מוזיקה וכדורסל- מחווה לאגדה מקומית/ אסף גפן

מוזיקה וכדורסל- מחווה לאגדה מקומית/ אסף גפן

מוזיקה וכדורסל- מחווה לאגדה מקומית/ אסף גפן

רמי פורטיס חגג החודש 70 ,בעיניי הוא אגדה מוזיקלית מקומית אשר מקומה בהר ראשמור המוזיקלי של מדינתנו הקטנה מובטח. את פורטיס התחלתי לשמוע אי שם בגיל הנעורים באזור גיל 14-15 שמי שחושף אותי אליו הוא אחי הבכור שגדול ממני בעשר שנים וחבר ילדות שהיה בן כיתה שלי ובגיל התיכון גרנו יחד בחדר נעורים בקיבוץ שפורטיס (וגם סחרוף) היו חלק מפס הקול המרכזי שהתנגן בו ומאז החיידק נכנס חזק ולא עזב, כולל כמובן הופעות של פורטיס שאי אפשר להנות מהחוויה השלמה של האיש בלי להיות בהן.

מבחינתי פורטיס הוא פס קול שמלווה אותי בהמון נק' שונות בחיים שלי, תיכון, שירות צבאי קרבי, לימודים ,זוגיות ואפילו בהורות שלי, בכל נק' תמיד אמצא שיר שלו שמתחבר לי ופוגש אותי מתקופות שונות בקריירה שלו. היכולת של פורטיס לנוע בין רוקיסיט קשוח ומחסופס לנשמה עדינה שהשירים שלה נוגעים בנק' הכי כואבות בחיים היא מופלאה בעיניי.

כיאה לאגדה החלטתי לעשות לו כאן מחווה קטנה ובעזרת מילים וקטעים מחמישה משיריו האהובים עלי לסכם אירועים שונים שהתרחשו בתקופה האחרונה ברחבי הליגה ולהתייחס לקבוצות בולטות בליגה. ע"י כך אני מנצל את האפשרות לחבר בין שתי אהבות גדולות שלי : מוזיקה וכדורסל.

בוסה נובה קטן / פירוק הטריו של גולדן סטייט

"כוכבים נופלים אנחנו זוהרים לנצח. כוכבים חולפים אנחנו בוערים. ואת הו, אל תבקשי שמיים הו, אל תקבלי יותר. נוסע אלייך בתוך ספר ישן מביט בתמונות שקפאו עם הזמן אני בטוקסידו ואת בלבן רוקדים עד הסוף בוסה נובה קטן."

הלוחמים הם כנראה השושלת האחרונה האמיתית שהייתה בליגה הזו. במשך כמעט עשור הם הובלו ע"י טריו מרכזי של שלישייה שנבחרה ע"י הקבוצה בדראפט בדמות קארי,תופסון וגרין מחוזקים בכוכבים חולפים (דוראנט) . זה היה עשור בו השלישייה הזו הייתה נראית בלתי נפרדת לטוב ולרע ואפילו הצליחה לסחוט מעצמה כנגד כל הסיכויים לפני שנתיים אליפות רביעית שמעטים נתנו לה סיכוי לזכות בה. אבל כמו שפורטיס כתב כל מה שנשאר עכשיו אחרי פירוק השלישייה הרשמי הוא להביט בתמונות שקפאו עם הזמן ולהתגעגע.

הירושימה מון אמור / הקיץ של הלייקרס

"ברוך הבא להצגה על קץ החלומות, אנחנו מעלים עכשיו עולם בלהבות,
הירושימה מון אמור לעד. במיוחד למענך טירוף ללא גבולות, אנחנו נשחק לך קומדיה של זועוות,
הירושימה מון אמור לעד.תצעק חזק זה לא נכון, אין שמיים אין עוד יום, גם אם תפעיל את הדמיון אין שמיים רק אדום."

הקיץ של הלייקרס נראית כמו תאונת שרשרת לאוהד הממוצע כמוני של הקבוצה המביט עליו מהצד. זה התחיל עם המינוי של רדיק למאמן ראשי אחרי שעבר ראיון עבודה פחות או יותר בפודקאסט שלו עם לברון, נמשך עם הסאגה בבחירת בנו של לברון שנכון לכרגע נראה במקרה הטוב כמו אחד שיכול להיות זר ממוצע בליגת העל שלנו בנס ציונה ובינתיים הסתיים בחוזה עתק ללברון בגיל 39! שבנדיבותו הסכים לקצץ כמה מיליונים בודדים כדי לשמור איזה מרווח תמרון קטנטן להחתמת שחקנים. בקיצור הקיץ הזה הוא ללא ספק קץ החלומות של אוהדי הלייקרס על אליפות או רלוונטיות למאבק האליפות בשנים הקרובות, לחלוטין טירוף ללא גבולות , קומדיה של זוועות כמו שתיאר את זה פורטיס.

הדלת / ג'ואל אמביד ופילדלפיה 76

"הדלת מסתובבת, אני עובר דרכה, יורד במדרגות למעלה, מחליק על הרצפה ולא מתרגל, עומד מאחורי הצל, רוצה לצחוק אך מתנצל.
והדרך מתפתלת, ארוכה ואין לה סוף. שחיין בנהרות של זעם, שוחה לנצח אל החוף.
ולא מתרגל. עומד מאחורי הצל. רוצה לצחוק אך מתנצל. צחוק אפל. אל תביט לאחור לא הכול שחור, הדלת מסתובבת ואתה הביתה שוב תחזור. אל תתנצל, תשפיל מבט כי אתה יורד למטה כדי לחזור."

כבר כמה שנים שאמביד ופילדלפיה נמצאים שם ליד איום על טבעת אליפות, הם קבוצת צמרת במזרח אך פציעות של אמביד וקושי לסחוב את הקבוצה ברגעי האמת המכריעים של הפלייאוף עד היום שמים להם תקרה של סיבוב שני שהכסף מונח על השולחן. הקיץ של פילי עד כה מוצלח מאוד בעיניי הם דאגו לתת למקסי את החוזה מקסימום שלו, להשאיר את אוברה (וגם לאורי) במחירים מצוינים והוסיפו את פול ג'ורג' ככוכב שלישי ואת קיילב מרטין להעמקת הרוטציה . אז האם כמו שפורטיס כתב הפעם אמביד ירד למטה כדי לחזור ואולי לשם שינוי להצליח לטפס לראש ההר ולפתוח את הדלת או ששוב היא תסתובב עליו בפלייאוף ותפיל אותו למטה? ימים יגידו…

דבש / ניו יורק ניקס

"בתוך גופי המיוסר, שלא ידע טיפת מוסר, הכול נשפך כמו דבש. בחלומות הכי פרועים, הייתם את גופי מורחים, מורחים טובלים בדבש. בגללכם אין לי סיפוק, מרגיש כל כך דפוק, למה אני זקוק – דבש. על מה אני חולם – דבש, כן אני דלוק על דבש."

אז אחרי הרבה שנות מדבר וייסורים הניקס בשנתיים האחרונות הפכו לקבוצת צמרת לגיטימית במזרח. פתאום האפשרות ללקק מהדבש (טבעת אליפות) אחרי מעל יובל נראה לגיטימי מבחינת המועדון והקבוצה. גם הקיץ עד כה נראה טוב מאוד מבחינת הניקס שהחתימו בחוזה מציאה את מיקאל ברידג'ס, נתנו לאננובי חוזה חדש וקיבלו הנחה משמעותית מהכוכב שלהם ברונסון שחתם על חוזה מקסימום כבר הקיץ הזה ולא בקיץ הבא כדי להשאיר להם מרחב תמרון לחוזים עתידיים וחיזוקים לקבוצה. אז כן אני לא יודע האם בשנתיים-שלוש הקרובות הניקס ילקקו מהדבש אבל לפחות הם יכולים כמו שכתב פורטיס לחלום ולהיות דלוקים עליו.

לחץ / מילווקי באקס

"אף אחד לא יודע למה, אף אחד לא, אף אחד לא יודע כמה, אף אחד לא. קרוב או רחוק, תלחץ את זה טוב, קח את זה באופן קבוע, הלב הרעב כמה כואב, עכשיו זה נותן לנו כוח. אולי הלילה את תהיי שלי, אולי הלילה את עוד תבקשי שאקח אותך לתוך השקט הגדול.
אולי הלילה את תהיי איתי, אולי הלילה את עוד תבקשי שנשכב על הגב על העשב הכחול. לחץ, תנו לו לצאת, לחץ, עמוק ורוטט, לחץ, עכשיו זה בועט, לחץ, אני מתמוטט."

כבר 3 עונות מאז האליפות ההיסטורית של הבאקס ויאניס שהם מועמדים בכירים לאליפות או לפחות לגמר המזרח ובכל אחת מהשנים הללו הקבוצה קורסת ברגעי האמת בפלייאוף. שחקנים באו והלכו מסביב ליאניס , מאמן התחלף, אפילו נעשה טרייד על סופרסטאר בדמות לילארד שהגיע לצד יאניס והעסק ברגעי האמת לא דופק או כמו שכתב פורטיס (וסחרוף ביצע בצורה מופלאה כהרגלו) לחץ עכשיו זה בועט , לחץ אני מתמוטט. אז בינתיים הקיץ של הבאקס נראה שקט ועל מי מנוחות אבל השאלה האם בפלייאוף הבא יאניס ולילארד יצליחו למשוך את הקבוצה אל השקט הגדול (טבעת אליפות) או ששוב הלחץ יבעט והם יקרסו מוקדם מדי ברגעי האמת.

Subscribe
Notify of
49 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eldad Ben-Moshe
16/07/2024 9:21:40

תודה אסף
פורטיס , או ליתר דיוק השילוב שלו עם סחרוף, זו ההופעה שראיתי יותר מכל מוזיקאי/להקה אחרת.
אבל, כשהם נפרדו פורטיס לא הצליח להוציא משהו שמתקרב למה הזו לדעתי, שלא לדבר על המעבר מ רד מעל מסך הטלוויזיה שלי להתמסחרות על חלל בתוכניות טלוויזיה.

Eldad Ben-Moshe
16/07/2024 11:46:07
Reply to  asaf

תגיד להם שיבואו לצפום קליפורניה

עידו גילרי
16/07/2024 9:34:29

לא מסכים – שוטר פושט והענק הלוחש היה אלבום פורץ דרך לדעתי.

NFS
NFS
16/07/2024 9:52:58

תודה רבה אסף, אחלה טור
אני הייתי פנאט שלהם בתיכון, אחר כך קצת דעך.
מזכיר שלסחרוף יש יום הולדת באותו היום של פורטיס 7/7 רק 3 שנים צעיר יותר.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
16/07/2024 10:38:33

לפני כחודשיים הייתי בהופעה שלו לרגל 45 שנה לפלונטר. האיש תותח על, אין מה להגיד.
תודה רבה אסף

גיא רוזן
16/07/2024 11:58:28

גם לטעמי, הצמד הזה הם אבן פינה של הרוק הישראלי.
התמזל מזלי לשמוע את הצמד בלייב אי אז בתחילת שנות ה-90,
והאמת היא שמאז לא פגשתי הרכב רוק ישראלי שנותנים הופעה "חיה' יותר.
דרך אגב,
ברי סחרוף, יותר מ-30 שנה אחרי ששמעתי אותו בלייב בפעם הראשונה עדיין נותן בראש ונשמע מצויין.

לגבי הלייקרס –
לברון לא נתן הנחה בשביל שאפשר יהיה להחתים מישהו, הוא נתן הנחה שמטרתה להשאיר את הקבוצה מתחת לסינר השני מה שמאפשר גמישות גדולה יותר בטריידים (אפשר לצרף מספר חוזים בשביל להביא אחד גדול).

אחלה פוסט!
תודה.

Last edited 3 months ago by גיא רוזן
עידו גילרי
16/07/2024 12:00:43

גם המשוגע…

גיא רוזן
16/07/2024 12:08:22

הרבה זמן עבר מאז לאחרונה שמעתי את פורטיס בלייב,
את ברי שמעתי לפניי כמה שבועות והוא היה אדיר (כרגיל).
נתן ביצוע מטורף לחלליות אותו הקדיש לזכרו של לוחם עורב צנחנים שנפל בעזה (אירחו חיילים מהיחידה באותה הופעה),
עם אותם יכולות קוליות כמו פעם ועם ביצוע מוזיקלי מיוחד כמו שרק מוזיקאי מחונן כמוהו יודע להפיק.

קפיץ
16/07/2024 12:09:02

פורטיס, קודם כל, הכי שפוי במדינה הזאת

גיא רוזן
16/07/2024 12:13:10
Reply to  קפיץ

מפרקים טילים והולכים לישון
ובאפריקה עוד לא שמעו על מעדר וקלשון
היפנים פיתחו אדם מתוחכם
שמשמיד אנשים מזן מסוים, מזן מסוים
הכדור מסוחרר מעודף חמצן
ובשאנז אליזה אוכלים סלמון מעושן
נעליים נעליים ומקרר ומקרר
שיקרר לי את המוח
אני רוצה לשכוח – נעליים
המלך מפה והמלכה משם
טובלים עצמם עמוק בתוך דם
המלך מפה והמלכה משם
טובלים עצמם עמוק בתוך דם
נעליים
גדולי האומות מפריחים שממות
מפריחים סיסמאות, מפריחים בועות
ההמון מריע ומניף דגלים
ובמרתפים למטה הם עורפים ראשים
קרקס של שוטים והכניסה בחינם
הליצנים הם קופים והקופים בני אדם
המסך יורד אך ההצגה ממשיכה
הקוסם מתאבד כי הארנבת ברחה
הארנבת ברחה (כן – לא)
נעליים נעליים ומקרר ומקרר
שיקרר לי את המוח
אני רוצה לשכוח – נעליים
המלך מפה והמלכה משם

מדהים (ועצוב), עברו 34 שנה וזה עדיין כל כך אקטואלי.

עידו גילרי
16/07/2024 12:13:57

ומוקדש לדה-שוט…

אטאפומה
17/07/2024 21:33:29

נשמע כאילו נלקח מאתר הפורוםמהכלכלי העולמי במילותיו של קלאוס שוואב.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Reply to  קפיץ

ג-א-ו-נ-י
:-)))))

דוקטור רזי הופמן
16/07/2024 12:20:50

רמי פורטיס היה שכן
כן הילדות שלי בתל אביב כללה גם מקומות כמו המרתף של בית לסין, מוזיאון תל אביב, קולנוע דן, פינגווין (חי לא התראינו שם), ליקוויד וכאלה אז כמובן שראיתי את פורטיס בכל מיני הרכבים כמו כרומוזום, זאן קונפליקט, מינימאל וכאלה. יש תמונות מההופעות האלה למזכרת.
עד היום יש לי הקלטות מהופעות של שנות השמונים אבל תקליט של פורטיס יש רק את הראשון עם פלונטר, בהוצאה המקורית שנת 78 או 79. יש רק את התקליט בתוך המעטפה כי את העטיפה החיצונית השאלתי למישהו שלא החזיר לפני 43 שנים בערך.

Berch
16/07/2024 14:09:47

חבל שלא התראינו בפינגווין
היה לך יפה עם מוהיקן
😍

האווי לאסוף
האווי לאסוף
16/07/2024 14:40:09

זוכר שראיתי הופעה שלהם בליקוויד. החבר'ה הרוקיסטים הכבדים שם צחקו עלינו, שבאנו עם סנדלים תנכיות (ומאיר עוזיאל כתב עלינו למחרת בעיתון, שעוד יש אנשים כמו פעם…)

דוקטור רזי הופמן
16/07/2024 17:59:04

מאיר עוזיאל עדיין אחד ויחיד.
מדהים שהוא התחבר לאנשים שלא היית מאמין שיתחבר אליהם.
אפילו סידר לדורלקס סדלקס הופעה בערב לזכר ג'בוטיסקי בו שרו את שירו של ג'בו הגיבן.
חחחחחחחחחחחחחחחחחח, מי שנתן להם את הספר של שירי ראש ביתר היה עוזיאל. השיר מצא חן והם הלחינו.
https://www.youtube.com/watch?v=B7VAjyXsKeI

thetroll
thetroll
17/07/2024 13:57:56

דוק מדהים. לנו כל פעם להגיע מירושלים להופעות זה היה מסע. נ.ב. יש לך דש ממלכה יויו שפיגל. האמת שהמון זמן לא ראיתי אותה (אפשר להגיד שכל החיים) אבל אם הייתי רואה אותה היא בטוח היתה מוסרת לך דש. וגם מסמי בירנבך.

קפיץ
16/07/2024 12:39:23

אפרופו, מה עם ראשמור של הרוק עם הכדורסל הישראלי? ראשמור של כל המוזיקה זה קשוח תמיד – ברמה העולמית נניח זה יהיה כמו ראשמור של הספורט – ולך תשווה את דופלאנטיס לבולט לג'ורדן ובריידי, לבייב רות' למוחמד עלי לסימון ביילס או את מוצארט לזפלין או בישראלי את פורטיס לחלונות הגבוהים יעל ארד למיקי ברקוביץ' או שפיגל לשחמורוב-רוט, הקיצר בלגאן. אבל רק רוקנרול ורק כדורסל? נראה לי פיזיבילי – בכדורסל שם מיקי, ג'מצ'י זלוטיקמן, ברודי, כספי\דני מהדור החדש, ונניח ליד פורטיס אני בשקט מניח את שלום, אריק, משינה, כוורת ואולי היהודים לחובבי הז'אנר. קיצר יכול להיות מעניין לפתוח שרשור כזה…

Yinon Yavor
16/07/2024 16:56:28
Reply to  קפיץ

אתה זוכר שבהר ראשמור יש רק ארבעה??? לפי הרשימה שלך נראה שלא…

Berch
16/07/2024 12:40:58

תענוג של פוסט
דבש רץ לי בראש כשקראתי את המילים…..
חשוב לציין גם את ההצלחה באירופה עם מינימל קומפקט
😍

אלכס דוקורסקי
16/07/2024 12:42:40

נהניתי לקרוא והמוזיקה אכן מעולה. תודה רבה.

birdman
birdman
16/07/2024 13:00:34

אני מת על ״סיפורים מהקופסא״ חרשתי הרבה את התקליט הזה. לא ממש מכיר חומר אחר שלו, אשמח לשמוע את מה שצרפת כאן.

Dor
Dor
16/07/2024 13:09:19

תענוג. גם אצלי זה מהנעורים

golan
golan
16/07/2024 14:39:30

אחלה פוסט , תודה.
מסכים עם כל מילה טובה על הצמד הזה. אישית מעדיף את ברי אבל זה לא מוריד כלום מרמי. היו להם הופעות מטורפות. נהנתי מאוד.
מסתבר שחצי מהמגיבים היו במלא הופעות. יכולנו לעשות מפגש הופס באפטר פרטי..

מנחם לס
16/07/2024 14:57:00

וואו…עד קריאת הפוסט, לא שמעתי עליו

etayef
etayef
16/07/2024 16:23:50

האלבום שלו שעשה עלי הכי הרבה רושם הוא להתראות בחלומותיי.
זה אלבום שקט יחסית שהוציא אחרי הפרידה מסחרוב.
אין שם חידושים מוזיקליים, אבל יש מילים אישיות ומרגשות, שמבטאות את הלך הרוח שלו, והעומקים שהגיע אליהם, גם בראיית העולם, גם במערכות יחסים.
זו גם הסיבה שאני אוהב אותו כיוצר. הוא מצליח לתת תחושה שהוא חווה ומבין את החיים בדרך ייחודית לו.

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
16/07/2024 16:33:40

פורטיס וסחרוב וואו
הטופ שלי.
הייתי בעשרות הופעות שלהם בשנות ה90.
הייתי הסאונד מן שלהם בשתי הופעות ברחובות במסגרת העבודה.
כמה אני אוהב אותם

דוקטור רזי הופמן
16/07/2024 18:01:18

פופרס, אתה לא עובד עלינו?
🙂

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
17/07/2024 12:55:21

ממש לא,למדתי סאונד ועסקתי בזה כמה שנים בצעירותי

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
16/07/2024 16:36:35

איזה כייף לשמוע אותם,
תקופה של שפיות, של פעם.
תודה על התזכורת הנפלאה

אמנון
אמנון
16/07/2024 19:39:46

אכן פורטיס וגם שותפו ברי סחרוף הם בין החשובים במוזיקת הרוק הישראלית.
ואם כבר, אז ראוי להזכיר את אלבום ההופעה המופתי שלהם 'כשהגיטרה מנסרת את הלילה' שיצא בשנת 1982. מוזיקה חיה ובועטת שאקטואלית גם היום..
הם נותנים בראש בלי חשבון ועוד מצהירים בגלוי שמומלץ להאזין לאלבום בווליום גבוה ולא להתחשב בשכנים.
תודה על הפוסט המרגש.

onetwo3
onetwo3
17/07/2024 0:16:00

פוסט נפלא
תודה

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

תענוג אמיתי, תודה רבה אסף.

Zvika Bar-Lev
17/07/2024 13:15:11

פורטיס אדיר, סחרוב אפילו יותר, עשו דברים אדירים גם יחד וגם לחוד. והפוסט הזה תענוג. תודה רבה!

אטאפומה
17/07/2024 21:39:45

פורטיס צריך להיות ראש העיר ,!
ובענין גולדן ראשית תודה
ושנית הם היי תמיד ארבעה .
כאשר שכחו זאת בהנהלה המציאות מיהרה להזכיר אז החזירו את אנדרו לקחו עוד אליפות ואז הוא פרש.
הסיפור נגמר !

ירון, החלום
ירון, החלום
29/07/2024 1:09:05

בס"ד
לגבי הכדורסל די מסכים.. אליפות של מילווקי,
תהיה כמו האליפות האחרונה של הלוחמים, רק מעטים יאמינו בזה.