגינס כחלק מהשחקנים שצפוי לשתף עמם פעולה. האם ייתכן שידע על המעבר של לאב לקאבלירס לפני שקרה בסופו של דבר?

ללאב עצמו אין חוזה נעליים בנייק, אלא בחברת הנעליים הסינית 361 דגרייס (מעלות), ומהווה השחקן היחיד שלובש נעלי החברה באנ.בי.איי. למרות זאת, לאב שיתף פעולה עם נייק באופן עקיף-בסדרת הפרסומות "דוד דרו", של חברת השתייה הקלה פפסי (שמשתפת פעולה עם נייק במשך שנים, בכל הקשור לפרסומות בכיכוב שחקני כדורגל), לאב הופיע כ"ווס", חברו של הדוד דרו (קיירי אירווינג), צמד כוכבי ליגה שהתחפשו לזקנים וקרעו אנשים במשחקי סטריטבול. ייתכן כי כך ידה הארוכה של נייק הגיעה לכוכב.

ייתכן כי נייק מתכננת לבנות עיר על של ספורט, שכוללת קבוצות מצטיינות בכדורסל, פוטבול ובייסבול. כבר עכשיו נייק מהווה הספונסרית של קליבלנד בראונס וקליבלנד אינדיאנס, קבוצות הפוטבול והבייסבול של העיר, והקבוצה (קליבלנד בראונס) בחרה בדראפט את כוכב הפוטבול ג'וני מאנזיל, הקוורטרבק שמהווה השחקן המבטיח ביותר, על הנייר, מבני גילו באנ.אף.אל. אצל מי מאנזיל חתם טרם הבחרו בדראפט? נייק. האם הבראונס בחרו במאנזיל עקב דרישת נייק? אין בידינו התשובות.

מלבד זאת, נייק משתמשת בחברת הבת של החברה, ג'ורדן, כדי לבנות קבוצת על נפרדת במועדון חסר-הצלחה, הלוס אנג'לס קליפרס. במקרה של בלייק גריפין, שנבחר בבחירה הראשונה בדראפט 2009, אין משהו חשוד, אך בהגעת כריס פול לקליפרס יש לא מעט חשד-פול היה אמור להגיע בטרייד לקבוצה האחרת של העיר, הלייקרס, בהנהגת שחקן אחר של חברת הנעליים הנ"ל, קובי בראיינט. הטרייד נפסל על ידי בעלי קבוצתו של פול באותה תקופה, ניו אורלינס הורנטס, דיוויד סטרן, שהיה מנהל הליגה באותו זמן (הליגה נאלצה לקנות ההורנטס ולהחזיק בה לזמן קצר).

לאחר מכן פול מועבר לקליפרס, היריבה העירונית של הקבוצה, ומצוות למעשה 2 מ-3 השחקנים הבולטים שמחזיקים בנעלי ג'ורדן. האם בעתיד הקרוב נראה מעבר של שחקני כנף מוכשרים שנועלים ג'ורדן לקליפרס, בתור יד מכוונת של נייק כדי ליצור קבוצה מזוהה עם המותג? לא בטוח, אבל אל תופתעו אם ויקטור אולאדיפו/ג'ו ג'ונסון/דמאר דה רוזן יעברו לקליפרס בכמה שנים הבאות, ויהיה גמר של נייק נגד ג'ורדן, סליחה, הקאבלירס נגד הקליפרס.

*

איגוד השחקנים

אחת הזרועות המשפיעות ביותר על הליגה הנה איגוד השחקנים של האנ.בי.איי, גוף בעל חשיבות עצומה שגרם לשביתות השחקנים בעונות 2011/12 ו-1998/99. הגוף הזה משפיע למעשה על כל התנאים ששחקני הליגה זוכים להם, ביניהם תנאי השכר. בפשטות, האנ.פי.בי.איי (איגוד השחקנים) הוא ההסתדרות של הליגה.

בהסכם הקיבוצי האחרון שנחתם בין איגוד השחקנים והליגה, יש בין היתר סעיפים על פעולות קידום קבוצתיות בתקשורת, הופעות פרסומיות ומשחקי ראווה (כולל האול-סטאר). כמובן, בהסכם הקיבוצי הבא שיחתם, בסיום עונת 2014/15, סעיפים אלו צפויים להכלל. כיצד נייק תוכל להשפיע על הסכם זה, ועל התנאים בקשר להופעות פרסומיות וטורנירי ומשחקי ראווה? פשוט מאוד.

מתוך שבעת שחקני האנ.בי.איי שמנהלים, נכון לעכשיו, את איגוד השחקנים, ל-6 יש חוזים עם נייק/ג'ורדן: ג'יימס ג'ונס, אנדרה איגודלה, סטיב בלייק ואנטוני טוליבר חתומים עם נייק, וכריס פול, בנוסף לוילי גרין, חתומים עם ג'ורדן. מדובר ב-85% מהשחקנים בדירקטוריון, כאשר לשם השוואה, ל-296 מתוך 435 (68.4%) משחקני הליגה, על פי האתר הופסהייפ, יש חוזים עם ג'ורדן או נייק.

ההפרש בין כמות השחקנים בליגה לבין כמות השחקנים מדירקטריון השחקנים של האנ.פי.בי.איי, באחוזים, יכול לעורר חשד. אני לא מטיל אשמה בארגון השחקנים, אבל נציגיו צריכים להיות מדגם מייצג של הליגה, ללא העדפה מוגזמת לחברת נעליים כזאת או אחרת, שיכולה להפעיל לחצים על השחקנים כדי שהליגה תעשה כרצונה, ובעצם מספקים לגוף מסחרי השפעה קיצונית על הליגה, דבר בעייתי.

*

בסופו של דבר, אין הוכחות חד-צדדיות, ע"ס הראיות שהבאנו, לשליטה כלשהי של נייק בליגה, אבל יש כמה ראיות חשודות שהליגה צריכה להגיב להן, ובמהרה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. בדיוק קראתי עכשיו כתבה בגרנטלנד על משחק Under Armour Elite 24 השנתי בברוקלין, מן משחק אולסטאר כזה של 24 שחקני התיכון המוכשרים במדינה. דיברו שם על השליטה הבלעדית של נייקי בשוק נעלי הכדורסל (96 אחוזים מנתח השוק, כולל אייר ג'ורדן כמובן) לעומת המתחרות אדידס (3 אחוזים) ואנדר ארמור (רבע אחוז בסה"כ).

    1. I accept not agreeing with his hypothesis, but accusing him of being a "frustrated-Heat-fan"?

      Why? because he mentioned LeBron in a couple of paragraphs?

      He made some solid points, and im assuming he's done his research.

      You ended up being "guily" by the same accusation you made towards him = you're anti Heat, and it effected your comment

      1. אני לא שונא את מיאמי. אני גם לא חושב שרועי הוא אוהד היט מתוסכל. אני כן חושב שהכתבה הזו מגיעה בדיוק מהמקום הזה, אליו הכותב נשאב הפעם בעת כתיבתה. לרוב הוא רציונלי והגיוני. הפעם לא, וניסיתי לתת לכך הסבר אפשרי.

    1. אני לא כתב כדורגל, אבל הסיפור עם אדידס שהייתה הספונסרית הכבדה ביותר של המונדיאל, זה שחלק גדול משחקני ה-11 בנבחרת המונדיאל לבשו נעליים שלה, ופארסת כדור הזהב למסי, חשודים לא פחות. גם זה שבלאט אמר את זה בראיון עם עירד צפריר להארץ:

      "מעניין אותי אם כשחתמת היית מודע לזה שהולכת להיבנות שם קבוצה בסדר גודל כזה, עם שחקנים כמו לברון ג'יימס וקווין לאב?

      תראה, רצינו לחזק את הסגל ולבנות קבוצה טובה להיום ולעתיד, ואני חושב שבכך הצלחנו. לגבי השאלה, אם אז כשחתמתי יכולנו להיות בטוחים שזה ייצא כמו שזה ייצא? לא יכול להגיד לך את זה."

  2. לחשוב שהכל נקי ואין שום אינטרסים זה נאיביות אולם לא הצלחתי להבין מהמאמר למה לעזאזל קליבלנד הרי את אותה קבוצת על בשינויים קלים הם יכולים לעשות בכל מקום למה לא בניו יורק לוס אנגלס או אפילו להשאיר אותו במיאמי ולהביא לו כוכבים חדשים שלובשים נייק. לגבי רונלאדו אז בגדול עד היום לא יודעים מה בדיוק היה. מה שידוע זה שביום גמר המונדיאל ב98 הוא חלה במשהו מיסתורי( בעקרון טוענים שזה היה קלקול קיבה) ונמסרו את ההרכבים הוא לא היה בהרכב ואז שעלו לשחק הוא פתאום בהרכב וכאן אומרים שנייה התערבו ודרשו שלא משנה מה מצבו הוא יעלה לשחק

  3. מה שמעניין הוא שמבחינת תנועת כף הרגל ובריאותה, אין שום הבדל בין מותג אחד לשני, וכנראה שכולם תורמים מעט אם בכלל לנושא. זו נטו אפנה.

    1. לא נכון. גרנט היל אמר בעבר שאילו חתם עם נייק במקום אסיקס, הקריירה שלו הייתה הולכת לגמרי שונה. זה ידוע שנייק מייצרים נעליים מולשלמות לכוכבים הגדולים שלהם.

      1. אסיקס? לא נראה לי שהם היו קיימים אז, וגם אם כן, הם קשורים לכדורסל כמו עומרי בן הרוש לכדורגל.
        נראה לי ריבוק או פילה ז"ל.

        אני מסכים איתך לגבי הנעליים. יש הבדל.

          1. אוקיי.
            א. הכוונה הייתה לפילה.
            ב. מסתבר שזו השערה של ביל סימונס שנתקעה לי בראש כציטוט משום מה. בכל מקרה זה מעניין, אז אעתיק את זה.
            If you thought shoe companies singed NBA stars, designed cool-looking sneakers for them, meiled them for those sneakers and that's it…you thougt wrong. and until I visited Nike's Dr. Evil-like compound in November 2009, so did I. Turns out real sceince is involved. Nike brings many of its athletes to oregon, pushes them through elaborate stress tests in the company's state-of-the-art training lab, breaks down their running mechanics and foot structure (and also how those two things relate), then builds the best possible shoe for them. Like how you'd build a mouthpiece for someone's specific mouth, only for feet, and only after measuring how someone talked and chewed food for entire weekend. As they were explaining the process to me and bragging about their success rate with feet/ankle issues, one Nike executive casucally mentioned, "Ask Grant Hill if he wishes he'd singed with Nike way back then".

      2. נייק מייצרת נעלים מעולות . נקודה. אני נאמן לג'ורדן . נעל יוצאת מן הכלל. הדגם של כרמלו פשוט על גבול השלמות .
        הנעליים נחטפות מהחניות ויש שוק גדול באי ביי לדגמים רבים.

  4. יפה שהתייחסת למותג 361
    הוא מותג חזק מאוד בסין ויש 1.4 מיליארד סינים
    בעקרון נייק שולטת בזכות ולא בחסד
    מי היה מאמין לפני 30 שנה שנייק תהיה חלק ממדד הדאו ג'ונס

  5. קונספירציה או לא… רועי הוכיח יפה מאד שכל הליגה עובדת בשביל אותו בוס נעליים. אז איפה התחרות נעלמה.

    איפה השנאה בן האינדיאנה של רג'י לניקס של ספייק לי? איפה היריבות בין לייקרס לסלטיקס. או לייקרס של קובי לקינגס של ולאדה? או היריבות בין שאק הצעיר לטימי היותר צעיר.

    היום כלום ושום דבר! קצת דם רע בין KD ללברון. אין. חיכינו לאיזה שנאה תהומית בין הספרס למיאמי. לא קיבלנו.

    אז את פרת התחרותיות בליגה והיריבות הבין קבוצתית אני חושב שהרגנו פה.

  6. עוד קצת חורים בתאוריה:
    1. לברון היה יכול ללכת להרבה מקומות, אבל רק מעטים יכלו להציע לו מקס. אגב זה לא חכם להצביע על קליבלנד כמס' 48 במדינה – איזה מקום היא בין קבוצות ה-NBA (לא פחות מ-28…)? איזה מקום היא בין הקבוצות שיכלו להחתים את לברון?
    2. מאנזיל נבחר עשרים ומשהו בדראפט. כלומר: א. הוא לא כזה גדול, ב. היה מאוד בלתי צפוי שיגיע לקאבס.
    3. אם קובי גם לקוח שלהם, למה הטרייד נפסל?
    4. אם כמעט 70% מהליגה נועלים נייק, כמעט לכל קבוצה תוכל "להדביק" תאוריית קונספירציה. אפילו אם במקרה מצאת כוכב שאינו לקוח שלהם (לאב) – גם מזה הצלחת להכניס קצת קונספירציה לתבשיל.
    5. מתוך 7 נציגים, אם היו 5 של נייק זה היה ייצוג הולם ל"חלקם באוכלוסיה". אז יש נציג אחד יותר – אין לזה שום משמעות סטטיסטית

  7. מסכים עם כל מילה של יינון מעלי.
    זה פוסט נחמד, אבל אין בזה כלום. נייק/ג'ורדן בכל מקרה שולטים בשוק. אז מה זה משנה? מי שלא יהיה אלוף, יש לו נעלי נייק/ג'רודן לרוב הסגל.

  8. זה טור מעורר מחשבה וכבוד לרועי שהעלה אותו. ישנם הרבה קצוות פרומים וינון ואחרים כבר הזכירו אותם. אומר רק שעם סטטיסטיקה צריך *מאוד* להיזהר. ניתן להוכיח כל דבר ע"י שימוש שגוי בססטיסטיקה. למשל הטיעון שאחוז השחקנים של נייקי באיגוד השחקנים הוא לא מדגם מייצג הוא שגוי. זה ש-70% משחקני הליגה הם של נייקי לא אומר ש-70% מהנציגים באיגוד צריכים להיות של נייקי.
    נניח שיש כלי גדול ובו70% כדורים אדומים ו-30% לבנים. אני מוציא מהכלי 10 כדורים בלבד, האם 70% יהיו אדומים ? ברור שלא. ניתן לענות על השאלה מהו הסיכוי ש-9 מהם אדומים.
    א-קיצער, זה מטעה להסתכל על הדברים בצורה פשטנית מדי.
    סליחה על החפירה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט