סיזיפוס באטלר/ שחר צ'קוטאי

סיזיפוס באטלר/ שחר צ'קוטאי

עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה, שר דודו טסה, אך לעיתים הכישלון הזה מלווה בהמון מאמץ. במלחמה קשה בין אדם לעצמו, עבודה מייגעת ללא תכלית, או במילים אחרות – עבודה סזיפית.

המושג הזה הגיע מתוך המיתולוגיה היוונית, שם סיזיפוס המלך הערמומי נשלח לעבודות שירות בעולם הבא. הוא מגלגל אבן במעלה הר עד לפסגה, רק כדי לראות את זאוס מפיל לו את האבן ושולח אותו להתחלה. מייגע, מעצבן, נדרש.

סיזיפוס באטלר/ שחר צ'קוטאי

במובנים רבים, ג'ימי באטלר דומה מאוד לסיזיפוס. הוא עובד כל כך קשה על כל דבר בחיים שלו. החל מסיפור חייו כנער חסר בית, וכלה בקריירת הכדורסל שלו.

במכללות ג'ימי נדרש לעשות מאמץ עילאי כדי להגיע לרשימת הדראפט ולהיבחר בבחירה השלושים על ידי שיקגו בולס. כבר בעונתו הראשונה היה ברור לו מה הכיוון אליו הוא צריך ללכת – מאמץ והגנה קשוחה.

במשך שש עונות הוא עבר תהליך ארוך ומייגע משחקן קצה רוטציה לשחקן מוביל שנמצא בחמיישיות ההגנה מדי עונה. זה היה נראה ברור שהנה, הוא מגיע להר ולמטרה שלו, להיות שחקן מוביל בקבוצה עם שאיפות אליפות. אבל אז זאוס (או במקרה הזה הצמד גאר-פקס) החליט להטיל את החץ הראשון ולהפיל את האבן חזרה לתחתית. הוא נשלח להרי הקור במינסוטה כדי להתחיל את המסע מחדש.

במינסוטה הוא פוגש אבן מסוג אחר, הפעם האבן הייתה החברים שאיתו. הוא היה צריך ללמוד לגלגל את האבן יחד איתם, אבל כאחד שכבר עשה את זה הוא נדרש לקחת אחריות אבל לא הצליח לדרבן את חבריו ולקדם אותם בדרך כדי להיות מספיק משמעותיים ומספיק רציניים כדי להגיע לראש ההר. כאן הערמומיות של סיזיפוס באטלר יצאה ביתר עוז. כאשר הוא פרץ לאימון מרוגז עם גרזן בידו (ע"פ פרשנותם של משחקי האזור) וחיסל את החמישייה הראשונה בלי לקלוע נקודה.

המסע עובר למקום אחר, פילי הרימה פרוייקט מיוחד אחרי תהליך ארוך. הם בנו את אחת הקבוצות הטובות בתולדות המועדון, רק כדי לראות את הכדור מקפץ על הטבעת ונופל פנימה, בדיוק כמו האבן שהתגלגלה היישר לתחתית ההר.

באטלר מגיע למקום ששם דחיפת אבנים במעלה ההר הוא דרך חיים בשבילם. ההיט הראו כל כך הרבה פוטנציאל בעונה הסדירה ודווקא בבועה, במקום שכולם קרסו תחת הקושי, ההיט פרחו. באטלר נעזר בחבריו החדשים כדי לגלגל את האבן למעלה ההר. ההגעה לגמר היה רגע השיא שלו, הוא עשה הכל מהכל כדי להצליח. המחזה הזה הוליד את אחת התמונות האייקוניות של השנים האחרונות. אך כמו כל פעם, העליה הגדולה מביאה לנפילה כואבת.

כל שנה מחדש כאשר הגיע מעלה ההר, סיזיפוס ניסה לעשות הכל כדי להגיע לראש ולזכות בגאולה. אך בתוך הנפילה היה רגע אחד בו באטלר עצר, מבואס, כדי לשמוע את שירת הברבור של הלוחמים ממפרץ הזהב. עוד עונה שבה הוא הגיע לפסגה והגיע לגמר ה-NBA רק כדי להתגלגל אחרי 1-4 מאכזב מצד מיאמי ובאטלר.

יש המון ביקורת על ההיט בכלל ועל באטלר בפרט. במיוחד בעונה האחרונה שבה הוא דיבר על כמה שהוא רוצה להראות שהוא יכול ללכת עד הסוף אבל נפצע בפלייאין והשאיר את האוהדים מאוכזבים מעונה סדירה חלשה ומפלייאוף שלא קרה. הביטחון העצמי שלו חזק מאוד אך גם הוא יודע שהזמן לא לטובתו. בשיחה משותפת עם קמילה קאבלו הוא משתף את תחושותיו: "המתמודד הגדול שלי הוא "אבא זמן". אני יודע שאני יכול להתמודד עם הטובים ביותר אבל אני נעשה מבוגר יותר, הגוף לא מחזיק טוב כמו בעבר. אני מרגיש נהדר אבל הזמן בלתי מנוצח".

ג'ימי מגלגל אבן פעם אחר פעם בתקווה להגיע לראש ההר ולתפוס את המלכות. המסלול לא נהיה קל יותר. אך כמו שאנחנו מכירים את ג'ימי, דווקא דרך העבודה הסיזיפית הוא יכול לכתוב את הסיפור שלו אחרת.

Subscribe
Notify of
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
NBA בדם
01/08/2024 16:33:12

תודה רבה צ'יקו
באטלר עם קריירה מעוררת השראה, אבל לבסוף לא זכה לנחלה בדמות טבעת.
הוא נופל בין הכיסאות מבחינה היסטורית, מכיוון שהוא לא נחשב לשחקן על בשום שלב בקריירה, אלא רק בהבלחות כאלה בסדרות פלייאוף בודדות בהיט.

kobi1
kobi1
01/08/2024 19:45:45

תודה רבה שחר על כתיבה מדהימה כהרגלך כנאה וכיאה לשרידי דור דעה.
ג׳ימי אפילו שהוא לא כל כך מבוגר מייצג את כל מה שמבוגר, עבודה קשה התמדה וחריצות, זה לא היט קאלצ׳ר זה באטלר קאלצ׳ר
הוא מסמל את ההפך הגמור מילדי הטיקטוק המיליונרים של היום ששולטים בליגה שגורמים לנו להרגיש שהליגה היא חלק מתעשיית הבידור האמריקאית עשויה כולה פלסטיק
(כמו עוגות הקצפת האמריקאיות)
I love gimi
כל כך משמח וכיף לראות את הדור הישן פורח בנבחרת ואת כל נערי הטיקטוק לא יודעים מה לעשות כשעולים מולם שחקנים שנלחמים על כבוד לאומי תרבות ומפעל חיים
היידה לברון וקיידי רק חסר שגם סטפ יפרח
אבל אל דאגה הוא עוד בוא יבוא.

אשך טמיר המקורי
01/08/2024 20:38:42

ממש שונא את השחקן הזה.
אחד האוברייטד הגדולים בהיסטוריה.
מה שכן מראה לאן כוח רצון יכול להביא אותך.
אפילו להיחשב "כוכב" כשאתה סתם שחקן.

נראה שניחן בצורך תמידי ליצור דרמה וקונפליקטים.
בשנים האחרונות עבר ללואוד באופן מלא, נסחב בידי חבריו לקבוצה לאורך כל העונה הרגילה ולמעשה גם ברוב הפלייאוף.
כמו כן הפך לחסר בושה בפאול בייטינג. נמצא בטופ בסחיטת עבירות לא קיימות. ממש חי על זה כי בלי זה טור הנקודות שלו היה עלוב במיוחד.
מהווה משקולת על מיאמי כבר שתי עונות לפחות, חוזה עצום 0 יכולת 0 הופעה למשחקים.

נראה שראשו בשלב הזה לחלוטין בפרסומות ויוזמות עסקיות, והוא מנסה לשנורר כמה שיותר עד שכולם יגלו.

PhillySpecial
02/08/2024 6:49:53

מסכים איתך לחלוטין, סתם סתם שחקן. אוברייטד ודי חסר יכולות כדורסל ברמות הגבוהות. לא סיזיפוס ולא נעליים, אגו סופר מנופח ובינוניות שכה מתאימה למועדון כמו מיאמי

Last edited 1 month ago by PhillySpecial
דוקטור רזי הופמן
02/08/2024 3:49:29

תודה רבה
קארמה איז איייייייי ביץ!

שדות פופ לנצח
02/08/2024 10:49:12

יופי של טור שחר, נהניתי מאוד לקרוא, באטלר הוא וינר גדול שאף פעם לא מפחד לקחת את הכדורים המכריעים, כל קבוצה צריכה אחד כזה

Berch
02/08/2024 16:34:19

אחד השחקנים האהובים עלי
חבל שלא נשאר בפילי….
אחלה טור
🙏

ירון, החלום
ירון, החלום
14/08/2024 6:00:15

בס"ד
תודה רבה, נפלא