מצב נפיץ-על מינוי גרשון כעוזרו של גודס/רועי ויינברג

היום, בשעות הבוקר המוקדמות, העיתונאי המצויין אהרל'ה וייסברג מישראל היום (מומלץ להכנס לעמוד הפייסבוק המשובח שלו) חשף סקופ גדול, שאומר כי פיני גרשון, המאמן המעוטר, שזכה ב-3 גביעי אירופה (2 ביורוליג, אחד בסופרוליג), 7 אליפויות ישראליות וכמות זהה של גביעי מדינה, צפוי להפוך (לראשונה בקריירה, מלבד תפקידו כעוזר מאמן נבחרת ישראל, כאשר רלף קליין אימנה) לעוזר המאמן של גיא גודס במכבי אלקטרה תל אביב.

מאוחר יותר, למרות ההלם שהכה ברחוב הספורטיבי שטען כי סיפורו של וייסברג שגוי (מדובר באוהדים, לא כתבים), מכבי אישרה המשא ומתן, ומאוחר יותר נודע כי גרשון חתם במכבי ת"א כעוזר מאמן. מדובר בטעות קריטית מצדה של מכבי ת"א, ולכך מספר סיבות:

הצוות עליו מכבי ת"א תקום ותיפול העונה. גיא גודס (מימין) ופיני גרשון.

צילום: פייסבוק המועדון

ראשית, הבדל הניסיון ביניהם. גרשון הרבה יותר מעוטר מגודס, שמחזיק בשנות ניסיון כמאמן (הגיע למקום השלישי בליגת העל עם הפועל ראשל"צ, זכה בצמד גביעי ווינר ב-3 שנים בהפועל ירושלים, ושימש כעוזר מאמן של בלאט ושל הנבחרת הבריטית ביורובאסקט 2013), דבר הפוסל אפשרות שגרשון יהווה דה פקטו מעין מנטור לגודס. לגודס יש ניסיון כמאמן כדורסל, והוא היה 4 שנים במערכת לאחרונה. האדם מוכן לתפקיד, אבל הצל של גרשון יקשה עליו משמעותית. יתרה מזאת, גודס היה עוזר המאמן של דיוויד בלאט, שהיה עוזר המאמן של גרשון.

עקב כך, המעבר של גרשון לתפקיד מספר 2 בצוות של מכבי שקול למעבר של נשיא ארה"ב לתפקיד סגן יושב ראש לשכת סגן הנשיא האמריקאי. למרות ההבטחה כי גרשון לא ימונה למאמן לאחר פיטורים אפשריים של גודס, שנועדה לכאורה למנוע חתירה אפשרית של גרשון תחתיו (דבר המועיל ככוסות רוח למת), קרוב לודאי כי יהיו מאבקי אגו בין הצדדים, בדומה למה שקרה במועדון בעונת 2007/08-המאמן המצליח שהוביל את המועדון לזכייה ביורוליג עזב, ובמקומו מונה שחקן עבר עם קבלות כמאמן (קטש) למאמן הראשי. לצידו של קטש זכה צביקה שרף, מאמן העבר המוצלח של המועדון, לתפקיד כמנכ"ל, אך בסופו של דבר ישב על הספסל כמעין עוזר מאמן בחלקים גדולים מהמשחקים. זמן קצר לאחר פתיחת העונה, בנובמבר, קטש התפטר מתפקידו, ושרף אימן מכבי עד לסיום העונה, בה לא זכתה בשום תואר, למרות הגעות לגמר היורוליג והפיינל פור הישראלי. למרות זאת, במסיבת העיתונאים בה הוכרז רשמית על המינוי, גרשון אמר הדברים הבאים, שעשו רושם כי הוא אכן יהיה מספר 2 בצוות המקצועי: "אני במועדון הזה משנת 1965 כשאימנתי קט-סל, ויכול להיות שאסיים כמאמן קט-סל. זה לא אומר שלא אעשה את רוב העבודה בקבוצה הבוגרת, אני אעשה את המקסימום כדי לעזור לגיא להצליח. עזרתי ללא מעט מאמנים בקריירה להצליח, אני בא לעזור לגיא כעוזר מאמן. אני לא אאמן את מכבי אלקטרה ת"א, עשיתי את זה, עשיתי מספיק וסיימתי עם זה".

שנית, מדובר בריבוי הסגל המקצועי. עוזרים רבים בקבוצה זה דבר טוב, כאשר יש חלוקת עבודה ברורה בין הצדדים. במקרה של מכבי, יש מאמן ראשי, שכזכור לא אימן משחק אחד במדי הצהובים-כחולים (גודס), מנהל קבוצה (וויצ'יץ') ששימש כעוזר מאמן דה-פקטו בעונה האחרונה, עוזר מאמן דומיננטי (גרשון), ועוזר מאמן שני, אלון שטיין. אל תבינו לא נכון, קיים סיכוי גבוה שגרשון, גודס, וויצ'יץ' ושטיין יצליחו לחלק העבודה ביניהם ולפעול בעת ובעונה אחת, אבל הסיכוי שזה יקרה נמוך, בהתבסס על תקדימי העבר. בקבוצות אירופאיות אין, בדרך כלל, שלושה אנשים שמהווים הדרג המקצועי הבכיר בו זמנית, אלא אדם אחד בלבד-המאמן הראשי. מצב זה שונה מהאנ.בי.איי, בו לקבוצה יש מאמן ראשי, ג'נרל מנג'ר, עוזר מאמן ראשי (המכונה מאמן ראשי שותף) ולעתים נשיא. נכון לעכשיו המצב נראה טוב מבחינה זאת, כאשר גודס הכריז כי הוא בראש ההיררכיה, אבל יהיה מעניין לבחון הדברים בשטח.

כמו כן, נוצר רושם כי מדובר בהחלטה שנחתה על הראש של גודס. אתרי הספורט הישראליים דיווחו כי מאמן מכבי ת"א, גודס, קיבל המינוי בהפתעה (אמר במסה"ע הנ"ל כי "זה היה מוזר גם לי בהתחלה", למרות דברי יו"ר הקבוצה, עו"ד שמעון מזרחי שאמר כי זה היה רעיון שלו), והסכים לו לאחר שדרוג בשכרו והבטחה כי לפיה גרשון לא יהיה מחליפו, בהנחה שיפוטר. לאחר בניית הסגל של מכבי, הנחתת גורם מקצועי נוסף, לאחר פיוס המאמן הראשי, נראית תמוהה במקצת, בנוסף להבדל הגרסאות בין גודס ומזרחי. אני מאמין כי יהיה שמח במכבי השנה, כאשר הקבוצה יכולה לשלב בצורה אידיאלית את היכולות של גודס, גרשון, וויצ'יץ' ושטיין מצד אחד, אבל מצד שני המצב יכול להוביל להתפרקות קולוסואלית של הקבוצה-משמע סיום עונה ללא תואר, דבר נדיר מאוד בתולדות המועדון.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

      1. למרות שדונטה סמית' זה חתיכת חיזוק.
        אם יודעים לאלף אותו הוא נראה לי ביי פאר השחקן הכי טוב באירופה לעמדה שלו.

        1. דונטה סמית׳ זה וואחד חיזוק, ובעיקר אני מבסוט על זה שהצליחו לא לפרק את הבק-קורט הטוב בליגה, קיצ׳ן ורייט.
          בכלל, להפועל יש עוד עבודה בפנים, אבל בעמדות 1-2 אנחנו מסודרים. גם מצבת ישראלים נהדרת של הלפרין, אדם אריאל, בר טימור שהראה יכולת מדהימה בעונה שלו בהפועל תל אביב (במיוחד במשחקים חשובים) וגם צמד הזרים הנ״ל.
          כל זה לא אומר שבמשחק המכריע רייט ואליהו יתקעו אחד בשני ויפתחו את הראש, סמית׳ יגעל מהדם ויברח, קיצ׳ן ירביץ בעצבים לפרנקו והלפרין יעמוד על הקשת בתנוחת קרחון, אבל למה לא לחשוב חיובי.

        2. לא צריך להגזים בקשר לדונטה סמית'. בליגה הישראלית הוא מיס מאצ' לכל שומר בגלל הפיזיות שלו, כשהוא מקבל כדור בפוסט הוא סוג של לברון ג'יימס לעניים. הוא פשוט דוחף את השומר שלו עד לסל והוא יכול להוציא כדור החוצה. הבעיה היא שברמות הגבוהות יש מספיק שחקנים שיכולים לתת לו גוף כהוגן, ובכל מקרה המסירה שלו טובה אבל לא משובחת והוא נוטה ללא מעט איבודי כדור. אין לו קליעה מספיק טובה כדי שהוא יהיה איום אמיתי כך שלרמות הגבוהות הוא יהיה לא רע, אבל לא אדיר.

          1. זו ממש לא הגזמה
            אני לא יודע אם את המשחקים של חיפה מול קבוצות NBA בתחילת שנה, הבן אדם קרקס שחקני NBA.

            גם אם הוא לא קולע 30 כי הגנה מתמקדת בו, הוא הופך את כל השאר לטובים ביותר, מושך אש, מוסר, לוקח ריבאונד, חוטף וחוסם.

            מוזמן למצוא סמול דומיננטי יותר ביורוליג, אם קיים כזה, וכמה הוא מקבל לעונה.

  1. כשקראתי את הידיעה לראשונה חשבתי שזה הזוי לחלוטין. אבל עכשיו אחרי כמה שעות עולה במוחי מחשבה שאולי בכל זאת יש הבדל בין מקרה קטש- שרף לזה הנוכחי. סיבה אחת היא שגודס בא מתוך המערכת כעוזר מאמן וותיק לעומת קטש שהגיע מבחוץ. נקודה שניה היא שפיני מגיע עם הישגים גדולים וכבר נראה שבע לעומת שרף שמעולם לא זכה בגביע אירופי עם מכבי. נקודה שלישית היא שגודס נבנה לתפקיד וקטש הוצנח בזכות הזכיה באליפות. בכל מקרה יש מצב שכל הטיעוניםן האלה לא מחזיקים מים וחודש בתוך העונה פיני אוחז בתפקיד כי אריה אלפא לא יכול לאפשר למישהו אחר את מחיאות הכפיים

    1. צביקה זכה בגביע אירופאי עם מכבי ….כעוזרו של דימאקו ב 81.
      צביקה לא זכה כמובן בגביע אירופאי עם מכבי כמאמן ראשי.
      צביקה גם זכה בגביע אירופאי כמאמן ראשי אך לא במכבי ולא במפעל החשוב אלא במפעל המשני גביע אירופה למחזיקות שהוא כיום למעשה היורוקאפ …צביקה עשה זאת עם אריס סלוניקי ב1993 לאחר ניצחון בגמר על אפס 48-50 דרמטי במיוחד.

  2. אהרון דיברתי על צביקה כמאמן ראשי. גם גודס זכה כעוזר האם מישהו מייחס לו את הזכיה בגביע ? בכל מקרה הבאתי זאת רק כנקודה למחשבה והיא נכונה בדיוק כפי שהיא גם לא.

  3. לדעתי זה תלוי בכמה גורמים.
    לבלאט הרבה מיחסים מניות רבות בגביעים של 2001 ו 2004 .
    אך בכל אופן כתבתי זאת בשביל האנקדוטה .

  4. ההצלחה או הכשלון של הצעד המשונה הזה תלויים אך ורק בפיני. אם הוא יקבל את עמדתו כעוזר מאמן ויתנהג בהתאם – זה יכפר על הרבה מעוונותיו, ויוכיח שאולי ישנו אדם רגיש תחת המסווה של הבהמה. אבל אם הוא יגנוב מגודס את ההצגה, יתברר סופית שהוא בהמה אמיתית.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט